دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۲ - Jul 24, 2006
از بيستم تا سي ام جولاي در لندن بر گزار مي شود
نمايشگاه بين المللي اتومبيل بريتانيا
007869.jpg
گروه علمي فرهنگي- خبرگزاري بي بي سي تصاويري از نمايشگاه بين المللي اتومبيل بريتانيا را منتشر كرد. اين نمايشگاه از بيستم تا سي ام جولاي در سالن اكسل (ExCeL) در لندن برپاست. از اتومبيل هاي جالب توجه در اين نمايشگاه مي توان به موارد زير اشاره كرد:تويوتا، اتومبيل Aygo Dj را به نمايش گذاشته كه با بلندگوي بسيار قوي و ميز دستگاه ميكس موزيك براي دي جي ها طراحي شده است! رنو كه فصل گذشته، قهرمان مسابقات جهاني فرمول يك شد، مدل اصلي غرفه اش را به شكل اتومبيل فرمول يك درآورده است. Altica و Egeus، دو مدل از جديدترين مدلهاي در دست توليد است كه رنو آنها را به نمايش گذاشته است.
ساب Aero X، يكي از فضايي ترين مدل هاي اتومبيل در اين نمايشگاه است. در اين اتومبيل سقف و شيشه جلو به صورت كشويي و زاويه ۴۵ درجه، يكجا به بالا و جلو باز مي شوند.
با اين كه انتظار مي رفت شركت هاي بزرگي چون فراري، پورشه و آ اودي در اين نمايشگاه نقش بزرگي داشته باشند، ولي تنها در قسمت سوپركار (Car Super)، تعداد محدودي از اتومبيل هاي اين شركت ها ديده مي شود.
در اين نمايشگاه براي اولين بار از مدل جديد اپل كورسا پرده برداري شد. اين شركت براي تبليغ مدل جديدش، نوشيدني هايي خنك، با نام كورسا به مردم مي داد.
شركت مزدا با شعار معروف Zoom Zoom، دو مدل Kabura و Sassou را معرفي و به نمايش گذاشته است.
دوج، مدل Nitro را كه يك جيپ كوچك و شهري است، براي اولين بار در اروپا براي خانواده هاي پرجمعيت تر معرفي كرد.
در غرفه جنرال موتورز چند طراح اتومبيل همراه با نرم افزار و كامپيوترهاي پيشرفته بازديدكنندگان را از نزديك با شيوه طراحي اتومبيل آشنا مي كنند. همچنين اولين سري مدل تيپ R هوندا Civic، با موتوري قوي تر، كمك فنرهاي پايين، بال اضافه عقب، سپرهاي اسپرت و شكل و قيافه جديدتر، در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار گرفت.
شركت هاي ب.ام.و و رولزرويس، تنها توليدكنندگاني بودند كه در محيط باز اين نمايشگاه غرفه داشتند. ب. ام. و مدل جديد M6 و رولزرويس مدل دو در كوپه را به نمايش گذاشته است.
هيوندا هم در رقابت با توليدكنندگان اتومبيل هاي ۴x4، محصول جديد HCD9 را با يك تكنولوژي پيشرفته معرفي كرده است. نيسان بزودي اتومبيل اسپرت و دونفره URGE، را در بريتانيا و اروپا توليد خواهد كرد. در اين غرفه مدل Nismo GT، كه در مسابقاتGT ژاپن قهرمان شده بود نيز به نمايش گذاشته شده است.
يكي از غرفه هاي چشمگير اين نمايشگاه متعلق به مرسدس بنز است؛ نه تنها به خاطر معرفي محصولات جديد، بلكه پيشرفت تكنولوژي در توليدات اين شركت، با به نمايش گذاشتن دو اتومبيل از يك مدل، در پنجاه سال گذشته.
يك شركت توليد كننده فرانسوي اتومبيل هاي شهري، براي شهرهاي شلوغ از مدل دو نفره Nice، كه با باتري كار مي كند، پرده برداري كرد. در صورتي كه از اين اتومبيل استقبال شود مدل هاي بعدي آن، كه با سقف كروكي طراحي شده هم توليد خواهد شد.

آموزش و پرورش
بايد در آموزش و پرورش اعتراضي سازنده آموخته شود
عكس : عليرضا بني علي
007848.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: در واگذاري سهام عدالت بعد از پشت سر گذاشتن دو دهك پايين، اولويت با فرهنگيان است و اين امر براي آن است كه همه متوجه شوند، بايد براي آموزش و پرورش اولويت هايي در نظر گرفته شود.
به گزارش همشهري رئيس جمهوري صبح ديروز در مراسم افتتاح بيست و سومين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش سراسر كشور، با اشاره به ترميم حقوق معلمان، بهبود وضعيت مسكن و اجراي طرح ارتقاي شغلي براي آنان، گفت در ۲۷ سال گذشته، مجموعه افرادي كه در آموزش و پرورش فعاليت كرده اند، جزو سالم ترين، بهترين و آرماني ترين افراد جامعه محسوب مي شوند و امواج تخريبي كمترين اثر را در آموزش و پرورش داشته است.
احمدي نژاد افزود: در بدترين شرايط معيشتي، جامعه فرهنگيان در طول انقلاب از ارزش ها عقب نشيني نكرده  و در بدترين شرايط، بيشترين ايستادگي را براي حفظ آرمان هاي نظام داشته است.
وي با اشاره به اين كه در آموزش و پرورش معلم «پايه» است و مديران نقش تعيين كننده اي دارند، تصريح كرد: فضاي آموزش و پرورش بايد به گونه اي طراحي شود كه فضايي پرنشاط، آرام و دوستانه باشد و تنش ها و پيچ و خم هاي اداري فضاي آموزش و پرورش را دچار مشكل نكند.
رئيس جمهوري يادآور شد: بايد فضايي آرام براي معلم ايجاد شود تا اين افراد، بدون دغدغه وجودشان را صرف كلاس، دانش آموز و ارائه نكات آموزشي و تربيتي كنند.
احمدي نژاد يادآور شد: بايد رابطه تربيتي بين معلم و دانش آموز به طور كامل احيا شود زيرا در صورتي كه تمام فرمول هاي درسي به ذهن دانش آموز وارد شود، اما انساني آرماني نباشد، به نتايج مطلوبي نخواهيم رسيد.
وي با تاكيد بر اين كه فضاي آموزش و پرورش بايد فضايي آرماني باشد، يادآور شد: بعضي افراد، تناقض و درگيري بين نسل ها را مطرح مي كنند در حالي كه ما در جمهوري اسلامي تضاد و درگيري نداريم.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: بايد شرايطي فراهم شود كه در آن هيچ جواني به وضع موجود راضي نباشد بلكه براي دستيابي به افق هاي بلندتر تلاش كند، زيرا راضي بودن به وضع موجود به معناي درجا زدن است و ما را از حركت هاي رو به جلو بازمي دارد.
وي تصريح كرد: بايد شرايطي فراهم شود كه در آن دانش آموزان بتوانند اظهار نظر كرده و اعتراض كنند، بنابراين در نظام آموزش و پرورش مي توان نحوه اعتراض سازنده را به دانش آموزان آموخت.
احمدي نژاد گفت: من به آينده آموزش و پرورش و تحقق اهداف تعيين شده براي آن، بسيار اميدوار هستم و آرمان هاي جامعه نمونه بايد در فضاي آموزش و پرورش موج بزند.
وي با اشاره به اين كه همواره آفت هاي فراواني كارها و اقدام هاي درست و شايسته را تهديد مي كند، يادآور شد: بعضي كوته بيني ها، خودخواهي ها و گروه و دسته بازي ها، برنامه هاي درست كشور را تهديد مي كند كه هيچ يك از اين مسائل شايسته اسلام، ايران و نظام مديريتي ما نيست.
احمدي نژاد با اشاره به اين كه آموزش و پرورش بايد همواره يك سر و گردن بالاتر از ساير بخش هاي نظام پرواز كند، گفت: بايد با تدبير مناسب با آفات آموزش و پرورش مقابله كرد و با شناسايي استعدادهاي ارزشمند كشور، در جهت تحقق عدالت آموزشي فعاليت كرد.
رئيس جمهوري يادآور شد: مسائل تربيتي و آموزشي محدوده بسته اي ندارد و اگر مسير حركت آن مشخص باشد، بايد در اين مسير از همه روش هاي نوين براي تحقق اهداف استفاده كرد.
به گفته احمدي نژاد، كار آموزش و پرورش ما تنها محدود به ايران نيست، بلكه كشورهاي ديگر خواستار ارائه الگويي از ايران در بحث مسائل آموزش و پرورش هستند.
تدوين منشور تربيت معلم در آموزش و پرورش
همچنين وزير آموزش و پرورش در مراسم افتتاحيه اين اجلاس و پيش از سخنان رئيس جمهوري گفت: دستگاه آموزش و پرورش عهده دار نظام تربيت اسلامي براي پرورش نسل آينده و برخورداري آنان از معنويت و فضايل انساني است.
به گزارش همشهري ، فرشيدي افزود: آموزش و پرورش تلاش مي كند، انسان هاي متفكر، مشاركت جو، عدالت محور، آزادي خواه، قانون گرا و حق طلب براساس قرآن و مكتب اهل بيت(ع) تربيت كند و انديشه هاي انقلاب را براي آنان تقويت كند.
وي با تاكيد بر اين كه تحقق اهداف آموزش و پرورش نيازمند عزم ملي و جدي است، گفت: بايد نسل نو با تعميق روحيه دشمن شناسي و توانايي شناخت ترفندهاي دشمنان آشنا شود و دانش آموزان در حوزه هاي مختلف فضايل اخلاقي و مهارت فناوري لازم را كسب كنند.
وزير آموزش و پرورش، با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور، گفت: آموزش و پرورش با تدوين سياست هاي راهبردي خود براي تحقق اهداف اين سند تلاش مي كند و در صدد حاكم سازي نظام جامعه تربيت اسلامي است. فرشيدي افزود: تثبيت وضعيت معلمان از طريق بهبود معيشت آنان و تدوين منشور تربيت معلم از مهم ترين اقداماتي است كه براي ارتقاي منزلت معلمان انجام شده است.
وي اظهار داشت: آموزش و پرورش براي بهبود وضعيت معلمان نسبت به پرداخت مطالبات آنان اقدام كرده است، همچنين ۱۰ هزار سهميه به مراكز تربيت معلم اختصاص داده شده است.
وي بازسازي زيرساخت هاي نظام آموزش و پرورش، ارتقاي بهبود كيفيت آموزشي، توسعه عدالت در آموزش و پرورش و ترويج مشاركت فراگير را مهم ترين اهداف آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: ما خواستار ادامه حمايت هاي دولت در جهت ارتقاي معيشت فرهنگيان هستيم.
فرشيدي خاطرنشان كرد: توجه به دوره هاي آموزش عمومي به ويژه پيش دبستاني و دبستان در دستور كار آموزش و پرورش قرار گرفته است و بخشي از آن تامين كننده نگرش عدالت محور در مناطق محروم است.
وي با تاكيد بر لزوم توجه به آموزش هاي فني و حرفه اي، يادآور شد: گرايش به سمت آموزش هاي فني و حرفه اي، هجوم به دانشگاه ها را كاهش مي دهد و موجب ارتقاي مهارت هاي شغلي خواهد شد؛ اما بازنشستگي معلمان در اين بخش ما را با مشكلاتي مواجه مي كند.
وزير آموزش و پرورش، با اشاره به توسعه استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش، گفت: در آينده نزديك سند جامع فناوري اطلاعات در شوراي عالي آموزش و پرورش به تصويب مي رسد و بر اين اساس، از مهرماه امسال همه دبيرستان هاي كشور به سامانه اينترانت ملي متصل خواهد شد.
وي در پايان از تدوين سياست هاي آموزش و پرورش در مدارس خارج كشور خبر داد و گفت: اين سياست ها در عرصه بين المللي تدوين شده و برنامه آموزش و پرورش در مدارس خارج از كشور را مشخص خواهد كرد.

نرم افزار ضد هواپيما ربايي
007845.jpg
گروه علمي فرهنگي- محققين اعلام كردند كه يك نرم افزار جديد رايانه اي مانع از ربوده شدن هواپيماها در آينده خواهد شد. بنا به گزارش نشريه آلماني اشپيگل، اين نرم افزار در حال حاضر با سرمايه گذاري حدود سي شركت بزرگ اروپايي از جمله شركت هواپيمايي ايرباس و صنايع الكترونيكي زيمنس در حال طراحي است. اين در حالي است كه چندين مركز تحقيقاتي و پژوهشي دانشگاهي از جمله دانشگاه فني مونيخ نيز در اين پروژه مشاركت دارند.
اين نرم افزار كه سيفي SAFY))، مخفف عبارت «امنيت هواپيماها در محيط آينده اروپا» نام دارد، اين قابليت را ايجاد مي كند تا هواپيما در شرايط لازم از سوي خدمه زميني تحت كنترل قرار گيرد. خدمه زميني نيز قادر هستند در صورت بروز هرگونه مشكل امنيتي در پرواز، از تغيير جهت ناخواسته هواپيما جلوگيري و در نهايت آن را در نزديكترين فرودگاه به زمين بنشانند.

سخت افزار
دستگاه پخش MP3 با قابليت پخش برنامه هاي تلويزيوني
007836.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك شركت كره اي، دستگاه پخش موسيقي MP3 مجهز به فناوري پخش برنامه هاي تلويزيوني به صورت سيار ساخت. عرض، طول و ارتفاع اين دستگاه به ترتيب۹۲ ۵۲،و ۱۴ميلي متر است.
فناوري كه در پخش برنامه هاي تلويزيوني در اين دستگاه به كار رفته DMB نام دارد. اين دستگاه باريك ترين دستگاه مجهز به فناوري جديد DMB است كه ظرفيت حافظه آن ۲گيگابايت اعلام شده است. از قابليت هاي عمده اين دستگاه جديد، انتقال فايل هاي متني و تصويري از رايانه هاي شخصي كاربران به دستگاه پخش موسيقي MP3است. همچنين اين دستگاه قابليت اجراي فايل هاي صوتي با فرمت ASF، AVI و MP3 را دارد.
اما در اين بين، محققان انگليسي بر اساس پژوهشي اعلام كردند كه نسل جديد نوجواناني كه از صبح تا شب به موسيقي  با دستگاه پخش MP3 گوش مي كنند در خطر كر شدن قرار دارند. روزنامه ايتاليايي لاپوبليكا به نقل از موسسه تحقيقاتي انگليسي Deafness Research نوشت كه نوجواناني كه به موسيقي از طريق دستگاه پخشMP3 با هدفون گوش مي دهند در خطر جدي كرشدن قرار دارند.
۲۰سال پيش مسئله كري براي همگان از سن ۷۰-۶۰سالگي آغاز مي شد در حالي كه براي نسل جديد از سن ۴۰سالگي آغاز خواهد شد. براساس يافته هاي اين موسسه تحقيقاتي گوش كردن به موسيقي با هدفون با صداي بلند خسارت هاي دائمي به دستگاه شنوايي وارد مي كند.
شدت صداي موسيقي با دستگاه پخش MP3 به راحتي به ۱۲۰دسي بل مي رسد كه با صداي بلندشدن يك جت از باند برابري مي كند. صداهاي بلند باعث مرگ سلول هاي گوش كه وظيفه فيلتركردن صدا را دارند مي شود. اين سلول ها بايد به طور طبيعي و با بالا رفتن سن ضعيف شوند.
متخصصان در عين حال توصيه مي كنند كه اگر با روش به اصطلاح ۶۰-۶۰به موسيقي گوش داده شود به  اين معني كه تنها به  مدت ۶۰دقيقه در روز و با صدايي برابر با ۶۰درصد ولوم دستگاه به موسيقي گوش داده شود، خطري وجود نخواهد داشت. اما اگر اين موضوع را به فراموشي سپرده و دچار احساسات شده و لذت زودگذر شنيدن بلند صداي موسيقي از طريق گوشي را ترجيح دهند، بزودي عارضه آزاردهنده كري زودرس، در انتظار آنان خواهد بود.

آموزش عالي
اعطاي ۷۵۰ بورسيه خارجي و ۷۰۰ بورسيه داخلي
ايسنا: معاون دانشجويي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ظرفيت بورسيه تحصيلي سال جاري اين وزارتخانه را اعلام كرد.
محمود ملاباشي گفت:  در سال تحصيلي ۸۶-۸۵ به حدود ۱۵۰ نفر بورسيه تحصيلي بلند مدت و به ۶۰۰ نفر بورسيه تحصيلي كوتاه مدت شش تا ۹ ماهه اعطا مي شود.
وي با اشاره به سياست هاي وزارت علوم براي اعطاي بورسيه تحصيلي داخل نيز اظهار كرد: در سال جاري بورسيه تحصيلي داخل كشور براي دوره دكترا به حدود ۷۰۰ دانشجو اعطا مي شود.
ملاباشي در عين حال اظهار كرد: وزارت علوم پس از بررسي درخواست متقاضيان حائز شرايط دريافت بورس تحصيلي، نتايج نهايي پذيرفته شدگان بورسيه تحصيلي را در شهريور ماه اعلام مي كند.

هشدار به كاربران پاورپوينت
007839.jpg
همشهري آنلاين: مايكروسافت نسبت به انتشار يك ويروس رايانه اي جديد كه نرم افزار پاورپوينت را هدف قرار داده و اين امكان را به هكرها مي دهد تا از سيستم هاي امنيتي رايانه عبور كنند، هشدار داد.
اين ويروس جديد از طريق ضميمه شدن PowerPoint به پست الكترونيكي و باز شدن آن از سوي كاربر منتشر مي شود.
هكرها همچنين كاربران را به باز كردن يك صفحه وب تشويق مي كنند كه حاوي تبليغات و متن هايي است كه نرم افزار پاورپوينت را دچار اختلال مي كند؛ اين آسيب پذيري شامل نسخه هاي ۲۰۰۰ ۲۰۰۲،و۲۰۰۳پاورپوينت مي شود. اين ويروس سيستم كاربر را در مقابل نصب ديگر برنامه هاي خرابكارانه  هكرها باز نگه مي دارد؛ به معناي اينكه شرايط را براي دانلود و نصب ديگر نرم افزارهاي جاسوسي و هرزه فراهم مي سازد.

وب سايت آلوده با ظاهري شبيه گوگل
007842.jpg
ايرنا: كارشناسان امنيتي از شناسايي وب سايت آلوده اي خبر مي دهند كه با ظاهري كاملاً مشابه ظاهر وب سايت گوگل ويژه دانلود نوارابزار اين شركت، كاربران را فريب داده و يك تروجان مخرب در رايانه آنها نصب مي كند.
شركت ارائه دهنده خدمات امنيت اينترنتي «سرف كنترل» اعلام كرد در حمله اينترنتي جديد از نوع فيشينگ، يك ايميل به صندوق پست الكترونيك كاربران وارد مي شود كه در آن يك لينك اينترنتي در ظاهر به سوي وب سايت گوگل، قرار داده شده  است. اين لينك حتي آدرس صحيح وب سايت ويژه دانلود نوارابزار گوگل را نمايش داده و كاربران را به راحتي فريب مي دهد.
پس از كليك كردن كاربر روي اين لينك آلوده، وب سايتي فريبنده با ظاهري مشابه وب سايت گوگل باز شده كه اين وب سايت يك تروجان مخرب به نام رنكي.اف دبليو (Ranky.FW) در رايانه كاربران نصب مي كند. تروجان رنكي.اف دبليو نيز پس از نصب شدن، رايانه را بدون آگاهي كاربر كاملاً در اختيار هكر طراح وب سايت آلوده قرار داده و به عبارتي رايانه را زامبي مي كند.
كارشناسان سرف كنترل اعلام كردند هرچند در گذشته برخي وب سايت هاي آلوده براي فريب كاربران بخش هايي از ويژگي هاي ظاهري وب سايت هاي معروف و مورد اطمينان را تقليد مي كردند، اما اين نخستين باري است كه در يك حمله از نوع فيشينگ، وب سايت آلوده با جزييات كامل و عيناً مشابه يك وب سايت مورد اطمينان، طراحي شده  است. به علاوه ايميل حاوي اين لينك نيز خود را فرستاده شده از سوي گوگل معرفي مي كند و بيش از پيش اطمينان كاربران را جلب مي كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |