سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۵ - Jul 4, 2006
فرهنگسراي تابستاني توچال گشايش يافت
نمايش ۱۰۰ فيلم برگزيده سينمايي در بوستان هاي تهران
گروه شهري - درحالي كه تابستان امسال ۴ ميليون شهروند تهراني تحت پوشش برنامه هاي تابستاني شهرداري تهران قرار مي گيرند دكتر علي عسگري رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از كمبود مطالعات لازم، ضعف برنامه ريزي و نبود تصوير روشن و درست در حوزه اوقات فراغت شهروندان گلايه كرد.
به گزارش خبرنگار ما، عسگري در حاشيه مراسم افتتاحيه جشنواره تابستاني تهران كه در محل فرهنگسراي توچال در ارتفاعات شمال تهران برگزار شده بود گفت: چالش هاي اجتماعي جامعه ايران به ويژه در دوران گذار، برنامه ريزي براي اوقات فراغت مردم را با انواع پيچيدگي ها مواجه ساخته است.
وي در بحث آسيب شناسي در برنامه ريزي اوقات فراغت بر لزوم توجه به ويژگي هاي روحي و رواني، خلأهاي عاطفي در زندگي با درنظرگرفتن شيوع گسترده افسردگي در ميان مردم اشاره كرد و ادامه داد: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در يك اقدام بي سابقه تلاش كرده است امسال با دقت خاصي برنامه هاي اوقات فراغت شهروندان را متناسب با ذائقه  هاي مردم برنامه ريزي نمايد نه اينكه نسخه اي بپيچد كه نشود بهره برداري مناسبي از آن كرد.
به گفته رييس سازمان فرهنگي هنري مشكل اصلي آنجاست كه مديران فرهنگي تنها خود را گرفتار فضاهاي فرهنگسراها، خانه هاي فرهنگ، كتابخانه ها و... مي كنند ؛درحالي كه تحولات فرهنگي در خارج از فضاهاي فرهنگي رخ مي دهد و ما غافل از اين تحولات فرهنگي درگير فضاهاي خاصي هستيم. به همين دليل امسال با گريز از اين فضاها در پي حضور در فضاهاي عمومي، پارك ها،  اتوبوس ها، مترو، معابر سطح شهر، طبيعت و ارايه محصولات فرهنگي به در منازل مردم هستيم.
وي گفت: ضريب دسترسي مردم به امكانات فرهنگي،  تفريحي، هنري در سه ماهه تابستان به دو برابر افزايش خواهد يافت.بنابراين گزارش از همين هفته قرار است شهرداري تهران در سطح چهار بوستان بعثت، گفتگو، ملت و پليس از ساعت ۲۰ به بعد فيلم هاي روز سينماي كشور را به اكران عمومي گذارد، به طوري كه تا پايان فصل تابستان يكصد فيلم در طول ۱۲ هفته در معرض تماشاي عموم مردم در بوستانهاي يادشده قرار خواهد گرفت.از روز چهارشنبه (فردا) در سطح ۱۰ خيابان شهر برنامه هاي زنده هنري، نمايش، هنرهاي تجسمي و صنايع دستي در معرض ديد عابرين قرار خواهد داشت.
به گفته متوليان مسئول جشنواره تابستاني شهرداري تهران هر پنجشنبه و جمعه در يكصد بوستان پر رفت و آمد شهر برنامه زنده موسيقي نيز عرضه مي شود.
وي افزود: طرح راه اندازي خانه فرهنگ مترو طي ۱۰ روز آينده جنبه اجرايي به خود خواهد گرفت و از ۲۰ تيرماه جاري نيز انتشار نخستين كتاب مترو حاوي آموزش هاي شهروندي و زندگي شهري در سه محور منتشر و در ميان مسافران مترو توزيع مي شود.راه اندازي هنگ دوچرخه سواري از ۲۵ تيرماه در قالب گروه هاي ۲۰۰ نفره در سطح شهر به منظور بازديد از نقاط تاريخي، فرهنگي، تفريحي، راه اندازي باشگاه فلفل ويژه كودك و نوجوان، توزيع و اهداي بسته هاي فرهنگي حاوي ۲۵ محصول فرهنگي به در منازل خانواده ها تحت عنوان يك قاچ هندوانه، راه اندازي اردوهاي فرهنگي - تفريحي دختران،  راه اندازي دهكده فرهنگي شهر تهران در فرهنگسراي بهمن و ارايه برنامه هاي فرهنگي هنري به صورت شبانه روزي، راه اندازي كتابخانه ها و خانه هاي فرهنگ سيار ظرف ۲ هفته آينده ازجمله ديگر برنامه هايي است كه در مدت سه ماهه تابستان آماده ارايه به مخاطبين نخست سازمان فرهنگي هنري كه همانا محصلين و دانشجويان است مي باشد.در حاشيه مراسم افتتاحيه جشنواره تابستاني تهران دكتر علي عسگري به همشهري گفت: از نيمه اول مردادماه نمايشگاه اهداي لوازم ورزشي و وسايل كمك آموزشي به ۶ هزار مدرسه در سطح شهر تهران آغاز خواهد شد؛ به طوري كه در يك سقف اعتباري مشخص لوازم كمك آموزشي و ورزشي قبل از آغاز سال تحصيلي جديد تحويل مدارس سطح شهر تهران خواهد شد.

گزارش آخرين مراحل ساخت تونل رسالت
تست فني جمعه آغاز مي شود
عكس : عليرضا بني علي
004647.jpg
گروه شهري - آخرين مراحل ساخت تونل رسالت با نصب تجهيزات فني و ساماندهي معابر اطراف تونل در حال انجام است.
سيدرضا ميرصادقي مجري طرح تونل رسالت با اعلام اين خبر افزود: «نصب جت فن هاي تونل از چند روز پيش آغاز شد و هم اكنون در حال پيگيري است. پيش بيني مي شود كه تا چند روز آينده، حداكثر تا آخر هفته نصب جت فن تونل رسالت به پايان برسد و از روز جمعه تست فني جت فن ها نيز آغاز خواهد شد.»
مجري تونل رسالت با اشاره به كار مداوم افراد مختلف در قالب كارگاه هاي متعدد، گفت: «خوشبختانه كار آسفالت تونل رو به پايان است و در حال حاضر نيز آخرين مراحل آن در حال اجراست.»
وي با اشاره به آغاز عمليات خط كشي معابر مختلف پس از كار آسفالت، افزود: «خط كشي آسفالت تونل رسالت پس از پايان كار آسفالت نيز اجرا خواهد شد.»
ميرصادقي با اشاره به نصب چراغ هاي متعدد در تونل براي تأمين روشنايي لازم گفت: «از چند روز پيش، تونل رسالت داراي نور كافي و استاندارد شده و كار نصب چراغ هاي آن به اتمام رسيده است.»
وي از محوطه سازي در سمت غربي تونل خبر داد و افزود: «محوطه سازي و گل كاري در قسمت غربي تونل به پايان رسيده و محوطه سازي در قسمت شرقي، حوالي ميدان آفريقا نيز در حال انجام است.»
ميرصادقي با اشاره به سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) از افتتاح تونل رسالت در اين روز خبر داد و گفت: «با حضور جمعي از مقامات كشوري، تونل رسالت، كه بزرگترين پروژه شهر تهران محسوب مي شود، در روز ۲۵ تير ماه افتتاح خواهد شد.»
وي افزود: «از آنجا كه تونل رسالت از نظر كيفي جزو بهترين تونل هاي شهري منطقه، محسوب مي شود، بسياري از كارشناسان علاقه مند به بازديد و بررسي فني از آن هستند. لذا، تست فني از تونل با حضور كارشناسان خارجي انجام خواهد شد.ميرصادقي ويژگي هاي كيفي و فني تونل را بسيار مورد توجه قرار داد و گفت: «بي ترديد، تونل رسالت، به عنوان يك پروژه شهري، بسيار حائز اهميت است و با بهره برداري از آن مي توان، تأثيرات شگرفي در مصرف سوخت و رفع معضل ترافيك را شاهد بود.»
از سويي با نزديك شدن زمان بهره برداري تونل رسالت، جهت معابر اطراف تونل تغيير خواهد كرد.
براساس اين گزارش يك طرفه شدن خيابان مفتح به سمت جنوب و نبود پارك حاشيه اي در ضلع شرقي اين خيابان (محدوده خيابان شهيد بهشتي تا وراويني «زهره») از اقداماتي است كه مورد اجرا قرار خواهد گرفت.
همچنين تجهيز تقاطع خيابان شهيد مفتح - وراويني به چراغ - استقرار پليس براي كنترل تقاطع شهيد بهشتي - شهيد قنبرزاده و بستن جدول مياني خيابان قنبرزاده محدوده مقابل خيابان هويزه از ديگر اقداماتي است كه ساماندهي معابر اطراف تونل رسالت صورت مي گيرد.

شهر نگار
شهر و مديريت شورايي
مهندس مهدي چمران *
004650.jpg
مديريت شورايي پديده نوظهور و بحث تازه اي نيست و از گذشته تاكنون به صور مختلف در كشور وجود داشته است و شكل سازمان يافته آن هم اكنون در دنيا به عنوان يك تجربه موفق در حوزه هاي استراتژيك و حساس و مهم قابل مشاهده است.
رفع و رجوع مسايل به شكل شورايي از گذشته در شهرها و روستاهاي كشور در جمع هاي معروف به «ريش سفيدي» وجود داشته و بسياري از مشكلات از همين طريق حل مي شده است. علاوه بر اين تا قبل از انقلاب نهادهايي تحت عنوان انجمن شهر وجود داشت و پس از انقلاب اسلامي نيز جهاد سازندگي در شهرها و روستا شوراهايي را تشكيل داد و عملاً اين موضوع را تجربه كرد.
مطابق قانون اساسي بايد تصميم گيري براي كل كشور در مجلس شوراي اسلامي و اجراي آن توسط دولت و براي اداره شهرها نيز در شوراهاي اسلامي و اجراي مصوبات آنها توسط شهرداري ها انجام شود.
در مديريت شورايي مجموعه اي از افراد به عنوان شوراي شهر قوانين و مقررات و برنامه اي را براي اداره شهر مصوب مي كنند و اين برنامه توسط شهرداري اجرا و از سوي شوراي شهر به عنوان نمايندگان مردم كنترل و نظارت مي شود.
شوراها به صورت سازمان يافته و ضابطه مند حدود
۷۰ سال سابقه دارند و تجربيات فراواني را در اداره شهرها به ويژه در كشورهاي توسعه يافته به دست آورده اند .
به بيان ديگر، شوراها هم اكنون به عنوان پارلمان هاي محلي مسايل و مشكلات شهري را بررسي و از طريق برنامه ريزي و تصويب قوانين و كنترل و نظارت، بازخورد و انعكاس تصميمات خود را در شهر يا منطقه مورد نظر مشاهده مي كنند و در صدد بهبود و اصلاح امور برمي آيند.
تشكيل شوراها در كشور استفاده از عقول و مشاركت بيشتر مردم در تدوين قوانين و مقررات مربوط به اداره شهرها را اجتناب ناپذير ساخته است و از اين رو مديريت شهري موفق  تر خواهد بود كه در تصميم گيري ها از افكار و نظرات مردم به صورت مستقيم يا غيرمستقيم استفاده كند.علاوه بر اين مديريت شهري در پرتو شوراها به دليل نزديك بودن با مردم مي تواند تصميمات منطقي تر و ملموس تري را اتخاذ كند و با استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود در جامعه همواره پاسخگوي مردم باشد.
اينكه گفته مي شود انتخاب شهردار نه از سوي دولت بلكه بايد توسط شوراها و يا در مواردي به طور مستقيم توسط مردم انتخاب شود ،به اين دليل است كه در انتخاب شهردار از مشاركت و همفكري بيشتري استفاده مي شود و در نتيجه شهردار خود را در برابر شورا به عنوان نمايندگان مردم پاسخگو مي داند.به هر حال با وجود برخي كاستي ها و مشكلات، اداره امور شهرها از حيث عمراني و خدماتي در پرتو حضور شوراها به مراتب بهتر از زماني است كه يك شهردار به عنوان نماينده دولت تصميم مي گرفت و شهر را اداره مي كرد. * رئيس شوراي شهر تهران

توسط شهرداري تهران انجام مي شود
ساخت نخستين سينماي فرانماي ايران
نخستين سينماي فرانماي ايران (Imax) آغاز به كار خواهد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اكبر تشكري نيا - مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران- با اعلام اين خبر گفت: اجراي اين طرح كه در مساحت ۷۵ هزار مترمربع صورت مي گيرد تا يك ماه آينده به عنوان يك پروژه فرهنگي بزرگ آغاز خواهد شد.تشكري نيا درمورد جزئيات اين پروژه اظهار كرد: سينماي فرانما كه آن را جادوي جديد سينما مي دانند سينمايي علمي- فرهنگي است كه در آن تصاوير سه بعدي ميان پرده و چشم ايجاد مي شود و امروز بيشتر كلان شهرهاي دنيا نظير لندن، پاريس، تورنتو و شانگهاي از آن برخوردار هستند.وي با اشاره به ۱۰ هزار مترمربع زيربناي در نظر گرفته شده براي اين پروژه گفت: در حال حاضر نقشه اجرايي اين پروژه تهيه شده است كه علاوه بر سينما يك مركز بزرگ فرهنگي - تفريحي و ورزشي براي همه رده هاي سني در آن ايجاد خواهد شد.مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهر تهران با اشاره به موقعيت مكاني اين سينما اظهار كرد: با توجه به مجاورت سينما با بزرگراه نيايش و نبود پاركينگ، زمين مقابل سينما با متراژ ۵ هزار مترمربع نيز به اين مجموعه اضافه مي شود كه با طراحي هاي صورت گرفته امكان دسترسي شهروندان به هر دو فضا را فراهم مي آورند.تشكري نيا در ادامه افزود: مجموعه فرهنگي- آموزشي شامل گالري، كارگاه هاي آموزشي، سالن ورزش هاي توپي، آبي، اسكيت، دوچرخه سواري، مهدكودك، تالارهاي پذيرايي اصلي و فرعي با گنجايش ۴۰۰ ۲۵۰، و ۲۰۰ نفر ، رستوران، محل نمايش و غيره از جمله امكاناتي است كه در اين پروژه طراحي و برنامه ريزي شده است.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
گروه شهري - نسرين سلطانخواه عضوشوراي اسلامي شهر تهران در پي ديدارهاي دوره اي خود از مناطق، چهارشنبه در منطقه ۲ با شهروندان ديدار خواهد داشت.بر اين اساس، شهروندان منطقه ۲ مي توانند براي ثبت نام ديدار با عضو شورا به روابط عمومي شهرداري منطقه مذكور مراجعه كنند.

توسط همشهري محله و با همكاري يونيسف برگزار مي شود
نخستين دوره كارگاه آموزشي
روزنامه نگاري شهري و حقوق كودك
گروه شهري- گروه نشريات همشهري محله با همكاري صندوق كودكان سازمان ملل متحد(يونيسف) نخستين دوره كارگاه آموزشي روزنامه نگاري شهري و حقوق كودك براي كودكان و توسط كودكان در ايران را برگزار مي كند. به گزارش روابط عمومي ستاد نشريات همشهري محله، اين دوره به صورت كارگاهي برگزار مي شود و شامل دو بخش آموزش به كودكان و مربيان است.مدت زمان برگزاري اين دوره، ۶ روز اعلام شده كه از چهارشنبه ۱۴ تير آغاز مي شود. در اين دوره، آموزش هايي با واژگان پايه گروه سني كمتر از ۱۸ سال با رويكرد توليد صفحه كودكان توسط كودكان ارائه مي شود و آموزشياران روزنامه نگاري كودك و نوجوان كه از كشور انگلستان به اين منظور به تهران آمده اند به همراه استاداني از مؤسسه همشهري به مربيان و كودكان آموزش مي دهند. آموزش روزنامه نگاري و گزارش نويسي به منظور بالا بردن ميزان اعتماد به نفس كودكان و فعاليت آنها در زمينه روزنامه نگاري شهري هدف برگزاري اين دوره فشرده اعلام شده است.

نگاه
004644.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |