شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
قيمت نفت از ۷۸ دلار گذشت
افزايش بي سابقه قيمت جهاني نفت و طلا
006423.jpg
گروه اقتصادي- قيمت نفت ديروز در بازارهاي جهاني با رسيدن به ۷۸ دلار در هر بشكه، ركورد جديدي را براي چندمين بار در دو سال اخير بر جاي گذاشت.
به گزارش همشهري تهاجم گسترده اسرائيل به لبنان و ناامن شدن منطقه خاورميانه كه بيشتر از ۶۰ درصد نفت جهان را توليد و صادر مي كند، تشديد تنش هسته اي در روابط ايران و غرب و وقوع انفجارهايي در تاسيسات نفتي نيجريه از عوامل اصلي افزايش قيمت نفت محسوب مي شود. از ديد كارشناسان انرژي، تداوم تهاجم اسرائيل به لبنان، قيمت نفت را در عرض يك روز دو دلار در هر بشكه افزايش داده است.
از ابتداي سال ۲۰۰۶ تاكنون قيمت نفت در حدود ۲۸ درصد افزايش داشته است.
به نظر مي رسد با توجه به تداوم تاثيرگذاري عوامل دخيل در افزايش قيمت نفت، اين روند در روزها و هفته هاي آينده تشديد شود. كارشناسان اقتصادي پيش بيني مي كنند در هفته آينده قيمت نفت به مرز ۸۰ دلار در هر بشكه نزديك شود. در صورتي كه اين اتفاق صورت گيرد، قيمت نفت به لحاظ واقعي در مقايسه با دهه ،۸۰ بيشترين ارزش خود را تجربه خواهد كرد.
بهاي نفت روز جمعه در بازارهاي جهاني از هر بشكه ۷۸ دلار فراتر رفت و نفت خام سبك و شيرين در بازار نيويورك براي تحويل در ماه آگوست هر بشكه ۷۸ دلار و ۴۰ سنت مبادله شد. بهاي نفت برنت درياي شمال در بورس لندن نيز به ركورد ۷/۷۷ دلار رسيد.
افزايش شديد قيمت طلا
به دنبال افزايش قيمت نفت، قيمت طلا ديروز در بازارهاي جهاني مسكوكات نيز به شدت افزايش يافت. در حالي كه هر اونس طلا در روز سه شنبه حدود ۶۲۵ دلار مبادله مي شد، ديروز هر اونس طلا، تا مرز ۶۶۵ دلار هم خريد و فروش شد. روز پنج شنبه هر اونس طلا ۶۴۵ دلار ارزش داشت. به اين ترتيب با افزايش جهاني قيمت طلا، پيش بيني مي شود، طلا و سكه در بازارهاي داخلي نيز روندي روبه رشد داشته باشد.

رئيس هيأت مديره مخابرات خبر داد:
خدمات پيشرفته ارتباطي از ابتداي سال آينده
در تهران ارائه مي شود
گروه اقتصادي- از ابتداي سال آينده ثبت نام براي عرضه خدمات ارزش افزوده و اينترنت پر سرعت در شهر تهران آغاز مي شود.
وفا غفاريان- رئيس هيات مديره مخابرات در گفت وگو با خبرنگار ما در توضيح اين طرح گفت: از طريق خط تلفن موجود امكان ارائه خدمات اينترنت سريع و خدمات پيشرفته مخابراتي ديگر همزمان با استفاده از تلفن فراهم مي شود.
غفاريان خاطرنشان كرد: در حال حاضر، اجراي آزمايشي اين طرح در تهران آغاز شده و در چند نقطه تهران به صورت عملي ارائه مي شود تا مشكلات فني و اجرايي آن رفع شده و از آغاز سال آينده با فراخوان عمومي اجرايي شود.بخش خصوصي و مراكز آموزشي در اين شبكه انواع خدمات ارتباطي را مي توانند ارائه كنند و مخاطب مي تواند هر نوع برنامه اي را كه نياز دارد از طريق دستگاه تلويزيون انتخاب كرده و مشاهده كند.
به گفته وي وجود زيرساخت مخابراتي مناسب امكان ارايه اين خدمات را فراهم كرده و متقاضيان با پرداخت هزينه اندكي اين خدمات را از طريق تلويزيون خانگي دريافت مي كنند.به گفته رئيس هيات مديره مخابرات با توجه به اين كه تلويزيون در همه خانه ها وجود دارد افراد مي توانند اغلب امكاناتي را كه روي اينترنت قابل دسترسي است از طريق دستگاه تلويزيون استفاده كنند. وي در زمينه نحوه فني اجراي اين طرح افزود: با نصب دستگاهي در دو سوي خط تلفن ارتباط اينترنت پر سرعت از طريق خط تلفن در دسترس متقاضيان قرار مي گيرد و امكان ارايه خدمات گوناگون از اين طريق ممكن است.اين طرح ابعاد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي فراواني دارد و ضمن ايجاد شغل كاركردهاي مختلفي دارد.در مراحل بعدي اين طرح در تبريز، اصفهان، شيراز و مشهد اجرا مي شود.
عدم تغيير تعرفه هاي مخابرات وپست در سال ۸۶
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اظهاراتي با تاكيد بر كاهش قيمت سيم كارت در صورت ثبت نام جديد در سال جاري از عدم تغيير تعرفه هاي مخابراتي و پستي در سال آينده خبر داد. وي در گفت وگو با خبرگزاري فارس از تلاش اين وزارتخانه براي كاهش قيمت ها و تنوع خدمات خبر داد.

به درخواست كارگروه منتخب هيأت دولت
۱۰۰۰ ميليارد ريال تسهيلات براي واحدهاي داراي
مشكل كارگري اختصاص مي يابد
گروه اقتصادي- به درخواست كارگروه منتخب دولت متشكل از وزيران امور اقتصادي و دارايي، صنايع و معادن، كار و امور اجتماعي و دادگستري براي حل مشكلات حدود  ۱۰۰ واحد خصوصي براي سال ۱۳۸۵ مبلغ يك هزار ميليارد ريال وام از محل وجوه اداره شده تامين مي گردد.
به گزارش همشهري، هيأت دولت به منظور بررسي وضعيت و تعيين تكليف كارخانجات داراي مسائل و مشكلات كارگروهي را متشكل از وزيران فوق به اضافه معاون حقوقي و امور مجلس رئيس  جمهور مامور به بررسي شرايط اين كارخانجات و ارائه پيشنهاد در رابطه با حل مشكلات آنان كرد. كارگروه منتخب دولت در نشست اخير خود تصويب كرد كه در رابطه با واحدهاي خصوصي داراي مشكلات كه با مساعدت دولت توانايي تداوم فعاليت دارند، با توجه به نياز مالي اين واحدها كه تعداد آنها به حدود ۱۰۰ واحد بالغ مي گردد و با عنايت به مشكلات آنها در جهت دريافت وامهاي مصوب براي سال ۱۳۸۵ مبلغ يك هزار ميليارد ريال وام از محل وجوه اداره شده تامين گردد.
همچنين مقرر شد كه در صورت عدم امكان تامين وجه به صورت وجوه اداره شده، اين مبلغ از محل تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ كل كشور تامين شود. افزون بر اين، وزيران عضو كارگروه فوق تصويب نمودند كه به محض ابلاغ مصوبه اين كارگروه و با توجه به اينكه در متن مصوبه، موضوع تضمين دولت قيد گرديده، بدون نياز به نامه جداگانه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، بانك مركزي سريعا دستور پرداخت به بانكهاي ذي ربط را صادر نمايد و بانك عامل موظف گردد حداكثر ظرف يك هفته نسبت به پرداخت وام مربوطه اقدام و نتيجه را اعلام نمايد.

پرداخت وام ۳ ميليون توماني اجاره مسكن
باز هم به تأخير افتاد
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: در اواخر سال گذشته دولت به منظور كمك به اقشار كم درآمد فرم هايي را براي پرداخت وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن منتشر كرد.
اين وام طبق گفته وزير مسكن و شهرسازي قرار بود از ارديبهشت امسال اعطا شود.
با وجود آنكه ارديبهشت ماه هم به پايان رسيد باز خبري از پرداخت اين وام نشد، تا اينكه مجددا سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي در خبري اعلام كرد كه اين وام از ۲۷ خردادماه به متقاضيان اعطا مي شود.
هم اكنون ۶ روز بيشتر به پايان تيرماه باقي نمانده است، اما باز هم اين وام به متقاضيان پرداخت نشده است.
يك مقام آگاه در بانك مسكن در اين زمينه گفت: دولت مي خواهد سقف اعطاي اين وام را از ۴۰ ميليارد تومان به ۸۰ ميليارد تومان افزايش دهد، اما هنوز اختلاف موجود بر سر دوره بازپرداخت اين وام قرض الحسنه مانع از آغاز پرداخت آن شده است.
وي افزود: زمان بازپرداخت اين وام ۳ ساله در نظر گرفته شده بود كه مسئولان وزارت مسكن به پنج ساله بودن دوره بازپرداخت آن اصرار دارند.
وي تاكيد كرد: با ۲ برابر شدن سهميه اعطاي وام ۳ ميليون توماني وديعه مسكن، اقشار كم درآمد بيشتري تحت پوشش قرار مي گيرند.
وي گفت: ۳ هفته پيش بخشنامه اعطاي اين وام به بانك مسكن آمد كه با ابلاغ آن ظرف يك هفته به شعب بايد عملا از ۲ هفته گذشته پرداخت وام فوق شروع مي شد.
وي افزود: ظاهرا وجود مشكل بر سر زمان بازپرداخت، باعث تأخير مجدد در زمان اعطاي اين وام شده است.

با حضور سران و نمايندگان ۳۰ كشور
خط لوله باكو - تفليس - جيحان افتتاح شد
006426.jpg
گروه اقتصادي - خط لوله نفت ميان آذربايجان، گرجستان و تركيه كه ترك ها آن را «جاده ابريشم قرن ۲۱» مي خوانند، پنجشنبه گذشته با حضور رؤسا و نمايندگان ۳۰ كشور جهان افتتاح شد.
اين خط لوله هزار و ۷۷۰ كيلومتري كه با هزينه ۹/۳ ميليارد دلار توسط كنسرسيومي به رهبري شركت بريتيش پتروليوم انگلستان ساخته شد، نفت منطقه خزر را به كشورهاي اروپايي مي رساند، بدون آن كه از خاك روسيه بگذرد. روسيه كه همراه ايران از ابتدا با احداث اين خط لوله به علت مسير پرهزينه آن و كاستن از نقش روسيه در ترانزيت نفت خزر، مخالف بود همچنان بر مواضع خود پافشاري مي كند و مسير روسيه را بهترين مسير براي انتقال نفت خزر مي داند. اما برخلاف خواست روسيه و ايران اين خط لوله كه بخشي از استراتژي كشورهاي مصرف كننده نفت جهان براي كاستن از نقش خاورميانه و روسيه در عرصه تأمين انرژي دنيا، به شمار مي رود، رسما افتتاح شد تا نقش ترانزيتي تركيه در كريدور انرژي شرق به غرب، گسترش يابد. «فران تارادلاس» سخنگوي اتحاديه اروپا در واكنش به آغاز به كار اين خط لوله اعلام كرد كه خط لوله باكو - تفليس - جيحان امنيت عرضه انرژي به اروپا را افزايش مي دهد و در همان راستاي هدف متنوع ساختن منابع تأمين انرژي اتحاديه اروپا محسوب مي شود. جريان نفت در اين خط لوله از حدود يك ماه پيش و با ظرفيت انتقال روزانه ۴۳۰ هزار بشكه آغاز شد و ظرفيت آن تا سال ۲۰۰۸ به يك ميليون بشكه در روز افزايش خواهد يافت.
درحالي كه براي نخستين بار در تاريخ، مسئله امنيت جهاني انرژي در برنامه كاري اجلاس هشت كشور صنعتي كه طي هفته جاري در روسيه برگزار خواهد شد، قرار گرفته است، خط لوله مورد مخالفت روسيه در آستانه اين اجلاس افتتاح مي شود و پيام رئيس جمهوري آمريكا نيز در آن خوانده مي شود. درحالي كه روسيه از احداث اين خط لوله ناراضي است، ايران و قزاقستان به طور ضمني براي پيوستن به آن اعلام آمادگي كرده اند. به هر حال آمريكا با حمايت بي دريغ خود از اين خط لوله و مخالفت با مسير بهينه تر ايران قدرت خود را در عرصه اقتصادي به رخ كشيد تا روسيه اي كه در عرضه گاز طبيعي، عرصه را به اروپا تنگ ساخته است، در اين زمينه خود را بازنده بزرگ بداند.در همين حال و همزمان با مراسم افتتاح خط لوله باكو - تفليس - جيحان، هشتاد ماهيگير ترك، كنسرسيوم مجري خط لوله را متهم ساختند كه اقدامات آن موجب فرار ماهي ها از آبهاي ساحلي منطقه جيحان شده است.

گفت وگوي امروز
بهره وري بخش خصوصي بالاتر از بخش دولتي است
گروه اقتصادي- با ابلاغ سياست هاي كلي اصل ۴۴ قانون اساسي توسط مقام معظم رهبري و تذكر بعدي ايشان مبني بر عدم اقدام مؤثر براي اجراي بندهاي الف و ب سياست ها، اين سؤال پيش مي آيد كه چه راهكاري بايد در نظر گرفت تا سياست هاي فوق، رنگ واقعيت به خود بگيرند. در همين زمينه با دكتر مهدي تقوي استاد دانشگاه گفت وگو كرده ايم.
***
* يكي از سؤالاتي كه مقام معظم رهبري پيش از ابلاغ بند «ج» سياست هاي اصل ۴۴ مطرح كرده بودند اين بود كه آيا لزوماً خصوصي سازي موجب افزايش بهره وري مي شود يا خير؟
- فرض اصلي و پايه در اقتصاد اين است كه دولت زماني كه وارد فعاليت هاي اقتصادي مي شود ناكارآمدتر از بخش خصوصي است. پيش فرض خصوصي سازي اين است كه بپذيريم از آنجا كه بخش خصوصي انگيزه سود دارد،  كاراتر است. مديران دولتي چون فقط حقوق بگير هستند انگيزه كارآفريني مديران بخش خصوصي را ندارند. بي گمان بهره وري بخش خصوصي بالاتر از دولت است و همين امر بر رشد اقتصادي اثر مثبت مي گذارد.
*به چه دليل مديران بخش خصوصي را كارآتر از مديران بخش دولتي مي دانيد؟
- علاوه بر انگيزه سود و بقاي شركت كه در نزد مديران بخش خصوصي حرف اول را مي زند، دست و بال مديران دولتي به علت محدوديت بودجه بسته است اما دست بخش خصوصي در اين زمينه بازتر است و اين كه خصوصي سازي چقدر در ايران مفيد باشد به اين بستگي دارد كه تا چه حد بخش خصوصي مورد پذيرش مسئولان اقتصادي باشد.
* براي اجرايي شدن فرامين اصل ۴۴ از چه ساز و كاري بايد بهره برد؟
- مطمئناً روش هاي واگذاري شركت هاي دولتي در موفق بودن خصوصي سازي مثمرثمر هستند. بهترين شيوه خصوصي سازي كه متأسفانه در ايران به آن توجه نشده است، واگذاري بنگاه هاي دولتي به افراد خبره و كارآمد در زمينه فعاليت بنگاه و تأمين مالي آن از طريق تسهيلات بانكي است كه طي يك مدت زماني آن  را بازپرداخت كند.
* يكي از انتقاداتي كه مطرح مي شود اين است كه بورس راكد ايران توان جذب سهام بنگاه هاي عظيم دولتي را ندارد.
- با توجه به شرايط كنوني اقتصاد كشور، شاخص بورس، تجربه فقدان خريدار براي سهام شركت هاي دولتي و تعيين قيمت  واگذاري توسط دولت، واگذاري سهام شركت هاي بزرگ دولتي از طريق بورس مي بايستي به واسطه تعيين تعادلي قيمت ها صورت بگيرد. يعني ابتدا قيمت سهام هر شركت به صورت تعادلي تعيين شود و بعد فرآيند واگذاري صورت گيرد. بدين ترتيب كه اگر خريدار نبود، دولت قيمت سهام را كاهش دهد و نبايد به فكر ايجاد درآمد بيشتر باشد. در غير اين صورت، همچون شرايط فعلي شاهد خواهيم بود كه عرضه سهام برخي شركت ها بيشتر از تقاضاست. از سوي ديگر، فرآيند واگذاري ها نبايد با شتاب صورت گيرد، بلكه بايد با دقت فراوان اما در بالاترين سرعت صورت گيرد و دقت و كيفيت نبايد فداي شتاب شود.

تورم يك رقمي تا پايان سال
ايسنا: وزير اقتصاد اعلام كرد لايحه انتشار ۲۰ هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت از سوي بانك مركزي تنظيم شده و بزودي در اختيار مردم قرار مي گيرد.
داوود دانش جعفري ـ وزير امور اقتصادي و دارايي ـ در تبريز اظهار كرد: انتشار اوراق مشاركت در راستاي كاهش تورم و كم كردن نقدينگي در برنامه هاي دولت قرار دارد.
وي از بورس به عنوان مهمترين مركز براي هدايت سرمايه ها در كشور ياد كرد و بر لزوم تقويت بخش خصوصي در آن تاكيد كرد.
دانش جعفري افزايش قيمت ها در برخي اقلام را مقطعي دانست و گفت: بزودي با اعمال سياست هاي نوين دولت شاهد كاهش قيمت ها خواهيم بود.
وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار كرد: ميزان تورم در تيرماه جاري به كمتر از ۳/۱۰ درصد كاهش يافته است.
دانش جعفري گفت: تا پايان سال جاري تورم در كشور تك رقمي  خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |