شنبه ۲۴ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۳۴ - Jul 15, 2006
احمدي نژاد: حمله اسرائيل به سوريه
پاسخ كوبنده اي خواهد داشت
حملات رژيم صهيونيستي به لبنان تشديد شد
قيمت نفت از ۷۸ دلار گذشت
گروه سياسي - دكتر احمدي نژاد در ميانه سفر استاني خود به استان آذربايجان شرقي و درحالي كه اوضاع منطقه خاورميانه بحراني شده و درگيري ها ميان حزب الله لبنان و اشغالگران رژيم صهيونيستي به شدت بالا گرفته با همتاي سوري خود گفت وگويي تلفني داشت. پس از بررسي آخرين وضعيت در منطقه، رييس جمهوري اعلام كرد درصورتي كه رژيم اشغالگر اين كار به معناي تعرض به كل جهان اسلام است كه با پاسخ كوبنده اي همراه خواهد بود. به گزارش دفتر رسانه هاي رياست جمهوري، احمدي نژاد با قدرداني از مديريت هوشمندانه بشار اسد، آمادگي جمهوري اسلامي جهت تامين نيازهاي فوري انساني و امدادرساني به آسيب ديدگان تجاوزات رژيم صهيونيستي را اعلام كرد.
با اعلام خبر حمايت ايران از مقاومت حزب الله لبنان و نيروهاي مقاوم در فلسطين، رسانه هاي خبري غرب شروع به اتهام زني به مقامات جمهوري اسلامي كرده و ادعا كردند كه ايران در درگيري ها نقش مستقيم دارد. رژيم صهيونيستي نيز ادعا كرد كه اسراي ربوده شده اسراييلي به ايران منتقل شده اند. حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه به سرعت ادعاي يادشده را تكذيب كرده و آنها را مهمل گويي دانست.
آصفي تصريح كرد رژيم صهيونيستي در بحران خود ساخته گرفتار شده و علاوه بر انزواي جهاني در داخل نيز به لحاظ درپيش گرفتن سياست هاي نادرست با بحران جدي روبه رو شده است.اين در حالي است كه طرفداران اصلي اسرائيل نيز در دنيا واكنش ها را متوجه ايران كردند. كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا به آسوشيتدپرس گفت كه ايران حامي اصلي حزب  الله است. وي ضمن دعوت به خويشتن داري رژيم صهيونيستي مدعي شد كه ايران و سوريه در درگيري هاي منطقه دست دارند و با تحريك حزب الله اوضاع را به تشنج رسانده اند. خاوير سولانا و مارگرت بكت، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير خارجه انگليس نيز پنجشنبه گذشته درباره وضعيت منطقه جلسه داشتند و ايرنا از لندن گزارش داد كه دو طرف پس از پايان گفت وگوها گفتند كه مدركي درباره دخالت هيچ كشوري در دست نيست و البته نسبت به ارتباط ايران با حزب الله و حماس آگاهي وجود دارد اما مدركي كه حاكي از دخالت باشد،  در دست نيست. سولانا از تمامي كشورهايي كه در منطقه تاثيرگذار هستند درخواست كرد كه از نفوذ خود براي آرامش منطقه استفاده كنند. در بيانيه پاياني،  دو طرف اعلام كردند كه اسرائيل بايد متناسب، حساب شده و منطبق با قانون بين المللي اقدام كند تا موجب مرگ و رنج غيرنظاميان نشود.
از سوي ديگر مقامات ديپلماتيك ارشد ايران نيز رايزني هاي ديپلماتيك خود را افزايش داده اند و درحالي كه ايران درگير پرونده هسته اي است،  در صحنه اوضاع منطقه نيز فعال شده است.
وزير خارجه ايران روز گذشته راهي يونان شد و با نخست وزير اين كشور ديدار كرد.
منوچهر متكي در ديدار با كارامانيس دريافت كه يونان هم از مذاكرات هسته اي استقبال مي كند و هم حامي كشور مستقل فلسطين است. متكي پس از اين ديدار با همتاي يوناني خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و به جامعه جهاني درباره اوضاع بحراني خاورميانه هشدار داد. به گزارش فارس متكي گفت: «شرايط در لبنان و فلسطين نگران كننده و خطرناك است. اقدام گسترده رژيم صهيونيستي عليه مردم بي گناه و تخريب تأسيسات زيربنايي اين دو كشور، جهان اسلام و فضاي بين المللي را به شدت متأثر و نگران كرده است.» متكي پيش از اين سفر با تمامي سفراي كشورهاي عربي و اسلامي در تهران و در دفتر خود ديدار كرد و به آنها تأكيد كرده بود كه ايران حامي فلسطين و لبنان است.رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت وگوي تلفني با همتاي لبناني خود حمايت ايران از لبنان را اعلام كرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز پس از ديدار با وزير خارجه آفريقاي جنوبي كه به تهران آمده بود، اعلام كرد كه ايران در كنار مردم لبنان است. علي لاريجاني تصريح كرد حركات رژيم صهيونيستي به جهت ناامن كردن منطقه است و اين رفتار به ضرر آنهاست چراكه مقاومت بيشتر منطقه را برانگيخته مي كند.
علما و خطيبان جمعه نيز روز گذشته جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم كردند. آيت الله امامي كاشاني،  امام جمعه موقت تهران بر حمايت امت اسلامي و تمامي مستضعفان جهان از مقاومت و نيروهاي حزب الله لبنان تاكيد كرد.
آيت الله اميني خطيب جمعه موقت قم نيز نسبت به پيامدهاي بي تفاوتي سران كشورهاي اسلامي در برابر تجاوزهاي اسرائيل هشدار داد كه رژيم اشغالگر قدس دير يا زود به سراغ شما خواهد آمد.آيت الله نوري همداني نيز پيام داد متعجب است كه داعيه داران حقوق بشر و دموكراسي دم فروبسته اند. وي جنايات نسبت به مردم مظلوم فلسطين را محكوم كرد.

لاريجاني:
كشور هاي ۱+۵ ايران را وادار به عكس العمل نكنند
006384.jpg
گروه سياسي - با پايان يافتن جلسه وزراي خارجه ۱+۵ به همراه خاوير سولانا كه چهارشنبه گذشته در پاريس انجام شد، كشورهاي حاضر در بيانيه اي خواستار پاسخ مثبت ايران و ورود به مذاكرات شدند. محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري نيز در جريان سفر استاني خود به آذربايجان شرقي به كشورهاي ۱+۵ هشدار داد كه شكيبايي به خرج دهند و از ايجاد تنش در پرونده هسته اي ايران جلوگيري كنند. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نيز از كشورهاي حاضر در پرونده هسته اي ايران خواست وارد فاز تنش نشوند و ايران را وادار به عكس العمل نكنند.
پس از اجلاس وزراي خارجه ۱+۵ در پاريس، فيليپ دوست بلازي، وزير خارجه فرانسه به نمايندگي از اعضاي حاضر درخواست كرد ايران به بسته پيشنهادي توجه كند و در غير اين صورت با تحريم هاي اقتصادي مواجه خواهد شد. وي اواسط ماه آگوست (حوالي هشتم مرداد ماه) را زمان مناسب اروپا براي پاسخ ايران اعلام كرد. به گزارش فرانس پرس، بيانيه پاياني اجلاس وزراي خارجه ۱+۵ در پاريس لحن تندي دارد و از ايران خواسته به طور جدي پيشنهادهاي اروپا را مد نظر قرار دهد. علي لاريجاني كه به تازگي از مذاكره با سولانا به تهران بازگشته، هشدار داد كه اگر كساني بخواهند عزم خود را براي پيچيده كردن پرونده هسته اي ايران جزم كنند، خود صدمه مي بينند. لاريجاني همچنين خبر داد كه سولانا گفته پس از ديدار با وزيران خارجه ۱+۵ با او تماس مي گيرد و قرار مذاكره بعدي با ايران را مشخص مي كند. دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه پس از ديدار با وزير خارجه آفريقاي جنوبي با خبرنگاران گفت و گو مي كرد، تأكيد كرد پرونده هسته اي ايران از راه مذاكره قابل حل است اما بسته پيشنهادي نواقص و مشكلاتي دارد كه بايد با مذاكره آن را رفع كرد. به صحبت هاي علي لاريجاني خطاب به كشورهاي حاضر در گفت و گوهاي هسته اي ايران واكنش مثبتي نشان داده نشد. جان بولتون سفير آمريكا در شوراي امنيت سازمان ملل روز گذشته بسته پيشنهادي را براي اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل تشريح كرد و پس از آن پيش نويس قطعنامه اي عليه ايران را نيز در دبيرخانه ثبت كرد. به گزارش آسوشيتدپرس، در بسته پيشنهادي از ايران خواسته كه براي ورود به مذاكرات تعليق را بپذيرد، در جريان مذاكرات تعليق را حفظ كند و به اجراي پروتكل الحاقي برگردد و تمام نكات مبهم پرونده خود را با آژانس بين المللي انرژي اتمي حل و فصل كند. در مقابل نيز اعلام كرده كه تحريم آمريكا و اروپا در صنايع هوا فضا و در محدوده هواپيماهاي غيرنظامي لغو مي شود، پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني تسريع شده و در اجراي طرح غني سازي ايران در خاك روسيه و برخي از سايتهاي هسته اي در حد آزمايشگاهي به ايران كمك مي شود. ساخت نيروگاه آب سبك و راكتورهاي ضد زلزله نيز به ايران پيشنهاد شده، ضمن اين كه برخي تحريم ها در صادرات و واردات و فناوري پيشرفته در حوزه كشاورزي نيز در روابط تجاري با ايران لغو مي شود.
تا لحظه تنظيم اين گزارش، مقامات ايران واكنشي به انتشارمفاد بسته پيشنهادي و اقدام آمريكا مبني بر رسانه اي كردن آن نشان نداده است. مقامات رسمي ايران پيشتر خواستار خويشتنداري ۱+۵ شده بودند و اعلام كردند كه بررسي طرح پيشنهادي زمان مي برد. جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا كه براي مذاكره با صدراعظم آلمان و پيش از حضور در اجلاس گروه هشت سن پترزبورگ در آلمان به سر مي برد، گفت كه اميدوار به حل ديپلماتيك پرونده هسته اي ايران است. بوش پس از مذاكره با آنگلا مركل گفت هرچند پاسخ ندادن ايران كمي نااميدكننده است، اما هنوز وقت براي مذاكره هست. به گزارش بي.بي.سي، بوش اظهار اميدواري كرد كه پرونده هسته اي ايران از راه ديپلماتيك حل شود.
مقامات ايران در دو روز گذشته هشدار داده اند هرگونه اقدام عجولانه مذاكرات را از بين مي برد. رئيس جمهوري روسيه نيز بار ديگر گفت كه بهتر است فشاري بر ايران وارد نشود چرا كه نتيجه آن مي تواند ورود به يك بن بست سياسي باشد. سرگئي لاوروف در پاريس و پس از ديدار با وزراي خارجه ۱+۵ گفت هرچند ما در بيانيه گفته ايم اگر ايران همكاري نكند، شوراي امنيت را مرجع اصلي مي دانيم، اما هنوز وقت براي مذاكره هست و اين بيانيه نشانه اين نيست كه مسكو با تحريم ايران موافق است.

پس از ۴ روز سفر هيأت دولت به آذربايجان شرقي
۷۰ مصوبه براي رفع مشكلات و آباداني استان
006381.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان پس از بازديد از ۱۹ شهر استان آذربايجان شرقي و سخنراني در جمع مردم به سفر چهار روزه خود و هيأت دولت پايان داد. وي و هيأت همراه از نزديك با نيازها و مسايل منطقه  آشنا شدند.
در پايان شانزدهمين سفر استاني رئيس جمهوري در جلسه پنج شنبه شب هيأت دولت در تبريز كه هفت ساعت به طول انجاميد، بيش از ۷۰ مصوبه براي رفع مشكلات و عمران و آباداني استان به تصويب رسيد.به گزارش ايرنا، احمدي نژاد در سخنان خود با مردم شهرستانهاي مختلف اين استان بر لزوم تسريع در اجراي طرحهاي معوقه و كمك به مناطق محروم و خدمتگزاري  صادقانه مسئولان و اجتناب از قبول سفارشات، كاغذبازي و اعطاي امتيازات ويژه به اطرافيان تأكيد كرد.بر پايه همين گزارش وي روز جمعه و در پايان سفر استاني خود در كنفرانس مطبوعاتي در فرودگاه تبريز اظهار داشت: براي بخش اشتغال استان ۱۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت به تصويب رسيد كه نسبت به پارسال كه چيزي حدود چهار هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال بود، در سال جاري بيش از دو برابر افزايش يافته است.
وي احداث و تكميل ورزشگاههاي ويژه كارگران را از ديگر مصوبات هيأت دولت عنوان كرد و گفت: پيش بيني شده در هر شهرستان علاوه بر بودجه هاي آن، دو سالن ورزشي سرپوشيده يكي براي پسران و ديگري ويژه دختران احداث گردد. رئيس جمهوري در بخش مسكن نيز افزود: احداث ۱۲ هزار واحد مسكن روستايي با تسهيلات قرض الحسنه و چهار هزار واحد مسكن اجاره اي و اجاره به شرط تمليك نيز از ديگر مصوبات جلسه هيأت دولت است. احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش اظهار اميدواري كرد تمام بيمارستانهاي نيمه تمام تكميل و راه اندازي شده و در برخي نقاط كه بيمارستان وجود ندارد، بيمارستان جديد احداث شود.
وي ادامه داد: براي بخشهاي گوناگون تعاوني و توليد استان و نيز بخش هاي زيربنايي از جمله سدها، شبكه هاي آبياري و پاياب، راه آهن، آب آشاميدني و كشاورزي نيز اعتبارات خوبي در نظر گرفته شده است.
احمدي نژاد همچنين از معرفي ۱۹ مركز به عنوان مركز نمونه گردشگري در آذربايجان شرقي خبر داد.به گزارش فارس، احمدي نژاد در ادامه سفر خود در جمع مردم اسكو گفت: امسال بايد سال پيروزي، سازندگي و پيشرفت بيشتر ملت ايران باشد.امسال سال ايستادگي و فتح قله هاي بلند ايران اسلامي و ان شاءا... سال نزول رحمت الهي به ملت ايران باشد. وي همچنين در بخش ديگري از سخنانش با تأكيد بر سازندگي و تلاش همه براي ساختن ايران اسلامي افزود: براي ساختن ،كشور بايد عدالت محور باشد چرا كه بدون عدالت امكان  پيشرفت و شكوفايي استعدادها وجود ندارد.رئيس جمهوري درجمع مردم بستان آباد گفت: بايد به جايي برسيم كه وقتي مسئولان به استاني سفر مي كنند ديگر كلمه محروم به كار برده نشود. احمدي نژاد ادامه داد: دولت همه توانش را براي حل مشكل بيكاري به كار برده است و به همين دليل توزيع تسهيلات ارزان قيمت را آغاز كرده است. وي در پايان از تأسيس بيمارستان،  آسفالت راه روستايي و تأسيس دانشگاه پيام نور در بستان آباد خبر داد.

باشگاه احزاب
انتظار از مخالفان
سخنگوي جامعه مدرسين حوزه  علميه قم با بيان اين كه در تشكل متبوعش بحثي درباره  ناكارآمد جلوه دادن دولت از سوي مخالفان آن مطرح نشده است، گفت: نظر شخصي من اين است كه چنين چيزي در جامعه احساس نمي شود. سيد محمد غروي تاكيد كرد: البته اين كه دولتمردان انتظار داشته باشند كسي آن ها را نقد نكند انتظار درستي نيست زيرا به هر حال، ممكن است ضعف هايي داشته باشند كه با اين نقدها برطرف و تبديل به نقاط قوت شود.
رسانه هاي دولت
يك نماينده مجلس گفت:دولت رسانه هاي متعددي در اختيار دارد از جمله صدا و سيما كه به طور كامل مطالب دولت، رئيس جمهور، سخنگو و وزرا را پخش مي كند؛ به عنوان مثال برنامه ي «نگاه يك» مشخصاً با وزراء وارد بحث مي شود. موسي الرضا ثروتي اظهارات سخنگوي دولت مبني بر اين كه دولت هيچ رسانه اي در اختيار ندارد را غيرقابل قبول خواند و با بيان مطلب فوق، گفت: مطبوعات و صدا و سيما، برنامه هاي دولت را پخش مي كنند و به تفصيل در مورد آن گفت وگو مي كنند و چيزي كم نگذاشته اند و محدوديتي نبوده است.عضو كميسيون اجتماعي مجلس در پايان گفت: دولت بايد روز به روز مورد نقد قرار گيرد و روش هاي خود را اصلاح و تقويت كند.

يادداشت
بحران امنيت براي اسرائيل
* كاظم جلالي
تاريخ فلسطين در مبارزه عليه رژيم صهيونيستي از بدو تأسيس اين رژيم غاصب در سال ۱۹۴۸ را مي توان به سه برهه تقسيم كرد:
برهه نخست) دولتهاي عرب كه ميدان دار مبارزه با اسرائيل شدند. اين دوره مبارزات با جنگهاي ۱۹۶۷ و ۱۹۷۴ به اوج خود رسيد. اما اعراب با شكست در اين جنگها و اشغال صحراي سينا توسط اسرائيل، سرانجام مصر به عنوان پيشقراول دولتهاي عربي در كمپ ديويد نيز بر سر ميز مذاكره با اسرائيل نشست. پس از آن ديگر دولت هاي عرب صحنه مبارزه را ترك كردند.
برهه دوم) پس از افول دولتها نوبت به گروه هاي فلسطيني رسيد تا با اسرائيل مبارزه آغاز كنند. اما پايان غم انگيز اين دوره هم با امضاي پيمان صلح اسلو توسط عرفات فرا رسيد.
برهه سوم) حال نوبت به جوانان فلسطيني رسيد، آنها كه حتي دوران ابتدايي تشكيل رژيم صهيونيستي را نيز درك نكرده بودند. ابزار مبارزه آنان سنگ و چوب بود اما با اين تفاوت كه مبارزه اين بار فراگير و همگاني شد. رژيم اسرائيل هرچند تلاش مي كرد تا اين برهه را نيز به شكست برساند، كمتر توفيق مي يافت.
از سال ،۱۹۹۱ اسرائيليها با استراتژي از نيل تا فرات اقتصادي و با انجام روند به اصطلاح صلح خاورميانه تلاش كردند تا بازار منطقه را با پشتيباني غرب در دست بگيرند. اما با ادامه جريان مبارزات برهه سوم (انتفاضه) نه تنها نيل تا فرات اقتصادي ناكام ماند بلكه رژيم صهيونيستي در سرزمين اشغالي محدود خود نيز دچار مشكل جدي و يا به تعبيري بحران امنيت شد.
***
در دهه ۹۰ رژيم اشغالگر قدس درصدد بود با انعقاد قراردادهايي با برخي گروه هاي فلسطيني، به نوعي بين ملت فلسطين تفرقه افكني كند و با تبديل دولت مستقل فلسطين به عنوان ژاندارم ، جريان انتفاضه را مهار كند غافل از آن كه اين جريان در اعتقادات مردم رشد داشته و عكس العمل برخوردهاي ناشايست غرب با استانداردهاي دوگانه در مقابل مفاهيمي چون حقوق بشر و تروريسم است. اما دردناك تر از اينها اين بود كه اين رژيم تصور نمي كرد از بطن جريان دولت مستقل فلسطيني، مقاومت بتواند اكثر كرسي هاي پارلمان و در نتيجه دولت را به دست آورد. آنچه در اين روزها در فلسطين و لبنان شاهديم ريشه در آن دارد كه اسرائيل به دنبال برهم زدن صحنه بازي است. ونيس راف در روزهاي اخير طرح تشكيل دولت اضطراري را داد تا شايد اسرائيل از اين راه بتواند كمي بر اوضاع آشفته خود مسلط شود. اما او و دولتمردان اسرائيل به خوبي مي دانند كه با وجود همه حركتهاي ددمنشانه در نوار غزه و جنوب لبنان، آنچه نهايتاً پيروز خواهد شد انتفاضه است و با فرافكني و متهم كردن نيروهاي خارجي به دنبال پاك كردن صورت مسأله نبايد بود.
* نماينده مجلس و عضو كميسيون امنيت ملي

گفت و گو
احمد توكلي: سينه من و آقاي حداد از اسرار انتخابات ۸۴ پر است
گروه سياسي - احمد توكلي معتقد است اين كه چرا اصولگرايان در انتخابات سال گذشته به اجماع نرسيدند، قصه تلخي دارد و مي گويد كه اصولگرايان و مدعيان اصولگرايي بايد حتماً وقايع اين انتخابات را بازخواني كنند و درسهاي تلخ اش را تجربه و راهنماي راه آينده شان بدانند.او كه سال گذشته از كانديداتوري در انتخابات اعلام انصراف كرد در گفت و گويي با همشهري گفته است كه سينه من،  آقاي حداد و جمعي از بزرگواران كه شايد نخواهند نامشان را ببرم، پر از اسرار اين انتخابات شگرف است.
احمد توكلي كه هم اكنون رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي است، درباره حمايتش از قاليباف در دوره  اول انتخابات گذشته مي گويد: در مرحله اول براساس نظرسنجي ها احتمال موفقيت آقاي قاليباف بيش از ديگران بود. او در عين حال تصريح مي كند كه در مرحله دوم، با همان راهبرد ثابت خودم اولين و شايد تنها چهره سياسي بودم كه از آقاي احمدي نژاد حمايت كردم.
اگر مي خواهيد از تفسير مبسوط اين فعال سياسي درباره انتخابات سال گذشته و نظرش درباره دولت احمدي نژاد آگاه شويد، شماره چهارم دوره جديد همشهري ماه را بخوانيد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |