دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۲ - Jul 24, 2006
رئيس شوراي شهر تهران:
انتخاب شهردار با رأي مردم، فعلاً ممكن نيست
گروه شهري - رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: انتخاب شهردار با رأي مستقيم مردم براساس قوانين موجود و ساختار كنوني شوراها امكانپذير نيست.
به گزارش همشهري، مهدي چمران ديروز در پايان دويست و پنجاه و يكمين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي شهر در جمع خبرنگاران افزود: هر چند اصل موضوع انتخاب شهردار با رأي مردم كار پسنديده اي است ولي در شرايط كنوني و با قوانين موجود، شوراهاي شهر با اين كار موافق نيستند.
وي گفت: در حال حاضر حيطه اختيارات نهاد شورا در حد شهرداري است و به بيان ديگر شورا، شوراي شهرداري است نه شوراي شهر.
چمران افزود: در شرايط كنوني تمام ساختار و قوانين به گونه اي تنظيم شده كه شهردار توسط شوراي شهر انتخاب شود و از آنجا كه تغيير اين قوانين نيازمند وقت زيادي است انجام اين مهم در حال حاضر امكان پذير نيست. اگر قرار باشد شهردار از سوي مردم انتخاب شود، قوانين هم متناسب با آن بايد تغيير كند.
به گفته رئيس شوراي شهر انتخاب شهردار به ويژه در شهرهاي بزرگ مستلزم وقت و هزينه هاي كلان براي معرفي و شناساندن نامزدهاست هر چند شايد اين مشكل در شهرهاي كوچك وجود نداشته باشد.
وي افزود: در كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به همين استدلال گفتيم كه بنابه همين دلايل در شرايط كنوني امكان انتخاب شهردار با رأي مردم ميسر نيست.
چمران با اشاره به مشكلات اجرايي اين طرح گفت: در شهرهاي بزرگ انتخابات شهرداران با رأي مستقيم مردم نياز به تبليغات وسيع و فعال شدن احزاب براي معرفي كانديداها دارد.
وي همچنين گفت: از آنجا كه در آينده انتخابات شوراها، مجلس خبرگان و ميان دوره اي مجلس در پيش است اضافه شدن برگزاري انتخابات شهرداران كار را دشوار مي كند.
رئيس شوراي شهر درباره اعتبارات مربوط به تبصره ۱۳ بودجه سال ۸۵ كشور در رابطه با حمل و نقل عمومي كلانشهرها نيز گفت: واگذاري سياستگذاري ها به يك شركت مادر تخصصي در اين رابطه مي تواند مفيد باشد ولي آن شركت نمي تواند مجري خوبي باشد، زيرا در اين صورت مشكلاتي را به وجود خواهد آورد.
به گفته وي اينكه يك شركت بخواهد خودش رأساً در تمام كشور كار اجرايي كند اصولاً عملي نيست. با اين حال موضوع بايد به طور كامل روشن شود و هماهنگي هايي در اين رابطه صورت گيرد.
چمران همچنين گفت: در جلسه شوراي شهر بررسي مطالعات طرح جامع ادامه يافت و بخش هاي ديگري از آن به بحث گذاشته شد.
وي افزود: احتمالاً بررسي نهايي طرح جامع در شوراي شهر چهار جلسه ديگر ادامه خواهد يافت.
رئيس شوراي شهر همچنين گفت: در جلسه شوراي شهر ۱۵ مورد از پرونده مربوط به باغات مطرح و راجع به آنها تصميم گيري شد.
چمران همچنين با اشاره به اعلام خواهرخواندگي كلانشهرها و مراكز استان هاي كشور با شهرهاي لبنان در اجلاس كميسيون هاي فرهنگي اجتماعي شوراها در شهركرد گفت: هدف از اين كار فراهم كردن شرايطي مطلوب تر براي كمك رساني به مردم لبنان است.
وي همچنين از تشكيل «انجمن دوستي و حمايت از مردم لبنان» با محوريت بنياد شهيد چمران خبر داد و گفت: اين تشكل با هماهنگي و همكاري هاي مردمي شكل مي گيرد.

بازي هاي كودكانه ايراني در سطح
پارك هاي تهران احياء مي شود
گروه شهري- مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران گفت: با احياي بازي هاي سنتي ايراني، زمين بازي كودكان در پارك ها تجهيز شده و ايمن سازي مي شود.
به گزارش سما، حجت الله ملاصالحي افزود: بالا بردن ضريب ايمني زمين هاي بازي كودكان و تجهيز آن با وسايل مدرن بازي از جمله اهداف اجراي اين طرح است كه سازمان زيباسازي شهرداري تهران آن را در دستور كار خود دارد.
وي با بيان اين كه بيشترين صدمات وارده به كودكان در پارك ها به علت برخورد آنان با سطح زمين است، گفت: نبود ايمني و احتمال بروز حادثه براي كودكان در هنگام بازي يكي از مشكلات اساسي بسياري از زمين هاي بازي كودكان در سطح پارك ها است.
ملاصالحي، ايمن سازي و تجهيز زمين هاي بازي كودكان در پارك ها را يكي از مهم ترين اولويت هاي سازمان زيباسازي ذكر كرد و ادامه داد: سازمان زيباسازي به عنوان مرجع هدايت كننده اين طرح در نظر دارد تا در مناطق مختلف شهرداري تهران يك زمين بازي كودك را با بالاترين ضريب استاندارد و بهترين و مدرن ترين وسايل تجهيز كند.به گفته مديرعامل سازمان زيباسازي، در اين طرح احداث سكوي ايمني، نصب كفپوش پلاستيكي زمين هاي بازي، به كارگيري وسايل بازي كه كمترين صدمه را به كودكان مي زنند، ايجاد زمينه مناسب براي احياي بازي هاي كهن ايراني و همچنين به كارگيري وسايلي كه باعث بالا بردن خلاقيت كودكان مي شود از جمله مواردي است كه در اين طرح به كار برده مي شود.
ملاصالحي تأكيد كرد: تاكنون كار تجهيز ۱۴ زمين بازي در بوستان هاي مناطق مختلف تهران به پايان رسيده و در آينده نزديك نيز ساير مناطق از اين امكان برخوردار خواهند شد.

براي احداث ادامه بزرگراه يادگار امام
يك ضلع ديوار اوين برچيده شد
007971.jpg
007911.jpg
گروه شهري - ديروز ۶۰۰ متر از ديوار ضلع جنوب زندان اوين به همراه يك هكتار از فضاي داخلي اين مجموعه به تملك شهرداري منطقه ۲ درآمد تا راه براي ادامه حدود ۲ كيلومتر از مسير بزرگراه يادگار امام (ره) باز شود.
به گزارش خبرنگار ما ۱۲ سال طول كشيد تا قوه قضائيه بر سر تحويل بخشي از زندان اوين كه در مسير ادامه بزرگراه يادگار امام قرار دارد با مديريت شهري به توافق برسد. رضا نگهبان شهردار منطقه ۲ در اين باره به همشهري گفت: با اين اقدام تا ارديبهشت ماه سال آينده ادامه بزرگراه يادگار امام (ره) به چمران و از آنجا در قالب يك تقاطع غيرهم سطح از داخل شهربازي به سئول وصل خواهد شد و متعاقب آن شاهد تكميل حلقة بزرگراهي يادگار امام به طول ۷ كيلومتر خواهيم بود. نگهبان در توضيح تأثيرات ترافيكي اين حلقه بزرگراهي كه مدتها در نزديكي زندان اوين قفل شده بود گفت: از ابتداي يادگار امام در خيابان آزادي ترافيك جنوب غرب تهران به طور كامل به مناطق شمالي هدايت خواهد شد. به گزارش خبرنگار ما احداث تقاطع غيرهم سطح يادگار امام - اوين با سئول مشتمل بر ۹ دهنه به طول ۲۴۵ متر و عرض ۲۸ متر برخوردار از سه باند رفت و سه باند برگشت است كه تمام محورهاي عبوري لازم در جهت هاي شرقي - غربي - شمالي - جنوبي در آن تعريف شده است.

رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر خبر داد:
تشكل جوانان در ۳۷۰ محله تهران ايجاد مي شود
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گفت: اولين تشكل جوانان محلات تهران در ۳۷۰ محله با همكاري شوراياري ها و مشاركت سازمان ملي جوانان تشكيل مي شود.به گزارش همشهري، رسول خادم ديروز در يك كنفرانس خبري با اعلام اين مطلب افزود: تفاهم نامه ايجاد «تشكل مردم نهاد جوانان محله» با مشاركت سازمان ملي جوانان استان تهران و انجمن هاي معتمدان محلات (شوراياري ها) در شهر تهران امضا شده است.خادم گفت: تشكيل گروه هاي داوطلب مردمي در محلات براي بررسي و رفع مشكلات از اهداف اين تفاهم نامه است و با مشاركت دادن جوانان در تصميم سازي و تصميم گيري محل، استفاده از ظرفيت ها و قابليت فراوان جوانان در پيشرفت محله، شناسايي مسائل ،مواضع و مشكلات جوانان در مقياس محله و ارائه طرح ها و ابتكارات از ديگر هدف هاي «تشكل مردم نهاد جوانان محله» است.
به گفته وي، تعامل با مجموعه دستگاه هاي اجرايي حوزه مديريت شهري براي ساماندهي امور محله به ويژه در موضوعات مربوط به جوانان در تفاهم نامه «تشكل مردم نهاد جوانان محله» اشاره شده است.
خادم همكاري با انجمن هاي معتمدين محله در نيازسنجي، امكان سنجش و شناسايي و اولويت گذاري مسائل در حوزه جوانان را از وظايف تشكل جوانان محله دانست .خادم افزود: براساس اين تفاهم نامه از هر شوراياري يك نفر از جوان ترين عضو شوراياري هر محله به عنوان مسئول ايجاد اين تشكل انتخاب و ۵ نفر نيز به عنوان اعضاي مؤسس (جوانان ۱۴ تا ۲۹ سال) انتخاب مي شوند.
وي افزود: همايش ۳۷۰ نفر از جوان ترين شوراياران محلات تهران نيز با حضور سازمان ملي جوانان چهارم مردادماه در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.از سوي ديگر محمد رستگار رئيس سازمان ملي جوانان استان تهران با اشاره به اين كه توانمندسازي استعدادهاي جوانان را از اولويت هاي كاري خود مي داند گفت: در محلاتي كه سابقه تشكيل و فعاليت تشكل جوانان وجود دارد، امكان استفاده از تشكل هاي موجود در قالب اين طرح نيز عملي است.

نگاه
007968.jpg
داود كاظمي

۶۰ كيلومتر خطوط ويژه در بزرگراه هاي تهران
گروه شهري- معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: براي بالا بردن سرعت جابجايي مسافران در شبكه اتوبوسراني، ۶۰ كيلومتر خطوط ويژه در بزرگراه ها پيش بيني شده است.
به گزارش سما، سيد جعفر  هاشمي تشكري افزود: نقاطي كه تقاضاي سفر با اتوبوس بيش از سقف پيش بيني شده باشد قابليت ايجاد خطوط ويژه را پيدا مي كند.
وي گفت: پس از گذشت چند ماه از راه اندازي خط ويژه در بزرگراه چمران، با بررسي معايب و مزاياي اين طرح به راهكارهاي مناسبي دست پيدا كرده ايم.
هاشمي تشكري خاطرنشان كرد: قصد داريم خطوط ويژه را به مجموعه اي از خطوطي كه به صورت يكپارچه به هم مرتبط است، تبديل كنيم تا شهروندان براي جابجايي به تمام نقاط بتوانند به راحتي و با سرعت سفر كنند.
وي اظهار كرد: بسياري از مالكان خودروها پذيرفته اند كه رانندگي در صف خودروهاي متوقف شده هيچ فايده اي ندارد و ترجيح مي دهند با اتوبوس به مقصدهاي مورد نظر برسند.
هاشمي تشكري همچنين گفت: توسعه خطوط ويژه به عنوان يك راه حل كوتاه مدت و چه بسا ميان مدت يك روش قابل قبولي است اما در دراز مدت قطعاً بايد به فكر توسعه خطوط مترو باشيم.
در حال حاضر مسير جنوب به شمال چمران به خطوط ويژه اضافه شده است.

بازگشت موج گرما
تهران پنج درجه گرمتر مي شود
گروه شهري- در حالي كه گرماي شديد تيرماه در يك هفته گذشته قدري فروكش كرده بود، پيش بيني مي شود موج تازه گرما از امروز آغاز شود.به گزارش خبرنگار ما، متوسط پيش بيني هاي ارائه شده در چند سايت هواشناسي حكايت از آن دارد كه تا پنج شنبه هفته جاري بيشينه دماي تهران به ۴۳ درجه خواهد رسيد كه پنج درجه افزونتر از بيشينه دما در اواخر هفته گذشته است. براساس اين گزارش بيشينه دماي تهران ديروز ۳۹ درجه بود و انتظار مي رود اين دما امروز به ،۴۰ فردا و پس فردا ۴۲ و پنج شنبه به ۴۳ درجه برسد. بازگشت موج گرما احتمالا مشكلاتي همچون قطع آب و برق را ايجاد خواهد كرد و لازم است شهروندان در اين باره به تمهيدات پيشگيري توجه كنند.

روز بازار كتاب در پارك هاي تهران برپا مي شود
گروه شهري- شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران در راستاي غني سازي اوقات فراغت، با همكاري مؤسسه نشر شهر، روز بازار كتاب در پارك هاي پايتخت برپا مي كند.
به گزارش سما، مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران گفت: اين روز بازارها با تعامل اتحاديه كتاب فروشان و ناشران تهران و با هدف ترويج فرهنگ كتابخواني، از سي ام تير در پارك هاي بزرگ تهران برگزار شده است.
محمد نژاد كفايي اظهار داشت: پارك نياوران در منطقه يك و پارك ملت در منطقه سه، به عنوان اولين مراكزي هستند كه اين برنامه در آنها اجرا مي شود و كتاب فروشان، ناشران، توزيع كنندگان كتاب و حتي ناشر مؤلفان و افراد حقيقي مي توانند با هماهنگي مؤسسه نشر شهر، در اين جمعه بازارها شركت كنند.
وي افزود: فروش كتاب هاي شخصي و دست دوم نيز در اين روز آزاد است و افرادي كه اين كتاب ها را دارند نيز مي توانند در اين روز بازارها حضور پيدا كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |