دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
فيلم جنجالي روس ها روي پرده رفت
تابش خورشيد بر يك بحث ممنوعه ژاپني
010260.jpg
گروه ادب و هنر- يك فيلم جنجالي روسي كه امپراتور هيروهيتو، حاكم دوران جنگ جهاني دوم ژاپن را در مقام كاراكتر اصلي خود دارد، روي پرده سينماهاي توكيو رفت.
به نوشته سايت بي بي سي، فيلم خورشيد - كه جمعيت زيادي از تماشاگران را جذب خود كرده است- چنين اظهارنظر مي كند كه احتمال زيادي وجود دارد امپراتور از نظر اخلاقي مسبب خلق مشكلات ژاپن و دولت ميليتاريستي آن در طول سالهاي قبل و بعد از جنگ باشد.
سازندگان روسي فيلم به سراغ يك سوژه داغ و ملتهب رفته اند. جنگ در آسيا و نقش امپراتور ژاپن در خلق آن يكي از آن موضوعات داغ، حساس و هيجان انگيزي در كشور ژاپن است كه به ندرت در رسانه هاي گروهي اين كشور آسيايي انعكاسي دارد و جامعه ژاپن معمولاً تلاش مي كند با سكوت از كنار آن رد شود.
به رغم اين مسئله، توزيع كننده ژاپني فيلم مي گويد كه تمام سينماهاي نمايش دهنده فيلم در سه روز اول پر از تماشاچي كنجكاو بوده و حتي به دليل كمبود صندلي، عده اي فيلم را ايستاده تماشا كرده اند. امپرتور هيروهيتو در بين امپراتورهاي ژاپن بيشترين دوره حكومت را به خود اختصاص داد. وي كه سال 1926 به قدرت رسيد تا زمان مرگش در سال 1989 در مقام امپراتوري بود.
قصه فيلم خورشيد فاصله زماني شكست آلمان در جنگ و اظهارات هيروهيتو مبني بر اينكه وي يك انسان است و نه يك ديكتاتور خونخوار را دربرمي گيرد. در دوران جنگ جهاني دوم سربازان ژاپني به نام امپراتور راهي جبهه هاي نبرد مي شدند و اعتقاد داشتند كه او مردي بزرگ است، اما اين تصور بعد از آنكه هيروهيتو روز 15 آگوست 1945 شكست ژاپن در جنگ را پذيرفت، درهم شكست. هيروهيتو در نطق تاريخي راديويي خود در اول ژانويه 1946 به مردم عادي وعده داد كه تغييراتي در قوانين كشور به وجود مي آورد و ژاپن را دوباره تبديل به كشوي سربلند مي كند.
مورخان سياسي و تاريخي درباره هيروهيتو دو ديدگاه متفاوت دارند. برخي از ژاپني ها وي را فردي غيرقابل دسترسي به يك كابينه نظامي ارزيابي مي كنند، در حالي كه گروهي ديگر اصرار دارند كه وي ناخواسته درگير يك طرح فراگير جنگي شد. خورشيد تلاش دارد اين جنبه هاي متضاد را به واسطه كاراكترهاي متنوعي كه دارد به تصوير بكشد. نقش امپراتور را در فيلم، ايسي اوگاتا بازيگر ژاپني بازي مي كند. وي در فيلم نقش هيروهيتو را به شكلي جذاب ارائه مي دهد و با اين كار حس همراهي تماشاچي را با او برمي انگيزد. خورشيد كه قبل از اين در چند جشنواره بين المللي حضور داشته، تا به حال در دوازده كشور جهان به روي پرده رفته است.
به رغم نمايش موفقيت آميز فيلم در روسيه و كشورهاي خارجي، تحليلگران سينمايي و سياسي در انتظار نمايش عمومي آن در كشور ژاپن بودند. به دليل برخي واكنش هاي منفي كه نسبت به نمايش فيلم در ژاپن وجود داشت، خورشيد فقط در دو سينماي توكيو به روي پرده رفت. توزيع كننده فيلم مي گويد علت تاخير در نمايش عمومي فيلم در ژاپن، اين بود كه اين نگراني وجود داشت و هنوز هم وجود دارد كه نوع به تصوير كشيدن هيروهيتو در فيلم باعث اعتراضات و درگيري هايي در ژاپن بشود. بزرگترين مشكل، نيروهاي دست راستي ژاپن هستند كه مي توانند باعث بروز خشونت هايي در داخل كشور بشوند. اين مشكل هنوز هم به قوت خويش باقي است. با اين حال تحليلگران اجتماعي عقيده دارند نمايش عمومي فيلم فرصت خوبي را فراهم مي كند تا ژاپني ها به بحث كلي درباره دوران حكومت هيروهيتو – به ويژه در دوران جنگ جهاني دوم- بپردازند.
يك تحليلگر سياسي مي گويد: همين نكته كه ما بتوانيم آزادانه درباره امپراتور هيروهيتو به بحث و تبادل نظر بپردازيم نشان مي دهد كه ژاپن بالاخره خود را آماده گفت وگو درباره مسائل گذشته خود كرده است. نمايش خورشيد باعث تسريع اين روند شده است.

رقيب در شهر بمبئي
010257.jpg
گروه ادب و هنر- رقيب يك درام اجتماعي و خانوادگي جديد است كه اين هفته در هند جلوي دوربين مي رود. راچ كانور هنرمند جوان سينماي هند، كارگردان اين فيلم است.سايت اينترنتي اينديااف ام خبر مي دهد كه بحث توليد رقيب از چند ماه قبل در محافل هنري هند مطرح بود. اما كانور اصرار داشت كه بازيگراني متناسب با نقشهاي فيلم پيدا كند. راهول كانا، جيمي شرگيل، شرمان جوشي و تانوشري دو تا در نقشهاي اصلي فيلم بازي مي كنند. هنوز فيلم نيازمند يك بازيگر اصلي زن ديگر هست كه اين بازيگر هم تا يكي، دو هفته ديگر انتخاب خواهد شد.فيلم كه حال و هوايي امروزي و جوان پسند دارد در شهر بمبئي فيلمبرداري مي شود. به گفته سازندگان فيلم قصه فيلم در ارتباط با مسائل و مشكلات جوانان شهري- و به ويژه معضل بيكاري و اشتغال- است. كانور مي گويد كه رقيب در رده سينماي ميانه قرار مي گيرد. فيلم در عين حال كه تلاش دارد تا از سبك متداول باليوودي- ساخت فيلم هاي موزيكال عامه پسند- دور باشد، نمي خواهد دقيقاً يك كار روشنفكرانه و جشنواره اي باشد. به گفته او: مي خواهيم با تعريف يك قصه صادقانه تماشاگران را جذب فيلم كنيم. نمي خواهم فيلمي بسازم كه سينماهاي نمايش دهنده آن خالي از تماشاچي باشد!

نگاه روز
داستان، زندگي
كامران محمدي
محمدرضا سرشار- اگر نگوييم تمام- دست كم  نيمي از شهرت و مجبوبيتش را از قصه هاي ظهر جمعه راديو دارد.
بسياري از مردم كوچه و بازار، صداي خاص اين نويسنده كودك و نوجوان را بيش از چهره اش مي شناسند و ظهرهاي جمعه تابستان هاي زيادي، در گرماگرم خواب و بيداري، به داستان هايي كه او با استادي و شيريني روايت مي كرد، گوش سپرده اند.
به جز اين، قصه شب نيز جايگاه ويژه اي در بين مردم دارد. آنها كه قصه را به رسم قديم، با شب هماهنگ تر مي دانند، دست كم دوره اي از شب هاي طولاني و سرد زمستان هاي زندگي شان را با قصه هاي نمايشي شبانه راديو سپري كرده اند. به اينها كه گونه هاي مدرن حضور داستان در زندگي مردم ايران هستند، كرسي و كرسي خواني هاي زمستانه، قصه هاي شاه و پريان مادربزرگ ها و مادرهاي قديم، حكايت خواني هاي پدربزرگ ها و... را هم بايد اضافه كرد. اين همه، نشان مي دهد مردم همواره به داستان توجه نشان داده و مي دهند، اما تمام اينها انگار به نكته مهم ديگري نيز اشاره دارد؛ قصه، اساساً پديده اي شفاهي است.
نكته اول
در شرايطي كه همه نشانه ها، نشان از گرايش(ذاتي) انسان به داستان دارد، چطور ممكن است در ايران امروز، شمارگان كتاب هاي داستاني در سطح هزار يا دو هزار بماند؟ اين در حالي است كه در همين زمان و مكان، آثاري هم هستند كه با تيراژ هاي بسيار بالاتر منتشر شده و بارها تجديد چاپ مي شوند. ما به آنها مي گوييم عامه پسند!
نكته دوم
شايد بتوان به تمام پاسخ هايي كه براي پرسش بالا وجود دارد، اين نكته را نيز اضافه كرد كه داستان، هنري مكتوب نيست و مردم بيش از آنكه تمايل به مطالعه آن داشته باشند، مايلند قصه را بشنوند. در اين صورت، احتمالاً صدا و سيما مي تواند با تمركز بيشتر بر داستان هاي فني تر، كمك بزرگتري به ادبيات داستاني ايران كند.
برنامه هايي چون قصه شب و قصه ظهر جمعه كه در حافظه تاريخي ملت ايران جا خوش كرده اند، نشان مي دهند، مي توان داستان را وارد زندگي مردم كرد و از اين طريق، شايد اندكي نيز به مطالعه ياري رساند.
نكته سوم
اما آيا داستان امروز ايران ويژگي هاي لازم را براي ورود به زندگي مردم دارد؟
پرسشي كه پاسخش را نويسندگان دارند.

سيدجواد هاشمي: اخراجي هاي ده نمكي، كار بديعي است
010254.jpg
فارس: سيدجواد هاشمي بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون گفت:  فيلم سينمايي اخراجي ها كه كارگرداني آن را مسعود ده نمكي  برعهده دارد، در عرصه سينماي دفاع مقدس كار نو و بديعي است كه با توجه به تركيب جديدي كه دارد مي تواند قابل توجه باشد.
وي در ادامه گفت: اين كار ضمن اينكه در قالب كمدي ساخته مي شود، واقعيت هايي را به تصوير مي كشد كه تا به حال عنوان نشده و همين نكته،  بارزترين علت قبول من براي بازي در اين فيلم است. وي در ادامه با اشاره به اينكه فيلمبرداري اين فيلم روز پنج شنبه دوازدهم مردادماه آغاز شده است گفت: درست است كه اين فيلم موضوع جديدي را با ساختار و تركيب نويي دنبال مي كند اما ايراداتي در فيلمنامه وجود دارد كه نمي توان آنها را ناديده گرفت. وي در ادامه اظهار داشت: انتخاب به جا در نقشي كه در اين فيلم دارم، مهم ترين نكته اي است كه مرا براي ادامه اين كار ترغيب مي كند.

با شركت 94 فيلم از 24 كشور
دومين جشنواره فيلم مسلمانان برگزار مي شود
مهر: منبر طلايي نام دومين جشنواره فيلم مسلمانان است كه از تاريخ 10 تا 17 سپتامبر (19 تا 26 شهريور ) در كازان روسيه برگزار مي شود.
برنامه ريز اين جشنواره با اعلام خبر فوق تصريح كرد: موافقت هاي اوليه حاصل شده است و شيشي كاپور به عنوان رئيس هيأت داوران در اين رويداد هنري حضور دارد.
در ابتدا قرار بود امير كاستوريكا به عنوان رئيس هيأت داوران جشنواره منبر طلايي فعاليت كند، اما از آنجا كه برنامه كاري اين كارگردان بسيار فشرده است از اين مسئوليت كناره گيري كرد.
شيشي كاپور تنها يكي از پيروان مذهب اسلام نيست، بلكه از محبوبيت بسياري نزد مسلمانان برخوردار است. اين جشنواره با شعار پذيرش مذهبي و اصلاحات سياسي برگزار مي شود و حضور شيشي كاپور در رأس هيأت داوران بي ترديد نمايانگر اين امر است.
فهرست فيلمهايي كه قرار است در اين رويداد هنري به نمايش درآيند كامل شده و 24 كشور با 94 فيلم در جشنواره منبر طلايي شركت مي كنند. مصر، سوريه، اردن، عربستان سعودي، اندونزي، آمريكا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، آلمان، اتريش، يونان، هند و استراليا از جمله كشورهايي هستند كه براي دريافت جايزه برتر اين جشن سينمايي به رقابت مي پردازند.

نگاه روز
بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي سبا سليماني‎/ 20 تا 26 مرداد‎/ بلوار آفريقا، پديدار، ساختمان شهروز‎/ تلفن: 88886334
گالري باران: نمايشگاه زيورآلات نازنين دزفولي‎/ تا 27 مرداد‎/ دركه، احمدپور، پلاك 7/ تلفن: 22407772
گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي و مجسمه حسن حاضرمشار از مجموعه خصوصي كامبيز درم بخش‎/ تا 19 مرداد‎/ دروس، كماسائي، شماره 42/ تلفن: 22541589
نگارخانه گيتا: نمايشگاه باتيك مرضيه الله وردي‎/ 26 تا 31 مرداد‎/ شريعتي، ظفر، اطلسي، كوچه 15، پلاك 94/ تلفن: 22261939
سومين جشنواره هنر جوان
سومين جشنواره هنر جوان در پنج رشته نقاشي، پوستر، تصويرسازي، خوشنويسي و كاريكاتور و هر كدام در دو بخش برگزار خواهد شد.علي درخشي، سيد مسعود شجاعي طباطبايي، بهمن عبدي، محسن نوري نجفي و حسين نيرومند داوران بخش كاريكاتور جشنواره هستند.اين جشنواره به همت مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري براي گروه سني 17 تا 30 سال و در پاييز 85 برگزار خواهد شد. دفتر امور تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، موزه هنرهاي معاصر تهران، ژ سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، فرهنگستان هنر و شبكه هاي دوم و سوم سيما در برپايي اين جشنواره نقش خواهند داشت.
جشنواره عكس جوانان در اروميه
دومين جشنواره سراسري عكس جوانان ايران از ?? مرداد ماه لغايت ? شهريور ماه سال جاري در اروميه برگزار مي شود. روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي روز يكشنبه با اعلام اين خبر افزود: اين جشنواره در دو بخش عكاسان جوان
(زير ?? سال) و جوانان (بدون محدوديت سني) با موضوعات مختلف و با محوريت جوان مانند جوان و فرهنگ، جوان و ورزش، جوان و كار برگزار خواهد شد.
حافظ شيرازي در تونس
كتاب حافظ شيرازي؛ شاعر عشق و عرفان توسط يكي از نويسندگان برجسته تونس به رشته تحرير درآمد و به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در اين كشور منتشر شد. اين كتاب با عنوان عربي حافظ الشيرازي شاعر العشق و العرفان توسط دكتر احمد الطويلي - استاد دانشگاه تونس - تأليف شده است.
نصرالله كسرائيان و ديدن در عكاسي
كارگاه عكاسي با موضوع ديدن در عكاسي با حضور نصرالله كسرائيان روزهاي 16، 23 و 30 مرداد ماه از ساعت 16 تا 20 در نگارخانه ماه مهر برگزار مي شود.علاقه مندان براي شركت در اين جلسات مي توانند در روزهاي ياد شده به نشاني خيابان ولي عصر، كاج آبادي، پلاك 12 مراجعه كنند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |