چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۶ - Jul 5, 2006
پيامبر اكرم صلي اله عليه و آله وسلم مي فرمايد:
محبوب ترين بندگان در پيش خدا پرهيزكاران گمنامند

(كنزالعمال، ج 3، ص 153، ح 5929)
امروز با حافظ
تا يار مرا به شست گيرد
در بحر فتاده ام چو ماهي
آيا بود آن كه دست گيرد
در پاش فتاده ام به زاري
آب و هوا
004734.jpg

عكس روز
004746.jpg
عكس: فارس‎/ مجيد سعيدي - 13/4/85
بزرگترين فرش جهان به سفارش كشور امارات به منظور نصب در مسجد شيخ زايد توسط قاليبافان نيشابوري در حال بافت مي باشد.

اصل مطلب
اجاره نشيني، خوش نشيني است
ابوالفضل زرويي نصر آباد
004758.jpg

در شهر چه خبر
مهديا گل محمدي
مرگ رنگ
رونق رنگ آميزي ديوار منازل، اواخر هر سال قيمت گالن هاي رنگ اعم از مات و براق را حدود 14 درصد افزايش مي داد. اما پرس وجويي در سه راه سيروس نشانگر اين موضوع است كه كاهش تقاضا قيمت ها را به حالت اوليه باز گردانده است. هم اكنون انواع رنگ براق درجه يك توليد كارخانه هاي معتبر داخلي در گالن هاي 4 كيلويي به قيمت 8 هزار تومان به فروش مي رسند. رنگ هاي مات نيز به نسبت انواع براق حدود 400 تومان ارزان تر عرضه مي شوند.

چيني ها در بازار كيف
فعالان بازار كيف كه به دليل ورود انبوه محصولات چيني ارزان قيمت توان لازم را براي انطباق با گراني مواد اوليه در خود نمي ديدند، سرانجام با چند شيوه گوناگون سعي كردند اين كاستي را جبران كنند. جداي از توليدكنندگان كيف هاي تمام چرم كه به پشتوانه خريداران خاص توانستند به طور علني بين 2 تا 5 درصد افزايش قيمت را به اتيكت محصولات خود منتقل كنند باقي توليدكنندگان و فروشندگان از شيوه هاي ديگري براي جبران اين كاستي سود بردند. در صنف توليدكنندگان كيف هاي برزنتي استفاده از مشمع هاي معروف به واتر با كيفيت بسيار پايين در نهايت منجر به جبران بخشي از ضرر و زيان ورود كالاهاي چيني به بازار شده است. به گفته آگاهان بازار، طي چند ماه گذشته برخي فروشندگان نيز كالاهاي چيني را به نام و قيمت اجناس تايواني به فروش مي رسانند. اين موضوع به قفل و لولاي به كار رفته در كيف هاي سامسونت هم سرايت كرده و اغلب اين لوازم از انواع نامرغوب انتخاب مي شوند. محمدعلي شكيب راد رئيس اتحاديه سراجان ضمن اشاره به حذف 50 درصد از توليدكنندگان از چرخه توليد كيف مي گويد: چنانچه واردات بي رويه توليدات بي كيفيت چيني ادامه يابد به ناچار كيفيت توليدات داخلي باز هم كاسته خواهد شد.

شترمرغ ها در بازار
باور كردني نيست، در 100 روز گذشته 8 تن گوشت خالص شتر مرغ در بازار عرضه شده است كه اين ميزان گوشت، حاصل كشتار 3 هزار و 200 قطعه شترمرغ است. اگر وضع به همين منوال پيش رود بايد منتظر ظهور يك نوع غذاي جديد در منوي رستوران ها و سفره خانوارهاي ايراني باشيم. پرويز نيامنش، رئيس شركت تعاوني پرورش شترمرغ مي گويد: در حال حاضر روزانه يك تا دو تن شتر مرغ كشتار مي شود كه اين رقم تا پايان تابستان ثابت خواهد ماند، البته از ابتداي سال آينده اين رقم به پنج تن در روز افزايش خواهد يافت. البته آن طور كه رئيس شركت تعاوني پرورش شترمرغ مي گويد، گوشت اين پرنده چندان هم ارزان قيمت نيست، به طوري كه در حال حاضر هر كيلوگرم گوشت شترمرغ كه قبلا 10 هزار تومان بود، در حال حاضر با قيمت 15 هزار تومان در هر كيلوگرم عرضه مي شود.

سوپر ماركت هاي واقعي
در چند روز اخير قيمت هاي ارائه شده سازمان ميادين ميوه و تره بار و بانك مركزي را درباره متوسط قيمت مواد خوراكي در سطح شهر تهران منتشر كرديم كه از كاهش قيمت اقلام خوراكي حكايت داشت اما محمد جواد بيات، نايب رئيس اتحاديه مالكان سوپر ماركت هاي تهران مي گويد: آمار بانك مركزي از قيمت كالاهاي مصرفي و موادغذايي با واقعيت همخواني ندارد. او ادامه مي دهد: قيمت كالاها در سال جاري به طور متوسط 20 درصد گران تر شده است، اما شايعه رشد قيمت ها به ميزان 50 تا 80 درصد صحت ندارد. به گفته بيات در حال حاضر دو هزار سوپر ماركت در سطح شهر تهران فعال هستند كه در اين ميان فقط 400 سوپر ماركت از اتحاديه مجوز فعاليت دريافت كرده اند.

سكه و طلا
004749.jpg

بازار
قيمت فروش انواع وام
004752.jpg
خريد و فروش وام كه اين روزها فعاليت جديدي را براي بنگاه هاي مشاور املاك رقم زده است موضع گيرهاي متفاوتي را در سطح رؤساي اتحاديه املاك تهران و اتحاديه صنف مشاورين املاك شهرستان شميرانات برانگيخته است. بدين ترتيب محمد حسين جبلي، رئيس اتحاديه صنف مشاورين املاك شهرستان شميرانات هر نوع خريد و فروش وام در بنگاه هاي معاملات ملكي را غيرمجاز مي داند و مدعي است هيچ نوع اطلاعيه يا برگزاري مبني بر اعلام آمادگي واحدهاي تحت پوشش اين اتحاديه براي خريد و فروش وام ديده نمي شود. اما مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاورين املاك تهران، اين خريد و فروش را به طور كامل قانوني مي داند. جداي از اين اظهار نظرها گزارش ها حاكي از افزايش 150 هزار توماني قيمت خريد وام 18 ميليون توماني و كاهش 350 هزار توماني قيمت خريد وام 15 ميليون توماني است.
هم اكنون دفاتر مشاورين املاك براي هر معامله وام حدود 200 هزار تومان سود و يا حق العمل دريافت مي كنند.
توضيح آخر اين كه قيمت هاي ياد شده متوسط رقم خريد و فروش وام است.

سينما
چند مي گيري گريه كني
004743.jpg
كارگردان: شاهد احمدلو
بازيگران: ابوالفضل پورعرب، منوچهر نوذري، شهرام حقيقت دوست، الناز شاكردوست، حميد لولايي
سينماهاي نمايش دهنده: استقلال، بهمن، فردوسي، سروش، گلريز
خلاصه داستان: فيلم داستان مردي است كه در لحظات پاياني زندگي از خارج به ايران مي آيد تا بميرد اما كسي را ندارد كه برايش مراسم ختم بگيرد، او تصميم مي گيرد تا شاهد مراسم ختم خودش باشد..

فرهنگسرا
تور رايگان توچال
فرهنگسراي بانو اقدام به برگزاري تورهاي نيم روزه توچال نموده است. بانوان علاقمند مي توانند با در دست داشتن كارت شناسايي از امكانات اين تور به طور رايگان استفاده كنند. در ايستگاه پنج توچال برنامه هايي چون ايستگاه هاي برنامه هاي تلويزيون، راديو كوهستان، صخره نوردي، آموزش كاريكاتور و... در نظر گرفته شده است.
علاقمندان براي ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي
8-88786276 تماس بگيرند.

دوره فشرده حفظ قرآن
مؤسسه فرهنگي هنري قرآن پژوهان دوره حفظ فشرده قرآن كريم برگزار مي كند. نوجوانان و جوانان دختر و پسر مي توانند در دوره هاي تخصصي ترجمه، تفسير و حفظ كل قرآن به صورت رايگان ثبت نام كنند و پس از گذراندن دوره حفظ كل و قبولي در آزمون جامع، مدرك رسمي كارشناسي دريافت كنند.

تلويزيون
004755.jpg

آلودگي هواي تهران
004737.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شام
پري ظرف پنير را روي سفره گذاشت و با صداي بلند گفت: بيا، از دهن مي افته.
و بلند بلند خنديد. پدر دست هايش را خشك كرد، نفس عميقي كشيد و كنار سفره نشست. ستاره دفتر و مداد را روي كيف گذاشت و به سفره خيره شد.
پري اين بار رو به ستار گفت: مگه شام نمي خوري؟
بيا ديگه. ستاره آرام آرام كنار سفره رفت. دست انداخت گردن پدر و گفت: بابا، مگه الآن شب نيست، پس چرا ما صبحانه مي خوريم؟
كامران محمدي

گشتي در دنياي خبرها
ترجيح زندان به پدر بزرگ
رم: يك مرد در ايتاليا كه به 6 ماه حبس خانگي محكوم شده بود به اداره پليس مراجعه و التماس كرد كه او را در زندان حبس كنند. با توجه به اينكه وي همراه با پدر بزرگ خود زندگي مي كرد، ديگر تحمل اخلاق بد وي را نداشت. اما دادگاه راي داد كه او بايد دوران محكوميت خود را در خانه پدر بزرگ سپري بكند. در يك مورد مشابه نيز يك متهم ديگر به بهانه اينكه پول كافي براي سير كردن شكم خود ندارد به پليس مراجعه و خواستار زنداني شدن خود در زندان شد اما پليس با تامين غذاي مورد نياز متهم او را مجددا تحت بازداشت خانگي قرار داد.
ترفند جديد براي مهار فيل ها
پكن: همه ساله فيل هاي وحشي در جنوب غرب چين به مزارع كشاورزان حمله مي كنند و علاوه بر كشتن كشاورزان به غارت مزارع آنها مي پردازند. به عنوان مثال سال گذشته بر اثر همين حملات سه كشاورز كشته شدند و بيش از 500 هزار دلار خسارت به مزارع وارد شد. به همين دليل امسال مقامات چيني براي جلوگيري از اين وقايع دست به ابتكار تازه اي زده اند. بر اين اساس قرار است در فاصله اي دور از دهكده ها و مزارع و در مسير حركت فيل هاي وحشي، مزارع موز و نيشكر احداث شود تا اينكه فيل ها براي سير كردن شكم خود مجبور به حمله به دهكده ها نباشند.
قايق 120 ميليون پوندي
لندن: ثروتمند ترين مرد كشور انگليس يك قايق 120 ميليون پوندي سفارش داد. اين قايق حاوي سردخانه، سينما، رستوران و حتي باند فرود هلي كوپتر خواهد بود. قرار است يك شركت قايق سازي آلماني سفارش مرد ثروتمند را در سال 2009 تحويل وي بدهد. ثروت اين مرد در حدود 14 ميليارد دلار برآورد مي شود.
مادري كه دوبار شوكه شد
منچستر: يك خانم 20 ساله در انگليس چند ساعت پس از اينكه متوجه شد باردار است دو قلو بدنيا آورد. به گفته پزشكان اين خانم به دليل درد شديد از ناحيه شكم به بيمارستان مراجه كرد كه نتيجه سونوگرافي نشان داد كه باردار مي باشد و جالب اينكه وي حتي اطلاعي از اين موضوع نداشت. به هر حال وي چند ساعت پس از مطلع شدن از بارداري خود، دو قلو بدنيا آورد.
پيرترين مادر دوقلوها
كاليفرنيا: يك زن در آمريكا عنوان پيرترين مادر دوقلوهاي جهان را بخود اختصاص داد. اين خانم 59 ساله روز گذشته در نيوجرسي دوقلو بدنيا آورد. البته وي به روش آي وي اف باردار شده بود.
تغيير لهجه پس از حمله قلبي
نيوكاسل: مردم شهر نيوكاسل انگليس لهجه بسيار غليظي دارند. اما دو روز پيش يك پيرزن 60 ساله در اين شهر دچار حمله قلبي شد و هنگامي كه در بيمارستان به هوش آمد متوجه شد كه لهجه اش تغيير كرده است. او پس از به هوش آمدن با لهجه غليظ حوزه درياي كارائيب صحبت مي كرد. به گفته پزشكان، حمله قلبي روي بخش مركزي كنترل صدا در مغز اين زن تاثير گذاشته است.
راه رفتن در سه ماهگي
ليدز: چند روز قبل كودك يك زوج در انگليس كه تنها سه ماهه بود به دليل شكستگي از 40 نقطه بدن جان باخت. وي از ناحيه كاسه سر، قفسه سينه، پا و انگشتان دست دچار شكستگي شده بود. تحقيقات پليس حاكي از آن است، والدين بي رحم اين كودك اصرار داشتند تا راه رفتن را به فرزند خود بياموزند و به همين دليل وي در حين تمرين براي راه رفتن به طور مداوم روي زمين سقوط مي كرد و استخوانهايش مي شكست. معمولا كودكان از سن 9 ماهگي راه رفتن را آغاز مي كنند.
دوچرخه سواري گروهي
004740.jpg
لندن: تصويري كه مشاهده مي كنيد توسط يك راننده در انگليس از داخل خودرواش شكار شده است. شايد باور آن دشوار باشد اما 5 نفر به طور همزمان روي دوچرخه مشغول گردش در خيابانهاي شهر هستند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |