شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
حملات اسرائيل به لبنان تشديد شد
006414.jpg
گروه بين الملل- حمله گسترده ارتش اسرائيل به جنوب لبنان و رويارويي با مؤثرترين نيروي مقاومت ضداسرائيلي در اين كشور نشان داد كه رژيم تل آويو عليرغم داعيه آرامش خواهي و زيست مسالمت آميز هرگز حاضر به همسايگي با نيروهاي اسلامي نيست.
در اين حمله گسترده كه صدها لبناني كشته و مجروح شدند، بسياري از زيرساخت هاي لبنان مورد هجوم قرار گرفت. اما اگر اسرائيل در غزه به جهت محاصره تمام عيار آن از سوي تل آويو قدرت مانور بيشتري داشت اين بار در لبنان نه تنها نتوانست ضربات موثر بر پيكر حز ب الله وارد كند بلكه بيش از پيش باعث انسجام داخلي مردم اين كشور در مقابله با اسرائيل شد به گونه اي كه اكنون حتي بعضي از نيروهاي داخلي لبنان كه نظر خوش نسبت به مسلح بودن حزب الله نداشتند، سكوت اختيار كرده اند، چرا كه مي بينند در حالي كه ارتش لبنان عملا هيچ تحركي در مقابله با اين تجاوز ندارد، اين نيروهاي حزب الله لبنان هستند كه واكنش مناسب و قوي نسبت به اين تجاوزات ارائه مي دهند.
از سوي ديگر به دليل آميخته بودن مقاومت حزب الله در پيكره اجتماعي لبنان نه تنها ارتش اسرائيل نتوانسته است ضربه اي مؤثر بر پيكر اين گروه مقاومت وارد كند بلكه با واكنش كشورهاي مختلف به ويژه مردم كشورهاي اسلامي مواجه شده است.
اكنون اسرائيل در چاله اي گرفتار شده كه بيرون آمدن از آن جز تحقير چيزي به همراه نخواهد داشت اما در اين ميان تعدادي از سران كشورهاي اسلامي و منطقه تنها نظاره گر هستند. تاكنون فقط سوريه به عنوان يكي از كشورهايي كه به طور غيرمستقيم درگير اين منازعه است موضع گيري رسمي داشته و قطر نيز تنها دولتي بود كه قطعنامه اي عليه اسرائيل پيشنهاد كرد.
در اين ميان كشورهايي مانند مصر، عربستان و تركيه نه تنها موضع قاطع به نفع مردم لبنان اتخاذ نكرده اند، بلكه گاه با صحبت هاي خصوصي خويش عملا به تضعيف اين مقاومت پرداخته اند.

از امروز در پترزبورگ آغاز مي شود
نشست سران هشت كشور صنعتي
گروه بين الملل - نشست سران هشت كشور صنعتي از امروز در شهر سن پترزبورگ روسيه درحالي گشايش خواهديافت كه بحران هاي چندگانه اي ازجمله تهاجم نظامي رژيم صهيونيستي به لبنان و فلسطيني ها، برنامه هسته اي ايران و آزمايش هاي اخير موشكي كره شمالي به شدت اين مذاكرات را تحت الشعاع قرار داده است.
سران كشورهاي صنعتي جهان و روسيه از امروز در چارچوب نشستي سه روزه در سن پترزبورگ گردهم مي آيند و ظاهرا بهبود ضريب امنيت تأمين انرژي در جهان در دستور اين نشست قرار خواهد داشت ولي مقامات اين كشورها حتي بر روي جزئيات دستور كار رسمي مذاكرات اختلاف نظر دارند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه خواستار آن است به مسكو اجازه داده شود كه دارايي هاي غربي ها را در بخش انرژي خريداري كند تا بتواند مستقيم و بدون واسطه ذخاير انرژي نفت و گاز خود را به مشتريان بفروشد ولي ديگر كشورهاي عضو گروه هشت بيشتر خواهان متنوع سازي منابع تأمين انرژي هستند تا ديگر همچون موردي كه ژانويه گذشته براي اوكراين اتفاق افتاد، شاهد توقف عرضه گاز روسيه به علت اختلاف بر سر قيمت ها نباشند.
از طرفي پيش بيني مي شود مسائل و تحولات مهم جهاني همچون هميشه بخشي از دستور كار مذاكرات سران گروه هشت را به خود اختصاص دهد كه از آن جمله مي توان به تهاجم اسرائيل به لبنان، برنامه هسته اي ايران، آزمايش هاي موشكي كره شمالي و يك رشته بمب گذاري در راه آهن شهر بمبئي اشاره كرد. با وجود آن كه انتظار مي رود رهبران جي هشت در اظهار نظراتي كلي تروريسم را محكوم كنند ولي بر سر اين مسائل نيز اختلاف نظراتي عميق ميان آنها به چشم مي خورد. آمريكا از طرفي به شدت از آنچه كه حق اسرائيل با عنوان دفاع از خود مطرح مي كند حمايت كرده ولي بسياري از اعضاي جي هشت از تهاجم نظامي اسرائيل كه تأسيسات زيربنايي را هدف قرار داده و منجر به كشته شدن شمار زيادي از غيرنظاميان شده است، انتقاد مي كنند.
همچنين درخصوص مسئله كره شمالي ژاپن و آمريكا خواهان اتخاذ موضعي سخت تر بر ضد پيونگ يانگ هستند ولي روسيه به همراه چين -كه اگرچه عضو جي هشت نيست ولي در نشست نهايي كاري روز دوشنبه شركت خواهد داشت- با اين موضوع مخالف هستند.
از سوي ديگر چين و روسيه در برابر درخواست ديگر اعضاي گروه هشت مبني بر اعمال مجازات بر ضد ايران بر سر برنامه هسته اي اين كشور مقاومت مي كنند. كارشناسان باتوجه به اين مسائل درخصوص اتخاذ مواضعي يكدست و منسجم در اجلاس سن پترزبورگ ابراز شك و ترديد كرده اند.
گفتني است روسيه نخستين بار است كه ميزباني نشست سران گروه هشت را برعهده دارد و ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه اميدوار است از فرصت برگزاري اين اجلاس در جهت نمايش وجهه جديد و قابل قبول اين كشور در عرصه جهاني بهره برداري كند.
از سوي ديگر جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا كه چهارشنبه شب براي ديداري دوروزه به آلمان سفر كرده بود، ديروز اين كشور را به مقصد روسيه ترك كرد.
رئيس جمهوري آمريكا كه به دعوت آنجلا مركل صدراعظم آلمان به ايالت مكلنبورگ فورپومان سفر كرده بود روز پنجشنبه در شهر اشترالزوند اين ايالت با مركل ديدار و مذاكره كرد.
در جريان ديدار بوش تنها هزار نفر اهالي محلي كه پيشتر دستچين شده بودند از بوش استقبال كردند ولي تظاهراتي در خارج از منطقه ديدار در اعتراض به سياستهاي دولت آمريكا برگزار شد كه در جريان آن مردم محلي نارضايتي خود را از ديدار بوش با حمل پوسترهايي بر ضد جنگ به نمايش گذاردند.
بوش همچنين در كنفرانس خبري مشترك خود با مركل در جريان اين سفر بار ديگر با تكرار ادعاهاي سابق خود در مورد ايران، خواستار تعليق فعاليت هاي هسته اي مسالمت آميز كشورمان شده بود.
در اين حال، برخي از رسانه هاي آلماني از جمله نشريه اشترن به نقل از بعضي مقامات آلماني از جمله ولفگانگ مت لينگ معاون نخست وزير ايالت مكلنبورگ فورپومان اعلام كردند كه آنجلا مركل صدراعظم اين كشور با ترتيب دادن سفر بوش به اين ايالت، كه حوزه انتخابيه خودش هم محسوب مي شود، قصد استفاده ابزاري براي انتخابات ماه آتي پارلماني در ايالت مذكور را داشته است.

نبرد نيروهاي مقاومت لبنان
يورش سهمگين و خارج از عرف و قواعد بين المللي و حقوقي رژيم اسرائيل به لبنان طي دو روز گذشته ابعاد گسترده اي يافته است و در اين ميان تنها مقاومت و پايداري مردم اين كشور به ويژه ساكنان غربي لبنان و شهر بيروت پشتوانه نيروهاي مقاومت بوده است.
در اين مدت بارها باند و مخزن سوخت فرودگاه بيروت مورد حمله جنگنده هاي اسرائيلي قرار گرفت. اتوبان سوريه به لبنان بيش از ۵ بار هدف حمله قرار گرفت و عملاً بسته شد به ويژه آن كه پل هوايي ظهر البيدو و الهوا بر روي اين بزرگراه ويران شد.
نظاميان اسرائيلي ايستگاه تلويزيون الجديه لبنان در استان بقاع را تخريب كردند.
كشتي هاي جنگي و قايق هاي توپدار اين رژيم از طريق درياي مديترانه و نيز نزديك سواحل صيدا، ۱۲ گلوله توپ به سوي اين شهر شليك كردند .
در حملات رژيم صهيونيستي، مقر گروه فلسطيني جبهه خلق براي آزادي فلسطين - فرماندهي كل قوا در شرق لبنان بمباران شد.كشتي ها و قايق هاي توپدار ارتش صهيونيستي بندر طرابلس در شمال لبنان را به محاصره خود درآورده اند. همچنين آنان با محاصره بنادر صور و صيدا مانع از خروج كشتي هاي تجاري از اين بنادر مي شوند.
قايق ها و كشتي هاي جنگي با حمله به تپه هاي قوموس در استان صور و شهرك هاي حولا، بليدا، كفر شوبا، جيل و ير عشيب را زير آتش گرفتند.در اين مدت تنها يكصد موشك خوشه اي به شهرك جلتا و كفرشوبا پرتاب شده است.
نظاميان صهيونيستي در شهر هرسل در بعلبك در مرز مشترك بين سوريه و لبنان يك نيروگاه برق و مخازن سوخت آن را هدف قرار دادند .در اين مدت نيروهاي مقاومت لبنان عليرغم امكانات محدود خود به مقابله جدي با نظاميان صهيونيستي پرداختند به گونه اي كه اكنون قريب به يك ميليون شهرك نشين صهيونيستي مجبورند اوقات خود را در پناهگاه ها به سر برند.
بنا بر آخرين اخبار رسيده رژيم صهيونيستي مجبور به تعطيل كردن يك فرودگاه در شمال فلسطين اشغالي شد و همچنين حركت قطارها در اين منطقه متوقف شده است.
بنا بر آمارهاي موجود نبردهاي نابرابر در اين مدت، ۶۰ لبناني كشته و بيش از يكصد نفر مجروح شدند. همچنين در اين حوادث ۴ تبعه برزيل و دو كويتي نيز در لبنان كشته شدند.
در مقابل بنا بر اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي تاكنون دو اسرائيلي در اين حوادث به قتل رسيدند و بالغ بر ۱۵۰ شهرك نشين نيز مجروح شدند.

خروج نيروهاي صهيونيستي از مركز غزه
گروه بين الملل - درپي تجاوز رژيم صهيونيستي به لبنان نيروهاي اين رژيم كه از شمال و مناطق مركزي و جنوبي غزه فلسطينيان را زير آتش گرفته بودند، ديروز تانك ها و خودروهاي زرهي را از مركز نوار غزه خارج كردند ولي همچنان محاصره باريكه غزه را تداوم بخشيده اند.
سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي ديروز در همين رابطه اعلام كرد كه علي رغم حضور نيروهاي اسرائيلي در شمال و جنوب غزه، منطقه مياني شامل عقب نشيني نيروهاي رژيم صهيونيستي خواهد شد.از سوي ديگر در خبر تاييد نشده اي از بي .بي. سي آمده است كه محمود عباس رهبر فلسطيني ها براي مقابله با بحران نوار غزه با رئيس اداره جاسوسي اسرائيل گفتگوي محرمانه انجام داده است.در حملات ارتش اسرائيل تاكنون بيش از ۸۰ نفر فلسطيني و يك سرباز اسرائيلي جان خود را از دست داده اند.

بازتاب جهاني تهاجم اسرائيل به لبنان
يورش همه جانبه ارتش رژيم صهيونيستي به لبنان و بمباران زيرساخت هاي اين كشور در جنوب بيروت و نيز گسترش حملات به ديگر نقاط اين كشور كه منجر به كشته و مجروح شدن تعداد زيادي از غيرنظاميان و شهروندان بي دفاع لبناني شد،  واكنش گسترده اي در جهان داشت.اين تهاجم به گونه اي بود كه بسياري از متحدان غربي تل آويو نيز نتوانستند از محكوميت آن خودداري كنند. در اين ميان تنها آمريكا به صورت بسته به دفاع از اسرائيل پرداخت و انگليس نيز سعي كرد با سكوت و كلي گويي فعلا منتظر پيامدهاي اين تهاجم و ديگر واكنش ها باشد.ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه يورش اسرائيل به لبنان را نيروي نابرابر اعلام كرد و خواهان توقف آن شد.
اتحاديه اروپا نيز همچون انگلستان در يك موضع گيري محتاطانه، شدت عمل اسرائيل در لبنان را نامناسب توصيف كرد.

حمله به مسجدي در بغداد ۱۲ كشته و زخمي برجاي گذاشت
ايسنا: به گفته مسئولان وزارت كشور عراق، انفجار بمب در يكي از مساجد شمال شرق بغداد حداقل هفت كشته و بيش از پنج زخمي برجاي گذاشت.
اين بمب زمان خروج نمازگزاران از مسجد اسماعيل الكبيسي در منطقه القاهره در شمال شرقي بغداد منفجر شد كه دست كم ۱۲ كشته و زخمي برجاي گذاشت.
دولت عراق بيش از يك ماه پيش تاكنون منع آمد و شد خودروها را در بغداد اعلام كرده است.از سوي ديگر ارتش آمريكا اعلام كرد كه صدام و سه تن از اعضاي دولت سابقش كه در زندان آمريكايي ها هستند، در اعتراض به روند دادگاه و كشته شدن وكلاي دفاعي شان، يك هفته است كه دست به اعتصاب غذا زده اند.
سخنگوي ارتش آمريكا از ذكر اسامي اين سه تن خودداري كرد و گفت: اين چهار نفر از جمعه گذشته از خوردن غذا امتناع كرده اند، اما در وضعيت خوبي بسر مي برند.

كره جنوبي و آمريكا ،پيام روشن به كره شمالي مي دهند
ايرنا: مقام هاي  بلندپايه  امنيتي  كره  جنوبي  و آمريكا روز جمعه  در خصوص  ارسال پيام  روشن  براي  كره  شمالي  به  منظور بازگشت  به  مذاكرات  شش  جانبه  براي  حل مساله  هسته اي  شبه  جزيره  كره  به  توافق  رسيدند.به  گزارش  خبرگزاري  يونهاپ ، سونگ  مين  سون  دبير ارشد امنيت  رياست  جمهوري كره  جنوبي  و جك  دي  كروچ  معاون  مشاور امنيت  ملي  آمريكا در گفت و گوي  تلفني درباره  بحران  موشكي  كره  شمالي  بحث  و تبادل  نظر كردند.
طرفين  تأكيد كردند كه  اين  بحران  بايد از طريق  ديپلماتيك  و در چارچوب مذاكرات  شش جانبه  پكن  حل  شود. حونگ  تائه  خو سخنگوي  نهاد رياست  جمهوري  كره  جنوبي  در اين باره ، گفت كه  مقام  امنيتي  كره  به شدت  از وضعيت  موجود ابراز نگراني  كرد و خواستار وحدت نظر جامعه  بين المللي  درباره  ارسال  پيام  براي  كره  شمالي  شد.
به  گفته  وي ، سونگ  تأكيد كرده  است  كه  كره  جنوبي  مخالف  تحريم  آمريكا و ژاپن  عليه  كره

شمالي  از طريق  شوراي  امنيت  مي باشد.
شمالي  از طريق  شوراي  امنيت  مي باشد.

روز ملي فرانسه
واحد مركزي خبر: ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه ديروز در جشن ۱۴ ژوئيه روز ملي اين كشور درباره موضوع مهم و مشكلات موجود در فرانسه سخنراني كرد. وي همچنين در اين برنامه عملكرد دولت و نيز مشكلات پيش آمده در ماههاي اخير مانند رسوايي كلير استريم، اعتراضات گسترده به قانون اشتغالزايي را براي مردم تشريح كرد.همزمان با برگزاري اين جشن ها، تدابير شديد امنيتي در مسير برگزاري اين جشن در پاريس به ويژه در اطراف خيابان شانزه ليزه اتخاذ شده بود. حدود پنج هزار تن از نيروهاي پليس و ژاندارمري حفظ امنيت مراسم ديروز را در پاريس عهده  دار بودند.در پي سوء قصد چهارده ژوئيه سال ۲۰۰۲ به ژاك شيراك اقدامات امنيتي در اين مراسم تشديد شده بود.

سولانا به خاورميانه سفر مي كند
واحد مركزي خبر: وزير خارجه فنلاند ديروز اعلام كرد :خاوير سولانا مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا شنبه در چارچوب توافق با سازمان ملل در تلاش براي جلوگيري از افزايش خشونت عازم خاورميانه خواهد شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از هلسينكي، اركي تومويجا وزير خارجه فنلاند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد اين مطلب را در نشستي مطبوعاتي اعلام كرد.

وتوي قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي
ايرنا: جان  بولتون  سفير آمريكا در سازمان  ملل  روز پنجشنبه  پس  از وتوي  يك قطعنامه  كه  در آن از اسرائيل  خواسته  شده  بود به  اشغالگري  و كشتار در غزه پايان  دهد، به  خبرنگاران  گفت  كه  ايران  در درگيري هاي  بين  اسرائيل  با فلسطين  و لبنان  دست  دارد!
اين  اظهارات  بولتون ، دقيقا تكرار بدون  تغييرجملات  دن  گيلرمن  سفير رژيم  صهيونيستي  در سازمان  ملل  بود كه  روز چهارشنبه  عنوان  شده  بود.بولتون  در اين  گفت  وگو كوشيد تا هيچ  كلمه اي  را از جملات  پيشين  گيلرمن  عليه  ايران ، كم  نكند.
گيلرمن  سفير اسرائيل  در سازمان  ملل ، دوم  خردادماه  امسال  فاش  كرد كه  بولتون ، به عنوان  مأمور مخفي  اسرائيل  در اين  سازمان  انجام  وظيفه  مي كند.
آمريكا پس  از آن قطعنامه  شوراي  امنيت  را وتو كرد كه  ۱۰ عضو اين  شورا به  آن رأي  مثبت  دادند.براي  تصويب  يك  قطعنامه  در شوراي  امنيت  ۹ رأي  كافي است،مشروط به  اينكه  هيچ  يك  از پنج  عضو دائمي شورا آن را وتو نكنند.فرانسه، چين و روسيه به اين قطعنامه راي مثبت دادند و انگليس به آن رأي ممتنع داد.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |