چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۶ - Jul 5, 2006
بررسي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان
در گردهمايي انجمن هاي شوراياران
004761.jpg
گروه شهري - بعد از ظهر ديروز دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران به همراه مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در گردهمايي انجمنهاي معتمدين محلات (شوراياران) كه با محوريت اوقات فراغت در محل تالار حركت برگزار شده بود شركت كردند. به گزارش خبرنگار ما قاليباف در اين گردهمايي با توجه به فرا رسيدن ايام تابستان پرداختن به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را دغدغه اصلي مديران شهري در سطوح مختلف اعلام كرد و گفت: با محوريت محله در نظر داريم در حوزه هاي اجتماعي، فرهنگي بويژه بحث اوقات فراغت به گونه اي عمل كنيم كه به ازاي هر محله ۵ ميليون تومان به صورت تنخواه با نظارت و كمك شوراياران و معتمدين محل مرحله به مرحله هزينه شود.
وي اظهار اميدواري كرد شوراياران بتوانند با به ميدان آوردن همه امكانات و بهره گيري از ظرفيتهاي موجود در هر محله تا ۱۰ برابر هزينه در نظر گرفته شده بهره برداري بهينه كنند.
قاليباف خواستار استفاده از ظرفيتهاي مساجد محلات شد به گونه اي كه كانون همه اقدامات در حوزه هاي فرهنگي، خدماتي، اجتماعي و حتي عمراني مي بايست با مركزيت مسجد و تفكر مسجدي باشد.
وي اظهار داشت: حتي امور مباحي كه جنبه نشاط آور داشته نه در حريم مسجد اما با تفكر مسجدي و حاكميت اين نگاه در خارج از محيط مساجد مي بايست شكل گرفته و هدايت شود.
شهردار تهران در بحث اوقات فراغت همچنين بر لزوم استفاده از ظرفيت بسيج محلات و فضاي مدارس تأكيد كرد و خطاب به شوراياران گفت: شهرداري تهران با اجرايي كردن طرح شوراياران به دنبال افزودن باري بر بار گران وظايف گسترده خود نبود. لذا از شورا ياران انتظار دارد تا شهرداري تهران را در برنامه هاي تابستاني خود از جمله طرحهاي جهادي ۱۳۷ كه تا پايان تابستان در حوزه جنوب شهر به اجرا در مي آيد ياري رسانند و ظرفيتهاي محلات را فعال سازند.
قاليباف اظهار داشت: تاريخ ثابت كرده است هربار فرهنگ بسيجي، روحيه همكاري، همياري و نظارت و دخالت مردم در كارها وجود داشته امور به درستي به پيش رفته است.
سخنران بعدي جلسه روز گذشته انجمنهاي معتمدين محلات مهندس مهدي چمران بود كه با درنظر گرفتن حساسيتهاي سنين جواني و نوجواني نحوه پركردن اوقات فراغت اين گروه سني را سرنوشت ساز و تعيين  كننده به حال خودشان، خانواده و جامعه اعلام كرد كه به دليل برخورداري از پيچيدگي هاي فراوان نيازمند دقت و صلاحيت برنامه ريزان اين حوزه است.وي گفت: برنامه ريزي براي پر كردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در عين رعايت مسايل شرعي، علمي و تخصصي مي بايست نه خشك و بي روح بلكه جاذب و دلنشين و روشني بخش جسم و روح جوانان جامعه باشد.
چمران گفت: اگر در اين مهم موفق نباشيم سرمايه هاي آينده اين مرز و بوم به سمت تباهي رفته و عوارض بزهكاريها و ناهنجاريها و آسيب اجتماعي دامن جامعه را خواهد گرفت.
بنابراين گزارش گردانندگان گردهمايي روز گذشته انجمنهاي معتمدين محلات (شوراياران) را محمد آقامير فرمانده نيروي مقاومت بسيج تهران، احمد نوريان معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران و جعفر درونه رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تشكيل مي دادند.

با همكاري نيروي انتظامي و شوراياري ها در ۳۷۳ محله انجام مي شود
اجراي طرح امنيت محله محور
گروه هاي مردمي مديريت بحران در محله هاي تهران تشكيل مي شود
عكس : عليرضا بني علي
004824.jpg
گروه شهري- در جلسه ديروز شوراي شهر اعلام شد كه طرح امنيت محله محور به زودي در كليه محلات پايتخت با همكاري نيروي انتظامي و شوراياري ها اجرا مي شود.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در دويست و چهل و ششمين جلسه علني شوراي شهر آمادگي شوراي شهر را براي همكاري با نهادهاي ذيربط  بويژه نيروي انتظامي به منظور ارتقاء سطح ايمني شهري و انضباط اجتماعي اعلام كرد.
رئيس شوراي شهر تهران افزود: تعامل و هماهنگي مورد نياز ميان دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط در اين زمينه با محوريت شوراي شهر ايجاد و دنبال مي شود.
از سوي ديگر سرتيپ مرتضي طلايي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ با ارائه گزارشي درباره وضعيت اجتماعي تهران از تهيه طرح امنيت محله محور در محلات پايتخت خبر داد و گفت: بر اساس اين طرح در هريك از ۳۷۳ محله تهران يك ايستگاه داير خواهد شد و در هر ايستگاه نيروي انتظامي به همراه تيم مستقر در آن امنيت محله را دنبال مي كند.
وي افزود: در اجراي اين طرح ماموران نيروي انتظامي با هيأت امناي محلات با محوريت مساجد و شوراياري هاي محل همكاري خواهند كرد.
طلايي گفت: اجراي اين برنامه افزايش مشاركت مردم براي ارتقاي امنيت محله را به دنبال خواهد داشت.
از سوي ديگر، حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر گفت: تهران به رغم همه مشكلات يكي از امن ترين شهرهاي دنيا محسوب مي شود.
وي با اشاره به تلاش نيروي انتظامي در سالهاي اخير افزود: نيروي انتظامي چند سال اخير در كاهش آسيب هاي اجتماعي، جمع آوري متكديان، امنيت پارك ها، چهارشنبه سوري و حمل و نقل شهري زحمات قابل توجهي متحمل شده است.
وي افزود: در بحث مشكلات ناشي از حمل و نقل ترافيك پايتخت بسياري از مسئولان و دستگاه هاي ذيربط خود را به خواب زده اند.
وي يادآور شد، نيروي انتظامي بهتر است به جاي گسترش كانكس ها و حضور فيزيكي، براي ارتقاء نظم و انضباط اجتماعي از كنترل هاي غيرمحسوس استفاده كند.
خسرو دانشجو مخبر كميسيون شهرسازي نيز بر ضرورت تشكيل پليس تخصصي تاكيد كرد. وي افزود: دسترسي مجرمان به سلاح گرم سبب ايجاد احساس خطر در مردم شده است و به همين دليل پليس بايد با جرايم سازمان  يافته برخورد كند.
نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: در حال حاضر با بررسي هاي انجام شده ۳۴مدل ماشين وجود دارد كه براي تعويض پلاك هاي جديد طراحي نشده است و اين پلاك ها براي آنها مناسب نيست و در مواردي زيان هايي را به مردم تحميل مي كند.
سرتيپ طلايي نيز در پاسخ گفت: ويژگي پلاك هاي جديد اين است كه به خود افراد واگذار مي شود؛ ضمن اين كه مطابق استاندارد جهاني است و كارشناسي گسترده اي روي آنها انجام شده است. وي همچنين گفت: خلأ مديريتي واحد شهري از چالش هاي مهم در تهران است و به دليل تعدد مراكز تصميم گيري كارهاي موازي در تهران به صورت يك معضل درآمده است.
الزام به تمركز درآمد كميسيون ماده صد
در جلسه ديروز شوراي شهر، شهرداري ملزم به تمركز درآمد كميسيون ماده صد شد. در جلسه ديروز طرح ۲ فوريتي الزام شهرداري به تمركز درآمد كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري تهران تصويب شد و بر اساس آن كليه مناطق شهرداري مكلف هستند جرايم وصولي تخلفات ساختماني را كه از مؤديان دريافت مي كنند منحصراً به حسابي با عنوان درآمد كميسيون ماده ۱۰۰ مناطق واريز كنند.
شهرداري مكلف است گزارش وصولي هاي حساب مذكور را هر ماه به شوراي شهر ارائه كند.
شهرداري قيد ۱۰ ميليارد تومان را بزند
از سوي ديگر مديرعامل سازمان زيباسازي تهران گفت: درآمد سالانه تبليغات در تهران حدود ۵۰ ميليارد تومان است كه ۴۰ ميليارد آن نصيب شركتهاي تبليغاتي مي شود و سهم شهرداري از اين مبلغ ۱۰ ميليارد تومان است كه حتي براي گرفتن آن نيز با مشكلاتي روبه روست.حجت الله ملاصالحي افزود: هم اكنون قيمت برخي تابلوهاي تبليغاتي را پيمانكاران مشخص مي كنند كه رفع اين مشكل نياز به مصوبات جديد دارد.
مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين باره گفت: بهتر است تابلوهاي تبليغاتي به جاي اين كه زيبايي شهر را بر هم بزنند و باعث ايجاد معضلات ترافيكي شوند، خالي بمانند. وي افزود: شهرداري پول تبليغات تابلوها را نمي خواهد و در صورت خالي  بودن تابلوهايي كه عوارض ترافيكي ندارد، آنها  را با آيه قرآن، اشعار حافظ و يا روايت و حديث پر مي كنيم. وي از شهر بي تبليغ به عنوان شهري سالم ياد كرد و گفت: بر اساس بررسي هاي راهنمايي و رانندگي محل نصب بسياري از تابلوهاي تبليغاتي اشتباه است.

براي نخستين بار توسط شهرداري، هلال احمر و يك آژانس سوئيسي اجرا شد
تشكيل گروه هاي مردمي مديريت بحران در محلات
گروه شهري - براي نخستين بار گروه داوطلبان مديريت بحران محله «با همكاري سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، آژانس توسعه و همكاري سوئيس، جمعيت هلال احمر تهران و سازمان آتش نشاني شهرداري تهران به طور آزمايشي در ۵ محله تهران به اجرا درآمد تا پس از بررسي هاي لازم طي يك دوره پنج ساله در سطح تمام ۳۷۰ محله شهر تهران شاهد شكل گيري گروه هاي داوطلب مردمي در حوزه مديريت بحران باشيم.
اين گروه ها ۶۰ نفره و از ميان مقاطع سني ۱۸ تا ۵۵ سال به واسطه شوراياران به عنوان نهاد مردمي سازمان يافته در هر محله معرفي مي شوند كه نخستين گروه آنها در اوايل خرداد ماه گذشته در محله سليمانيه منطقه ۱۰ به عنوان منطقه اي كه از لحاظ تراكم بالاي ساختماني و جمعيت و ساختار فيزيكي ازجمله مناطق آسيب پذير تهران به شمار مي رود آغاز شده و قرار است مراحل آزمايشي اين طرح به زودي در محلاتي از ميان مناطق ۱۷ و ۶ و ۴ نيز به اجرا درآيد.
همشهري در مصاحبه با مازيار حسيني گزارش مي دهد، اين افراد در سطح محلات به عنوان بازوان اجرايي مديريت شهري براي اطلاع رساني در بحث پيشگيري از بحران و آمادگي رويارويي با بحران به آموزش و ترويج فرهنگ خودامدادي و ديگرامدادي به فعاليت خواهند پرداخت.
رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران خبر داد: در هر محله يك كانتينر مجهز به وسايل كمك هاي اوليه، تجهيزات امداد و جستجو و نجات، ژنراتور برق اضطراري، آب شرب اضطراري، وسايل اطفاء حريق، تجهيزات و امكانات ارتباطي و... نصب خواهد شد كه هزينه كليه اين امكانات و تجهيزات را شهرداري تهران تقبل خواهد كرد.
وي مشاركت مردمي را عامل مهمي در پيشگيري، آمادگي، مقابله و بازسازي و بازتواني آسيب ديدگان در هنگام بروز بلاياي طبيعي و حوادث اعلام كرد و گفت: براساس اين طرح شهروندان داوطلب با مفاهيم امداد و نجات آشنا شده و در قالب گروه هايي در سطح محلات سازماندهي مي شوند تا در صورت بروز زلزله و يا حوادث بزرگ بلافاصله گروه هاي داوطلب آموزش ديده در محلات فعال شده و تا رسيدن گروه هاي حرفه اي به نجات جان اعضاي خانواده و همسايگان خود بپردازند.
به گفته حسيني از آنجايي كه استقرار نيروهاي رسمي نجات و امداد معمولا بعد از گذشت ساعاتي از حادثه ميسر مي شود از اين رو جذب مشاركت مردمي و آموزش و تجهيز گروه هاي سازمان يافته مردمي تحت عنوان گروه هاي داوطلب مديريت بحران با هماهنگي سازمان هاي مسئول داخلي و بين المللي به مرحله اجرا درآمده است.

ستون نامه ها
آموزه هاي راه آهن تبت
ناصر كرمي
راه آهن تبت كه شنبه همين هفته به بهره برداري رسيد، از جهاتي مي تواند جزو عجايب جهان به شمار آيد. متوسط ارتفاع اين خط آهن دو هزار كيلومتري، چهار هزار متر است.
براي درك اين ارتفاع، مي توان قطاري را در نظر گرفت كه از فراز خط الرأس توچال مي گذرد. جالب است كه بلندترين قله هاي رشته كوه عظيم البرز تقريباً همين قدر ارتفاع دارند، يعني همچنين مي توان قطاري را تصور كرد كه تك به تك از روي بلندترين قله هاي البرز مي گذرد و مي رود. در چنان ارتفاعي حتي در سرزمين گرمسيري ايران برف و كولاك بيداد مي كند،  پس مي توان احسنت گفت به چيني هاي سختكوشي كه چنين خط آهني را از دل ستيغ هاي هيماليا گذرانده اند كه عمق برخي يخچال هاي آن صدها متر است. گفته شده كه براي احداث راه  آهن در نقاط مرتفع تر (در برخي مناطق خط آهن از ارتفاع حدود پنج هزار متر مي گذرد، يعني معادل ارتفاع قله دماوند) كارگران ناچار به استفاده از كپسول اكسيژن بوده  اند و در مناطقي طولاني نيز حفاري بايد در خاك هاي يخ  زده اي انجام مي  شده كه از عمر يخ آنها هزاران سال مي گذشته است.
منظور اين نوشته اما تقدير از سازندگان راه آهن تبت نيست،  بلكه هدف اشاره به نكته اي است كه مي تواند بسيار مورد تأمل مديران ذي ربط در ايران قرار گيرد. بر اساس گزارش اعلام شده راه آهن تبت با رعايت دقيق استانداردها و هنجارهاي زيست محيطي ساخته شده و در تمامي مراحل اجراي پروژه تلاش شده است كه زيستبوم فلات هاي «چينگ هاي» و تبت هيچ آسيبي نبيند. رعايت اين استانداردها بر اساس گزارش  بي بي سي زمان اجراي پروژه را طولاني تر، هزينه آن را افزون تر و اجراي آن را بسيار دشوارتر كرده است. تحمل اين همه مشقت و هزينه براي حفظ محيط زيست ستيغ هاي دور از دسترس يخ زده اي كه اگر اين قطار نبود هر ده سال يك بار هم شايد گذر آدمي به آنجا نمي افتاد واقعاً آموزنده است.
خوب است شيوه اجراي راه آهن تبت مقايسه شود با طرح احداث آزادراه تهران- شمال در ايران كه نه بدون هزينه براي محيط زيست، بلكه دقيقاً از محل هزينه هاي پرداختي از سوي محيط زيست! در حال اجرا است؛ آن هم نه در ستيغ هاي برهوت و دوردست، بلكه در يكي از غني ترين زيستبوم هاي كشور كه هم بخشي از ميراث طبيعي بشر است و هم از جهاتي گل سرسبد طبيعت ايران.
شگفت است كه چين يك ميليارد و دويست ميليون نفري گرسنه و نيازمند مي تواند و مقيد است به رعايت هنجارهاي محيط زيست، اما... بگذريم... از جام جهاني چه خبر؟ امروز پرتغال مي برد يا فرانسه؟

نگاه
004821.jpg
ابوالفضل محترمي

خياباني به نام بخارست
در جلسه ديروز شوراي شهر خيابان هاي ۱۱ و ۱۲ كه خيابان احمد قصير (بخارست سابق) را قطع مي كند به نام بخارست نامگذاري شد.

با گشايش تونل رسالت
روزانه ۴۰۰ ميليون تومان در سوخت صرفه جويي مي شود
گروه شهري - بر اساس برآوردهاي انجام شده از سوي معاونت حمل و نقل و ترافيك، گشايش تونل رسالت، روزانه ۴۰۰ ميليون تومان صرفه جويي در مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، سيدرضا ميرصادقي، مجري پروژه تونل رسالت در اين باره گفت: با توجه به حجم تردد روزانه در تونل رسالت، گشايش اين تونل و تردد شهروندان تهراني از اين تونل در صرفه جويي زمان و به تبع آن صرفه جويي در مصرف انرژي نقش بسيار پررنگي خواهد داشت.او توضيح داد كه با گشايش تونل رسالت، كاهش زمان تردد و نزديك شدن راه هاي ارتباطي شرق به غرب نه تنها از بار ترافيكي سنگين بزرگراه همت كاسته مي شود كه حجم فعلي مصرف سوخت نيز به دليل آساني تردد و نزديك شدن راه ها كاهش خواهد يافت.ميرصادقي با اشاره به مطالعه هاي معاونت حمل و نقل و ترافيك در مورد ميزان صرفه جويي در مصرف سوخت شهري با گشايش تونل رسالت گفت: اين مطالعات همچنان ادامه دارد اما بر اساس برآوردي كه پيش از اين صورت گرفته بود چيزي در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ ميليون تومان در روز صرفه جويي خواهد شد.

نصب دكل آنتن برج ميلاد آغاز شد
گروه شهري- بالاخره پس از ماه ها، اجراي عمليات مرحله اول بالابري و نصب دكل آنتن برج ميلاد از صبح ديروز آغاز شد.به گزارش خبرنگار همشهري، نصب دكل آنتن برج ميلاد به ارتفاع ۷۰ متر و به روش بالابري سنگين، به وسيله ۴۰ دستگاه جك هيدروليك از ديروز آغاز شد.بر اساس اين گزارش اين عمليات در حدود يك ماه به طول خواهد انجاميد و نصب كامل مرحله اول دكل آنتن به پايان مي رسد و ارتفاع برج ميلاد از ۳۱۲ به ۳۸۲ متر خواهد رسيد.پس از عمليات نصب دكل آنتن در مرحله نخست، بلافاصله مرحله دوم عمليات و بالابري دكل به مرحله اجرا درخواهد آمد و به ارتفاع آنتن ۵۰ متر ديگر اضافه خواهد شد.اين گزارش حاكي است كه از هم اكنون مقدمات بالابري مرحله دوم دكل آنتن فراهم گرديده كه انتظار مي رود تا پايان شهريورماه سال جاري، برج ميلاد به ارتفاع حداكثري خود يعني ۴۳۵ متر برسد.از چندي پيش ساخت آنتن برج ميلاد در داخل بدنه اصلي آن آغاز شده بود كه پس از پايان عمليات ساخت آن، طي دو مرحله آنتن در بالاي برج نصب خواهد شد.

پاسخ
چندي پيش در تاريخ ۱۶ ارديبهشت، خبري با عنوان مكان گورستان جديد تهران در صفحه اول همشهري به چاپ رسيد كه در آن مكان گورستان جديد تهران در منطقه تلو و تقريبا در محل تلاقي بزرگراه هاي لشگرك و شهيد بابايي اعلام شده بود.
به دنبال چاپ اين خبر روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي پاسخي براي اين خبر فرستاد كه در آن آمده بود كه زمين هاي مذكور در آن خبر متعلق به ارتش جمهوري اسلامي ايران و تحت تصرف نيروي زميني ارتش است. همچنين در متن پاسخ روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي آمده بود كه ارتش طبق طرح هاي خود در جهت تقويت بنيه دفاعي كشور و منافع ملت شريف و شهيدپرور ايران از آن بهره برداري مقتضي مي كند.
البته لازم به توضيح است در خبر مذكور هم به نقل از شهردار تهران آمده بود كه زمين هاي مذكور كاربرد نظامي دارد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |