چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۲۶ - Jul 5, 2006
واحد ويژه دستگيري بن لادن در سيا تعطيل شد
004812.jpg
گروه بين الملل _ سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا، واحدي را كه در يك دهه گذشته ماموريت تعقيب و شكار اسامه بن لادن و فرماندهان ارشد او را به عهده داشت تعطيل كرد.
روزنامه نيويورك تايمز با اعلام اين خبر نوشت: اين واحد ويژه كه پايگاه آلك نام داشت اواخر سال گذشته رسما تعطيل شد. تحليلگران و نيروهاي فعال در آن اكنون در ديگر بخش هاي ضد تروريستي سيا مشغول به كار شده اند.
تاكنون خبر تعطيلي اين بخش منتشر نشده بود و نيويورك تايمز براي اولين بار آن را به چاپ رسانده است.
سيا اين واحد را پيش از حملات ۱۱ سپتامبر ايجاد كرده بود.تصميم سيا نشان مي دهد كه القاعده ديگر مانند گذشته يك سازمان هرمي نيست و سيا اكنون بيشتر انرژي و توان خود را صرف گروههايي مي كند كه با الهام از القاعده اما مستقل از آن و حتي بن لادن در تدارك حملات جديدي هستند.
مسئولان اطلاعاتي آمريكا مي گويند، دستگيري بن لادن و فرماندهان ارشد او همچنان از اولويت هاي اساسي سازمان هاي اطلاعاتي آمريكاست و تصميم به انحلال واحد ويژه سيا نشانه توقف اين تلاش ها نيست.
به گفته آنها اين تصميم نشان مي دهد كه سرويس اطلاعاتي آمريكا با تمركز بر موضوعات منطقه اي به جاي سازمان ها يا افراد خاص بيشتر به دنبال تهديدهاي مهمتر است.سخنگوي سيا هم با تأييد اين مطلب گفت: اين تصميم سيا به معني پايان ماموريت جستجوي بن لادن نيست بلكه به معناي گسترده تر شدن و محوريت يافتن اين تلاش هاست.
اما مايكل شوئر، يكي از رؤساي سابق اين واحد ويژه سيا مي گويد اين اقدام سيا نشان مي دهد كه دولت و سرويس اطلاعاتي آمريكا ديگر تهديد بن لادن را مانند گذشته جدي نمي دانند.او اين ديدگاه را غلط و ناشي از سوء تفاهم مي داند و مي گويد اين روزها در واشنگتن و به ويژه در سيا بن لادن و القاعده به عنوان يكي از تهديدات تلقي مي شود نه مهمترين تهديد.در سالهاي اخير جنگ در عراق ، فعاليت هاي سرويس هاي اطلاعاتي و پنتاگون را به خود معطوف كرده و اولويت هاي جديدي را در واشنگتن تعريف كرده است.
براي مثال بخش عمده واحد هاي ضد تروريستي ارتش مانند نيروي دلتا در ارتش كه پيش از اين ماموريت تعقيب بن لادن را به عهده داشت تغيير جهت داده و به جستجوي زرقاوي پرداخته بود.
يكي از مقامات سيا كه نخواست نامش فاش شود در اين باره به نيويورك تايمز گفت: درك ما از القاعده نسبت به دهه ۱۹۹۰ تغيير يافته و تعطيلي واحد ويژه تعقيب بن لادن در چارچوب همين تغيير صورت گرفته است.
اين مقام اطلاعاتي مي گويد، البته هنوز هم هستند كساني كه صبح با دغدغه جستجوي بن لادن از خواب بر مي خيزند.
افراد اين واحد تعطيل شده تا سال گذشته با جديت بسيار فعاليت مي كردند و كسي انتظار تعطيلي آن را نداشت.
بعضي از تحليلگران اطلاعاتي مي گويند، تعطيلي اين واحد بخشي از طرح اصلاحات درون سازمان سيا است.

اتحاديه اروپا خواستار راه حل ديپلماتيك
براي بحران فلسطين شد
ايرنا: اتحاديه اروپا با ابراز نگراني شديد در مورد بحران چند روز اخير بين رژيم صهيونيستي و فلسطين، از تمامي گروه هاي درگير خواست از هر گونه نقض قوانين بين المللي، خودداري كنند.
در بيانيه اي كه از سوي رياست فنلاندي كنوني اتحاديه اروپا منتشر شده، آمده است: اين اتحاديه با تاكيد بر اهميت شيوه هاي ديپلماتيك، از تمامي گروهها در اين منطقه مي خواهد تا هرنوع تلاش ممكن را براي حل اين مساله از راه هاي صلح آميز صورت دهند.
در اين بيانيه از اسراييل خواسته شده است نهايت خويشتنداري را از خود نشان دهد و از اقدامات خارج از اندازه پرهيز كند.
اتحاديه اروپا از نابودي ساختارهاي بنيادي كه موجب وخيم ترشدن وضعيت زندگي انسانها در نوار غزه مي شود، ابراز تاسف كرد.
اين اتحاديه همچنين خواستار آزادي سريع و بي قيد و شرط سرباز ربوده شده اسراييلي شد و از رهبري فلسطين خواست به اين خشونت پايان دهد.
پايگاه اينترنتي هفته نامه المنار چاپ فلسطين نيز به نقل از منابع آگاه نوشت: ايالات متحده آمريكا و انگلستان از شهروندان مقيم خود در سرزمين هاي فلسطيني خواستند تا به كشورهايشان بازگردند.
اين منبع گفت: شايد لندن و واشنگتن دستورات مشابهي به شهروندان خود در كشورهاي عربي صادر كرده و نسبت به وقوع عملياتي عليه آنان هشدار دهند.

افزايش محبوبيت حماس در فلسطين
گروه بين الملل - در پي بروز مناقشات اخير در فلسطين و نيز رويارويي نيروهاي مقاومت فلسطين با اسرائيل، آخرين نظرسنجي ها حكايت از افزايش محبوبيت حماس در نزد مردم اين سرزمين دارد.
روزنامه  هاآرتص چاپ تل آويو نوشت تازه ترين نظرسنجي مركز ارتباطات و رسانه بيت المقدس از فلسطينيان در كرانه باختري رود اردن و نوار غزه حكايت از اعتماد آنها به دولت جديد حماس دارد.
در اين نظرسنجي ۴۵درصد مردم تغييراتي را كه دولت حماس اعمال كرده است خوب ارزيابي كرده اند. همچنين ميزان حمايت از راه حل دو كشور براي مناقشه فلسطينيان و اسرائيلي ها به ميزان ۴/۵۲ درصد كاهش يافته است. همچنين در اين نظرسنجي اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين و از اعضاي حماس به عنوان قابل اعتمادترين سياستمدار فلسطين شناخته شده است.
از سوي ديگر در پي پايان مهلت گروه هاي فلسطيني براي آزادي سرباز اسير اسرائيلي، اين نيروها اعلام كردند كه عليرغم پايان اين مهلت سرباز مذكور را نخواهند كشت. در اين خصوص همچنين سخنگوي دولت حماس به سي. ان.ان گفت: دولت حماس هيچ نقشي در اسيرگرفتن اين سرباز ندارد.
در همين حال عليرغم اينكه اسرائيل گفته بود حاضر به مذاكره براي مبادله اسيران فلسطيني با سرباز اسرائيلي نيست اما در پنهان رايزني ها براي اين مبادله ادامه دارد.
از سوي ديگر، روزنامه الحيات در شماره ديروز خود به نقل از برخي منابع فلسطيني نوشت: پيشنهاد تحويل سرباز اسير اسرائيلي به مصر يا فرانسه در مقابل ضمانت هاي اسرائيل به آزادي زندانيان فلسطيني، ميان فلسطينيان شنيده مي شود.
اين روزنامه سعودي چاپ لندن بدون اشاره به نام اين منابع نوشت: منابع آگاه فلسطيني اعلام كردند پيشنهاد تحويل گلعاد شاليت به مصر يا فرانسه در مقابل ضمانت  آزادي شماري از اسيران فلسطينيان و پايان حملات به نوار غزه، بين فلسطينيان رد و بدل مي شود.
اين روزنامه به نقل از منابع ياد شده افزود: از ديگر ضمانت هايي كه فلسطينيان خواستار آنند، خروج نيروهاي اسرائيلي از نوار غزه و پايان محاصره آن و نيز توقف عمليات ترور است.
بنا بر اين گزارش، فلسطينيان در مقابل، پايان حملات موشكي گروه هاي فلسطيني از نوار غزه به اسرائيل را تضمين مي كنند.

محاكمه سرباز ارتش آمريكا به جرم تجاوز
و كشتار خانواده عراقي
سرباز متجاوز آمريكايي در غل وزنجيربه دادگاه شارلوت در كاروليناي شمالي برده شد
004818.jpg
ايسنا: به دنبال انجام تحقيقات در زمينه  قتل يك زن عراقي و سه عضو خانواده اش به دست نيروهاي آمريكايي، يك سرباز ارتش آمريكا به قتل و تجاوز جنسي متهم شد.
به گزارش شبكه  خبري الجزيره، استيون دي گرين، سرباز ۲۱ساله  ارتش آمريكا كه به خاطر اختلالات شخصيتي از ارتش كنار گذاشته شده، در صحن دادگاه فدرال آمريكا در شارلوت واقع در ايالت كاروليناي شمالي حاضر شد.
براساس تحقيقات صورت گرفته اين سرباز آمريكايي به قتل و تجاوز به يك زن عراقي در محموديه و كشتن سه عضو خانواده اش كه گفته مي شود يكي از آن ها دختر بچه  پنج ساله بوده، متهم شناخته شد. دادستان هاي پرونده  مذكور معتقدند كه گرين به همراه برخي نظاميان آمريكايي با ورود به خانه  يك غير نظامي عراقي، زن خانواده را مورد تجاوز قرار داده و سپس وي را به همراه ساير اعضاي خانواده اش به قتل رساندند.
در عكس هاي گرفته شده توسط بازپرسان ارتش آمريكا نيز پيكر سوخته  اين زن به تصوير كشيده شده است.
گرين و سه سرباز ارتش آمريكا كه در ايست بازرسي در محموديه واقع در ۳۰ كيلومتري جنوب بغداد خدمت مي كردند در تاريخ ۱۲ مارس چنين جنايتي را مرتكب شده اند.
طبق گزارشات، اين سربازان پيش از ورود به اين خانه، لباس خود را براي عدم شناسايي تعويض كرده بودند.
بر اساس اظهارنامه اي كه از طريق مصاحبه هاي اف.بي.آي با بازرسان نظامي تهيه شده، آمده است: گرين سه عضو خانواده شامل يك زن و مرد و دختر بچه  پنج ساله را داخل اتاقي برده و سپس صداي گلوله به گوش رسيد، سپس به ساير سربازان گفته است، همه را به قتل رساندم. گرين در صورت اثبات جرايم به اعدام محكوم خواهد شد.
روزنامه واشنگتن پست نيز از جزئيات ديگري از اين جنايت پرده برداشت.
اين روزنامه با شرح واقعه نوشته است: فرد مورد تجاوز قرار گرفته عبير قاسم حمزه نام داشت و ۱۵ ساله بود.
يكي از همسايگان اين خانواده عراقي نيز تاكيد كرد كه مادر عبير دهم ماه مارس به او گفته بود كه دخترش بارها از آزار و اذيت سربازان آمريكايي مستقر در مركز ايست بازرسي شكايت كرده بود.

كميسر اتحاديه اروپا:
حضور تركيه در اتحاديه اروپا راهبردي است
ايرنا: گونتر فرهايگن قائم مقام كميسيون اروپا در گفت وگو با هفته نامه پروفيل چاپ اتريش، حضور تركيه در اتحاديه اروپا را از لحاظ راهبردي بااهميت توصيف كرد.
فرهايگن افزود: سياست تركيه در اتحاديه اروپا يك بخش موثر از سياست جهاني است و اگر اشتباه كنيم، تركيه را به عنوان يك شريك دمكراتيك غرب از دست خواهيم داد.
اين سياستمدار آلماني گفت: تنها موضوع مهم آن است كه آنكارا به كمي وقت نياز دارد.
وي در ادامه اين گفت وگو به درخواستهاي عضويت روماني، بلغارستان، اوكراين و مولداوي اشاره كرد و گفت: مساله عضويت در اتحاديه اروپا تنها موضوع جذاب براي سياست است كه در منطقه صلح، امنيت و رفاه ايجاد مي كند.فرهايگن همچنين رياست اتريش بر اتحاديه اروپا را موفقيت آميز توصيف كرد و با انتقاد از تعويض شش ماهه رياست در اين اتحاديه گفت: طرفهاي همكاري ما در جهان هنگامي كه هر شش ماه بايد با نفرات جديد مواجه شوند، دچار سردرگمي مي شوند.از سوي ديگر يوزپ بوررل، رئيس پارلمان اروپا از ملاقات ميان رهبران ترك و يوناني تبار جزيره قبرس كه در نيكوزيا انجام گرفت، استقبال كرد.

نتايج مبهم انتخابات مكزيك
ايسنا: با ادعاي فليپه كالدرون مبني بر اين كه با اخذ  ۴۰۰ هزار رأي بيشتر رييس جمهور مكزيك شده، مكزيك با جدي ترين محك روبه رو شده است. رقيب چپ گراي كالدرون نيز مدعي شده كه در انتخابات بي نظمي ها و تخلفاتي صورت گرفته به همين سبب وعده داد كه از ابزار قانوني جهت به چالش كشيدن نتايج انتخابات استفاده مي كند.
نتايج مقدماتي انتخابات رياست جمهوري مكزيك كه يادآور نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال۲۰۰۰ در ايالت فلوريداست، نشان مي دهد كه فليپه كالدرون محافظه كار با برتري يك درصدي نسبت به آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، شهردار سابق مكزيكوسيتي پيش افتاده است. كميسيون انتخاباتي مكزيك هنوز فرد پيروز انتخابات را اعلام نكرده و رييس جمهور آينده اين كشور را پس از پايان شمارش رسمي  آراء معرفي خواهد كرد.شمارش سريع آراء در يكشنبه شب حكايت از آن داشت كه رقابت كالدرون و اوبرادور بسيار نزديك است و همين امر سبب شد كه موجي از ابهام و اعتراض از سوي حاميان اوبرادور چپ گرا سراسر كشور را فرا گيرد. بازارهاي مالي مكزيك با اعلام نتايج مقدماتي كه از پيروزي بسيار نامحسوس كالدرون حامي  تجارت حكايت داشت، جان تازه اي گرفته است.
نتايج اوليه شمارش  ۴۵/۹۸درصد آراء نشان مي داد كالدون، وزير انرژي سابق مكزيك با كسب  ۳۸/۳۶ درصد آراء بر اوبرادور از حزب انقلاب دموكراتيك با  ۳۴/۳۵ درصد آراء غلبه كرده است. بدين ترتيب اين دو سياستمدار تنها  ۲۰۴ هزار و  ۷۰۰ رأي با يكديگر اختلاف دارند.

پوتين: جامعه جهاني براي ممانعت
از رويارويي تمدن ها وارد عمل شود
004815.jpg
ايسنا: در آستانه آمادگي روسيه براي ميزباني نشست  كشورهاي گروه هشت، نشست جهاني رهبران مذهبي با حضور ۱۵۰ تن از شخصيت هاي مذهبي از ۴۰ كشور جهان در مسكو برگزار شد.
به گفته  منابع روسيه، اين كنفرانس سه روزه هم چنين به بررسي مسايلي كه قرار است در نشست گروه هشت پرداخته شود، مي پردازد.
خبرگزاري نووستي روسيه نيز اعلام كرد ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، در سخنراني اش در نخستين روز نشست شخصيت هاي ديني جهان تأكيد كرد:  سازش و مصالحه  ديني در روسيه  معاصر اساس صلح مدني و عامل مهم در پيشرفت اجتماعي است.
پوتين ابراز اميدواري كرد كه ائتلاف تمدن ها عليه تندروهاي مذهبي تبديل به برنامه  فعالي براي همكاري ميان مسلمانان و مسيحيان شود.
وي هم چنين توجه بيشتر بر پيامدهاي رويارويي تمدن ها را خواستار شد و از جامعه  جهاني خواست براي ممانعت از اين امر عملا اقدام كند.

كنفرانس كشورهاي حاشيه دانوب در بوداپست
ايرنا: ووك دراشكوويچ وزير خارجه صربستان در كنفرانس وزيران خارجه كشورهاي حوزه دانوب در بخارست مركز مجارستان گفت: بلگراد طرحي پيشرفته با همكاري كارشناسان اتحاديه اروپا براي حفاظت و بهره برداري مفيد از رودخانه دانوب در محدوده خاك صربستان فراهم كرده كه نيازمند به سرمايه گذاري است.
برپايي كنفرانس كشورهاي عضو كميسيون دانوب مصادف با يكصد و پنجاهمين سالگرد تاسيس كميسيون اروپايي دانوب است.
به گزارش رسانه هاي خبري در بالكان، وزير امور خارجه صربستان در اين اجلاس اعلام كرد كه در اواسط ماه نوامبر سال جاري سومين نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو كميسيون دانوب در مورد روند همكاري در حوزه اين رودخانه در بلگراد برگزار خواهد شد.
كميسيون دانوب در جريان كنفرانس پاريس در سال ۱۸۵۶ميلادي تاسيس شد و در سال ۱۹۲۱ميلادي براي اولين بار مقررات رفت و آمد آزاد بين المللي در رودخانه دانوب برقرار گرديد.
اعضاي كميسيون دانوب عبارتند از اتريش، بلغارستان، كرواسي، آلمان، مجارستان، اسلوواكي، مولداوي، روماني، روسيه، اوكراين و صربستان.

القاعده در صدد نفوذ در MI5
گروه بين الملل _ راديو و تلويزيو بي بي سي ديروز در گزارش خبري ويژه اي از تلاش القاعده براي نفوذ در سرويس اطلاعات و امنيت انگليس موسوم به MI5 خبر داد.
به گزارش رويتر، عوامل نفوذي القاعده تلاش داشتند با استفاده از فرصت پيش آمده در پي فراخوان افزايش تعداد نيروهاي MI5 وارد اين سرويس شوند.
اما سرويس اطلاعاتي انگليس با مشكوك شدن به عده اي از داوطلبان طي يك بررسي شش تا هشت ماهه عده زيادي از آنها را كه اكنون معلوم شده از اعضاي القاعده هم در ميان آنها بوده اند از فهرست متقاضيان خارج كرده اند.
شمار نيروهاي MI5 با هدف مقابله با حملات احتمالي القاعده از ۲۶۰۰ نفر به ۳۵۰۰ نفر افزايش خواهد يافت.
MI5كه زماني نهادي با ضريب امنيتي بسيار بالا بود اكنون با انتشار آگهي تبليغاتي به صورت عمومي  عضوگيري مي كند.
در اين آگهي استخدام نسبت به نيروهاي مسلط به زبان عربي، بنگالي، اردو، سوماليايي و سوراني اعلام نياز شده است.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |