شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۰ - Jul 22, 2006
اجراي طرح جهادي ۱۳۷ در مناطق ۹ و ۱۰
قاليباف: سيستم اداري شهرداري
در بخش شهرسازي اصلاح مي شود
عكس : عليرضا بني علي
007575.jpg
گروه شهري- پس از مناطق ۱۷و ۱۹ و ۲۰ ديروز طرح جهادي ۱۳۷ به طور مشترك در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران به اجرا درآمد.
به گزارش خبرنگار ما محمدباقر قاليباف شهردار تهران گفت: طرح جهادي ۱۳۷ علاوه بر يك اقدام ضربتي طرحي هوشمندانه، علمي و سيستماتيك است.
قاليباف از ديگر آسيب هايي كه اجراي طرحهاي عمراني را با ناكارآمدي و اخلال مواجه مي سازد وجود سيستم بوروكراتيك اداري دانست و خبر داد: يكي ديگر از طرحهاي ضربتي و جهادي شهرداري تهران كه به زودي جنبه اجرايي به خود مي گيرد اصلاح سيستم اداري در بخش شهرسازي است چرا كه ۹۰ درصد نارضايتي هاي مطرح شده از سوي مردم مربوط به حوزه شهرسازي است.
قاليباف در پاسخ به سؤال همشهري مبني بر آخرين خبرها در مورد واكنش وزارت كشور نسبت به پيشنهاد شهرداري تهران براي تشكيل يك نشست مشترك بين شهرداريهاي كلان شهرها با هيات ويژه منتخب رئيس جمهوري به منظور يافتن يك راه حل اساسي و كارشناسي در مورد تبصره ۱۳ قانون بودجه گفت: ضمن تاكيد مجدد بر تصميم غيرقانوني، غيرتخصصي، خلاف چشم انداز ۲۰ ساله، خلاف برنامه چهارم توسعه، برنامه بودجه سال ۸۵ اين هيات مبني بر توزيع اعتبارات از طريق شركتهاي مادر تخصصي و افزايش تصدي گري دولت اعلام مي كنم اين تصميم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي را با سختي و وقفه مواجه خواهد ساخت.
وي اظهار داشت: وزارت كشور هنوز در مورد برگزاري نشست مشترك ما با نمايندگان هيات دولت تصميم نگرفته است.
قاليباف اظهار اميدواري كرد: وزير كشور عملكرد و اعلام نظرهاي شفاف تري در اين قضيه از خود نشان دهد دولت نيز با دخالت خود مايل به برگزاري اين نشست مشترك و اتخاذ يك تصميم كارشناسي و منطقي براي تخصيص بودجه و اعتبارات از محل تبصره ۱۳ شود.
شهردار تهران گفت: ۵۰درصد اين اعتبارات متعلق به شهر تهران و براي توسعه خطوط۲ و ۳ مترو و ساير شبكه هاي حمل و نقل عمومي اعم از ون، اتوبوس و ميني بوس است.
قاليباف در پاسخ به سؤال ديگري از سوي همشهري مبني بر تعيين تكليف ادامه بزرگراه يادگام امام(ره) در منطقه ۱۰ و بودجه اختصاص يافته از سوي شهرداري تهران براي خريد املاك معارض بر سر راه طرحها تا پايان امسال گفت: با نهايي شدن طرح جامع قرار است بزرگراه يادگار امام(ره) به صورت ۴۵ متري مسير مستقيم خود را تا جاده ساوه ادامه دهد و به كمربندي آزادگان و ميدان حق شناس متصل شود.
وي نياز اعتباري شهرداري براي تملك املاك معارض واقع بر سر راه طرحهاي عمران شهري را رقمي معادل ۹۰۰ ميليارد تومان اعلام كرد كه امسال يك نهم آن برابر با ۱۱۰ ميليارد تومان عملياتي خواهد شد.
شهردار تهران كه به منظور نظارت بر نحوه اجراي طرح جهادي ۱۳۷ جمعه گذشته در مناطق ۹ و ۱۰ شهر تهران حاضر شده بود از طرح جهادي شهرداري در حوزه بازسازي بافتهاي فرسوده سخن گفت و افزود: شهرداري تهران تمام توان خود را براي استفاده شهروندان از تسهيلات فراهم شده از سوي دولت براي اصلاح بافتهاي فرسوده به كار گرفته است لذا طرح پهنه بندي بافتهاي فرسوده و اجراي پروژه نوسازان ۲ و ۱ كه به صورت سه شيفته فعال است از جمله همين طرحهاي جهادي است كه البته ماهيتاً با طرحهاي جهادي خدمات شهري متفاوت است.
قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود از طرح انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم البته در كلان شهرهايي كه بالاي يك ميليون نفر جمعيت داشته باشند استقبال كرد و گفت: اين كار علاوه بر آن كه گام بزرگي در حاكميت مردم بر سرنوشتشان قلمداد مي شود به منطقي تر، عميق تر، پخته تر و باثبات تر شدن رابطه ميان شوراهاي شهر و شهرداريها كمك خواهد كرد.
وي در پاسخ به سؤال ديگري از سوي خبرنگار همشهري در مورد اين كه آيا شهرداري تهران براي آگاهي از ميزان رضايت مندي شهروندان از طرح خط ويژه بزرگراهي نظرسنجي انجام داده است گفت: خطوط ويژه از ضرورتهاي شهر است چرا كه حق تقدم با وسايل حمل و نقل عمومي است و اين كار بايد انجام شود.
وي افزود: من اطمينان مي دهم هيچ كدام از طرحهاي اجراشده از سوي شهرداري بدون نظرسنجي نيست به طوري كه اين نظرسنجي ها قبل، در حين كار و بعد از انجام پروژه به طور مرتب از سوي مركز مطالعات و تحقيقات معاونت امور اجتماعي صورت گرفته و امور بر همين اساس كنترل مي شود.

ستون نامه ها
وعده شيرين وزير
ناصر كرمي
گفت مرد بزرگ دير وعده مي دهد و زود انجام مي دهد. الآن در اين لحظه، من به شدت اميدوارم وزير مسكن و شهرسازي آدمي باشد با همين مايه كه كنفوسيوس توصيه كرده است.
سعيدي كيا پنج شنبه در مازندران حرفي زده است كارستان، بعيد است آنچه را كه گفته بتواند انجام دهد، اما حتي يك قدم در اين راه كه گفته، قدر و هميت ساخت يك ميليون عمارت و پل و جاده را دارد. او به جد و صراحت گفته است كه «از مصوبه دولت و مجلس براي آزادسازي ۶۰ متر از حريم درياي خزر كه دولت مالك واقعي آن است حمايت مي كنيم... هرچند اين كار با تنش و مخالفت همراه خواهد بود اما با تمام قدرت اين كار را انجام مي دهيم» اذعان مي فرماييد كه حرف خيلي بزرگي است. در همين استان مازندران ۹۰ درصد خط ساحلي برخلاف قانون اشغال شده است. قانوناً وزير مسكن مي تواند همه اين ويلاها را كه مانع از آن مي شود عامه مردم به عنوان سهامداران واقعي عرصه مشاع سواحل از آنها استفاده كنند، تخريب كرده و حتي بابت اشغال تا مدت كنوني از آنها خسارت بگيرد. همه را، چه اماكن متعلق به افراد حقيقي و چه همه آن شهركها و مجتمع ها و مهمانسراهايي كه توسط سازمان هاي مختلف دولتي درست شده است. قبلاً در همين ستون گفته بودم كه در استراليا كه بيست برابر كشور ما ساحل دارد و يك سوم ما جمعيت، حتي يك متر مربع از خط ساحلي در اشغال كسي نيست، زيرا همچنان كه در همه جاي دنيا معمول است، ساحل عرصه عمومي و متعلق به همگان است و به هيچ عنوان هيچ كس نمي تواند مانع از استفاده عمومي از هيچ بخشي از ساحل بشود. به عبارت ساده تر اين حق شماست كه قدم زنان از بندر حسينقلي خان در شمال شرق استان گلستان راه افتاده و پياده برويد تا آستارا و در همه اين مسير حتي يك ديوار يا سازه كوچك نبايد مانع شما شود. به نظر شما سعيدي كيا مي تواند آنچه را كه گفته انجام دهد؟ تكليف همه اين سندهايي كه صادر شده، چه مي شود؟ يا تكليف همه اين ويلاهايي كه خود دولت ساخته؟ اگر اشغال ساحل غيرقانوني بوده، چرا تا حالا مانع از آن نشده اند؟ آنهايي كه مي بايست مانع از گسترش اين بي قانوني مي شده اند، اما كاري نكرده اند تكليف شان چه مي شود؟ ... سؤال هاي سختي است اما اميدواريم وزير مسكن خيلي زود به آنها جواب بدهد؛ اگرچه دولت خيلي دير به فكر نجات ساحل خزر افتاده است.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران:
تحقق تهران ۱۴۰۴ نيازمند كمك دولت است
گروه شهري - تحقق برنامه هاي راهبردي تهران در افق ۱۴۰۴ و در راستاي چشم انداز ۲۰ ساله كشور، نيازمند كمك جدي دولت و منابع درآمدي فراتر از جهت گيري هاي مالي ساخت و ساز براساس طرح جامع و تفصيلي است.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با همشهري مي افزايد: در طرح چشم انداز ۲۰ساله كشور و برنامه هاي راهبردي تهران ماموريت هاي مهمي براي شهرداري قابل پيش بيني است كه انجام آنها، منابع درآمدي متناسب و كلان را مي طلبد.
نادر شريعتمداري مي گويد: گرچه سياست گذاري هاي مالي و جهت گيري هاي مربوط به طرح جامع و تفصيلي به عنوان طرح هاي توسعه كالبدي شهري مي تواند بخشي از هزينه شهر را از طريق ساخت و ساز تامين كند ولي رسيدن به افق تعريف شده براي پايتخت در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله كشور نيازمند منابع كلان و مهمتري است كه در آن بايد نقش دولت،  مردم و بنگاه هاي اقتصادي به درستي مشخص شود.
به گفته وي درآمد شهرداري ها در دنيا به طور معمول از ۳ بخش شامل: كمك هاي دولت و منابع عمومي، پرداخت عوارض توسط مردم و منابع مالي ناشي از ساخت و ساز و خريد و فروش ملك تامين مي شود.
شريعتمداري مي گويد: درحال حاضر شوراي شهر درصدد فعال كردن منابع مالي شهرداري از طريق مشاركت هاي مردمي، استفاده از منابع اعتباري و تسهيلات سيستم بانكي است ولي به هرحال تحقق منابع مالي كلان براي اجراي برنامه هاي راهبردي و ايفاي نقش محلي، منطقه اي و جهاني پايتخت در چارچوب طرح چشم انداز ۲۰ ساله، به كمك دولت و هماهنگي ساير نهادهاي ذي ربط نياز دارد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر مي افزايد: چشم اندازي كه هم اكنون درحال تدوين و ترسيم براي پايتخت است و شوراي شهر روي آن كار مي كند در راستاي چشم انداز جمهوري اسلامي و خواست هاي كل نظام است كه قاعدتا براي رسيدن به هدف بايد همه اجزاي آن به طور هماهنگ با يكديگر كار كنند.
شريعتمداري معتقد است؛تحقق تهران ۱۴۰۴ براساس چشم انداز ۲۰ ساله كشور الزاماتي دارد و براي رسيدن به اين هدف ساير دستگاه ها به ويژه دولت بايد اقداماتي را به طور هماهنگ انجام دهند و شهرداري به تنهايي نمي تواند اهداف اين طرح را محقق سازد.

طرح تابستاني پليس راهور تهران بزرگ برگزار مي شود
007578.jpg
گروه شهري- پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ طرح تابستاني خود را با محوريت آموزش و فرهنگ سازي برگزار مي كند.
سرهنگ رحيمي مديركل روابط عمومي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به خبرنگار ما گفت: برگزاري فراخوان نقاشي در سراسر كشور و برپايي شهرك ترافيك در فرهنگسراهاي تهران از برنامه هاي اين طرح است. اين طرح با هدف اشاعه فرهنگ ترافيك و شيوه هاي صحيح رانندگي در ميان كودكان و نوجوانان كه رانندگان فرداي شهر هستند اجرا مي شود.
در حال حاضر كودكان و نوجوانان شرق تهران با حضور در فرهنگسراي طبيعت از خدمات شهرك ترافيك در اين فرهنگسرا استفاده مي كنند. در هفته هاي آتي نيز فرهنگسراهاي ديگر تهران از قبيل شفق، نياوران و... براي ارائه خدمات فرهنگي در زمينه ترافيك ، پذيراي كودكان و نوجوانان تهراني هستند. ضمناً كليه كودكان و نوجوانان ۵ تا ۱۵ سال سراسر كشور مي توانند در فراخوان نقاشي پليس راهور تهران بزرگ با موضوع ترافيك و رانندگي شركت كنند. برگزيدگان جوايزي  را دريافت مي كنند.

به ياد پروفسور شهبازي
آرش نورآقايي ـ شهرت دكتر شهبازي او به عنوان متخصص تاريخ و فرهنگ ايران باستان بخصوص دوران هخامنشي مبتني بر كتابها، مقاله ها و نظريات متعددي است كه در اين زمينه دارد. كتاب اولش با عنوان «كوروش بزرگ» برنده جايزه بهترين كتاب سال شد. (۱۳۴۹)
شرح مصور تخت جمشيد به چهار زبان (۱۳۵۷)، كتيبه هاي فارسي باستان  تخت جمشيد (لندن ۱۹۸۵)، زندگي تحليلي فردوسي (دانشگاه هاروارد ۱۹۹۱) نيز از كتابهاي معروف او هستند.
پروفسور عليرضا شاپورشهبازي در شيراز زاده شد و از دانشگاه لندن درجه هاي فوق ليسانس و دكتراي باستان شناسي گرفت. او در دانشگاه هاي شيراز، هاروارد، كلمبيا و گوتينگن آلمان دروس باستان شناسي و ايران شناسي تدريس مي كرد و مدتها هم استاد تاريخ و فرهنگ هاي خاورميانه در دانشگاه ايسترن ارگن (Eastern Oregon) آمريكا بود.
شاپور شهبازي بعد از چندين ماه مبارزه با بيماري سرطان سرانجام جان به جان آفرين تسليم كرد و قرار است پيكرش را در حافظيه شهر شيراز به خاك بسپارند.روانش شاد باد.

خواهر خواندگي ۲۶ شهر كشور با شهرهاي لبنان
گروه شهري - اجلاس رؤساي كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان ها در شهركرد با صدور بيانيه اي خواهرخواندگي ۲۶ شهر كشور را با شهرهاي لبنان اعلام كرد.رؤساي كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان ها همچنين حملات و جنايات ددمنشانه رژيم صهيونيستي عليه شهرها و مردم بي دفاع لبنان و فلسطين را به شدت محكوم كردند.در بيانيه نمايندگان شوراهاي اسلامي اين شهرها همچنين ضمن اعلام همدردي با مردم بي دفاع، زنان و مردان و كودكان مظلوم و ستمديده لبنان و فلسطين از سكوت خبري حاكم بر رسانه هاي غربي در سرپوش گذاشتن بر اين فجايع انساني هولناك ابراز تأسف شد.

نگاه
007572.jpg
ابوالفضل محترمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |