چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۶ - Jul 5, 2006
مسعود كيميايي، بهرام بيضايي و واروژ كريم مسيحي، فيلم هاي تازه اي را مقابل دوربين مي برند
بازگشت بزرگان
004674.jpg
004677.jpg
004668.jpg
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: با صدور پروانه ساخت براي فيلم هاي «رئيس» و «لبه پرتگاه» و اعلام حمايت بنياد سينمايي فارابي از پروژه «ترديد»، به زودي شاهد حضور مجدد مسعود كيميايي، بهرام بيضايي و واروژ كريم مسيحي در سينما خواهيم بود.
از «قيصر» به اين سو، هميشه مقابل دوربين رفتن فيلمي از مسعود كيميايي، اتفاقي مهم ارزيابي شده است. شايد به همين خاطر باشد كه هميشه حواشي توليد فيلم هاي كيميايي به دقت از سوي رسانه ها دنبال شده و هر رفت و آمدي در دفتر اين فيلمساز، يك خبر داغ براي مطبوعات به همراه داشته است. كيميايي در اواخر سال گذشته از «رئيس» به عنوان بيست وششمين ساخته اش نام برد. آن روزها از ليلا حاتمي، پولاد كيميايي و سوفي كياني به عنوان بازيگر «رئيس»  نام برده مي شد؛ هر چند با ساخت «رئيس» موافقت نشد و كيميايي تغييرات گسترده اي در فيلمنامه داد.
با تغيير فيلمنامه، تركيب بازيگران هم تغيير كرد و تنها كسي كه از گروه اوليه باقي ماند، پولاد كيميايي بود.
با صدور پروانه ساخت، اين روزها پيش توليد «رئيس» به صورت جدي تري دنبال مي شود؛ فيلمي كه درباره يك پدر و پسر خلافكار است. نقش پدر را فرامرز قريبيان ايفا خواهد كرد و بازيگر نقش پسر پولاد كيميايي است. بازيگر زن محوري «رئيس» مهناز افشار است كه اين اولين تجربه همكاري او با كيميايي محسوب مي شود. عزت الله انتظامي پس از «حكم»  در «رئيس» هم حضور خواهد داشت. او نقش دكتري را بازي مي كند كه پولاد زخمي در يكي از سكانس ها به سراغش مي رود. لعيا زنگنه هم پس از چند سال دوري از سينما يكي از نقش هاي مكمل فيلم كيميايي را بازي مي كند. در پشت دوربين، تقريباً تمام كساني كه در «حكم» با كيميايي همراه بودند، در «رئيس» هم حضور خواهند يافت. تاكنون حضور عليرضا زرين دست(مدير فيلمبرداري)، اسحاق خانزادي(صدابردار)، كيوان مقدم(طراح صحنه و لباس)، عاطفه رضوي(طراح گريم) و امير شهاب اسماعيلي و محمدعلي جناب(دستياران كارگردان) قطعي شده است.كيميايي اين روزها در حال انتخاب لوكيشن است. بيشتر سكانس هاي «رئيس»  در تهران فيلمبرداري خواهد شد.
بهرام بيضايي، ديگر سينماگر نامداري است كه به زودي فيلم تازه اي را آغاز خواهد كرد. بيضايي شش سال پس از «سگ كشي»، «لبه پرتگاه» را مقابل دوربين خواهد برد؛ فيلمساز برجسته اي كه با وجود سي و پنج سال حضور در سينما، تنها ۹ فيلم بلند در كارنامه دارد. بيضايي هر چند سال يك بار، امكان فيلمسازي مي يابد و به همين خاطر هر فيلم او يك اتفاق مهم سينمايي است. «لبه پرتگاه» فيلم پربازيگري است كه شنيده ها حكايت از حضور مژده شمسايي، انديشه فولادوند، امين حيايي و مجيد مظفري در آن دارد. شمسايي و مظفري در فيلم هاي «مسافران»  و «سگ كشي» هم با بيضايي همكاري داشته اند و حيايي و فولادوند هم براي اولين بار با اين فيلمساز همكاري مي كنند.
بيضايي در حال حاضر مشغول انتخاب بازيگران فيلمش است؛ بازيگراني كه طبق سنت بيضايي، همگي از ميان حرفه اي ها انتخاب خواهند شد.
حضور هيچ يك از عوامل پشت دوربين بيضايي قطعي نشده  ولي از فرج حيدري به عنوان يكي از گزينه هاي مديريت فيلمبرداري نام برده مي شود. «لبه پرتگاه» توسط حميد اعتباريان تهيه خواهد شد. با توجه به وسواسي كه بيضايي دارد تا زماني كه او در خصوص بازيگران و انتخاب لوكيشن ها به قطعيت نرسد، فيلمبرداري آغاز نخواهد شد.
واروژ كريم مسيحي شاگرد قديمي بيضايي هم پس از ۱۶سال فيلم بلندي را كارگرداني مي كند. كريم مسيحي پس از سال ها دستياري، در سال ۱۳۶۹ «پرده آخر» را ساخت؛ فيلمي كه در نهمين جشنواره فيلم فجر، تقريباً تمام سيمرغ ها را به خود اختصاص داد و شايد همين ميزان استقبال باعث شد تا كريم مسيحي براي ساختن فيلم دوم، چندان عجله اي نداشته باشد؛ فيلمي كه به هر حال با «پرده آخر» قياس خواهد  شد.
در اين سال ها كريم مسيحي فيلمنامه هاي زيادي نوشت و هر چند سال يك بار، صحبت از ساخت فيلم تازه او بود ولي عملاً تنها به تدوين ساخته هاي ديگران پرداخت. اين بار اما به نظر مي رسد كه اين فيلمساز واقعاً قصد دارد بار ديگر روي صندلي كارگرداني بنشيند. «ترديد» كه فيلمنامه اش را هم خود كريم مسيحي نوشته است، به زودي وارد مرحله پيش توليد خواهد شد. محمدمهدي دادگو كه يكي از تهيه كنندگان «پرده آخر» نيز بود، تهيه «ترديد» را بر عهده دارد؛ فيلمي كه برداشتي امروزين از «هملت» شكسپير است.
تابستان ۸۵ با كليدخوردن فيلم هاي «رئيس»، «لبه پرتگاه» و «ترديد» مي تواند فصلي به يادماندني براي دوستداران سينما باشد.

در اعتراض به حضور آمريكا در عراق صورت گرفت
اعتصاب غذاي بازيگران هاليوود
004680.jpg
فارس: بازيگران هاليوودي از جمله «شون پن» و «سوزان ساراندون» در اعتراض به حضور سربازان آمريكايي در عراق، از شب گذشته مصادف با جشن ملي استقلال آمريكا، اعتصاب غذا كردند.
اين اعتصاب غذا با حضور «شون پن» و «سوزان ساراندون» دو بازيگر هاليوود مخالف سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا و به سرپرستي «سيدني شيهان»، مادر داغديده آمريكايي و يكي از فعالان برقراري صلح در مقابل كاخ سفيد انجام مي گيرد.
«خروج سربازان آمريكايي از عراق و بازگشت آنها به وطن» خواسته اعتصاب كنندگان است.
اين افراد شب گذشته با شركت در جشن چهارم جولاي، روز استقلال آمريكا، آخرين وعده غذايي خود را در مقابل كاخ سفيد خورده و از همان شب، اعتصاب غذاي خود را آغاز كردند.
«شيهان» كه پس از از دست دادن پسر ۲۴ ساله خود، كيسي، در جنگ عراق، دست به فعاليت هاي ضد جنگ گسترده اي زده است، گفت: ما تظاهرات كرديم، شب زنده داري كرديم، لابي هاي زيادي كرديم، در مقابل مزرعه بوش چادر زديم و حتي به زندان افتاديم ولي اكنون زمان آن فرا رسيده كه كار بيشتري انجام دهيم. ديگر حاميان اين اعتصاب چون «پن»، «ساراندون»، «آليس واكر» رمان نويس و «دني گلور» بازيگر قرار است تا اعتصاب خود را بيش از ۲۴ ساعت ادامه دهند.

همكاري خالق ارباب حلقه ها و دنزل واشنگتن
004671.jpg
گروه ادب و هنر- دنزل واشنگتن براي فيلم جديد سينمايي خود در مقام كارگردان، قصد دارد از همكاري پيتر جكسن- خالق سه گانه «ارباب حلقه ها»- استفاده كند.
به نوشته آسوشيتدپرس، واشنگتن اطلاعات زيادي پيرامون قصه فيلم خود به رسانه هاي گروهي ارائه نداده است. اين فيلم- كه هنوز نامي هم ندارد- قرار است اواسط فصل پاييز جلوي دوربين برود. فيلم يك سري صحنه هاي جلوه هاي ويژه دارد و واشنگتن مي خواهد كارهاي مربوط به اين صحنه ها را به دست جكسن و همكاران متخصص او بسپارد.
پيتر جكسن كه در «كينگ كونگ» و «ارباب حلقه ها»ي خود دست به خلق يك سري جلوه هاي ويژه جديد و استثنايي زد، از مدت ها قبل شركت وتا وورك شاپ را در نيوزيلند تأسيس كرد كه اختصاص به امور جلوه هاي ويژه دارد. او اواخر اين هفته براي سفري چند روزه راهي شهر واشنگتن مي شود و دنزل واشنگتن قصد دارد در اين مدت با وي ديدار و گفت گو كند. او اظهار اميدواري كرد كه جكسن دعوت او را براي همكاري مشترك قبول كند.
واشنگتن ۵۱ ساله كه ۴ سال قبل براي درام اجتماعي «روز تعليم» اسكار بهترين بازيگر مرد سال را گرفت، گفت كه فيلم سينمايي اش تا ۲ سال ديگر آماده نمايش عمومي مي شود. وي اعلام كرد كه اين فيلم نه يك كار سرگرم كننده تجاري كه يك كار جدي و پيام دار خواهد بود.

نگاه روز
نوشتن با قلم زرين
ابراهيم زاهدي مطلق
امروز برندگان جايزه قلم زرين، جوايز خود را در سه بخش داستان، شعر و نقدوپژوهش دريافت مي كنند. اين جايزه- چه رضا اميرخاني بخواهد و چه نخواهد- اولين جايزه قلم زرين در دوره اي است كه او رياست انجمن قلم ايران را عهده دار شده است.
تغييرات اساسي در بسياري از مناسبات انجمن قلم ايران و نحوه تعامل اين انجمن با نويسندگان و شاعران عضو يا غيرعضو، از جمله موارد مثبتي است كه در دوره مسئوليت او اتفاق افتاده است. اگر چه نمي توان قوت يا ضعف آثار برگزيده توسط هيأت داوران را ناديده گرفت، اما چينش داوران و دعوت از صاحب قلماني چون دكتر طاهره صفارزاده، دكتر سيد علي موسوي گرمارودي يا دكتر تركي در بخش شعر و نقد وپژوهش و نويسندگان معتبري نظير اميرحسين فردي و محمدرضا بايرامي در بخش داستان را نبايد كم اهميت تلقي كرد.
جايزه قلم زرين نظر به پيشينه قابل اعتبارش در اعطاي جوايز به طيف هاي مختلف نويسندگي و نحله هاي فكري، در سه دوره قبل توانسته است بيش از ساير تشكل ها و گروه هايي كه مراسم گزينش كتاب سال دارند، از اغراض و تمايلات قبيله اي و جناحي دور بماند. اگر چه شعارهاي چندصدايي يا جدا بودن ادبيات از سياست را تشكل ها و نهادهاي ادبي ديگر- به جز انجمن قلم- سر داده اند، اما در عمل و به هنگام معرفي برگزيدگان، ردپاي رفاقت ها و گزينش همفكران و هم مسلكان سياسي، غيرقابل پوشش بوده است.انجمن قلم ايران- به رغم ضعف هاي دروني و شانتاژ هاي بيروني- راه پرسنگلاخ ادبيات معاصر ايران را مردانه طي كرده است. نگاهي به اعضاي اين انجمن، گواهي مي دهد كه وزنه هاي كم نظيري در ادبيات(داستان و شعر) در جمع آنان وجود دارد؛چنان كه همچون همه تشكل ها برخي از تازه كاران سست نويس هم در آن جمع ديده مي شود و اين البته طبيعي است.
امروز، اين جمع فرهيخته و اهل قلم، سه برگزيده را در سه حوزه به جامعه معرفي مي كند. به عبارت بهتر سه پيشنهاد را مطرح مي كند تا در معرض قضاوت عموم قرار گيرد.اينكه آثار برگزيده از سوي انجمن قلم ايران تا چه حد با استقبال روبه رو شود و يا اين آثار تا چه اندازه با رعايت اصول دقيق علمي و ادبي  داوري شده باشد، دو موضوع كاملاً  متفاوت است. اين تفاوت نمي تواند مانع ارزيابي هيچ يك از موارد ذكرشده گردد.
بايد منتظر ماند و ادبيات و نقدوپژوهش سال گذشته كشور را در آيينه داوران انجمن قلم ايران تماشا كرد.

عبدالعلي دستغيب:
ظرفيت رمان تمام شده است
004689.jpg
ايسنا: به اعتقاد عبدالعلي دستغيب، ظرفيت رمان تمام شده و آنچه در گذشته از نظر رواني، اجتماعي و روابط انسان ها در رمان گنجانده مي شد، امروز فعليت يافته است.
اين منتقد و پژوهشگر تصريح كرد: در خلق نشدن رمان حجيم، چند عامل دخيل است و تنها يك علت واحد را نمي توان در نظر گرفت. اين كه امروز ظرفيت رمان تمام شده، تنها مي تواند يكي از دلايل نوشته نشدن رمان هاي بزرگي چون «در جست وجوي زمان از دست رفته»ي مارسل پروست يا «جان شيفته»ي رومن رولان باشد.
وي تصريح كرد: امروز ديگر خيلي از مواردي كه در رمان هاي حجيم مي آمد، آشكار شده و شكل هاي متناسب خود را يافته است. به عنوان مثال درباره روابط زن و مرد رمان هاي زيادي نوشته شده كه از نمونه هاي آن «آنا كارنينا»ي لئو تولستوي يا «مادام بواري» گوستاو فلوبر است. در دوره جديد، ديگر چيزي از اين رابطه براي گفتن نمانده است كه نويسنده بخواهد درباره آن توضيح دهد و زياده نويسي كند. يا درباره اوضاع اقتصادي و اجتماعي شهر، كساني چون فئودور داستايوفسكي و اونوره دوبالزاك، كتاب هاي مفصلي نوشته اند. بنابراين ديگر مسأله اي نمانده است كه رمان نويس امروز بخواهد درباره  آن با تفصيل بنويسد.
دستغيب با اشاره به پيشرفت داستان نويسان امروز، حركت آنها را به سوي عوالم ناخودآگاه بشري دانست و گفت: به اندازه كافي در رمان هاي حجيم گذشته، درباره اوضاع اجتماعي، لايه هاي بيروني جامعه و سير تاريخي افراد و قهرماني ها در جنگ ها و انقلاب ها توضيح داده شده است. مثلاً در رمان بلند «كليدر» محمود دولت آبادي، درباره اتفاقاتي كه در ايران مي افتد و ايلي بر ضد دولت شورش مي كند، سخن رفته و نويسنده آن را در قالب يك رمان ۱۰جلدي نگاشته است. امروز هم ديگر دوره جنگ هاي ايلي سپري شده كه نويسنده امروز درباره آن قلمفرسايي كند يا ديگر انقلاب هاي بزرگ نيز در دنيا اتفاق نمي افتند كه رمان نويس بخواهد درباره آنها داستاني چندجلدي بنويسد.
وي يكي ديگر از دلايل خلق نشدن رمان بلند را در ايران، درون گرا شدن انسان هاي معاصر دانست و افزود: مردم امروز ديگر از قهرماني هاي «شاهنامه» و«ايلياد» و «اوديسه» خوششان نمي آيد و به اين دليل فيلم، رمان و فلسفه به سمت ضمير ناخودآگاه بشري پيش مي روند و در اين باره نيز ديگر دست نويسنده خيلي باز نيست؛ اين شده كه رمان به سمت نوعي شعر رفته است و نمايندگان رمان نو نيز در جهان رمان هاي كوتاه مي نويسند.
اين نويسنده در ادامه به مشغله انسان امروز اشاره كرده و آن را يكي ديگر از دلايل خلق نشدن رمان بلند دانست و يادآورشد: مشغله هاي فراوان انسان امروز بسيار زياد شده، مردم ساعت ها در ترافيك هستند يا در گيرودار مقرارت اداري؛ اين موضوع نه به خواننده اجازه مي دهد كه اثري چند جلدي بخواند و نه به نويسنده اجازه مي دهد رماني بلند مثل «شوهر آهوخانم» بنويسد.

زندگي و آثار ۲۵ نابغه خوشنويسي منتشر مي شود
گروه ادب و هنر - زندگي و آثار ۲۵ خوشنويس بزرگ در قالب ۲۵ جلد كتاب ۱۵۰ تا ۲۰۰ صفحه اي منتشر مي شود.اين مجموعه كه از سال ،۱۳۸۲ جمع آوري اطلاعات و پژوهش هاي مورد نياز آن آغاز شده است، امسال به پايان خواهد رسيد.هنرمنداني كه در ۲۵ جلد اين دايره المعارف خوشنويسي حضور دارند، از «ابن مقله» (متولد ۲۷۲ ق) آغاز شده و به «محمدحسين عمادالكتاب» (متولد ۱۲۴۰ش) ختم مي شوند. اسدالله شيرازي، محمدرضا كلهر، محمدحسين شيرازي و علي اكبر حسيني، از جمله ديگر خوشنويساني هستند كه هر كدام، يك جلد از ۲۵ جلد مجموعه را به خود اختصاص داده اند.مجموعه نوابغ خوشنويسي ايران، به سرپرستي «حميد رضا قليچ خاني» و مشاوره استاداني چون غلامحسين اميرخاني، سيدمحمد احصايي، سيد محمدحسين موحد و غلامرضا مشعشعي تهيه شده است.

راهنما
بر ديوار نگارخانه ها
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي كولاژ تهمينه ميرسعيدي و رفعت صمدزاده/ ۱۶ تا ۲۲ تير/ دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه تابلوهاي سفالين و سفالينه هاي مشبك محمود كثيري/ ۱۵ تا ۳۱ تير/ نياوران، مژده، زماني، محمودي ،۲ شماره ۵۹/ تلفن: ۲۲۷۱۶۲۲۰
مجموعه تئاتر شهر: نمايشگاه عكس نمايش هاي «همسايه ها» و «ابراهيم» و گل هاي قرآن/ چهار راه وليعصر، پارك دانشجو.
نگارخانه بهزاد: نمايشگاه تاپستري گروهي از بانوان هنرمند/ ۱۷ تا ۲۲ تير/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۶-۳۱۲/ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
نگارخانه شيرين و فرهاد: نمايشگاه نقاشي ژيلا منافي/ ۲۳ تير به مدت هفت روز/ خيابان گيشا، نبش كوچه ،۳۶ پلاك ۱۷۵/ تلفن: ۶-۸۸۲۸۰۴۱۵
نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه بازيافت به مناسبت روز زن/ ۱۷ تا ۲۲ تير/ خيابان اسدآبادي، خيابان ،۵۳ باشگاه شهروندان جوان

نقد كتاب بدون ترس از جاذبه
مهر:  سومين نشست نقد ادبي والس در انجمن يادگار نياكان ما برگزار مي شود.
اين مجموعه شعر سروده مهري جعفري است. در اين نشست علي رضا بهنام، رضا حيراني، سپيده جديري، رسول عبدالمحمدي و پويا عزيزي به نقد و بررسي كتاب مذكور مي پردازند.

جشنواره شعر و داستان فارس
مهر: حوزه هنري استان فارس، سومين جشنواره سالانه ماه و مهر را در روز بيست و هفتم شهريور ماه همزمان با روز شعر و ادب در قالب هاي داستان كوتاه، شعر (كلاسيك و سنتي) برگزار مي كند.
آثاري كه در اين جشنواره راه مي يابند، در دو حوزه موضوعي « آزاد » و « پيامبر اعظم (ص) » خواهد بود. مهلت ارسال آثار از سوي اهل قلم فارس و بوشهر تا مورخ دهم مردادماه سال جاري است.
در اين جشنواره ضمن برگزاري كارگاه هاي نقد و بررسي، به برگزيدگان هيات داوران،تنديس و جوايز نقدي اهدا مي شود. نشاني دبيرخانه اين جشنواره ادبي، شيراز انتهاي بلوار شهيد مطهري، جنب بيمارستان خدادوست، حوزه هنري فارس است.

توضيح طاهره صفارزاده درباره غيبت در مراسم تجليل
تنها خداوند متعال مي داند برترين زن مسلمان كيست
004686.jpg
ايسنا: طاهره صفارزاده درباره حاضر نشدنش در مراسم تجليل از «ستايندگان بانوي آفتاب» در روز چهارشنبه هفتم تيرماه كه از سوي بنياد شاعران و نويسندگان سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران برگزار شد، توضيح داد.
صفارزاده با اعتراض به متن مخدوش و اطلاعات نادرست متن خبر كه او را برترين زن مسلمان در سال ۲۰۰۵ معرفي مي كرد، گفت: من از سوي سازمان نويسندگان آسيايي - آفريقايي به دريافت عنوان «برترين زن مسلمان» نايل نشده ام، زيرا تنها خداوند متعال مي داند كه برترين زن مسلمان كيست. همچنين برگزاري مراسم تجليل كه معمولاً همراه با شادباش و تبريك و شادماني است، در شب شهادت حضرت فاطمه(ع) و در محفل سوگواري و نوحه خواني، غيرمنطقي به نظرم مي رسيد. بنده ضمن نپذيرفتن اين تقارن، به محض خواندن خبر برگزاري مراسم در روزنامه، تصميم به عدم حضور خود را به دست اندركاران مراسم اعلام كردم، ولي به رغم قولي كه روز بعد در باب لغو برنامه تجليل و جايزه به بنده داده شد، همچنان مراسم را با حفظ نام من برگزار كردند؛ در حالي كه اگر اين قول داده نشده بود، از طريق رسانه ها به اطلاع  مردم مي رساندم. به هر حال از شركت مهماناني كه با لطف به اينجانب در مراسم حضور پيدا كرده اند، معذرت مي خواهم.
صفارزاده خلاصه كردن نظريه ها و خدمات علمي و فرهنگي و شعرهاي مقاومت ديني اش را تنها در نوشتن شعر ديني متعارف و معمول، به جاي تجليل، ضدتجليل ارزيابي كرد.
سازمان نويسندگان آسيايي - آفريقايي همزمان با برپايي جشن روز جهاني زن، هر سال از دستاوردهاي آنان تجليل و تقدير به عمل مي آورد. امسال نيز دكتر طاهره صفارزاده - شاعر و مترجم ايراني - به عنوان مبارزي بزرگ و نمونه  والاي يك زن دانشمند و افتخارآفرين مسلمان و به پاس سابقه  طولاني مبارزه و كوشش هاي علمي گسترده، به عنوان شخصيت برگزيده سال ۲۰۰۶ انتخاب شد.

برگزيدگان جشنواره مسكو معرفي شدند
004683.jpg
گروه ادب و هنر - كيكاوس زياري: بيست و هشتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم مسكو با اهداي جايزه بزرگ خود به يك فيلم سوئدي، به كار خود خاتمه داد.
به نوشته سايت مسكو تايمز، درام اجتماعي «درباره سارا» جايزه اصلي جشنواره را از آن خود كرد. آندرژ زولاوسكي كارگردان لهستاني كه در راس هيأت داوران قرار داشت، به همراه همكاران خود، اين فيلم را به دليل حس وحال والاي انساني و اجتماعي آن شايسته دريافت اين جايزه دانست. اين فيلم كه توسط «اوتمان كريم» رنگين پوست ساخته شده، اولين كار سينمايي او در مقام كارگردان است. كريم بعد از دريافت جايزه سن جرج طلايي گفت كه دوست دارد در فيلم هايش به مناسبات و تنش هاي اجتماعي موجود در جامعه اروپا بپردازد. اين فيلمساز آفريقايي تبار «درباره سارا» را در شهر مالمو سوئد فيلمبرداري كرده است. قصه فيلم درباره دختر جواني است كه با تغييرات كاري زيادي روبه رو مي شود و تلاش دارد كه در دل جامعه براي خودش موقعيتي مناسب خلق كند. فيلم، يك دهه از زندگي او را دنبال مي كند. جايزه بهترين كارگرداني جشنواره نيز به برتران بليد- كارگردان ۶۷ساله سينماي فرانسه- رسيد.
اما در گفت وگوي مطبوعاتي جشنواره، ژرار دپارديو- بازيگر اصلي فيلم- از «بليه» به خاطر توانايي اش در تركيب بندي صحنه ها تقدير كرد و گفت بازيگران فرانسوي همه به دنبال آن هستند كه در فيلمي از اين فيلمساز بازي كنند. جشنواره مسكو امسال جايزه يك عمر فعاليت پرثمر سينمايي خود را به دپارديو هديه كرد. وي هنگام دريافت اين جايزه گفت كه كتاب هاي داستايوفسكي- قصه پرداز كلاسيك روس- منبع الهام بازيگري اش هستند.جشنواره مسكو جوايز بهترين بازيگر زن و مرد را به  جولي والترز انگليسي و يانس هارزر آلماني براي فيلم هاي «درس هاي تعليم رانندگي» و «راندن روي سطح خالي» داد. «درس هاي تعليم رانندگي» جايزه ويژه هيأت داوران را هم به خود اختصاص داد.
امسال ۲۰۰ فيلم در بخش هاي مختلف مسابقه به نمايش درآمد و از روسيه فقط يك فيلم با نام «وورم» ساخته آلكسي مرادف در بخش مسابقه حضور داشت.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |