دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۵۴ - Aug 7, 2006
۵ گيگابايت فضا براي كاربران اي او ال
010275.jpg
گروه علمي فرهنگي- اي او ال تا ماه آينده ارائه رايگان ۵ گيگابايت فضاي ذخيره اطلاعات به كاربران تمامي خدمات اينترنتي خود را آغاز مي كند.
به گزارش نيوزفكتور، اي او ال از ماه سپتامبر به كاربران تمامي خدمات اينترنتي خود، از جمله خدمات ايميل و مسنجر معروف اين شركت، پنج گيگابايت فضاي ذخيره اطلاعات اهدا مي كند كه كاربران مي توانند هر نوع فايل و اطلاعات را در آن ذخيره كرده و درصورت تمايل در دسترس ساير كاربران نيز قرار بدهند.
اي او ال اعلام كرده است با راه اندازي اين خدمات، تمامي كاربراني كه عضو هر كدام از خدمات رايگان، از جمله ايميل و مسنجر اين شركت هستند مي توانند بدون هيچ محدوديت همه انواع فايلهاي رايانه اي از جمله فايلهاي موسيقي، ويدئويي، عكس و يا اسناد رايانه اي را تا حجم ۵ گيگابايت براي سرورهاي اي او ال ارسال كرده و در آنجا ذخيره كنند.
برخورداري از ۵ گيگابايت فضاي رايگان بدين معناست كه هر كاربر مي تواند به طور ميانگين هزار و ۲۵۰ فايل ام پي تري يا دو هزار عكس با كيفيت را با اين روش در اينترنت ذخيره كند.
به گفته كارشناسان اينترنتي، بخش مهمي از درآمد اي او ال از فروش اشتراكهاي اينترنتي از نوع دايل آپ سرچشمه مي گيرد كه با توجه به رونق اشتراكهاي اينترنتي پرسرعت و كاهش طرفداران دايل آپ، اين شركت در دو سال گذشته تا كنون ۵ميليون و ۷۰۰هزار نفر از مشتركان دايل آپ خود را از دست داده است.
اي او ال با توجه به همين مطلب و براي افزايش درآمدهاي خود هم اكنون با تغيير سياستهاي كلي، به ارائه خدمات اينترنتي رايگان و درپي آن درآمدزايي از جلب آگهي هاي اينترنتي در خدمات رايگان ارائه شده، روي آورده است. ۵ گيگابايت فضاي اينترنتي رايگان ذكر شده از ابتداي ماه سپتامبر براي كاربران خدمات اينترنتي اي او ال در دسترس خواهد بود.

سن معرفي رايانه به كودكان
010272.jpg
گروه علمي فرهنگي- امروزه سواد رايانه به طور روزافزون يك مهارت ضروري براي كودكان محسوب مي شود. اما بهترين سن براي معرفي رايانه به كودكان چه زماني است و آيا دانش رايانه برتري در شروع تحصيل به آنها مي دهد يا خير؟
تحقيقات نشان داده است كودكان رايانه را به تلويزيون ترجيح مي دهند و سن استفاده از اين وسيله كاهش يافته است.
بيشتر اين رايانه ها بازي هاي آموزشي و امكان تعامل را براي كودكان فراهم مي كنند، اما ارتباط اينترنتي ايجاد نمي كنند. فايده اين رايانه ها آشنايي كودكان با صفحه كليد است. كودكان احساس مي كنند بر محيط خود نفوذ مستقيم دارند. در مدرسه اي در شمال لندن هر شنبه صبح كلاسي براي پرورش مهارت رايانه كودكان و آماده سازي آنها براي امتحانات بعدي برگزار مي شود. بزرگترين شاگرد اين كلاس هفت سال و كم سن ترين آنها چهار سال سن دارد. در اين كلاس به كودكان آموزش داده مي شود چگونه اطلاعات را در برنامه صفحه  گسترده اكسل مايكروسافت وارد كنند.
«مايك رايد» كه يك آموزگار است مي گويد كودكان حتي ۱۸ماهه نيز در اين دوره ها شركت مي كنند.تحقيقات جهاني در مورد كودكان كم سن و سال و استفاده آنها از فناوري اطلاعات IT محدود است. با اين حال خواندن گزارش اخير دانشگاه «شفيلد» در انگليس به نام «تازه كارهاي ديجيتال» جالب است. براساس اين گزارش، به طور مثال در چهار سالگي ۴۵درصد از كودكان تجربه استفاده از ماوس براي كليك كردن را پشت سر گذاشته اند و ۲۷درصد از رايانه هاي خانگي خود استفاده كرده اند. اين ميزان در شش سالگي به ۵۳درصد افزايش مي يابد. همچنين ۳۰درصد كودكان در خانه وب سايت هاي ويژه كودكان را مشاهده كرده اند. گروه «ارتباط تعامل رايانه و كودك» (ChiCI)كه ارتباط پوياي كودكان و رايانه ها را بررسي كرده است معتقد است استفاده از رايانه نبايد از سنين بسيار كم شروع شود. جانت ريد از گروه ChiCI معتقد است هجده ماهگي سن مناسبي براي كار با رايانه نيست.
وي گفت: تصور نشستن يك كودك ۱۸ماهه در پشت يك رايانه سنتي كمي خنده دار است. جانت در پاسخ به اين سوال كه اگر كودكي در سن دو يا سه سالگي استفاده از رايانه را آغاز كند آيا به اين معني است كه عملكرد بهتري در مدرسه خواهد داشت؟ مي گويد: كودكاني كه از رايانه استفاده مي كنند شروع بهتري خواهند داشت. برخي از اين كودكان همانگونه كه جذب تلويزيون مي شوند به سمت رايانه نيز كشيده مي شوند بنابراين محرك اشتباهي و يا محركي فاقد هرگونه ارزش دريافت مي كنند.

اخترشناسان اعلام كردند:
دنيا مسن تر است
010266.jpg
گروه علمي فرهنگي- اخترشناسان با انجام مطالعات جديد اعلام كردند كه دنيا بزرگ تر و مسن تر از آن است كه قبلا تصور مي شد.
پايگاه اينترنتي لس آنجلس تايمز گزارش داد تحقيقات و مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه دولتي اوهايو نشان مي دهد كه امكان دارد دنيا بزرگ تر از آنچه قبلاً تصور مي شد، باشد. بر اساس اين مطالعات، دنياي ما در حدود پانزده درصد بزرگ تر و مسن تر از آنچه قبلاً تصور مي شد، است. اين تيم تحقيقاتي با استفاده از روش جديد براي اندازه گيري فاصله ها، توانستند فاصله كهكشان «تريانگلوم» را اندازه گيري كنند و بر اساس اين اندازه گيري جديد، فاصله اين كهكشان از ما، سه ميليون سال نوري تخمين زده مي شود اما بر اساس اندازه گيري قديمي، فاصله اين كهكشان دو و نيم ميليون سال نوري بود. اگر اين روش جديد اندازه گيري به اثبات برسد، تمامي نتايجي كه بر اساس واحد اندازه گيري «ثابت هابل» به دست آمده، بايد بار ديگر اندازه گيري شود و تمامي نتايج قبلي منسوخ مي شود.
روش اندازه گيري با استفاده از ثابت هابل براي اندازه گيري اجرام مختلف در فضا از هشتاد سال قبل تاكنون مورد استفاده دانشمندان و اخترشناسان قرار گرفته است. دانشمندان طبق اندازه گيري انجام شده با استفاده از واحد ثابت هابل، اندازه جهان را چهل و شش ميليارد سال نوري تخمين زده بودند، اما اين تيم تحقيقاتي بر اساس روش جديد اندازه گيري، اندازه جهان را هفتاد و هشت ميليارد سال نوري تخمين زده اند.
در اندازه گيري هاي قبلي سن جهان ۷/۱۳ميليارد سال مشخص شده بود اما بر اساس اين تحقيقات، سن جهان ۱۶ميليارد سال است. اين روش جديد اندازه گيري با استفاده از تلسكوپ هاي مختلف نوري و تلسكوپ هاي اشعه اي به  دست آمده است.

موفقيت پرتاب ماهواره ارتباطات اروپايي
گروه علمي فرهنگي- موشك بالابرنده روسيه با موفقيت ماهواره ارتباطات اروپايي را به فضا پرتاب كرد. در حالي كه فقط ده روز از پرتاب ناموفق موشك روسي و شكست ماموريت هجده ماهواره همراه اين موشك مي گذرد،  صبح ديروز موشك روسيه در حالي كه به همراه خود ماهواره ارتباطاتي اروپا را حمل مي كرد با موفقيت پرتاب شد.
«ايگور پانارين» سخنگوي آژانس فضايي روسيه اعلام كرد: موشك «پروتون-ام» به همراه ماهواره اروپايي صبح ديروز، از مركز فضايي بيكنور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. وي افزود: اين پرتاب با موفقيت انجام شد و اين مسأله سبب ايجاد اميد و شادي در آژانس فضايي روسيه براي پرتاب موشك هاي ديگر شده است. موشك قبلي روسيه در حالي كه هجده ماهواره مختلف را به همراه خود حمل مي كرد، در بيست و شش جولاي به فضا پرتاب شد و دقايقي بعد از پرتاب اين ماموريت با شكست مواجه شد و اين موشك به همراه ماهواره ها سقوط كرد.وزن ماهواره ارتباطاتي اروپا «۸ Hot Bird» در حدود پنج تن است و بزرگ ترين ماهواره ارتباطاتي اروپا است كه تاكنون به فضا فرستاده شده است.

علمي فرهنگي
قائم مقام مركز IT سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران:
پروژه شهروند الكترونيكي مطابق نياز شهروندان است
010269.jpg
گروه علمي فرهنگي - علي اصغر محمدي:پروژه شهروند الكترونيكي از مجموع پروژه هاي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، در راستاي تحقق شهر الكترونيكي و آرمان استقرار دولت الكترونيكي در پي آن، با ارائه آموزش هاي لازم به شهروندان تهراني مطابق با نياز آنها طراحي شده است كه اجرايي مي شود.
قائم مقام مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران با بيان اين مطلب درباره عملكرد مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي - هنري شهرداري اظهار داشت: اين مركز كه حدود دو سال از راه اندازي آن مي گذرد با رويكرد فناوري اطلاعات و تعقيب كاربردهاي آن در جامعه فعاليت مي كند.
سيد مازيار علوي افزود: در مديريت جديد شهري، اين مركز چند ماموريت مهم را پيگيري مي كند كه مهمترين آن فرهنگ سازي در بين شهروندان براي دستيابي به آموزش هاي شهروند الكترونيكي و استقرار شهر الكترونيكي است.
وي در ادامه اظهار داشت: همزمان با اين طرح بنا داريم همپوشاني IT را با فرهنگ مورد توجه قرار دهيم و مسائل مرتبط با فناوري اطلاعات را از طريق فرهنگ سازي در جامعه ريشه دار كنيم.
قائم مقام مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران افزود: به همين منظور برگزاري جشنواره هاي موضوعي مرتبط، مانند: عكس ديجيتال شهري، وبلاگ نويسي فرهنگي، با دنبال كردن مباحث ميان رشته اي، فرهنگ و فناوري اطلاعات را توأمان مورد توجه قرار داده ايم.
علوي خاطر نشان كرد: بطور كلي براي دستيابي به ماموريتهاي تبيين شده با برنامه ريزي در اشكال عمومي  و اختصاصي و در ساختار كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت آنها را دنبال خواهيم كرد.
وي اظهار داشت: در همين راستا با تجهيز مراكز به سامان هاي الكترونيكي مورد نياز بر اساس تعريف مشخص هر مركز، آنها را براي بهره مندي شهروندان از مزاياي فناوري اطلاعات آماده كرده ايم كه اين مرحله توسعه سخت افزاري محسوب مي شود.
قائم مقام مركز IT سازمان فرهنگي- هنري شهرداري، يادآورشد: اين طرح در پي اجراي پروژه بزرگ راه اندازي ۸۵ مركز در سال ۸۵ است كه با توجه به تاخير در تامين اعتبار، شروع آن با ۴ ماه تاخير همراه شد و ما سعي داريم بر اساس برنامه ريزي اين پروژه به پايان برسد و تا مرداد ماه سال ۸۶ به تحقق كامل پروژه دست يابيم.
علوي با اشاره به تجهيز سخت افزاري و افتتاح مراكز مختلف تابعه مركز IT سازمان فرهنگي- هنري اظهار داشت: در كوي دانشگاه با همكاري مديريت فرهنگي كوي و دانشگاه، دو مركز IT ويژه برادران و خواهران پيش بيني شده كه پس از برگزاري نشست مشترك، زمان افتتاح آن متعاقبا اعلام خواهد شد. در شهرك شهيد محلاتي هم با بسيج منطقه توافقش شده، بسيج ميزبان افتتاح مركز فرهنگي فناوري اطلاعات است كه با توجه به تعيين محل و تامين تجهيزات، به زودي اين مركز راه اندازي مي شود.
وي ادامه داد: همچنين مركز فرهنگي فناوري اطلاعات امامت در منطقه ۱۳ تهران نيز آماده بهره برداري است. مركز فرهنگي فناوري اطلاعات واژه نابينايان در منطقه ۶ شهرداري تهران هم ظرف يك ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
علوي اظهار داشت: در تامين و تجهيز نرم افزاري پروژه هاي مركز و در راستاي كاربردي كردن ICT براي زندگي شهروندان، آموزش شهروندان در قالب طرح e -Citizen ( شهروند الكترونيكي ) از سوي مركز فناوري اطلاعات پيگيري مي شود.
وي افزود: بر همين اساس و با توجه به اينكه هدف از تربيت شهروند الكترونيكي از سوي مركز، آموزش علوم پايه كامپيوتر(ICDL ) و صرفا آموزش كليشه اي نيست، درا ين طرح به محتوا پرداخته و كاربردهاي فناوري اطلاعات را آموزش مي دهيم.
علوي تصريح داشت: نگاه ما با نگاه آموزشگاه ها متفاوت است زيرا بنا داريم فناوري را از سطح كلاسيك به ميان مردم آورده و زندگي شهروندي را آميخته با مزاياي تكنولوژي كنيم.
وي افزود: هدف از ارائه اين آموزش ها اين است تا هر يك از شهروندان بتوانند، از طريق ابزارهاي الكترونيكي، همچون تلفن همراه، اكثر نياز هاي خود را به راحتي برطرف سازند، صورتحساب و موجودي بانكي خود را چك كنند، خريد و فروش كنند، ارتباطات روزمره را بر اساس خواسته شان و به راحتي برقرار سازند و اصلا بدانند كه چگونه مي توانند از تمام قابليتهاي ابزارهاي الكترونيكي پيرامون خود و از آنچه با هزينه بسيار خريداري كرده اند استفاده بهينه كنند.وي تاكيد كرد: مخاطبان ما آحاد جامعه هستند و محدود به قشر خاصي نمي شوند.
علو ي همچنين از اجراي طرح آموزش فناوري اطلاعات براي كودكان كه پروژه اي بي نظير در ايران و شايد در سطح خاورميانه محسوب مي شود و فقط در كانادا و برخي كشورهاي دنيا اجراي آن تجربه شده است خبر داد و گفت: با توجه به اينكه مخاطبان آموزش اين طرح كودكان هستند، اجراي آموزشي آن از حساسيت بالايي برخوردار است و مدرسين منتخب، علاوه بر اينكه تحت آموزش هاي لازم قرار مي گيرند بايد از توانايي هاي مطلوب براي آموزش به كودكان برخوردار باشند.
وي در ادامه به برنامه هاي مركز در حوزه مجازي اشاره كرد و اظهار داشت: برگزاري جشنواره هاي مرتبط با مسائل شهري همانند جشنواره انيميشن و وبلاگ نويسي در اين خصوص و جشنواره عكس هاي شهري با دوربين هاي ديجيتال و تلفن همراه از جمله برنامه هاي مركز در فضاي سايبر است كه با توافق مركز و معاونت فرهنگي- هنري تا يك ماه آينده اجرايي خواهد شد.
به گفته وي جشنواره عكاسي ديجيتال، ويژه سامانه ،۱۳۷ با موضوعات شهري اين سامانه و جشنواره وبلاگ نويسي، پيرامون مسائل شهري ۱۳۷ و نقد آن نيز به زودي اجرا مي شود.
علوي در پايان با اشاره به فاجعه قانا در لبنان و اتفاقات ناگوار اخير، به برنامه هاي مركز در حمايت از مردم مظلوم لبنان اشاره كرد و گفت: مركز، تومار الكترونيكي را آماده و بر روي وب سايت شهرداري تهران به نشانيir.tehran.wwwقرار داده است تا علاقه مندا ن با امضا و تاييد آن به حمايت از ستمديدگان قانا برآيند. همچنين فراخوان عمومي وبلاگ نويسي فارسي در محيط مجازي از ديگر برنامه هاي اين مركز در اين رابطه است.

يادداشت
اطلاع رساني در جهان ديجيتال
اكبر شيركوند *
در گذشته پيام ها به صورت هاي مختلف مخابره مي شد. پيام رساني با لوحه هاي گلين آغاز شد و با اختراع تلگراف در سال ۱۸۳۰ تداوم يافت. اين سير تكاملي همچنان ادامه داشت تا جايي كه عصر حاضر را مي توان عصر شكوفايي صنعت اطلاع رساني و تبادل اطلاعات دانست، تا آنجا كه چگونگي و شيوه هاي جديد اطلاع رساني و نحوه برقراري اطلاعات به مسئله اي جهاني تبديل شده و يكي از مهمترين موضوعات مورد بحث در محافل بين المللي است. البته اطلاع رساني به موقع از اهميت ويژه اي برخوردار است.
يكي از مباحثي كه از اوايل دهه ۹۰ ميلادي همزمان با آغاز فعاليت شبكه اينترنت در جوامع گسترش يافت، روزنامه نگاري الكترونيكي بود. بدين ترتيب ديگر شاهد محدوديت انتشار اخبار و سانسور خبري، كندي سرعت در اطلاع رساني و محدوديت فضا براي انتشار خبر نمي باشيم. در واقع در روزنامه نگاري الكترونيكي به جاي نسخه چاپي، نسخه الكترونيكي ايجاد شده و در قالب صفحات وب بر روي شبكه هاي اطلاع رساني به صورت داخلي(اينترانت) يا اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرد، همچنين مي توان به مطالب و موضوعات مختلف ابر پيوند (هايپرلينك) كرد.
از ديگر ويژگي هاي روزنامه نگاري الكترونيكي مي توان به تنوع منابع اطلاع رساني، سرعت در اطلاع رساني، به هنگام سازي (update) بيش از يك بار در روز، استفاده از فناوري چند رسانه اي (multimedia) و ارتباط دوسويه اشاره كرد. امروزه وبلاگ ها نيز از جمله نشريات الكترونيكي به شمار مي آيند، در واقع وبلاگ نشريه اي است شخصي با مخاطباني به وسعت جهان كه محتواي آن آميزه اي از اخبار و نظرهاي شخصي است كه حتي ممكن است خاطرات روزانه نيز در آن جاي گيرد. با استفاده از اينترانت مي توان هزاران صفحه اطلاعات و خبر را در چند ثانيه از يك سوي دنيا به سوي ديگر انتقال داد.
امروزه خبرنگاران قادرند با استفاده از يك تلفن همراه از صحنه هاي مورد نظر عكس گرفته، گزارش و مصاحبه خود با ديگران را ضبط كرده و با بهره گيري از فناوري بي سيم (WAP) تصاوير، صداها و ديگر اطلاعات موجود در تلفن همراه را از طريق اينترنت به دفتر نشريه ارسال كرده تا در دفتر تحريريه نشريه مورد استفاده قرار گيرد.
* مدرس دانشگاه

آموزش و پرورش
فرهنگيان نمونه مورد تقدير قرار مي گيرند
گروه علمي فرهنگي - همزمان با فرارسيدن هفته دولت، فرهنگيان نمونه از سوي ستاد جشنواره شهيد رجايي وزارت آموزش و پرورش مورد تقدير قرار خواهند گرفت.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، مراسم تجليل از فرهنگيان و بازنشستگان فرهنگي نمونه ملي در هفته اول شهريورماه جاري با حضور وزير آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.
ستاد جشنواره شهيد رجايي وزارت آموزش و پرورش ضمن تاييد اسامي كارمندان و بازنشستگان نمونه دستگاهي و اعلام آن به تمام سازمان هاي آموزش و پرورش و حوزه هاي ذي ربط، طي مكاتباتي با استان ها بر شيوه هاي يكسان تقدير و تشويق از نمونه هاي دستگاهي تاكيد كرد.چاپ كتاب نهمين جشنواره شهيد رجايي و تحليل برنامه نهمين جشنواره بعد از برگزاري مراسم و بررسي نقاط ضعف و قوت آن، از ديگر برنامه هاي ستاد جشنواره شهيد رجايي وزارت آموزش و پرورش است.
برنامه هاي پيشگيري از مصرف دخانيات در مدارس كشور
فارس: مدير دفتر پيشگيري  از آسيب هاي اجتماعي و مواجهه با بلاياي طبيعي وزارت آموزش و پرورش از اجراي برنامه هاي پيشگيري از مصرف دخانيات از مهر امسال در مدارس كشور خبر داد.
محسن فريدي افزود: با صدور ابلاغ وزير آموزش و پرورش، ستاد پيشگيري از مصرف دخانيات در آموزش و پرورش با عنوان «پاد» تشكيل شد.
وي ادامه داد: آيين نامه ستاد پاد در سطح وزارتخانه آموزش و پرورش تهيه شده است و هم اكنون در تلاش هستيم كه اقدامات پيشنهادي خاص براي مدارس، ادارات، مناطق و سازمان ها را برنامه ريزي كنيم.
فريدي اظهار داشت: اميدواريم با طرح هايي كه در نظر گرفتيم و برنامه هايي كه پيش بيني كرديم در مهرماه امسال برنامه هاي پيشگيري از مصرف دخانيات در مدارس كشور اجرا شود. وي با بيان اينكه رويكرد اين ستاد ارائه برنامه هاي آموزشي و فرهنگي است، گفت: هدف اين است كه در اين ستاد تعدادي اقدامات ماندگار و فرهنگي مانند برگزاري مسابقات مختلف فرهنگي، تهيه بروشور، آگاه سازي مديران، معلمان، دانش آموزان و اولياي آنها را داشته  باشيم تا دانش آموزان به هيچ وجه به سمت تجربه كشيدن سيگار نروند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |