سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۵ - Jul 4, 2006
داستان دفاع مقدس در مسابقه اي سراسري
004527.jpg
گروه ادب و هنر- محمدهاشم اكبرياني: خبر برگزاري اولين مسابقه سراسري «داستان دفاع مقدس» اولين بار در نوزدهم فروردين ماه از سوي خبرگزاري فارس منتشر شد.
در آن خبر كوتاه، به برگزاركنندگان اين مسابقه، زمان و شرايط ارسال آثار اشاره شده بود: «اين مسابقه سراسري كه با تلاش «بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس» و همكاري «انجمن قلم»، «خانه داستان» و «دفتر آفرينش هاي ادبي حوزه هنري» برگزار مي شود. در ادامه آن خبر مي خوانيم: «اين مسابقه ويژه بزرگسالان بوده و علاقه مندان بدون محدوديت  در تعدد عناوين داستان، مي توانند تا پايان مردادماه با ارسال آثار خود در اين مسابقه شركت كنند. برندگان اين مسابقه كه در سه بخش «داستان كوتاه»، «داستان بلند» و «رمان» انتخاب مي شوند آثارشان در كتابي مستقل چاپ خواهد شد.»
پس از آن در اول ارديبهشت خبر تكميلي «مسابقه سراسري داستان دفاع مقدس» منتشر شد كه طي آن اميرحسين فردي به عنوان دبير اولين دوره اين مسابقه معرفي شد.برگزاري چنين مسابقاتي مي تواند كوششي باشد براي معرفي آثار برتر داستاني در حوزه دفاع مقدس كه نياز به آن از سوي نويسندگان مورد تأكيد قرار گرفته و مي گيرد. اميرحسين فردي معتقد است كه آثار مربوط به دفاع مقدس بايد مورد ارزيابي جامع و كارشناسانه قرار گيرند و فقدان اين امر نوعي سكوت است كه پسنديده نيست: «تصور اين كه در جامعه هيچ همايش و جشنواره اي نباشد به منزله يك نوع سكوت است و عدم نظارت و ارزيابي جامعه و كارشناسانه بر آثار توليد شده در سال را به همراه خواهد داشت و من اين سكوت را نمي پسندم.»
برگزاري اين مسابقه مي تواند در شكوفايي ادبيات داستاني مؤثر باشد. محمدرضا سنگري دبير كميته علمي نهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس مي گويد:«تلاش جدي در شكوفايي ادبيات دفاع مقدس نداشتيم.» وي معتقد است: «نتوانستيم آثار را بين المللي و در سطح جهان معرفي كنيم. در اين دوره ها آثار خوبي در حوزه دفاع مقدس در ايران مطرح شد، اما هيچ گاه از سوي مسئولان اجرايي به جهان معرفي نشد.» به نظر مي آيد انتخاب آثار برتر داستاني در حوزه دفاع مقدس و چاپ آنها بتواند گامي براي ترجمه آثار خوب و برتر به زبان هاي خارجي و معرفي آنها به جهان باشد.
نكته ديگر انتخاب و ارزيابي آثار است. داوود غفارزادگان بر اين باور است كه «انتخاب و ارزيابي آثار نبايد يك سويه باشد و مسئولان برگزاركننده بايد در داوري هاي خود از كارشناسان صاحب نام استفاده كنند، چون بايد به آثار نگاهي متفاوت داشته باشيم تا اهداي جايزه بي طرفانه و نوع نگاه به آثار دفاع مقدس متفاوت باشد.

نگاه روز
عكس فرآيند آمريكاي لاتين
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: ادبيات آمريكاي لاتين، حالا در قله جهان داستان ايستاده است. نام هاي بزرگي كه در ايران نيز مثل بسياري كشورهاي ديگر، مدام تكرار مي شوند و حمل و نقل آثارشان، اسباب فخر فروشي اهل قلم- عموماً  كم سن و سال البته- به يكديگر است. نويسندگان بزرگي چون ماركز، فوئنتس، بورخس، يوسا و ... كه شيوه نويني از نگاه به دنيا را به دنيا پيشنهاد داده اند.
نگاه نوين آمريكاي لاتيني كه آميخته با جادو و جمبل و درآميختگي ذاتي واقعيت و رؤياست، آن چنان كه ماركز پس از دريافت نوبل ادبيات در سال ۱۹۸۲ گفت: در واقع ادبيات بازتاب مستقيم زندگي مردم اين منطقه با تمام آداب و رسوم و دريافت هاي كوچك و بزرگشان از طبيعت اطراف و يكديگر است. داستان نويس آمريكاي لاتيني درست از زماني كه به درك و هضم عميق زندگي خود، با تمام زير و بمش دست يافت، پله پله تا دستيابي به قله رفيع ادبيات داستاني پيش رفت و آنجا چنان ايستاد كه تماشايش براي تمام نويسندگان جهان، با حسرت و شگفتي همراه شد.هر چند كه گذار برخي چهره هاي ادبي برجسته اين منطقه، به سوي دنياي روشنفكري حزبي، چه در زندگي روزانه و چه در فضاي داستان، هشدار تلخي براي نويسندگان جوانشان است، اما رودخانه اي كه پرآب و عظيم در حركت است، با انحراف چند شاخه باريك، خشك نمي شود.توجه نويسندگان آمريكاي لاتين به دنياي بومي خود كه به شكل عجيبي حتي در سطح تكنيك هاي روايي شان نيز بروز يافته است، سبب شد رابطه مردم حتي در سطح عامه، با روشنفكران جامعه حتي در سطح ماركز، چنان قوت گرفت كه شرح دلدادگي هاي مردم كوچه و بازار كلمبيا به «گابو» (نام خودماني گابريل گارسيا ماركز در كلمبيا) به تمام جهان كشيده شد.در واقع، ادبيات داستاني آمريكاي لاتين، هر دو روي سكه را مي بيند؛ جايگاه جهاني و جايگاه مردمي.
اما در ايران
۱- رضا سيد حسيني، سالها پيش، وقتي كه درباره رمان «گنجشك ها بهشت را مي فهمند» حسن بني عامري حرف مي زد، گفت: «اين رمان مرا به ياد كارهاي آمريكاي لاتين انداخت.» و بعد ادامه داد: «آنها در فرهنگشان جادو دارند و ما معجزه. استفاده از معجزه و نگاه ما با فرهنگ خودي به دنيا، راه مهمي براي نوشتن بومي است.»
۲- محمود دولت آبادي شايد تنها نويسنده اي است كه توانسته در كارهاي قديمي اش نظير كليدر و به ويژه جاي خالي سلوچ، به ادبيات بومي جهاني دست يابد. راهي كه دولت آبادي طي كرد، اگرچه در سالهاي اخير با سلوك، تغيير مسير شديد نامناسبي پيدا كرد، اما تمام شهرت داخلي و خارجي اش را توجيه مي  كند.
۳- داستان، اصولاً  پديده اي بومي است و تركيب «داستان بومي» بيش از هر چيز نشان دهنده انحراف ادبيات داستاني در كشورهاي غيرغربي است؛ چرا كه نويسندگان غيرغربي، با غفلت يا حتي گريز از فضاها، شخصيت ها و دغدغه هاي دنياي خود، به تقليد از سبك هاي نگاه و نگارش غربي مي پردازند؛ غافل از اين كه داستان غربي نيز داستان بومي آن جاست.و به اين شكل هم جايگاه بومي شان را از دست داده اند و هم جايگاه جهاني؛ يعني عكس فرآيندي كه در آمريكاي لاتين رخ داده است.

تام هنكس عضو افتخاري ارتش آمريكا شد
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: تام هنكس يك عنوان افتخاري تازه را به كارنامه هنري اش افزود. اين بازيگر ميانسال سينما به عضويت افتخاري ارتش آمريكا درآمد.به نوشته آسوشيتد پرس، مسئولين ارتش، هنكس را به عضويت بخش «شهرت رنجر هال» درآوردند.
علت دريافت اين عنوان بازي هنكس در فيلم جنگي «نجات سرباز رايان» است. به گفته مسئولين ارتش او در اين فيلم تصويري صادقانه از يك فرمانده جنگي در دوران جنگ جهاني دوم را ارائه مي دهد. در عين حال هنكس در طول سال هاي گذشته تلاش زيادي براي دفاع از حقوق مادي و معنوي سربازان جنگ به خرج داده است.هنكس طي چند سال گذشته يكي از تهيه كنندگان و نويسندگان مجموعه جنگي «دسته برادران» هم بوده است. قصه اين مجموعه چهار قسمتي هم درباره اتفاقات دوران جنگ جهاني دوم است. در كنار اين فعاليت هاي هنري، هنكس رئيس افتخاري موزه جنگي «د- دي» هم هست. اين بازيگر، اولين هنرمندي است كه به عنوان عضو افتخاري «رنجر هال» درمي آيد. با اين حال وي در مراسم تقدير حضور نداشت. مراسم رنجر هال هر سال يك بار برپا مي شود. در طول هفده سال گذشته سربازان كهنه كار جنگ موفق به دريافت اين جايزه شده اند. اهداي اين جايزه به هنكس، عكس العمل هاي متفاوتي را در پي داشته است. در شرايطي كه برخي با اين حركت موافق هستند، گروهي ديگر مي گويند نبايد چنين جايزه اي به اين بازيگر داده شود. از سوي ديگر برخي از منتقدين به طعنه مي گويند اهداي اين جايزه كمي دير صورت گرفته است. «نجات سرباز رايان» حدود ۱۰سال قبل روي پرده رفت و سؤالي كه مطرح مي شود اين است كه چرا طي اين مدت جايزه اي مثل رنجر هال به هنكس اهدا نشد.

جارجار بينكز جنگ هاي ستاره اي،
خسته كننده ترين شخصيت سينمايي
004524.jpg
گروه ادب و هنر- شايد باور نكنيد، اما كاراكتر ديجيتالي جارجار بينكز كه در قسمت چهارم مجموعه فيلم «جنگ هاي ستاره اي» ايفاي نقش كرد، به عنوان خسته كننده ترين كاراكتر تاريخ سينما انتخاب شده است.
به نوشته سايت فيلم استو، در شرايطي كه بسياري از تحليل گران سينمايي پيش بيني مي كردند بازيگراني مثل رزي اودانل يا پائولي پور اين مقام را از آن خود كنند، اين كاراكتر خيالي توانست صدرنشين كرسي فوق شود. سايت اينترنتي Lovefilm.com از دوستداران سينما خواست كه در نظرخواهي جديد آن شركت كنند. چيزي بالاي پنج هزار نفر در اين نظرخواهي شركت كردند تا كسل آورترين كاراكترهاي روي پرده سينما را انتخاب كنند.

چهارراه ولي عصر نخستين خيابان هنر پايتخت
فارس: در نخستين هفته جشنواره  تابستاني تهران، ضلع شمالي پارك دانشجو در چهارراه وليعصر(عج) ميزبان علاقه مندان هنرهاي هفت گانه خواهد بود.
امين متوليان مسئول جشنواره تابستاني تهران با اشاره به اين كه در ۱۰۰ روز جشنواره تابستاني، ۱۰ خيابان هنر در نقاط پرمخاطب و اصلي شهر تهران، برپا خواهد شد افزود: در هفته نخست از اجراي برنامه هاي جشنواره، خيابان هنر در چهارراه وليعصر(عج) داير مي شود.
معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران يادآور شد: در اين خيابان ها با توجه به برنامه ريزي هاي از پيش تعيين شده، ۱۸ كارگاه در زمينه  هنرهاي تجسمي، نمايش خيابان عروسكي، اجراي موسيقي و برپايي غرفه هاي صنايع دستي، به ارايه فعاليت هاي فرهنگي هنري خواهند پرداخت.
به گفته متوليان، ۱۸ كارگاه مشتمل بر كارگاه نمايش هاي ميداني، خيمه شب بازي، پانتوميم، شاهنامه خواني، پرده خواني، كارگاه هنرهاي سنتي و صنايع دستي نظير قاليبافي، تابلوبافي، گليم بافي، جاجيم بافي، پشم ريسي  دستي، رنگرزي دستي، گبه بافي و دستگاه زميني بافت عشايري، طراحي نقشه قالي، فرش و گليم، مرمت و رفوگري فرش، پرداخت كاري سنتي و دستي، خدمات نگه داري و لكه برداري، قاليشويي، خشكشويي، براق شويي و منبت كاري در محدوده ضلع شمالي پارك دانشجو در چهارراه وليعصر(عج) مستقر مي شوند. وي همچنين افزود: با هدف آشنايي هرچه بيشتر نسل حاضر با موسيقي سنتي اصيل ايراني، براي نخستين بار در خيابان هنر، دانشجويان هنرمند و جوانان علاقه مند به موسيقي در كنار استادان برجسته اين هنر، به اجراي موسيقي و خلق آثار هنري مي پردازند. مسئول جشنواره تابستاني تهران، خيابان هنر ضلع شمال پارك دانشجو، چهارراه وليعصر(عج) را در روز ۱۴ تيرماه ميزبان تمامي علاقه مندان به هنرهاي بومي و اصيل ايراني اعلام كرد. جشنواره تابستاني تهران عنوان تازه نهضت فرهنگي تابستانه است كه امسال از ۱۰ تيرماه فعاليت خود را به طور رسمي آغاز كرد و به مدت يكصد روز ادامه خواهد داشت.

مقام نخست كودكان ايراني در مسابقه بين المللي نقاشي
مهر: كودكان هنرمند ايراني با كسب ۱۵۵ نشان چهارمين مسابقه بين المللي نقاشي كودكان تهران، مقام اول اين رقابت هنري را از آن خود كردند. اين رقابت بين المللي با شركت بيش از ۵ هزار كودك و نوجوان ايراني و بچه هاي ۱۹ كشور در تهران برگزار شد و در پايان هنرمندان خردسال ايراني يك نشان ويژه، ۱۹ نشان طلا، ۴۱ نشان نقره و ۹۴ نشان برنز اين رقابت را از آن خود ساختند. پس از ايران، كودكان ويتنامي با كسب يك نشان ويژه هيأت داوران، ۸ نشان طلا، ۱۷ نشان نقره و ۲۷ نشان برنز در مجموع با ۵۳ نشان در مقام دوم اين رقابت قرار گرفتند. كشورهاي لهستان و صربستان نيز به لحاظ مرغوبيت نشان، مكان سوم و چهارم اين مسابقه را كه با دو موضوع آزاد و «سرزمين من و رنگين كمان»  برگزار شد، به خود اختصاص دادند. در مراسم اهداي جوايز اين مسابقه كه روز ۱۱ تير در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون برگزار شد، دو جايزه ويژه هيأت داوران نيز به مهران مرادپور كودك ۷ساله ايراني و دوترانگ دوك كودك ويتنامي تعلق گرفت.

راهنما
بر ديوار نگارخانه
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي هاله مددي و مهناز شجاعيان/ تا ۱۵ تير/ دروس، كماسايي، پلاك۴۲/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
نگارخانه شيرين و فرهاد: نمايشگاه نقاشي نسيم آرام و عادل يونسي/ ۱۵تا۲۲تير/ گيشا، نبش كوچه ،۳۶ پلاك ۱۷۵/ تلفن: ۸۸۲۸۰۴۱۵
گالري سيحون: نمايشگاه مجسمه صفا حسيني/ تا ۱۵ تير/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك۳۰ / تلفن: ۸۸۷۱۱۳۰۵
گالري ثروت: نمايشگاه هنر مفهومي ابوالفضل حسين زاده/ ۱۲ تا ۱۷ تير/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، پلاك ۳۵/ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي سهيلا استادمحمدي/ ۱۶ تا ۲۱ تير/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك/ تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي مهرانه حبيب زاده/ ۱۳ تا ۲۲ تير/ نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان/ تلفن: ۷۷۸۱۹۴۶۸
نگارخانه خاوران: نمايشگاه مجسمه هاي تزئيني/ تا ۲۰ تير/ ميدان خراسان، خيابان خاوران/ تلفن: ۵-۳۷۳۰۰۰۲
آثار تجسمي زير ۳۰ سال در مان هنر نو
ايسنا: با پايان نمايشگاه چهار دهه تصويرسازي ايران، آثار تصويرگران زير سي سال در گالري هاي تودرتوي »مان هنر نو« تهران، به نمايش گذاشته مي شوند.
اين نمايشگاه از ۲۸ تير تا ۱۸ مرداد ماه سال جاري، با پايان گرفتن نمايشگاه ۴۱ سال تصويرگري ايران در پي دعوت از تصويرگران جوان برگزار مي شود.
چهل ويك  سال تصويرگري در نمايشگاهي با عنوان «تصويرسازي» و «كاريكاتور نمايشگاهي»با نمايش بيش از يك صدو۲۳ اثر از هنرمندان كاريكاتوريست و تصويرگر برجسته  ايران كه از ۲۴ خرداد در «مان هنر نو» برپا و تصويرسازي  كتاب كودكان، كتاب بزرگسالان و آثار بزرگان تصويرسازي، گرافيك و كاريكاتور ايران عرضه شده است.
اين نمايشگاه كه تا ۲۱ تير ادامه دارد، دربرگيرنده  آثار اردشير محصص، كامبيز درم بخش، داوود شهيدي، توكا نيستاني،  محمدعلي بني اسدي،  احمدرضا دالوند،  وحيد نصيريان، هومن مرتضوي، ركني حائري زاده، مرجان وفائيان،  علي چيت ساز، گلبانو مقدس، پدرام حاج باشي و مرتضي مميز است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |