شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۰ - Jul 22, 2006
در سفر رييس جمهور به استان گيلان صورت مي گيرد
« رودخان » منطقه ويژه گردشگري
گروه شهري - آرش نهاوندي: محوطه قلعه رودخان در سفر رييس جمهور به استان گيلان به عنوان منطقه ويژه نمونه گردشگري تعيين و مصوبه اي در اين رابطه نيز در هيأت دولت به تصويب خواهد رسيد. دبير كميته ملي اكوتوريسم ايران ضمن بيان مطلب فوق قلعه رودخان را منطقه اي بي نظير توصيف كرد كه هم از لحاظ جاذبه ميراثي، تاريخي و فرهنگي و هم از نظر طبيعي بسيار حائز اهميت است.
آرش كوشا در اين باره گفت: اقداماتي جهت مرمت و احياي اين بناي تاريخي استان گيلان صورت گرفته كه بخشي از آن به پايان رسيده و بخشي ديگر از آن نيز در دست اقدام است و مشاوران اين طرح نيز انتخاب شده و مطالعات آن هم به اتمام رسيده است.
كوشا تصريح كرد: به رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد خواهيم كرد كه اين اعتبارات با توجه جدي تر در اختيار پروژه مرمت قلعه رودخان قرار گيرد.
دبير كميته ملي اكوتوريسم در توصيف زيست محيطي محوطه اطراف قلعه رودخان گفت: نكته بسيار قابل توجه در اين منطقه، وجود جاذبه هاي طبيعي فوق العاده و متنوع در تمام طول مسير قلعه و جنگل هاي اطراف آن است.
او گفت: با توجه به پيوند بسيار خوبي كه بين گردشگري طبيعي و گردشگري تاريخي در اين منطقه وجود دارد مي توان با تلفيق و تركيب طرح هاي اكوتوريستي تاريخي و فرهنگي يك پروژه تركيبي بسيار مهم را در كشور به مرحله اجرا درآورد، كه اميدواريم با مساعدت مهندس رحيم مشايي رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران، اين مهم سريعتر تحقق يابد.
قلعه اي به وسعت تاريخ
قلعه رودخان ميراث مهمي است از دژهاي نظامي حكومتي در گيلان. اين قلعه مهم تاريخي كه مدت ها مركز فرمانروايان گيلان بوده است، از بزرگترين و باعظمت ترين دژهاي نظامي گيلان و حتي ايران محسوب مي شود. قلعه رودخان در فاصله ۲۰ كيلومتري جنوب غربي فومن واقع شده است. مساحت قلعه بالغ بر ۵۰ هزار مترمربع و در ارتفاعي بيش از ۶۰۰ متر در بلندترين نقطه كوه واقع شده است. برخي از كارشناسان، بنياد قلعه را به دوره ساسانيان نسبت داده اند. اين قلعه در زمان سلجوقيان تجديدبنا شده و از پايگاه هاي مبارزاتي اسماعيليان به شمار مي رفته است. براي رسيدن به قلعه بعد از عبور از شهر فومن و گذشتن از روستاهاي گشت، كردمحله، سياه كش، شمس تالان، گوران  پس، هولس كام، سيدآباد و قلعه رودخان به روستاي حيدرآلات مي رسيم كه از اين روستا تا محل قلعه حدود ۵ كيلومتر فاصله است. در حال حاضر بيشتر مساحت آن در قالب طرح پارك جنگلي، سنگ چين و شن ريزي شده است.
براي نخستين بار در سال ۱۸۳۰ ميلادي آلكساندر شودزكو خچكو محقق لهستاني الاصل هنگام تحقيق در گيلان متوجه اين قلعه شد و در يادداشت هاي خود موقعيت اين بنا را به ثبت رساند. او درباره قلعه رودخان مي نويسد: «دژي است بر بالاي كوهي در قسمت علياي رودخانه اي به همين نام، بام آن سنگي است و طرفين ورودي داراي دو برج دفاعي مستحكم است و بر كتيبه سردر ورودي آن حك شده است كه اين قلعه براي نخستين بار در سال ۹۱۸ تا ۹۲۱ هـ.ق براي سلطان حسام الدين اميردباج بن امير علاءالدين اسحق تجديد بنا شده است. كتيبه اي كه متعلق به اين قلعه است هم اكنون در گنجينه رشت نگهداري مي شود.
توصيف قلعه
قلعه رودخان از دو بخش ارگ (محل زندگي حاكم و حرمسراي وي) و قورخانه (محل فعاليت هاي نظامي وزندگي سربازان) تشكيل شده است. ارگ در قسمت غربي اين بنا در دو طبقه واقع شده و جنس آن از آجر است. قراول خانه ها در قسمت شرقي در دو طبقه با نورگيرها و روزنه هاي متعدد بر اطراف مسلط است. چشمه اي نيز ميان قلعه و گودترين محل آن وجود دارد.
بخش شرقي قلعه شامل:دوازده ورودي، زندان، در اضطراري، حمام و آبريزگاه.
بخش غربي دوازده ورودي دارد، چشمه، حوض آب انبار، سردخانه حمام، آبريزگاه شاه نشين و چند واحد مسكوني كه با برج و بارو محصور شده اند، ديگر بناهاي اين بخش را تشكيل مي  دهند. ۴۰ برج ديده باني دور تا دور قلعه را احاطه كرده كه اتاق هاي هشت ضلعي آن با طاق هاي گنبدي پوشانده شده است. دور تا دور ديوارها و برج ها روزنه هايي شيب دار ديده مي شود كه براي ريختن مواد مذاب و تيراندازي تعبيه شده اند.
لازم به ذكر است كه در طول تاريخ قلعه، هيچ گاه دشمن به آن نفوذ نكرده و نتوانسته است آن را فتح كند.
طبيعت منطقه رودخان
از روستاي قلعه رودخان تا خود قلعه طبيعت بسيار زيبا و چشم اندازهاي زيادي وجود دارد كه توجه هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. رفت و آمد با وسيله نقليه تا فاصله يك و نيم كيلومتري قلعه رودخان امكان دارد. در مسير صعود به قلعه، درختاني با قدمت زياد،  به سمت آسمان سربرافراشته اند و نور از لابه لاي شاخه هاي اين درختان به پايين مي ريزد.
قلعه ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دريا ارتفاع دارد. در سمت راست قلعه، رودخانه اي به همين نام قرار دارد كه از ارتفاعات سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جريان است.
مشكلات موجود
نبود راه ارتباطي مناسب تا پاي قلعه بخصوص چند كيلومتر انتهايي جاده كه به صورت خاكي و بدون زيرسازي است، براي گردشگران مشكل آفرين است. نداشتن پاركينگ مناسب براي اتومبيلها، نبودن امكانات پذيرايي مانند رستوران، چايخانه و اقامتگاه، فقدان هرگونه امكانات رفاهي و تسهيلاتي در پاي قلعه از مشكلات موجود بر سر راه مسافران قلعه است.
متاسفانه مردم ساكن در نواحي مجاور قلعه كه از دامداري و كشاورزي امرار معاش مي كنند از شرايط نامطلوب اقتصادي، بهداشتي و اجتماعي رنج مي برند. اين در شرايطي است كه همين مردم در كنار بناي باعظمتي زندگي مي كنند كه از تمدني كهن حكايت دارد و شرايط به وجود آمده از نظر گردشگري در منطقه مي تواند تحولي عظيم در بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي مردم منطقه پديد آورد.

چشم انداز
007518.jpg
007515.jpg
007521.jpg
رودخان نام قلعه اي است متعلق به دوره سلجوقي كه بر فراز ارتفاعات جنگلي شهرستان فومن در روستاي رودخان ساخته شده و ۶/۲ هكتار مساحت و ۵ برج و ديواري به طول ۱۵۰۰ متر دارد.
رطوبت بيش از حد هوا باعث رويش گياهان در لابه لاي ديواره هاي قلعه و پوسيدگي آنها شده است.
با اين حال در مقايسه با قلعه هاي ديگر رودخان سالم مانده است.
حوادث طبيعي و دستبردهاي انساني هرچند كه آسيب هاي زيادي به اين پيكره عظيم وارد كرده اند ولي از عظمت و بزرگي آن كاسته نشده است.

ورود خوتكاهاي ابرو سفيد مهاجر به استان گيلان
007533.jpg
گروه شهري- اداره كل محيط زيست استان گيلان از ورود خوتكاهاي مهاجر به تالاب هاي اين استان خبر داد.به گزارش روابط عمومي محيط زيست گيلان، ورود اين پرندگان به تالاب هاي استان از يك سو سبب باروري زمين هاي كشاورزي مي شود و از سوي ديگر در معيشت مردم منطقه اثر مثبت دارد.
براساس اين گزارش، پروتئين اين پرندگان، بدون ضرر است و مي توان با سرمايه گذاري و برنامه ريزي براي حفاظت اين گونه ها، سفره غذايي مردم را غني و پررونق ساخت.مهاجرت پرندگان هر سال با ورود خوتكاهاي ابرو سفيد آغاز مي شود و در ماه هاي بهمن و اسفند با ورود غازها و ساير اردك ها به حداكثر تركيب گونه اي خود مي رسد.
خوتكاهاي ابرو سفيد كه در پارك ملي «خشكه دريا بوجار» و تالاب بين المللي «اميركلايه» انزلي ديده شده اند ۳۸سانتي متر طول دارند و از اردك هاي روي آبچر كوچك به شمار مي آيند.

نگاه دوم
سلاح هاي بيهوش كننده براي رويارويي
با شكارچيان متخلف
007512.jpg
گروه شهري- در حالي كه ظرف كمتر از ۲ ماه ۲ محيط بان در رويارويي با شكارچيان متخلف جان باخته اند، مديركل نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست از رايزني و بررسي براي خريد ۲۰۰ سلاح بيهوش كننده به منظور مقابله با شكارچيان متخلف خبر داد.
مهندس اسماعيل رمضاني در گفت وگو با ايلنا گفته است: سازمان حفاظت محيط زيست در حال پيگيري دريافت مجوز براي خريد سلاح هاي بيهوشي است. سلاح هايي كه مشكل خاصي ندارد و در صورت ورود به فرآيند حفاظت از محيط زيست مي تواند كمكي مؤثر براي محيط بانان باشد، چرا كه اين سلاح ها باعث بيهوشي فرد متخلف مي شود و آسيبي به فرد نمي رساند.
به اعتقاد مدير كل نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست، تجهيزات محيط بانان بايد به گونه اي باشد تا آنان با اطمينان  خاطر بيشتر بتوانند با متخلفان روبه رو شوند، چرا كه مشكل اصلي محيط بانان ترس ناشي از كشته شدن متخلفان و عواقب ناشي از آن است.
اين در حالي است كه مديركل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با همشهري با اعلام اينكه به زودي از هواپيماهاي فوق سبك براي ياري رساندن به محيط بانان استفاده مي شود، تصريح كرد با استفاده از اين هواپيماها كنترل و نظارت بيشتري بر مناطق تحت حفاظت اعمال خواهد شد، ضمن آنكه تلاش مي شود تجهيزات مناسب تري براي مقابله با متخلفان فراهم شود.
به گزارش همشهري، براساس آمار نزديك به ۵۰۰ هزار اسلحه مجاز و به همين تعداد سلاح غيرمجاز وجود دارد. اين درحالي است كه براي حفاظت از مناطق حفاظت شده (كه۵/۷ درصد مساحت كل كشور را تشكيل مي دهد) كمتر از ۳ هزار محيط بان مشغول فعاليتند، محيط باناني كه از كمترين تجهيزات براي رويارويي با شكارچيان متخلف بي بهره اند به طوري كه حتي براي آنها جليقه ضدگلوله هم تهيه نشده و سلاح ها و تجهيزاتي كه در اختيار دارند در مقايسه با اسلحه و تجهيزات شكارچيان ابتدايي و از رده خارج است.

راه اندازي باشگاه طبيعت گردان جوان
007506.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري: باشگاه طبيعت گردان جوان به زودي از سوي دفتر اكوتوريسم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايجاد مي شود.
دبير ملي كميته طبيعت گردي سازمان با بيان اين مطلب گفت: با همكاري سازمان ملي جوانان و حوزه مشاوران جوان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، به زودي باشگاه طبيعت گردان جوان تاسيس خواهيم كرد تا از اين پس از ذوق، هنر و استعداد جوانان اين مرز و بوم بهره برداري شايسته تري كنيم.
آرش كوشا افزود: جامعه جوان كشور از ظرفيت بسيار بالا و ارزشمندي برخوردار است كه مي توان با يك برنامه ريزي درست براي حفظ طبيعت، صيانت از مواهب الهي و همچنين گسترش منابع از اين قشر استفاده كرد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |