دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
دبير شوراي عالي امنيت ملي:
ايران تعليق غني سازي اورانيوم را به هيچ وجه نمي پذيرد
010320.jpg
گروه سياسي- دبير شوراي عالي امنيت ملي در حالي روز گذشته كنفرانس خبري خود را برگزار كرد كه اين پرسش مطرح بود چرا اين جلسه مصادف با جلسات هفتگي سخنگوي وزارت خارجه برگزار شده كه علي لاريجاني در ميان پاسخ به پرسش خبرنگاران دليل آن را اعلام كرد. ديروز مصادف بود با سالگرد حمله اتمي آمريكا به هيروشيما و ناكازاكي. دبير شوراي عالي امنيت ملي غرب را مورد نكوهش شديد قرار داد كه با پارادوكس ها و تناقض هاي بي شمار خود پرونده ايران را به ناحق از آژانس بين  المللي انرژي اتمي (و در حالي كه دبيركل آژانس تصريح كرده ايران انحراف هسته اي نداشته) بيرون برده است و پس از آن يك طرفه در شوراي امنيت به دنبال تحريم ايران بوده و ناگهان خود تصميم گرفته راه ديپلماتيك را طي كند و از اين رو با بسته پيشنهادي جلو آمده است. علي لاريجاني اين نقد جدي را به تهيه كنندگان بسته دارد كه چرا بدون هيچ گونه هماهنگي و در حالي كه ايران گفته بوده زمان منطقي براي بررسي مي خواهد، بار ديگر يك سره و سرخود در شوراي امنيت و ذيل بند هفتم عليه ايران قطعنامه صادر كرده است. دبير شوراي عالي امنيت ملي اين تناقض ها و پارادوكس را غيرقابل قبول خواند و خطاب به كشورهاي ۱+۵ گفت اگر مايل به گفت وگو هستيد
ابتدا اين بي اعتمادي به وجود آمده را حل كنيد و تكليف را مشخص كنيد كه طرفدار چه راهي هستيد؟ مسئول پرونده هسته اي از كشورهايي كه به ايران تهمت انحراف از برنامه هسته اي را مي زنند خواست تا مشخص بگويند كه با چه منطقي خواهان چه چيز از ايران هستند؟ علي لاريجاني قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان  ملل كه از ايران درخواست تعليق برنامه هاي هسته اي را دارد، فاقد وجاهت قانوني خواند و آن را رد كرد و گفت، «ايران به هيچ وجه تعليق را انجام نمي دهد چراكه اگر تعليق كند ديگر به چه دليل نياز به مذاكره دارد؟»
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: ايران ملزم به معاهده منع گسترش سلاح هاي كشتارجمعي است و با نظارت آژانس به فعاليت هاي خود ادامه مي دهد. وي در پاسخ به دو پرسش همشهري كه از دبير شوراي عالي امنيت ملي خواست تا با توجه به كار كارشناسي انجام  شده بر روي بسته پيشنهادي به نقاط ضعف و قوت آن اشاره كند و همچنين اين سؤال كه اگر قرار بود از دل مذاكرات نتايج حاصل شود، چرا ايران مهلت زماني براي پاسخگويي نهايي به بسته اعلام كرده است، اظهار داشت: از ابتدا روشن بود كه بسته نكات ضعف و قوت دارد و مواردي در آن بايد حل شود كه جواب يك خطي ندارد و مانند يك معادله چندمجهولي است.بسته ابعاد و اضلاع مختلف دارد و بايد ابهامات رفع مي شد. با پايان كار كميته ها اين ابهام ها مشخص شده و برخي نكات مثبت هم دارد. ما از ابتدا نگاه منفي نكرديم.
كشورهاي مخالف كه در تصويب قطعنامه شوراي امنيت دست داشتند به اين فكر لطمه زدند. منطق ما اين است كه بايد در مسير گفت وگو و بدون فشار به نتيجه رسيد. از ابتداي حضور سولانا در تهران گفتيم در يك زمان منطقي بررسي مي كنيم. قرار ما هم اين بود كه ابهامات رفع شود.
تا پارادايم مشترك نداشته باشيم، نمي توانيم در مورد گفت وگوي درازمدت صحبت كنيم و مايل به حضور در برنامه هاي مختلف و درازمدت هستيم. ما همان منطق را داريم و اين آنها هستند كه بايد پاسخ دهند كه چرا رفتار دوگانه داشتند.
علي لاريجاني حاضر به نقد روسيه و چين نشد و گفت كه محاسبه خطي انجام نداده و با اين رفتارها منافع مشترك را به هم نمي زند. دبير شوراي عالي امنيت ملي به ناقدان فعاليت هسته اي ايران پيام داد كه اگر استدلال داريد ما حاضر به گفت وگو و همكاري هستيم و حتي شايد ۱۰ قدم مي توانستيم برداريم. لاريجاني بحث تعليق را انجام نشدني خواند و گفت: اگر مايل هستيد ايران تعليق كند، بايد دليل و جزييات آن را مطرح كنيد و بگوييد به چه دليل و با چه منطقي و براي چه مدت تعليق را طلب مي كنيد؟ زبان زور بر ملت ايران تاثير ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد بحران منطقه، صهيونيست ها را زورگو خواند و تصريح كرد: قطعنامه اخير كه با حمايت آمريكا و فرانسه قرار است به رأي گيري گذاشته شود، تبعيض آميز است. وي خواستار ريشه يابي بحران شد كه چرا اسراييل تجاوز كرده و چرا رايس به منطقه رفت و آمدهاي زيادي داشته اما كاري نكرده است.
وي خطاب به كشورهاي غربي گفت: تغييرات در كشورها مطابق ميل آنها نيست. مانند رفتاري كه پس از يازدهم سپتامبر در افغانستان و عراق انجام دادند و مردم را به كشتن داده و منطقه را ويران كردند اما خطر تروريسم كه آنها به خاطر آن حمله كردند، از بين نرفته است.
مسئول پرونده هسته اي كشور گفت: رفتار ايران مانند گذشته است و تغييري نكرده و اين قطعنامه هيچ تاثيري ندارد. آنها بايد بگويند چرا رفتار دوگانه دارند و چرا مسير مذاكره را خراب كردند؟ ما مطابق ميل ديگران ايران را اداره نمي كنيم. دكترين امنيت ايران در منطقه، ثبات پايدار است و نه لشكركشي.

احمدي نژاد در گفتگوي تلفني با بشار اسد:
آمريكا حق ندارد به عنوان ميانجي وارد بحران لبنان شود
010326.jpg
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد و بشار اسد رؤساي جمهوري ايران و سوريه شنبه شب در گفتگويي تلفني درباره آخرين تحولات منطقه خاورميانه بويژه اوضاع لبنان و حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به اين كشور بحث و راهكارهاي خاتمه دادن به بحران را بررسي كردند.
رئيس جمهوري اسلامي ايران در اين گفتگو كه به ابتكار رئيس جمهوري سوريه انجام شد، اعتراضات گسترده افكار عمومي جهان بر ضد رژيم صهيونيستي و حاميانش را خاطرنشان كرد و افزود: آنها در پي ايجاد تفرقه در لبنان هستند و تصور مي كنند اهدافي را كه در عرصه نظامي با صرف توان بسيار زياد نتوانستند محقق كنند مي توانند در عرصه سياسي و با اعمال نفوذ از طريق سازمان ملل و شوراي امنيت به آنها دست يابند. رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه رژيم صهيونيستي و حاميان غربي آن در همه محاسبات خود دچار اشتباه شده اند گفت: آمريكا كه تا امروز به شدت طرفدار رژيم صهيونيستي بوده است حق ندارد به عنوان ميانجي وارد بحران شود و قطعا با وحدت و همدلي همه مردم لبنان و كشورهاي اسلامي آمريكا و رژيم اشغالگر قدس شكست خواهند خورد.بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نيز در اين گفتگو با تشريح آخرين اوضاع منطقه و تلاش هاي حاميان رژيم صهيونيستي بويژه آمريكا در عرصه سياسي و نهادهاي بين المللي براي كمك به اين رژيم گفت: در چند هفته گذشته مقاومت اسلامي، پايداري بسيار درخشاني از خود نشان داد و رژيم صهيونيستي و آمريكا كه اميدوار بودند با بدست آوردن يك پيروزي نظامي مستقيما به پيروزي هاي سياسي بعدي دست يابند، امروز به علت مقاومت دليرانه حزب الله با چالش جدي گريبانگير شده اند.
از سوي ديگرمحمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در پيامي ضمن تبريك فرارسيدن سالروز استقلال بوليوي به «اووه مورالس» رئيس جمهوري، دولت و ملت اين كشور، ابراز اميدواري كرد پيوندهاي دوستي و مودت بين ملتهاي ايران و بوليوي و مناسبات دوجانبه، تعميق و توسعه يابد.
رئيس جمهوري در پيام ديگري به «لوران باگبو» رييس جمهوري ساحل عاج فرارسيدن سالروز استقلال اين كشور را تبريك گفت و اظهار داشت ، اميدوار است با سپري شدن موفقيت آميز روند صلح و آشتي ملي در ساحل عاج، روابط دوجانبه در زمينه هاي مختلف گسترش يابد.

يادداشت
براي سياست هسته اي ايران
دكتر محمدجواد لاريجاني
۱. پس از تصويب قطعنامه اخير شوراي امنيت كه در بحبوحه آدم كشي هاي وحشيانه اسرائيل در لبنان و فلسطين اشغالي صورت گرفته است، تبليغات آمريكايي - غربي با صداي بلندتري نشخوارهاي سابق را بازخور مي نمايند و برخي سؤالات هم در ذهن افراد علاقمند به اين سرزمين مطرح مي شود كه خلاصه اين مناقشه به كجا ختم مي شود؟ آيا محاصره هاي وسيع سياسي - اقتصادي، معيشت مردم را فلج خواهد كرد؟ و بالاخره آيا آمريكا و غرب با حمله نظامي به تأسيسات حياتي كشور ما، سعي دارند برنامه محدود سازي و شكست دادن جمهوري اسلامي را تكميل نمايند؟
۲. البته قطعنامه تصويب شده، لحني تند و تهديد آميز دارد و آشكارا درصدد است ايران را از بخش مهمي از تكنولوژي هسته اي تحت عنوان «تعليق» به نحو روشن محروم نمايد، اما همزمان بحث اذعان به حقوق ايران تحت معاهده NPT نيز مطرح است و اين دقيقاً همان شوخي سردي است كه اخيراً «يوشكا فيشر» وزير خارجه سابق آلمان در تهران كرده است! وي مدعي شده است كه غرب همواره به حقوق هسته اي ايران اذعان داشته است، اما حقوقي كه فعلاً بايد فقط روي كاغذ بماند و در عمل ايران هيچ حقي ندارد و بدون شك در آينده نه چندان دور اين حق از روي كاغذ هم حذف خواهد شد! و از آن جالب تر تهديد ضمني آقاي «فيشر» بود كه آمادگي تحمل چند زمستان سرد را در اروپا ابراز داشت! اگر حرف هاي اين «شازده» همين بوده است كه انصافاً به زحمت افتاده اند و به تهران نزول اجلال فرموده اند؛ چه اين مطالب را قبلاً از ايشان و بعداً هم كراراً از همقطارانشان شنيده بوديم! خلاصه اينكه ضروري است روشن و دقيق بدانيم كجا هستيم؟ دنبال چه هستيم؟ و چگونه؟
۳. مهم ترين اصلي كه مسئولين محترم جمهوري اسلامي ايران و مردم عزيز بايد بدانند اين است كه: دول غربي، از آمريكا گرفته تا اروپا، هرگز سندي را امضا نمي كنند كه در آن توانمندي موجود هسته اي ايران را تحمل نموده و راه توسعه آن را در چهارچوب معاهده NPT باز بگذارند.
مهم نيست كدام طرف، مذاكره مي كند و چه موقعي مذاكره مي نمايد، بلكه تحمل ايران توانمند هسته اي براي اين دول خود محور بسيار گران است. ممكن است در عمل به تناسب وضعيت كوتاه بيايند، ليكن همواره عدم رضايت و يا دسيسه و شيطنت خود را انجام خواهند داد.
البته برخي دوستان ما در بيانات خود گاهي مدعي مي شوند كه در دورهاي ناكام مذاكرات قبلي آنها با اروپا، توافقات عظيمي حاصل شده بود كه غني سازي در مقياس چند هزار واحد «گرانشي گريز از مركز» را هم اجازه مي دادند! بدون شك اين يك مصادره به مطلوب روشن است: كافي است توجه نماييد حدود يك سال پيش تمام فعاليت هاي هسته اي ايران تعطيل بود و حتي براي راه اندازي محدود UCF اصفهان مذاكره كنندگان ايراني در وين مجبور شدند ساكت بمانند تا اروپا طرحي ارائه كند. امروز پس از يك سال تمامي فعاليت هاي هسته اي خود را در چهار چوب NPT به راه انداخته ايم و در حالي كه ناظران مي آيند و مي روند و دوربين ها مدام عكس و فيلم تهيه مي كنند و گزارش هاي «آبكي» آقاي البرادعي به تناوب صادر مي شود، سازمان انرژي اتمي كشور در چارچوب مسئوليت هاي خود قدم به قدم به پيش مي رود! بدون شك در كارنامه يك ساله آقاي احمدي نژاد، اين اجراي درست سياست اصلي نظام دستاوردي غيرقابل انكار است.
۴. گذشته از اينكه در وضعيت فعلي، اين دول غربي هستند كه گذشت زمان را چندان به حال خود مفيد نمي بينند، از لحاظ استراتژي جمهوري اسلامي ايران در جغرافياي مذاكره با غرب نيز تحول مهمي رخ داده است:
مذاكره هسته اي با ايران فقط در وضعيت «پساتوانمندي» صورت مي گيرد.
دقيقاً بدين خاطر است كه غرب روي كلمه تعليق خود را حلق آويز كرده است: غرب «مي گويد» تعليق و بازگشت ايران به شرايط محروميت از تكنولوژي هسته اي را «مي خواهد». غرب نمي خواهد با ايران در شرايط «پساتوانمندي» صحبت كند اگرچه اين واقعيت را آشكارا مي بيند، اما تحمل اين حقيقت را ندارد و دقيقاً به همين جهت است كه ايران هرگز نبايد «تعليق» را بپذيرد! نه به خاطر اينكه تعليق يك تابو باشد و يا في نفسه آخر خط باشد، بلكه به خاطر شرايط و پارامترهاي مذاكره اين مسئله مهم مي گردد.
البته نحوه برخورد غرب با اين مسئله حياتي هم ديدني است: ابتدا در موضع دوست بحث اعتماد سازي بين ايران و عمدتاً آمريكا مطرح مي شود و صورت تقاضا «دوستانه» و «جلب نظر» است. وقتي اين امر به هدف نمي رسد، لحن صحبت  ،آمرانه، مصرانه و تحقير آميز مي شود و بالاخره دم خروس بيرون مي آيد و زبان كريه «تهديد»- كه جزو ادبيات رسمي غرب شده است- ظاهر مي شود!


۵. برخي در داخل و خارج مي گويند: انرژي هسته اي، تكنولوژي هسته اي و دانش هسته اي اولويت توسعه ايران نيست و چرا ايران بايد پيشرفت خود را به خاطر پافشاري در امري كه اقلاً فعلاً چندان مهم نيست به خطر اندازد و معيشت مردم را سخت نمايد و كشور را با بحران هاي اقتصادي و حتي نظامي روبه رو كند؟ در پاسخ بايد گفت: ترديدي نيست كه انرژي هسته اي و تكنولوژي هسته اي و دانش هسته اي اقلاً در ميان پنج اولويت اول توسعه كشور نمي باشد، اما مقابله با از بين رفتن حق مسلم ملت، وضعيت ديگري دارد و اين امر صدر اولويت هاست. فرض كنيد كشور همسايه ما به خاك ايران تجاوز كرده و ده كيلومتر مربع را اشغال كند. مسلماً اين ده كيلومتر ارزش بالايي ندارد، اما تمام امكانات دولت و ملت براي بازپس گيري آن بسيج مي شود و كشور حاضر است هزاران شهيد بدهد تا زمين خود را پس بگيرد. اهميت موضوع هسته اي ايران دقيقاً از اين جهت است: غرب مي خواهد براي هميشه، ايران محروم از توانمندي هسته اي باشد و ما مصمم هستيم با توانمندي كه داريم و توسعه آن در چارچوب معاهده NPT ، اين حق مسلم را براي كشور و ملت خود حفظ كنيم و طبيعي است كه با تمام توان از اين حق خود دفاع خواهيم كرد.
۶. غرب با تكبر و نخوتي كه دچار آن شده است و متأسفانه با علائم غلطي كه از برخي دوستان داخلي دريافت كرده و مي كند در امر توانمندي ايران دچار اشتباهات عمده شده است:
در اولين مرحله، غرب به اين نتيجه رسيد كه تهديد ارجاع پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت باعث تعطيلي فعاليت ها و بازگشت ايران به شرايط محروميت است. شايد دولت هاي غربي هم از زبان دوستان ما، ارجاع به شوراي امنيت را «خط قرمز» ايران تلقي كردند! در حالي كه ايران شوراي امنيت سازمان ملل متحد را به خوبي مي شناسد و ميزان آبرو و حقيقت آن را هم اندازه زده است! شوراي امنيتي كه در كشاكش قتل عام بچه هاي لبناني و فلسطيني، حتي از ابراز كمترين مخالفت، ناتوان است و امروز جزو مفلوك ترين نهادهاي بين المللي درآمده است چگونه مي تواند تغيير دهنده تصميم يك ملت در دفاع از حقوق مسلم خود باشد؟!
دومين اشتباه روشن غرب، تهديد به محاصره اقتصادي است كه اكنون در جريان است. البته ما سال ها است كه از سوي آمريكا و غرب در محاصره هستيم و آن را در گذشته هم تجربه كرده ايم! و بالاخره سومين اشتباه بزرگ غرب تهديد به عمل نظامي عليه ايران است.
متأسفم كه بايد بگويم غرور، خودمحوري و اغواي قدرت، چشم عقل غالب سياستمداران غربي، به خصوص آمريكا را از ديدن واقعيت ها كور كرده است. غرب به تدريج مي فهمد كه: جمهوري اسلامي ايران در دفاع از حق مسلم خود كه حفظ توانمندي هسته اي و گسترش آن در چارچوب NPT است، از تمام اين مرزها عبور خواهد كرد. و همان طور كه قبلاً اشاره كرديم تنها در شرايط «پساتوانمندي» مي تواند مذاكره اي واقعي با ايران داشته باشد. در وضعيت پساتوانمندي است كه ايران هم اهل مذاكره است و هم اهل معامله و لاغير!
۷. در عالم سياست، هر اشتباهي تاواني دارد: اشتباه اول غرب كه فكر مي كرد ارجاع به شوراي امنيت خط قرمز ايستادگي ايران است سبب شد كه مجلس شوراي اسلامي اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي را منع نمايد. بدون شك اين پروتكل براي دلشوره هاي نژادپرستانه غرب زمينه هاي نظارت و «فضولي»هاي فراواني را مهيا مي ساخته است. اما هنوز هم فعاليت هاي هسته اي ايران تماماً زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي است و ناظران اين سازمان مي آيند و مي روند و دوربين ها فعال هستند. من ترديد ندارم كه اشتباه دوم غرب، يعني ورود به عرصه تصميمات اقتصادي، به اين همكاري ها ضربه كاري جدي مي زند. اين ضربه مي تواند براي غرب بسيار حياتي و مؤثر باشد؛ زيرا در هر مذاكره جدي هسته اي با ايران، كه در وضعيت پساتوانمندي صورت بگيرد يك طرف معادله «شفافيت» در فعاليت هاي ايران است و در طرف ديگر همكاري دول غربي، بعيد مي دانم از دست دادن شفافيت آرامشي را به سياستمداران خشن غرب هديه نمايد!
با توجه به نكات فوق است كه مي توان موضع ايران در قبال مسوده اروپايي را كه معروف به بسته ۱+۵ شده است روشن و دقيق فهميد:
نگرش ايران اسلامي به اين پيش نويس با ديدي واقع گرايانه كه شامل توانمندي هاي موجود و همكاري در چارچوب آژانس است- نگرشي مثبت است و آن را پيشنهادي قابل بحث مي داند و اميدوار است كه براي ايران گسترش توانمندي و براي دول غربي رفع «دلشوره» را به ارمغان بياورد. دقيقاً بدين جهت موضع آمريكايي كه از بلند گوي گروگان گرفته شده شوراي امنيت اضاعه مي گردد موضعي غيرواقع بينانه و از بين برنده فرصت هاست؛ زيرا سعي دارد با تحميل تعليق، وضعيت حقيقي ايران را به صورت مجازي و تصنعي به سطح «محروميت» تقليل دهد و سپس در آن شرايط با ايران صحبت نمايد. طبيعي است كه اين سياست نه تنها مسوده اروپايي را در نطفه ناكام مي نمايد بلكه ممكن است با بي معنا كردن نظارت ها، عنصر شفافيت را هم كدر نمايد. اگر آقاي «فيشر» تهديد آميز ولي با «بلوف» مدعي است كه اروپا آماده است در امر محاصره اقتصادي ايران چند زمستان سرد را پشت سربگذارد، دول غربي و اروپايي بايد بدانند كه ايران اسلامي در دفاع از حقوق مسلم خود از هيچ زمستان سرد و يا تابستان گرمي واهمه ندارد. هشت سال دفاع مقدس و حدود سه دهه تجربه استقلال سياسي، اين «حقيقت» را براي همه روشن كرده است.

باشگاه احزاب
نگراني مشاركت درباره لايحه نظام جامع انتخاباتي
در جلسه شنبه شب دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي، ابعاد مختلف لايحه نظام جامع انتخاباتي از سوي اعضا بررسي و نسبت به آنچه عواقب منفي آن خوانده شد، ابراز نگراني شد. در اين جلسه مسئولان دفتر دائمي انتخابات اين حزب به ارايه گزارش كاملي از اين لايحه و نتايج اجرايي شدن آن پرداختند و آن را موجب تبديل انتخابات به انتصابات و كاهش نقش مردم در تعيين سرنوشت خود دانستند. هم چنين در اين نشست بر تداوم سياست «ائتلاف بين اصلاح طلبان» در انتخابات خبرگان و شورا ها تأكيد و مطرح شد كه جبهه مشاركت نيز همه تلاشش را در اين زمينه به كار خواهد بست.
تشكيل شوراي راهبردي اقتصادي
ايسنا: قائم مقام جامعه اسلامي مهندسين اعلام كرد تشكل متبوعش به دولت پيشنهاد كرده «شوراي راهبردي اقتصادي» تشكيل دهد، چرا كه معتقد است اگر مسائل اقتصادي با مشورت حل شود، بسيار تاثيرگذارتر و مطلوب تر خواهد بود.اميري عصر ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي در جمع خبرنگاران همچنين به استراتژي جريان هاي اصول گرا و تشكل متبوعش براي انتخابات خبرگان اشاره كرد و گفت: ستاد انتخابات جبهه پيروان خط امام و رهبري متشكل از كوهكن، اميري، بادامچيان، رئوفيان ،خانم بهروزي و خانم محمدزاده تشكيل شده و قصد دارد حضوري فعال در انتخابات داشته باشد.

چهارشنبه ،تجمع دانشجويان مقابل دانشگاه تهران
010323.jpg
فارس: در اعتراض به جنايات رژيم صهيونيستي در لبنان و فلسطين و به منظور حمايت از مقاومت مردم لبنان، دانشجويان روز چهارشنبه مقابل سردر اصلي دانشگاه تهران تجمع اعتراض آميز برگزار مي كنند.
نمايندگان ۱۰ تشكل عمده دانشجويي كشور اين خبر را در نشست مطبوعاتي خود در مسجد دانشگاه تهران اعلام كردند.
بنا بر اعلام فعالان دانشگاهي اين تجمع گسترده دانشجويي راس ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه جاري برگزار مي شود.

معاون اول رئيس جمهوري:
گسترش روابط با آفريقا اولويت ايران است
فارس: معاون اول رئيس جمهوري در ديدار نخست وزير سنگال گسترش روابط با كشورهاي آفريقايي را از اولويت هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي  ايران دانست و بر آمادگي تهران براي گسترش هرچه بيشتر اين روابط تأكيد كرد.
پرويز داودي پيش از ظهر ديروز در ديدار نخست وزير سنگال گفت: كشور اسلامي  سنگال در ميان كشورهاي آفريقايي داراي جايگاه ويژه اي است و جمهوي اسلامي  ايران آماده گسترش همكاري با سنگال در تمام زمينه ها به ويژه در بخش اقتصادي است.
مكي سال، نخست وزير سنگال نيز در اين ديدار با اشاره به نقش مهم جمهوري اسلامي  ايران در منطقه و جهان تأكيد كرد: دولت و مردم سنگال براي گسترش روابط با ايران اهميت زيادي قائلند و خواستار استفاده از تجربيات ايران براي پيشرفت در زمينه هاي مختلف هستند.

ارائه لايحه يك فوريتي دولت براي عدم همزماني انتخابات
گروه سياسي- در حالي  كه شوراي نگهبان نيز طرح مجلس مبني بر برگزاري همزمان دو انتخابات شوراها و خبرگان در آذرماه امسال را تأييد كرد و همه از برگزاري اين انتخابات در ۲۶ آذر خبر مي دهند، دولت هنوز درصدد تغيير تصميم مجلس است.
ابوترابي فرد روز گذشته در گفت وگو با ايسنا خبر داد: دولت در خصوص عدم همزماني انتخابات نقطه نظراتي دارد كه بعد از تعطيلات مجلس با يك لايحه يك فوريتي در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.از سوي ديگر پس از تصويب طرح مجلس در صحن علني، معاون پارلماني وزير كشور فوراً در مصاحبه اي مطرح كرد كه درخواست تعويق برگزاري انتخابات را داريم اما اين درخواست با مخالفت جدي هيأت رئيسه مجلس خبرگان مواجه شد.

جامعه روحانيت مبارز محكوم كرد
ايسنا: جامعه روحانيت مبارز تهران در محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي در لبنان بيانيه اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: بيش از ۲۵ روز است كه حزب الله قهرمان و فداكار لبنان به نمايندگي از جهان اسلام با ارتش تا دندان مسلح اسرائيل مي جنگد و مقاومت اين گروه خداجو و موحد مي رود تا اسطوره  رژيم پليد صهيونيستي را در هم بشكند و ماهيت رژيم جعلي صهيونيستي را بر همگان آشكار سازد و امكان تحقق نظريه بلند امام(ره) در محو اين حكومت غاصب را به منصه ظهور بگذارد و روياي شكست ناپذيري اسرائيل را باطل كند.
اين بيانيه مي افزايد: جامعه روحانيت مبارز همگام با مردم شريف و قهرمان ايران اسلامي و همه  مسلمانان جهان حمايت بي دريغ و بي قيد و شرط خود را از حزب الله عزيز و فداكاري و رهبري هوشمند و فرزانه آن، آقاي سيد حسن نصرالله اعلام مي دارد.
متن كامل اين بيانيه در همشهري آنلاين منتشر شده است.

پايان دو همايش همزمان اصول گرايان و
اصلاح طلبان درباره مشروطه
عكس: جواد گلزار
010329.jpg
گروه سياسي - همايش «يكصدمين سالگرد نهضت مشروطيت» كه روز شنبه با سخنراني حداد عادل آغاز به كار كرده بود، روز گذشته با سخنان علي اكبر ناطق نوري و همايش اصلاح طلبان با عنوان «ايران،  يكصد سال پس از مشروطيت» كه با سخنان سيدمحمد خاتمي آغاز به كار كرده بود، با سخنراني مهدي كروبي به كار خود پايان دادند.
مظفرالدين شاه در مجلس
در دومين روز همايش بزرگداشت مشروطيت كه در محل مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، ۲۲ مقاله توسط محققان و پژوهشگران ارائه شد و نهايتا علي اكبر ناطق نوري، رئيس اسبق مجلس به عنوان آخرين سخنران در مراسم اختتاميه تحت عنوان «مشروطيت در نگاه رؤساي سابق پارلماني ايران» به ايراد سخنراني پرداخت.
محمدعلي فتح اللهي، مظفر نامدار، احمد رهدار،  داوود مهدي  زادگان، مصطفي اسدطلب، فرزاد جهان بين، محمد مهدي شيرمحمدي، جميله علم الهدي، موسي نجفي و رسول جعفريان از جمله سخنرانان همايش روز گذشته در مجلس بودند. در اين همايش همچنين قرائت متن فرمان مشروطه در صحن علني مجلس توسط مظفرالدين شاه به نمايش درآمد.
حجاريان: هنوز در عصر مشروطه ايم
از سوي ديگر همايش اصلاح طلبان با عنوان «ايران يكصد سال پس از مشروطيت» نيز روز گذشته به كار خود پايان داد. سعيد حجاريان، مسعود نيلي، موسي غني نژاد، عباس عبدي، محسن كديور از جمله چهره هاي شناخته شده اي بودند كه در همايش ديروز سخنراني كردند.
سعيد حجاريان كه به عنوان اولين سخنران دومين روز اين همايش سخنراني مي كرد تصريح كرد چون موانع تحول جامعه ايراني كه از اهداف جنبش مشروطه بود تحقق نيافته، ما هنوز در عصر مشروطه به سر مي بريم.
وي با بيان اينكه ايران كماكان در عصر مشروطيت به سر مي برد تصريح كرد :موانع تحول جامعه ايراني كه جنبش مشروطه در پي حذف و عدم آن بود، كماكان به قوت خود پابرجاست و در اين صد ساله چه بسا دشوارتر و پيچيده تر نيز شده است.

سخنگوي وزارت خارجه:
اروپا و آمريكا عجله كردند
گروه سياسي- حميدرضا آصفي به سنت هر هفته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران به پرسش هاي آنان پاسخ گفت: سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد، جمهوري اسلامي همواره از مذاكره و گفت و گو و رسيدن به راه حلي معقول از راه گفت و گو استقبال مي كند ولي اين اروپا بود كه از مسير گفت و گو خارج شده و پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت كشاند.
آصفي با اشاره به قطعنامه اي كه در شوراي امنيت عليه ايران تصويب شده، گفت: اين قطعنامه به هيچ وجه قابل قبول نيست و وجاهت قانوني ندارد چرا كه حقوق ايران را به رسميت نمي شناسد.
سخنگوي وزارت خارجه گفت تا پايان مردادماه كه قرار است پاسخ ايران به بسته داده شود، زمان باقي است و اروپا و برخي كشورهاي غربي به رهبري و هدايت آمريكا عجله كردند و ترديد جدي به وجود آوردند. آنها مي توانستند صبر كنند ولي با فشار آمريكا و برخي كشورهاي غربي پرونده از شوراي امنيت سر درآورد. آصفي به پيش نويس قطعنامه لبنان اشاره كرد و گفت، چنين قطعنامه اي بايد مورد تأييد طرف هاي لبناني هم باشد. وي تصريح كرد: اين قطعنامه نبايد صرفاً با اين هدف تدبير و تمهيد شده باشد كه فشار افكار عمومي را از آمريكا، رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي غربي برداشته و بر دولت لبنان گذارد.
سخنگوي وزارت خارجه ادعاهاي رژيم صهيونيستي مبني بر اين كه اگر حزب الله به تل آويو حمله كند، تهران را هدف قرار مي دهند از سر استيصال دانست و گفت: اين رژيم اگر مي دانست اين جنگ يك ماه و بيشتر طول مي كشد، مبادرت به چنين خبط و اشتباهي نمي كرد. آصفي گفت: شك نكنيد كه پيروز مطلق حزب الله و جنبش مقاومت لبنان است. سخنگوي وزارت خارجه در سالگرد حمله اتمي آمريكا به ژاپن هشدار داد يك جانبه گرايي آينده بشريت را به خطر مي اندازد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |