دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۲ - Jul 24, 2006
چشم انداز بازيهاي آسيايي دوحه
آزمايش بزرگ براي ورزش ايران
نگرش كميته ملي المپيك و سازمان ورزش به قطر
عكس: مجتبي جانبخش
007920.jpg
007932.jpg
علي شاكري: كمتر از سه ماه به آغاز پانزدهمين دوره بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه زمان داريم.
با وجود آنكه ساير كشورها به خصوص كشورهاي صاحب نام در عرصه ورزش آسيا درست همزمان با پايان بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان در انديشه حضوري موفق در دوره پانزدهم بوده اند، ورزش ما هنوز در كش و قوس ارزيابي رشته هاي اعزامي به اين بازيها به سر مي برد. هنوز هم با وجود اعلام قطعي ۲۱ رشته ورزشي از احتمال اضافه شدن رشته هاي ديگر با در نظر گرفتن شاخص ها در ميان است.
آيا ديگر رقباي آسيايي ما هم چنين وضعيتي دارند و چنين عمل مي كنند؟ مطمئناً جواب خير خواهد بود. چرا هميشه عادت كرده ايم درست در دقيقه ۹۰ با استرس و التهاب و دستپاچگي اقدام به تصميم گيري نهايي كنيم؟ آيا چهار سال زمان كمي براي برنامه ريزي و تصميم گيري نهايي بود. البته اين مشكل به امروز برنمي گردد، درست در همان سال هاي قبل از شروع نخستين دوره بازيهاي آسيايي به سال ۱۹۵۱ دهلي كه انديشمندان سياسي چند كشور انگشت شمار مثل هند، فيليپين، ژاپن، چين و اندونزي در انديشه برپايي چنين همايش باشكوهي به عنوان مظهر صلح بر بسترهاي برجاي مانده از دو جنگ جهاني بودند، مسئولان ورزش ما در خواب بودند و تنها در چند ماه به آغاز اين بازيها در جريان ماوقع اين گردهمايي شكوهمند قرار گرفتند. كافي است نگاهي به آخرين ماههاي سال قبل داشته باشيم كه بارها از نهايي شدن تصميم گيري اعضاي ستاد بازيهاي دوحه در مورد تيم هاي اعزامي سخن رفت، اما هرگز اين وعده رنگ واقعيت به خود نگرفت. شنبه ۳۱ تيرماه پس از چند ماه تأخير و با چند بار اعلام تعويق نشست اعضاي اين ستاد و پس از جلسات متعدد و هماهنگي هاي انجام شده با فدراسيون هاي ورزشي و سازمان تربيت بدني در آخرين لحظات اسامي ۲۱ رشته اعلام شد. البته قبل از سال ۸۵ حضور رشته هاي مدال آور همچون مشتزني، فوتبال، كشتي آزاد و فرنگي، تكواندو، كاراته، دو و ميداني، وزنه برداري، واليبال، جودو، دوچرخه سواري قطعي شده بود، اما به همين نسبت سرنوشت رشته هاي ديگر در پرده ابهام قرار داشت.
واقعيت آنكه طي همين ۱۲ دوره حضور رسمي ورزش ايران، به جز دوره هفتم اين بازيها در تهران هرگز در ورزش هاي پايه و مادر سهمي در دريافت مدال ها نداشتيم و نتيجه اين بي توجهي آن شد كه در دوره آخر حضور ايران، كاروان ورزشي كشورمان با سه پله نزول نسبت به دوره سيزدهم در بانكوك ۹۸ در مكان دهم جدول پشت سر كشورهايي چون چين، كره جنوبي، ژاپن، قزاقستان، ازبكستان، تايلند، هند،  تايوان و كره  شمالي ايستاد. واقعيت آن است كه با ورود كشورهاي تازه استقلال يافته مثل قزاقستان و ازبكستان و پيشرفتي كه تايوان و تايلند داشته اند كار ورزش ما در هر دوره نسبت به دوره قبل سخت تر هم شده است. قطر ميزبان هم جاي خود را دارد كه در اين دوره با دورخيز مناسب چشم به جايگاه معتبري دوخته است.
اگر ورزش ايران همچنان از توجه به تغيير ساختار جدي در ورزش هاي پايه و پر مدال بي تفاوتي از خود نشان دهد، چه بسا وضعيت از اين هم بدتر خواهد شد. فراموش نمي كنيم كه در دوره پانزدهم بازيهاي آسيايي تغيير نگرش محسوسي را در نوع جديد نگاه به ورزش شاهديم. افزايش مشاركت ورزشكاران زن و چندين رشته جديد در جمع كاروان اعزامي را به فال نيك بايد گرفت، اما بايد بپذيريم كه براي رسيدن به بالاي جدول توزيع مدال ها و با توجه به جمعيت جوان كشور نياز به برنامه مدون و گسترده تري است. ورزشي كه بتواند جدا از نگاه قهرماني، از تعميم و گسترش اين پديده فراگير غافل نشود.
دوره پانزدهم آزمايش بزرگي براي ورزش ايران است. در دوره اي كه ورزش هاي نوپايي چون اسپك تاكرا، كبدي، تيراندازي، تيراندازي با كمان مي خواهند در كنار ورزش هاي سنتي چون كشتي و وزنه برداري و ورزش هاي احياء شده مثل دو و ميداني، مشتزني خودي نشان دهند، واليبال، فوتبال، بسكتبال و هندبال نيز در دوران شكوفايي ورزش هاي اجتماعي چگونه عمل خواهند كرد. قايقرانان نيز براي جبران مافات دوره پيش عزم راسخي دارند. عملكرد واقعي شنا، شيرجه و واترپلو در اين ميدان بهتر مشخص خواهد شد. بسكتبال و هندبال نيز درست موقعيتي مشابه با شنا دارند. در نهايت منتظر نتايج كاروان اعزامي ايران به بازيهاي آسيايي دوحه قطر مي مانيم. اميدواريم شاهد اعزام كارواني قدرتمند در اين دوره باشيم.

آغاز تمرينات تيم ملي با حضور كادر جديد
۲۶ بازيكن تمرين كردند
007938.jpg
گروه ورزشي- تيم ملي فوتبال كه براي ديدار با سوريه خود را آماده مي كند اولين تمرين خود را روز گذشته در محل كمپ تيم هاي ملي آغاز كرد. در اين تمرين پنج بازيكن پرسپوليس، سه بازيكن از سپاهان، وحيد هاشميان، مهدي مهدوي كيا، رحمان رضايي، رضا عنايتي، حسين كعبي و فرهاد مجيدي غايب بودند.
در آغاز تمرينات صبح ديروز بازيكنان ابتدا با دويدن و انجام حركات نرمشي بدن هاي خود را گرم كردند و سپس زير نظر افشين پيرواني و پرويز كماسي در دو گروه جداگانه به كارهاي نرمشي و دوهاي سرعت پرداختند. در تمرينات صبح ديروز بازيكنان با توپ كار نكردند و بيشتر با حركات بدنسازي سعي در آماده سازي بدني داشتند.همچنين امير قلعه نويي، مهدي مناجاتي، پرويز مظلومي و كريم بوستاني و ماركار آقاجانيان حضور داشتند.
كويت، اردن يا امارات، حريفان تداركاتي ايران
تيم ملي فوتبال ايران براي آمادگي بيشتر براي رويارويي با سوريه با يكي از سه تيم اردن، كويت يا امارات ديدار مي كند.
امير قلعه نويي با اعلام اين مطلب گفت: روز ۱۳ مردادماه يك ديدار تداركاتي با يكي از تيمهاي داخلي برگزار خواهيم كرد و ۶ روز بعد با يكي از تيمهاي كويت، اردن يا امارات روبرو مي شويم. در حال حاضر مسئولين فدراسيون فوتبال در حال رايزني براي انجام اين مسابقه هستند. قلعه نويي در مورد خداحافظي كريم باقري گفت: پيش از آن كه باقري را به تيم ملي دعوت كنم، با او در اين باره صحبت كردم و او نيز براي حضورش اعلام آمادگي كرده بود اما به هر صورت اين نظر شخصي او مي باشد و در نهايت در اين باره او بايد تصميم مي گرفت.
وي در ادامه افزود: اردوي اين هفته براي شهرستاني ها شبانه روزي خواهد بود و از هفته آينده كه تعدادي از بازيكنان خط مي خورند اردو با تمامي بازيكنان بصورت شبانه روزي برگزار مي شود. وي در پايان گفت: تمرينات تيم ملي بصورت منظم تا زمان شروع ديدار مقابل سوريه ادامه مي يابد تا بازيكنان از لحاظ جسماني و هماهنگي به آمادگي كامل برسند.

نگاه
بي حرمتي تا كجا؟
محمدرضا منصوريان-روز شنبه دوستداران فوتبال در ورزشگاه ايمرتز لندن در يك روز باشكوه شاهد بزرگداشت و خداحافظي دنيس برگ كمپ بودند. همه گرد آمده بودند تا بر ارزش هاي يك بازيكن صحه بگذارند. يوهان كرايف، فان باستن، دني بيلند و... هم آمده بودند. يك باشگاه انگليسي براي يك بازيكن هلندي اين جشن شكوهمند را تدارك ديده بود و چه زيبا. لندني ها به پاس و احترام اين هلندي به پا خاستند و سرود دوست داشتني آرسنال و برگ كمپ را يك صدا خواندند و اشك در چشمان روشن دنيس جمع شد. او زماني  كه به پاي ميكروفن رسيد، از اين همه هيجان و شوق مي لرزيد و با صداي لرزان گفت: من شما را دوست دارم و فراموش نمي كنم. دنيس برگ كمپ هلندي در يك كشور بيگانه و از سوي يك باشگاه غيرهلندي مورد اكرام و احترام قرار گرفت.
***
علي دايي بزرگترين گلزن جهان و تاريخ، مردي كه بيشترين افتخار را براي فوتبال ما به دست آورده است به بدترين شكل مورد بي احترامي و بي حرمتي قرار گرفت. پسركي  كه از شهرستان اردبيل، بدون پشتوانه، بدون حمايت، بدون حامي توانست در زمينه فوتبال و درس در بالاترين نقطه فوتبال ايران و جهان بايستد. يك آذربايجاني بي ادعا، روي پاهاي خودش ايستاد تا پله هاي ترقي را يك به يك طي كند و پس از چهار دهه ركورد پوشكاش مجاري را شكست و نام ايران را بر تارك تاريخ جهان به ثبت رساند و ماندگار ساخت. به هر سايتي كه در فوتبال برسيد نام «علي دايي» برگرفته از نام مولايش در بالاترين نقطه فوتبال جهان قرار گرفته است. علي دايي در كنار ورزش درس خواند تا به عنوان يك مهندس تحصيلكرده اين دو پديده را به يكديگر پيوند بزند.

صعود بانوان كوهنورد شهرداري به علم كوه
۱۶ تن از بانوان عضو تيم كوهنوردي شهرداري تهران به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) موفق به صعود به ارتفاعات ۴۸۵۰ متري علم كوه شدند. الهام رجايي، معصومه عاطفه، فاطمه شكيبايي، پوران بچه خورشيد، معصومه سعيدي، افسانه نوروزي، مژگان نجفي زنوز، معصومه حيدري، فرح حيدري، پونه كارگر، رقيه الوندي، قلي پور، مهشيد عالمي، پروانه ستوده، بهاره فعال و مرضيه اميري، صعودكنندگان به قله علم كوه بودند.

تيره روزي نمايندگان آسيا در هفته دوم ليگ جهاني
گروه ورزشي - تيره روزي نمايندگان آسيا در ليگ جهاني هفدهم در هفته دوم هم تداوم يافت. ژاپن ،چين و كره جنوبي همگي در بازيهاي خانگي خود مقابل آمريكا، روسيه و بلغارستان تن به شكست دادند. در اين جمع كره و چين تنها هنرشان گرفتن يك «ست» از بلغارستان و روسيه بود و ژاپن كه در هفته اول با مغلوب كردن صربستان خبرساز شد، طي دو بازي با آمريكا با نتيجه مشابه سه بر صفر باخت. مهم ترين نتيجه هفته دوم را تا قبل از بازيهاي شب گذشته فرانسه با شكست ايتاليا از خود بر جاي گذاشت. فرانسوي ها كه هفته پيش روس ها را در مسكو غافلگير كرده بودند، اين بار در خاك ايتاليا (ركورددار قهرماني در ليگ جهاني) صاحب يك برد ارزشمند شدند.
نقطه قوت و ضعف تيم جوانان
007923.jpg
واليبال ايران پتانسيل بسيار بالايي دارد و قهرماني در جام شيخ راشد آنهم از سوي جوانان ايران گواه اين واقعيت است. ناصر شهنازي سر مربي سابق تيم نوجوانان ايران و سرمربي اين فصل پتروشيمي ماهشهر با اعلام اين مطلب گفت: من تمام بازيهاي تيم جوانان ايران را ديده ام. تيمي كه به دوبي اعزام شد، ميانگين قدي و شرايط فيزيكي ايده آل داشت و به شرطي كه تمرينات تاكتيكي مناسبي را پشت سر بگذارد، حرف هاي زيادي براي گفتن در آسيا و جهان خواهد داشت. وي حمله و سرويس را نقطه قوت تيم جوانان و دفاع روي تور و در كنار آن عدم هماهنگي مدافعان وسط با مدافعان كناري را نقطه ضعف اين تيم خواند.

۳۱ كشتي گير در كورس ملي پوش شدن
رضايي، خدايي، قنبري و... كنار گذاشته شدند
007926.jpg
در حالي كه منصور برزگر مدير تيم هاي ملي كشتي آزاد ايران مي گويد: هنوز هيچ كشتي گيري براي حضور در مسابقه هاي قهرماني جهان در كشور چين انتخاب نشده است ۳۱ كشتي گير برگزيده از دل پيكارهاي انتخابي كرج به اردوي تيم ملي كه از روز چهارشنبه هفته جاري در تهران آغاز مي شود فراخوانده شده اند. برزگر اضافه مي كند: مسابقات بين المللي لهستان محلي است كه ما بعد از آن تركيب اصلي تيم ملي را معرفي خواهيم كرد.
در ميان اسامي اعلام شده براي حضور در اردو نام كشتي گيراني همچون محمدرضايي، حسن طهماسبي، مسعود واحدي، مجيد خدايي، فريدون قنبري، حميد سيفي، هادي پور عليجان و ميثم مصطفي جوكار ديده نمي شود كه البته حذف كشتي گيراني نظير پورعليجان و قنبري به دليل غيبت در پيكارهاي انتخابي امري كاملاً طبيعي است، اما ديگر حذف شدگان به نظر مي رسد با كمي بي مهري از سوي كميته فني فدراسيون كشتي روبرو شده اند!
مدير تيم هاي ملي در ارتباط با عليرضا رضايي نايب قهرمان المپيك هم گفت: رضايي به دليل مصدوميت در رقابت هاي انتخابي تيم ملي شركت نكرد، اما او شانس آخري هم دارد كه اگر از بند مصدوميت رهايي يابد به لهستان اعزام شود تا بعد از آن حضور يا عدم حضور او در تيم ملي مشخص شود.
۳۱ كشتي گير دعوت شده به اردوي تيم ملي اين افراد هستند:
۵۵ كيلوگرم: تقي داداشي، فريد دژم خو، محمد سلطاني، مهرداد حدادي، مهدي قربان نژاد، علي اصغر سليماني.
۶۰ كيلوگرم: مراد محمدي، عادل شاه پلنگ، مرتضي پاشا اميري، مصطفي آقاجاني.
۶۶ كيلوگرم: مسعود مصطفي جوكار، سياوش گودرزي، پيمان محمدي، نصرالله فدايي.
۷۴ كيلوگرم: علي اصغر بذري، مهدي حاجي زاده، سعيد رياحي، مهدي بهابسته، هادي حبيبي.
۸۴ كيلوگرم: رضا يزداني، جمال ميرزايي، محمدباقر عالي.
۹۶ كيلوگرم: عليرضا حيدري، سعيد ابراهيمي، جعفر دليري، ياسر قرباني، سعيد اميري.
۱۲۰ كيلوگرم: فردين معصومي، رستم مرادي، عليرضا رضايي، احسان نعمتي.

طي مسافت ۲۷۰۰ كيلومتر از تهران تا مشهد با اسكيت
مريم رضايي- يك اسكيت سوار ايراني در يك حركت استثنايي در قالب يك برنامه ۳۸ روزه مسافتي حدود ۲۷۰۰ كيلومتر را از تهران تا مشهد پا خواهد زد.
سيداكبر ابراهيم زاده با هدف توسعه فرهنگ گردشگري در ايران و با شعار انرژي صلح آميز هسته اي و حمايت از مردم لبنان و فلسطين از روز ۲۵ تيرماه همزمان با روز ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س) برنامه ۳۸ روزه خود را آغاز كرده و از حرم امام خميني(ره) تا حرم امام رضا(ع) را با اسكيت پا خواهد زد.
وي به همشهري گفت: اين حركت يك ركورد ورزشي نيز در رشته اسكيت محسوب مي شود و اين برنامه توسط سازمان ميراث فرهنگي برنامه ريزي و حمايت مي شود.

قرعه كشي مسابقات ليگ بسكتبال باشگاه هاي برتر ايران
ايرنا: مراسم قرعه كشي رقابت هاي ليگ بسكتبال باشگاه هاي برتر ايران صبح ديروز در سالن كنفرانس تالار بسكتبال مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار شد.
بر اساس قرعه كشي به عمل آمده در گروه نخست اين رقابت ها تيم هاي صبا باتري، پگاه فارس، ذوب آهن اصفهان، مهرام تهران، شهرداري گرگان، پيام زنجان و نفت تهران با يكديگر رقابت خواهند كرد. همچنين در گروه دوم رقابت هاي ليگ بسكتبال باشگاه هاي برتر، تيم هاي پتروشيمي امام خميني، پگاه تهران، گل گهر سيرجان، هيأت بسكتبال خوزستان، دانشگاه آزاد، شهركرد و تام ايران خودرو به مصاف هم خواهند رفت.رقابت هاي امسال ليگ بسكتبال باشگاه هاي برتر ايران با ۱۴تيم در دو گروه قرعه كشي شد و چنانچه دو تيم به اين مجموعه اضافه شود، گروه ها ۸ تيمي خواهند شد و اگر يك تيم اضافه شود گروه دوم با ۸تيم رقابت هاي خود را پيگيري خواهد كرد.دور رفت اين رقابت ها از ۱۹مرداد آغاز مي شود و شروع دور برگشت، ۷دي ماه خواهد بود.

خبرهاي فوتبال جهان
فان درفارت، كاپيتان جديد هامبورگ
007929.jpg
مريم دري منش- رافائل فان درفارت در فصل بعدي رقابت هاي فوتبال بوند سليگا كاپيتان هامبورگ خواهد بود. وي از سوي توماس دال به جاي دانيل فان بوتين كه به بايرن مونيخ پيوسته، به كاپيتاني تيم انتخاب شد. فان درفارت در اين باره با خوشحالي مي گويد: «اين براي من افتخار بزرگي است، قبل از هر چيزي بخاطر اينكه يك خارجي هستم و تنها يك سال است كه در هامبورگ بازي مي كنم.» توماس دال نيز درباره اين انتخاب اظهار داشت: «احساس مي كنم كه رافائل صد درصد با تيم هماهنگ است. براي او فرقي نمي كند كه همبازي اش ۱۸ يا ۳۰ ساله باشد. او بازيكني كاملاً در اختيار تيم است».
انتقاد فرگوسن از باشگاه چلسي
سر الكس فرگوسن با انتقاد از مسئولان و مربي باشگاه چلسي گفت: «به اعتقاد من باشگاه چلسي با خريد بازيكنان بزرگ كه امكان حضورشان در مسابقات نيز بسيار كم است، خسارات زيادي را به فوتبال انگليس وارد مي كند. وي اضافه كرد: «آنها با اين عملكرد فوتبال انگليس را نابود خواهند كرد.»
سقوط ميلان به سري B
007935.jpg
در حالي كه دادگاه تجديد نظر، حكم خود را در مورد رسوايي فوتبال ايتاليا امروز اعلام مي كند، دادستان فدرال ايتاليا در جلسه فرجام خواهي خاطيان پرونده خواستار سقوط ميلان به سري B شد. اظهار نظر وي باعث خشم هواداران اين تيم و نيز انتقاد بسياري از نويسندگان و خبرنگاران ورزشي ايتاليا شده است.
دل اورنو، بازيكن جديد والنسيا
دل اورنو مدافع سابق چلسي با باشگاه والنسيا به توافق رسيد. وي كه سال گذشته به مبلغ ۸ ميليون پوند از آتلتيكو بيلبائو به چلسي پيوسته بود نتوانست انتظارات مورينيو را برآورده كند. مبلغ قرارداد نيز ۸/۴ ميليون پوند تعيين شده است.

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |