دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
برپايي ساحل يوناني در كيش
گروه شهري-آرش نهاوندي: فاز اول پارك ساحلي كشتي يوناني با صرف هزينه اي بالغ بر شش ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري ها، پارك ساحلي كشتي يوناني با هدف توسعه مكان هاي گردشگري جزيره كيش و به تبع آن جذب گردشگر احداث شده است.
محوطه اين پارك 60 هزار مترمربع مساحت دارد. در پارك ساحلي كشتي يوناني هم چنين
14 هزار و 500 مترمربع براي ايجاد فضاي سبز در نظر گرفته شده است.
در فاز نخست اين پروژه خيابان هاي دسترسي به پارك، پياده رو، آب نما، پاركينگ، جدول كاري، سنگ فرش، تأسيسات آب و برق و فاضلاب و آمفي تئاتري با مساحت 800 مترمربع براي اجراي نمايش احداث شده است.
در فازهاي بعدي اين پروژه نيز ايجاد كافه تريا، رستوران ايراني و لبناني، غرفه هاي فروش تنقلات، ايستگاه هاي كرايه اسكيت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشي و ساختمان مديريت و توسعه محوطه سازي در نظر گرفته شده است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در مراسم افتتاحيه پارك ساحلي كشتي يوناني كه با حضور آيت الله
عميد زنجاني، رئيس دانشگاه تهران برگزار شد از نوسازي و بازسازي كشتي يوناني خبر داد و گفت: كشتي يوناني به عنوان بخشي از تاريخ كيش و يكي از مكان هاي ديدني اين منطقه حفظ خواهد شد.
كشتي يوناني
از مكان هاي مورد بازديد مسافران و گردشگران در جزيره كيش يكي همان كشتي يوناني است.
اين كشتي عظيم الجثه با هيبت سياه، 40 سال پيش در سمت انتهاي غرب جزيره كيش به گل نشست.
اين واقعه در يكي از روزهاي سال 1345 به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دريايي در سواحل كيش به وقوع پيوست. اين كشتي به يك شركت يوناني تعلق داشت و تلاش دو ماهه يدك كش هلندي براي بيرون كشيدن آن بي نتيجه ماند و كشتي پس از تخليه بار به حال خود رها شد.
محوطه كشتي يوناني در هنگام غروب آفتاب و شب هنگام جمعيت زيادي را به خود جلب مي كند.
غروب آفتاب در اين منطقه واقعاً ديدني است به طوري كه در اين هنگام كشتي يوناني درست در مقابل آفتاب قرار مي گيرد و خورشيد در اواخر وقت به صورت قرص تمام درمي آيد و به نظر مي رسد كه در پشت كشتي فرو مي رود.
اما گذشت زمان كشتي را دچار فرسودگي كرده است. قسمت تحتاني كشتي كه در آب است بر اثر برخورد امواج دريا با آن پوسيده و هر آن ممكن است فرو افتد.
كيش در يك نگاه
كشتي يوناني در نزديكي سواحل جزيره كيش به گل نشسته است.
جزيره كيش با وسعتي بالغ بر 90 كيلومتر مربع در فاصله 18كيلومتري ساحل جنوبي ايران (300 كيلومتري غرب بندرعباس) حدود 8 قرن پيش، مركز تجاري پرآوازه اي در خليج فارس محسوب مي شد و فعاليت هاي تجاري بين ايران، چين، آفريقا و اروپا از بنادر اين جزيره كوچك انجام مي گرفت. بعد از رونق گرفتن جزيره هرمز، فعاليت هاي تجاري كيش روبه افول رفت و كيش دوراني طولاني از انزوا را تجربه كرد.
در سال 1349 اين جزيره مورد بازديد هيأت هاي كارشناسي قرار گرفت و با توجه به ويژگي هاي طبيعي، سواحل زيباي مرجاني، آب هاي زلال پيرامون جزيره و بالاخره موقعيت استراتژيكي مناسب آن به عنوان مركز بين المللي توريستي انتخاب شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1361 جزيره كيش به عنوان نخستين منطقه آزاد كشور برگزيده شد. انتخاب كيش به عنوان منطقه آزاد و برخورداري سرمايه گذاران از معافيت هاي گمركي و ديگر قوانين حاكم بر مناطق آزاد، اين جزيره را به منطقه اي جذاب براي فعاليت هاي اقتصادي بدل كرده است. جهانگردي و بازرگاني مهمترين فعاليت هاي جزيره كيش را تشكيل مي دهند. كيش با برخورداري از 14 بازار كوچك و بزرگ، حدود۷ هزار و 500 تخت اقامتي در هتل ها و انواع امكانات تفريحي، سالانه پذيراي حدود يك ميليون مسافر ايراني و خارجي است. فعاليت هاي صنعتي نيز در شهرك هاي صنعتي جزيره كيش انجام مي گيرند.
محيط زيست
ميانگين دماي سالانه جزيره 6/26 درجه سانتيگراد است. از اواسط آبان تا اواسط ارديبهشت،  دماي هوا از اعتدال نسبي بسيار خوبي برخوردار است. كيش يكي از سرسبزترين جزاير خليج فارس است و در دو دهه اخير بيش از هزار هكتار از زمين هاي جزيره جنگل كاري شده است.
گونه هاي عمده درختي كيش عبارتند از: كهور ايراني و پاكستاني، آكاسيا، كنار، لور، نخل و اوكاليپتوس. جزيره كيش به دليل بسته بودن آن داراي جامعه زيستي محدود است.با اين حال گونه هايي از پستانداران در جزيره زندگي مي كنند كه مهمترين آنها آهوي ايراني است. علاوه بر اين پرندگان كيش و آبزيان پيرامون جزيره از تنوع خوبي برخوردارند.
انواع ماهي هاي خوراكي و ماهي هاي تزئيني زيبا و رنگارنگ،  عروس هاي دريايي، صدف ها، حلزون ها، شقايق ها، نرم تنان، اسفنج ها، مرجان ها و... در آب هاي پيرامون جزيره يافت مي شوند.
جمعيت
براساس سرشماري بهمن 1379 جزيره كيش داراي 16500 نفر جمعيت است. از اين تعداد حدود 1400 نفر بومياني هستند كه در منطقه سفين زندگي مي كنند و بقيه كساني هستند كه عمدتاً در طول ده سال گذشته به كيش مهاجرت كرده اند.نتايج حاصل از سرشماري نفوس و مسكن كيش در سال 1380 نشان مي دهد كه 4454 خانوار، شامل 16501 نفر جمعيت در كيش ساكن هستند.
حمل و نقل هوايي
از آن جاييكه اصلي ترين راه ارتباطي كيش با داخل و خارج كشور مسير هوايي است. اقدامات گسترده اي در قالب طرح توسعه فرودگاه بين المللي كيش صورت گرفته كه از آن جمله مي توان به بازسازي پايانه شماره 2 فرودگاه و بهره برداري از آن اشاره كرد.
احداث پايانه 5 فرودگاه نيز در دستور كار قرار دارد كه عمليات فني آن پيشرفت چشمگيري داشته است. در حال حاضر فرودگاه كيش به باند پروازي به طول 3663 و عرض 45 متر مجهز است.شبكه حمل و نقل زميني كيش نيز 270 كيلومتر و تعداد كل وسايل نقليه موتوري شماره گذاري شده تا پايان دي ماه 1380 بالغ بر 4400 دستگاه بوده است.امكانات اقامتي كيش نيز شامل 11 هتل، 13 هتل آپارتمان، 18 متل و 4 مهمانپذير با حدود 6500 تخت است.

چشم انداز
010284.jpg
در يكي از روزهاي سال 1345 به علت مه آلود بودن هوا و نبودن فانوس دريايي در سواحل كيش، كشتي عظيم الجثه كولا اف در غرب جزيره به گل نشست و تمام تلاش ها براي بيرون كشيدن آن بي نتيجه ماند. حالا اين كشتي با منظره غروب و طيف رنگ هاي زرد و قرمز و نارنجي در چشم انداز آن به يكي از جذابيت هاي جزيره تبديل شده است. كشتي يوناني از نظر تاريخي قدمت و اهميت چنداني ندارد. اين كشتي در سال هاي بين 1338 تا يك سال قبل از توقف در مالكيت خطوط كشتيراني ايران با نام هاي همدان، سيروس و فارس در تردد بوده است.

آغاز سرشماري پستانداران استان مركزي
010281.jpg
ميراث خبر: سرشماري گونه هاي جانوري پستاندار مناطق حفاظت شده استان مركزي، براي نخستين بار به روش علمي ترنست خطي و با هدف ارزيابي دقيق تراكم و تعداد اين گونه ها انجام مي شود. انصاري- كارشناس محيط طبيعي و تنوع زيستي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي- گفت: روش ترنست خطي يكي از روش هاي سرشماري است كه در دشت ها مورد استفاده قرار مي گيرد، اما با توجه به شرايط اكوسيستمي و وضعيت توپوگرافي منطقه، امسال اين روش در صخره ها و دشت هاي ماهوري نيز براي سرشماري به كار گرفته مي شود .
وي افزود: در اين روش، مستطيل هايي با مساحت هاي متفاوت در منطقه اي كه قرار است سرشماري گونه هاي جانوري انجام گيرد، در نظر گرفته شده و فرم هايي براي انجام اين فعاليت تهيه مي شود .

شاغلان صنايع دستي بيمه مي شوند
010287.jpg
ايسنا: شاغلان صنايع دستي مشمول بيمه تأمين اجتماعي مي شوند. عباس صابري- مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي- گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با اتحاديه صنايع دستي ايران مقرر شد شاغلين اين حرفه از تاريخ اول مهر سال جاري تحت شرايط خاص، مشمول قانون تامين اجتماعي شوند. وي تصريح كرد: داشتن كمتر از 50 سال سن و فعاليت زير نظر اتحاديه صنايع دستي كشور، از جمله شرايط قرارگرفتن تحت پوشش بيمه تأمين اجتماعي است. صابري يادآور شد: اتحاديه صنايع دستي بر اساس اين توافق به عنوان كارگزار، مسئوليت پرداخت حق بيمه و ارائه ليست بيمه شدگان را بر عهده دارد.وي با بيان اينكه ميزان حق بيمه اين افراد معادل 27درصد تعيين شده است، اظهار كرد: سابقه پرداخت حق بيمه نزد سازمان تأمين اجتماعي بر سقف سني مجاز براي تحت پوشش قرارگرفتن افزوده و به عبارتي به ازاي هر سال سابقه پرداخت حق بيمه يك سال به سقف سني مجاز اضافه مي شود.

نگاه روز
ركورد بي سابقه مصرف آب در تهران
گروه شهرياسدالله افلاكي: طي 21 روز متوالي ميزان آب مصرفي شهروندان تهراني بيش از 3ميليون مترمكعب بوده كه اين ميزان مصرف تاكنون سابقه نداشته و ركورد جديدي در آب مصرفي تهران محسوب مي شود.
به گزارش همشهري،مهندس داود ملايي مدير عامل آب و فاضلاب استان تهران ضمن بيان اين مطلب افزود: امسال ميزان آب مصرفي كه از سفره هاي زيرزميني برداشت مي شود 25درصد بوده كه نسبت به سال گذشته 8درصد كاهش يافته است و تلاش مي شود اين ميزان به 22درصد تقليل يابد.
به گفته وي، ميزان ميانگين مصرف آب طي سال 85، دو ميليون و 750هزار مترمكعب پيش بيني شده بود، ولي اين ميزان به دليل گرما به مرز 3ميليون و۲۵۶ هزار مترمكعب رسيد و انتظار مي رود شهروندان همچون گذشته با مصرف بهينه آب و صرفه جويي اين شركت را در امر تأمين آب ياري رسانند.
گشايش مركز جديد كنترل آب تهران
مديرعامل آبفاي استان تهران از گشايش مركز جديد كنترل آب تهران(طرح تله  متري و كنترل از راه دور آب تهران) تا پايان سال جاري خبر داد و افزود: ساخت اين مركز با مشاركت پيمانكار ايراني و يك شركت آلماني از 2سال پيش با اعتبار ارزي 6ميليون و 200 هزار يورو و 2ميليارد و 200 ميليون تومان براي راه اندازي كل سيستم الكترونيك و ابزار سنجش و راديو آغاز شد، افزون بر آن حدود 10ميليارد تومان اعتبار نيز براي ساخت اتاقچه هاي كنترل، سنجش و ساختمان كنترل سايت هاي مربوطه اختصاص يافت.
مدير عامل آبفاي استان تهران مي گويد: اين پروژه در سال 83 اجرايي شد و طبق برنامه زمان بندي قرار بود طي 2 سال به اتمام برسد. براين اساس تمام لوازم و تجهيزات لازم از آلمان وارد شده، اينك در مرحله نصب و راه اندازي قرار دارد و انتظار مي رود تا پايان امسال اين مركز به بهره برداري برسد.
ملايي افزود: با راه اندازي اين مركز، تمام تاسيسات آب تهران و كليه تجهيزات مربوط به آن اعم از شير، مخزن، تلمبه خانه قابل رؤيت است و براساس نياز آب مصرفي، پمپ ها و شيرها بطور اتوماتيك روشن و خاموش مي شود و از آنجا كه كل تأسيسات از اين مركز قابل كنترل است، در نتيجه خطاي انساني به صفر خواهد رسيد. به عبارت ديگر تاكنون نظارت بر تاسيسات آب و كنترل آن به صورت دستي انجام مي گرفت كه با راه اندازي مركز جديد، اين نظارت به طور كامل مكانيزه مي شود و خطاي انساني به صفر مي رسد.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |