دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
بلوار شهيد اندرزگو هفته آينده به بهره برداري مي رسد
گروه شهري-شهردار منطقه يك اعلام كرد: فاز اول بلوار ۳۵ متري شهيد اندرزگو به عنوان عظيم ترين پروژه عمراني، ترافيكي شمال تهران با صرف هزينه اي بالغ بر ۵۰۰ ميليارد ريال تا پايان مرداد ماه سال جاري به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك دكتر محمدرضا بمانيان با اعلام خبر فوق اظهار داشت: براي تملك و احداث فاز اول اين پروژه كه از تقاطع خيابان هاي شهيد بازدار (كامرانيه) تا شهيد سليماني (حكمت) ادامه پيدا مي كند، بيش از ۵۲ هزار مترمربع عرصه مسكوني و تجاري به طول ۱۵۰۰ و عرض ۳۵ مترمربع به سطح معابر عمومي شمال تهران افزوده شده است.
وي افزود: مراحل اداري تملك، آزادسازي و عمليات احداث بلوار ۳۵ متري شهيد اندرزگو به عنوان مهم ترين پروژه شهرداري منطقه يك، از سال ۸۳ به صورت شبانه روزي آغاز شده است.
شهردار منطقه يك خاطرنشان ساخت طرح مذكور در دو فاز به طول ۳ كيلومتر در حال اجراست كه فاز دوم آن نيز از خيابان برادران شهيد سليماني تا خيابان شريعتي به مسافت حدود ۱۵۰۰ متر با ۵۰ درصد پيشرفت عمراني در دست اقدام قرار دارد و توافق با مالكان ساير املاك به صورت ويژه در دستور كار اين منطقه قرار دارد.
وي گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده پيش بيني مي شود فاز دوم اين طرح تا مهرماه سال ۸۶ به اتمام برسد و بزرگراه ارتش در شرق منطقه به بزرگراه صدر و خيابان شريعتي در غرب منطقه متصل شود.

قاليباف اعلام كرد:
تلاش شهرداري براي توسعه ورزش هاي همگاني
به گفته شهردار تأمين سلامت جسمي و روحي بانوان از رويكردهاي جدي مديريت شهري است .
عكس : جواد گلزار
010383.jpg
گروه شهري- محمدباقر قاليباف شهردار تهران به دعوت فدراسيون قايقراني و اسكي روي آب ديروز در مراسم افتتاحيه نخستين دوره مسابقات قهرماني كشور رشته «دراگون بوت» ويژه بانوان شركت كرد.
به گزارش خبرنگار ما قاليباف طي سخناني در اين مراسم توجه به ورزش به ويژه اقشار جوان جامعه را عامل فاصله گرفتن از ناهنجاري ها دانست و افزود: پرداختن به ورزش همگاني و شيوع آن در ميان اقشار جامعه در عين اين كه به  لحاظ اقتصادي كم هزينه به شمار مي رود ثمرات اجتماعي آن نيز بسيار زياد است.
قاليباف اظهار داشت: توسعه ورزش همگاني با در نظر گرفتن آلودگي هاي زيست محيطي، فشارهاي عصبي ناشي از ترافيك و آلودگي صوتي به طور متوسط بالاي ۴۲ دسي بل از ضرورت حفظ سلامت جسماني، روحي و رواني شهروندان در قالب ايجاد و توسعه محيط هاي ورزشي شاد و مفرح توسط مديريت شهري سخن مي گويد. از اين نظر، توسعه ورزش هاي همگاني ازجمله اهداف شهرداري به شمار مي آيد.
وي ادامه داد: در اين ميان تأمين سلامت جسمي و روحي بانوان به عنوان كساني كه عهده دار مسئوليت سنگين تربيت صحيح و هنجارسازي در ميان نسل آينده جامعه هستند از رويكردهاي جدي مديريت شهري است كه تا پايان سال شاهد ثمرات آن در سطح جامعه خواهيد بود.
قاليباف در حاشيه مراسم افتتاحيه مسابقات قهرماني رشته دراگون بوت بانوان كه در محل درياچه قايقراني استاديوم آزادي برگزار شده بود در پاسخ به سئوال همشهري مبني بر آخرين اخبار مربوط به واگذاري شركت واحد اتوبوسراني به بخش خصوصي گفت: همچنان براي تصميم گيري قطعي و نهايي در اين مهم مشغول رايزني با چند شركت متقاضي هستيم تا كار را در مسير قانوني خود به نتيجه برسانيم.
شهردار تهران گفت: با هماهنگي وزارت كشور و دولت امسال سهم شهرداري در خريد اتوبوس به ۵/۱۷ درصد رسيد كه مابقي توسط دولت تأمين مي شود. درحالي كه سال گذشته اين مهم ۳۵ درصد بود  كه اين قضيه هم اكنون مشكلاتي را در اجرا به وجود آورده و مشغول حل آن هستيم.
به گفته قاليباف از آنجايي كه با خصوصي سازي شركت واحد سهم ۳۰ درصدي سال ۸۴ شهرداري را مي بايست بخش خصوصي تقبل كند ، اين تفاوت قيمت بين سال ۸۴ و ۸۵ بخش خصوصي را براي خريد و تحويل اتوبوس هاي سال ۸۴ با ترديد مواجه ساخته است.
قاليباف از وزارت كشور خواست سهميه سال ۸۴ شهرداري را نيز به ۱۷ درصد برساند تا بخش خصوصي نسبت به خريد اتوبوس هاي سال ۸۴ رغبت نشان دهد.
قاليباف در پاسخ به سئوال ديگري درمورد طرح انتخاب شهردار از سوي مردم گفت: انتخاب شهردار توسط مردم نگاه هاي سياسي به شهرداري و فعاليت هاي آن را حذف مي كند.
شهردار تهران افزود: من دلايل جدي و علمي براي اين موضوع دارم كه در فرصت مناسب براي تصميم گيرندگان اين موضوع ارائه خواهم كرد ضمن اين كه صحبت هايي درمورد لزوم انتخاب شهردار در شهرهاي با جمعيت بالاي يك ميليون نفر با كميسيون امنيت ملي مجلس داشتيم كه اميدواريم به نتيجه برسد.
به اعتقاد قاليباف، انتخاب شهردار از سوي مردم حوزه كار و خدمات رساني در شهرداري را تقويت خواهد كرد و فعاليتهاي سياسي در اين حوزه را بي اثر مي سازد.

كنوانسيون تهران از هفته آينده لازم الاجرا مي شود
گروه شهري-  كنوانسيون حفاظت محيط زيست درياي خزر (كنوانسيون تهران) از شنبه ۲۱ مردادماه جاري در كليه كشورهاي ساحلي درياي خزر لازم الاجرا مي شود.به گزارش روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، كنوانسيون تهران پس از گذشت ۹۰ روز از تاريخ دريافت رسمي آخرين سند تصويب براي كليه كشورهاي ساحلي درياي خزر در ۲۱ مرداد ۸۵ لازم الاجرا مي گردد.براساس اين گزارش، سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان مرجع ملي كنوانسيون مذكور مراسمي را با حضور مراجع ذيربط عاليرتبه داخلي، نمايندگان سازمانهاي منطقه اي و بين المللي و سفراي كشورهاي ساحلي درياي خزر در تاريخ ۲۱ مردادماه جاري برگزار مي كند.ايجاد كنوانسيون تهران به منظور حفظ محيط زيست درياي خزر در زمينه جلوگيري، كاهش و كنترل آلودگي، جلوگيري از ورود گونه هاي مهاجم و نيز مديريت مناطق ساحلي تهيه و پس از بررسي ۸ ساله به اجرا درخواهد آمد.

طرح شوراي شهر براي حفظ حريم شهر
خط محدوده تهران با سازه هاي بتوني علامت گذاري مي شود
گروه شهري - رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از تعيين و علامت گذاري «خط محدوده شهر تهران» در آينده خبر داد.
به گزارش همشهري، مهدي چمران ديروز در پايان دويست و پنجاه و پنجمين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي شهر از اين اقدام به عنوان گامي جديد در تهران ياد كرد و گفت: علامت گذاري خط محدوده شهر تهران سابقه نداشته و شوراي شهر تلاش دارد با بررسي همه جانبه و از طريق كارشناسي خط محدوده تهران را به طور دقيق مشخص و براي تصويب نهايي به شوراي عالي شهرسازي و معماري بفرستد تا پس از تأييد به عنوان ملاك عمل دستگاه هاي ذي ربط قرار گيرد.
چمران گفت: در اين رابطه راهبردهايي به ويژه در مناطق يك،  دو، چهار و پنج ارائه و بازديدهاي ميداني از سوي شوراي شهر انجام شده و قرار است خط محدوده تهران براساس تراز ۱۴۰۰ (منطقه ۲۲)، ۱۶۰۰ (منطقه ۵) و ۱۸۰۰ (مناطق يك و دو) تعيين و با سازه هاي بتوني علامت گذاري شود.
وي افزود: محدوده تهران در ارتباط با ساير مناطق شرقي، غربي و جنوبي نيز بر همين اساس تعيين و علامت گذاري خواهد شد.
رئيس شوراي شهر همچنين گفت: در جلسه ديروز مديرعامل مترو گزارشي درباره ۲ حادثه اخير در ارتباط با مترو يكي نشست بخشي ازحاشيه ميدان امام خميني (ره) و ديگري برخورد ۲ قطار مترو ارائه داد.
چمران افزود: مديريت شركت مترو در مورد حادثه نشست ميدان امام خميني تلاش فوق العاده اي در مديريت و كنترل حادثه انجام دادند و قرار شد پس از مشخص شدن دقيق موضوع نتيجه كار منعكس شود.به گفته وي در اين جلسه در مورد برخورد ۲ قطار در ايستگاه دردشت نيز شرح ماوقع حادثه و چگونگي برخورد اين ۲ قطار گزارشي ارائه شد كه نتيجه گيري نهايي در اين خصوص با توجه به ضرورت انجام كار حقوقي به بعد موكول شد.
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سئوالي درباره قطع شدن سهم بيمه رانندگان تاكسي از سوي تاكسيراني نيز گفت: بيمه رانندگان تاكسي قطع نشده است، بلكه شوراي شهر سال ۸۳ و ۸۴ حدود ۱۴ ميليارد تومان براي ساماندهي تاكسيراني و رفاه رانندگان تاكسي ازجمله پرداخت حق بيمه رانندگان توسط شهرداري در قالب بودجه شهرداري درنظر گرفت و قرار شد براي كمك به بيمه رانندگان مبالغي پرداخت شود.
وي افزود: از همين طريق چند هزار نفر بيمه شدند ولي برخي مشكلاتي داشتند كه نتوانستند بيمه شوند. به طور مثال تعدادي از اين رانندگان تاكسي به دليل كارمندبودن و برخي نيز به دليل بالابودن سن (بالاي ۵۰ سال) نتوانستند بيمه شوند.
رئيس شوراي شهر خاطرنشان كرد كه از ابتدا پيش بيني شده بود كه با سرمايه گذاري و بهره برداري اقتصادي اعتبارات درنظر گرفته شده براي ساماندهي تاكسيراني و سود حاصل از آن بتوان به نفع رانندگان تاكسي استفاده كرد.
چمران همچنين گفت: مشكلي كه اكنون پيش آمده به دليل اختلاف نظر بين شهرداري و شركت بيمه است.
چمران در پاسخ به سئوالي درباره نامزدشدن خود در انتخابات سومين دوره شوراهاي شهر و روستا نيز گفت: اگر مجموعه شورا تصميم بگيرند در انتخابات شركت خواهم كرد، ولي اگر طور ديگري باشد نه.

ستون نامه ها
كوپن فرهنگ
دكتر ناصر كرمي
ماجراي اهداي كوپن فرهنگ به مردم، از جمله اخبار مهم هفته گذشته بود كه مورد غفلت بسياري از رسانه ها قرار گرفت. خلاصه خبر اين است كه دولت قصد دارد يارانه بخش فرهنگ را از «يارانه براي توليد كننده» به «يارانه براي مصرف كننده» تغيير جهت دهد.
(بر مبناي گفته هاي معاون طرح و برنامه ريزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت وگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي). بر اين اساس، اعتباراتي كه پيش از اين در اختيار ناشران و مطبوعات و بنگاه هاي فيلم سازي و... قرار مي گرفت به تدريج قطع شده و به جاي آن كوپن فرهنگ، همچون كوپن شكر و برنج و روغن، به مردم داده مي شود. مردم با در دست داشتن اين كوپن ها خواهند توانست به سينما بروند، كتاب بخرند، از نمايشگاه هاي عكس و نقاشي و... ديدن كنند، تئاتر ببينند و به كنسرت هاي موسيقي گوش دهند. احتمالاً در اين باره اولين سؤالي كه به ذهن هر شنونده مي آيد اين است كه مقدار كوپن فرهنگ كه در اختيار هر نفر قرار خواهد گرفت چه قدر خواهد بود؟ در همان منبع اشاره شده است «سال گذشته مجموع كمك  هاي غيرمستقيم و مستقيم دولت به بخش فرهنگ ۷۴ ميليارد و ۶۸۰ ميليون تومان بوده و در سال جاري اين مقدار به ۸۰ ميليارد تومان مي رسد» .
اگر اين مبلغ را تقسيم كنيم به جمعيت هفتاد ميليوني ايران، سرانه سهم هر نفر حداكثر نه تومان خواهد بود. بله، هر نفر نه تومان. جالب است كه يارانه سوخت تخصيصي به هر باك بنزين خودرويي همچون پاترول از هزار برابر اين مقدار هم افزون تر است. به عبارت ديگر هركدام از اين خودروهاي پرمصرف در حال تردد، در هر بار پركردن باك بنزين معادل هزار برابر يارانه فرهنگي هر نفر سوبسيد مي گيرند.
اما اين نوشتار قصد مقايسه يارانه هاي گوناگون با يكديگر را ندارد، بلكه مي خواهد مقدار متاع فرهنگي را كه با اين يارانه مي توان خريد مورد تأمل قرار دهد.
اگر متوسط جمعيت خانوار را در ايران پنج نفر در نظر بگيريم، همه اعضاي خانواده هر سال در مجموع ۴۵ تومان كوپن فرهنگ در اختيار خواهند داشت. با اين مبلغ سينما و كنسرت و كتاب و تئاتر كه هيچ، يك عدد كيهان بچه ها هم نمي شود خريد. اين مبلغ نمي تواند حتي به اعضاي خانواده كمك كند هر سال لااقل يك نسخه روزنامه همشهري بخرند. مي گويند در هند افراد فقيري كه نمي توانند بليت سينما بخرند، بيرون سينما مبلغ خيلي كمي را به افرادي مي دهند كه شغل آنها «فيلم تعريف كني» است و از آنها مي خواهند كه آنچه را كه در داخل سالن سينما ديده اند، براي آنها تعريف كنند. با كوپن فرهنگ اهدايي احتمالاً هر خانواده ايراني فقط خواهد توانست داستان يك فيلم را از كسي كه آن را ديده، بشنود. تعريض اين مطلب به كوپن فرهنگ، البته به قصد دفاع از وضعيت موجود نيست. احتمالاً اگر ريزبيني و واشكافي شود، وضعيت موجود هم همين قدر سوگ مضحكه(گروتسك) دارد كه پيش از اين ذكر آن رفت. نكته مهم اين است كه وقتي بستر مناسب براي زايايي و توليد فرهنگ فراهم نيست، كار به آنجا مي رسد كه با التماس از يكي مي خواهند كتاب بنويسد، با الحاح از ديگري خواهش مي كنند آن را چاپ كند و با اهداي كوپن از ديگري مي خواهند كه آن را بخواند.

رئيس كميته كارآفريني شوراي شهر تهران خبر داد:
گشايش دو مركز كارآفريني در مناطق ۱۵ و ۲۰
گروه شهري- ۲ مركز كارآفريني ويژه بانوان اخيراً در مناطق ۱۵ و ۲۰ شهرداري تهران گشايش يافته است.
رئيس كميته كار آفريني شوراي شهر تهران در گفتگو با همشهري افزود: ايجاد اين ۲ مركز در راستاي مصوبه شوراهاي اسلامي كلان شهرها مبني بر راه اندازي مراكز كارآفريني به منظور كاهش آسيب هاي اجتماعي ناشي از بيكاري است و ساير كلان شهرها نيز به موجب اين مصوبه بايد مراكز مشابهي را در استان ها راه اندازي كنند.
منظر خير حبيب اللهي گفت: در اين مراكز در مرحله نخست دوره هاي آموزش خياطي و برخي كلاس هاي هنري از جمله صنايع دستي براي بانوان پيش بيني شده است.
وي افزود: هدف از اين كار آموزش و توانمند سازي به ويژه بانوان سرپرست خانوار و افراد جوياي كار مي باشد.
خير اظهار داشت: مركز كارآفريني منطقه ۱۵ پنجشنبه هفته گذشته در يك ساختمان ۴ طبقه روبروي شهرداري اين منطقه گشايش يافت.
عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر با اشاره به اهميت گسترش فرهنگ كار و اشتغال در كشور گفت: مشابه چنين مراكزي براي مناطق ۴ و ۸ شهرداري نيز پيش بيني شده ضمن اينكه تاكنون چند مركز كار آفريني در مناطق ديگر تهران ايجاد شده است.
وي گفت: روح مصوبه شوراهاي كلان شهرها درباره كارآفريني به گونه اي است كه كارآفرينان پس از آموزش در اطراف شهرها مستقر شوند نه اينكه در كلان شهرها متمركز شوند و اين مراكز در واقع نيرو فرست باشند.
خيرحبيب اللهي افزود: هر چند وظيفه شورا و شهرداري كارآفريني و ايجاد اشتغال نيست ولي با توجه به انواع آسيب هاي اجتماعي ناشي از بيكاري، شوراي شهر شهرداري را مكلف كرده تا با ايجاد اين مراكز و توانمندسازي افراد، به سهم خود زمينه كاهش آسيب هاي اجتماعي را فراهم سازد.

نگاه
010380.jpg
علي درخشي

پرسه در شهر
منطقه ۵ و جشنواره جدول و سرگرمي
جدول و بخش هاي سرگرم كننده نشريات طرفداران پروپا قرصي دارند؛ آن قدر كه برگزار كردن يك جشنواره به افتخار آنها و توليدكنندگان جدول كار جالبي به نظر برسد. اولين جشنواره ملي جدول و سرگرمي با همكاري شهرداري منطقه ۵ دهم شهريورماه برگزار مي شود. تاكنون ۱۸ هزار نفر براي اين جشنواره جدول ارسال كرده اند كه از ميان آنها حدود ۸ هزار نفر برگزيده به بخش مسابقه راه  يافتند.
اتوبوس هاي ريالي كولردار مي شود
010386.jpg
اتوبوس هاي ريالي كه روزي هراس گران شدن خدمات حمل و نقل عمومي را به دل انداخته بود، حالا به گزينه اي جديد در اين شبكه عظيم بدل شده است. كيفيت اين وسيله نقليه كه براي سوار شدن به آن به جاي بليت بايد پول پرداخت كرد، بايد كمي با بقيه فرق داشته باشد، كه دارد.  خبر رسيده كه قرار است به زودي اين اتوبوس ها كولردار شوند. پيش از اين نصب پرده و صندلي مناسب تر هم براي اين اتوبوس ها پيش بيني شده بود.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |