شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۰ - Jul 22, 2006
به دنبال تحولات اخير در خانه سينما عنوان شد
حذف كرسي تهيه كنندگان تأثيري بر اكران ندارد
007431.jpg
007437.jpg
007446.jpg
گروه ادب و هنر- الهام اناري:حذف كرسي ثابت اتحاديه تهيه كنندگان، تأثير منفي بر روند توليد و اكران فيلم هاي بخش خصوصي نمي گذارد.
همايون اسعديان رئيس شوراي صنفي نمايش با اعلام اين خبر مي گويد: نبود تهيه كنندگان در هيأت مديره خانه سينما هيچ تأثيري بر بخش هاي ديگر همچون شوراي صنفي اكران و نهاد داوري نخواهد داشت و تهيه كننده ها همچنان نمايندگان خود را در بخش هايي كه با آن مرتبط هستند، خواهند داشت. به عنوان مثال همچنان شوراي صنفي نمايش براي تصميم گيري در مورد اكران فيلم نمايندگاني از تهيه كننده ها، سينماداران و كارگردانان خواهد داشت.گفتني است در تحولات اخير خانه سينما، كرسي هاي ثابت اتحاديه تهيه كنندگان و كارگردانان در هيأت مديره حذف شد و در پي مجمع عمومي خانه سينما كه با حضور اعضاي اصناف سينماي ايران برگزار شد، محمدرضا سكوت از انجمن فيلمبرداران، رويا تيموريان از انجمن بازيگران، رضا ميركريمي از كانون كارگردانان، محمد سرير از انجمن فيلمبرداران، علي معلم از انجمن منتقدان، كامران ملكي از كانون فيلم نامه نويسان و جعفر فاطمي از انجمن تهيه كنندگان مستند به عنوان اعضاي هيأت مديره خانه سينما برگزيده شدند. در اين ميان نماينده اي از اتحاديه تهيه كنندگان رأي نياورد و اين اتفاق باعث نگراني تهيه كنندگان بخش خصوصي شد؛ نگراني از بروز مشكل در اكران فيلم هايشان كه به طور قطع بر روي توليد نيز اثر مستقيم خواهد گذاشت. اما آيا حذف كرسي ثابت اتحاديه تهيه كنندگان و نبود نماينده اي از آنها، در جمع هيأت مديره تأثيري بر روند توليد و اكران فيلم هاي بخش خصوصي كه اغلب نيز پرمخاطب هستند خواهد گذاشت؟
اين سؤالي بود كه با آن به سراغ سينماگران رفتيم.
رئيس شوراي صنفي نمايش در اين باره مي گويد: ماجراي كرسي هاي ثابت فقط در يك دوره اجرا شد چون جزو اساسنامه نبود و اصلاح شد. به اعتقاد ما از ميان اصناف مختلف سينمايي آنها كه مقبوليت بيشتري دارند رظأي مي آورند و كرسي مي گيرند. در انتخاب جديد خانه سينما بر طبق اصول دموكراسي عمل كرديم. در اين ميان معتقدم هر صنفي در هر مقطع بسته به عملكرد خود در شرايط مختلف مقبوليت كسب مي كند و  رأي مي آورد پس ما هم نمي توانيم غير دموكراتيك عمل كنيم.از سوي ديگر خانه سينما يك نهاد صنفي است و تصميمات هيأت مديره هيچ ارتباطي به توليد و اكران فيلم ها ندارد. خانه سينما حافظ منافع كلان هنرمندان است و هر صنفي نيز در حوزه خود فعاليت مي كند.
اسعديان معتقد است وجود كرسي ثابت براي تهيه كنندگان، شبهاتي را در 27 صنف ديگر خانه سينما ايجاد كرده بود كه باعث دل آزردگي آنها مي شد و حالا حذف اين كرسي باعث برابري اصناف از جهت ارزش اجتماعي شده است.اسعديان در پايان مي گويد: تهيه كنندگان بخش خصوصي همچنان بر فعاليت خود مثل سابق ادامه مي دهند و اين اتفاق هيچ خللي در روند توليد و اكران فيلم هاي بخش خصوصي وارد نمي كند.
ناصر شفق، تهيه كننده با نظر مثبت بر اتفاقات اخير خانه سينما مي گويد: جريانات اخير خانه سينما و حذف كرسي ثابت تهيه كنندگان و كارگردانان از خانه سينما به نوعي احترام به خواسته صنوف سينمايي بود. صنوف ديگر مي خواستند انتخابات تعيين كننده باشد و اين به معناي حذف تهيه كننده ها و كارگردان ها نيست.هيأت مديره خانه سينما نبايد در انحصار دو صنف تهيه كننده و كارگردان باشد و اين اتفاق تازه هيچ تأثيري در جريان توليد در سينما و سياست گذاري هاي آن ندارد چون خانه سينما يك ارگان فرهنگي و نهاد صنفي است كه مسائلي همچون بيمه، وام و بازنشستگي هنرمندان را پي مي گيرد و در جريان سينماي كشور تصميم گيرنده نيست. حفظ شأن و منزلت سينماي نجيب و انساني در دستور كار خانه سينماست و اين به منزله وارد شدن در جزئيات تصميم گيري هاي سينمايي نيست.اين تهيه كننده معتقد است اتفاقات اخير باعث مي شود اتحاديه تهيه كنندگان با بازسازي، نقش واقعي خود را در صحنه سينما ايفا كند. او در ادامه مي گويد: اين اتفاق باعث تقويت بنيان هاي اساسي سينما مي شود. در حال حاضر دولت بخشي از وظيفه تهيه كنندگان را انجام مي دهد و تهيه كنندگان در مواجهه با چنين موضوعي بايد به دنبال راه هاي كاهش تصدي گري دولت در امر تهيه فيلم بوده و دغدغه رسيدن به سينماي مطلوب را در گذر از دو پل تاريخي فرهنگ و اقتصاد تنظيم كنند.خانه سينما نبايد روي نحوه اكران فيلم ها تأثيرگذار باشد بلكه بايد نقش حاشيه اي به عنوان ناظر را ايفا كند و در اين ميان تهيه كنندگان، سينماداران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تصميم گيرندگان اصلي هستند.علي معلم، نايب رئيس جديد خانه سينما نيز معتقد است خانه سينما بايد محل امن و آرامش براي اهالي سينما باشد و اگر آنها آرامش گم شده خود را در سايه اين نهاد صنفي بيابند، فضاي كلي سينماي ايران با آرامش توأم خواهد شد.علي معلم معتقد است: مهم ترين مسأله در ابتداي راه رأي گيري براي انتخاب رئيس هيأ ت مديره خانه سينما بود كه بر خلاف دوره هاي قبل بدون مشكل خاصي برگزار شد و با اكثريت قاطع آرا تركيب هيأت مديره شكل گرفت.
***
هرچند كه اكثريت قريب به اتفاق اهالي سينما معتقدند تركيب هيأت مديره خانه سينما تأثيري در شرايط اكران فيلم هاي مختلف متعلق به بخش خصوصي و يا دولتي نمي گذارد، اما تركيب جديد هيأت مديره خانه سينما در ظاهر شكل گيري اتفاقات مثبت در سينماي ايران را نويد مي دهد.انتصاب كارگرداني همچون رضا ميركريمي به رياست هيأت مديره خانه سينما يكي از دلايل اين امر است؛ البته به شرطي كه ميركريمي در پيگيري و حل مشكلات صنفي خانه سينما كه بالغ بر 4 هزار عضو دارد همچون فيلم سازي اش دقت و جسارت به خرج   دهد.

توضيح
با عرض پوزش، ادامه سفرنامه ارمنستان را كه با قلم شيواي دكتر ميرجلال الدين كزازي تقديم مي شد ، پس از اين از روز يكشنبه (فردا) در صفحه 15 خواهيد خواند.

برگزيدگان قلم زرين در تلويزيون
مهر: نشست هاي نقد و بررسي كتابهاي برگزيده چهارمين جشنواره قلم زرين برگزار خواهد شد.
با توجه به برگزاري چهارمين جشنواره قلم زرين انجمن قلم ايران و اعلام برگزيدگان اين جشنواره سالانه فرهنگي - ادبي ، به زودي نشست هاي نقد و بررسي اين آثار با حضور نويسندگان، منتقدان ادبي و صاحبان آثار برگزيده برگزار مي  شود. اين نشست ها در سالن اجتماعات انجمن قلم داير خواهد شد، همچنين قرار است براي پخش تلويزيوني، شش برنامه بيست دقيقه  اي از اين نشست هاي تخصصي تهيه و تنظيم شود كه با هماهنگي انجمن قلم گزيده اين نشست ها از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش خواهد شد.

اصفهاني ها هم
در پار« فيلم مي بينند
مهر: براي اولين بار در اصفهان و همزمان با تهران، با آغاز به «ار سينماي روباز، اين ام«ان براي اصفهاني ها فراهم شد تا جمعه شب ها در پار« ها و بوستان ها فيلم  هاي سينمايي تماشا «نند.
طرح سينماي روباز از هفته گذشته با هم«اري سازمان رفاهي-تفريحي شهرداري اصفهان و تالار هنر با هدف ارتقاي سطح فرهنگي شهروندان و پر«ردن اوقات فراغت آنها آغاز شده است. هفته گذشته فيلم هاي عروس مرده و شاخه گلي براي عروس به طور آزمايشي در پار« لاله اصفهان به نمايش درآمد. قرار است طرح سينماي روباز در پار« هاي حاشيه زاينده رود و ديگر پار« هاي اصفهان تا پايان تابستان با هم«اري پايگاه هاي بسيج و «لانتري هاي مناطق به اجرا درآيد.

دو نقش متفاوت شاهرخ خان
در يك فيلم سينمايي
گروه ادب و هنر- شاهرخ خان- سوپراستار مسلمان هند- در فيلم تازه اش دان در دو نقش متفاوت ظاهر مي شود. اين فيلم، نسخه دوباره سازي شده يك فيلم بسيار پرفروش آميتاب باچان به همين نام است كه در دهه۷۰ روي پرده سينماها رفت.
به نوشته سايت اينديا اف ام، شاهرخ خان در دان در نقش يك گنگستر بي رحم بازي مي كند كه يك جوان ساده دل كه بسيار شبيه به اوست جايش را مي گيرد. اين جابه جايي باعث وقوع اتفاقات و ماجراهايي مي شود كه خط اصلي قصه فيلم را پيش مي برد. بازي باچان در نسخه اصلي فيلم با تحسين تماشاگران و منتقدان سينما روبه رو شد و تحليلگران مشابه همين تحسين را براي شاهرخ خان پيش بيني مي كنند.

ايميل درجه بندي فيلم ها براي خانواده هاي آمريكايي
گروه ادب و هنر- پدر و مادرهاي آمريكايي از اين پس مي توانند به طور دقيق تصميم بگيرند فرزندان خود را به تماشاي كدام محصولات سينمايي ببرند. كمپاني هاي بزرگ فيلم سازي خدمت جديدي را شروع كرده اند كه بر اساس آن سيستم درجه بندي فيلم هاي سينمايي براي خانواده ها ايميل مي شود.
به گزارش بي بي سي سرويس فوق كه درجه بندي فرش قرمز نامگذاري شده، يك دفترچه خبري كوچك است كه هفتگي فرستاده مي شود و در آن اطلاعات لازم و ضروري درباره فيلم هايي كه قرار است به روي پرده سينماها بروند، به والدين داده مي شود.اتحاديه فيلم سازان آمريكا مبتكر اصلي اين طرح است. اين اتحاديه در كنار ايميل كردن اطلاعات درجه بندي سني فيلم هاي سينمايي، يك پوستر هم چاپ و در دسترس عموم قرار مي دهد. اين پوستر به خوانندگان خود درباره نحوه درجه بندي فيلم ها و مفهوم اين درجه بندي ها توضيحات لازم را مي دهد. مدير اتحاديه فيلم سازان آمريكا در اين باره مي گويد: با انجام اين كار مي خواهيم كار خانواده ها را در انتخاب فيلم هايي كه مي خواهند به تماشايشان بروند راحت تر كنيم. اين شيوه به آنها كمك مي كند تا كارهايي را كه مناسب حال فرزندانشان است انتخاب كنند .تحليلگران سينمايي پيش بيني مي كنند كشورهاي اروپايي و آسيايي هم از اين روش پيروي كنند. خانواده ها كه هميشه نگران تاثيرپذيري نامناسب فرزندان خود از فيلم هاي سينمايي هستند، از طرح جديد كمپاني هاي فيلم سازي استقبال كرده اند.

غرش حقوقي ببرخيزان و اژدهاي پنهان
007458.jpg
گروه ادب و هنر- توليد قسمت دوم فيلم موفق و اسكاري ببرخيزان، اژدهاي پنهان به صورت يك منازعه حقوقي درآمده است. پسر نويسنده كتاب ببر خيزان، اژدهاي پنهان عليه شكايت كمپاني كلمبيا يك شكايت جديد ارايه كرده است.به نوشته بي بي سي، كمپاني كلمبيا ادعا مي كند كه به دنبال قراردادي كه با يك كمپاني هنگ كنگي در سال 2005 امضا كرده، امتياز برگردان سينمايي كتاب هاي ونگ دو لو را- كه سال 1977 در گذشت- خريداري كرده است.
اين كتاب ها دنباله اي بر قصه ببرخيزان، اژدهاي پنهان هستند. اما پسر ونگ اين ادعا را رد مي كند.پسر ونگ مي گويد سال قبل قرارداد ي با شركت فيلم سازي برادران وينستن- مديران سابق شركت ميراماكس- امضا كرد كه براساس آن اين شركت مي تواند دنباله هايي بر ببرخيزان، اژدهاي پنهان را تهيه و توليد كند. هر دو شركت سينمايي كلمبيا و وينستن قصد دارند قسمت جديدي از اين فيلم را بسازند.از آن جا كه پسر ونگ در كانادا زندگي و كار مي كند، كمپاني كلمبيا شكايت خود عليه او و شركت وينستن را به دادگاه عالي شهر ساسكاچون- كه پسر ونگ ساكن آنجاست- ارايه داده است. پسر ونگ و شركت وينستن هم به همين دادگاه شكايت كرده اند.

نگاه روز
حذف بخش خصوصي
گروه ادب و هنر- سعيد مروتي: پس از ماه ها كشمكش و دعوا ميان اهالي سينما، با برگزار شدن مجمع عمومي خانه سينما و انتخاب اعضاي هيأت مديره، سينماي ايران سرانجام به ساحل آرامش و ثبات رسيد. همان طور كه پيش بيني مي شد، رضا ميركريمي به عنوان رئيس هيأت مديره خانه سينما انتخاب شد.ميركريمي پس از اثبات توانايي هايش در عرصه فيلمسازي بايد نشان دهد كه مدير توانايي نيز هست. بخصوص اين كه او رئيس هيأت مديره اي شده كه تركيب جالب توجهي دارد.شايد در نگاه اول بتوان گفت اين مستقل ترين تركيب هيأت مديره خانه سينماست. چون بسياري از اصناف سينما كه تا پيش از اين راهي به هيأت مديره نداشتند يا به سختي چنين امكاني مي يافتند، حالا به رأس هرم قدرت خانه سينما راه يافته اند.سينماي ايران گرفتار معضلات زيادي است و مي توان اميدوار بود كه تركيب تازه هيأت مديره خانه سينما، انگيزه و تلاشي مضاعف در جهت رفع اين مشكلات دارد. بخصوص اين كه در ماه هاي اخير اختلافات داخلي اهالي سينما، باعث شد تا خانه سينما به بسياري از وظايفش نپردازد. با نگاهي به تركيب هيأت مديره مي توان گفت كه رضا ميركريمي و علي معلم بيشترين سهم را در ترسيم چشم انداز آتي اين هيأت و سياستگذاري هاي آن دارند. چنان كه اولي به عنوان رئيس و دومي به سمت نايب رئيس و سخنگو انتخاب شد. ميركريمي چنان كه در بالا آمد سينماگر انديشمندي است و علي معلم هم به عنوان عضوي از جامعه مطبوعات و منتقدان سينما مي تواند در اتخاذ تصميماتي كه آينده بهتري براي سينما رقم بزند، تأثيرگذار باشد. هر چند نمي توان به سادگي از حذف اتحاديه تهيه كنندگان از تركيب هيأت مديره گذر كرد. اين اولين بار است كه هيچ عضوي از اتحاديه به هيأت مديره خانه سينما راه نيافته است. با حذف كرسي ثابت اتحاديه تهيه كنندگان و كانون كارگردانان؛ كانون توانست عضوي را به هيأت مديره بفرستد كه بر كرسي رياست تكيه زند ولي نماينده اتحاديه نتوانست راي لازم براي حضور در هيأت مديره را به دست آورد.جالب اين كه تيمي از اعضاي كميته سه نفره حل اختلاف كه جزو برگزاركنندگان انتخاب اخير هيأت مديره بود، در اظهار نظري جالب توجه گفته است كه حتي جدا شدن اتحاديه تهيه كنندگان هم لطمه اي به خانه سينما نخواهد زد. جالب اين كه گوينده چنين سخني خود تهيه كننده است و عضو اتحاديه، منتها متعلق به آن طيفي كه دولتي خوانده مي شوند.به هر حال حذف تهيه كننده بخش خصوصي از حيطه تصميم گيري هاي كلان جامعه اصناف سينمايي، اتفاقي است كه شايد فقط در يك سيستم كاملاً دولتي رخ دهد.از سويي حضور چهره هاي تازه نفس و پرانرژي در هيأت مديره خانه سينما مي تواند چشم اندازي اميدواركننده را براي آتيه سينما رقم بزند و از سوي ديگر نمي توان به سادگي از حذف بخش خصوصي گذر كرد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |