شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
ازجمله بندگان آن كس پيش خدا محبوب تر است كه براي بندگان سودمندتر است.
(نهج الفصاحه، ص ،۱۵ ح ۸۶)
امروز با حافظ
تا كنم جان از سر رغبت فداي نام دوست
مرحبا اي پيك مشتاقان بده پيغام دوست
طوطي طبعم ز عشق شكر و بادام دوست
واله و شيداست دايم همچو بلبل در قفس
آب و هوا
006312.jpg
آب و هوا

عكس روز
006318.jpg
عكس:ايلنا/ هومن خاني پور
نخستين نمايشگاه پوشش اسلامي ريحانه با هدف ارائه الگوهاي مناسب پوشش براي بانوان روز پنجشنبه در مصلاي تهران افتتاح شد.

در شهر چه خبر
ذخيره سوخت
نگراني صاحبان خودرو به ويژه صنف مسافربرهاي شخصي نسبت به آينده توزيع سوخت، صف هاي طولاني را در جايگاه هاي سوخت رساني به وجود آورده است. با اين كه رئيس اتحاديه جايگاه داران تعميرات فصلي و تعطيلي برخي جايگاه ها را علت به وجود آمدن اين تراكم سوخت گيري مي داند، برخي مسافربرها ذخيره سازي سوخت را براي به دور ماندن از بحران آينده سوخت تأييد مي كنند. شايد آينده مجهول و تناقض هاي خبري، اين مساله را رقم زده باشد اما به هر حال ذخيره سوخت در منازل و آپارتمان ها گسترش سوانح را در پي دارد. يكي از آتش نشان هاي پايتخت در اين مورد مي گويد: مايعات قابل اشتعال مانند بنزين با دارا بودن ويژگي سطحي سوزي به سرعت آتش را به نواحي ديگر بسط مي دهند. آمارهاي موجود نيز نشان مي دهد زماني كه مردم در منازل سوخت ذخيره مي كنند آمار آتش سوزي وسوانح ناشي از آن به مراتب بالا مي رود.

هشدار به بازار سكه
گسترش شايعات مربوط به احتمال افزايش بيشتر قيمت سكه به همراه تقارن زماني هفته جاري با روز مادر حرف و حديث ها را در صنف طلافروشان بيشتر كرده است. افزايش متقاضيان خريد سكه بازار را در لاك دفاعي فرو برده و موجب شده، برخي فروشندگان اين كالا را بالاتر از قيمت بازار عرضه كنند. كوروش گوهربين رئيس اتحاديه طلافروشان مي گويد: سركشي و نظارت بر قيمت هاي مغازه هاي طلافروشي به طور طبيعي نمي تواند به صورت روزانه صورت بگيرد. بنابراين خريداران به ويژه در مناسبت هايي همانند روز مادر بايد براي تطبيق قيمت فروشندگان با قيمت واقعي بازار دقت بيشتري داشته باشند.
وي مي افزايد: هم اكنون سكه هاي ضرب قديم به علت نرمي و سائيدگي هاي احتمالي از قيمت پايين تري برخوردارند كه خريداران به اين نكته نيز بايد هنگام خريد توجه داشته باشند.

بوي تقلب در بازار عطر
عطرهاي فله اي كه در شيشه هاي معمولي و زينتي پر مي شوند و به دست خريداران مي رسند چند سالي است كه مشتريان بسياري را به خود جلب كرده اند. اما هنوز هم خريداران عطرهاي به اصطلاح «اوريجينال» و اصل معتقدند كيفيت و ماندگاري عطرهاي غيرفله اي بسيار بالاتر است. به هر حال از بازار عطر و ادكلن خبر مي رسد، ورود اين عطرها به بازار تا حدود زيادي مصرف عطرهاي اوريجينال را كاهش داده است. به همين دليل هم اكنون فقط عطرها و ادكلن هاي تقلبي توان رقابت با اين محصولات ارزان قيمت را دارا هستند. يكي از مضرات اين محصولات تقلبي آلرژي زا بودن آن ها است. اگرچه انواع اصل نيز از اين اتهام مبرا نيستند. آگاهان بازار، خريداران را به دقت در انتخاب محصولات داراي استاندارد جهاني توصيه مي كنند.

ليزينگ فرش
ظاهراً قرار است امكاني فراهم شود تا بر اساس آن بتوانيد «فرش» را هم با استفاده از تسهيلات ليزينگ بخريد. مرتضي فرجي، رئيس مركز ملي فرش مي گويد: براي تشكيل ليزينگ فرش با شركت سهامي فرش و اتحاديه صادركنندگان و فروشندگان فرش مذاكره شده است.

بازار
ثبات بازار سيم كارت
006369.jpg
كاهش ۱۵ تا ۲۰ هزار توماني قيمت تمامي پيش شماره هاي سيم كارت تلفن همراه مهمترين تحول اين بازار در هفته گذشته بود. در هفته جاري نيز با اين كه آگاهان بازار ثبات قيمت نسبي را براي آن پيش بيني مي كنند اما استقرار ثبات كامل را وابسته به ورود اولويت هاي جديد به بازار مي دانند زيرا اين سيم كارت ها هنوز به طور كامل وارد چرخه خريد و فروش نشده اند تا تأثير قطعي خود را بر قيمت ها نشان دهند. به گفته افشار لاريجاني فروتن دبير انجمن فروشندگان سيم كارت، گوشي و تلفن همراه اين تأثير و تأثر در هفته جاري رخ مي دهد.
وي در مورد آينده قيمت هاي سيم كارت مي گويد: چنانچه شركت ارتباطات سيار در واگذاري ۱۶ اولويت مرداد ماه خلف وعده نكند قيمت ها افزايش نمي يابد.

طلا، سكه و ارز
006372.jpg

تئاتر
006324.jpg
شش پنگوئن كوچك
كارگردان: رضا عبدالعلي زاده
بازيگران: عزيز مالكي، محمدحسين ناظم، حامد سيد، مژگان قربانلو
محل اجرا: تالار هنر
ساعت اجرا: ۳۰/۱۷
خلاصه: پنگوئن بزرگ به پنگوئن هاي كوچك هشدار مي دهد كه مراقب خرس قطبي وحشي باشند و از او دوري نكنند، اما پنگوئن هاي كوچولو از روي حس كنجكاوي به دنبال خرس قطبي وحشي مي گردند، در اين ميان آنها با شير آبي، نهنگ و شتر آشنا مي شوند... .

بيوه هاي غمگين سالار جنگ
كارگردان: هادي عامل
بازيگران: نگار عابدي، آتيه جاويد، شبنم مقدمي
محل اجرا: تالار نو
ساعت اجرا: ۳۰/۱۹
خلاصه: سه زن بيوه طبق وصيت شوهرشان موظف به نگهداري از يك خرس شده اند.

فرهنگسرا
ويژه برنامه ولادت
فرهنگسراي دانشجو جشن «هستي بخش» را به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) برگزار مي كند.
اين برنامه امروز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن نمايش فرهنگسرا برگزار مي شود. هنرنمايي گروه عصاي سفيد (روشندلان)، سخنراني حجت الاسلام سرلك با موضوع الگوي فاطمي ازجمله برنامه هاي اين جشن است. علاقمندان براي شركت در اين مراسم مي توانند به خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو مراجعه و يا با تلفن ۸۸۷۱۷۱۹۵ تماس بگيرند.

بزرگداشت روز زن
جشن بزرگ بانوي آب و آيينه با همكاري معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري منطقه ۷ و فرهنگسراي مدرسه فردا ساعت ۲۰ در فضاي باز اين فرهنگسرا (پارك هلال احمر) برگزار مي شود.
اين مراسم با هدف تجليل از مقام زن اجرا مي شود.
علاقمندان مي توانند جهت شركت در مراسم به نشاني خيابان شريعتي، پايين تر از پل سيدخندان پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه مراجعه نمايند و يا با شماره تلفن ۱۵-۸۸۵۰۵۵۱۳ تماس حاصل كنند.

سينما
آتش بس
006327.jpg
كارگردان: تهمينه ميلاني
بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، ايران، آستارا، آسيا، پيروزي، گلريز، سپيده، عصرجديد
خلاصه داستان: اين فيلم داستان زندگي زن و شوهر جواني را از مرحله آشنايي و ازدواج و بعد رسيدن به مرحله درگيري و طلاق روايت مي كند.

تلويزيون
006375.jpg

آلودگي هواي تهران
006315.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دعا
ستاره روي چهارپايه، كنار پنجره ايستاد و به آسمان خيره شد. ابرها هنوز پشت به پشت هم ايستاده بودند و آسمان به سرخي مي زد.موتور كنار ديوار، ديگر خيس خيس شده بود. پري سفره را انداخت وگفت: بيا، از دهن مي افته. ستاره برگشت و به دست هاي پدر نگاه كرد. رگ هاي برجسته دست هايش هنوز كمي سياه بودند. ستاره از چهارپايه پايين پريد و سر سفره نشست.
پري گفت: دعاي پيش از غذا كه يادت نرفته دخترم.
ستاره به چهره آفتاب سوخته پدر نگاه كرد. چشم هايش را بست و در دلش گفت: خدايا، كاش فردا تابستان شود.
كامران محمدي

گشتي در دنياي خبرها
كنترل از راه دور
نيويورك: نتيجه يك تحقيق نشان مي دهد يك چهارم نيروي كار كشور آمريكا قادر هستند از خانه و از طريق وسايل ارتباطي مدرن به انجام امور محوله بپردازند. به عبارتي ديگر به حضور فيزيكي اين افراد در محل كار نياز نيست. در صورتي كه چنين اتفاقي رخ بدهد آنگاه در هر سال به طور متوسط ۹/۳ ميليارد دلار صرفه جويي بنزين در اين كشور صورت خواهد گرفت. در حال حاضر تنها دو درصد نيروي كار آمريكا از راه دور وظايف محوله را انجام مي دهند به هر حال اغلب كارمندان آمريكايي ترجيح مي دهند در محل كار خود حضور داشته باشند و از كنترل از راه دور اجتناب مي كنند.
تبعيض نژادي در پوستر
لس آنجلس: يكي از بزرگترين شركت هاي توليدكننده پلي استيشن در جهان رسماً از مردم عذرخواهي و تابلوهاي تبليغاتي خود را در كشور هلند جمع آوري كرد. داستان از اين قرار بود كه بخش بازاريابي و تبليغات اين شركت در هلند براي تبليغ جديدترين محصول خود اقدام به نصب پوسترهاي بزرگ روي بيلبوردها كرد. در اين پوستر يك خانم سفيدپوست با خشونت صورت يك خانم سياهپوست را در دست گرفته بود كه اين موضوع مورد اعتراض شديد مخالفان تبعيض نژادي قرار گرفت. در پي اين اعتراضات گسترده شركت فوق از مردم عذرخواهي و اين پوسترها را جمع آوري كرد.
اتاق امن
توكيو: آزمايش موشكي كره شمالي در هفته گذشته باعث رونق كسب و كار يك شركت سازنده اتاق هاي امن در ژاپن شده است. اين اتاق هاي امن در برابر حملات موشكي و دماي ۱۵۰۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر مقاوم است. هفته گذشته پس از آزمايش موشكي كره شمالي تعداد زيادي از شهروندان ژاپني سفارش اتاق امن دادند. به عنوان مثال هم اكنون يك كارمند ۴۴ ساله در شهر توكيو كه در خانه خود اتاق امن دارد به تجهيز اين اتاق پرداخته است. در اين اتاق آب و غذاي كافي براي خانواده ۴ نفري وي به مدت ۱۰ روز وجود دارد و تمام امكانات رفاهي از جمله فيلتر هوا و همچنين تختخواب، تلويزيون و لپ تاب به چشم مي خورد.
مزايده سيگار چرچيل
لندن: سيگار برگ نصف و نيمه چرچيل نخست وزير انگليس در زمان جنگ به ارزش ۶۷۰ دلار در جريان يك مزايده به فروش رسيد. چرچيل اين سيگار را در روز ۱۴ اكتبر ۱۹۵۰ بر لب داشت اما هنگامي كه قصد سخنراني در يك سالن را داشت به وي اعلام شد كه سيگار كشيدن در سالن همايش ممنوع است به همين دليل وي سيگار را خاموش و به يكي از همراهان خود كه پليس بود داد. اين مامور سيگار را در خانه حفظ كرد تا اين كه چند روز قبل اعضاي خانواده وي تصميم گرفتند آن را به مزايده بگذارند.
تعطيلي سمبل پراگ
پراگ: موزه ملي پراگ كه در واقع سمبل پايتخت جمهوري چك است تعطيل شد. علت تعطيلي اين مكان ريزش برخي از سنگ هاي نماي ساختمان موزه اعلام شده است. با آن كه اين سنگ ها از ارتفاع ۴۰ متري سقوط كردند اما خوشبختانه به هيچ يك از عابران پياده آسيبي وارد نشد.
بدهي جرايم وزيران
كوآلالامپور: وزيران دولت مالزي دهها هزار دلار جرايم معوقه رانندگي به خزانه دولت بدهكار هستند. حتي نخست وزير نيز جريمه معوقه دارد كه قول داده آن را پرداخت نمايد. بر اساس اخبار منتشر شده وزير كار مالزي به تنهايي ۵ هزار دلار جرايم معوقه رانندگي دارد و معاون نخست وزير نيز در ۶ سال گذشته ۶۷ بار جريمه شده و بايد بيش از دو هزار دلار جريمه معوقه بپردازد.
سگ پوتين
006321.jpg
مسكو: معمولاً در بيشتر ملاقات هاي رسمي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه سگ سياه وي نيز حضور دارد. اين سگ در سال ۲۰۰۳ و در آستانه انتخابات مجلس روسيه ۸ توله سگ به دنيا آورد و مشهور شد. دو روز پيش پوتين از خبرنگاران و تمام افرادي كه در دفتر كارش حضور مي يابند درخواست كرد تا به سگ او غذا ندهند. وي گفت: اغلب خبرنگاران به سگ من بيسكويت مي دهند و به همين دليل دور دهانش همواره كثيف است به همين دليل خواهش مي كنم از اين پس هيچ چيز به اين سگ ندهند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |