سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۵ - Jul 4, 2006
موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست رئيس جمهور
درصدي از سهام صدر اصل ۴۴
به شركت هاي استاني اختصاص مي يابد
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي با درخواست رئيس جمهور براي اختصاص يافتن درصدي از سهام صدر اصل ۴۴ قانون اساسي به شركت هاي سرمايه گذاري استاني، متشكل از تعاوني هاي شهرستاني و نيز دو دهك پايين درآمدي جامعه، موافقت كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي هم چنين بر ضرورت تشكيل ستادي قوي براي اجراي كامل سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي و فراهم شدن سريع زمينه  رونق و تحرك اقتصادي كشور تاكيد كردند.
متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامي به درخواست رئيس جمهور به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد
رياست محترم جمهوري اسلامي ايران
با درخواست جنابعالي جهت اختصاص درصدي از سهام صدر اصل ۴۴ قانون اساسي به شرح ذيل موافقت مي گردد:
۱) با فروش اقساطي تا ۵۰% از سهام قابل واگذاري ابلاغي در بند (ج) سياست هاي كلي اصل ۴۴ در قالب شركت هاي سرمايه گذاري استاني متشكل از تعاوني هاي شهرستاني موافقت مي گردد.
۲) قيمت سهام در بورس تعيين مي گردد.
۳) در مورد دو دهك پايين درآمدي ۵۰% تخفيف در قيمت سهام واگذاري با دوره ي تقسيط ده ساله مجاز است.
۴) شركت هاي سرمايه گذاري استاني با كمك دولت در بورس پذيرفته شده و جهت افزايش بازدهي سرمايه خود بر اساس قانون تجارت فعاليت نمايند.
۵) به نسبت اعضاي شركت هاي تعاوني هر استان، سهام مشمول واگذاري در اختيار شركت سرمايه گذاري استان قرار گيرد.
۶) خريد و فروش سهام شركت هاي سرمايه گذاري استان در بورس به ميزاني كه اقساط آن پرداخت و يا مورد تخفيف واقع شده، مجاز است.
۷) شناسايي افراد واقع در دو دهك پايين درآمدي با ساز و كارهاي علمي و دقيق انجام گرفته و روستاييان مورد توجه ويژه قرار گيرند.
۸) اجراي طرح، نبايد موجبات افزايش يا تداوم تصدي گري هاي دولت در شركت هاي مشمول واگذاري گردد.
شايسته ذكر است كه با توجه به گذشت مدت قابل توجهي از ابلاغ سياست هاي كلي اصل ۴۴ هنوز اقدامات اجرايي و فراخوان ملي جهت توسعه ي سرمايه گذاري و كارآفريني صورت نگرفته است؛ لذا مقرر نماييد ستادي قوي مسئوليت كامل اجراي اصل ۴۴ را برعهده گرفته و بدون فوت وقت، زمينه ي رونق و تحرك اقتصادي را با به كارگيري همه ي نيروها و سرمايه هاي ملي فراهم نمايد.
اطلاع رساني همه جانبه و فراگير جهت دوري از ويژه خواري گروه هاي خاص، تشويق عموم به سرمايه گذاري و بهبود فضاي كسب و كار كشور مورد تاكيد است.
توفيق جنابعالي را در خدمت به ملت بزرگ ايران و اجراي عدالت از خداوند متعال خواستارم.
سيد علي خامنه اي

غلامحسين الهام خبر داد:
احمدي نژاد در باره پشت پرده گراني ها
با مردم سخن مي گويد
004638.jpg
گروه سياسي - غلامحسين الهام از گفتگوي صريح و مستقيم رئيس جمهور با مردم درباره مسائل مختلف اقتصادي خبر داد و گفت: آقاي رئيس جمهور به زودي در مورد گراني و مسائل پشت پرده آن با مردم به صورت شفاف صحبت مي كند و ما معتقديم كه يكي از مخاطبين اصلي دولت ،كارگران و اقشار كارمند هستند.
وي با بيان اين كه تاكنون بيشتر مصوبات دولت در جهت حمايت از حقوق كارگران بوده است، گفت: اين قشر اعتماد زيادي به دولت دارد و مطمئناً اگر رئيس جمهور بدون واسطه با آنها صحبت كند، حرف رئيس جمهور را مي پذيرند و اعتمادشان افزايش پيدا مي كند. ما منتظريم رئيس جمهور هرچه زودتر با مردم در اين ارتباط صحبت كند.
واگذاري برخي قراردادهاي نفتي به قرارگاه سازندگي سپاه، سوال خبرنگار ديگري بود كه سخنگوي دولت در اين زمينه ضمن تأكيد بر استفاده دولت از توانمندي و ظرفيتهاي بخش خصوصي اظهار داشت: هر كجا كه جذب سرمايه خارجي نيز به مصلحت كشور باشد از آن استقبال خواهيم كرد، چون دولت مشكلي با اين موضوع ندارد، اما بهتر است براي امور توليدي و سازندگي از ظرفيت انساني بويژه توان تخصصي نيروهاي داخلي استفاده شود.
وي در عين تاكيد بر رعايت ضوابط قانوني در خصوص اين واگذاري ها ياد آور شد: در ابتدا موضوع با برگزاري مناقصه آغاز شد اما مشخص شد كه شركتهاي خارجي ظرفيت اجراي پروژه با مشخصات مورد قبول دولت را نداشتند و ترك مناقصه نيز مبتني بر مطالعه توانمندي هاي پيمانكار ، رعايت صرفه جويي و سرعت عمل است كه همه اين موارد بر مصلحت عمومي استوار مي باشد كه اجراي پروژه توسط قرارگاه نيز با رعايت همين شرايط و نيز مطابق با قانون اساسي يعني استفاده از ظرفيت مهندسي نيروهاي مسلح است.
تلاش دولت براي رساندن نرخ تورم به يك رقم نيز ديگر نكته مطرح شده در سخنان الهام در پاسخ به سؤال فوق بود.
بخشي از تورم ، رواني است
نماينده رسانه اي از عدم فعاليت جدي و عملي دولت براي رفع گراني ها سخن گفت و از سخنگوي دولت خواست تا صريح و شفاف به اظهار نظر بپردازد.
الهام از رسانه ها خواست ضمن نقد صحيح عملكرد دولت اقدامات صورت گرفته در زمينه مقابله با افزايش غير قانوني برخي قيمت ها را منعكس نمايند و تصريح كرد: بخشي از تورم ، رواني است و موجب ايجاد فضاي گران سازي مي شود كه بايد سهم اين اقدامات را در گران سازي ارزيابي كنيم.
وي به آمارهاي رسمي در خصوص كم شدن افزايش قيمت ها به نسبت سالهاي گذشته استناد كرد و آن را نشان از كنترل دولت در اين زمينه خواند.
به گزارش مهر،وي همچنين پرداخت تسهيلات از سوي دولت را براي جلوگيري از فشار بر طبقات پايين جامعه ، كاهش نرخ تسهيلات بانكي و ديگر خدمات بانك ها اعلام كرد و افزود: تمامي اين اقدامات براي ايجاد ثبات و آرامش در فضاي اقتصادي و افزايش توليد است و آمار بانك مركزي گوياي كاهش نرخ تورم به نسبت سالهاي قبل است كه اگر اين آمار را با نسبت سالهاي قبل تر مقايسه كنيم فعاليت دولت در اين زمينه مشخص مي شود.
دولت بي رسانه
به گزارش ايسنا، الهام در اين مصاحبه مطبوعاتي نيز مانند چند مصاحبه  مطبوعاتي اخير، تاكيد كرد كه دولت، دولت بي رسانه اي است و خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما در فرهنگسازي و گسترش فرهنگ اسلامي و ايراني نقش بسيار مهمي داريد و شما با توجه به آزادي هايي كه داريد مي توانيد اين نقش را به خوبي ايفا كنيد.
وي گفت: دولت نهم اختيارات زيادي براي اصحاب رسانه قائل شده و فشاري از سوي دولت براي اصحاب رسانه وجود ندارد و اصحاب رسانه مي توانند با توجه به اين فضاي آزاد و مطلوب در عرصه ي فرهنگ و تحكيم مباني فرهنگي نقش موثرتري را ايفا كنند. دولت تاكنون حمايت هاي خوب و ويژه اي از عرصه ي كتاب و فرهنگ داشته است كه شما نمونه ي آن را در نمايشگاه كتاب و مطبوعات از رئيس جمهور شنيديد.
الهام در مصاحبه  مطبوعاتي خود با خبرنگاران، اقدام غيرقانوني دادگاه فدرال آمريكا در توقيف و ضبط الواح و اموال ميراث فرهنگي كشورمان را محكوم كرد و گفت: اين الواح تاريخي طبق قرارداد در اختيار دانشگاه شيكاگو بوده و به صورت امانت در موزه نگهداري مي شده و متعلق به ملت ماست و جزو ميراث فرهنگي كشور ما به حساب مي آيد و در اين زمينه نه تنها دولت و ملت جمهوري اسلامي بلكه ايرانياني كه در آمريكا و در ساير نقاط جهان هستند اجازه نخواهند داد كه آمريكايي ها برخلاف ضوابط و معيارهاي حقوقي و بين المللي از جمله معيارهاي يونسكو عمل كند؛ چراكه اين اموال متعلق به ملت ايران است و قطعا اقدامات به موقع و قانوني دولت ايران و تلاش ايرانيان خارج از كشور زمينه ساز خواهد شد كه اين ميراث گرانبها به صاحبان اصلي خود يعني ملت ايران بازگردانده شود؛ همان طور كه در دو سال گذشته بخشي از آن بازگردانده شد و ملت ايران اين الواح را از حلقوم كساني كه پايبند به مقررات نيستند بيرون خواهد كشيد.
الهام گفت: البته تاكنون دانشگاه شيكاگو در اين راستا اقداماتي انجام داده و ما اميدواريم با توجه به اقدامات قانوني ايران و اعتراض دانشگاه شيكاگو به حكم دادگاه آمريكا، اين اموال به ايران بازگردانده شود و آمريكايي ها حداقل به مقررات داخلي و بين المللي احترام بگذارند و اين قدر تابع صهيونيست ها نباشند.

پيام مقام معظم رهبري
در پي درگذشت حجت الاسلام والمسلمين فهري
گروه سياسي - در پي درگذشت عالم خدمتگزار، مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيداحمد فهري، رحمة الله عليه، حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، پيام تسليتي صادر كردند. متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت عالم خدمتگزار و فقيه اخلاقي و سالك مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيداحمد فهري رحمه الله عليه را به خانواده و فرزندان معزز و مكرم ايشان تسليت مي گويم.
آثار علمي و عرفاني و حضور چندين ساله ي ايشان در كشور سوريه كه با خدمات باارزش همراه بود، از يادگارهاي ماندگار آن مرحوم است. از خداوند رحمت و مغفرت و پاداش نيكوكاران را براي ايشان و صبر و اجر براي بازماندگان شان مسئلت مي كنم.
سيدعلي خامنه اي
۱۲/تير/۱۳۸۵

در صورت تصويب مجلس
انتخابات شوراها و خبرگان همزمان برگزار مي شود
ايسنا: معاون حقوقي - پارلماني وزير كشور، تصريح كرد: در صورت تصويب طرح برگزاري همزمان انتخابات شوراي شهر و خبرگان توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين دو انتخابات امسال همزمان با هم اجرا مي شوند. حجت الاسلام موسي پور با اعلام اين خبر افزود: با توجه به اينكه مجلس در بررسي لايحه  شوراها، برگزاري همزمان انتخابات شوراي شهر و خبرگان را تصويب كرد، وزارت كشور خود را ملزم مي داند تا در صورت تصويب اين طرح توسط نمايندگان مجلس آن را از امسال به اجرا در آورد.

رئيس مجلس عراق در تهران:
آماده پايان دادن به همه رفتارهاي دوگانه گذشته هستيم
004641.jpg
گروه سياسي - محمود المشهداني، رئيس مجلس ملي عراق، روز گذشته براي ديداري پنج روزه وارد تهران شد. المشهداني كه اولين سفر خارجي خود را به عنوان رئيس مجلس ملي عراق تجربه مي كند، در بدو ورود به تهران گفت: ايران بدون كربلا معنا ندارد و عراق بدون ايران، بي معني است لذا بايد خوني در رگ هاي دو كشور واحد جريان پيدا كند.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس ايران هم پس از استقبال رسمي از محمود المشهداني رئيس مجلس ملي عراق در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دعوت ما نشانه احترام ما به مجلس عراق و نشانه احترام ما به رأي مردم عراق است و ما معتقديم وظيفه همه كشورهايي كه مدعي طرفداري از دموكراسي هستند، اين است كه به اين مجلس و دولت در عراق احترام بگذارند.
محمود المشهداني در پاسخ به سؤالي در مورد انتظار مردم عراق از دولتمردان اين كشور و نگراني از وضعيت كشورشان به ويژه در زمينه  ناامني ها گفت: همان طور كه اطلاع داريد ملت بزرگ عراق توانست آن طرح آمريكايي را به شكست بكشاند؛ بعد از آن كه حمام هاي خون زيادي در شهرهاي مختلف عراق جاري شد.المشهداني در ادامه گفت: ما بايد براي آينده  خود برنامه ريزي كنيم. ما در اين سفر آمده ايم تا دوباره اين مسايل و كارهاي راهبردي را به ويژه در زمينه  حفظ منافع مشترك و مسايل امنيتي و ربط دادن آينده  هر دو كشور به هم بررسي كنيم. ما فرزندان تمدن كهن جهانيم و بايد به دنيا بگوييم كه اسلام تنها ديني است كه مي تواند بر تمام مشكلات فائق آيد.
وي در ادامه تصريح كرد: بايد از گذشته عبرت بگيريم و ديگر به دشمن اجازه ندهيم راه تفرقه را بين ما درنوردد. لذا ما در عراق التزام عميق و اميد وافر به پيروزي داريم و يقين داريم اين پيروزي يك دستاورد بزرگ براي ماست،مشروط به اين كه همسايگان ما و در رأس آنها جمهوري اسلامي ايران ما را در دستيابي به اهدافمان به ويژه در برقراري امنيت در عراق ياري كند.
به گزارش ايسنا، وي به دعوت حدادعادل از خود براي سفر به ايران اشاره كرد و گفت: لذا آمده ايم تا به همه دوگانه بازي هاي گذشته پايان دهيم و به توطئه هايي كه در گذشته بين دو كشور شكاف ايجاد كرده، خاتمه دهيم.
المشهداني، اسلام را روح واحد دانست و گفت: بايد با يقين و استقامت و عزم راسخ، راه اسلام و تعاليم آن را دنبال كنيم. ما با اين اهداف ارزنده به ايران آمده ايم. هدف ما برقراري مباني دوستي و اخوت است. بايد كاري كنيم كه بار ديگر آب از جوي رفته، به جوي برگردد و اين مراتب اخوت و برادري را پايه ريزي كنيم.

يادداشت
اولين قربانيان معيارهاي دوگانه نقد
دكتر موسي نجفي -استاد دانشگاه
در بين مطالب سياسي و اجتماعي كشور گاهي مطالبي شنيده مي شود كه هر چند ارتباط مستقيم به هم نداشته و در وهله اول نگاه يكساني نيز نمي توان به آن داشت ولي به نظر مي رسد با نگاه عميق و دقيق تر بتوان خطي را ترسيم نمود كه مي شود به نوعي شناخت و شفافيت را از مطالب به ظاهر غيرمرتبط استنباط كرد.
مطلب اول: بحثي كه از سوي يكي از جناح هاي سياسي كشور در مورد «انقلابي بودن» فلان فرد و انقلابي نبودن بهمان شخص مطرح مي شود و در مواردي چنان از معيار مبارزه قبل از انقلاب دفاع مي نمايند كه انسان فكر مي كند اين «تراز» جزء  اصول لايتغير همه كساني است كه در اين طيف سياسي قرار دارند. البته با نگرش در مجموع معدل كل اين گروه به نظر مي رسد اين ملاك در برخي موارد آن هم براي نقد بعضي از اشخاص مورد استفاده قرار مي گيرد و به ساير ابعاد علمي و اجتماعي شخص مورد انتقاد هم بعضاً كاري ندارند.
مطلب دوم در قضيه بازنشسته شدن برخي از اساتيد دانشگاه تهران و همچنين استفاده از نيروهاي متخصص و پيران صاحب نظر شنيده مي شود كه دقيقاً با ملاكي عكس «تراز» گفته شده برخورد مي شود و در اينجا از ساحت علم و عالم دفاع كرده و مسئله انقلابي بودن يا نبودن و يا هر مسئله اي ديگر مي بايست با «تسامح و گذشت» مورد اغماض قرار بگيرد.
بي آنكه بخواهيم ابعاد مختلف اين دعواهاي حل نشدني و گاه جناحي و سياسي نه چندان علمي را بررسي كنيم و با زاويه ديد خاصي كه به هر حال هر كسي دارد طرف يكي را گرفته و طرف يكي را رها كنيم، مي توان به «دوگانگي ملاك هاي نقد و ارزيابي» در بين برخي از گروه هاي سياسي پي برد. امتداد اين نقد و ارزيابي دوگانه و «باز و بسته ديدنهاي موضعي» و چند پهلو در بحث، آزادي، منتقد دولت و يا طرفدار دولت بودن، انتصابي بودن و انتخابي بودن نهادهاي حكومتي، ميزان ديدن رأي مردم، ارزش پارلمان و نهاد مقننه،  بحث مشروعيت و مقبوليت، استفاده از مديران باتجربه و يا برعكس به كارگيري نيروهاي جوان، حق انتخاب از پايين يا انتصاب از بالا، لزوم توجه به اقليت و يا برعكس مقبوليت اكثريت... را هم بسته به اينكه آقايان در چه جايي واقع باشند و آخرين موقعيت سياسي شان كدام ملاك را به مصلحت ببيند تعيين مي كند، اگر در قدرت باشند، يك طرف سكه مطلوب مي شود و اگر در قدرت نباشند، طرف ديگر سكه را بايد ميزان و مميز بررسي قرار داد؛ در برابر اين صورت مسئله كه از سوي هر كس، هر گروه و هر جرياني كه باشد بايد گفت «نسبي بودن ملاك نقد» كه در حقيقت به نسبي بودن ارزشهاي اخلاقي و نسبي بودن ساير معيارها مي انجامد نه تنها به «بي تقوايي سياسي» و «حريم شكني هايي» منجر مي شود، دامنه آن كه به يك و دو يا چند جناح سياسي محدود نشده بلكه به كل جامعه آسيب جدي وارد مي كند. ملتي كه نتواند در مواقع حساس از ملاك نقد و ارزيابي و تراز درست در برآورد بررسي مسائل حياتي خود استفاده كند چگونه مي تواند خود را ملتي زنده و پويا و الگو قرار دهد. البته بايد خدا را شاكر بود كه عليرغم اين تلاطم ها و «نسبيت ملاك ها» و روزمره ديدن حقايق، جامعه ايران به طور سنتي و ريشه دار، به يمن پاسداشت شخصيت هاي اصيل و عميق و فكور خود در يك «آهنگ موزون تاريخي» در اغلب موارد در بزنگاهها ، هوشياري و جهت گيريهايي از خود نشان مي دهد كه «ثبات و شفافيت» بر «بحران و تيرگي» غلبه مي يابد.
اما در آخر به كساني كه ارزشهاي ملي و اخلاقي و معيارهاي حيات جمعي را در مصالح كوچك و دعواهاي روزانه خود مصرف مي نمايند بايد گفت كه معمولاً اولين قربانيان اين سلوك و سيره عمل سياسي و اجتماعي «خودشان» خواهند بود چرا كه به قول يكي از متفكران معاصر كساني كه هر چيزي را وسيله اي براي رسيدن به اهداف خود قرار مي دهند خود نيز وسيله و ابزاري براي اهداف ديگران مي شوند.
اگر ترديدي در صحت و اصالت اين سخن داريد، كمي تاريخ را عميق تر بخوانيد!

رئيس قوه قضائيه اعلام كرد:
ابلاغ سياست اصل ۴۴ ، نجات دهنده اقتصاد كشور
ايسنا: آيت الله هاشمي شاهرودي در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با تأكيد بر توجه همه مديران و بخش هاي ستادي دستگاه قضايي به بيانات كليدي مقام معظم رهبري و ابلاغيه ايشان، اعلام كرد: سياست هاي اصل ۴۴ قانون اساسي نجات دهنده اقتصاد كشور است.
رئيس قوه قضاييه خاطرنشان كرد: كاهش تصديگري دولت و فراهم كردن زمينه هاي لازم و مدبرانه به منظور واگذاري ها به بخش خصوصي همچنين ايجاد رقابت هاي سالم اقتصادي نكات بسيار مهمي است كه بايد در دستور كار قواي سه گانه قرار گيرد و همه سازمان ها بر آن كار كنند.
وي با اشاره به اينكه بخش هاي نظارتي روح اين سياست ها را درك كنند و راهكارهاي مناسب را استخراج كنند، اظهار داشت: امروز معتقدم كه از لحاظ موقعيت هاي اقتصادي و وجود سرمايه هاي عظيم واقعاً ايران اسلامي يك كشور بي نظير است و بايد از اين فرصت و موقعيت با تدبير و برنامه ريزي و هزينه كم بهره گيري درستي صورت گيرد.
رئيس قوه قضاييه، يادآور شد: اجراي دقيق اين سياست ها و بهره گيري بهينه از منابع و سرمايه ها مانع بروز مفاسد اقتصادي در كشور مي شود و نبايد اجازه داد كه فرصت ها به هدر برود.

ادعاي عجيب نخست وزير لبنان
گروه سياسي - ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه قرار است چهارشنبه هفته جاري برگزار شود، در كانون هيأت هسته اي ايران است.
رايزني ها در برگزاري اين ديدار ادامه دارد و عجيب ترين واكنش از سوي نخست وزير لبنان عنوان شد كه در گفت وگويي با شبكه خبري بلومبرگ هرچند به برنامه هسته اي اسراييل تاخته، اما در مورد برنامه هسته اي ايران گفته كه با دستيابي ايران به برق هسته اي موافق نيست. درحالي كه واكنش رسمي از سوي ايران به اين ادعا تا لحظه تنظيم اين خبر نشان داده نشده است.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |