سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۵ - Jul 4, 2006
مهلت ۲۴ ساعته گروههاي مقاومت فلسطين به اسرائيل
004587.jpg
گروه بين الملل- گروههاي مبارز فلسطيني كه يك سرباز اسرائيلي را به اسارت گرفته اند يك روز به رژيم صهيونيستي فرصت دادند تا شرايط آنها را براي آزادي سرباز مذكور بپذيرد.
به گزارش بي . بي .سي سه گروه عزالدين قسام وابسته به جنبش حماس، كميته هاي مقاومت مردمي و ارتش اسلامي در غزه كه مسئوليت ربودن گلعاد شاليت را بر عهده گرفته اند، طي بيانيه اي اعلام كردند تنها تا ساعت ۶ بامداد امروز (سه شنبه) برابر با ۳ بعدازظهر به وقت گرينويچ به مسئولان ارتش صهيونيستي مهلت مي دهيم تا به درخواست ما براي آزادي زندانيان فلسطيني عمل كنند. در بيانيه مذكور هشدار داده شده كه اگر دشمن صهيونيستي به درخواست هاي ما بي اعتنايي كند ما پرونده را مختومه مي دانيم و اسرائيل خود مسئول پيامدهاي بعدي خواهد بود. در بيانيه مذكور به صراحت نيامده است كه در صورت رد درخواست گروه هاي مقاومت و پايان مهلت مذكور چه سرنوشتي در انتظار سرجوخه اسرائيلي است.
در واكنش به اين بيانيه يك مقام ارشد ارتش اسرائيل ديروز گفت، ما ضرب الاجل يك روزه را نمي پذيريم. اما در عين حال به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت برخي منابع صهيونيستي اظهار داشتند كه اسرائيل به طور عملي در حال بررسي طرح مبادله اسيران است و سازمانهاي امنيتي اين رژيم با آزادي اسيران فلسطيني مشروط به دست نداشتن در عمليات ضد صهيونيستي موافقت كرده اند.
از سوي ديگر نظرسنجي هاي انجام شده در فلسطين نشان مي دهد كه بيشتر مردم اين سرزمين از اقدام گروههاي مقاومت در اسارت گرفتن نظاميان صهيونيستي براي مبادله آنان با اسيران فلسطيني موافق بوده و از آن حمايت مي كنند.
حمله زميني به شمال غزه
ديروز براي نخستين بار پس از خروج ارتش اسرائيل از نوار غزه، يك واحد زرهي ارتش اسرائيل وارد شمال نوار غزه شد. سخنگوي ارتش اسرائيل دامنه اين عمليات را محدود توصيف كرد و گفت هدف از اين اقدام جستجو براي يافتن تونل هاي حفر شده براي عبور از مرز غزه و اسرائيل و نيز كشف مواد منفجره و وسايل انفجاري مخفي شده در خط مرزي است. در همين حال رئيس سازمان اطلاعات داخلي اسرائيل اعلام كرد ممكن است بحران غزه چند هفته يا چند ماه به طول بيانجامد. در حملات ديروز ارتش رژيم صهيونيستي به نوار غزه دست كم چهار فلسطيني شهيد شدند.
حمله بالگرد اسرائيل به دفتر حماس در غزه
شاهدان اعلام كردند يك بالگرد رژيم صهيونيستي بامداد ديروز موشكي را به سوي ساختماني كه فعالان فلسطيني از آن استفاده مي كردند شليك كرد. به گزارش خبرگزاري رويترز از غزه، ارتش اسرائيل اعلام كرد به محل گردهمايي فعالان گردانهاي شهداي الاقصي شاخه نظامي جنبش فتح حمله كرده است.
ابراز نگراني كميسيون اروپا از تداوم حملات صهيونيست ها
خوزه مانوئل باروسو، رئيس كميسيون اتحاديه اروپا نسبت به افزايش خشونت ها در منطقه به شدت ابراز نگراني كرد.باروسو در حاشيه  ديداري رسمي از فنلاند كه روز شنبه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را عهده دار شد، به خبرنگاران گفت: ما به شدت نگرانيم و از دو طرف مي خواهيم كه خويشتنداري از خود نشان دهند و به خشونت ها پايان دهند.
ديدار هيات ميانجيگري مصر با سرباز اسير اسرائيلي
هيات ميانجيگري مصر با سرباز اسير اسرائيلي ديدار كرد.به گزارش روزنامه الحيات، هيات مصري كه ميانجيگري در مساله سرباز اسير اسرائيلي را بر عهده دارد، با اين سرباز در نوار غزه ديدار كرد.

تلاش مالكي براي جلب نظر همسايگان عراق
درباره طرح آشتي ملي
گروه بين الملل - در پي ارائه طرح آشتي ملي از سوي نوري مالكي نخست وزير عراق و پذيرش آن از سوي بسياري از گروههاي مؤثر سياسي و حكومتي در عراق، اينك نخست وزير عراق در صدد جلب حمايت كشورهاي همسايه از طرح مذكور است.
به همين روي مالكي سعي دارد با سفر به كشورهاي همجوار عراق و مذاكره با آنها اين حمايت را بدست آورد. نوري مالكي بدين منظور قصد دارد يك مجموعه سفرهاي دوره اي را انجام دهد و در همين راستا تاكنون به كشورهاي عربستان، اردن و كويت سفر كرده است. در همين حال مقامات ارشد اين كشور با سفر به ايران نيز در صدد رايزني و مذاكره در اين خصوص هستند.
به موازات اين اخبار و عليرغم اعتراض تعدادي از گروههاي اهل تسنن نسبت به طرح آشتي ملي نوري مالكي ديروز جلال طالباني رئيس جمهور عراق از استقبال گروههاي مسلح در عراق از طرح آشتي ملي خبر داد.
ديروز گروه موسوم به شوراي مجاهدين عراق كه از گروههاي نزديك به القاعده اين كشور است طي بيانيه اي از كشورهاي عربي و اسلامي خواست شركت هايي را كه با نيروهاي آمريكايي همكاري مي كنند هدف قرار دهند.
حكيم خواهان عفو مبارزان ضدآمريكايي شد
رئيس مجلس اعلاي عراق عفو عمومي مبارزاني را كه با آمريكا مبارزه كرده  و در عراق دست به عمليات مسلحانه زده اند، خواستار شد.رئيس مجلس اعلا و رئيس ائتلاف يكپارچه  عراق ضمن اعلام موافقتش با عفوي كه نور المالكي، نخست وزير عراق در طرح صلح ملي مطرح كرده گفت: اگر عفوي هم باشد بايد تمام مبارزان را به دور از هر گونه وابستگي هايشان به گروه هاي مختلف در برگيرد.
از سوي ديگررئيس پارلمان عراق، اسرائيل را عامل بحران و اختلاف طايفه اي در عراق و صاحب طرح تقسيم اين كشور دانست.
محمود المشهداني، رئيس پارلمان عراق در گفت و گو با روزنامه  الاهرام - چاپ مصر- ضمن تأكيد بر شرايط نامناسب امنيتي در عراق كه در طول تاريخ اين كشور بي سابقه بوده تأكيد كرد: تمامي گروه هاي عربي، منطقه اي و بين المللي كه ثبات عراق به نفع آن ها نيست در بحران اوضاع اين كشور دست دارند.وي افزود: اسرائيل در راس گروه هايي است كه صاحب طرح تقسيم عراق مي باشد و به خوبي دريافته  كه براي تحقق اهداف خود بايد به بحران طايفه اي در اين كشور دامن بزند.

ديدگاه
پنهان كاري نكنيد
جيمي كارتر
004578.jpg
قانون آزادي اطلاعات آمريكا امروز (۴ جولاي) مصادف با روز استقلال آمريكا ۴۰ ساله مي شود. اما اين سالروز را نمي توان به خاطر حق آزادي اطلاعات جشن گرفت. رهبران ما اين روزها بيشتر دغدغه پنهان كاري دارند تا آزادي. سياست مانع تراشي باعث شده كه بسياري از اسناد مهم عمومي و اقدامات رسمي از ديد ما پنهان بماند.
وقايع امروز كشور ما، جنگ، نقض آزادي هاي مدني، هزينه هاي گزاف انرژي و رسوايي هاي مربوط به لابي ها و كمك هاي مالي انتخاباتي، ضرورت نياز شهروندان به دسترسي به اسناد عمومي را نشان مي دهد. نظرسنجي كه سال گذشته انجام شد نشان داد ۷۰درصد از آمريكايي ها به شدت نگران پنهان كاري دولت هستند. اين وقتي قابل درك تر مي شود كه بدانيم دولت آمريكا دست كم از ۵۰ راه براي محدود كردن انتشار اطلاعات طبقه بندي نشده استفاده مي كند و در سال ۲۰۰۵ نسبت به سال ۲۰۰۰ ، ۸۱ درصد بيشتر دست به پنهان  كاري زده است.
همچنين پاسخ به خواسته هاي مطرح شده در قانون آزادي اطلاعات اغلب هدف شفاف سازي را برآورده نمي كند و حتي گاهي قانون را هم اجرا نمي كند. يكي از اين موارد لزوم پاسخ دادن به درخواست براي ارايه اطلاعات طي ۲۰ روز كاري است. براساس گزارش سال ۲۰۰۳ بايگاني امنيت ملي گاهي زمان پاسخ دادن به اين درخواست ها تا ۹۰۵ روز كاري در وزارت كشاورزي و ۱۱۱۳ روز كاري در سازمان حفاظت محيط زيست به طول مي انجامد. دسترسي به اطلاعات در دادگاه هاي منطقه اي آمريكا چنان وقت گير و هزينه بر است كه گاهي غيرممكن مي شود. سياست هايي كه پنهان كاري را ترويج مي كند، عملكردهايي كه مطابق قانون نيست و نبود نهادي ناظر و راهكارهاي اجراي قانون آمريكا را در حوزه حق دسترسي به اطلاعات از بقيه دنيا عقب انداخته است.كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه هر روز بيشتر از گذشته اهميت اساسي جريان آزاد اطلاعات را براي دموكراسي متوجه مي شوند. دسترسي به اطلاعات چه در بخش دولتي و چه خصوصي، پاسخگويي را افزايش  داده و به شهروندان امكان مي دهد كه بيشتر در امور عمومي مشاركت كنند. دسترسي به اطلاعات همچنين ابزار مهمي در مبارزه با فساد است و مردم با استفاده از آن مي توانند زندگي خود را از نظر خدمات  درماني،  آموزش، مسكن و ديگر خدمات عمومي بهبود ببخشند. از همه مهمتر اينكه دسترسي به اطلاعات،  اعتماد مردم را به دولت افزايش داده و باعث درك بهتر تصميمات دولت و نظارت آنها بر اجراي اين تصميمات مي شود.
نزديك به ۷۰ كشور تاكنون براي تضمين حق درخواست و دريافت اطلاعات و اسناد عمومي قانون تصويب كرده اند. بسياري از اين قوانين در دهه گذشته و در كشورهايي با درآمد متوسط و پايين به تصويب رسيده است. درحالي كه آمريكا دچار عقب گرد مي شد روند جهاني به سوي شفافيت با سرعت پيش مي رفت و قوانيني به مراتب جامع تر و مؤثرتر از ما به تصويب مي رسيد. برخلاف قانون آزادي اطلاعات آمريكا كه فقط قوه مجريه را شامل مي شود، در قوانين جديد راه هايي براي نظارت بر اجرا و رعايت اين حق و آژانس هايي براي ارايه سريع و كامل اطلاعات ديده شده است.
در آفريقاي جنوبي، كشوري كه حكومت اقتدارگرايانه نظام آپارتايد را پشت سر گذاشته است، قانون آزادي اطلاعات امكان دسترسي و درخواست اطلاعات و اسناد عمومي را فراهم كرده و دولت را در برابر اقداماتش پاسخگو مي كند. در نتيجه اجراي اين قانون اقداماتي چون استفاده نامناسب از زمين، سياست هاي منسوخ شده در ارتباط با ايدز و رسوايي هاي مربوط به معامله هاي چند ميليارد دلاري سلاح فاش مي شود. در انگلستان اين قانون جديد دولت را به فاش  كردن پايه و اساس تصميمش براي واردشدن به جنگ عراق مجبور كرد.
حتي در جاهايي چون مالي، هند و شانگهاي تلاش براي دسترسي به اطلاعات باعث شفافيت در تصميم گيري ها و جريان آزاد اطلاعات شده است.
قانون آزادي اطلاعات آمريكا بايد تغييراتي كند تا با استانداردهاي بين المللي سازگار شود. نمي توان آزادي اطلاعات را دست كم گرفت چراكه دموكراسي ما به اين موضوع بستگي دارد.
واشنگتن پست ۳ جولاي
مترجم: نيلوفر قديري

محاكمه شش زنداني سابق گوانتانامو در پاريس آغاز شد
ايرنا: دادگستري شهر پاريس ديروز رسيدگي قضايي را به پرونده شش شهروند فرانسوي كه در «گوانتانامو» زنداني بودند آغاز كرد.
اين شش نفر كه تابعيت فرانسوي دارند و با پاسپورتهاي تقلبي پاكستاني به افغانستان رفته بودند، به اتهام همكاري با گروههاي تروريستي و اعمال خرابكارانه محاكمه مي شوند.طبق كيفرخواست دادگاه پاريس، اين شش نفر جذب شبكه رشيد بوخلفا الياس ابودوحه كه از سال ۱۹۹۸در فرانسه بنيان گذاري شد، شده اند.ابودوحه تامين كننده مالي گروههاي جهادي مستقر در اروپا بود و فوريه سال ۲۰۰۱در انگليس دستگير شد.
اين افراد در سال ۲۰۰۱به افغانستان منتقل شدند و در اين كشور در پايگاه «الفاروق» در حومه شهر قندهار كه زير نظر القاعده اداره مي شد، تحت آموزش قرار گرفتند. اين افراد در سال ۲۰۰۱ميلادي بعد از عمليات نيروهاي آمريكايي در بلنديهاي «تورا بورا» در افغانستان بازداشت و به گوانتانامو منتقل شدند.

ببرهاي تاميل خواستار خروج هيأت
اتحاديه اروپا از سريلانكا شد
ايرنا: «ببرهاي تاميل» به هيات اعزامي اتحاديه اروپا براي نظارت بر آتش بس ميان اين گروه با نيروهاي دولتي سريلانكا، تا اول سپتامبر مهلت داد كه اين كشور را ترك كنند.به گزارش روزدوشنبه شبكه خبري بي بي سي، مسئول شاخه سياسي ببرهاي تاميل صبح روز دوشنبه اين ضرب الاجل را اعلام كرد.
هيات اعزامي  اتحاديه  اروپا براي نظارت بر آتش بس در سريلانكا شامل نمايندگاني از كشورهاي دانمارك ، سوئد، فنلاند ،ايسلند و نروژ است.
نروژ نقش ميانجي را براي پايان دادن به درگيري ميان دولت سريلانكا و ببرهاي تاميل ايفا مي كند.
گروه جدائي طلب ببرهاي تاميل از سه دهه پيش براي استقلال منطقه ايلام تامول در شمال سريلانكا با دولت مركزي اين كشور مبارزه مي كند.

هر دو نامزد اصلي انتخابات رياست جمهوري
مكزيك اعلام پيروزي كرده اند
004584.jpg
فارس: در پي برگزاري انتخابات رياست جمهوري مكزيك، شبكه هاي تلويزيوني اين كشور اعلام كردند رقابت بين دو نامزد اصلي رقيب اين انتخابات بسيار به هم نزديك است به طوري كه نمي توان هيچ كدام از نامزدهاي دو جناح رقيب را پيروز اين انتخابات اعلام كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي يورونيوز، هر دو نامزد جناح هاي اصلي رقيب در اين انتخابات اعلام پيروزي كرده اند.
اما بر اساس نظرسنجي كه بلافاصله پس از اخذ راي از راي دهندگان صورت گرفته است، جناح چپ به ويژه حزب انقلاب دموكراتيك كه نامزد آن «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» است احتمالا بيشترين راي را در اين انتخابات به دست آورده است.اوبرادور در تبليغات انتخاباتي خود وعده داده است كه به امتيازات ثروتمندان پايان دهد، حقوق كارمندان ارشد و مديران را كاهش دهد و اقتصاد كشور را احيا كند.اما رقيب وي فيليپ كالدرون نظر ديگري در اين خصوص دارد و مي گويد سياست هاي اوبرادور كشور را به ورطه نابودي مي كشاند.
كالدرون نيز به نوبه خود قول داده است در صورتي كه در اين انتخابات پيروز شود ميليون ها شغل ايجاد و زمينه سرمايه گذاري خارجي را در كشور فراهم خواهد كرد.بيش از ۷۱ ميليون نفر مكزيكي در اين انتخابات واجد شرايط راي دادن هستند و براي نخستين بار مكزيكي هاي مقيم خارج از كشور نيز مي توانند اين بار در اين انتخابات شركت كنند.

جاسوسي عليه مسلمانان انگلستان
گروه بين الملل- روزنامه اينديپندنت نوشت: آژانس جاسوسي داخلي انگليس موسوم به «ام آي ۵» در مورد ۸هزار نفر مسلمان انگليسي كه ادعا شده طرفدار القاعده هستند، فعاليت مي كند. اين عمليات با نام تصوير غني به اجرا درآمده است.پايگاه اينترنتي روزنامه «دان» روز دوشنبه نوشت: افسران مامور آژانس جاسوسي ياد شده، اطلاعات لازم را از مساجد، دانشگاهها و پايگاههاي اينترنتي سراسر اين كشور جمع آوري خواهند كرد.
براساس اين گزارش، منابع ضد تروريستي گفتند از ميان حدود يك ميليون و ۶۰۰هزار نفر مسلماني كه در اين كشور زندگي مي كنند، تنها نيم درصد يعني حدود ۸هزار نفر از اهداف القاعده حمايت مي كنند.

رئيس جمهوري الجزاير بار ديگر استعمار فرانسه
را محكوم كرد
ايرنا: عبدالعزيز بوتفليقه رييس جمهوري الجزاير، استعمارگري فرانسه در اين كشور را يكي از وحشيانه ترين استعمارها در تاريخ توصيف كرد.
بوتفليقه در پيامي براي نشست استعمار، حقيقت تاريخي و مشاجرات سياسي كه در الجزيره در حال برگزار شدن است و نقض آشكار حقوق اوليه شهروندي مردم كشورش را يكي از ويژگي هاي تلخ اين استعمار خواند.
رييس جمهوري الجزاير با تاكيد بر اينكه استعمارگري خود محكوم است گفت: وحشيگري هايي كه طي استعمار فرانسه در الجزاير بر اين كشور اعمال شده بسيار وحشتناك است.روابط ميان فرانسه و الجزاير كه در چهار سال گذشته سير صعودي داشت و تا آستانه امضاي پيمان دوستي ميان دو كشور نيز رسيد، پس از حادثه ۲۳فوريه سال ۲۰۰۵افول كرد.
مجمع ملي فرانسه در اين تاريخ با تصويب قانوني كه الجزايري ها آن را قانون ننگين توصيف كردند، اقدامات استعماري دولت اين كشور رادر شمال آفريقا بويژه الجزاير مثبت ارزيابي و از آن تجليل كرده بود.
از آن زمان، روابط دوكشور به سردي گراييد و اين درحالي بود كه مقامات و گروه هاي مردمي و مدني الجزاير بر خواسته پيشين خود مبني بر ضرورت عذرخواهي رسمي دولت فرانسه در خصوص جناياتي كه در طول ۱۳۲سال استعمار در الجزاير انجام شد، پافشاري بيشتري كردند.
چندي بعد عبدالعزيز بوتفليقه نيز در سخناني ضمن ابراز تمايل كشورش به امضاي پيمان دوستي با فرانسه، آن را منوط به عذرخواهي اين كشور كرد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |