|
|
|
|
|
|
|
|
در پي شكايت از آكادمي اسكار صورت مي گيرد
بازگشت تهيه كننده ايراني به صحنه تصادف
|
|
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: «باب ياري» تهيه كننده ايراني مقيم آمريكا دوباره به صحنه تصادف برمي گردد! وي براي دومين بار طي سه ماه اخير به دادگاه عالي لس آنجلس شكايت كرد.
به نوشته نشريه هاليوود ريپورتر، ياري كه يكي از تهيه كنندگان درام اجتماعي و ضد نژادپرستي «تصادف» است، عليه آكادمي اسكار و اتحاديه تهيه كنندگان آمريكا شكايت كرده است. او در شكايت خود گفته هنگام برگزاري مراسم اسكار ۲۰۰۶ نام وي از فهرست تهيه كنندگان فيلم «تصادف» حذف شده است. اين حذف نام نه فقط باعث عدم دعوت وي به مراسم اسكار شد، بلكه آكادمي، اسكاري هم بابت تهيه كنندگي فيلم به وي نداد. دو تهيه كننده ديگر فيلم هنگامي كه نام فيلم «تصادف» به عنوان بهترين فيلم سال اعلام شد، با حضور روي صحنه اسكارهاي خود را دريافت كردند. آكادمي اسكار نام ياري را جزو تهيه كنندگان فيلم قيد نكرده بود.
ياري كه سهم معنوي خود از موفقيت اسكاري «تصادف» را مي خواهد، بعد از پايان مراسم اسكار سعي كرد با بحث و تبادل نظر با مسئولين آكادمي اسكار به خواسته اش دست پيدا كند. اما آكادمي اسكار از زير بار مسئوليت شانه خالي كرد و گفت: اين موضوع به آنها ارتباطي ندارد و آكادمي نام برندگان را براساس اسامي كه از سوي دست اندركاران فيلم هاي سينمايي اعلام شده، تنظيم كرده است.
بن بست مذاكرات ياري و آكادمي اسكار منجر به شكايت اول ياري از آكادمي و اتحاديه تهيه كنندگان شد. دادگاه لس آنجلس پس از بررسي پرونده و شنيدن حرف هاي طرفين دعوا، پرونده را مختومه اعلام كرد و گفت: ياري مستحق دريافت مجسمه طلايي اسكار نبوده است. دادگاه ادعاها و ادله وي را كافي ندانست.
با اين وجود، باب ياري كه مي گويد به اصالت ادعاي خود اطمينان دارد، اين بار پرونده خود را به دادگاه عالي لس آنجلس برده است. پرونده او همان پرونده قبلي است كه اين بار جزئيات بيشتري را در برمي گيرد و چند مدرك اضافي هم در آن ديده مي شود. در عين حال او در پرونده جديد به بحث درباره سيستم اعتباري حاكم در دو اتحاديه تهيه كنندگان و آكادمي اسكار پرداخته و آن را غيرعادلانه معرفي كرده است. دادگاه عالي با مطالعه پرونده تكميل شده باب ياري، راي خود را به زودي صادر خواهد كرد.
طرف ديگر ماجرا يعني آكادمي اسكار و اتحاديه تهيه كنندگان آمريكا ادعاي باب ياري را خلاف واقع ارزيابي كرده و مي گويند: شكايت او پايه و اساس قانوني ندارد. اما آنها يك وكيل مشترك گرفته اند كه در دادگاه از حقوق آنها دفاع خواهد كرد.
«تصادف» اولين ساخته سينمايي پل هگيس كانادايي تبار در مقام كارگردان است. وي قبل از اين نويسنده فيلمنامه چند فيلم مهم و مطرح سينمايي بوده و سال قبل براي «بچه ميليون دلاري»- ساخته كلينت ايستوود- اسكار بهترين فيلمنامه را دريافت كرد. او امسال نامزد دريافت اسكار بهترين فيلمنامه هم بود. قصه فيلم درباره تصادفي است كه در بزرگراه لس آنجلس رخ مي دهد. فيلم به بهانه اين تصادف به بررسي موقعيت اقليت هاي قومي، نژادي و رنگين پوستان در جامعه آمريكا مي پردازد. به اين ترتيب تضادهاي پنهان نژادي، مذهبي، اجتماعي، سياسي و قومي موجود در جامعه آمريكا به نمايش در مي آيد. فيلم كه با تحسين منتقدين سينمايي روبه رو شد، يكي از كارهاي پرفروش سال گذشته ميلادي بود. نمايش فيلم تابستان سال گذشته آغاز شد و در كمال حيرت تحليلگران سينمايي به آرامي تبديل به يك اثر پرفروش۸۰ ميليون دلاري شد. فيلم كه با هزينه اي ۵ ميليون دلاري تهيه شده بازيگراني مثل ساندرا بولاك، دان چيدل، مت ديلون و ترنس هاوارد را در نقش هاي اصلي دارد.
|
|
|
برگزاري برنامه آواي دوست در فرهنگسراي هنر
ايسنا: دومين آيين از سلسله برنامه هاي آواي دوست، ويژه نكوداشت بيژن ترقي و علي تجويدي پنج شنبه ۲۲ تيرماه در فرهنگسراي هنر برگزار شد.
در اين نكوداشت كه جمعي از هنرمندان وموسيقي دانان كشور حضور داشتند، معيني كرمانشاهي و همايون خرم به سخنراني پرداختند و گروه هاي موسيقي نغمه جوان به سرپرستي محمدعلي كياني نژاد و رهروان عشق به سرپرستي عليرضا فريدون پور آثار مشتركي از بيژن ترقي و علي تجويدي اجرا كردند. در ابتداي اين مراسم سيد عباس سجادي با نقل قولي از محمدرضا شجريان گفت: شجريان هنگامي كه درسال ۵۶ در واكنش به موسيقي مبتذل، تلويزيون را ترك مي كرد، درپاسخ به اظهارات، يكي از مديران تلويزيون كه گفته بود: مردم از موسيقي مبتذل استقبال مي كنند، اظهار داشته بود: شما مردم را نسبت به اين گونه از موسيقي ها معتاد كرده ايد، چه زماني به موسيقي اصيل پرداخته ايد تا متوجه شويد مردم نيز ازاين موسيقي استقبال مي كنند.
معيني كرمانشاهي ترانه سرا نيز در سخناني عنوان كرد:تجويدي هنرمندي بود كه شعر را مي شناخت و عاشق شعر خوب بود. اين ترانه سرا با ابراز گلايه اي كه آن را دوستانه و محترمانه مي ناميد گفت: اداره حقوقي وزارت ارشاد چرا نظارتي برانتشار ترانه هاي ما ندارد واين ترانه ها چرا به غلط و به نام ديگران منتشر مي شود ؟ همايون خرم استاد موسيقي ايراني نيز دراين مراسم با تمجيد از تجويدي و بيژن ترقي گفت: در ترانه سرايي عشق مقدم بر عقل است و عشق برعقل حكم مي كند. وي ادامه داد: هم چنان كه در اشعار مولانا، عشق حاكم است، به همين خاطر اشعار او بر دل مي نشيند.
|
|
|
انتقاد از شاعران سپيدگوي آنها قالب ها را نمي شناسند
ايسنا: در شعر كلاسيك هنوز قالب هايي داريم كه ظرفيتشان تمام نشده؛ چه رسد به شعر نيمايي كه مدت زيادي از آن نگذشته است.
منصور اوجي با اعلام اين مطلب گفت: هنوز ظرفيت بعضي از قالب هاي كلاسيك تمام نشده است؛ هنوز غزل، مثنوي و رباعي گفته مي شود. شايد امروز ظرفيت قالبي چون قصيده تمام شده باشد، آن هم به اين دليل كه در جامعه امروز ديگر مدح جايي ندارد. او در ادامه تصريح كرد: چگونه است وقتي قالب هاي كلاسيك هنوز ظرفيت كار كردن دارند، قالب نيمايي كه زمان زيادي از آن نگذشته است، ظرفيتش تمام شده است؟! وي افزود: اگر كسي مي گويد كه امروز ظرفيت قالب نيمايي تمام شده، به اين دليل است كه توانايي شعر گفتن در اين قالب را ندارد. اگر شاعري به معناي واقعي شاعر باشد، تمام سبك ها و قالب ها را مي شناسد و كار شعري اش را ابتدا با آن ها شروع مي كند. ولي شاعران امروز ما نه شعر كلاسيك را درست مي شناسند و نه شعر نو و نيمايي را و چون نمي شناسند، مي گويند دوره شعر نيمايي تمام شده است.
|
|
|
زنوزي جلالي: فيلمسازان از ادبيات دورند
|
|
مهر: فيلمسازان ايراني از جريان هاي ادبي روز كشور بسيار دورند و بي گمان اگر آشتي و نزديكي بين ادبيات و سينما به وجود آيد، مي توانيم شاهد ساخته شدن آثار موفقي در اين عرصه باشيم.
فيروز زنوزي جلالي در مورد حضور ادبيات در سينما گفت: ارتباط تنگاتنگ سينما و ادبيات در دنيا بسيار گسترده و در ايران بسيار مهجور و كمرنگ است. فيلمسازان ما از جريانات ادبي روز كشور بسيار دورند و بي گمان اگر آشتي و نزديكي بين ادبيات و سينما به وجود آيد، مي توانيم شاهد ساخته شدن آثار موفقي باشيم.
اين نويسنده و فيلمنامه نويس در مورد دلايل رغبت نداشتن سينماگران به اقتباس از آثار ادبي گفت: ادبيات ايران پتانسيل بسيار بالايي دارد كه آثار شاخص آن تبديل به فيلمنامه شود. به طور مثال اگر نگاهي به ادبيات جنگي و مذهبي ما داشته باشيد متوجه مي شويد اغلب اين آثار داراي پس زمينه هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي مناسبي هستند و بايد توسط مسئولان، اقداماتي در خصوص تعيين سياست هايي براي استفاده از اين آثار صورت بپذيرد.
زنوزي جلالي تاكيد كرد: البته هميشه نمي توان توقع داشت يك نويسنده موفق حتماً فيلمنامه نويس خوبي هم باشد. در هر دو عرصه، داستان گويي صورت مي پذيرد ، ولي جنس شان از هم جداست. بنابراين بايد توجه به توانايي نويسندگاني داشت كه هر دو عرصه ادبيات و سينما را به خوبي مي شناسند.
وي در ادامه افزود: در حال حاضر عضو گروهي در بنياد سينمايي فارابي هستم كه مشغول شناسايي آثاري كه مناسب استفاده در سينما هستند مي باشم و در واقع رمان هاي ايراني و خارجي ترجمه شده را با نگاه كارشناسي شده براي استفاده در سينما مورد بررسي قرار مي دهيم. اعتقاد دارم شكل گيري اين جريان باعث جدي شدن نگاه فيلمسازان ما به مقوله اقتباس ادبي مي شود.
|
|
|
جايزه استنلي كوبريك به كلينت ايستوود
|
|
گروه ادب و هنر- كلينت ايستوود جايزه ويژه «استنلي كوبريك» را دريافت مي كند. اين جايزه در دل «جوايز آكادمي هنرهاي فيلم و تلويزيون بريتانيا» (معروف به بافتا) قرار دارد.
به نوشته سايت فيلم استو، جايزه استنلي كوبريك طي مراسمي خاص اوايل ماه نوامبر در شهر لس آنجلس به ايستوود اهدا مي شود. امسال پانزدهمين دوره اهداي اين جوايز برپا مي شود. برگزاركنندگان مراسم از تعدادي از همكاران ايستوود و هم چنين دست اندركاران قديمي صنعت سينما دعوت كرده اند تا درباره اين بازيگر- كارگردان كلاسيك سينما صحبت كنند.
كلينت ايستوود طي سال هاي گذشته دو بار براي فيلم هاي «نابخشوده» و «بچه ميليون دلاري» موفق به دريافت اسكار بهترين كارگرداني شده است. نكته جالب اين كه هر دو فيلم، جوايز اسكار بهترين فيلم سال را- كه ايستوود تهيه كننده آنها هم بوده است- هم از آن خود كرده اند. اين هنرمند قديمي كه تا به حال بيش از ۲۵ فيلم سينمايي را كارگرداني كرده است، هم اكنون مشغول آماده سازي درام تاريخي ضد جنگ خود «پرچم هاي فرزندان ما» است. قصه فيلم درباره نبرد واقعي و تاريخي سربازان آمريكايي و ژاپني در آيوو جيماي ژاپن است.
ايستوود در واكنش به اهداي جايزه استنلي كوبريك مي گويد: «بعضي از جوايز براي آدم ارزش ويژه اي دارند كه نمي توان آن را در قالب كلمات بيان كرد.
براي فيلم سازي مثل من دريافت جايزه اي به نام هنرمند برجسته و بزرگي مثل استنلي كوبريك افتخاري بسيار وصف ناپذير است.»
|
|
|
راهنما
برديوار نگارخانه ها
نگارخانه شيخ هادي: نمايشگاه پوسترهاي خوشنويسي بعد از انقلاب تا معاصر / تا ۲۹ تير/ خيابان ولي عصر، نرسيده به سه راه جمهوري، كوچه سخنور/ تلفن: ۶۶۴۹۸۵۸۷
نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي ندا وجداني/ ۲۲ تا ۲۹ تير/ انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران
نگارخانه شيرين و فرهاد: نمايشگاه نقاشي ژيلا منافي/ از ۲۳تير به مدت هفت روز / گيشا، نبش كوچه ،۳۶ پلاك ۱۷۵ / تلفن: ۸۸۲۸۰۴۱۵
گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي آفرين ساجدي با نام رقص كابوكي/ ۲۴ تا ۲۹ تير / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۸۷۱۳۰۵
نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي مرتضي خسروي/ ۲۴ تا ۲۹ تير / ميدان ونك، توانير، شماره ۴۳/ تلفن: ۸۸۸۸۴۹۰۷
رونمايي دانشنامه زيبايي شناسي
در اولين مراسم رونمايي انتشارات فرهنگستان هنر، كتاب «دانشنامه زيبايي شناسي» معرفي مي شود.
در مراسمي كه به اين مناسبت برگزار خواهد شد، فرزان سجودي، فريبرز مجيدي، ناصر زعفرانچي و محمدتقي فرامرزي نيز به عنوان گروه كارشناسان حضور خواهند داشت.اين مراسم در ساعت ۳۰/۱۰ روز سه شنبه ۲۷ تير ماه در ساختمان شماره يك فرهنگستان هنر واقع در خيابان ولي عصر، ضلع جنوبي پارك ساعي، جنب فروشگاه شهر كتاب، پلاك ۱۱۰۱ برگزار مي شود.
آثار نسل نوي نقاشان در گالري هما
گالري هما در قالب دو نمايشگاه آثار منتخب نسل نوي هنرمندان عرصه هنرهاي تجسمي را به معرض نمايش مخاطبان مي گذارد.
نمايشگاه دوره اي از نسل نوي هنر به شكل سالانه ديروز، جمعه در گالري هما افتتاح شد. اين نمايشگاه در دو بخش منتخبين اول و گروه دوم برگزار مي شود. آثار شركت كننده در اين نمايشگاه تماما جوانان زير۲۵ سال هستند كه تكنيك هاي بارز وخلاقيت مشخصه اصلي آثار آنها را تشكيل مي دهد. نمايشگاه تا اول مرداد ماه برپا خواهد بود.
|
|
|
روز رستاخيز درويش
با صدور پروانه ساخت براي «روز رستاخيز» هشتمين ساخته احمدرضا درويش به زودي وارد مرحله پيش توليد مي شود.
شوراي صدور پروانه فيلمسازي در آخرين جلسه خود، پروانه فيلمسازي «روز رستاخيز» را به كارگرداني احمدرضا درويش و تهيه كنندگي تقي عليقلي زاده صادر كرد.«روز رستاخيز» مانند «دوئل» ساخته قبلي درويش اثري پرهزينه خواهد بود. فيلمي كه گويا مضمون عاشورايي دارد.اين فيلم در شركت تماشا مقابل دوربين خواهد رفت. درويش بيش از يك سال روي فيلمنامه «روز رستاخيز» كار كرده است.
هنوز تركيب عوامل اين فيلم مشخص نشده است ولي گفته مي شود كه جمعي از بازيگران شاخص سينماي ايران براي حضور در «روز رستاخيز» در نظر گرفته شده اند.
|
|
|