شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۰ - Jul 22, 2006
وزير مسكن:
۶۰ متر از ساحل خزر را آزاد مي كنيم
ايرنا: وزير مسكن و شهرسازي گفت: از مصوبه قبلي هيأت دولت و مجلس براي آزادسازي ۶۰متر از حريم درياي خزر كه دولت مالك واقعي آن است به طور كامل و جدي حمايت مي كنيم.
محمد سعيدي كيا در جمع كارشناسان ساخت  و ساز مازندران در دفتر استاندار اين استان افزود: هر چند اين كار با تنش و مخالفت هايي همراه خواهد بود اما با تمام قدرت و با حمايت رئيس جمهوري اين كار را به صورت قانوني انجام مي دهيم.
وي اضافه كرد: به رغم پيشروي آب و تغييرات حاصله در حريم دريا طرح جديدي را با عنوان آزادسازي سواحل درياي خزر به هيأت دولت و مجلس ارائه خواهيم داد.
وزير مسكن و شهرسازي خاطر نشان كرد: به هيچ عنوان به بهانه ساخت مراكز آموزشي وغيره زمين به بخش هاي دولتي  واگذار نخواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از اجرايي شدن طرح هادي در ۲۸استان كشور خبر داد و گفت: اكنون طرح هادي مازندران و خراسان رضوي هنوز به اتمام نرسيده است.
در ادامه اين نشست، ابوطالب شفقت استاندار مازندران درباره سواحل اين استان گفت: اكنون زمين خالي براي ورود عموم به دريا وجود ندارد .
وي تنها راه آزادسازي حريم ۶۰متري سواحل درياي خزر را عقب نشيني دستگاه هاي دولتي خواند و ادامه داد: اگر دولتي ها اين كار را بكنند مردم با تأسي  از  اهالي دولت و رضايت خود اين كار را  انجام مي دهند.
وي اضافه كرد: متأسفانه دستگاه هاي دولتي بيشترين تصرف را در حريم سواحل دريا دارند.
وزير مسكن و شهرسازي در سفر امروز خود ضمن نشست با كارشناسان معاونت عمراني استانداري، مسكن و شهرسازي و انبوه سازان از پروژه هاي نيمه تمام ساري، بابل و آمل بازديد خواهد كرد.

نمايشگاه پوشاك اسلامي امروز به كار خود پايان مي دهد
انتظارات از نمايشگاه ريحانه برآورده نشد
عكس-مسعود خامسي پور
007503.jpg
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار: نمايشگاه پوشش اسلامي «ريحانه» كه با هدف ارائه الگوهاي اسلامي، بومي و ايراني و طراحي لباس ملي ايرانيان از ۲۲ تير ماه در مصلي تهران آغاز به كار كرد امروز به كار خود پايان مي دهد. اين نمايشگاه به دليل نظرات، بحث ها و تبليغاتي كه قبل از آن وجود داشته انتظارات زيادي را براي مخاطبان به وجود آورد و عده زيادي از شهروندان به ويژه زنان تهراني به دنبال يافتن لباس هاي مناسب راهي اين نمايشگاه شدند. تعداد زيادي از اين افراد كساني بودند كه معتقدند در فروشگاه هاي سطح شهر لباس هاي مناسبي متناسب با الگوها و پوشش ايرانيان وجود ندارد و اين كمبود منجر به گسترش بدحجابي به ويژه در ميان دختران جوان شده است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم در اين نمايشگاه گفت: مسائل اخلاقي و امور مرتبط با بانوان از مهم ترين موضوعاتي است كه براي ارتقاي امنيت اجتماعي همواره مورد توجه قرار مي گيرد و برگزاري اين نمايشگاه و نمايشگاه هاي مانند آن در راستاي حمايت پليس از بانوان و دختران در جامعه است و به هيچ وجه پليس قصد قرار گرفتن در برابر زنان را ندارد.
وي افزود: هدف نيروي انتظامي، حفظ فرهنگ و عرف جامعه است، به همين دليل تمامي اين طرح ها با وجهه فرهنگي اجرا مي شوند و از همه اصناف، توليدكنندگان، عرضه كنندگان پوشاك و وزارت ارشاد، صدا و سيما و به طور كلي تمامي دستگاه هايي كه به نوعي مي توانند در ترويج فرهنگ اسلامي و ايراني نقش داشته باشند، براي آموزش عمومي و ارائه هشدارهاي ايمني بسيار مؤثر است.
سردار منيري، مديرعامل بنياد تعاون ناجا نيز گفت: اين نمايشگاه شامل ۱۲۰ غرفه شامل ۷۰ غرفه توليدي، ۱۵ غرفه طراحي لباس و ۳۰ غرفه مرتبط با اقلام فرهنگي مي شود كه در اين ميان غرفه اي هم اختصاص به ميراث فرهنگي دارد كه با هدف شناسايي فرهنگ ايراني از دوران قديم و پوشش و حجاب سنتي و قديمي ايراني داير شده است.اين نمايشگاه نخستين گامي بود كه از سوي نيروي انتظامي در زمينه پوشش اسلامي برداشته شده بود و با بايدها و نبايدهاي زيادي از سوي مردم و بازديدكنندگان روبه رو شد.
برخي از مردم اعتقاد داشتند كه عليرغم انتظاري كه مي رفت چندان طرح هاي جديد و متفاوتي ارائه نشد و با استقبال خوبي كه مردم از خود نشان دادند نتوانستند مدل هاي جديدي كه در عين حال با طرح هاي موجود متفاوت باشد، پيدا كنند.عده اي از طراحان نيز گفتند: فرصت كافي براي جمع آوري و ارائه طرح هاي متنوع پوشش اسلامي در اختيار نداشتند و اميدوار بودند كه اين كاستي در نمايشگاه هاي بعدي جبران شود.
سردار احمدي مقدم، فرمانده نيروي انتظامي هم گفت: نيروي انتظامي مسئول طرح و مدل لباس هاي عرضه شده در اين نمايشگاه نيست، چراكه اين كالاها را بخش خصوصي و توليدكنندگان جمع آوري كرده و ما تنها براي اين افراد حدودي را طرح كرديم و آنان نيز ملزم به رعايت بودند. توليدكنندگان و توزيع كنندگان مانتوهاي زنانه بايد به اين موضوع تشويق شوند كه بازار فروش لباس هاي اسلامي بازار اقتصادي مناسبي داشته باشد.در نمايشگاه پوشش اسلامي اقشار مختلفي براي بازديد حضور داشتند كه هركدام از آنها به نوعي عقايد خود را مطرح مي كردند و اكثرا به دنبال طرح ها و تنوع بيشتري بودند.
دختران جوان بيشترين ناراضيان بودند، به دليل اين كه چندان تفاوتي ميان توليدات عرضه شده در اين نمايشگاه و فروشگاه هاي بيرون نمي ديدند، ضمن اين كه رنگ هاي شاد و جالب توجه آنها كمتر در غرفه ها ديده مي شد. آنها حتي معتقد بودند بسياري از البسه عرضه شده از مد افتاده، قديمي و غيرقابل استفاده است. از سوي ديگر در اين نمايشگاه غرفه هاي چادر ملي از استقبال خوبي برخوردار بودند و بانواني كه به دنبال خريد اين چادر بودند، توانستند باتوجه به راحت بودن اين پوشش، خريد خوبي داشته باشند، ضمن اين كه عده زيادي از خريداران هم نسبت به بالا بودن قيمت آن اعتراض داشتند و معتقد بودند كه مي شد در جنس هاي متفاوت و با قيمت هاي پايين تري هم اين توليد را عرضه كرد تا همه متقاضيان بتوانند آن را تهيه كنند.
توليدكنندگان چادر ملي هم معتقد بودند كه اگر از طرف وزارت بازرگاني حمايت شوند مي توانند اين چادر را كه در حال حاضر با قيمت حداقل ۱۸ هزار تومان عرضه مي شود با قيمت ۸ هزار تومان به مردم عرضه كنند.
در هر صورت اين نمايشگاه امروز درحالي به كار خود پايان مي دهد كه بسياري از بازديدكنندگان آن را فاقد جذابيت ارزيابي كردند.

تحميل قوانين بر تأمين اجتماعي باعث شد
افزايش ۴۳۰ هزار مستمري بگير
ايسنا : مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي گفت: دريافت يك ريال حق بيمه غيرقانوني و خلاف قانون از بيمه شدگان، تمام سازمان تامين اجتماعي را نابود مي كند.
داوود مددي افزود: بيمه شدگان بايد بدانند حق بيمه پرداختي بابت تامين آتيه آنهاست.وي با بيان اين كه مجموعه حق بيمه دريافتي از بيمه شدگان با احتساب سود سرمايه گذاري تنها جوابگوي پرداخت سه سال مستمري بازنشستگي است، گفت: به عنوان مثال در صورتيكه بيمه شده اي از سال ۵۵ تا ۸۵ حق بيمه پرداخت كرده باشد، با نرخ سود سرمايه گذاري ۱۸ درصدي در پايان اين مدت ۵/۶ ميليون تومان دريافتي سازمان تامين اجتماعي بوده است كه در سال اول بازنشستگي، دو ميليون و ۲۰۰ هزار تومان آن به منظور پرداخت مستمري بازنشستگي هزينه مي شود.
مددي يادآور شد: اين در حاليست كه تمامي بيمه شدگان ۳۰ سال پرداخت حق بيمه ندارند و به طور متوسط ۶/۱۶ سال حق بيمه از بيمه شدگان دريافت مي شود.همچنين حق بيمه ۸۵ درصد بيمه شدگان بر اساس حداقل حقوق است.به گفته وي، متوسط پرداختي به بازنشستگان ۲۳۳ هزار تومان و متوسط حقوق مبناي كسر حق بيمه براي بيمه شدگان ۱۸۲ هزار تومان است.مديرعامل سازمان تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: اين درحاليست كه همواره هزينه هاي بسياري از طريق تصويب قوانين مختلف به سازمان تامين اجتماعي تحميل مي شود.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي خاطرنشان كرد: اگر تحميل اين قوانين در سازمان تامين اجتماعي صورت نمي گرفت، هم اكنون بايد ۶۷۰ هزار مستمري بگير داشتيم، ولي تعداد مستمري بگيران با افزليش ۴۳۰ هزار نفري هم اكنون يك ميليون و ۱۰۰ هزار نفررسيده است.وي با طرح اين پرسش كه چه مجوز شرعي براي صرف پس انداز بيمه شدگان در جبران خسارات صنعت داريم؟ از اظهاراتي در خصوص كاهش نرخ حق بيمه گلايه كرد و گفت: هم اكنون ميانگين پرداخت مستمري بازنشستگان در سازمان تامين اجتماعي ۲۶ سال و ميانگين پرداخت مستمري بازماندگان ۳۱ سال است.

از ميان نامه ها
نان تهران و دوره گذار
تهران علاوه بر باغ ها و انجيرها و انارهايش به نانوايي ها و نان هاي مأكول و خوشمزه اش نيز شهرت داشت. سنگك، اصلاً يك نان تهراني است و يا حداقل با تهران به شهرت رسيده است.
تجسم دو نوع سنگك، قهوه اي براي صرف صبحانه با پنير و كبابي براي خوردن كباب با ريحان، هميشه اشتهاي مردم را تحريك مي كرد. بربري هاي خوشمزه تهران، تافتون ها به خصوص تافتون هاي مشهدي و لواش تبريزي كه پس از سال ها بومي تهران شده بودند، هم از نان هاي مثال زدني پايتخت بودند. زمانه عوض شد، تهران هم بزرگتر شد و جمعيتش افزون تر.
نانوايي هاي سنتي كه هميشه نان هايشان روي پيشخوان پهن بود و عطرش تا هفت كوچه مي پيچيد، ديگر جوابگوي جمعيت تهران نبودند و كم كم،  بساط نان ماشيني پهن شد.
نان ماشيني پيش از هر چيز سرعتش را در توليد انبوه به نمايش گذاشت. مردم وقتي در برابر يك خط توليد كه پي درپي نان پخته را تحويل مي داد، به حيرت و تحسين افتادند، متقاضي داير شدن نانوايي ماشيني در محله و كوي و  برزن خودشان شدند.
اما به مرور كه تب نان ماشيني فروكش كرد، تازه مصرف كنندگان متوجه شدند كه اين نان موقع جويدن به سق دهان مي چسبد، خوب جويده نمي شود، معده هاي ضعيف از پس هضم كردنش برنمي آيند و وقتي يك روز مي ماند، ديگر قابل خوردن نيست.
از آن پس ضايعات نان زياد شد و كاشف به عمل آمد كه خمير نان ماشيني ور نمي آيد، يعني اين كار انجام نمي شود. اين دغدغه همچنان ادامه دارد و نان تهران در دوره گذار از سنت به مدرنيته، همچنان مسئله دار است، مگر آنكه ريش سفيدان غله و نان و باتجربه ها با تلفيق روش هاي سنتي و فناوري جديد، فكري براي اين مشكل كنند. به برخي شايعات كه مي گويد، آردهاي مرغوب از بعضي نانوايي ها راهي قنادي ها و كارخانه هاي ماكاروني سازي مي شود، هم بايد توجه كرد و به درد دل برخي از نانوايي ها كه مي گويند آرد خوب تحويل آنها نمي شود وبه همه آن مشكلات ريز و درشتي كه در اين صنف وجود دارد بايد عنايت داشت تا نان تهران دوره گذار را به خوبي طي كند.
يوسف يگانه دوست

با مردم
فرودگاه و كمبود تهويه خنك كننده
فرودگاه امام خميني(ره) از لحاظ وسعت، فناوري هاي نوين و خدمات پروازي، از پروژه هاي قابل تحسين مي باشد، اما اين مجموعه از تهويه خنك كننده مناسب برخوردار نيست و مسافران، بايد هواي گرم و سنگين سالن انتظار را تحمل كنند. تقبل اندكي هزينه مي تواند با رفع اين مشكل، موقعيت فرودگاه را از منظر داوري مردم به ويژه توريست ها و خارجيان بهبود بخشد.
خانم نكوروح- تهران
اعتبار اوراق بهادار را تحكيم بخشيم
اهميت چك و سفته به عنوان اوراق بهادار بر كسي پوشيده نيست، اما در عمل كساني كه به اين اسناد تكيه مي كنند، بايد سرگرداني زيادي را براي وصول مطالبات خود تحمل نمايند. بهتر است اين نقيصه برطرف شود.
خانم نوروزي- تهران
پيشنهاد به خودروسازان
به صنايع خودروسازي كشور پيشنهاد مي كنم به جاي تعويض پي درپي اسامي خودروها، كيفيت آنها را بهبود بخشند. تا هم قابل صادرات شود و درآمدهاي ارزي براي ما به ارمغان بياورد و هم اعتبار و اعتماد تازه اي براي اين بخش از صنايع ايران در سطح بين المللي به دست بياورد. تغييرات نام و ظاهر خودرو بدون بهبود كيفيت، به نتايج مطلوب نمي انجامد.
آقاي مختاري- تهران
كمبود پل عابر پياده
از خيابان اسكندري تا ميدان انقلاب، براي تردد عابران پياده پل عابر پياده وجود ندارد. حقوق عابر پياده نبايد در مسير خدمت به سواره ها گم شود.
آقاي كريميان- تهران
مزاياي جمع آوري گدايان
از همه دستگاه هاي ذي ربط بابت جمع آوري متكديان تهران تشكر مي كنم. اين عمل مزيت هاي عمده  اي دارد از جمله اين كه به حفظ بهداشت رواني جامعه كمك مي كند.
آقاي نصير- تهران
اهميت فرهنگ پذيرايي
براي گذران ايام تعطيل و تفريح به تله كابين نمك آبرود در چالوس رفتيم. در جريان استفاده، تله كابين خراب شد.
وقتي اعتراض كرديم، پاسخ شنيديم كه مي خواستيد سوار نشويد!
امكانات گردشگري، تنها يك امكان اقتصادي براي درآمدزايي نيست، بلكه نماينده فرهنگ پذيرايي از گردشگران داخلي و خارجي است.
آقاي هديه لو- تهران
براي كمك به اقشار كم درآمد
تعرفه هاي خدمات درماني براي مشمولان بيمه خدمات درماني در مقايسه با ديگر بيمه ها بالاست چون هم ويزيت پزشك بايد بپردازند و هم بابت خريد دارو بايد هزينه نمايند. بهتر است در صورت امكان اين سيستم به سود اقشار كم درآمد بهبود يابد.
آقاي يزدي- تهران
پاداش آخر خدمت بيمارستان ها
از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي خواهيم بر روند پرداخت پاداش آخر خدمت به كاركنان بازنشسته بيمارستان ها نظارت كند. تا بازنشستگان براي دريافت چنين پاداشي كه حق طبيعي آنهاست سرگردان نشوند.
آقاي سليمي- تهران

۲۰ هزار عراقي در طرح شناسايي ثبت نام كردند
گروه اجتماعي- مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور تعداد ثبت نام كنندگان اتباع عراقي مقيم ايران در طرح شناسايي را از ابتداي اجراي طرح، ۲۰ هزار تن اعلام كرد و گفت: اين ثبت نام تا پايان مرداد ماه ادامه داشته و نتايج پاياني اعلام خواهد شد.
احمد حسيني اظهاركرد: پس از پايان طرح شناسايي اتباع عراقي، رقم واقعي تعداد اين افراد در كشور مشخص خواهد شد تا براي نحوه خدمات رساني به اتباع عراقي كه در اين طرح شركت مي كنند، برنامه ريزي شود.
حسيني يادآورشد: اتباع عراقي كه در طرح شناسايي شركت نكنند، خدماتي نيز دريافت نخواهند كرد، لذا اتباع عراقي براي اخذ كارت هاي پناهندگي، گواهينامه رانندگي و... بايد حتما در طرح شناسايي كه در حال حاضر در تمام استان هاي كشور در حال انجام است، شركت كنند.

راه اندازي خانه هاي سلامت روان محلي در شهر و روستا
ايسنا : معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي اعلام كرد: خانه هاي سلامت روان محلي در سطح شهر و روستا به منظور ارايه حداقل سطح خدمات بهداشت روان راه اندازي مي شوند.
زماني افزود: مقرر شده است از اين پس مراكز مشاوره  حضوري و مراكز مشاوره ژنتيك تجميع شوند.وي تصريح كرد: در سطح تخصصي، كلينيك هايي به منظور ارايه خدمات تخصصي شامل رسيدگي به مشكلات خانوادگي، تربيتي، آموزشي، تحصيلي و... در استان هاي كشور ايجاد مي شود. معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي از امضاي تفاهم نامه ميان معاونت امور فرهنگي و پيشگيري بهزيستي و نيروي مقاومت بسيج خبر داد و افزود: اين تفاهم نامه در راستاي انجام پروژه هاي تحقيقاتي با هدف ارايه  خدمات مشاوره اي حضوري و تلفني منعقد شده است.وي تصريح كرد: از طريق همكاري ميان سازمان بهزيستي و نيروي مقاومت بسيج امكان ارايه خدمات آموزشي و پژوهشي و بهره برداري از فضا هاي آموزشي دو نهاد در اين راستا فراهم مي شود.ميرزماني يادآورشد: به مراجعين بسيجي كه در كارگاه هاي آموزشي مراكز مشاوره  شركت كنند در پايان دوره، گواهينامه اي ارايه مي شود.

هر ايراني سالانه ۱۵ كيلو روغن مصرف مي كند
گروه اجتماعي - مريم غفاري: به رغم مصوبه شوراي عالي سلامت مبني بر ضرورت كاهش مصرف روغن هاي جامد و تلاش در جهت تغيير سبد غذايي مردم و حذف روغن هايي كه مصرف آنها در اكثر نقاط جهان منسوخ شده است، سرانه مصرف سالانه روغن جامد هر ايراني ۱۵ كيلوگرم و روغن مايع نيز ۳۶ گرم است.به گزارش همشهري، ۷۰ درصد روغن مصرفي جامعه جامد است و اين ۲۵ برابر استانداردهاي جهاني است . شايگان كارشناس ارشد اداره نظارت بر مواد غذايي و آشاميدني وزارت بهداشت در اين خصوص معتقد است كه: «صدور پروانه براي توليد روغن هاي جامد به دليل دارا بودن استانداردهاي ملي اجتناب ناپذير است»، درحالي كه بيماري هاي قلبي - عروقي مهمترين علت مرگ و مير در كشورمان را تشكيل مي دهند كه مصرف روغن جامد يكي از مهم ترين عوامل ابتلا به اين بيماري هاست.
براساس اين گزارش، بخشي از روغن مصرفي مردم از سهميه دولتي تأمين مي شود كه هميشه از نوع جامد است و مغازه دارها تنها در قبال دريافت مبلغي پول حاضر به تعويض آن با نوع مايع آن هستند .
صفوي مدير دفتر بهبود تغذيه  جامعه وزارت بهداشت با اعلام خبر تشكيل كميته علمي نظارت بر سلامت روغن در وزارت بهداشت در اين باره گفت: بيش از ۷۰ درصد از روغن هاي مصرفي جامعه از نوع جامد است كه ۲۵ درصد بيشتر از استاندارد جهاني است همچنين سرانه مصرف روغن جامد هر ايراني ۱۵ كيلوگرم در سال است كه تنها ۳۶ گرم آن از نوع روغن مايع است لذا كاهش ميزان مصرف روغن جامد و جايگزين روغن مايع از برنامه هاي وزارت بهداشت است.
اكثر بيماري هاي قلبي - عروقي، سكته هاي مغزي، ديابت و عدم تناسب وزن ايرانيان ناشي از سوءمصرف چربي است درحالي كه با كاهش ۲ درصد اسيد چرب اين ترانس، ۲۵ تا ۵۰ درصد از بيماري ها كاهش مي يابد. هر يك گرم چربي قادر به ايجاد ۹ كيلو كالري انرژي در بدن است و ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژي دريافتي روزانه جمعيت ايران از محل چربي ها تأمين مي شود لذا كارشناسان تغذيه توصيه مي كنند كه تا حد امكان از روغن مايع كه فاقد اسيدهاي چرب اشباع شده و ايزومر ترانس بوده استفاده كننده و يا روغن هاي جامدي كه ميزان اسيد چرب اشباع آنها حداكثر ۲۵ درصد و اسيد چرب ترانس آنها كمتر از ۱۰ درصد باشد براي مصارف خوراكي مناسب تر و از زيان كمتري برخوردارند.
صفوي، مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در اين خصوص گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد از ميزان مصرف روغن هاي جامد كه معمولا اسيد چرب و ترانس بالايي دارند در كشور كاهش يافته و از ۸۰ درصد در سال گذشته به حدود ۷۰ درصد رسيده است كه يك اقدام جهشي بزرگ در ارتقاي سطح سلامت مردم و كاهش بيماري هاي قلبي محسوب مي شود.وي افزود: اميدواريم با ادامه اين روند تا پايان امسال اين رقم را به حدود ۵۰ درصد برسانيم و در يك برنامه مدت دار بتوانيم ميزان مصرف روغن هاي جامد را در كشور به كمتر از ۲۰ درصد كل روغن هاي مصرفي كاهش دهيم.كارشناسان غذايي معتقدند: روغن مي تواند چربي و انرژي مورد نياز اقشار آسيب پذير جامعه را فراهم آورده و چنانچه يارانه از اين ماده غذايي حذف شود اقشار آسيب پذير در تهيه آن با مشكل مواجه خواهند شد.
صفوي در ادامه گفت: براساس مصوبه شوراي عالي سلامت و امنيت غذا همچنين قرار است، نقشه آسيب پذيري تغذيه اي ايران آماده شود كه براي اجراي آن وزارت بهداشت از بانك جهاني تقاضاي وام نموده تا براساس اطلاعات و تعميم آن به كشور بتوانيم نقشه سوءتغذيه كشور را به دست آوريم.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |