دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۲ - Jul 24, 2006
بين الملل
Front Page

حزب الله با مذاكرات دولت لبنان براي مبادله اسرا موافقت كرد
اسرائيل خواستار استقرار نيروهاي ناتو در مرز لبنان شد
دمشق هشدار داد در صورت تهديد شدن توسط رژيم صهيونيستي از طريق خاك لبنان، ساكت نخواهد نشست
007950.jpg
گروه بين الملل - عقب نشيني اسرائيل از ادعاهاي پيشين خود هر روز ابعاد بيشتري مي يابد. در حالي كه ارتش متجاوز اسرائيل ادعا مي كرد منطقه استراتژيك مارون الرس را در جنوب لبنان به تصرف خود درآورده است، خبرهاي ديروز حاكي از نبرد سنگين ميان مقاومت حزب الله و ارتش متجاوز اسرائيل در اين منطقه بود. اسرائيلي ها اعلام كردند كه اين منطقه را با هواپيماهاي جنگي خود به شدت بمباران كرده اند.
در همين حال، ژنرال دان هالوتز رئيس ستاد مشترك اسرائيل اعلام كرد كه هنوز براي حمله گسترده زميني به لبنان تصميم نگرفته ايم. اين در حالي است كه طي چند روز گذشته تلاش كماندوهاي اسرائيلي براي رخنه كردن به سرزمين لبنان ناكام مانده  است.
از سوي ديگر، اسرائيل كه تا ديروز مخالف قرارگرفتن هر نوع نيروي حافظ صلح در خط مرزي با لبنان بود، ديروز اعلام كرد كه موافق استقرار چنين نيروهايي است.
روز گذشته عمير پرتيس وزير جنگ اسرائيل گفت كه تل آويو موافق حضور نيروهاي چند مليتي در مرز است به شرط آنكه فرماندهي اين نيروها با ناتو باشد. اگرچه اين سخن پرتيس نوعي عقب نشيني از مواضع پيشين است؛ اما كارشناسان بر اين باورند كه حزب الله لبنان حاضر نيست نيروهاي حافظ صلح در اين منطقه از ناتو باشند.
افزايش محبوبيت حزب الله
ديروز تحليل گر روزنامه الراي العالم نوشت كارشناسان به اين نتيجه رسيده اند كه جنگ اسرائيل عليه لبنان نه تنها به قدرت نظامي حزب الله خللي وارد نساخته است، بلكه باعث شده به رغم تبليغات تل آويو بر محبوبيت حزب الله افزوده شود.
وليد شراره مي نويسد: اسرائيل عملا در ايجاد تفرقه ميان تشكل ها و نهادهاي سياسي لبنان ناكام ماند و حتي گروه هاي مخالف حزب الله نيز اكنون تغيير لحن داده و از اين نيروي مقاومت جانبداري مي كنند.
فرار از شمال
در همين حال ديروز در تداوم يورش اسرائيل به لبنان علاوه بر مارون الرس، پايتخت اين كشور و نيز شهرهاي صيدا، بعلبك، نبطيه و دشت قليله بارها هدف حملات جنگنده هاي اسرائيلي قرار گرفت به گونه اي كه طي ۲۴ ساعت گذشته ۹ بار بعلبك بمباران شد.
آمارها از كشته شدن تعدادي از شهروندان غيرنظامي لبناني در اين حملات خبر مي دهد. به موازات  آن حزب الله نيز بار ديگر علاوه بر شهر مهم حيفا، مناطق روش بينا، الحليل و جولان را زير آتش موشك هاي خود قرار داد. در حمله به حيفا دو نفر كشته و ۱۴ نفر زخمي شد.
شبكه هاي خبري تل آويو در همين حال از فرار ساكنان شمال فلسطين اشغالي به مناطق جنوبي خبر مي دهند. در شمال اسرائيل بيش از يك ميليون نفر زندگي مي كنند كه گفته مي شود بيش از نيمي از آنها فرار كرده اند.
وزير جنگ اسرائيل اعلام كرد حزب الله تاكنون ۲۲۰۰ موشك به شمال سرزمين هاي اشغالي شليك كرده است.
تداوم واكنش هاي جهاني
ديروز در تداوم اعتراض هاي جهاني به حمله نظامي اسرائيل به لبنانيها، هزاران نفر در سراسر جهان تظاهرات كردند. به گزارش خبرگزاريهاي خارجي تظاهركنندگان در ژنو، استكهلم، گلاسكو، نيوكاسل، منچستر، اسلو، مونترال، لندن،  شيكاگو، خارطوم، مكزيكوسيتي، بروكسل و بسياري ديگر از شهرهاي جهان ضمن محكوم  كردن جنايات اسرائيل، حمايت خود را از مقاومت مردم لبنان اعلام داشتند.
در همين حال، يك مسئول سازمان ملل در لبنان اظهار داشت كه تل آويو اجازه ارسال كمكهاي انسان دوستانه در شرايط امن به مردم لبنان را نمي دهد. يان ايگلند هماهنگ كننده امور بشردوستانه سازمان ملل در لبنان نيز با اعلام اينكه اقدام اسرائيل در بمباران مناطق مسكوني نقض آشكار قوانين بشردوستانه و بين المللي است، رفتار اسرائيلي ها را وحشيانه و وحشتناك خواند. شبكه ۵ فرانسه نيز اعلام كرد بيشتر قربانيان حملات اسرائيلي ها كودكان هستند.

موافقت حزب الله با گفت وگوي
دولت لبنان در باره تبادل اسرا
واحد مركزي خبر: نبيه بري رئيس پارلمان لبنان ديروز به خبرنگاران گفت: حزب الله با مذاكره دولت لبنان براي تبادل اسرا با رژيم صهيونيستي موافقت كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيروت بري افزود: حزب الله موافقت كرده است دولت لبنان به واسطه طرف سومي با اسرائيل درباره تبادل اسرا گفت وگو كند.
وي خاطرنشان كرد: اين دولت لبنان است كه بايد مذاكرات را براي نتيجه بخش بودن به پيش ببرد.
فوزي صلوخ وزير امور خارجه لبنان پيشتر از سازمان ملل متحد به عنوان طرف سوم خواسته بود امكان مبادله دو نظامي به اسارت درآمده اسرائيلي را با زندانيان لبناني در اسرائيل بررسي كند.
صلوخ گفت: دو نظامي اسرائيلي در سلامت كامل به سر مي برند.
وي افزود: آلمان كه در گذشته نقش مهمي ميان لبنان و اسرائيل ايفا كرده است مي تواند امروز نيز اين نقش را ايفا كند.

پاپ خواستار آتش بس در خاورميانه شد
خبرگزاري فارس- پاپ بنديكت شانزدهم، رهبر كاتوليك هاي جهان بار ديگر خواستار توقف درگيري ها در خاورميانه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پاپ بنديكت شانزدهم بار ديگر درخواست خود را براي آتش بس در خاورميانه و آغاز مذاكرات در اين منطقه تكرار كرد.
وي ديروز اين هفته را به مراسم دعاي اختصاصي براي بازگشت صلح به خاورميانه اختصاص داده بود.
پاپ در اين مراسم گفت: من درخواست شديد خود از تمامي طرفين اين درگيري را تكرار مي كنم تا آنها به سرعت جنگ را خاتمه داده و امكان ارسال كمك هاي بشردوستانه را فراهم كنند.
وي افزود: آنها با كمك جامعه بين المللي، راهي را براي آغاز مذاكرات خواهند يافت.
پاپ با تاكيد بر حق مردم لبنان در حفظ تماميت كشورشان گفت: من از اين فرصت استفاده كرده و بر حق مردم لبنان براي حفظ تماميت و خودمختاري كشورشان، بر حق اسرائيلي ها براي زندگي در صلح در كشور خودشان و بر حق مردم فلسطين براي داشتن كشوري آزاد و منسجم تاكيد مي كنم.
وي همچنين همدردي خود را با غيرنظاميان بي گناه كه تنها قربانيان اين جنگ هستند ابراز كرد.

نگاه
مرگ فرمانده جنايتكار خمرهاي سرخ
ترجمه: نيلوفر قديري
گروه بين الملل - «تاموك» فرمانده كل خمرهاي سرخ، روز جمعه در يك بيمارستان نظامي در پنوم پن پايتخت كامبوج در سن ۸۰ سالگي و در شرايطي كه توان نفس كشيدن هم نداشت، بدون اينكه مجازات جناياتش را ببيند، مرد.
هنگام مرگ او يك پا نداشت و بخشي از ريه اش هم نابود شده بود. او در سالهاي اخير با سرطان خون دست به گريبان بود، اما بدون شك مرگي آرام تر از دو ميليون قرباني خودش داشت.
او كه يكي از هولناك ترين مردان قرن بيستم است، مسئول قتل عام نزديك به دو ميليون نفر از مردم كامبوج و طراح جوخه هاي مرگ دهه ۱۹۷۰ شناخته مي شود. اكنون ۲۵ سال است كه مردم كامبوج در انتظار محاكمه و مجازات تاموك بودند اما درست در روزهايي كه قضات كامبوجي كار بر روي محاكمه رهبران خمرهاي سرخ را به اتهام ارتكاب جنايت عليه بشريت شروع كرده بودند، تاموك به كما رفت و مرد. با مرگ تاموك كه در رديف فرماندهي خمرهاي سرخ رفيق شماره چهار خوانده مي شد ديگر كسي از رهبران اين گروه براي محاكمه شدن و پاسخگويي به جناياتشان باقي نمانده است ديگر رهبران خمرهاي سرخ در اين دنيا نيستند و يا تحت پوشش توافق هاي عفو و مصونيت قرار گرفته اند.
جنايات خمرهاي سرخ در كامبوج چنان رعب و وحشتي ايجاد كرده است كه اكنون دهه ها بعد از پايان حكومت آنها، فقط شايعه بازگشت آنها به قدرت براي فرار ميليوني مردم اين كشور كافي است. مردي كه روز جمعه در بيمارستان درگذشت و همه در خارج از كامبوج او را قصاب مي نامند، از فرماندهان و متهمان اصلي اين كشتارها بود.
در كمتر از چهار سالي كه خمرها در قدرت بودند، قربانيان غيرنظامي آنها چنان زياد بود و آنها چنان به سرعت قرباني مي شدند كه مورخان فرصت ثبت آن وقايع را نداشتند. اكنون در خارج از پنوم پن معبد شيشه اي است كه بيش از هشت هزار جمجمه در آن نگهداري مي شود. خمرهاي سرخ براي قربانيانشان گلوله هدر نمي دادند و گاهي آنها را با ضربه چوب بي هوش  و زنده به گور مي كردند. بعضي حتي بدون ضربه چوب و بي هوشي زنده به گور مي شدند.
يك چهارم جمعيت كامبوج در آن زمان قرباني خمرهاي سرخ شدند. اين كشتارها دليل مذهبي يا نژادي نداشت، هم عاملان كشتارها و هم قربانيان از يك نژاد و يك كشور بودند.
تاموك يكي از رهبران وفادار خمرهاي سرخ بود كه حتي در سال ۱۹۹۶ وقتي اين گروه به يك نيروي چريكي پناهنده در جنگلها تبديل شده بود، باز هم به فعاليت خود ادامه مي داد. او حتي به دست داشتن در مرگ پول پوت متهم است.
خمرهاي سرخ بعد از به قدرت رسيدن در تلاش براي ايجاد يك كشور كمونيستي واقعي مقررات عجيبي به اجرا گذاشتند. برچيدن شهرها و اخراج اجباري شهروندان پنوم پن و ديگر شهرهاي بزرگ كامبوج به بهانه تهديد بمباران آمريكا از جمله اقدامات اين گروه بود. خمرها مردم اين شهرها را مجبور مي كردند در اردوگاه هاي كار بيرون از شهرها به مدت ۱۲ ساعت و بدون استراحت كار كنند. هزاران نفر در اين اردوگاه ها در اثر قحطي جان دادند. هر كس كه در برابر اين طرح مقاومت مي كرد، اعدام مي شد.
مسيحيان، مسلمانان، بودايي ها، روشنفكران و حرفه اي ها از ديگر قربانيان خمرهاي سرخ بودند. در دسامبر سال ۱۹۷۸ ارتش ويتنام به كامبوج حمله كرد و يك ماه بعد پنوم پن را تصرف كرد و خمرهاي سرخ را سرنگون نمود. بعد از آن خمرها به يك نيروي چريكي تبديل شدند و براي ادامه فعاليتشان به جنگلها پناه بردند.
هون سن نخست وزير كامبوج با شعار فراموش كردن گذشته به چندتن از رهبران خمرهاي سرخ وعده داد در صورت تسليم  شدن از عفو برخوردار مي شوند. اين تصميم با انتقاد شديد افكار عمومي كامبوج روبه رو شد و به همين دليل هون سن تصميم گرفت تاموك را سال آينده به دادگاه بين المللي تحويل دهد. اما اين اتفاق هرگز نيفتاد.
اينديپندنت - ۲۲ جولاي

رايس در خاورميانه
ايسنا: در آستانه  سفر كاندوليزا رايس به سرزمين هاي اشغالي، مقامات عالي رتبه معتقدند اسرائيل چراغ سبز آمريكا را براي ادامه  حملاتش عليه حزب الله لبنان حداقل تا يكشنبه  آينده دريافت كرده است.
كاندوليزا رايس، وزير خارجه  آمريكا كه وارد منطقه مي شود، در ابتدا راه هايي را براي پايان دادن به بحران و شكل گيري راه حلهاي جديد در لبنان شرح مي دهد.
وي هم چنين يكشنبه  آينده در تلاش براي برقراري آتش بس به منطقه بازمي گردد و اين به معني آن است كه اسرائيل حداقل يك هفته ديگر براي حملاتش فرصت دارد.
رايس از بيت المقدس راهي رم مي شود تا با هيات هاي عالي رتبه  سازمان ملل و كشورهاي عربي ديدار كند. آنها درباره آتش بس و طرحي براي احياي لبنان، گفت وگو مي كنند.

هشدار سوريه به رژيم صهيونيستي
يك روزنامه اسپانيايي به نقل از وزير اطلاع رساني سوريه نوشت كه در صورت تهاجم زميني گسترده اسرائيل به لبنان، سوريه مداخله خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، محسن بلال در گفتگو با روزنامه اسپانيايي اي بي سي درباره اشغال لبنان اظهارداشت: اگر اسرائيل وارد خاك لبنان شود ، آنها مي توانند به حدود ۲۰ كيلومتري دمشق برسند.ما ساكت نخواهيم نشست و بدون هيچ ترديدي دراين درگيري دخالت خواهيم كرد. وي با بيان اينكه سوريه بيش از همه خواهان برقراري يك آتش بس فوري همراه با تبادل زندانيان است، خاطرنشان كرد: وي همراه با ميگوئل آنجل موراتينوس وزير امور خارجه اسپانيا كه در روزهاي اخير با وي ديدار كرد، درحال همكاري براي پايان دادن به درگيري در خاورميانه است.
وزير اطلاع رساني سوريه همچنين تصريح كرد: اگر اسرائيل به خاك لبنان تجاوز كند و به ما نزديك شود، ارتش سوريه ساكت نخواهد نشست و وارد درگيري مي شود. وي با رد ادعاهاي واشنگتن مبني براينكه دمشق، حزب الله را مسلح كرده است، گفت: ما تنها از حزب الله حمايت اخلاقي مي كنيم و بودجه مالي هيچ مقاومتي را تامين نمي كنيم.

كانادايي ها قرباني حمله انتحاري قندهار
ايسنا: مقامات رسمي  افغانستان مي گويند، انفجار خودروي بمب گذاري شده يك مهاجم در كنار اتومبيل نيروهاي ائتلاف باعث كشته شدن دو سرباز كانادايي و مجروح شدن هشت تن ديگر شد. بمب گذار ديگري نيز در حمله همزمان در همان نزديكي خود را منفجر كرد و شش افغاني را كشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، بر اساس ادعاهاي سخنگوي طالبان، اين گروه مسئوليت اين حمله انتحاري را برعهده گرفت و همزمان به نيروهاي ناتو كه براي به  دست گرفتن كنترل منطقه جنوبي بي ثبات افغانستان آماده مي شوند، هشدار داد.
اين حملات نشانگر ادامه درگيري ها ميان نيروهاي ائتلافي تحت  رهبري آمريكا و متحدان افغان عليه نيروهاي طالبان است.
از انتهاي سال ۲۰۰۱ در زمان فروپاشي رژيم طالبان، به ويژه مناطق جنوبي افغانستان شاهد جنگ هاي شديدي بود ه است و نيروهاي طالبان همزمان با تقويت نيروهاي ناتو از ۹۷۰۰ به ۱۶ هزار تن در اين كشور، حملات انتحاري و يورش هاي خود را عليه نيروهاي افغاني و ائتلافي افزايش داده اند.

سفر نخست وزير عراق به آمريكا و انگليس
نخست وزير عراق ديروز در صدر هيأتي سياسي براي بررسي اوضاع عراق و لبنان به آمريكا و انگليس سفر كرد.
اين در حالي است كه حزب فضيلت اسلامي از احزاب عضو ائتلاف عراق يكپارچه از نخست وزير خواسته بود تا سفر خود را به آمريكا لغو كند.

۱۰۴ كشته و زخمي در انفجار بغداد
گروه بين الملل - عراق پس از چند روز آرامش نسبي بار ديگر شاهد حوادث خونبار بود.
ديروز بر اثر انفجار يك بمب پرقدرت در شهرك صدر و در  محله جميله ۳۴ غيرنظامي كشته و حدود ۷۰ نفر زخمي شدند. هنوز هيچ كدام از گروه هاي تروريستي حاضر در عراق مسئوليت اين عمليات را برعهده نگرفته اند.
در كركوك نيز انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در يك بازار محلي به كشته شدن ۱۵ تن و جراحت ۵۰ نفر منجر شد.
در بعقوبه نيز حمله شبه نظاميان مسلح به مردم باعث قتل يك شهروند عراقي شد و در موصل انفجار بمب به جراحت سه سرباز منجر گرديد.در همين حال ارتش آمريكا خبر از قتل يك تفنگدار دريايي اين كشور در شرق بغداد داد.
از سوي ديگر، در حمله مشترك نيروهاي آمريكايي در عراق به اطراف كركوك ۱۵۴ شبه  نظامي مسلح دستگير شدند. در اين حمله كه سه هزار نيروي مشترك عراقي و آمريكايي شركت داشتند مقادير زيادي سلاح و مواد منفجره به دست نيروهاي عراقي افتاد.
ديروز همچنين تروريست هاي وابسته به القاعده با حمله به مطب يكي از اعضاي حزب اسلامي عراق وي را به قتل رساندند. طارق هاشمي رهبر حزب اسلامي عراق و از احزاب فعال در دولت عراق است. از اين رو، القاعده اعضاي اين حزب را به ترور تهديد كرده است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |