شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
سمينار سرمايه گذاري خارجي در بورس برگزار شد
اعلام راهكارهاي جذب سرمايه گذاران خارجي
به بورس تهران
گروه بورس- سپيده بهكام : طبق آخرين آماري كه وزارت اقتصاد در اختيار رسانه ها قرار داده، رقم كل سهام شركت هاي دولتي كه مطابق اصل ۴۴ قابل واگذاري به مردم است در حدود ۱۴۰ هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.
بسياري از كارشناسان معتقدند، امكان تأمين اين حجم از نقدينگي از داخل و از طريق سرمايه گذاران داخلي ممكن نيست و بر اين اساس نقش سرمايه گذاران خارجي اهميت مي يابد.
شركت كنندگان در سمينار بورس تهران روز پنج شنبه تلاش كردند براي اين موضوع پاسخي درخور بيابند .
محمد خزاعي رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران در اين باره گفت: بورس محل مناسبي براي واگذاري سهام شركت هاي دولتي و تأمين منافع ملي و فروش سهام آنهاست.
وي بر ضرورت آماده سازي بازار سرمايه ايران براي استفاده از مزيت هاي اجرايي ابلاغيه مقام معظم رهبري درباره اجراي بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسي تأكيد كرد و ادامه داد: اگر نتوانيم با اجراي اين ابلاغيه تحولات اساسي در اقتصاد ايران ايجاد كنيم، سرمايه هاي خود را هدر داده ايم.
خزاعي بر لزوم افزايش سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي با واگذاري سهام شركت هاي دولتي به بخش غير دولتي تأكيد كرد و افزود: بايد براي اجراي منطقي اين ابلاغيه از ظرفيت ها و مكانيزم هاي مورد نياز بازار استفاده كنيم و براي حضور خارجي ها در بورس تسهيلاتي در مقررات بانكي و پولي كشور به وجود آوريم.
وي گفت: حضور سرمايه گذاران خارجي در بورس به افزايش فعاليتهاي اقتصادي سرمايه گذاران داخلي نيز اطمينان خاصي مي دهد.
رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني تأكيد كرد: اگر نگران خروج سرمايه در كشور هستيم راههاي زيادي براي خروج سرمايه از كشور وجود دارد و بورس نقطه بحراني براي اين مشكل نيست.
خزاعي با اشاره به اصلاح قوانين و پذيرش خارجيان در بورس كه از خردادماه گذشته عملي شده، گفت: هر چند كه ما در ابتداي راه هستيم اما سرمايه گذاري ۱۹۰ميليون دلاري خارجيان تاكنون در بورس مناسب بوده است.
در ادامه اين سمينار، علي صالح آبادي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار پشت تريبون قرار گرفت و گفت: با ابلاغيه مقام معظم رهبري درباره بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسي، ابهام چشم انداز اقتصاد ايران براي سرمايه گذاري خارجي برطرف شده است.
صالح آبادي افزود: تاكنون پذيرش شركت هاي دولتي در بورس مشروط انجام مي شد، اما با اين ابلاغيه، محدوديت عرضه سهام شركت هاي دولتي نظير سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در تالار بورس برطرف شد.
وي گفت: براي تعيين ارزش سهام شركت هاي دولتي در بورس بايد چارچوبهاي مشخصي رعايت شود و تمام اين شركت ها بايد الزام هاي پذيرش در بورس را با ارائه اطلاعات شفاف بپذيرند. ارائه اطلاعات شفاف و سودآوري شركت هاي دولتي سبب مي شود از رانت خواري هاي اقتصادي در اين واگذاري ها جلوگيري شود.
وي گفت:حضور سرمايه گذاري خارجي در بورس به جهاني شدن بازار سرمايه ايران كمك مي كند و آخرين فناوري هاي جهاني را وارد بورس تهران خواهد كرد.
وي تنوع سهام شركت هاي صنعتي، قيمت پايين سهام نسبت به كشورهاي خارجي و روند نزولي قيمتهاي سهام طي دو سال گذشته را از ظرفيت هاي حضور سرمايه گذاران خارجي در بورس ايران عنوان كرد.
پس از صالح آبادي، قاسم محسني عضو هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با طرح چند پرسش سخنراني خود را آغاز كرد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا آماده سرمايه  گذاري خارجي هستيم گفت: آمادگي ها خيلي كم و كلي است در حالي كه بيشتر بايد روي جزئيات كار كنيم.
وي علت آماده نبودن براي سرمايه گذاري خارجي را موفق نشدن در جذب سرمايه گذاران خارجي دانست.
وي ادامه داد: سرمايه گذاري خارجي داراي يكسري مزايا و معايب است. مهمترين و تنها اشكال سرمايه گذاري خارجي تسلط پيداكردن به بازار توسط سرمايه گذاران است و اينكه امكان دارد با به وجود آمدن مشكل بخواهند به سرعت از بورس خارج شوند و بازار را با مشكل مواجه كنند.

در حاشيه سمينار
بورس يكپارچه كشورهاي اسلامي
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار از انجام اقدامات اوليه براي تشكيل بورس كشورهاي اسلامي خبر داد. علي صالح آبادي گفت: تبادل نظر ميان مسئولان بورس هاي كشورهاي اسلامي از چندي پيش آغاز شده و اكنون بورس هاي اسلامي در حال تدوين طرحي هستند كه براساس آن يك شاخص مشترك طراحي مي شود اين شاخص مبناي معاملات در بورس كشورهاي اسلامي خواهد شد.
پايگاه اطلاع رساني بورس
عضو هيات مديره سازمان بورس گفت: سامانه الكترونيك جمع آوري و تبادل اطلاعات بورس، «ساجتاب»، تا پايان امسال ايجاد مي شود.
قاسم محسني افزود: با ايجاد اين سايت اينترنتي شركت هاي پذيرفته شده در بورس مي توانند با دريافت شناسه و رمز ورود، اطلاعات خود را به طور مستقيم در اختيار سهامداران و فعالان بازار قرار دهند.

افت ۴۸واحدي شاخص در يك هفته
گروه بورس - افزايش ۵/۲درصدي تعداد خريداران سهام موجب شد حجم معاملات در هفته گذشته با ۱۳درصد رشد مواجه شده و به ۱۲۷ ميليون برگه برسد.
به گزارش همشهري، در اين هفته ۱۶ هزار و ۴۲۱ خريدار در كل تالارهاي معاملات به داد و ستد سهام پرداختند. با وجود افزايش حجم، افزايش معاملات ۴/۱درصدي كاهش پيدا كرد و به ۵/۴۷۱ ميليارد ريال رسيد.بنابراين گزارش حجم معاملات در تالار اصلي هفته پيش با ۹درصد افزايش به ۹۹ ميليون سهم به ارزش ۳۹۲ ميليارد ريال رسيد اما ارزش معاملات با كاهش ۴/۳درصدي در اين تالار مواجه بود.
در تالار فرعي هم حجم و ارزش معاملات به ترتيب ۳۱ و ۱۰درصد رشد پيدا كرد و تعداد خريداران نيز با ۶۶درصد افزايش به ۴ هزار نفر نزديك شد. در هفته گذشته ۲۸ ميليون برگه سهم به ارزش ۸۰ ميليارد ريال در تالار فرعي بين فعالان بازار دست به دست شد.
اين گزارش حاكي است: شاخص كل قيمت سهام در هفته گذشته تحت تاثير بازگشايي نماد چند شركت و معاملات صورت گرفته در بازار در مجموع ۴۸ واحد افت كرد و به ۹ هزار و ۵۴۸ واحد رسيد.
در اين هفته شاخص عملكرد مالي اصلي ۷۳ واحد كاهش يافت و روي ۹هزار و ۳۳۴ واحد ايستاد اما در مقابل شاخص عملكرد فرعي ۳۷واحد رشد را تجربه كرد و به ۹ هزار و ۵۷۴ واحد نزديك شد.
در جريان داد و ستدهاي هفته گذشته، شاخص مالي ۱۱۹ واحد كاهش پيدا كرد و به ۲۹ هزار و ۳۳ واحد بازگشت. همچنين شاخص صنعت افت ۳۷درصدي را براي خود به ثبت رساند و به ۷ هزار و ۵۴۱ رسيد. در اين هفته، شاخص قيمت و بازده نقدي ۱۱۰ واحد و شاخص بازده نقدي ۴۳ واحد رشد كرد.
براساس اين گزارش در يك هفته گذشته ۱۰۹ هزار سهم سوپررنگ به ارزش ۲/۱۵ ميليون ريال توسط سازمان خصوصي سازي در بورس تهران به فروش رسيد.

بورس نفت ايران تا مهرماه تشكيل نمي شود
ايسنا: هنوز  در خصوص نوع و حجم اقلام پتروشيمي  قابل فروش در بورس بين المللي نفت تصميمي اتخاذ نشده است.
عضو هيأت مديره شركت بورس نفت با بيان اين مطلب افزود: در حال پيگيري شناورسازي قيمت هاي پتروشيمي  براي فروش اقلام پتروشيمي  در بورس بين المللي نفت ايران و تلاش براي دريافت مصوبه از شوراي اقتصاد هستيم؛ زيرا اگر اين مصوبه را پيش از شروع به كار بورس نفت ابلاغ نشود، در عرضه محصولات به بورس با مشكل مواجه مي شويم.
وي ادامه داد: كالاهاي پتروشيمي  در حال حاضر با يارانه دولتي عرضه مي شود و نمي توان اين اقلام را در بورس با يارانه عرضه كرد؛ لذا چنانچه شناورسازي قيمت ها حل و فصل نشود، كالايي در بورس براي مصرف كننده داخلي عرضه نمي شود.
وي با بيان اين كه بورس نفت ايران تا مهرماه قابليت افتتاح ندارد، افزود: پيگيري هاي ما براي شناورسازي قيمت محصولات پتروشيمي  و دريافت مصوبه هيات وزيران و شوراي اقتصاد به طور جدي ادامه خواهد داشت و در غير اين صورت، در بورس بين الملل نفت ايران كالا براي مصرف كننده خارجي عرضه مي شود كه اين كار به منزله صادرات تلقي خواهد شد.

داد و ستد ۵ ميليارد ريالي در بورس كشاورزي
ايلنا: بورس كالاي كشاورزي در هفته گذشته شاهد معامله ۲ هزار و ۹۹۰ تن كالا شامل جو، ذرت وكنجاله به صورت نقد ونسيه بود.
در اين هفته ۲ هزار و ۹۹۰ تن كالا به ارزش ۵ ميليارد ريال در تالار معاملات بورس كالاي كشاورزي به فروش رفت كه ۸۴۰ تن آن به صورت نسيه و دو هزار و ۱۵۰ تن آن به صورت نقد مبادله شد؛ اين امر، نشان دهنده حجم ۲۸ درصدي معاملات نسيه در برابر حجم ۷۲ درصدي معاملات نقد است.

رشد ۳۶۲ درصدي در تالار فلزي
گروه بورس - هفته گذشته در بورس فلزات تهران جمعا ۱۸۴ هزار و ۶۰ تن انواع فولاد، آلومينيوم، و مس به ارزش ۱۱۹۷ ميليارد ريال داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران، آمار كل معاملات اين بورس در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم ۳۶۲ درصد و از نظر ارزش ۲۶۴ درصد افزايش نشان مي دهد. در اين هفته ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ تن انواع محصولات فولادي به ارزش ۹۲۸ ميليارد ريال معامله شد.
از كل معاملات صورت گرفته در بورس فلزات طي هفته گذشته ۱۷۷ هزار و ۲۴۰ تن به ارزش ۹۲۰ ميليارد ريال بصورت سلف و ۶ هزار و ۸۲۰ تن به ارزش ۲۷۷ ميليارد  ريال به صورت نقدي داد و ستد شد.

تغييرات قيمت سهام
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت
۰
۹۹۳
آبسال
۲.۱۲
۷,۶۷۴
آذريت
۰.۳۹-
۸,۵۳۰
آلومتك
۷.۱۸
۳,۷۳۲
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰
۱۶,۶۷۱
افست
۰
۲,۶۹۷
الكتريك خودرو شرق
۵.۱۶-
۴,۶۳۵
ايران ارقام
۲.۰۱
۱,۱۴۲
ايران تاير
۰.۷۱
۳,۴۰۴
ايران خودرو
۱.۱۸-
۸,۶۲۳
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰.۸۲-
۱۱,۹۲۹
بهنوش ايران
۰
۱,۵۵۰
بيسكويت گرجي
۰.۶-
۱,۹۸۶
پارس خودرو
۲.۶۹
۸,۶۸۶
پارس دارو
۰.۷۴-
۲۷۱
پارسيلون
۰.۸۱
۲,۰۹۸
پاكسان
۰
۱۲,۵۲۹
پتروشيمي آبادان
۰.۹۲-
۱۰,۲۰۱
پتروشيمي اراك
۳.۹۵
۶,۵۲۶
پتروشيمي اصفهان
۱.۱۹
۱۲,۱۳۶
پتروشيمي خارك
۱.۹
۵,۰۰۳
تراكتورسازي ايران
۲.۲۳
۱,۶۶۲
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۵.۹۴-
۱۲,۴۳۲
توليد سموم علف كش
۰.۶۵-
۹۲۴
توليد محور خودرو
۷.۶۱
۲۵,۹۷۷
توليدمواداوليه داروپخش
۰.۵۷
۱,۴۰۸
جوش و اكسيژن ايران
۲.۸۲
۵,۶۷۹
چرخشگر
۸.۰۹
۳۰۹
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت نفت
۰.۶۳-
۱,۴۱۸
حق تقدم عمران وتوسعه فارس
۰.۳۱
۱۱,۱۷۸
خدمات انفورماتيك
۰.۷۳-
۶,۲۶۰
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۴.۰۶
۶,۱۰۹
خوراك دام پارس
۴.۱۱-
۴,۷۷۱
داده پردازي ايران
۱.۴۶
۹,۱۳۷
داروپخش (هلدينگ )
۲.۴۲
۹,۲۹۰
داروسازي اسوه
۷.۶
۱۲,۳۰۶
داروسازي اكسير
۳.۵۳
۱۱,۵۸۰
داروسازي جابرابن حيان
۳۸.۷۹
۲۲,۱۹۹
داروسازي زهراوي
۳.۷۸
۳,۵۹۸
داروسازي سبحان
۰
۱۲,۰۸۹
داروسازي فارابي
۶.۳۱
۳,۲۳۳
دارويي امين
۰
۵,۵۰۲
دارويي لقمان
۰.۵۵
۷,۶۵۳
داملران
۳.۵۳
۱,۱۶۲
درخشان تهران
۲.۲۹
۱۱,۹۶۸
ذغال سنگ نگين طبس
۰.۰۴-
۲,۲۷۹
رايان سايپا
۰
۱,۴۶۲
روغن نباتي ناب
۳.۸۹
۱,۳۳۸
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۵۷-
۱,۰۵۱
رينگ سازي مشهد
۲.۵۱-
۲,۱۱۱
ساختمان اصفهان
۰
۲,۷۳۹
سامان گستراصفهان
۰.۸۷-
۱,۳۷۷
سايپا شيشه
۵.۷۴
۱,۶۵۴
سايپاآذين
۳.۲۲
۱,۵۵۲
سپهر رنگ
۰.۴۷-
۱,۲۹۰
سخت آژند
۲.۶۴-
۱,۶۲۹
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰
۱,۳۸۹
سرما آفرين
۰.۰۸-
۱,۳۱۴
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰.۰۳-
۳,۲۳۷
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰.۳۲-
۹۳۴
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۲۷
۱,۵۰۱
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۲.۶۲-
۱,۳۰۰
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۲.۳۴
۳,۲۱۰
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰.۹۲-
۷۶۳
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۶.۲۲
۲,۶۸۶
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۷.۲۹
۴,۵۸۲
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۶۹-
۲,۱۷۸
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰.۲۳
۱,۷۷۴
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۱.۸۸
۱,۴۹۳
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰
۴,۰۷۷
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۳۹-
۱,۰۲۵
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۳۹
۱,۰۲۷
سرمايه گذاري نيرو
۰.۰۸-
۱۳,۵۱۳
سنگ آهن گل گهر
۰
۴۴,۳۸۰
سيمان اروميه
۰
۶,۹۰۴
سيمان ايلام
۱.۲۲-
۱۲,۵۰۲
سيمان بهبهان
۱.۰۹-
۷,۱۸۷
سيمان تهران
۰.۱-
۵,۱۰۸
سيمان سپاهان
۰.۵۲-
۸,۵۷۸
سيمان شاهرود
۰.۰۷-
۸,۳۰۶
سيمان شرق
۰
۱۲,۳۷۳
سيمان شمال
۰.۰۱-
۱۳,۳۲۲
سيمان غرب
۰
۱۸,۹۶۵
سيمان فارس
۰
۳,۵۵۵
سيمان فارس و خوزستان
۰
۶,۸۴۵
سيمان كارون
۰
۵,۸۶۷
سينا دارو
۰.۰۳
۳,۵۶۱
شاهد
۰.۳۲
۹,۵۲۳
شهد
۰.۴۲
۱,۶۶۰
شهد ايران
۱.۳
۸,۸۴۲
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۰
۶,۰۹۸
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰
۱,۵۵۸
شيشه قزوين
۰
۲,۴۵۸
شيشه همدان
۳.۹۷
۳,۴۲۳
شيمي داروئي داروپخش
۲.۲۲
۱,۰۳۶
صنايع آذرآب
۲.۵-
۷,۶۰۲
صنايع جوشكاب يزد
۰.۰۵-
۷,۵۳۵
صنايع شيميايي ايران
۱.۹۵
۲,۸۱۷
صنايع كاغذسازي كاوه
۶.۵۵
۱,۲۰۶
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۲.۵۸
۱,۵۹۲
صنايع لاستيكي سهند
۰.۴۸
۸۲۸
صنايع مخابراتي راه دورايران
۴
۱,۸۷۴
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۰۴-
۲,۶۳۵
عمران و توسعه فارس
۵.۷۱
۲,۱۰۰
فرآورده هاي تزريقي ايران
۴.۱۱
۱,۶۵۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۲.۹۵
۳۵,۱۰۰
فرآوري موادمعدني ايران
۱.۳۷-
۹۴۸
فنرسازي خاور
۰.۶۷-
۲,۵۴۹
فولاد كاويان
۰
۱,۳۴۴
فيبر ايران
۰
۱۶,۳۰۴
قند اصفهان
۶.۳
۲,۷۶۰
قند پارس
۰
۲,۰۹۶
قند ثابت خراسان
۰.۰۵
۱۹۲۰
قند شيرين خراسان

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |