چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۶ - Jul 5, 2006
بازتاب فرمان خصوصي سازي در رسانه هاي بين المللي
گروه بورس- ابلاغ فرمان رهبر معظم انقلاب و تبيين سياست هاي كلي نظام درباره اصل ۴۴ قانون اساسي و خصوصي سازي شركت هاي بزرگ دولتي، بازتاب گسترده اي در رسانه هاي بين المللي و منطقه اي داشته است. در اين ميان روزنامه بحريني گلف ديلي با مهم خواندن فرمان رهبر ايران در مورد اصل ۴۴ قانون اساسي اعلام كرد اجراي صحيح اين فرمان مي تواند جهش بزرگ اقتصادي را براي اين كشور به ارمغان بياورد.
به گزارش گلف ديلي، رهبر ايران طرحي را براي خصوصي سازي حجم عمده اي از صنايع دولتي ايران ارائه كرده است كه براساس آن ۸۰ درصد شركت هاي صنعتي دولت ايران در حوزه هاي مختلف بانكداري، رسانه ها، حمل و نقل و معادن به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
بر اساس اين گزارش اين اقدام مي تواند جهش قابل توجهي را براي اقتصاد ايران به ارمغان آورد، مشروط بر آن كه طرح مذكور به طور صحيح و بدون انحراف به اجرا گذاشته شود.
بي بي سي هم در گزارشي نوشت: براساس تفسيري كه از اصل ۴۴ قانون اساسي ايران ارائه شده ۸۰ درصد سهام كارخانه ها و بنگاه هاي بزرگ دولتي به بخش خصوصي و تعاوني واگذار خواهد شد.
روزنامه فايننشال تايمز نيز در گزارشي احياي برنامه خصوصي سازي و افزايش قدرت رقابت صنايع ايران در بازارهاي جهاني را از جمله اهداف رهبري در صدور فرمان مهم خود براي خصوصي سازي شركت هاي دولتي عنوان كرده است.فايننشال تايمز مي افزايد:اجراي روند خصوصي سازي به تقويت بخش خصوصي در اقتصاد ملي كمك مي كند و شركت هاي ايراني را براي رقابت در بازارهاي بين المللي تشويق مي كند.
يك كارشناس بازار سرمايه هم گفت: در صورت اصلاح ساختار و برخورداري از مديريت كارآمد، اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي مي تواند بورس ايران را در آسيا و خاورميانه به لحاظ ارزش سهام در جايگاه دوم قرار دهد. شاهين شايان آراني افزود: ظرفيت اقتصاد و بورس ايران به اندازه اي است كه مي تواند يكي از اركان اصلي بورس آسيا و خاورميانه باشد و از نظر ارزش سهام مي تواند بعد از ژاپن دومين بورس آسيا معرفي شود.

استقبال مسئولان بازار سرمايه ايران
از فرمان مقام معظم رهبري
گروه بورس- مسئولان بلندپايه بازار سرمايه ايران در پي ابلاغ فرمان خصوصي سازي، استقبال بي نظيري از آن به عمل آورده اند.
در اين ميان داود دانش جعفري در بخش گفت وگوي ويژه خبري شبكه۲ سيما گفت: مبناي قيمت گذاري سهام دولتي قابل واگذاري، بورس است. به اين ترتيب در اجراي فرمان رهبري، مبني بر واگذاري ۸۰درصد مالكيت صنايع و طرح هاي بزرگ دولتي به بخش خصوصي، قيمت واگذاري، در بورس تعيين مي شود.او افزود: سرمايه گذاران خارجي براي حضور در اقتصاد ايران محدوديتي ندارند و اين گونه سرمايه گذاران تا ۱۰ درصد سهام شركت ها را در بورس تهران مي توانند خريداري كنند.از طرف ديگر غلامرضا حيدري كرد زنگنه، رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي اعلام كرد: فرمان رهبري، يك انقلاب اقتصادي است.او كه با خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد، افزود: اشاره مقام معظم رهبري در اين حكم گسترش بخش خصوصي به ويژه مالكيت عمومي در كشور است. هدف ايشان آن است كه خصوصي سازي به عمومي سازي تبديل و از انحصاري شدن آن جلوگيري شود.رئيس  سازمان  بورس  و اوراق  بهادار هم گفت : با ابلاغيه  مقام  معظم  رهبري  در زمينه  راهبردهاي  اجراي  بند «ج » اصل  ۴۴ قانون  اساسي  (خصوصي سازي) توسعه  و رشد گسترده  فعاليت هاي  آتي  بورس  در راه  است .
علي  صالح  آبادي در گفت وگو با ايرنا افزود: خصوصي  سازي  كارخانه ها و بنگاه هاي  بزرگ  دولتي  مشمول  اصل  ۴۴ قانون  اساسي ، سبب  گسترش  صنايع  فعال  بورس  مي شود.وي  تصريح  كرد: با حضور سهامي  نظير صنايع  فولادي و پتروشيمي ، ابعاد فعاليت  بورس  بيش  از پيش  گسترده  خواهد شد.

شاخص يك واحد مثبت شد
004692.jpg
گروه بورس- معاملات انجام گرفته روي سهام پتروشيمي خارك ديروز موجب شد شاخص كل قيمت سهام مسير حركت خود را تغيير دهد و با يك واحد رشد كار را به پايان رساند.به گزارش «همشهري» در اين روز شاخص ياد شده به ۹هزار و ۵۸۱ واحد افزايش يافت و شاخص عملكرد تالار فرعي هم با ۷ واحد افزايش به ۹ هزار و ۵۲۹ واحد نزديك شد، اما در مقابل شاخص عملكرد تالار اصلي يك واحد افت را تجربه كرد و به عدد ۹ هزار ۳۹۰ واحد كاهش يافت.
بر اساس اين گزارش طي داد و ستدهاي اين روز شاخص صنعت كه عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد با يك واحد افزايش روبه رو شد و به ۷ هزار و ۵۶۵ واحد رسيد اما شاخص واسطه گري هاي مالي ۷ واحد افت كرد و روي ۲۰ هزار و ۱۵۸ واحد ايستاد. اين شاخص عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس را نشان مي دهد.
اين گزارش حاكي است: معاملات ديروز افت ۳۴واحدي شاخص سهام وسايل نقليه، كاهش يك واحدي شاخص گروه فلزات اساسي و افت ۲۹ واحدي شاخص سهام حمل و نقل را در پي داشت. اما از سوي ديگر ديروز شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۳واحد و شاخص گروه كاني هاي فلزي ۱۰ واحد رشد كردند.

نبض بازار
افزايش تقاضا براي خريد سهام پتروشيمي آبادان
004695.jpg
گروه بورس- طي معاملات ديروز بورس تهران ۳۸۸ نفر در صف خريد پتروشيمي آبادان ايستادند و براين اساس باز هم حجم تقاضا براي اين شركت افزايش يافت.
به گزارش «همشهري»، در اين روز متقاضيان يادشده براي ۷/۳ ميليون سهم اين شركت به ارزش ۴۱ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند. ۷۱۶ نفر هم روز گذشته طي مراجعات خود به كارگزاري ها براي خريد ۷ ميليون سهم سرمايه گذاري توسعه معادن به ارزش ۱۷ ميليارد ريال اقدام كردند.
بنابر اين گزارش حجم تقاضاي پتروشيمي خارك ديروز به حدود يك ميليون سهم به ارزش ۱۳ ميليارد ريال رسيد و موجب شد اين شركت در رديف سوم جدول تقاضا قرار گيرد.نوسازي و ساختمان، سموم علف كش، پتروشيمي اصفهان، جوشكاب يزد و سرمايه گذاري ساختمان نيز ديروز در فهرست شركت هاي حاضر در جدول تقاضا جاي گرفتند.از سوي ديگر در طرف ديگر بازار ديروز يك هزار و ۱۰۲ دستور فروش براي حدود ۲/۳ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۱۳ ميليارد ريال صادر شد، ۷۵۸ نفر هم ۶/۴ ميليون سهم گروه بهمن به ارزش ۹ ميليارد ريال را به فروش گذاشتند و ۹۴۰ نفر نيز ۴/۵ ميليون سهم سرمايه گذاري بهمن به ارزش ۸/۵ ميليارد ريال را در بازار سهام عرضه كردند.

برگزاري ميزگرد اينترنتي بورس
گروه بورس- ميزگرد اينترنتي متخصصان و صاحب نظران بازار سرمايه با ابتكار مركز تحقيقات و توسعه بازار سرمايه تشكيل مي شود.
به گزارش همشهري، اين مركز هدف از برگزاري اين ميزگرد را دريافت ديدگاه هاي كارشناسان اعلام كرده است. در اين ميزگردها كه در پايگاه اينترنتي مركز تحقيقات بازار سرمايه تشكيل مي شود موضوعات قابل بحث مطرح و از صاحب نظران براي شركت در آن دعوت مي شود.

شوراي اقتصاد كالاهاي قابل عرضه بورس نفت
را تعيين مي كند
فارس: در آخرين جلسه هيأت مديره بورس بين المللي نفت، آئين نامه هاي معاملات ،كالاهاي قابل عرضه و مشخصات نرم افزار مورد نياز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه، آئين نامه معاملات در بورس نفت و آئين نامه معاملات پاياپاي و همچنين آئين نامه مربوط به كارگزاران بورس نفت مورد بررسي قرار گرفت و مقرر شد، بعد از تصويب نهايي در جلسه بعدي به سازمان بورس و اوراق براي تأييد ارسال شود. براساس اين گزارش، اقلام قابل عرضه اوليه و ثانويه در بورس نفت نيز مورد تجزيه و تحليل واقع شد كه تصميم گيري نهايي اين موضوع به سطوح بالاتر تصميم گيري و اخذ مجوزهاي لازم از دولت و شوراي اقتصاد موكول شد.
در ادامه اين نشست مشخصات نرم افزار مورد نياز به شور گذاشته شد كه در اين باره تعيين تكليف اين موضوع در دو مقطع كوتاه و بلندمدت منتهي شد.

سهام پرسود مخابرات در بورس عرضه مي شود
فارس: معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: پرسودترين شركت زيرمجموعه وزارت ارتباطات كه شركت ارتباطات سيار است در راستاي اصل ۴۴ قانون اساسي سال ۸۶ به بورس مي رود.
وفا غفاريان افزود: واگذاري سهام شركتهاي دولتي از جمله شركتهاي زيرمجموعه وزارت ارتباطات بحثي است كه در قانون پيش بيني شده و براي همين امر مشاوراني به وزارت ICT كمك مي كنند.
وي اظهار داشت: ۳۰ شركت مخابراتي در ۳۰ استان مطابق سياست اصل ۴۴ با ملاحظاتي مي توانند به بورس وارد شوند. سودآور بودن اين شركتها به مدت سه سال يكي از اصول اساسي براي پيوستن آنها به بورس و واگذاري به بخش خصوصي است. در حال حاضر شركتهاي مخابراتي برخي استانها به خاطر ضريب نفوذ بالا سودآور هستند. در مقابل برخي ديگر از شركتهاي مخابراتي در برخي استانها محروم هستند و سودآور نيستند كه بايد براي آنها راهكارهايي پيش بيني شود.
رئيس هيأت مديره شركت مخابرات ايران هماهنگي و حفظ يكپارچگي شركت هاي مخابراتي را از ديگر مسائل مورد توجه در واگذاري سهام آنها بيان كرد و افزود: هم اكنون شبكه مخابراتي شبكه يكپارچه اي است و شركت مادر تخصصي مسئول هماهنگ كننده آنها است، البته وي تصريح كرد: به دنبال روشي هستيم تا همزمان با وارد شدن شركت هاي مخابراتي به بورس بحث هماهنگي و يكپارچگي آنها حفظ شود و لطمه نبينند.

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۱۸
۹۹۶
آبسال
۱۴۲
۷,۲۴۵
آذريت
۱۳۵-
۸,۴۰۰
آلومتك
۱۱۹
۱۲,۰۳۲
آلومراد
۶۵
۳,۳۵۶
آهنگري تراكتورسازي ايران
۳۲۹
۱۶,۹۱۶
افست
۱۰-
۲,۷۳۸
الكتريك خودرو شرق
۹۲
۴,۷۲۳
ايران ارقام
۵۰-
۳,۳۴۰
ايران خودرو
۲۲-
۱,۰۲۷
ايران دوچرخ
۱۱۳
۱۲,۰۰۰
بهنوش ايران
۴۰-
۱,۹۸۴
پارس خودرو
۱۹-
۳,۰۲۳
پارس سويچ
۴۱
۲,۱۰۰
پاكسان
۲۲۰
۱۱,۲۳۵
پتروشيمي آبادان
۱۲۰
۶,۱۶۵
پتروشيمي اصفهان
۲۳۴
۱۱,۹۳۴
پتروشيمي خارك
۹-
۴,۸۱۰
تراكتورسازي ايران
۳۰
۱,۵۶۶
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۲۴۸
۱۲,۶۵۹
توليد سموم علف كش
۰
۹۳۵
توليد محور خودرو
۴۵۵
۲۳,۲۴۰
توليدمواداوليه داروپخش
۱۰۴
۵,۳۱۰
چرخشگر
۱۲-
۲۹۷
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت نفت
۴۱
۱,۳۲۲
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۲۲۶-
۱۱,۱۰۹
خدمات انفورماتيك
۲۰-
۵,۸۲۸
خوراك دام پارس
۱۰۰-
۴,۹۲۵
داده پردازي ايران
۱۸۰-
۸,۹۲۰
داروسازي اسوه
۰
۱۱,۳۲۹
داروسازي اكسير
۲۶۵
۱۳,۵۴۸
داروسازي زهراوي
۶۵
۳,۳۵۴
داروسازي سبحان
۳۳
۴,۱۳۰
داروسازي كوثر
۱۱۴
۷,۷۰۰
داملران
۲۲-
۱,۱۰۱
درخشان تهران
۲۲۸-
۱۱,۱۷۹
ذغال سنگ نگين طبس
۴۵-
۲,۲۳۶
رايان سايپا
۲۹
۱,۴۹۱
روغن نباتي ناب
۱۳-
۱,۲۹۰
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۲۱-
۱,۰۴۲
رينگ سازي مشهد
۴۲
۲,۱۸۶
ساختمان اصفهان
۳۰-
۴,۳۹۹
سايپا
۲۷-
۱,۳۶۴
سايپا شيشه
۲۷-
۱,۵۶۵
سايپاآذين
۲۸
۱,۴۴۵
سپهر رنگ
۲۶-
۱,۲۹۶
سخت آژند
۲۴
۱,۲۷۳
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱۸-
۹۲۰
سرمايه گذاري بوعلي
۲۹
۱,۵۲۴
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۲۵
۱,۳۲۳
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۵۶-
۳,۰۵۲
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴۷
۲,۴۲۲
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۳-
۴,۰۹۷
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۴۴-
۲,۱۸۵
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۳۵
۱,۸۰۴
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۲۹
۱,۴۹۴
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۸۱-
۳,۹۹۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۲۰-
۱,۰۱۲
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۵-
۱,۰۱۳
سرمايه گذاري نيرو
۲۶۳
۱۳,۴۵۰
سنگ آهن گل گهر
۸۶۸-
۴۳,۵۵۰
سيمان اروميه
۱۴۸-
۷,۲۷۱
سيمان تهران
۰
۸,۵۹۵
سيمان شاهرود
۱۲۸-
۸,۲۰۰
سيمان شرق
۷
۳,۵۵۴
شاهد
۱۲۳
۸,۹۰۰
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۱۲۲-
۵,۹۹۸
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۳۱-
۱,۵۲۸
شيشه قزوين
۱۳۴
۳,۷۹۹
شيميايي سينا
۲۴۶
۱,۰۶۰
صنايع آذرآب
۱۴۹
۷,۶۰۶
صنايع جوشكاب يزد
۲
۷,۵۴۱
صنايع شيميايي ايران
۵۴
۲,۷۹۴
صنايع كاغذسازي كاوه
۲۱
۱,۰۹۰
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۳۱
۱,۵۸۱
صنايع لاستيكي سهند
۰
۸۳۱
صنايع مخابراتي راه دورايران
۴۳-
۲,۶۰۰
عمران و توسعه فارس
۲۸-
۱,۵۷۱
فرآورده هاي نسوز آذر
۱-
۳۴,۰۴۵
فرآوري موادمعدني ايران
۲۰-
۹۸۴
فنرسازي خاور
۵۰
۲,۵۷۷
فولاد كاويان
۴۹
۲,۵۳۲
قند پارس
۴۱
۲,۱۲۹
قند ثابت خراسان
۳۷
۱,۹۳۶
قند شيرين خراسان
۵۷-
۲,۸۵۰
قندنقش جهان
۴۴-
۲,۱۷۳
كابل سازي ايران
۵۹-
۲,۹۰۳
كارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي
۲۱
۱,۰۷۲
كارخانه فارسيت درود
۲۸۵-
۲۷,۲۰۰
كالسيمين
۴۸-
۲,۴۰۰
كنتورسازي ايران
۱۴۹
۴,۰۰۷
كيميدارو
۳۴
۱,۷۳۷
گازلوله
۴۰-
۲,۰۰۰
گروه بهمن
۷۸۶-
۳,۲۷۷
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱۷۷
۹,۰۴۶
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۴۵
۲,۲۹۸
گلتاش
۲۵
۲,۵۹۷
لاستيك دنا
۱۹-
۹۷۷
لوازم خانگي پارس
۲۳-
۱,۱۳۴
ليزينگ خودروغدير
۳۸
۱,۹۴۸
مارگارين
۳۷
۱,۹۰۹
ماشين سازي نيرومحركه
۲۹
۱,۴۹۰
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۴۳
۲,۲۲۴
معدني دماوند
۱۳۵
۶,۹۱۰
معدني و صنعتي چادرملو
۲۵-
۱,۲۳۶
مهركام پارس
۲۸
۱,۴۷۷
موتوژن
۰
۴,۳۸۷
نورد آلومينيوم
۱۳
۷۱۰
نورد و لوله اهواز
۳۹
۲,۰۱۷
نوسازي وساختمان تهران
۳۱
۱,۶۱۴
نيرو محركه
۳۶-
۱,۸۰۲
نيروترانس
۱۳۳
۶,۷۴۶
ورزيران

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |