شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۰ - Jul 22, 2006
نسل جديد مريخ نورد ها
روبات هاي جهنده براي اكتشاف در مريخ
007494.jpg
گروه علمي فرهنگي- ممكن است روزي سياره سرخ، دسته هايي از روبات هاي به اندازه توپ تنيس را مشاهده كند كه در جستجوي حيات به درون غارهاي زيرزميني جهش مي كنند. اين روبات ها انرژي خود را از پيل هاي سوختي مينياتوري به دست مي آورند و براي جهش و حركت از فناوري ماهيچه مصنوعي بهره خواهند برد.
به نوشته سايت پارس اسكاي، اين روبات ها كه به دوربين ها و حسگرهاي كوچكي مجهز مي شوند براي جمع آوري اطلاعات به طور مستقل عمل خواهند كرد و به جستجوي نشانه هاي باقيمانده از حيات ذره بيني مي پردازند كه ممكن است با سرد و خشك تر شدن سياره طي هزاران سال به لايه هاي زيرين سياره عقب نشيني كرده باشند. روبات هاي مريخ توسط پنلوپ بوستون، استاديار موسسه نيومكزيكو و پروفسور استيون دوبووسكي از موسسه فناوري ماساچوست در حال طراحي هستند.
ماكس كولمن، مدير مركز جستجوي حيات در آزمايشگاه پيشرانه موشكي ناسا مي گويد كه در اختيار داشتن تعداد زيادي تجهيزات كوچك كه بتوانند ناحيه اي گسترده تر از يك كاوشگر مجزا را پوشش دهند راهكاري ابتكاري است. بوستون كه مدير برنامه تحقيقاتي Cave and Karst دانشگاه است زمان زيادي را صرف مطالعه حيات ذره بيني غارهاي كره زمين كرده است. وي تصور مي كند كه حيات ذره بيني غارهاي زميني مي تواند مدلي از حيات باشد كه احتمالا در غارهاي مريخ وجود داشته است.
اما براي اكتشاف غارهاي مريخ نياز به تجهيزاتي متفاوت از آنچه كه مريخ پيماها اخيرا روي اين سياره مستقر كردند مي باشد. اين مريخ پيماها نمي توانند نواحي دشوار درون غارها را جستجو كنند و از دست دادن و يا آسيب ديدن آنها نيز پر هزينه است. روبات هاي جهنده آن قدر كوچك هستند كه مي توان هزاران عدد از آنها را در محموله يك كاوشگر مانند كاوشگر اكتشاف مريخ (Mars Explorer Rover) جاي داد. از دست دادن تعدادي از اين روبات ها در شرايط خطرناك غارگردي تاثير منفي روي جمع آوري اطلاعات نخواهد داشت.
روبات ها پوسته سختي از جنس مواد پيشرفته خواهند داشت كه ممكن است شفاف و يا غير شفاف باشد. اين پوسته ها مي توانند سرماي سخت مريخ، پرتو شديد فوق بنفش كه آنها را بمباران مي كند و جو نازك مملو از ذرات باردار را تحمل كنند. تعدادي از روبات ها مجهز به دوربينهاي كوچكي خواهند بود و برخي ديگر حسگرهايي خواهند داشت كه متغيرهايي مانند كيفيت هوا، دما، رطوبت و يا رگه هاي بيولوژيكي و شيميايي را اندازه گيري مي كنند. ممكن است تعدادي از آنها نيز تراشه هاي رايانه اي مينياتوري را حمل كنند كه براي انجام آزمايشات محدود روي خاك و نمونه هاي ديگر طراحي شوند.
هر روبات بر اساس يك برنامه رايانه اي كه از رفتار حشرات مدل سازي شده حركت و عمل خواهد كرد. هر روبات از وجود روبات هاي اطراف خود آگاهي خواهد داشت و براي عملي ساختن يك ماموريت به طور گروهي با هم فعاليت مي كنند. براي مثال ، اگر يكي از آنها كه حامل يك حسگر شيميايي است از كار بيفتد و يا گم شود، روباتي ديگر كه يك حسگر شيميايي را با خود حمل مي كند وظيفه آن را به عهده مي گيرد.
بوستون و دابووسكي در نظر دارند تا دو سال آينده را صرف ساخت و آزمايش نمونه هاي اوليه اي كنند كه ممكن است طي ۱۰ يا ۲۰ سال آينده روي مريخ و يا حتي ماه قدم بگذارند.

اجراي همزمان ويندوز و لينوكس
007500.jpg
گروه علمي فرهنگي- مايكروسافت با همكاري يكي از توليدكنندگان لينوكس به نام زين سورس، اجراي نگارش بعدي ويندوز سرور را در رايانه هاي استفاده كننده از سيستم عامل لينوكس ممكن مي كند. به گزارش رويترز، اين اقدام مايكروسافت آخرين اقدام اين شركت در راستاي كاهش مقاومت در برابر گسترش سيستم عامل لينوكس محسوب مي شود.
بر پايه توافق جديد مايكروسافت با زين سورس، اين دو شركت نرم افزار مجازي سازي (Virtualization) جديدي را توليد مي كنند كه به كمك آن مي توان به صورت هم زمان سيستم عامل جديد ويندوز سرور و سيستم عامل لينوكس را در يك رايانه اجرا كرد.
هم اكنون مهمترين نرم افزار مجازي سازي براي اجراي همزمان چند سيستم عامل در رايانه به شركت وي ام ور (VMware) تعلق دارد كه در حقيقت ابداع كننده اين فن آوري نيز محسوب مي شود. نرم افزارهاي مجازي سازي به پردازنده رايانه اجازه مي دهند كه نرم افزارهاي كاربردي ويژه اجرا شدن در ويندوز و لينوكس را كه داراي تفاوتهاي اساسي با يكديگرند، به طور همزمان اجرا كنند. اين امر به مفهوم امكان اجراي نرم افزارهاي بيشتر در هر رايانه و در نتيجه حذف هزينه هاي لازم براي خريداري سخت افزارهاي اضافي به منظور اجراي نرم افزارها تحت سيستم عاملهاي مختلف در رايانه هاي مختلف است.
مايكروسافت اعلام كرده است بر اساس توافقات جديد، نگارش بعدي سيستم عامل ويندوز سرور (لانگ هورن) ويژه استفاده در رايانه هاي سرور، به قابليتي مجهز مي شود كه كاربران با كمك آن مي توانند بدون هزينه هاي اضافي به صورت همزمان اين سيستم عامل را در كنار سيستم عامل لينوكس در رايانه اجرا كنند.

اينتل يا اي ام دي
007491.jpg
گروه علمي فرهنگي- مقايسه جديدترين پردازنده هاي خانواده «كور ۲ديو»Duo ۲ Coreشركت اينتل با پردازنده هاي توليدي شركت «اي ام دي» نشان مي دهد اينتل بار ديگر برتري خود را در زمينه عملكرد پردازنده هاي رايانه اي از شركت «اي ام دي» باز پس گرفته است.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوزفكتور»، كارشناسان نشريه تحقيقاتي «رگ هاردور» اعلام كردند سرعت محاسباتي پردازنده جديد «كور ۲ديو» شركت اينتل كه به زودي به بازار عرضه مي شود، از سرعت محاسباتي آخرين محصولات «اي ام دي» به ميزان قابل توجهي بالاتر است و به همين علت شركت «اي ام دي» براي ادامه رقابت با اينتل يا بايد قيمت محصولات فعلي خود را كاهش داده و يا محصولات جديد و كارآمدتري را روانه بازار سازد.
شركت «اي ام دي» كه پس از اينتل، دومين توليدكننده بزرگ پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي و رايانه هاي سرور محسوب مي شود در ماه هاي اخير موفق شده بود با پردازنده هاي «اتلن» (ويژه رايانه هاي شخصي) و «اوپترون» (ويژه رايانه هاي سرور) كه داراي كارايي بالا و مصرف انرژي اندك بودند، بخش قابل توجهي از بازار پردازنده هاي شركت اينتل را تصاحب كند اما هم اكنون اينتل با پردازنده «كور ۲ديو» به اوج قدرت خود بازگشته است.
كارشناسان وب سايت «اكستريم تك» نيز در جديدترين اظهار نظرهاي خود اعلام كردند سري پردازنده هاي «كور۲ ديو» كه به مرور جايگزين پردازنده هاي پنتيوم ۴ شركت اينتل مي شوند، با برخورداري از دو هسته محاسباتي مجزا و سرعت محاسباتي دست كم ۲/۶۶گيگاهرتز، كاملا از نظر كارايي بر پردازنده هاي فعلي «اتلن ۶۴» و «اتلن اف اكس» شركت «اي ام دي» برتري دارند.

آموزش عالي
جلسه كميسيون  شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري
گروه علمي فرهنگي - در هشتمين جلسه كميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري كه با حضور معاونين وزارتخانه هاي مختلف برگزار شد، ساختار تشكيلاتي شورا و ايجاد شورا هاي تخصصي ارائه و رأي گيري در اين زمينه به جلسه بعدي موكول شد.
به گزارش همشهري،معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در جمع خبرنگاران در زمينه هشتمين جلسه كميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقا ت و فناوري گفت: بسياري از معاونين وزارتخانه ها، فرهنگستان ها و مسئولين دانشگاه ها در جلسات كميسيون هاي شورا شركت مي كنند و جلسات كميسيون دائمي  شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري با تصويب جمع، هر ماه برگزار مي شود.
منصور كبگانيان در مورد موضوعات مطرح شده در جلسه هشتم اين كميسيون اظهار داشت: اين جلسه در خصوص ساختار تشكيلاتي و شوراهاي تخصصي شوراي عالي بود. اعضاي كميسيون در حال تصميم گيري در زمينه اين ساختار تشكيلاتي هستند و رأي گيري نهايي در اين جلسه صورت نگرفت.به گفته وي كميسيون دائمي  ديگري جهت رأي گيري نهايي، دو هفته ديگر و كارگروه فوق العاده نيز در هفته آينده تشكيل مي شود.
كبگانيان با اشاره به دومين جلسه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري كه با حضور رئيس جمهوري تشكيل شده بود، افزود: جلسه قبلي شورا ۹ مصوبه داشت كه اجراي آنها نيازمند زمان و انرژي است. ايجاد بانك اطلاعات علمي  و پژوهشي كشور و نظام مديريت پژوهش و فناوري، از مهمترين اين مصوبات بود كه به تشكيل چندين كارگروه و كميته تخصصي در اين زمينه منجر شد.
وي اضافه كرد: بانك نخبگان و همچنين بانك علوم ديني به مناسبت سال پيامبر اعظم(ص) از مباحثي است كه در اين بانك قرار مي گيرد.
كبگانيان ادامه داد: اين بانك طراحي شده و زماني كه زيرساخت بانك آماده شود، براي اجرا به مناقصه گذاشته مي شود و دستگاه هاي اجرايي موظف به ارائه گزارش در آن هستند.وي با بيان اينكه مصوبات جلسه دوم شوراي عالي به زودي توسط رياست جمهوري ابلاغ مي شود گفت: رئيس جمهور قول داده است هر سه ماه يك بار جلسات شوراي عالي علوم تشكيل شود. دبيرخانه شورا نيز در تلاش است مصوبات به حدي برسد كه قابل ارائه در سومين جلسه شوراي عالي باشد.
آموزش سنتي ايران بايد متحول شود
ايسنا: رئيس مركز كارآفريني دانشگاه خواجه نصير خواستار بازنگري در مواد درسي دانشگاهها در جهت كارآفريني شد.
صالح يزدي در نشست جمعي از رؤساي مراكز كارآفريني دانشگاهها در دانشگاه تهران با بيان اين كه صنعت و خدمات جوامع در حال توسعه به سرعت متحول مي شود، افزود: در آموزش سنتي ايران بايد تحول ايجاد شده و مواد درسي نيز بازنگري شود.
وي با اعتقاد به اين كه سيستم هاي داخل كشور سرعت لازم براي تحول را ندارند، گفت: بوروكراسي موجود در وزارت علوم و دانشگاهها باعث شده تا دانشگاه نتواند نيازهاي جامعه را شناسايي كند و باعث ايجاد فاصله زيادي بين دانشگاه و صنعت شده كه اين فاصله با رشد جامعه بيشتر مي شود.
وي راهكار كاهش فاصله بين دانشگاه و صنعت را كارآفرين شدن و تحول در دانشگاهها دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به فعاليت مراكز كارآفريني خلأهاي موجود بين دانشگاه  و صنعت از بين مي رود. يزدي تأكيد كرد: در كنار آموزش هاي تخصصي در دانشگاه ها بايد به آموزش هاي مشاوره اي و ترويجي پرداخته شود و دانش آموختگان دانشگاه بايد افرادي باشند كه وضعيت روز جامعه را درك كنند.
رئيس مركز كارآفريني دانشگاه تربيت معلم نيز در اين نشست مقصر اصلي معضل اشتغال را متوجه علمداران توسعه بهره وري در كشور دانست و گفت: پيش زمينه حل مشكل اشتغال، مسأله بهره وري است. بوجاري در خاتمه مسأله خلاقيت در استادان را بحران عنوان كرد و افزود: برخي استادان حاضر به تغيير نيستند و اشتغال خلاقانه آنها پايين بوده و فرهنگ ريسك پذيري ندارند.

علمي  فرهنگي
با اختصاص ۱۸۶ميليارد ريال اعتبار
مدارس شبانه روزي در استان هاي محروم و مرزي احداث مي شود
گروه علمي فرهنگي- نماينده ويژه رئيس جمهوري در مورد توزيع و ابلاغ اعتبارات هزينه اي (جاري) و تملك دارايي هاي سرمايه اي (عمراني) رديف هاي متفرقه منظور شده در قانون بودجه سال۱۳۸۵ كل كشور بين دستگاه هاي اجرايي ذي ربط موافقت كرد تا مبلغ ۱۸۶ ميليارد ريال با عنوان «احداث مدارس شبانه روزي دانش آموزان در مناطق استان هاي محروم و مرزي» برابر مقررات و قوانين هزينه شود.به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اعتبار مذكور در استان آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اصفهان، ايلام، بوشهر، چهار محال و بختياري، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، خراسان رضوي، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، كردستان، كرمان، كرمانشاه، كهكيلويه و بويراحمد، گلستان، زنجان، لرستان، هرمزگان و همدان هزينه خواهد شد.
نماينده ويژه رئيس جمهور همچنين از محل اعتبار قانون بودجه سال۱۳۸۵كل كشور مبلغ۲۵۰ميليارد ريال با عنوان «ساخت سرويس هاي بهداشتي مدارس سراسر كشور» در نظر گرفت كه در اختيار سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس كشور قرار مي گيرد.
همايش پاركهاي علمي آسيا در اصفهان
برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي -همايش پاركهاي علمي - تحقيقاتي منطقه آسيا با هدف ارايه آخرين دستاوردهاي نظري و كاربردي در زمينه پاركها و مراكز رشد علم و فناوري طي روزهاي ۲۷و ۲۸ شهريورماه امسال در شهرك علمي - تحقيقاتي اصفهان برگزار مي شود.
به گزارش همشهري ،معاون توسعه فناوري شهرك علمي - تحقيقاتي اصفهان در هشتمين جلسه كميسيون دايمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين مطلب گفت: ايجاد يك شبكه ارتباطي براي انتقال تجارب و اطلاعات بين اعضاي انجمن پاركهاي علمي در آسيا با صاحب نظران ايراني از برنامه هاي اين همايش است.
محمد شيخ زين الدين، به اشتراك گذاشتن تجربيات پاركها و مراكز رشد در زمينه راه اندازي و مديريت پاركها و مراكز رشد واحدهاي فناوري و نيز معرفي دستاوردهاي پاركها و مراكز رشد و فناوري ايران را از اهداف ديگر اين همايش برشمرد و اظهار داشت: در حاشيه اين همايش، نمايشگاه جنبي از دستاوردها و پيشرفتهاي پاركهاي فناوري ايران و ساير كشورها برپا خواهد شد. همچنين در اين همايش دو كارگاه آموزشي با موضوع مديريت پاركهاي علمي و مديريت مراكز رشد فناوري برگزار خواهد شد. در انجمن پاركهاي علمي، ۶۵ كشور جهان عضويت دارند كه همايش سالانه آن در بخش منطقه اي در كشورهاي مختلف برگزار مي شود و آمريكا نيز همه ساله ميزبان همايش بخش بين المللي آن است.
آغاز به كار اجلاس رؤساي دانشگاه هاي جهان در تايلند
ايرنا: اجلاس سالانه رؤساي دانشگاههاي جهان روز پنج شنبه با سخنراني تاكسين شيناواترا سرپرست نخست وزيري تايلند در بانكوك آغاز به كار كرد.
حسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري در رأس هيأتي از رؤساي دانشگاه هاي تبريز، تربيت مدرس و تربيت معلم به نمايندگي از كشورمان در اين اجلاس حضور دارد.
پنجاه كشور در سطح وزير، معاون وزير و رؤساي دانشگاه در اين اجلاس كه تا عصر يكشنبه ادامه خواهد يافت، شركت كردند.
تاكسين در سخنراني افتتاحيه خود، آموزش را ركن اصلي توسعه و موجب تحول و ترقي در كشورهاي جهان دانست. وي تاكيد كرد كه در سايه ارتقاي دانش انسانها، صلح و دوستي در جهان استقرار خواهد يافت.
تاكسين ابراز اميدواري كرد كه تبادل نظر مقامهاي علمي و رؤساي دانشگاه ها بتواند منجر به ارتقاي سطح دانش در جهان شود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |