شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۰ - Jul 22, 2006
بيانيه دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره پيشنهادهاي۱+۵
007617.jpg
گروه سياسي- پنج شنبه گذشته و در ساعات پاياني شب شوراي عالي امنيت ملي طي بيانيه اي مواضع هسته اي ايران را تشريح و در آن تصريح كرد كه ايران به مسير مذاكره منطقي علاقمند است اما اگر اقدامي در جهت لغو حق ايران انجام شود، چاره اي جز تجديدنظر در سياست هاي هسته اي باقي نمي ماند.
دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي كشور در اين بيانيه كه روز پنج شنبه منتشر شد، اعلام كرد ايران به تعهدات خود تحت ان پي تي پايبند بوده و فراتر از حقوق مطرح در معاهده چيزي طلب نمي كند.
در اين بيانيه كه با امضاي علي لاريجاني دبير شورا منتشرشده آمده كه طبق گزارش هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي هيچ گونه فعاليت اتمي اعلام نشده در ايران وجود ندارد و نبود نشانه اي از انحراف فعاليت هاي هسته اي ايران با صراحت ازسوي آژانس اعلام شده است.
شوراي عالي امنيت ملي در اعلام موضع خود در پنج بند تأكيد دارد كه ايران متعهد به حل مسئله از راه ديپلماسي است و آماده مذاكره هدفمند و با زمان بندي مشخص است و هنوز بسته پيشنهادي را گامي مثبت مي داند و ۳۱ مرداد نظر نهايي خود را اعلام مي كند.
اين بيانيه همچنين از عملكرد آمريكا براي چرخش سريع به سوي شوراي امنيت اظهار تعجب كرده اما كماكان اروپا را آماده مذاكره معرفي كرده است. ضمن آن كه تهديد شده هرگونه اعمال فشار مي تواند به تجديدنظر ايران در سياست هاي هسته اي منجر شود. بار ديگر نيز تأكيد شده ايران به دنبال تنش نيست و از طرف مقابل مي خواهد كه به ميز مذاكره برگردد.
سياست هاي هسته اي ايران در غياب رسانه هاي داخلي مورد بررسي رسانه هاي غرب بود. خبرگزاري ها خبر پاسخ ايران و تاريخ دقيق آن را منتشر كردند اما روز گذشته سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان كه در بيانيه شوراي امنيت از آنها به عنوان مسير امن مذاكرات ياد شده، پيش نويس بيانيه اي را تهيه و در شوراي امنيت سازمان ملل منتشر كردند. با اين كه در بيانيه شوراي امنيت به تاريخ دقيق پاسخ ايران اشاره شده، اما در اين پيش نويس، ايران ملزم مي شود كه در ماه آگوست به پيشنهادهاي بسته ۱+۵ پاسخ دهد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام روز گذشته در خطبه هاي نماز جمعه به اين حركت ها و تصويب قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل اعتراض كرد و اين حركت ها را ظالمانه خواند. هاشمي رفسنجاني گفت: پذيرش پيش شرط غرب مبني بر تعليق غني سازي به معناي تسليم شدن در برابر آنهاست. وي تصريح كرد: غربي ها در پيشنهاد خود عملا به گونه اي عمل كرده اند كه پيشنهاد آنها قابل اجرا نباشد و يا در صورت پذيرش ايران را تحقير كند.
به گزارش ايرنا، خطيب نماز جمعه تهران گفت: پيش شرط اول تعليق، بعد مذاكره، به اين معناست كه آنها نتيجه مذاكره را قبل از مذاكره به دست آورند. هاشمي خطاب به ملت ايران گفت: در اين شرايط احتياج به اتحاد، انسجام و همكاري داريم و بايد مانع از آن شويم كه اين جامعه و امت اسلامي در خطر تفرقه و بازكردن رخنه نفوذ دشمن قرار گيرد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: به وضوح مي بينيم افرادي كه در نقاط حساس مسئوليت دارند، برخلاف توصيه هاي مقام معظم رهبري مبني بر حفظ اتحاد و انسجام، در جامعه تخم تفرقه مي پاشند و كاري مي كنند كه جامعه نتواند انسجام خود را حفظ كند.
روز گذشته لابي سه كشور اروپايي در شوراي امنيت سازمان ملل ادامه داشت و آخرين رايزني ها انجام شد تا پس از دو روز به رايزني ها بازگردند. روسيه كه در جلسه پيشين رايزني پيش نويس قطعنامه به همراه چين حاضر نشده بود هيچ گونه صحبتي درباره اعمال تحريم عليه ايران انجام دهد، روز گذشته در خبري كه ريانووستي آن را منتشر كرد، مدعي شد كه اگر ايران به خواسته آژانس پاسخ ندهد، درباره تحريم اقتصادي وارد مذاكره خواهد شد.
سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در اين گزارش گفت اگر ايران در همكاري با آژانس دچار بن بست شود، مواضع روسيه نيز تغيير مي كند. وزارت خارجه روسيه روز گذشته پس از انتشار اين خبر بيانيه اي صادر كرده و تصريح كرد اين كشور هنوز به مواضع از پيش اعلام شده خود با ايران پايبند است اما اگر در همكاري ايران و آژانس خللي وارد شود، روسيه در حفظ و تقويت موضع آژانس وارد بحث هاي ديگر خواهد شد. اين بيانيه را ريانووستي روي خط خبري خود قرار داد.
آخرين پيش نويس پيشنهادي سه كشور اروپايي با نظارت فرانسه كه اين ماه رياست شوراي امنيت را به عهده دارد تهيه شده و به ۱۵ كشور حاضر در شورا اعلام شده كه به سرعت به آن پاسخ دهند و نظرات خود را اعلام كنند. هرچند نماينده روسيه در شوراي امنيت به خبرگزاري فرانسه گفت قصد ديكته كردن كارها به ايران را ندارد، اما جان بولتون نماينده آمريكا به آسوشيتدپرس گفت كه اميدوار است قطعنامه به زودي تصويب شده و ايران موظف شود تعليق را به آژانس گزارش كند،ضمن اين كه تضمين هاي اجرايي نيز در اين بيانيه وجود خواهدداشت.

هاشمي رفسنجاني:
سكوت كشورهاي اسلامي لكه ننگي براي آنهاست
007620.jpg
گروه سياسي- اكبر هاشمي رفسنجاني حمله اسرائيل به لبنان را طرحي آمريكايي- اسرائيلي كه از چند هفته پيش با همكاري انگليس طراحي شده خواند و با رد ادعاي «ارتباط آغاز درگيري در لبنان با به اسارت گرفتن دو نيروي اسرائيلي از سوي حزب الله» افزود: هدف اسرائيل از حمله به لبنان خلع سلاح حزب الله است.
بيش از ده روز از بحران خاورميانه با محوريت حملات ارتش غاصب رژيم صهيونيستي به لبنان و مقاومت حزب الله مي گذرد، اما هنوز از طرف مجامع بين المللي و حتي گروه كشورهاي اسلامي و عربي هيچ عكس العمل درخور توجهي به منظور كاهش درگيريها و توقف كشتار مردم بي دفاع لبنان و فلسطين صورت نگرفته است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در خطبه هاي نماز جمعه تهران ضمن انتقاد شديد از سكوت سازمانهاي بين المللي و نهادهاي حقوق بشر در قبال جنايات اسرائيل تصريح كرد: اسفبارتر از همه مواضع كشورهاي عربي و اسلامي است. چگونه است كه دولتي مسلمان باشد و مسلمانان توسط كفار قطعه قطعه شوند و به قربانگاه بروند اما آنها راحت بنشينند و حتي محكوم نكنند. وي گفت: اينها همگي فضاحت تاريخي است كه نظير آن تاكنون ديده نشده است. همچنين يك «لكه ننگ» براي كشورهاي عربي و اسلامي است كه تنها نظاره گر اين جنايات هستند.هاشمي رفسنجاني جنايات اخير را يك طرح شيطاني توصيف و با رد ادعاهاي مطرح شده در خصوص دخالت ايران و سوريه در حوادث اخير گفت: اين ادعاها دروغ است و مطمئناً اين حركت، مقدمه حركات ديگري است. وي تأكيد كرد: هرچند عمده خرابي ها در مناطق شيعه نشين است اما براي ما شيعه، سني و مسيحي فرقي نمي كند.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از سيدحسن نصرالله به عنوان يك قهرمان و مرد تاريخي ياد كرده و تصريح كرد: مقاومت ۱۰ روز اخير نيروهاي حزب الله لبنان و اصابت موشك هاي اين گروه به مناطق صهيونيست نشين باعث شده كه اسرائيل متحمل خسارات سنگين شود و مشكلات فراواني براي ستمگران در پيش است.

راهپيمايي نمازگزاران تهراني
پس از پايان نماز جمعه تهران، نمازگزاران در يك راهپيمايي خودجوش با طي مسافت خيابان قدس تا ميدان فلسطين، حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به لبنان و فلسطين را محكوم و اعتراض خود را نسبت به سكوت دولتهاي عربي و اسلامي اعلام داشتند.به گزارش ايسنا، با تداوم حملات ددمنشانه رژيم صهيونيستي به فلسطين و لبنان، سفير فنلاند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد،به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد ايران نسبت به بي توجهي اتحاديه اروپا در قبال تجاوزات غيرانساني رژيم اشغالگر قدس، به وي ابلاغ شد.

واكنش ايران به ادعاي مصر و امارات
ايسنا: سخنگوي وزارت خارجه مفاد بيانيه مشترك رؤساي كشورهاي امارات و مصر در خصوص جزاير سه گانه ايراني تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي را دخالت در امور داخلي جمهوري اسلامي ايران دانست و آن را رد كرد.حميدرضا آصفي پنجشنبه گذشته با تاكيد بر اين كه اين جزاير جزو لاينفك و ابدي خاك جمهوري اسلامي ايران بوده و خواهند بود، گفت: دخالت جانبدارانه طرف هاي ثالث در برخي سوء تفاهمات ميان ايران و امارات در حالي كه تماس و گفت وگو ميان دو طرف در سطوح مختلف وجود دارد، كمكي به رفع اين سوءتفاهم ها نمي كند.

آمريكا ادعاي خود عليه ايران را تكذيب كرد
ايسنا: دستيار وزير خارجه آمريكا تصريح كرد كه در گزارش به نمايندگان كنگره به اشتباه گفته كه نمايندگاني از ايران ناظر بر آزمايش موشكي كره شمالي بودند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، كريستوفر هيل گفت «نمي تواند تأييد كند مقامات ايراني شاهد آزمايش موشكي چهارم ژوئيه كره شمالي بوده اند.» وي گفت: اشتباهي به نمايندگان كنگره گفته است مي تواند گزارش هايي كه در اين خصوص منتشر شده را تأييد كند.

يادداشت
پايان مقاومت؟
محمدعلي مهتدي
سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان سعودي سه شنبه گذشته در مصاحبه مطبوعاتي خود تأكيد كرد كه عربستان دخالت يك كشور غيرعربي را در امور لبنان نمي پذيرد. واضح بود كه اشاره سعود الفيصل به جمهوري اسلامي ايران است، به خصوص كه در اين روزها در اظهارات مسئولان آمريكايي، اسرائيلي و برخي از كشورهاي عربي اتهام دخالت ايران و كمك به مقاومت در لبنان و فلسطين بسيار شنيده مي شود. حتي ايهود اولمرت، نخست وزير رژيم صهيونيستي، ادعا كرده است كه اقدام حزب الله در گرفتن اسيران اسرائيلي در جنوب لبنان با هماهنگي با ايران صورت گرفته است. بعضي از شخصيت هاي سياسي لبنان نظير وليد جنبلاط، نيز پيوسته از نقش ايران و سوريه صحبت مي كنند به  طوري كه گويا آنچه در لبنان مي گذرد به ملت لبنان ربطي ندارد بلكه تسويه حساب بين ايران و اسرائيل است.
علت اين امر چيست؟ درمورد اسرائيل مسئله روشن است. اسرائيل نمي خواهد بپذيرد كه با يك مقاومت مردمي روبه روست، به خصوص كه اگر نتواند در اين تجاوز وحشيانه به هدف هاي خود دست يابد بايد اعتراف كند كه از يك حزب شكست خورده است. در عين حال اين ادعا بخشي از تبليغات جنگ است تا به افكار عمومي در لبنان نشان دهند كه اسرائيل با لبنان مشكلي ندارد، بلكه مشكل با سوريه و ايران است.
اما آنچه قابل درك نيست موضع عربستان سعودي است. زماني كه اسرائيل تجاوز خود را شروع كرد، با توجه به وزن و وجهه عربستان سعودي در سطح اسلامي و با توجه به اين كه پادشاه اين كشور عنوان خادم حرمين را به خود داده است، همه منتظر بودند كه رياض موضع شديدي عليه اسرائيل اتخاذ و از مقاومت حمايت كند. اما رياض در موضع خود كه به استناد «يك منبع مسئول» منتشر شد نه فقط از مقاومت حمايت نكرد، بلكه مقاومت را به «ماجراجويي» نيز متهم كرد و افزود كه اين اقدامات، يعني اسيركردن سربازان اسرائيل براي مبادله با اسراي لبناني و فلسطيني، به سود امت نيست.
اين «منبع مسئول» كيست؟ آيا اين موضع شخص ملك عبدالله، پادشاه سعودي، است؟ همه به ياد داريم كه پادشاه عربستان سعودي چند بار از مقاومت در لبنان حمايت كرده و حتي در يك مصاحبه آقاي سيدحسن نصرالله را «فرزند ما» خوانده و همين مسئله است كه ناظران امور را حيرت زده كرده است. برخي معتقدند كه اين موضع زير فشار شديد آمريكا گرفته شده و برخي ديگر احتمال مي دهند كه جرياني در دربار سعودي به نحوي اين موضعگيري را تحميل كرده است.
در اين ميان روزنامه «يديعوث آهارانوث» چاپ تل آويو نوشته است كه اسرائيل نه فقط از پشتيباني آمريكا و اروپا برخوردار است بلكه چهار كشور عربي يعني مصر، اردن، عربستان سعودي و كويت يك اطاق عمليات مشترك ايجاد كرده اند تا به مقاومت حماس در فلسطين و حزب الله در جنوب لبنان پايان دهند. اگر اين خبر كه از شبكه الجزيره پخش شده درست باشد بايد گفت كه مقاومت در لبنان و فلسطين به تنهايي از هويت، شرف و عزت اين امتها دفاع مي كند و اگر خداي ناكرده در اين نبرد پيروز نشوند - كه حتما پيروز خواهند بود - منطقه با همه حكامش در كام اسرائيل فروخواهد رفت.

درخواست براي تشكيل نشست فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي
احمدي نژاد: ملتهاي منطقه با اروپاييان دچار
چالش جدي مي شوند
انتشار بخش هايي از نامه احمدي نژاد به مركل
007626.jpg
007623.jpg
گروه سياسي - عصر روز چهارشنبه گذشته منوچهر متكي وزير خارجه نامه محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران براي صدراعظم آلمان را تحويل مقامات سفارت آلمان در تهران كرد. سفارت آلمان در گفت وگو با همشهري خبر را تأييد كرد.روز گذشته سخنگوي دولت آلمان در گفت وگو با آسوشيتدپرس در برلين خبر داد كه نامه به رؤيت آنگلا مركل رسيده است. اولريش ويلهلم گفت كه در اين نامه اشاره اي به پرونده هسته اي ايران نشده و در آن مواضع مقامات جمهوري اسلامي در مناقشه خاورميانه آمده ودر نامه احمدي نژاد به موضوع اسرائيل و هلوكاست اشاره شده كه براي دولت آلمان قابل قبول نيست. رويترز در گزارشي از قول يك منبع ناشناس كه نامه را ديده است، خبر داد كه در اين نامه از آلمان خواسته شده تا در مناقشه خاورميانه و براي حل آن با ايران همكاري كند.
ايرنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري تشكيل فوري اجلاس فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي را براي پايان بخشيدن به حملات اسرائيل به لبنان خواستار شد.احمدي نژاد كه روز جمعه تلفني با رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه صحبت مي كرد، همچنين لزوم رايزني هاي فشرده ميان اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي بويژه كشورهاي منطقه را ضروري دانست.
وي با اشاره به سكوت مجامع مسئول بين المللي بويژه سازمان ملل و شوراي امنيت و حمايت برخي كشورهاي غربي از جنايات رژيم صهيونيستي در به خاك و خون كشيدن غير نظاميان، بر لزوم فعال شدن هر چه بيشتر كشورهاي اسلامي براي پايان بخشيدن به حملات اسرائيل تاكيد كرد.احمدي نژاد گفت: خشم ملتهاي منطقه از بي تفاوتي برخي قدرتهاي جهاني هرلحظه در حال افزايش است و در صورتي كه به نقطه بحراني برسد روابط ديرينه ملتهاي منطقه با آنان بويژه با اروپاييان دچار چالش جدي مي شود.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اين گفت وگو با اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در حفظ صلح و ثبات منطقه، خواستار ايجاد يك راهگذر مشترك توسط كشورهاي منطقه براي كمك رساني به مردم مظلوم لبنان شد.

باشگاه احزاب
ناطق نوري: در هيچ انتخاباتي كانديدا نخواهم شد
علي اكبر ناطق نوري به ايسناگفت: همان طور كه پس از دوم خرداد ۷۶ اعلام كردم، در هيچ انتخاباتي از جمله انتخابات آتي مجلس خبرگان رهبري كانديدا نخواهم شد.
ديداري ميان هاشمي رفسنجاني و مصباح يزدي انجام نشده است
جلالي مسئول دفتر مصباح يزدي، تاكيد كرد مصباح يزدي و هاشمي رفسنجاني با يكديگر ديداري نداشته اند و در اين ارتباط صحبتي نيز نشده است.مسئول دفتر مصباح يزدي ادامه داد: اين امر نيز امكان ندارد چرا كه تنها بحث سليقه نيست، بحث تفكر است و اصلاً چنين چيزي امكان ندارد.

انتقاد ازبي تفاوتي كشورهاي اسلامي
آيت الله جوادي آملي هم از بي تفاوتي برخي كشورهاي اسلامي در برابر جنايات رژيم صهيونيستي انتقاد كرد. به گزارش مهر، وي در خطبه هاي نماز جمعه قم گفت: بوش و سازمان ملل فتنه هاي لجام گسيخته اي هستند كه هيچ كاري از آنان در برابر جنايت صهيونيست ها برنمي آيد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |