دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
پذيرش۱۰۱ هزار دانشجو در دوره هاي روزانه و شبانه
دانشگاه هاي دولتي
مهر: معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت: در كنكور سراسري سال جاري از ۶۵۵هزار مجاز انتخاب رشته، ۷۱هزار نفر در دوره هاي روزانه و ۳۰هزار نفر در دوره هاي شبانه پذيرش مي شوند. تعداد پذيرش در دوره هاي شبانه نسبت به سال گذشته ۴ هزار نفر كاهش يافته است.
حسين پوركاظمي افزود: همچنين ۲۰۴ هزار داوطلب كنكور سراسري در دانشگاه پيام نور پذيرفته مي شوند و ۱۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب مجاز به انتخاب رشته نيز به مراكز تربيت معلم وارد مي شوند.
معاون فني و آماري سازمان سنجش گفت: در حدود ۶۰هزار نفر نيز به موسسات غيردولتي و غيرانتفاعي راه مي يابند.
در كنكور سراسري سال جاري از مجموع يك ميليون و ۱۹۸ هزار و ۸۳۲ داوطلب شركت كننده در آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ حدود ۶۵۵هزار نفر مجاز واقعي اعلام شدند.

از اول مهر ماه سال جاري
بيمه تأمين اجتماعي،هنرمندان و صنعتگران
را پوشش مي دهد
گروه اجتماعي- تمامي هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي كوچك از ابتداي مهر ماه سال جاري تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.
عباس صابري ، مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي، با اعلام اين خبر گفت: براساس مصوبه هيات مديره سازمان تأمين اجتماعي هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي كشور كه داراي كارت شناسايي معتبر از اتحاديه سراسري صنايع دستي هستند از اول مهر ماه سال جاري مشمول مقررات تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.
براساس اين مصوبه حداكثر كساني تحت پوشش بيمه سازمان تأمين اجتماعي قرار مي گيرند كه تحت پوشش مقررات حمايتي خاص ديگري قرار ندارند و حداكثر سن آنها در تاريخ ارسال اولين ليست ۵۰سال تمام باشد، از ابتداي مهر ماه سال جاري مشمول مقررات تأمين اجتماعي هستند.چنانچه مشمولين اين بخشنامه داراي سابقه پرداخت بيمه كامل نزد سازمان تأمين اجتماعي باشند معادل مدت سابقه پرداخت حق بيمه به سقف سني مجاز ۵۰سال افزوده خواهد شد.
گفتني است اتحاديه سراسري صنايع دستي به عنوان كارگزار مسئوليت تنظيم، ارسال ليست و پرداخت حق بيمه را برعهده خواهد داشت.
نرخ حق بيمه اين دسته از مشمولان براساس ماده۲۸ قانون تأمين اجتماعي ۲۷درصد حداقل دستمزد مصوب شوراي عالي كار در هر سال است كه با پرداخت آن از كليه حمايت هاي مقرر در ماده سه قانون تأمين اجتماعي نظير حمايت هاي كوتاه مدت و بلندمدت به جز بيمه بيكاري برخوردار خواهند شد.
مهلت ارسال ليست و پرداخت حق بيمه هر ماه تا آخرين روز دو ماه بعد است و احتساب سابقه حق بيمه از تاريخ ارسال اولين ليست خواهدبود.افرادي كه به صورت اختياري يا صاحبان حرف مشاغل آزاد حق بيمه پرداخت مي كنند و دستمزد مبناي حق بيمه آنان براساس قرارداد منعقد شده بيش از حداقل دستمزد باشد، درصورت تمايل مي توانند براساس آخرين دستمزد كه قرار  داد تنظيم نموده اند در قالب اين روش خود را بيمه كنند و هر سال براساس درصدي كه حداقل دستمزد افرايش دارد، دستمزد خود را افزايش دهند.

۵۸ ميليون ايراني كمبود كلسيم دارند و سرانه مصرف شير نصف استاندارد جهاني است
غني سازي شير ايران نيم قرن عقب تر
از كشور هاي پيشرفته است
010278.jpg
گروه اجتماعي - مريم غفاري: ۵۸ ميليون ايراني باكمبود كلسيم مواجه اند و سرانه مصرف گروه غذايي شير در كشورمان ۱۶۷ گرم در روز و نصف استاندارد جهاني است، لذا بايد غني سازي شير در اولويت قرار بگيرد درحالي كه كشورهاي پيشرفته از ۵۰ سال قبل مصرف شير غني شده را در سبد غذايي تعريف كرده اند.
به گزارش همشهري، براساس آخرين بررسي ها، متوسط مصرف گروه غذايي شير و لبنيات ۱۶۷ گرم در روز است درحالي كه مقادير بايد ۲۴۰ گرم در روز باشد. دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت با اجراي گسترده غني سازي شير در كشور مجوز توليد شير غني شده با ويتامين D را از سوي كميته ملي غني سازي صادر نموده و بر نقش ويتامين D در جذب كلسيم و جلوگيري از مشكلات پوكي استخوان در كشور تاكيد دارد.
آخرين مطالعات در كشور شيوع بالاي كمبود ويتامينD را نشان مي دهد كه حتي در برخي مناطق كشورمان به ۸۰درصد هم مي رسد، لذا غني سازي بايد در اولويت برنامه هاي مقابله با كمبود ويتامين D قرار بگيرد.
نتايج آزمايش هايي كه در مركز تحقيقات غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شده نشانگر آن است كه دو ماه بعد از غني سازي شير با ويتامين D كمبود اين ويتامين در مبتلايان كاهش چشمگيري داشته به طوري كه ويتامين D بر تاثير متابوليسم كلسيم و سلامت استخوانها داراي نقش هورموني بوده و گيرنده هاي متعددي در بدن دارد كه ارتباط آن را با بسياري از بيماريها نشان مي دهد.
يك ليوان شير غني شده ۲ برابر شير معمولي كلسيم دارد و در صورتي كه شير غني شده با ويتامين D غني تر شود ميزان جذب كلسيم را به حد چشمگيري افزايش مي دهد، درحاليكه در كشورهاي پيشرفته بيش از۵۰ سال است كه غني سازي شير با ويتامين ها انجام مي شود، در كشور ما به تازگي آغاز شده است.
در طي استاندارد كردن چربي شير در صنعت، ميزان ويتامين A وِِD در محصول نهايي كاهش مي يابد و ما بايد با افزودن مجدد ويتامين ها را به سطح اوليه آن برسانيم. موادي مثل كلسيم، فسفر، آهن ويتامين BوD قابل افزودن هستند كه به شير و غلات و...اضافه مي شوند.
چنانچه مصرف سرانه شير به حد مطلوب آن يعني بيش از ۳۰۰ ليتر در سال برسد نياز بدن به ريز مغذي هاي مذكور تامين و نياز به غني سازي كمرنگ تر مي شود.
درحالي كه آخرين آمار دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت از آمار ۵۸ ميليون ايراني از كمبود كلسيم حكايت دارد ، دفتر ترويج وزارت كشاورزي نيز سرانه مصرف شير در ايران را ۸۵ كيلوگرم اعلام كرد، در حاليكه اين رقم در دنيا ۱۵۵ كيلوگرم مي باشد.
اين گزارش حاكي است عدم برخورداري از تنوع مواد لبني در كشور درحاليكه در كشورهاي توسعه يافته شير و فرآورده هاي آن به بيش از ۱۰۰ نوع مي رسد بدون اينكه در ميزان جذب كلسيم تاثير منفي داشته باشد ولي در ايران اين تنوع طعم شير بسيار محدود است كه البته مواد افزودني آن نيز ميزان جذب كلسيم را كاهش مي دهند.
بر اساس اين گزارش در برخي دامداريها به منظور جلوگيري از ترش شدن و دلمه بستن شير در حين حرارت، كه ملاك غير قابل مصرف بودن شير از نظر ظاهري است، از جوش شيرين استفاده مي كنند. همچنين انواع تقلب هايي مانند حذف چربي شير و افزودن چربي هاي ديگر، مخلوط كردن شير حيوانات مختلف، افزودن آب پنير و نشاسته به شير و نيز استفاده از محصولات لبني مرجوعي از فروشگاهها با تاريخ انقضاء كه در برخي از واحدهاي توليدي رايج است نيازمند نظارت و كنترل بيشتر مسئولين ذي ربط است.همچنين نظارت بر رعايت بهداشت در پروسه توليد شير نظير جمع آوري، حمل و نقل، تغيير و تبديل در كارخانه، توزيع و مصرف صحيح آن از بروز بسياري از بيماري هاي ناشي از شير غيراستاندارد و غيربهداشتي جلوگيري مي شود.

برنامه ها و سياست هاي هفته جوان تدوين شد
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: ۵ كارگروه با هدف جمع بندي، سياست ها و برنامه هاي هفته جوان را تدوين مي كنند.هفته جوان با محوريت ولادت حضرت علي اكبر(ع) از پنجم تا يازدهم ماه شعبان مصادف با هشتم تا چهاردهم شهريورماه برگزار مي شود.اين كارگروه ها تكاليف دستگاه ها را تعيين مي كنند و مقرر شده در دومين جلسه شوراي عالي جوانان در دولت نهم به تصويب برسد.همچنين مسابقه اينترنتي طراحي وب سايت و وبلاگ  نويسي در همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم با حمايت سازمان ملي جوانان و توسط دفتر امور زنان سپاه، ۸ و ۹ آبان ماه در پژوهشگاه نيروي تهران برگزا ر مي شود.بنا بر اعلام روابط عمومي سازمان ملي جوانان، دفتر امور زنان سپاه به منظور ترويج فرهنگ استفاده صحيح و كاربردي از اينترنت و افزايش حضور بانوان در عرصه هاي اينترنت و همچنين افزايش اطلاعات و محتوي- منطبق با فرهنگ و ارزش هاي اسلامي و ايراني- مسابقه طراحي وب سايت و وبلاگ نويسي را از طريق دبيرخانه همايش زنان و اينترنت در هزاره سوم برگزار مي كند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت اينترنتي همايش به آدرس ir.wit.wwwمراجعه كرده و فرم مسابقه را تكميل كنند.

ورود ۲هزار نوع مواد مخدر شيميايي
و روان گردان به كشور
گروه اجتماعي- فداحسين مالكي خواستار اتخاذ شيوه هاي جديد براي مبارزه با مواد مخدر شد.به گزارش همشهري، دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب گفت: در سالهاي اخير حدود ۲هزار نوع مواد مخدر شيميايي و روان گردان وارد كشور شد كه براي مبارزه با اين مواد افيوني بايد از شيوه هاي جديد استفاده كرد. وي افزود: خطر اعتياد را بايد جدي بگيريم به دليل اينكه جوانان كشور را تهديد مي كند.وي افزود: بايد خانواده ها را نسبت به عوارض مصرف مواد مخدر آگاه كرد. ورود ۲ هزار نوع مواد مخدر شيميايي و روان گردان به كشور نيازمند استفاده از شيوه هاي جديد براي مبارزه است.

سازمان مديريت تنها تا پايان مرداد فرصت
پاسخگويي به مطالبات پرستاران را دارد
گروه اجتماعي- در ديدار اخير هيات مديره سازمان نظام پرستاري با رئيس جمهوري، مطالبات اصلي جامعه پرستاري مطرح شد كه اين موارد از سوي ايشان مورد موافقت قرار گرفت، اما در حال حاضر اين مطالبات با جواب منفي سازمان مديريت روبه رو شده است و به همين خاطر جامعه پرستاري نارضايتي كامل خود را نسبت به عملكرد اين سازمان در اين زمينه اعلام مي دارد. غضنفر ميرزابيگي در گفت وگو با ايسنا گفت:  در نتيجه اين ديدار، كارگروهي در چهارم تيرماه سال جاري تشكيل شد و در اين كارگروه مطالباتي از قبيل افزايش حق سختي كار پرستاران، افزايش حق شب كاري، افزايش حق نوبت كاري يا شيفت در گردش و همچنين برداشتن سقف ۶۵درصد از ارتقاي مسير شغلي مصوب شد تا با برآورد نهايي و نظر مساعد وزارت بهداشت و سازمان مديريت،  در هيات دولت مطرح و اجرايي شود. وي با تصريح بر اين كه از سوي رييس جمهوري تاكيد شد كه اين مطالبات تا پايان تابستان سال جاري مصوب شده تا افزايش حقوق براي پرستاران صورت گيرد، اظهار كرد:  متاسفانه اخيرا مطلع شديم كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور درخواست وزارت بهداشت را براي موافقت با اين مطالبات رد كرده است لذا سازمان نظام پرستاري در نظر دارد اگر تا پايان مرداد ماه امسال سازمان مديريت خود را در خصوص سياست هاي دولت و وزارت بهداشت در اين زمينه وفق ندهد و اين چهار مورد از مطالبات را نپذيرد، پرستاران به تعداد صد هزار نفر از سراسر كشور روبه روي سازمان مديريت تجمع مي كنند تا بلكه به خواسته هاي منطقي قشر پرستاران پاسخ مطلوب داده شود.

جزئيات نحوه صدور گذرنامه براي زائران حج
تمتع تشريح شد
سايت پليس: سرهنگ علي حسامي معاون اطلاعات استان اردبيل گفت: زائران حج تمتع از امسال مي توانند با گذرنامه بين المللي عازم مكه مكرمه شوند.
بنا به اين گزارش،امسال تمام زائران مي توانند با گذرنامه بين المللي به سرزمين وحي مسافرت نمايند و آن عده از زائراني كه داراي گذرنامه دسته جمعي هستند، چون براي هر نفر بايستي ويزا اخذ گردد؛ بنابراين لازم است آنان نيز نسبت به دريافت گذرنامه انفرادي بين المللي اقدام كنند.سرهنگ علي حسامي افزود: افرادي كه داراي گذرنامه بين المللي بوده و داراي اعتبار يك ساله مي باشد و مهر عدم مسافرت در ايام ذيحجه و ذيقعده به آنان زده شده هم مي توانند با توجه به توافقات صورت گرفته با كشور عربستان به كاروان هاي زيارتي مراجعه كرده و با اخذ ويزاي كشور مذكور به زيارت مشرف شوند.همچنين دانشجويان و دانش آموزان عادي و حوزه هاي علميه كه قصد انجام اعمال حج تمتع را دارند و مي خواهند به كشور وحي مشرف شوند، مي بايست با اخذ نامه از بالاترين رده محل تحصيل و كپي فيش واريزي به مديريت گذرنامه يا دفاتر پليس + ۱۰ مراجعه و از كشور خارج شوند.به اين ترتيب از نظر مشموليت نظام وظيفه نيز هيچ مشكلي نداشته و نياز به اخذ معرفي نامه از معاونت نظام وظيفه نيروي انتظامي نمي باشد.وي افزود: بانواني كه بدون رضايت همسرانشان جهت زيارت قصد خروج از كشور را دارند، مي توانند با مهر قرمز و گذرنامه زيارتي به خانه خدا عزيمت نمايند.

با مردم
ضرورت دقت بيشتر در اعلام خط فقر
از مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي توقع داريم در مورد اعلام ارقام مربوط به خط فقر و افرادي كه به تناسب دريافت حقوق ماهيانه، نسبت به اين خط در چه موقعيتي قرار دارند با تحقيق و بررسي بيشتري اعلام نظر كنند و به واقعيت هاي موجود جامعه عنايت بيشتري داشته باشند.
آقاي يونسي- تهران
آب معدني را استاندارد كنيد
در اين روزهاي داغ تابستان، مردم به خاطر نيازشان به آب، از آب معدني بسته بندي شده و مطمئن بيشتر استفاده مي كنند، اما برخي آب معدني ها فاقد مهر استاندارد مي باشند.
بهتر است موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در اين مورد اقدام كند و با ارائه استاندارد آب معدني، در شناخت محصولات ناخالص و غيرمعتبر به مردم كمك نمايد.
آقاي بيكدلي- تهران
مورچه ها و گسل ها...!
امسال در حد بي سابقه اي مورچه ها در تهران به سطح زمين آمده اند، حتي از كهنسالان وقتي مي پرسيم نظير اين واقعه را به ياد ندارند.
برخي شايعات حاكي از آن است كه به دليل گرماي شديد عمق زمين، مورچه ها به سطح آمده اند و اين گرما نشانه فعال شدن گسل هاي تهران است. بر عهده زيست شناسان است كه مردم را نسبت به اين واقعه عجيب و بي سابقه آگاه سازند.
آقاي كوكبي- تهران
بازار كوچك چرا تعطيل شد؟
در بزرگراه نواب، چهار راه سالار، خيابان مقتدري، يك بازار كوچك عرضه ميوه شهرداري تهران وجود داشت كه براي مردم كم درآمد غنيمت بود. متاسفانه حدود يك هفته است كه اين بازار را برچيده اند. در حالي كه اين بازارها با هدف كمك به مردم به وجود آمده بود.
آقاي حسن بيگي- تهران
تاكسي دربستي براي پولدارها
اين كه تعداد زيادي از تاكسي هاي گردشي در تهران به روش حمل مسافر دربستي روي آورده اند، بايد علت و ريشه هايي داشته باشد، اما به اين ترتيب هر روز، دسترسي مردم كم درآمد جامعه به اين قبيل وسايل نقليه كمتر مي شود و تنها افرادي كه توان پرداخت پول تاكسي دربستي را دارند از آن استفاده مي كنند.
آقاي عبادي- تهران
به سمعك نياز داريم، اما...
خانواده اي كم درآمد هستيم و فرزندمان به دليل كم شنوايي نياز به سمعك دارد، اما توان مالي ما اجازه نمي دهد اين وسيله را خريداري كنيم.
البته نياز به كمك كسي نداريم و اين نكته را به اين دليل گفتم كه بايد امكان دسترسي اقشار مردم به وسايل حياتي مثل سمعك فراهم باشد تا افراد با قدرت خريد متفاوت بتوانند آن را تهيه كنند.
آقاي مقامي- اصفهان
زيبايي شهر نه اغتشاش بصري
از ايام قديم در تهران، شهرداري در تهران به مغازه هايي كه از چراغ هاي نئون استفاده مي كردند امتيازاتي مي داد، چون اين كار به زيبايي شهر در شب كمك مي كرد، اما حالا در تهران و ساير شهرها استفاده بي رويه از چراغ هاي پرنور اغتشاش بصري به وجود آورده و ديد عابران و رهگذران را در شب مختل كرده است. زيباسازي شهرداري ها بايد استفاده از اين چراغ ها را تحت ضابطه درآورد.
خانم يزداني- اصفهان

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |