دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۴۲ - Jul 24, 2006
دو چشم انداز از آينده ادبيات
محمد علي بهمني : شعر نيازي به دلشوره ندارد
007890.jpg
007893.jpg
گروه ادب و هنر- خبرگزاري دانشجويان ايران با دو تن از شاعران مطرح كشور درباره آينده شعر گفت و گوي كوتاهي كرده است كه واجد نكات قابل توجهي است.
دراين باره محمدعلي بهمني معتقد است: شعر ريسماني است كه يك سر آن، دست ديروز است و يك سر آن دست فردا. ما امروز كشاكش اين ريسمان را مي بينيم و دلشوره داريم كه مبادا اين ريسمان پاره شود. اما اين ريسمان قرن هاست كه كشيده شده و پاره نشده و نخواهد شد.
نمي توان براي شعر ايران دورنمايي را متصور بود يا نبود. براي اينكه شعر موجودي زنده است كه خودش مدافع خودش است. درست است كه نگراني هايي براي اين موجود زنده داريم، اما اين نگراني و دلشوره هاي ما است، نه دلشوره ها و نگراني هاي خود شعر.
اين شاعر مي گويد: شعر همانطور كه قرن ها توانسته خودش را از بن بست ها بيرون بكشد و خودش را نشان بدهد، باز هم خواهد توانست و فردا و فرداها هم اين كار را خواهد كرد. درباره قلم نمي توان پيش انديشي كرد. دولت فقط مي تواند فضايي را براي اهل قلم فراهم كند كه آنها با آزادي بتوانند خودشان را ارايه بدهند. اما حتي نمي توان آنها را در آزاد انديشي مجبور كرد. يعني به آنها گفت كه بايد آزاد بينديشند.
وي ادامه مي دهد: مهم ترين وظيفه نهادهاي دولتي درباره ادبيات اين است كه آنها در زمينه ادبيات يك سونگر نباشند. يعني زاويه ديد خودشان را سوژه خلق اهل قلم نكنند. چه در زمينه داستان و چه در زمينه شعر.
بهمني مي افزايد: نهادهاي دولتي در برگزار كردن مراسم   ادبي نبايد به گونه اي عمل كنند كه تأثير اين اتفاق هاي ادبي فقط محدود به خود مراسم  شود. يعني بايد به گونه اي برگزار شود كه تاثير گذاري بيشتري داشته باشند.
وي درباره نقش انجمن هاي ادبي در پيشبرد ادبيات معتقد است: انجمن هاي ادبي نمي توانند در محتواي ادبيات تاثير گذار باشند، اساسا نمي توان گفت كه انجمن ادبي بتواند محتواي فرداي ادبيات را تغيير دهد. آنچه اين انجمن ها مي توانند انجام دهند اين است كه از حقوق اهل قلم دفاع كنند. اين انجمن ها همچنين مي توانند به فضاي همفكري در ميان اهل قلم كمك كنند و اين همفكري به تعالي ادبيات مي انجامد.
قالب نيمايي دوباره احيا مي شود
اما عمران صلاحي معتقد است: شايد در آينده قالب نيمايي در قالبي ديگر و نامي جديد دوباره احيا شود؛ چراكه اين قالب هنوز ظرفيت بسياري دارد.
اين شاعر در ادامه عنوان كرد: قالب نيمايي همچنان جا براي كار كردن دارد؛ كما اين كه قالب هاي كلاسيك شعر بعد از گذشت هزار سال همچنان كاربرد دارند و در آن قالب ها هنوز شعر سروده مي شود. با توجه به اين موضوع، قالب نيمايي كه ديرزماني از آن نگذشته است، هنوز ظرفيت كار كردن دارد.
وي با بيان اين مطلب كه بيشتر شعرهاي امروز يا در قالب غزل اند يا سپيد، تصريح كرد: در بيشتر شعرخواني ها شعرهايي كه خوانده مي شوند، يا در قالب غزل هستند يا در قالب سپيد و كمتر شعر نيمايي ديده مي شود. اين موضوع براي خود من هم بسيار جالب است كه بدانم چرا شاعران امروز كمتر از قالب نيمايي استفاده مي كنند. البته شاعراني كه در دو قالب فوق شعر مي سرايند، شعرهاي بسيار خوبي سروده اند كه اين امر نشان مي دهد آنها توان گلاويز شدن با قالب نيمايي را هم دارند.
او استفاده نكردن شاعران امروز را از قالب نيمايي، مقطعي دانست و توضيح داد: در دوره اي شاعران به غزل توجهي نشان نمي دادند، اما امروز مي بينيم بيشتر شاعران در اين قالب كار مي كنند. به نظرم قالب نيمايي به زودي احيا خواهد شد و به صورت نوتر ظرفيت هاي خود را نشان خواهد داد؛ چراكه هنوز جاي بسياري براي كار كردن دارد.
وي يادآور شد: در اين قالب بسياري چيزها كشف نشده باقي مانده است. نيما راهي را باز كرد كه هنوز بايد در آن كشف هايي صورت گيرد؛ اما شاعران امروز فكر مي كنند در قالب نيمايي به اشباع رسيده اند؛ در حالي كه اين تفكر نمي تواند تفكر درستي باشد؛ چراكه فروغ فرخزاد در اين قالب كشف هاي تازه اي در وزن كرد يا كار تازه اي كه سهراب سپهري در اين قالب صورت داد و مصراع ها را به جاي اين كه زير هم بياورد، به دنبال هم آورد، نشان از ظرفيت بالاي اين قالب دارد. به اعتقاد صلاحي، شاعران چند سال بعد ظرفيت قالب نيمايي را درمي يابند و با تغيير بيان، مي توان به جاهاي ديگري رسيد. مثلا براي گفتن شعرهاي بلند و يا داستاني و منظومه سرايي اين قالب كاربرد دارد؛ چراكه ديگر با غزل اين كار را نمي توان انجام داد، ولي با قالب نيمايي اين امر امكان پذير خواهد بود.
او متذكر شد: شعر هر زمان دوره اي دارد و اين دوره ها طي مي شود، شايد در دوره اي هم منظومه سرايي مد شود؛ آن وقت است كه قالب نيمايي به داد شاعران خواهد رسيد. اگر در گذشته مثنوي جور منظومه سرايي را به دوش مي كشيد، امروز قالب نيمايي اين كشش را خواهد داشت و آن زمان است كه اين قالب احيا خواهد شد.

چهره روز
مصطفي مستور؛ پرواز بر فراز ديوار
007908.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: مصطفي مستور حالا يك چهره است. ناگهان و به سادگي. آن طور كه براي هر نويسنده اي مي تواند يك رؤيا باشد. پنج سال پيش مستور با يك بوسه نامش را بر سر زبانها انداخت و جايزه انجمن قلم را گرفت. آن هم به خاطر كتابي كه نه كاملاً  مورد پسند ديدگاه هاي انجمن قلم بود و نه كاملاً  مورد تأييد گروه مقابل. با اين حال مستور روي ماه خداوند را بوسيد و توجه هر دو طرف را به خود جلب كرد. رمان روي ماه خداوند را ببوس بيش از آن كه بر پله تكنيك و ساختار يا نكاتي از اين دست بايستد، از قله انديشه بالا رفت و نگاه ويژه مستور را به عنوان يك پيشنهاد تازه، به هر دو گروه ادبيات داستاني ايران ارائه داد.مستور در اين باره به ايسنا گفته است: فقدان انديشه در ادبيات داستاني معاصر، راه را براي فرم گرايي، پيچيده گويي و بازي با كلمات هموار مي كند.
مستور مي گويد: نويسنده بايد درون روح خود شيرجه بزند تا بتواند گوهرهاي ارزشمند معنا را صيد كند. صيد مستور در رمان استخوان خوك و دست هاي جذامي نيز پربار بود و او دوباره توانست، با دست پر به ساحل بازگردد...
آن چه نويسنده را به حركت وامي  دارد، پرسش هايي است كه در ذهن او شكل مي گيرند و تا زماني كه اين پرسش ها نباشند، نبايد انتظار داشت اثر سترگي از نويسنده خلق شود. بسياري از نويسندگان بزرگ غربي قبل از آن كه به مفهوم متعارفش نويسنده باشند، فيلسوف يا تحليل گر جامعه اند. اصولاً  آگاهي اجتماعي و شناخت لايه ها و وجوه زندگي انسان، از مصالح اصلي داستان نويسي است. اما موضوع داستانهاي مستور بيش از آن كه به جامعه و تحليل آن مربوط باشد، به انسان با پرسش ها، تنهايي و دغدغه هايش بازمي گردد. خودش مي گويد: من اساساً  به جامعه و وقايع سياسي به مفهوم متعارف آن فكر نمي كنم. موضوع داستان هاي من جامعه در شكل كلانش نيست، موضوع داستان هاي من، تك تك انسان هاست. مستور تأكيد مي كند هرگز رمان اجتماعي- سياسي نخواهد نوشت: اگر كنارم بمبي منفجر شود، صدايش را نمي شنوم، يعني در قصه هاي من صداي انفجار بمب را نخواهيد شنيد، اما اگر در كنارم انساني فرو بريزد و گريه كند، انعكاس اين فروريختن حتماً  در اثرم خواهد بود. اما صداي انفجار از لابه لاي صفحات كتاب هاي مستور به گوش مي رسد. صداي انفجار آب،  وقتي كه انسان قرن بيست و يكمي در روح خود شيرجه مي رود و مستور بر فراز ديوار به تماشا مي نشيند.

شرك را با شخصيت هاي تازه تماشا كنيد
007887.jpg
گروه ادب و هنر- قسمت جديد شرك چند شخصيت تازه سينمايي را به تماشاگران معرفي مي كند. انيميشن كامپيوتري شرك۳ با اين كار قصد گسترش محدوده محبوبيت اين مجموعه فيلم را دارد.به نوشته نشريه درايتي، بازيگراني مثل جاستين تيمبرليك، امي سواريس، يان مك شين و اريك ايدل به جمع همكاران قبلي اين پروژه بسيار موفق پيوسته اند. اين بازيگران صداي خود را به كاراكترهاي جديد فيلم قرض داده و به جاي آنها صحبت مي كنند.
كمپاني دريم وركز كه تهيه كننده شرك۳ است ترجيح داده كه كاراكترهاي جديد فيلم را به رسانه هاي گروهي و دوستداران اين مجموعه فيلم معرفي نكند. اين كمپاني مي خواهد معرفي عمومي كاراكترهاي فوق با نوعي سورپريز و هيجان زدگي خاص همراه باشد. اما منابع نزديك به كمپاني مي گويند: در بين شخصيت هاي بانمك و جديد فيلم چند شاهزاده خانم نينجايي وجود دارد كه پيش بيني مي شود موفقيتي شبيه گربه چكمه پوش و تروريست قسمت دوم به دست بياورد.
در قسمت سوم شرك سه كاراكتر اصلي ماجرا – شرك، الاغ و پرنسس فيونا- وارد يك ماجراجويي تازه مي شوند كه يكي از آشنايان فيونا نقش مهمي در اين رابطه دارد. گربه چكمه پوش هم به كمك شرك و همراهانش مي آيد. مايك مه يرز، ادي  مورفي، كامرون دياز و آنتونيو باندراس به جاي اين چهار شخصيت در فيلم حرف مي زنند.
شرك۳ را كريس ميلر با همراهي رومن هويي كارگرداني كرده است. فيلم روز هجدهم ماه مه 2007 روي پرده سينماها مي رود. دو قسمت قبلي فيلم با فروش بسيار خوب بين المللي خود، جزو پرفروش ترين انيميشن هاي تاريخ سينما هستند. قسمت اول شرك اولين اسكار بهترين انيميشن سال را چهار سال قبل گرفت.

شكست محصولات هاليوودي از درام كره اي
007884.jpg
گروه ادب و هنر- درام گنگستري كره اي بر فيلم هاي پر سر و صداي هاليوودي غلبه كرد. كارناوال كثيف تازه ترين محصول سينماي كره جنوبي با استقبال عظيم تماشاگران كره اي روبه رو شده است.
به نوشته سايت كونگ فو سينما، اين فيلم كه ماه قبل به روي پرده سينماهاي اين كشور آسياي جنوب شرقي رفت، تا به حال بيش از 2 ميليون بيننده را به داخل سالن هاي نمايش كشانده است. موفقيت عظيم كارناوال كثيف در شرايطي نصيب اين فيلم مي شود كه محصولات هاليوودي حرف اول را در گيشه سينماهاي كره مي زنند و فيلم هاي پرفروش و پرسروصدايي مثل دزدان دريايي كارائيب۲ ، سوپرمن بازمي گردد و رمز داوينچي روي پرده سينماهاي اين كشور هستند.
يوها كارگردان  كارناوال كثيف است و چوجين كو، بازيگر مطرح سينماي كره، نقش اصلي آن را بازي مي كند. اين بازيگر در فيلم نقش گنگستر جواني را دارد كه در زندگي شخصي و اجتماعي خود با دردسرهاي عجيب و غريبي روبه رو مي شود. فيلم كه اواسط جام جهاني فوتبال به روي پرده رفت، توانست مورد توجه تماشاگران فوتبال دوست قرار گيرد و همين نكته باعث شگفتي تحليلگران اقتصادي سينما شده است.
يك منتقد كره اي مي گويد: نه بازي هاي جهاني فوتبال و نه فيلم هاي مطرح هاليوودي، هيچ يك نتوانستند به صورت يك رقيب جدي براي كارناوال كثيف درآيند. اين مسئله نشان مي دهد كه اگر فيلمي خوب و خوش ساخت باشد، مي تواند سد رقباي بيروني را بشكند و مورد توجه عموم مردم قرار گيرد.
روشنفكران و جامعه دانشگاهي كره هم از كارناوال كثيف استقبال خوبي كرده اند.

راهنما
طنز مكتوب با موضوع  انرژي هسته اي
فارس: دفتر طنز حوزه هنري اولين جشنواره طنز مكتوب در دو بخش آزاد و انرژي هسته اي حق مسلم ماست را در نيمه دوم سال برگزار مي كند.
اين مسابقه در رشته هاي نثر، نظم، داستان كوتاه، فيلمنامه كوتاه برگزار مي شود. افرادي كه مي خواهند در اين جشنواره شركت كنند، مي توانند آثارشان را تا 30 مهر به دفتر طنز حوزه هنري ارسال كنند.
كنسرت گيتار درتالار وحدت
فارس: كنسرت گيتار فلامنكو به نوازندگي لي لي افشار 12 و 13 مردادماه در تالار وحدت برگزار مي شود.در اين برنامه كه به مدت 2 روز در تالار وحدت برگزار مي شود، افشار نوازنده گيتار به صورت تكنوازي به اجراي قطعاتي از موسيقي فلامنكو مي پردازد.
كنگره شعر دفاع مقدس همزمان با روز شعر
ايسنا: پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس از روز 27 شهريورماه همزمان با روز "شعر و ادب فارسي" تا 29 همين ماه در اروميه برگزار مي شود.
مهلت ارسال آثار به اين كنگره 31 مردادماه اعلام شده و بعد از آن، با حضور حسين اسرافيلي، دبير علمي، داوري ها آغاز مي شود.
آغاز جشنواره تئاتر ماه
مهر: سومين جشنواره سراسري تئاتر ماه حوزه هنري از اول تا هفتم شهريور در تالارهاي انديشه و مهر حوزه هنري برگزار مي شود.
45 اثر از تهران در اين جشنواره شركت كرده اند كه اين نمايش ها از دوم تا پنجم مردادماه توسط اعضا هيات بازبيني متشكل از مصطفي مختاباد، حسين مسافر آستانه، محسن حسيني، محمود صابري و حسينعلي شوندي بازبيني مي شوند.سومين جشنواره تئاتر ماه حوزه هنري به همت مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري برگزار مي شود.
نمايش كاريكاتورهاي ولادمير كازانفسكي
ايسنا: نمايشگاهي از كاريكاتورهاي اجتماعي و فلسفي  نويسنده و محقق بين المللي - ولادمير كازانفسكي - در تهران برپا شد. اين نمايشگاه دربرگيرنده  22 اثر اين هنرمند اكرايني است.
اين آثار همان كاريكاتورهايي است كه كازانفسكي به دعوت كيانوش رمضاني - كاريكاتوريست مستقل ايراني -، به تهران فرستاده بود و ارديبهشت ماه گذشته، در نمايشگاهي دوهفته اي، در محل گالري نشر ثالث، به نمايش درآمدند. نمايشگاه يادشده از روز پنج شنبه 29 تيرماه در محل گالري كوپه، واقع در خيابان انقلاب، بين وليعصر(عج) و حافظ، روبه روي خيابان خارك، شماره  845، برپا شده است كه تا 11 مردادماه داير خواهد بود.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |