شنبه ۳۱ تير ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۰ - Jul 22, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
وقتي خواستي كاري را انجام دهي، تامل كن تا خدا راه آن را به تو نشان دهد.
(كنزالعمال، ج ،۳ ص ،۹۹ ح ۵۶۷۷)
امروز با حافظ
كه سر به كوه و بيابان تو داده اي ما را
صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را
تفقدي نكند طوطي شكرخا را
شكرفروش كه عمرش دراز باد چرا
عكس روز
007569.jpg
عكس:همشهري/ مسعود خامسي پور
نخستين نمايشگاه پوشش اسلامي «ريحانه» امروز در مصلاي تهران به كار خود پايان مي دهد.

آب و هوا
007557.jpg

آلودگي هواي تهران
007560.jpg

تلويزيون
007590.jpg

تئاتر
اولئانا
كارگردان: علي اكبر عليزاد
بازيگران: محمدرضا جوري، ميترا گرجي
محل اجرا: تالار شماره ۲ تئاتر شهر
زمان اجرا: ۳۰/۱۹
قيمت بليت: ۲۰۰۰ تومان
خلاصه: داستان در مورد يك دختر دانشجو است كه به دفتر استادش مي رود تا درمورد يكي از واحدهاي درسي كه در آن مردود شده است، صحبت كند.
موسيو ابراهيم و گل هاي قرآن
007566.jpg
كارگردان: عليرضا كوشك جلالي
بازيگران: بهزاد فراهاني، هومن برق نورد
محل اجرا: تالار چهارسو
ساعت اجرا: ۳۰/۱۹
قيمت بليت: ۳۰۰۰ تومان
خلاصه: اين نمايش داستان زندگي يك پسر ۱۳ ساله يهودي است كه با يك مرد ترك زبان مسلمان آشنا مي شود و اتفاقاتي براي او رخ مي دهد.

فرهنگسرا
جشنواره نقاشي من و خدا
فرهنگسراي هنر اولين جشنواره بين المللي نقاشي كودك جهان اسلام را به صورت كارگاه حضوري فردا از ساعت ۱۰ تا ۱۷ برگزار مي كند. اين جشنواره با موضوع «من و خدا» مخصوص كودكان ۴ تا ۱۰ سال است. شيوه اجرا آزاد است و تمامي آثار پس از اجراي حضوري در فرهنگسراهاي هنر، جوان، ابن سينا و مركز فرهنگي هنري جوانان براي انتخاب و داوري به دبيرخانه جشنواره سپرده مي شوند. همراه  داشتن وسايلي از قبيل مقوا، مداد رنگي، پاستل،  گواش و... الزامي است و مدارك مورد نياز شامل فتوكپي شناسنامه و يك قطعه عكس است. فرهنگسراي هنر در خيابان شريعتي، خيابان جلفا واقع شده است.

مديريت اوقات فراغت خانواده
فرهنگسراي ملل با هدف ارتقاء سطح ارتباطات محله اي بين شهروندان و افزايش نقش خانواده هاي تهراني در مديريت اوقات فراغت خود ويژه برنامه هايي شامل مسابقات مختلف، ايستگاه هاي برنامه هاي هنري مانند نقاشي،  سفال گري، گريم و كاردستي كودكان، مشاوره هاي اجتماعي و خانوادگي، اجراي تئاتر، كنسرت موسيقي سنتي و... برگزار مي كند.اين برنامه ها پنج شنبه و جمعه هر هفته از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در اين فرهنگسرا واقع در بزرگراه آيت الله صدر، خيابان قيطريه، پارك قيطريه برگزار مي شود و استفاده از كليه برنامه ها رايگان است.

تست بازيگري ويژه كودكان
فرهنگسراي سالمند در راستاي جشنواره تابستاني ۸۵ از كودكان تست بازيگري مي گيرد. در اين برنامه، كودكان ۵ تا ۸ ساله علاقه مند به بازيگري و مستعد در هنرهاي نمايشي جهت اجراي نمايش هاي خياباني و صحنه اي مورد تست و ارزيابي قرار مي گيرند. در مرحله تست بازيگري، كودكان ضمن اجراي نقش هاي كوتاه در زمينه بيان، بدن و حركت نيز مورد سنجش قرار مي گيرند.علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به آدرس ميدان امام حسين- خيابان ۱۷ شهريور- خيابان خشكبارچي - پارك خيام مراجعه و يا با تلفن هاي ۹-۳۳۳۵۸۶۸۸ تماس بگيرند.

مسابقه نامه اي به پدر من
خانه فرهنگ تلاش به مناسبت ميلاد حضرت علي(ع) و روز پدر، مسابقه كتبي با عنوان «نامه اي به پدر من» ويژه كودكان در سه مقطع زير دبستان، دبستان و راهنمايي برگزار مي كند. مهلت ارسال آثار از دوم تا ۱۴ مردادماه است. علاقه مندان مي توانند آثار خود را به آدرس خاني آبادنو، بلوار ميلاد، خيابان شهرداري، جنب پارك ۲۲ بهمن ارسال و يا با تلفن ۵۵۵۳۵۸۰۰ تماس بگيرند.

طلا، سكه و ارز
007587.jpg

در شهر چه خبر
ال سي دي ها در بازار رايانه
شايد مهم ترين تحول بازار رايانه طي تابستان امسال، جدا از پيشرفت هاي نرم افزاري و سخت افزاري، راهيابي مانيتورهاي ال سي دي به محيط كاربران خانگي باشد. از بازار رضا و پايتخت خبر مي رسد مانيتورهاي ال سي دي به علت حجم و وزن بسيار پايين و كاهش قيمت شان نسبت به سال گذشته در ميان كاربران خانگي با استقبال بيشتري روبه رو شده است.
هم اكنون مانيتورهاي ال سي دي مدل اچ۷۵ تي هفده اينچ، ۲۶۹ هزار تومان، مدل اچ۵۶۰ هفده اينچ، ۲۳۶ هزار تومان و مدل ان۱۵۴۰ هفده اينچ، ۲۲۰ هزار تومان به فروش مي رسند.

تكذيب جمع آوري
گوشي هاي قاچاق
انتشار خبر جمع آوري گوشي هاي تلفن همراه قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، بازار هفته گذشته را به شدت ملتهب كرد.شايد واردكنندگان گوشي كه در حال حاضر دست از واردات كشيده اند پيش بيني كردند كه زمان آغاز مجدد فعاليت هاي تجاري در اين زمينه فرارسيده است اما گويا گوشي هاي قاچاق برخلاف واردكنندگان حسابي شانس آوردند. افشار فروتن لاريجاني دبير انجمن فروشندگان سيم كارت، گوشي و لوازم جانبي مي گويد: شوكي كه خبرگزاري ها به بازار گوشي وارد آوردند به طور كامل بي مورد بود زيرا هنوز بسياري از گوشي هاي موجود در بازار مربوط به خريدهاي گذشته است. وي مي افزايد: چنانچه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز برنامه اي براي جلوگيري از واردات گوشي قاچاق داشته باشد، به صورت برخورد با فروشندگان بازار صورت نمي گيرد.
از طرف ديگر، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز هم در اطلاعيه اي جمع آوري تلفن هاي همراه قاچاق را تكذيب كرد. اين ستاد در اطلاعيه خود تأكيد كرده، هرگونه اقدام اجرايي از طريق اعلاميه هاي رسمي به اطلاع عموم خواهد رسيد و انتشار خبر به نقل از اين ستاد مورد تأييد نيست.

نرخ ايزوگام سقف
با اين كه از وقتي ايزوگام وارد بازار عايق شد پشت بام ها كمتر چكه مي كنند اما خيلي از صاحب خانه ها هنوز هم در زمان مناسب اقدام به عايق كاري بام نمي كنند و زمستان و فصل بارندگي به دردسر مي افتند. از راسته فروشندگان عايق هاي رطوبتي خيابان نظام آباد خبر مي رسد، نرخ ايزوگام ها تغيير چنداني نسبت به گذشته نداشته اند و هم اكنون ايزوگام ها با كيفيت متوسط وخوب  متري ۱۳۰۰ تا ۲ هزار تومان نصب مي شوند. عايق هاي موسوم به «صادراتي» بين ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ و عايق هاي موسوم به «استاندارد» از ۱۶۰۰ تا ۲ هزار تومان با احتساب هزينه نصب ارائه مي شوند. يكي از فروشندگان مي گويد: تنها مشكلي كه در بازار وجود دارد افزايش تعداد عايق هاي تقلبي و غيراستاندارد است كه در كالاهاي صادراتي يافت مي شوند. با اين وجود ما به خريداران توصيه مي كنيم از اجناس داراي مهر استاندارد استفاده كنند. وي مي افزايد: خريد اجناس معتبر از فروشنده هاي شناخته شده، بيمه و ضمانت نامه ها را نيز تضمين مي كند. كالاهاي استاندارد داراي ۷ سال بيمه و ۱۵ سال گارانتي هستند.

دستمزد كارگران نانوايي
مشكلات مربوط به قيمت نان كه همچنان دامنگير نانوايي هاست ابعاد تازه اي يافته است. تا پيش از اين رئيس انجمن صنفي نانوايان كوچك تر شدن نان ها را به دليل جبران بخشي از هزينه  نانوايان تأييد كرده اما به گفته وي گرماي هوا و شدت آن در نانوايي ها باعث شده تا كارگران در اين فصل توقع افزايش دستمزد داشته باشند.
وي مي افزايد: برآورده نشدن اين خواسته موجب مي شود كارگران ماهر از چرخه پخت نان خارج شوند و به دنبال آن كيفيت نان باز هم كاهش يابد.

بازار
عرضه ميوه به قيمت ميادين
007584.jpg
گويا افزايش كيفيت و كميت خدمات و كالاي موجود در ميادين ميوه و تره بار شهرداري، بافت بازار فروش ميوه را در سطح شهر تغيير داده است. مشاهده پلاكاردهاي گوناگون بر سردر مغازه هاي ميوه فروشي با عنوان عرضه ميوه به قيمت ميادين شهرداري مويد اين موضوع است.
كيانوش جعفري مدير روابط عمومي سازمان ميادين ميوه و تره بار مي گويد: وفور محصول در تابستان در سال جاري موجب كاهش قيمت ها شده است. اين واقعيت در كنار ارايه خدمات گوناگون در سطح ميادين ميوه، رضايت نسبي خريداران را افزايش داده است.
پيش بيني مي شود،  تجربه ماه هاي اخير در فصل هاي اوج مصرف نظير شب عيد بتواند كمك شاياني به برنامه ريزان براي كنترل قيمت ها در بازار كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اللهم لبيك
هفت بار به دور خانه خدا طواف كرد و اعمال حج را به طور كامل و ناباورانه به جا آورد. صبح كه از خواب بيدار شد، از ديدن اين خواب حال عجيبي داشت و آرزو كرد اي كاش تمام لحظات را در بيداري سير كرده بود.
روزي كه مشرف شد و براي اولين بار چشمش به عظمت كعبه افتاد، فكر مي كرد خواب است.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
مرگ جعلي در وسط آزادراه
سيدني: يك راننده در استراليا كه خودرويش در يك آزادراه دچار نقص فني شده بود تظاهر به مرگ كرد. با توجه به اينكه هيچ يك از خودروهاي عبوري براي كمك به وي توقف نمي كردند به همين دليل وي تظاهر به مرگ كرد و بدون حركت، وسط آزاد راه دراز كشيد. با توجه به اينكه رانندگان عبوري تصور مي كردند كه وي مرده است بلافاصله پليس را خبر كردند و هنگامي كه ماموران در صحنه حاضر شدند پي بردند كه وي كاملا سالم و زنده است. او با اين كار باعث شد تا خودرويش به سرعت تعمير شود.
اضطراب امتحان رانندگي
واشنگتن: يك پسر ۱۶ ساله در آمريكا حين آزمون عملي رانندگي دچار اضطراب شديد شد به همين دليل با ۵ خودرو تصادف كرد و وسيله نقليه پس از واژگون شدن، ويترين يك فروشگاه را نيز تخريب كرد. اين نوجوان كه بسيار ترسيده بود پايش را با تمام قدرت روي پدال گاز فشار داد و خودرو پس از برخورد با چند خودرو به هوا بلند شد. بر اثر اين سانحه مأموري كه كنار دست وي نشسته بود به شدت مجروح و در بيمارستان بستري شد.
كانگوروي فراري
دوبلين: چند روزي است كه يك گروه سيرك استراليايي براي اجراي برنامه به كشور ايرلند سفر كرده است اما پيش از آغاز نخستين برنامه، كانگوروي اين سيرك پا به فرار گذاشت. اين كانگورو كه براي اجراي برنامه آماده مي شد از غفلت كاركنان سيرك سوء استفاده و فرار كرد. جالب اينكه پنج روز است كه كاركنان سيرك به دنبال اين حيوان هستند و نتوانسته اند او را بيابند. با توجه به فراواني علف و آب در ايرلند بعيد است خطر گرسنگي اين كانگوروي فراري را تهديد كند.
كد كلم و هويج
پكن: ورزشكاران و تماشاگران حاضر در رقابتهاي المپيك سال ۲۰۰۸ چين نبايد نگران امنيت غذايي خود باشند چون قرار است تمام سبزيجات عرضه شده در زمان برگزاري رقابتهاي المپيك تحت نظر مستقيم بازرسان اداره بهداشت باشد. داستان از اين قرار است كه تك تك سبزيجات عرضه شده از جمله كلم، نخود و حتي هويج داراي كد مشخصي خواهند بود كه به راحتي بتوان مسير حركت اين سبزيجات از مزارع كشاورزان تا آشپزخانه ها را رديابي كرد. به اين ترتيب هيچ نوع محصول كشاورزي آلوده به سفره ها نخواهد رسيد.
همدردي با سگ ها
007563.jpg
سئول: گوشت سگ يكي از غذاهاي بسيار پرطرفدار در كره جنوبي است كه رستورانها گوشت سگ را در قالب غذاهاي مختلف عرضه مي كنند. اما در اين ميان گروههاي دوستدار حيوانات نسبت به عرضه اين نوع غذا به شدت معترض هستند. يكي از اين مخالفان براي اينكه اعتراض خود را نسبت به استفاده از گوشت سگ در اين كشور نشان بدهد خود را در قفس يك سگ زنداني كرده است.
دنيايي از تخلف در ۱۵دقيقه
تورين: يك اسكوترسوار در شهر تورين ايتاليا ركورد بيشترين تخلف در كوتاهترين زمان ممكن را به خود اختصاص داد. هنگامي كه وي مشغول اسكوترسواري در شهر بود، پليس به دليل اينكه كلاه ايمني بر سر نداشت او را متوقف كرد اما اين نوجوان پا به فرار گذاشت و در يك فاصله زماني ۱۵ دقيقه اي به حدي تخلف رانندگي انجام داد كه ۱۴۴ امتياز منفي در گواهينامه اش ثبت شد. او بايد ۲۳۰۰ يورو جريمه بپردازد.
گردهمايي هم نامها
كارديف: يك شبكه تلويزيوني در كشور ولز قصد ركوردشكني دارد. هدف اين شبكه جمع آوري بيشترين افرادي است كه نام خانوادگي آنها جونز مي باشد. ركورد جمع آوري افراد هم نام در حال حاضر متعلق به يك شبكه تلويزيوني در سوئد است كه ۵۸۳ نفر را كه نام خانوادگي آنها نوربرگ بود گرد هم آورد. پيش بيني مي شود شبكه تلويزيوني ولز ۱۶۰۰ نفر كه نام خانوادگي شان جونز است گردهم آورد.
تشك برقي در شكم مار
نيويورك: يك مار ۳۰ كيلوگرمي كه تشك برقي بلعيده بود مورد عمل جراحي قرار گرفت.مسئولان باغ وحش اين تشك برقي را براي گرم كردن اين مار داخل قفس قرار داده بودند. اما اين خزنده تشك را از برق جدا كرد و آن را همراه با سيم برق بلعيد. به همين دليل پزشكان مجبور به عمل جراحي براي خارج كردن تشك از شكم اين خزنده شدند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |