دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
اين كارت ها را دست كم نگيريد!
ميثم كريم پور
010242.jpg
كارت هاي هوشمند، هرچند به عنوان پديده هاي جديد تكنولوژيكي شناخته مي شوند، اما عمري سي ساله دارند. دست كم از ۲۵ مارس ۱۹۷۴ كه «پدر ريزتراشه»، يعني «رولاند مونرو» چيزي به نام Smart card را عرضه كرده، تاريخ اين پديده تكنولوژيكي سودمند آغاز شده است. هرچند كه تا سال ها بعد، به رغم اثبات سودمندي و كارآمدي اين كارت ها، به دليل مقرون به صرفه نبودن توليد انبوه آنها» و مهم تر از آن، ملزومات كارت هاي هوشمند، اين كارت ها چندان شناخته نشدند، اما از همان زمان، كار روي كارت هاي هوشمند شروع شده بود. چند سال بعد يا به عبارتي دقيق تر در سال ،۱۹۷۸ با مينياتوريزه كردن اجزاي الكتريكي، در عرض مدت نسبتاً كوتاهي حجم وسيعي از كارت هاي هوشمند روانه بازار شدند. ابتدا در سطوح عالي امنيتي و مديريتي، اندك اندك در اقشار مياني و اكنون در تمام سطوح جوامع، كارت هاي هوشمند ديده مي شوند. به موازات پيشرفت فناوري هاي مرتبط با فنوني نظير الكترونيك، نرم افزار و سخت افزار، اين كارت ها هر روز قابليت هاي بيشتري را با خود حمل مي كنند. در ظاهر امر، كارت هوشمند كارتي است همانند ساير كارت هاي پلاستيكي، اما درون اين كارت يك ريزپردازنده جاي گرفته است و اين مهم ترين تفاوت يك كارت معمولي با يك كارت هوشمند است. اطلاعات لازم درون اين واحد جا مي گيرد و علاوه بر اين توانايي ذخيره و بازيابي و امكان پردازش اطلاعات نيز وجود دارد. كارت هاي تماسي، كارت هاي بدون تماس و كارت هاي تركيبي از مشهورترين كارت هاي هوشمند كنوني محسوب مي شوند. هر كارت هوشمند تماسي بايد درون يك كارتخوان قرار داده شود تا محل تماس روي صفحه كارت توسط كارتخوان، خوانده شود.
كارت هاي بدون تماس حاوي آنتن سيم پيچي هستند كه همانند چيپ درون كارت گنجانده شده است. اين آنتن دروني اجازه انجام ارتباطات و رد و بدل كردن اطلاعات را فراهم مي كند. اين كارت نيازي به كارتخوان ندارد، اما بايد ارتباط اوليه آن توسط آنتن برقرار گردد و اين مي تواند در مواردي كه ارتباط آنتن فراهم مي شود، يك مزيت محسوب شود. اما اگر ارتباط از طريق آنتن تضمين شده نباشد، يك نقص به حساب مي آيد.
براي رفع چنين نقصي، كارت هاي تركيبي اختراع شده اند. يك كارت هوشمند تركيبي، هم مي تواند به عنوان كارت تماسي و هم كارت بدون تماس عمل كند و اين از آن جهت است كه در داخل كارت هوشمند تركيبي، هم چيپ الكتروني «كارت تماسي» و هم آنتن «كارت غيرتماسي» وجود دارد. بدين ترتيب اگر ارتباط آنتني برقرار باشد، از كارت تركيبي مي توان به صورت غيرتماسي استفاده كرد و اگر اين ارتباط برقرار نباشد، اين كارت را بايد درون يك دستگاه كارتخوان قرار داد.
نكته قابل توجه اين است كه كارت هوشمند را نبايد با كارت مغناطيسي اشتباه گرفت. كارت هوشمند صدها و بلكه هزاران بار بيشتر از كارت مغناطيسي ظرفيت ذخيره سازي اطلاعات را داراست و همچنين سرعت ذخيره سازي و ايمني آن نيز بسيار بيشتر است. امروزه ما به طور وسيعي از كارت هاي هوشمند استفاده مي كنيم و قطعاً اين روند، رو به افزايش است. دست كم در مورد كارت هاي الكترونيكي مالي (كارت هاي اعتباري يا كارت هاي خودپرداز بانك ها) كارت هاي تلفن، سيم كارت هاي تلفن همراه و نظاير آنها، ما روزانه از اين نوع كارت ها استفاده مي كنيم. در كشورهاي صنعتي، اطلاعات پزشكي، اطلاعات دانشگاهي و فعاليت هاي اداري سازماني نيز كمابيش توسط كارت هاي جداگانه و يا بعضاً كارت هاي مجتمع هوشمند حمل و سرويس دهي مي شوند. تخمين زده مي شود كه تعداد كل كارت هاي هوشمند و مغناطيسي در جهان به نيم ميليارد عدد برسد، هرچند كه نسبت كمي از آن كارت ها كاملاً هوشمند باشد.
ويژگي هاي كارت هاي هوشمند
صداقت: با توجه به برنامه  كاربردي كه در كارت هوشمند وجود دارد، براي كاربردهاي مختلف همانند شيوه برنامه ريزي شده عمل مي شود. به عنوان مثال، براي برخوردار بودن از تسهيلات فروشگاه هاي مختلف مانند تخفيف در اثر خريد بيش از مقدار معين، كارت هاي هوشمند اطلاعات لازم را ذخيره كرده و در زمان لازم، تسهيلات پيش بيني شده را در نظر مي گيرد و اين امر سبب مي شود كه بيشتر به ارتباطات اعتماد كرد. يكي ديگر از ويژگي هاي كارت هاي هوشمند اين است كه امكان ايجاد كارت هايي مخصوص بچه ها را فراهم مي آورد كه اين كارت ها از كارت پدر تغذيه مي شوند و محدوديت هاي اعمال شده روي كارت توسط پدر، در هنگام خريد فرزند فراهم مي شود و اين امر، از خريد برخي وسايل توسط فرزندان جلوگيري مي كند.
كنترل دسترسي: امكان دسترسي به اين كارت ها را مي توان با توجه به نياز تعريف كرد و هر شركت يا سازمان يا هر شخص ديگري فقط امكان دسترسي به اطلاعات مورد نياز خود را داراست و اين سطح دسترسي قابل تعريف است. مي توان شاخه ها، كاربران و گروه  كاربران را در كارت هاي هوشمند تعريف كرد و بر اساس اين تعريف، پرونده ها و شاخه ها مديريت شوند. براي مثال، سازماني كه فقط نياز به اطلاعات مشخصي دارد، دارنده كارت شماره عبور آن قسمت را به تنهايي از LCA استخراج كرده و در اختيار آن سازمان قرار مي دهد و بدين ترتيب اطلاعات كارت در اختيار آن سازمان قرار مي گيرد و چون سازمان مورد نظر، فقط از شماره عبور قسمت مورد درخواست آگاهي دارد، فقط به اطلاعات لازم دسترسي خواهد داشت.
امنيت اطلاعات: يكي از مهم ترين كاربردهاي امنيت اطلاعات مرتبط با كارت هاي هوشمند، سنديت ورود است. هم اكنون سنديت ورود از طريق NIP يا SED فراهم مي شود. يكي ديگر از روش ها مي تواند خطوط انگشت باشد. همچنين در مورد اجازه ورود، نيازمندي هاي هر كاربر با توجه به LCA بررسي شده و با توجه به آن، مجوز استفاده از اطلاعات صادر مي گردد.
ميزان حافظه: كارت هاي هوشمند در حال حاضر داراي حافظه تا صد كيلوبايت هستند.
برنامه نويسي: كارت هاي هوشمند به علت برخوردار بودن از IPA، امكان برنامه نويسي و استفاده از برنامه هاي كاربردي در داخل كارت را فراهم مي آورند. اين كارت ها به فرد اجازه مي دهد دستوراتي مانند ايجاد فايل، خواندن، نوشتن و تصديق فايل را روي برنامه كاربردي قرار دهد. اين برنامه هاي كاربردي مي تواند به هر زباني تهيه گردد.

نگاهي به نمايشگاه تجهيزات و ادوات نظامي پاريس
روبات هاي زره پوش
مرتضي اسلام زاده
010239.jpg
در دنياي نوين فناوري، بيشترين هزينه ها صرف تحقيق، توسعه و طراحي تجهيزات و ادوات نظامي مي شود. كارشناسان مي گويند هزينه هاي تجهيزات نظامي و قاچاق اين گونه ادوات حتي از مواد مخدر نيز پرهزينه تر و حتي سودآورتر است، بنابراين عجيب نيست كه اين بخش از تكنولوژي در رتبه نخست باشد. كشورهاي ايالات متحده، روسيه، چين، آلمان، فرانسه و رژيم اشغالگر اسرائيل در صدر كشورهايي هستند كه به اين امر پرداخته اند. چندي پيش در كشور فرانسه نمايشگاهي برپا بود و بزرگترين سازندگان تجهيزات و ادوات نظامي در آن شركت داشتند تا ضمن به نمايش گذاشتن آخرين فناوري ها در مقابل چشمان بازديدكنندگان كنجكاو، بتوانند توليدات خود را به نمايندگان ارتش هاي مختلف نيز ارائه كنند. تمركز اين نمايشگاه بيشتر متوجه فناوري هاي رايانه اي و به خصوص سهولت ارتباط ميان سربازان، فرماندهان و دستگاه هاي ردياب بود. شركت معظم فرانسوي Sagem Defense Securite كه يك شركت پيشگام در تجهيزات نظامي مدرن مي باشد، شبكه ارتباط رايانه اي نويني را براي فرماندهان ابداع كرده است كه فرمانده و سربازان با استفاده از اين شبكه در ارتباط تنگاتنگي قرار دارند. فرمانده تمامي اطلاعات صوتي و تصويري را از منابع مختلف از جمله هواپيماهاي اطلاعاتي بدون سرنشين و ماهواره هاي ردياب در زره پوش دريافت كرده و در اختيار تك تك سربازان تحت فرمان خود قرار مي دهد. سربازان كه اين اطلاعات را روي صفحات رايانه هاي قابل حمل خود مشاهده مي كنند، از استراتژي فرمانده خود باخبر شده و با اطلاع از موقعيت دقيق هدف مي توانند در حملات خود كارايي بيشتري داشته باشند. اين شركت به تازگي قراردادي را براي عرضه ۳۵۸ دستگاه به ارتش فرانسه منعقد كرده كه قرار است در اوايل سال ۲۰۰۸ مورد استفاده قرار گيرد. با وجودي كه دستگاه هاي رايانه اي در اغلب نقاط اين نمايشگاه ديده مي شد، سلاح ها و تجهيزات جديدي كه از رايانه بهره نمي گيرند نيز مورد توجه بسياري از بازديدكنندگان قرار گرفته بود.
يك شركت آمريكايي- اسرائيلي، اسلحه اي توليد كرده است كه با استفاده از آن سربازان مي توانند از پشت ديوار با استفاده از يك دوربين و صفحه نمايش دهنده اهدافي كه در سوي ديگر و حتي در زاويه نود درجه قرار دارند را ديده و حتي به سوي آن شليك كنند. براي تضمين امنيت سربازان در محيط هاي ناشناس استفاده از روبات هاي بدون سرنشين رواج فراواني يافته است. شركت آي روبات (IRobat) ماشيني را ساخته است كه اين توانايي را دارد در اراضي صعب العبور نيز به راحتي و به سرعت حركت كرده و از پله ها نيز بالا برود. به گفته مدير فروش اين شركت، ارتش ايالات متحده در حال حاضر از سيصد دستگاه از اين روبات ها استفاده مي كند. شركت سوئدي «ساب» سلاح جديدي را براي رخنه به ديوار ضخيم زره پوش هاي نظامي ابداع كرده كه در نوع خود بي نظير است. اين سلاح از بدنه هر نوع زره پوش عبور مي كند و اين توانايي را دارد كه تا عمق يكصد و پنجاه ميلي متري زره پوش نفوذ كند. براي مقابله با سلاح هاي قدرتمندي كه توانايي سوراخ كردن ديواره زره پوش ها را دارند، همچون اسلحه شركت ساب، شركت Dyneema براي حفظ سلامت و امنيت سربازان داخلي زره پوش از ماده اي جديد كه پانزده برابر فولاد قدرت داشته و در مقابل رطوبت پايدار است، استفاده كرده است. به گفته مدير فروش اين شركت، ارتش ايالات متحده قراردادي را براي استفاده از اين ماده براي جليقه هاي سربازان خود در عراق و افغانستان به امضا رسانده است. اين ماده كه روي آب نيز شناور مي ماند، به رغم ضخامت و وزن كم آن مي تواند در برابر هر نوع گلوله اي حتي گلوله هاي نافذ نيز مقاومت كند.

همايش ها
نهمين همايش بين المللي
طراحي نقشه هاي ويژه ارتفاعات
و حسگرهاي هوشمند
۱. تاريخ برگزاري: ۲۲ - ۱۴ دسامبر
۲. مكان برگزاري: اتريش/ گراتس۲۰۰۶
۳. پست الكترونيكي:
wolfgang.Sulzer@uni-grazr.at
۴. صفحه الكترونيكي:
http://www.dfunigraz.ac.at/geowww/hmrsc/hmrsc-q
۵. نيم نگاه: وقوع زلزله  همواره يكي از نگراني هاي بشر بوده و هست و اين يكي از دلايل مهم فعاليت هاي دايمي پژوهشگران براي طراحي نقشه هاي دقيق زمين شناسي و نصب حسگرهاي ويژه و هوشمند براي شناسايي امكان و زمان وقوع زلزله است.
اين نشست با هدف بحث و تبادل نظر درباره؛ نحوه جمع آوري و طبقه بندي اطلاعات به دست آمده از حسگرهاي هوشمند شامل حسگرهاي زميني و طراحي نقشه مناطق زلزله خيز براساس اطلاعات جمع آوري شده، طراحي نقشه هاي سه بعدي، نحوه تهيه تصاوير از مناطق زلزله خيز به منظور تسلط و آشنايي بر مناطق به منظور كمك رساني در صورت بروز زلزله، تجزيه و تحليل شرايط براساس نمودارهاي تهيه شده از حسگرهاي هوشمند، اطلاع رساني به دانشجويان نقشه برداري، فيزيك و زمين شناسي براي تسلط بر دستگاه ها، نمودارهاي ويژه سنجش زلزله، آگاهي از شرايط زيست محيطي مناطق براي شناسايي نقاط زلزله خيز، مديريت شهري براي ساخت ساختمان ها براساس اصول صحيح، مديريت ساخت مراكز تفريحي، مسكوني،  تجاري و... در مناطق امن و به دور از خطر زلزله و... برگزار مي شود.

سومين همايش و نمايشگاه بين المللي سازه هاي الكترونيك
۱.تاريخ برگزاري: ۲۶ - ۲۴ اكتبر ۲۰۰۶
۲. مكان برگزاري: فرانسه/ پاريس
۳. تلفن: ۰۰۳۳۱۴۶۲۹۶۸۱۲ +
۴. دورنگار: ۰۰۳۳۱۴۶۲۹۶۸۲۹ +
۵. پست الكترونيكي:
mletailleur@reedbusiness.fr
۶. صفحه الكترونيكي:
http://www.automotive-electonics-congress.com
۷. نيم نگاه: همايش سازه هاي الكترونيك با هدف ارايه جديدترين يافته ها و پژوهش ها درباره سازه هاي الكترونيك به مهندسان الكترونيك، فعالان عرصه فروش و توليدسازه هاي الكترونيك، مديران صنايع، دانشجويان و پژوهشگران فعال در زمينه علوم الكترونيك برگزار مي شود.
در اين نشست پژوهشگران به بررسي نكاتي چون؛ نحوه مديريت و معرفي اختراعات جديد در زمينه سازه هاي الكترونيك و ارايه آن به مراكز صنعتي، يافتن راه حل هاي مناسب جهت رفع مشكلات توليد، جلب رضايت مصرف كننده با ارتقاي سطح كيفي توليدات، بررسي شيوه ارايه خدمات و تسهيلات به پژوهشگران به منظور ثبت اختراعات آنها و استفاده از اين يافته ها در صنعت، بررسي پيشرفت ها در زمينه صنايع مختلف به ويژه خودروهاي جديد و.... مي پردازند.
مهتاب خسرو شاهي

دانش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |