شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
گزارش مركز پژوهشهاي مجلس از اعتياد در كشور
گروه اجتماعي- مصرف مواد مخدر در ايران نه تنها ۴ ميليون نفر را بنا بر آمار رسمي گرفتار كرده است بلكه ۷/۱۱ ميليارد دلار نيز در سال به اقتصاد كشور خسارت وارد مي كند. مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در جديدترين گزارش خود اعلام كرده است: علاوه بر اين كه مصرف كنندگان مواد مخدر روزانه رقمي بيش از ۱۱ ميليارد و ۷۳۵ ميليون تومان هزينه صرف مواد مخدر مي كنند - كه اين رقم به تنهايي ۴ برابر هزينه مصرف روزانه سيگار در كشور است- هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم ديگري نيز از اين ناحيه بر اقتصاد كشور تحميل مي شود كه از جمله آنها هزينه كاهش بهره وري مصرف كنندگان، هزينه هاي ناشي از كاهش ساعات كار، هزينه هاي بيكاري، هزينه هاي مرتبط با آسيب هاي اجتماعي، كاهش سرمايه گذاري هاي زيربنايي، هزينه هاي وارده بر اشرار و قاچاقچيان، هزينه هاي مقابله با  عرضه، هزينه هاي نظامي و انتظامي، هزينه هاي دستگاه قضائي، هزينه هاي زندان، هزينه هاي درمان و بازتواني، هزينه هاي پيشگيري، تحقيقات و امثال اينها را مي توان نام برد.
دفتر مطالعات اقتصادي مركز پژوهش ها با بيان اين مطلب كه جمهوري اسلامي ايران در سال ۱۳۸۳ بالغ بر ۲۰۰ ميليون دلار به كشور افغانستان كمك كرده است كه اين كمك ها نوعي هزينه جانبي براي مقابله با مواد مخدر به شمار مي رود، افزود: اگر هر دلار معادل ۸۵۰۰ ريال فرض شود، در اين سال معادل ۱۷۰ ميليارد ريال تحت عنوان كمك هاي بين المللي براي مقابله با مواد مخدر هزينه شده است و با اين وصف كشور افغانستان در سال ۲۰۰۴ - همان سال ۸۳ - حدود ۱۳۱ هزار هكتار از اراضي خود را به زير كشت خشخاش برده و توليد ترياك در اين كشور در سال مذكور به ۴۲۴۰ تن رسيده كه معادل ۸۷ درصد كل توليد ترياك در جهان بوده است.

نخستين نمايشگاه پوشش اسلامي بانوان آغاز به كار كرد
006345.jpg
گروه اجتماعي- نخستين نمايشگاه پوشش اسلامي بانوان با نام ريحانه از روز پنج شنبه در تهران آغاز به كار كرد و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.
دبير برگزاري اولين نمايشگاه پوشش اسلامي ريحانه گفت: ۱۲۰ غرفه در اين نمايشگاه به مردم خدمات ارائه مي دهند كه از اين تعداد ۷۰ غرفه مختص پوشاك، ۳۰ غرفه مربوط به اقلام فرهنگي مختص بانوان و ۲۰غرفه مخصوص سازمان ها و ارگانهاي مربوطه است.
حميدرضا منيري در مراسم افتتاح نخستين نمايشگاه پوشش اسلامي با نام ريحانه با اشاره به اين مطلب كه هدف اين نمايشگاه ارائه الگودهي مناسب پوشش براي خانم ها است، افزود: پليس به عنوان يك نيروي انتظامي بخشي از كارش پيشگيري است و ترويج فرهنگ حجاب و عفاف بخشي از اين اقدام پيشگيرانه براي كنترل بدحجابي در كشور است.
مدير عامل سازمان بنياد تعاون ناجا همچنين با اشاره به اين مطلب كه در گفت و گوهاي رو در رو با خانم ها به اين نتيجه رسيده ايم كه اكثر بانوان از عدم وجود مكان هايي براي عرضه پوشاك اسلامي در سطح شهر رنج مي برده اند، گفت: برگزاري اين نمايشگاه با فاكتورهايي از جمله قيمت، كيفيت، و تنوع باعث مي شود تا اين كمبود از بين رفته و نظر بانوان كشور نيز تامين شود.
سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي نيز در مراسم گشايش اين نمايشگاه با تاكيد بر اينكه اين نيرو به دنبال برخورد انتظامي با موضوع بدحجابي نيست تأكيد كرد: رفع اين معضل نياز به فرهنگ سازي و ارائه الگوها و طرح هاي اسلامي مناسب دارد.وي با تاكيد بر اهميت تامين امنيت اخلاقي و امنيت زنان در جامعه، افزود: نتايج نظرسنجي نيروي انتظامي در اواخر سال گذشته نشان مي دهد كه احساس ناامني ناموسي اولين دغدغه مردم است و ناامني تردد خانم ها در معابر تاريك و خلوت درشب دومين عاملي است كه بانوان جامعه احساس ناامني مي كنند.
به گفته وي با اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي كه در آن برخورد با جرائم خشن و مزاحمين نواميس و عوامل تجاوزبه عنف در دستور كار قرار گرفت طي سه ماهه نخست امسال آمار تجاوزبه عنف ۷۱ درصد كاهش يافت.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به اينكه در زمان طرح موضوع ارتقاي امنيت اجتماعي، عده اي به اشتباه آنرا طرحي براي برخورد با زنان جامعه عنوان كرده بودند، تصريح كرد: اين عده سعي داشتند كه به جامعه القا كنند نيروي انتظامي قصد برخورد انتظامي با افرادي را دارد كه حجابشان مشكل دارد در حاليكه بالعكس با اين طرح از بانوان و دختران جامعه حمايت شد.
وي وجه قالب طرح را فرهنگي، ارشادي و آموزشي توصيف كرد و افزود: ناجا از طريق اعلام هشدار و آموزش به خانواده ها و جوانان، برقراري ارتباط با خانواده افراد داراي مشكل، همكاري با اصناف، توليد كنندگان و عرضه كنندگان و تعامل با دستگاههاي فرهنگي معضل بدحجابي را رفع كند.
سردار احمدي مقدم با تاكيد بر اينكه فقط با معدود افرادي كه عفت عمومي را جريحه داركرده و اغلب مزاحمين نواميس هستند برخورد خواهد شد، ادامه داد: در راستاي امن كردن خيابانها براي بانوان، امسال مزاحمين خياباني ۳ برابر سال گذشته دستگير شدند.
به گفته وي اغلب محل هاي خريد خانم ها مانند ميدان هفت تير، تجريش، ميدان نبوت و...به واسطه اجراي طرح مذكور براي تردد بانوان امن شده و امروز شاهد حضور پررنگ زنان بويژه افراد محجبه در اين اماكن هستيم.
وي اضافه كرد: از مشكلات خانواده هاي ما نبود امكان تهيه لباس و پوشش اسلامي است و محصولاتي هم كه در بازار عرضه مي شود داراي مدها و رنگ هاي نامناسب است و نمايشگاه ريحانه كمك زيادي در انتخاب الگوها و طرح هاي اسلامي مناسب و عرضه پوشش اسلامي به بانوان جامعه خواهد كرد و همچنين نشان مي دهد كه ورود به بازار پوشاك اسلامي صرفه اقتصادي دارد.
وي درخاتمه گفت: ناجا ديگر چنين نمايشگاهي برگزار نمي كند و ادامه كار را به متوليان امر و دستگاه هاي فرهنگي مي سپارد.
گفتني است نمايشگاه پوشش اسلامي با نام ريحانه صبح ها از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعد از ظهر ها از ساعت ۱۶ لغايت ۲۳ در محل مصلي تهران داير خواهد بو د.

محورهاي اصلي پژوهش در سازمان ملي جوانان مشخص شد
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: در كارگروه معاونت مطالعات و برنامه ريزي  سازمان ملي جوانان محورهاي اصلي پژوهش هاي اين سازمان اعلام شد.
بر اساس مطالعات صورت گرفته اين محورها عبارتند از: «تبيين وضعيت آرماني جوانان و افق ملي از نگاه رهبر انقلاب»، «مقايسه دو روش مديريت، مقايسه تجربه انقلاب اسلامي و الگوهاي آن با تجربه غرب و الگوهاي آن و استنتاج با رويكرد نقش جوانان در موضوع» و «معرفي محورهاي مطالعات سازمان از قرآن كريم و روايات، بيانات حضرت امام(ره) تا اسناد ملي و بانك هاي اطلاعاتي».
اسحاقي معاون مطالعات و برنامه ريزي سازمان ملي جوانان كه رياست كار گروه را بر عهده داشت گزارشي از اين كار گروه ارائه كرد و گفت: در اين كار گروه كه با موضوع طراحي تصوير روشني از پژوهش استاني برگزار شد، سياست موج آفريني تحقيقاتي در كشور در حوزه جوانان و احياي نهضت جوان پژوهي فهرست هفتگانه مورد بررسي قرار گرفته است كه عبارتند از: ضرورت اتخاذ استراتژي و هدف پژوهشي مشخص در راستاي رسيدن به چشم انداز جوان پژوهي كارآمد در كشور، بررسي نحوه ساماندهي ساختارهاي پژوهشي حوزه جوانان، ظرفيت شناسي و ظرفيت سازي در مقياس ملي، استاني و منطقه اي به لحاظ قوانين و نهادها، بررسي نحوه ساماندهي منابع انساني در مقياس ملي، استاني و منطقه اي با رويكرد توجه به نخبگان جوان پژوه و تربيت نيروي متخصص، بررسي نحوه ساماندهي اعتبارات پژوهشي در مقياس ملي، استاني و منطقه اي و ظرفيت شناسي و ظرفيت سازي مالي و اعتباري، بررسي نحوه ساماندهي محافظت و حقوق پژوهشي سازمان در مقياس ملي، استاني و منطقه اي و نهادينه كردن آن و همچنين بررسي نحوه ساماندهي موضوعات پژوهشي حوزه جوان و ثبت نظريه و نظريه پردازان مسائل جوانان و ضرورت اطلاع يابي و اطلاع رساني نوين و گسترده در حوزه پژوهشي جوانان.

برنامه هاي بزرگداشت هفته بهزيستي اعلام شد
گروه اجتماعي - برنامه هاي هفته گراميداشت بهزيستي اعلام شد. ۲۴ تا ۳۰ تيرماه هر سال بنام هفته بهزيستي و تأمين اجتماعي نامگذاري شده است.
روز نخست هفته بهزيستي، بنام «بهزيستي، رسانه  ها و مسئوليت اجتماعي» نامگذاري شده است كه در همين روز نمايشگاه بهزيستي با حضور وزير رفاه در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان براي بازديد عموم افتتاح خواهد شد. روز دوم بنام «بهزيستي، رفاه اجتماعي، مقام زن و انديشه امام «ره»»رقم خورده است كه همايش مديران زن اين سازمان برگزار مي شود.
سومين روز از هفته بهزيستي نام «بهزيستي، تحكيم بنيان خانواده» را بر خود دارد. از برنامه هاي روز سوم مي توان به افتتاح ناوگان جديد بهزيست كار، تقدير از برگزيدگان حوزه پيشگيري و بازديد اعضاي كميسيون اجتماعي از شيرخوارگاه آمنه نام برد.
«بهزيستي ،كارآفريني و كرامت انساني» عنوان چهارمين روز از هفته بهزيستي است كه به بررسي عملكرد و مشكلات NGOها و تقدير از معلولان برتر و مراقبان برگزيده بيماران رواني مزمن در اين روز انجام خواهد شد. روز پنجم عنوان «بهزيستي، توانبخشي و همياري» را يدك مي كشد و در اين روز قرار است معلولين به ارتفاعات تهران صعود كنند.
آخرين روز اين هفته كه به برگزاري مسابقه فوتبال اختصاص دارد. نام «بهزيستي، خدمت رساني و سازمانهاي مردمي» را بر خود نهاده است.

معاون برنامه ريزي وزير رفاه:
راه حل معضل حاشيه نشيني در برنامه هاي
اقتصادي نهفته است
فارس: معاون هماهنگي و برنامه ريزي وزير رفاه درباره رفع معضل حاشيه نشيني در اطراف شهرهاي بزرگ كشور گفت:  رفع اين مشكل در برنامه  ريزي هاي اقتصادي كشور نهفته است.
محمود جعفري درباره وظايف وزارت رفاه درخصوص رفع حاشيه نشيني افزود: وزارت رفاه سياست گذار برنامه هاي حمايتي در كشور است و در چارچوب قانون ساختار نظام جامع و رفاه و تامين اجتماعي موظف است از افراد جامعه در برابر رويدادهاي اقتصادي، اجتماعي و سوانح حمايت هاي لازم را انجام دهد.
وي در ادامه گفت: طبق نظام جامع رفاه تمام مردم بايد در برابر تمام رويدادها مورد حمايت قرار بگيرند كه اين امر نيازمند برنامه ريزي، هماهنگي شرايط اقتصادي و بودجه است كه اميدواريم در برنامه هاي بلندمدت اين وزارتخانه تمام مردم جامعه به تامين لازم دست يابند.
معاون هماهنگي و برنامه ريزي وزير رفاه اظهار داشت: معضل حاشيه نشيني در تمام دنيا از پيامدهاي صنعتي شدن جوامع است كه روستاييان براي دست  يافتن به موقعيت هاي بهتر اقتصادي و امكانات بيشتر به سمت شهرها سرازير مي شوند و چون توان مالي ندارند در حاشيه شهرها مستقر مي شوند و به علت توقعات كمتري كه نسبت به شهرنشينان دارند متناسب با اصول شهرنشيني زندگي خود را در حواشي  شهرها شروع نمي كنند.

۲۰۰ هزار بازنشسته تامين اجتماعي
نيازمند وام مسكن هستند
مهر: رئيس كانون بازنشستگي و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي گفت: در حال حاضر ۲۰۰ هزار بازنشسته تامين اجتماعي نيازمند دريافت وام مسكن هستند.
علي اكبر خبازها افزود: ميزان اعتبارات وام مسكن در سال جاري جوابگوي بازنشستگان فاقد مسكن سازمان تامين اجتماعي نيست، بنابراين با توجه به اين امر تمامي بازنشستگان امكان دريافت اين وام را نخواهند داشت.
وي افزود: ۱۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه از شرايط دريافت كنندگان وام مسكن است، همچنين مدت زمان باز پرداخت با سن آنان بايد به طور مجموع ۷۵ سال باشد.
خبازها تصريح كرد: تهيه مسكن يكي از مشكلات و معضلات اساسي بازنشستگان و مستمري بگيران محسوب مي شود بنابراين سازمان تامين اجتماعي بايد به دنبال فكر اساسي در اين خصوص باشد.
امسال تمامي بازنشستگان در شهرستان ها و تهران به طور يكسان ۷ ميليون تومان وام مسكن دريافت خواهند كرد.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۴۵۳۲۰- ۹ تا ۱۱- به استثناي روزهاي تعطيل
CD پردرآمد
در آستانه مسابقات جام جهاني فوتبال سازمان فرهنگي- ورزشي ... متعلق به يكي از واحدهاي خودروسازي از طريق عرضه و فروشCD كه در آمد زيادي براي آن سازمان ايجاد كرد، وعده قرعه كشي و اعزام رايگان برندگان به مسابقات جام جهاني را داده بود، اما متأسفانه اين وعده انجام نشد . جا دارد دستگاه هاي مسئول اين مسئله اجتماعي را پيگيري كنند.
محمدحسن حيدري- تهران
تشكر جانبازان
ضمن تشكر از هيأت محترم وزيران در خصوص مصوبه مربوط به تسهيلات بازنشستگي جانبازان، اميدواريم ، هر چه زودتر آيين نامه هاي مربوط به اين مصوبه تهيه و جهت اجرا به دستگاه هاي ذي ربط ابلاغ شود.
كاظمي - تهران
بهره وام بانكي
يكي از بانك هاي جديدالتأسيس كه يد طولايي در پرداخت وام بويژه وام خودرو داشت پس از دستور رئيس جمهور كشورمان مبني بر كاهش بهره وام بانكي به ۱۷ درصد، از پرداخت وام به متقاضيان به بهانه هاي گوناگون خودداري مي ورزد. انصاف حكم مي كند كه اين قبيل بانك ها، كمي هم به فكر مردم كم درآمد باشند.
غلام زاده- تهران
مشكلات ويلا شهر
شهرك ويلا شهر عليرغم نياز شديد ساكنان اين شهرك بويژه كودكان و نوجوانان از داشتن كتابخانه محروم مي باشد. اميدواريم، اين خدمت فرهنگي هر چه زودتر انجام گيرد.
حاتمي- تهران
تشكر از شهرداري
به خاطر حل يكي از مشكلات بزرگراه يادگار امام كه اغلب باعث ترافيك سنگين و راهبندان در اين بزرگراه مي شد، از شهرداري تهران تشكر مي كنم.
باقري- تهران
فارغ التحصيلان بيكار
جا دارد، امكاناتي براي پرداخت بيمه بيكاري به فارغ التحصيلان بيكار فراهم شود. اين امكانات از محل هايي مثل صندوق ذخيره ارزي و امثالهم قابل حصول مي باشد.
ذوالفقاري- تهران

پاسخ مسئولان
توضيحات شركت برق شمال غرب تهران
دفتر روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال غرب تهران در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم مورخ ۱۳/۲/۸۵ تحت عنوان «تاريكي معابر» توضيح داده است: 
«ضمن بازديد از خيابان صراف ها و كوچه هاي آن خيابان خاموشي معابر صراف هاي جنوبي مرتفع گرديد.» همين دفتر در پاسخ به پيام مندرج در ستون با مردم همشهري مورخ ۳/۳/۸۵ تحت عنوان «خاموشي معابر بلوار بهزاد و نوسان برق در خيابان علامه...» توضيح داده است:
«با تلاش همكاران منطقه برق سعادت آباد روشنايي معابر بلوار بهزاد مرتفع گرديد. ضمن اين كه روشنايي معابر پارك ها به عهده شهرداري مي باشد. با توجه به اين كه آدرس محل نوسان برق در خيابان علامه مشخص نمي باشد، شايسته است آدرس از سوي مشترك اعلام شود.»
از سوي دفتر روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال غرب تهران همچنين در پاسخ به پيام مندرج در ستون «با مردم» مورخ ۱۰/۳/۸۵ تحت عنوان «خاموشي معابر خيابان لادن غربي و شرقي...» توضيحي به شرح زير ارسال شده است:
«ضمن بررسي و بازديد به عمل آمده توسط همكاران منطقه برق سعادت آباد، خاموشي معابر آدرس هاي مورد اشاره در تاريخ هاي ۱۱ و ۱۴ خرداد مرتفع  گرديد.»

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |