دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
آنچه بايد در مورد سفيدكردن دندان ها بدانيد
لبخند سفيد
گلرخ ثريا
عكس: جواد گلزار
010311.jpg
شايد شما از بدرنگي دندان هايتان ناراضي باشيد يا حتي مايل باشيد براي داشتن يك چهره زيباتر، دندان هاي سفيدتري داشته باشيد. معمولا رنگ دندان هاي هر فرد با رنگ پوست او هماهنگي دارد. اگر به چهره يك سياهپوست نگاه كنيد، امكان دارد دندان هاي او خيلي سفيد به نظر شما بيايد ولي حقيقت اين است كه زمينه تيره و سياه  پوست او ايجاد خطاي ديد مي كند و موجب مي شود دندان هايش سفيدتر به نظر بيايد.
رنگ زرد دندان خبر مي دهد از...
اگر شما از رنگ دندان هايتان ناراحت هستيد و به نظرتان زرد يا قهوه اي هستند، اول بايد علت اين تغييرات را از ميان عوامل زير پيدا كنيد تا بعد درباره سفيدكردن دندان هايتان صحبت كنيم.
ژنتيك
بعضي افراد به صورت ژنتيك، دندان هاي روشني دارند ولي برخي دندان هايشان ته رنگ زرد يا قهوه اي دارد. بنابراين اولين قدم اين است كه رنگ دندان هاي خانواده تان را بررسي كنيد و متوجه شويد اين تغيير رنگ(بدرنگي) ارثي است يا اكتسابي.
سن
بالارفتن سن، يكي از دلايل شايع بدرنگي دندان هاست. با گذشت زمان، ميناي دندان سايش مي يابد و رنگ زرد عاج از وراي آن بيشتر خود را نشان مي دهد و به همين دليل است كه سالمندان، دندان هاي زردتري دارند.
غذاها ، نوشيدني ها، سيگار و نوشيدن زياد قهوه و چاي 2علت اصلي بدرنگي دندان هاست. اگر شما عادت داريد كه در طول روز زياد سيگار بكشيد، بايد منتظر تغيير رنگ دندان هايتان باشيد. مصرف نوشابه هاي گازدار سياه و زرد نيز به مرور زمان مي تواند دندان هاي شما را بدرنگ كند.
داروها و بيماري ها
مادران بايد مراقب تغيير رنگ دندان كودكان باشند. اگر مادر در دوران حاملگي از آنتي بيوتيك و تتراسايكلين استفاده كند يا در دوران كودكي، كودك اين آنتي بيوتيك را مصرف كند، ممكن است دندان هاي كودك در آينده دچار تغيير رنگ شود. مصرف زياد فلورايد در دوران كودكي نيز موجب تغيير رنگ دندان ها مي شود.
ضربه و عصب كشي دندان ها
اگر به دندان هاي جلويي شما در اثر زمين خوردن، ضربه وارد شود، رگ هاي خوني داخل دندان پاره و مواد رنگي خون به داخل عاج دندان نفوذ مي كند و به مرور زمان، رنگ دندان را تيره مي كند. به همين شكل اگر پس از عصب كشي دندان، بقاياي عصب دندان و مواد پركننده ريشه دندان درون تاج دندان پاك نشوند، موجب تغيير رنگ دندان خواهد شد.
همه چيز از سفيدكردن دندان شروع شد
سفيد كردن دندان ها، روشي است كه با استفاده از آن، رنگ زرد يا قهوه اي دندان ها را از بين مي برند و دندان ها سفيد و براق مي شوند و شما لبخندي درخشان خواهيد داشت. روش هاي متفاوتي براي سفيد كردن دندان ها وجود دارد؛ از سفيد كردن دندان ها به وسيله مواد شيميايي گرفته تا استفاده از اسيدهاي ضعيف و ليزر. گاهي اوقات ممكن است دندانپزشك با استفاده از ابزار خاصي، سطح دندان را سايش دهد و تغيير رنگ هاي سطحي دندان هاي شما را از بين ببرد، ولي آنچه بيش از ساير اين روش ها طرفدار دارد، سفيد كردن دندان ها با مواد شيميايي است. سفيد كردن دندان ها ممكن است كاملا در مطب دندانپزشكي انجام شود يا اينكه دندانپزشك، وسايل و موادي را در اختيار شما بگذارد تا خودتان در منزل، دندان هايتان را سفيد كنيد. بسياري از افراد، تكنيك سفيد كردن دندان ها در خانه را ترجيح مي دهند چون ديگر مجبور نيستند چندين جلسه به دندانپزشك مراجعه كنند.
سفيد كردن دندان ها در خانه
سفيد كردن دندان ها در خانه، اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده است و شما را از رفت وآمدهاي مكرر به مطب دندانپزشكي نجات مي دهد. به هر يك از داروخانه ها سر بزنيد، بسته هاي رنگارنگ و متفاوتي از محصولات سفيدكننده دندان ها پيدا خواهيد كرد. اما بهتر است به توصيه دندان پزشكان، يك نوع مناسب را از ميان آنها انتخاب كرده و پس از يادگرفتن نحوه صحيح استفاده از اين محصولات و تعيين مقداري از ژل سفيدكننده در هر بار مصرف توسط دندانپزشك، از اين محصولات استفاده كنيد.
اين محصولات معمولاً حاوي ژل هيدروژن پراكسايد هستند. دندانپزشك ابتدا از دهان شما قالب گيري خواهد كرد و يك جفت قاشقك پلاستيكي كه متناسب دهان شماست، تهيه مي كند.شما بايد ژل را داخل اين قاشقك بريزيد و آن را يك يا دو ساعت در طول روز، درون دهانتان نگه داريد. گاهي نتايج آن طي 2 روز آشكار مي شود ولي معمولا براي اينكه دندان ها به اندازه كافي سفيد شوند، بايد يك تا 2 هفته اين عمل را تكرار كنيد.اين روزها، چسب هاي خاصي به بازار آمده است كه ادعا مي شود با چسباندن روي دندان ها، دندان ها را سفيد مي كنند ولي نتايج استفاده از آنها چندان رضايتبخش نيست و به ميزان كمي دندان هاي شما را سفيدتر خواهد كرد.
ليزر؛ يك قدم تا سفيدشدن دندان ها
اگر مي خواهيد در يك جلسه دندان هايتان را سفيد كنيد، بايد با استفاده از ليزر اين كار را انجام دهيد. ليزر، انرژي زيادي را به مواد سفيدكننده وارد خواهد آورد و موجب مي شود فعاليت سفيدكنندگي اين مواد تسريع شده و خيلي زود مواد رنگي از روي دندان هاي شما پاك شود. البته ممكن است بسته به شدت بدرنگي دندان هاي شما، اين جلسه مدت زمان كوتاه يا طولاني تري داشته باشد.سفيد كردن دندان ها با ليزر، معمولاً گران تر از ساير روش هاي سفيد كردن دندان هاست ولي در مقابل، شما در مدت زمان كوتاهي، لبخندي سفيد و براق خواهيد داشت. لازم است حرارت حاصل از اين ليزرها به گونه اي تنظيم شود كه موجب آسيب دندان ها نشده و حتما از محافظ هاي چشم، استفاده شود.
اول ترميم پوسيدگي
دوم سفيد كردن دندان
اگر دندان هايتان پوسيده باشد يا ترميم هاي قبلي دندان هايتان، ترك و نشتي داشته باشد، پس از سفيد كردن دندان هايتان، دچار حساسيت دنداني مي شويد. بنابراين اول بايد پوسيدگي هاي دندان هايتان را ترميم كرده و ترميم هاي آسيب ديده را جايگزين كنيد، سپس دندان هايتان را سفيد كنيد.

تشخيص جنسيت مهمترين علت افزايش
سونوگرافي هاي غيرضروري
010296.jpg
پسر يا دختر؟  اين نخستين سوالي است كه معمولا پس از انجام سونوگرافي از زنان باردار پرسيده مي شود.متاسفانه امروز بسياري از سونوگرافي هاي انجام شده در دوران بارداري در ايران، غيرضروري تنها به قصد تشخيص جنسيت است نه تشخيص ناهنجاريهاي مادرزادي و انجام سونوگرافي هاي بي مورد و تنها بيمار را متحمل هزينه هاي بالا نموده و براي جنين نيز عوارض نامطلوبي درپي دارد و تنها انجام 2 بار سونوگرافي در دوران بارداري كافي است.به گزارش همشهري، آرش عازمي خواه، رئيس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در همايش سونوگرافي  در زنان و مامايي گفت: طرح آموزش عمومي ويژه برگزاري كلاس هاي آمادگي براي زايمان به همراه يكي از بستگان برگزار مي شود و بعد از اتمام دوره، گواهي حضور همراه مادر در هنگام زايمان صادر مي شود كه همراه مادر مي تواند در مراحل زايمان در كنار مادر باشد.
وي با اشاره به اين كه در سال 84 طبق مطالعات انجام شده 95 درصد زايمان ها در بيمارستان ها صورت گرفته و اين باعث كاهش مرگ و مير مادران شده است، اضافه كرد: در سال 76 نسبت مرگ و مير مادران در كشور 4/37 در يكصد هزار مواليد زنده بوده و در سال 84 اين رقم به حدود 24 در يكصد هزار مواليد زنده رسيده كه در سال 86 اين نسبت را به عنوان شاخص رسمي اعلام مي نماييم.
وي افزود: تشخيص عوارض بارداري و موارد پرخطر، پيشگيري از اين موارد، به حداقل رساندن اضطراب و ترس همراه زايمان، كاهش ميزان ابتلا و مرگ و مير در كودك و مادر، آموزش اصول مراقبتي، تغذيه، بهداشت فردي و نيز بهسازي محيط براي مادر، از اجزاي اختصاصي برنامه آموزش مادر و كودك هستند.
براساس اين گزارش، از اصول مهم مراقبتهاي اين دوران، معاينات منظم پيش از زايمان هستند كه دفعات و فواصل معاينه ها، برحسب برنامه  خاص هر كشور متفاوت است. يك برنامه استاندارد براي ويزيت هاي دوران بارداري، ماهي يكبار از هفته صفر تا 32، هر دو هفته يكبار از هفته 32 تا 36 و بعد از آن معاينه هفتگي تا زمان ختم حاملگي است.
دارو عامل 2 درصد از ناهنجاري هاي بارداري
از مسايل مهم دوران بارداري، ناهنجاريهاي دوران بارداري است كه با انجام سونوگرافي قابل تشخيص است.
امروزه 2 درصد از موارد ناهنجاريهاي بارداري ، ناشي از دارو و يا محيط شيميايي است. يك سري از داروها مثل داروهاي ضدتشنج، ضدانعقاد، شيمي درماني، تتراسايكلين، آندروژن، تاليدوميد، ليتيوم، الكل و... به عنوان تراتوژن قطعي شناخته شده اند و داروهايي كه اثرات سوء آن قطعي نيست و منجر به ختم حاملگي نمي شوند كه شامل بيشتر داروها مي شود و دسته سوم كه فاقد تراتوژن مي باشند عبارتند از: مسكن ها (استامينوفن)، آنتي بيوتيكها (پني سيلين ها و سفالوسپورين ها)، داروهاي ضدتهوع (پرومتازين) ها.
براساس اين گزارش، شيرين زاهد، متخصص زنان و زايمان انجام سونوگرافي براي تشخيص ناهنجاري هاي مادرز ادي را  در هفته 14 تا 16 بارداري ذكر كرد و گفت: متاسفانه امروزه اغلب زنان باردار، سونوگرافي را به قصد تعيين جنسيت جنين انجام مي دهند. در صورتي كه در انجام سونوگرافي بايد تعيين ناهنجاريهاي مادرزادي در اولويت قرار گيرد.
وي در خصوص علت مناسب بودن انجام سونوگرافي در فاصله زماني 3 تا 4 ماهگي بارداري جهت تعيين ناهنجاريهاي مادرزادي توضيح داد: از آنجا كه جنين در اين زمان در حال رشدتكاملي است،  ناهنجاري ها بهتر شناسايي مي شوند. همچنين در صورت تشخيص ناهنجاري كه بنا به قانون منجر به عسر و حرج والدين شود، سقط جنين بايد قبل از ماه چهارم بارداري انجام پذيرد.دكتر زاهد ادامه داد: بنابراين پس از هفته 14 تا 16 بارداري حتي اگر ناهنجاري شديد هم باشد به دليل دميدن روح بنا به قانون، سقط جنين غيرمجاز و غيرقانوني است.
وي انجام سونوگرافي را به زنان بارداري كه در اعضاي خانواده و يا خويشاوندان آنها سابقه ابتلا به بيماريهاي مادرزادي وجود دارد، توصيه و تصريح كرد: در سايرين نيز اگر قصد انجام سونوگرافي تعيين جنسيت جنين است، آن را در هفته 14 تا 16 بارداري انجام دهد تا در صورت مشاهده ناهنجاري مادرزادي احتمالي امكان توقف بارداري وجود داشته باشد.
مهمترين موارد استفاده از سونوگرافي شامل مطالعه سن جنين، بررسي حالت طبيعي جنين، اندازه گيري استخوانها،  بررسي قلب،  فرم سر، حركات تنفسي، مقدار مايع آمينوتيك، تشخيص برخي مالفورماسيون ها و در نهايت تعيين جنسيت است و تمام اين بررسي ها بايد در عرض 30 دقيقه باشد و از انجام سونوگرافي هاي غيرضروري بايد جدا پرهيز كرد چون با اندازه گيري ارتفاع رحم كه يك روش غربالگري قابل اعتماد مؤثر و كارا جهت ارزيابي رشد جنين و تخمين سن حاملگي است در مقايسه با روشي سونوگرافي روشي بهتر و بي ضرر است و انجام سونوگرافي تنها در حاملگي هاي پرمخاطره و به تشخيص پزشك بايد باشد.

درمانگاه
درمان وزوزگوش
010305.jpg
گروه اجتماعي- وزوز گوش عبارت است از صداي پايداري كه وقتي سروصداي محيطي وجود ندارد در يك يا هر دو گوش شنيده مي شود. اين مشكل كه بسيار هم شايع است به چند صورت وجود دارد؛ گاهي صداي وزوز در گوش، حالت مداوم دارد ولي در بعضي افراد به صورت منقطع شنيده مي شود. همچنين وزوز گوش با فركانس هاي مختلف به شكل هاي متفاوت مثل صداي ناله ممتد، جيغ، فرياد يا حالت سوت مانند شنيده مي شود.
يك فيزيوتراپ ايراني مقيم سوئد براي اولين بار موفق به ابداع روش جديدي براي درمان اين عارضه شده است. روش ابداعي همايون لطيف پور مجموعه اي شامل طب سوزني گوش، تمرين عضلات كمر، سر و صورت و اصلاح فرم بدن است. وي در گفت وگو با روزنامه هاي سوئد با اشاره به تأثير تعيين كننده فرم گردن در آرامش عضلات سر و صورت خاطرنشان كرده كه فرم بد گردن به بلوكه شدن مفاصل و كوتاه شدن و ضعف برخي عضلات ناحيه سر و صورت منجر مي شود، لذا نرمش عضلات و بهبود فرم بدن، بخشي از روش درمان ابداعي را تشكيل مي دهد. از دلايل ديگر اين عارضه مي توان به حساسيت فشار خون بالا يا پايين، تومور، ديابت، مشكلات تيروئيد، آسيب به سر و گردن، آنتي بيوتيك ها، آرامش بخش ها و آسپرين اشاره كرد.
مقابله با آكنه
010302.jpg
آكنه مشكل بسياري از نوجوانان و نيز بعضي از بزرگسالان است. جوش هاي آكنه معمولا بر روي صورت ظاهر مي شوند. آكنه ممكن است قسمت هاي ديگر بدن مانند پشت و شانه را نيز درگير كنند. گرچه علت دقيق بروز آكنه مشخص نيست، اما تصور مي شود وراثت و عوامل هورموني مقصران اصلي باشند. بسياري از افراد معتقدند كه غذاهاي چرب ، شيريني هاي خامه دار يا شكلات بروز آكنه را تشديد مي كند، اما متخصصان مي گويند اين عقيده نادرست است. يك تصور اشتباه ديگر در مورد آكنه اين است كه كثيف بودن پوست باعث آكنه مي شود. البته برخي عوامل هستند كه گرچه عامل اصلي ايجاد آكنه نيستند اما آكنه  را بدتر مي كنند. از جمله اين عوامل مي توان به مواد آرايشي بر اساس روغن، استرس، لباس ها يا كلاه هاي تنگ و پاك كننده هاي سايشي صورت اشاره كرد.كارشناسان هشدار مي دهند كه نبايد جوش هاي آكنه را كند يا فشار داد، چرا كه اين كار در نهايت ممكن است باعث  شود ظاهر پوست بدتر شود.

روز شمار پزشكي
010290.jpg
گروه اجتماعي- كارل اسپنسر لشلي، روانشناس آمريكايي و اولين كسي كه به بررسي ارتباط بين حجم مغز و توانايي يادگيري پرداخت، 7 آگوست 1965(16 مرداد 1344) درگذشت. لشلي ارتباطي بين هوش و لوب فرونتال را پيدا كرد و نخستين كسي بود كه اعلام كرد نواحي اختصاصي جداگانه اي در قشر مخ ، كاركردهاي حسي و حركتي را كنترل مي كنند.مغز انسان علاوه بر ثبت تصوير اطلاعات و كنترل تمامي فعاليت هاي آگاهانه و ناآگاهانه قادر به انجام فرآيندهاي پيچيده اي چون يادگيري، حافظه، تفكر و هيجان است و مي تواند بدن را وادار كند كه براساس اين فرآيندها عمل كند. همچنين مي تواند تفكر آگاهانه و حركت را كنترل و اطلاعات حسي را تفسير كند.

پرسش و پاسخ
شب ادراري در كودكان
010293.jpg
سميه شرافت
عدم كنترل ادرار در كودكان يكي از شايعترين علل مراجعه به روان پزشك يا متخصص كودكان است. كودكاني كه به سن پنج سالگي مي رسند بايد توانايي نگهداري و كنترل ادرار خود را كسب كنند. حال اگر به هر دليلي كودك نتواند ادرار خود را كنترل كند در حالي كه مشكل خاصي هم ندارد و اگر اين مشكل دو بار در هفته و به مدت سه ماه پياپي ادامه داشته باشد كودك مبتلا به بي اختياري ادرار شده است. شب  ادراري ممكن است عمدي وغيرعمدي باشد. در واقع ترس، اضطراب، از دست دادن مهر و محبت والدين، تولد كودك ديگر، ترس از تنبيه و در كودكان بزرگتر مشكل در مدرسه و دوستان و در كل هيجانات مختلف در كودك مهمترين علت اين بيماري هستند. وجود نشانه هايي نظير مكيدن انگشت، كج خلقي، لجبازي و ساير مشكلات رفتاري همراه با اين اختلال بوجود مي آيد زيرا عدم كنترل ادرار نيز به نوبه خود بر روان كودك اثر مي گذارد و سرزنش از طرف والدين باعث احساس ناراحتي و ضعف او شده و بر شدت عدم كنترل ادرار مي افزايد. والدين بايد سعي كنند با آرامش و صبر با كودكان برخورد كنند، بايد از توبيخ و تنبيه كودك خودداري كنند و بدانند شب اداري يك عمل زشت نيست. بطور كلي محققان عقيده دارند چنانچه والدين در فهم كودك و نيازهاي او بكوشند و با وي رفتار عاطفي صحيح برقرار كنند اين بيماري به سهولت درمان مي شود. مشورت كردن با يك متخصص اطفال در مورد شب ادراري كودك، كنترل و محدود كردن مايعات قبل از خواب و پرهيز از دادن نوشيدني هاي كافئين دار به كودك نيز در كنترل شب ادراري موثرند.

دريچه
ساعت بدن را بشناسيد
010308.jpg
ساعت دروني  بدن چيست و چگونه تنظيم شده است؟ اين پرسش محور اصلي يك نشست در مونيخ بوده است. گزارش كوتاهي ازشبكه dw-world در اين باره: تيل روننبرگ پروفسور بخش روانشناس پزشك از دانشگاه مونيخ ميگويد: هركدام از ما يك ساعت درون داريم، مثل همين ساعت واقع. برا چه از ساعت استفاده ميكنيم؟ برا اين كه، مثلاً ميخواهيم بدانيم چه وقت بايد راه بيفتيم تا سر ساعت به محل كارمان برسيم. ساعت درون مان هم تقريباً همين طور كار ميكند. مثلاً زمان مشخص بايد حرارت بدن بالا برود يا ترشح هورمون ها مخصوص افزايش پيدا كند تا بدن دو ساعت بعد آماده برخاستن از خواب شود.
ساعت درون در واقع پاسخ تكامل به تحولات نور و حرارت پيرامون ماست. به زبان ساده  تنظيم فعاليت ها بدن مناسب در روز و شب، محصول هدايت و تنظيم اين ساعت ژنتيك است، به همين خاطر در هركدام از ما متفاوت عمل ميكند. مثلاً اين ساعت مشخص ميكند كه چه وقت بدن ما نياز به خواب دارد و يا چه وقت زمان برخواستن از خواب است. برنامه ساعت درون آدم ها سحرخيز با برنامه ساعت درون آدم ها شب زنده دار متفاوت است.روننبرگ اضافه ميكند: تفاوت زمان ساعت درون ميان آدم ها خيل سحرخيز و آدمها خيل شب زنده دار گاه حت تا دوازده ساعت هم ميرسد، طور كه گاه وقت يك به رختخواب ميرود ديگر تازه از خواب بلند شده است.
اما اين ساعت درون يكنواخت كار نميكند. يك از نكات مهم در تنظيم اين ساعت، سن است. مثلاً بچه ها كوچك، شايد برا اين كه به پدر و مادرشان نشان بدهند بچه دار يعن چه! صبح اول وقت بيدارند! با افزايش سن اين ساعت عقب ميرود. در سنين نوجوان شب زنده دار به اوج ميرسد. اما از بيست سالگ به بعد هرچه كه سن بالاتر ميرود تحمل بدن برا شب زنده دار كمتر ميشود. در اين ميان يك نكته  در مورد هر دو دسته آدم ها، سحرخيز يا  شب زنده دار صدق ميكند، وقت برنامه زندگي مان با اين ساعت تنظيم نيست، بدن در حالت استرس قرار ميگيرد.كارشناسان اين زمينه مثل روننبرگ معتقدند: وقت من ساعت درون دارم كه دو سه ساعت عقب تر از ساعت بيرون كار مي كند مثل اين كه بخواهم در مسكو كار كنم در حالي كه در مونيخ زندگ ميكنم. اين تفاوت زمان فشار است كه به مرور زمان خود را نشان ميدهد. نكته جالب توجه اينجاست كه اين فشار موجب بروز عادات مثل سيگار شدن ميشود. هر چه قدر اين تفاوت زمان بيشتر باشد احتمال اين كه فرد سيگار شود بيشتر است. نتيجه بررس ها نشان ميدهند افراد كه ساعت دروني شان با ساعت معمول از چهار ساعت بيشتر تفاوت دارد شصت درصد بيشتر از افراد ديگر سيگار ميشوند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |