سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
كارگردانان تئاتر از وضعيت هنر نمايش مي گويند
چهره تئاتر رنگ باخته است
علي رفيعي: فكر مي كنم مديران تئاترما ، نه از سر ناآگاهي، بلكه به صورت كاملاً آگاهانه با تشكيل گروه ها عناد مي ورزند
011415.jpg
گروه ادب و هنر- كامران محمدي: در حالي كه تمام سالن هاي مجموعه تئاتر شهر و معدود سالن هاي ديگر سطح شهر تهران در تمام سانس هاي خود، نمايشي را در حال اجرا دارند، به نظر مي رسد نارضايتي هاي اهالي تئاتر از وضعيت موجود
كم و بيش شكل جدي تري به خود مي گيرد.
علي رفيعي، كارگردان قديمي تئاتر كه در دومين نشست تخصصي انجمن كارگردانان خانه تئاتر حضور پيدا كرده بود، به ايسنا گفته است: وقتي به صورت تلفني از من براي حضور در اين جلسه دعوت شد، ذهن و جسمم كاملاً به دور از صحنه بود و علي رغم ميل خودم كه قصد داشتم همزمان با اكران نخستين فيلم ام ، تئاتري را بر صحنه داشته باشم، ولي پرونده  كاري ام بسته شد و گروه 27 نفره ما امكان اجرا و تمرين كار انتخابي خود را پيدا نكرد.
وي به وضعيت گروه تئاتري خود در سه سال گذشته اشاره كرد و گفت: فرهاد مهندس پور، با وجود اين كه در عرصه  تئاتر فرد خوش ذوقي است، اما در قبال درخواست ما براي سالن تمرين، به صورت كتبي اعلام كرد كه تنها امكان 3 ساعت تمرين در طول روز را دارد كه به اعتقاد من اين برخورد هم يك نوع سانسور محسوب مي شود، زيرا كه 3 ساعت تنها زمان جمع  كردن و گرم كردن گروه بازيگران است.
رفيعي سپس به عنوان جلسه اشاره كرد و گفت: در طول اين 28 سال فعاليت تئاتري ما مدام حرفهايي را زده ايم و يادداشتهايي را نوشته ايم كه حرفهاي تازه اي نيستند و به همين دليل هم تبديل به آدمهاي گله مندي شده ايم.
وي در ادامه تصريح كرد: ولي واقعيت اين است كه تمام اين حرفها، سخنان 40 - 50 سال عمرمان است كه كارنامه ناكامي ها و غبطه هاي روي هم انباشته مان را نشان مي دهد.
كارگردان نمايش در مصر برف نمي بارد سپس درباره وضعيت تشكيل گروه هاي تئاتري در ايران، گفت: هر وقت صحبت از تشكيل گروه هاي تئاتري و زنده  نگه داشتن آنها مي شود، فكر مي كنم كه مديران تئاتر،
نه از سر ناآگاهي، بلكه به صورت كاملاً آگاهانه با تشكيل اين گروه ها عناد مي ورزند و انگار كه اين كار به منزله  زنگ خطري براي آنها است.
رفيعي تئاتر را يك بازي،  حرفه و هنر دانست و افزود: اگر به اين وجه سه گانه تئاتر نگاه كنيم متوجه مي شويم كه هيچ كدام از معيارهاي حرفه اي تئاتر در ايران به حق ادا نمي شود. يعني امروزه هيچ حرفه اي در حوزه  تئاتر نيست كه از اين راه ارتزاق كند و از طرفي قوانين تئاتر هم به صورت جدي رعايت نمي شود، زيرا كه چهره واقعي تئاتر در ايران رنگ باخته است و اين هنر در نزد متوليان و دولتمردان مقبوليتي ندارد.
وي سپس به خلاقيت هنري در آثار هنرمندان اشاره كرد و گفت: يكي از مهمترين ويژگي هاي هنر و هنرمند، شكننده بودن و بي دفاع بودن اثر هنري است زيرا كه هنرمند ما در نهايت دل لرزان بودن بايد هنري را خلق كند كه با سلايق و گرايشهاي مختلف و نظام حاكم هم منطبق باشد . يعني هنرمند خالق اثري است كه در تمام طول مسير كاري خود بايد روي يك نخ نازك حركت كند، پس تا زماني كه ضرورت فرهنگي تئاتر در جامعه به رسميت شناخته نشود، ما هم نمي توانيم تئاتر داشته باشيم.
در همين نشست كه با حضور كارگردانان جوان تر تئاتر و كساني كه زماني شاگردي رفيعي را تجربه كرده اند، برگزار شد، نادر برهاني مرند نيز با انتقاد از تصدي گري دولت در تئاتر كشور، گفت: امروزه ظرفيت تئاتر دولتي پر شده است؛ به طوري كه به شكل مهلكي در حال ضربه زدن به پيكره  اصلي تئاتر است، پس اگر ما هم در اين وضعيت به تصميمات مديران دولتي دل ببنديم از ادامه  مسير عقب مي مانيم.
وي اضافه كرد: به اعتقاد من امروز بايد يك رنسانس فرهنگي تمام عيار در حوزه  فرهنگ و هنر اتفاق بيافتد تا شاهد رشد تئاتر باشيم و براي از بين بردن اين انسداد كور در تئاتر، مي بايستي بعد از 60 تا 70 سال به تئاتر خصوصي به صورت جدي بپردازيم. هرچند كه خودم هم مي دانم امروزه شرايط آن به درستي مهيا نيست.
برهاني مرند گفت: براي ادامه  حيات تئاتر، امروز پيش از هر وقت ديگري به شكل گيري تئاتر خصوصي نياز داريم و خانه تئاتر به عنوان تنها صنف ما بايد اين زمينه سازي را فراهم كند؛ هرچند كه خانواده تئاتر علي رغم نياز جدي به اين كار به دلايل مختلفي تمايلي به آن ندارد.
وي سپس به جريان كلي حاكم بر تئاتر ايران اشاره كرد و گفت: امروزه متاسفانه هيچ معياري براي مشخص كردن حد و حدود آدمها وجود ندارد و همه مدعي هستند و گاهي با پيشكسوت گرايي مزمن و گاه با جوان گرايي مزمن مواجه مي شويم بنابراين وظيفه  انجمن كارگردانان، ايجاد اين معيارهاي سنجش است زيرا كه امروز به شدت با يك شكل گرايي مزمن همراه با گريز از انديشه در توليد آثار مواجه هستيم.
در عين حال و در شرايطي كه علي رفيعي و شاگردانش درباره وضعيت تئاتر كشور و مشكلات آن به گفت وگو مشغول بودند، محمد احمدي ، يكي ديگر از كارگردانان ناراضي نيز مشغول نوشتن نامه اي سرگشاده براي صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. احمدي كه از اجرا نشدن و بي برنامگي در اجراي نمايش ها در تئاتر شهر و مديريت تئاتر كشور شكايت كرده است، متن نامه را براي خبرگزاري ها نيز فرستاده است.
خبرگزاري مهر، متن كامل اين نامه را در چهار صفحه كامل منتشر كرده است. در اين متن، احمدي ضمن بيان برخي تجربه هاي شخصي اش براي اجراي تئاتر، به بر هم خوردن برنامه اجراي نمايش كوچ در كوچ اشاره مي كند و مي افزايد: اين واقعه از چند بعد قابل بررسي است:
در بعد مديريت و برنامه ريزي: تنها در اين گونه مواقع بايد گفت آفتاب آمد دليل آفتاب. مجموعه تئاتر شهر با يك سالن اصلي و چند سالن اقماري و اين همه تغييرات؟ يك نگاه به ساير كشورها (كثرت سالن ها و تنوع آثار هنري، برنامه ريزي بلندمدت و كوتاه مدت اجراهاي مشخص يك سال، در ماهها و روزهاي تعيين شده، چنان كه مخاطب با خاطري آسوده آنچه را گزينش مي كند، بليت  هاي آن را نيز از پيش  خريداري مي نمايد).
از بعد حقوقي و مادي: محاسبه دستمزدها بر مبناي يك ماه تمرين و يك ماه اجرا است. بررسي نقاط مثبت و منفي چنين تصميمي مجال ديگري را مي طلبد، اما همه اهل فن و حرفه اي هاي تئاتر مي دانند جز برخي نمايش هاي كم پرسوناژ و كم تحرك، يك ماه تمرين براي اجراي يك تئاتر با كيفيت كافي نيست و لذا از وقت و انرژي خود در بيشترين كارها هزينه مي كنند، بي آن كه در جايي منظور شود.
سؤال اين است كه نمايشي كه با بيست جلسه تمرين آماده اجرا در صحنه است، به دليل هر اتفاقي دو ماه و نيم به تعويق مي افتد و در حقيقت نابود مي شود، مسئول و پاسخگوي گروه چه كسي است؟
از بعد معنوي و كيفي: هماهنگي در يك گروه به سادگي شكل نمي گيرد، جايگزيني افراد، اثرات سوئي در كل كار خواهد داشت كه بدون ترديد افت كيفي نمايش، بديهي ترين اتفاق است. چه بسا انتخاب مجدد نقش ها در محدوديت  زماني برنامه جديد، امكان پذير نباشد و لذا كارگردان و گروه به دليل افت فاحش كيفيت نمايش، از اجرا منصرف گردند.
احمدي كه در نامه اش بيش از هر چيز به تحليل رويدادهاي مربوط به برنامه نمايش كوچ در كوچ پرداخته است، نامه اش را اين طور به پايان مي برد:
ختم كلام، چه زماني مردم هنر برآمده از شعارها و رويكردهاي دولت جديد را بر صحنه شاهد خواهند بود؟ قصه عشق ليلي و مجنون و سلامان و ابسال طليعه نگاه درست جناب دكتر احمدي نژاد است؟ آيا در اين مقطع زماني هم نمايش هايي از نوع نگاه كوچ در كوچ بايد از صحنه تئاتر كوچ كنند؟
شرح اين هجران و اين خون جگر / اين زمان بگذار تا وقت دگر
هرچند گلايه هاي كارگردانان تئاتر از بي برنامگي هاي موجود در تئاتر كشور، نكته اي است كه توجه جدي تر مسئولان را مي طلبد، اما پاسخ به اين پرسش نيز براي قضاوت منصفانه تر ضروري به نظر مي رسد:
واقعاً ظرفيت و تعداد سالن هاي موجود تئاتر چه قدر با تعداد گروه  هاي متقاضي تناسب دارد و چه ميزان از برهم خوردن برنامه ها، ناشي از تراكم تقاضا مي تواند باشد؟

چهره روز
نوذر پرنگ از نگاه ديگران
خبرگزاري ايسنا پس از در گذشت نوذر پرنگ، غزل سراي ايران با چهار تن از شاعران امروز درباره وي گفت و گو كرده است كه در پي مي آيد.
***
مفتون اميني:
غزل هايش از سايه هم حافظانه ترند
011427.jpg
مفتون اميني غزل هاي نوذر پرنگ را حافظانه تر از غزل هاي هوشنگ ابتهاج
(ه. ا. سايه) دانست.
اين شاعر پيشكسوت، عنوان كرد: زماني كه پرنگ فرصت درويشان را منتشر كرد، نظر همه را جلب كرد و همه از شبيه بودن شعر هاي او به حافظ تعجب كردند.
او كار پرنگ را تقليدي، ولي در عين حال زيبا دانست و يادآور شد: تقليد گاهي زننده است، ولي گاهي خيلي قوي و زيباست كه كار پرنگ اين گونه بود. مفتون در عين حال يادآور شد، سال هاست كه حافظه اش از شعر هاي پرنگ خالي است و مجموعه  جديد او را نديده است تا بتواند اظهارنظري كند.
موسوي گرمارودي:
فقدانش براي غزل معاصر لطمه  بزرگي است
011430.jpg
به اعتقاد علي موسوي گرمارودي، از دست رفتن نوذر پرنگ براي غزل معاصر ما لطمه  بزرگي خواهد بود.
اين شاعر تصريح كرد: پرنگ بي گمان يكي از برجسته ترين شاعران
غزل نوست و تأثير او در نسل هاي بعد از خودش بر كسي پوشيده نيست.
موسوي گرمارودي با اشاره به جلسه  نقد و بررسي شعر پرنگ در خرداد سال گذشته با حضور خود شاعر و مرحوم منوچهر آتشي، يادآور شد: آن جا به اين موضوع اشاره كردم كه اشيا هم ناطق اند و گويا؛ ليكن به زبان بي زباني. اما اين طور نيست كه پديدار هاي عالم با همه سخن بگويند؛ شاعران و بخصوص شاعراني مثل پرنگ محرم رازهاي پديدار ها هستند و پديدار ها با كساني مثل او بيگانه و نامحرم نيستند.
محمدعلي بهمني:
حافظ ديگري در زمان ما بود
011424.jpg
محمدعلي بهمني، نوذر پرنگ را حافظ ديگري در زمان ما مي داند. اين شاعر گفت: نوذر پرنگ جزو گروه اولي است كه به چند حوزه  شعري كمك رسانده است. بخش اول شناسه اي كه شايد مردم عادي از او داشته باشند، ترانه هايش است. او در سال هاي گذشته ترانه هاي بسيار موفقي داشت و در اين اواخر هم چند كاري ارايه داد كه جايگاه آنها ماندگار خواهد بود. وي افزود: شايد در قضاوت اول - كه گستاخي نيست و واقعيت است - بتوانيم بگوييم با داشتن نوذر پرنگ يك حافظ ديگر داشتيم كه اين، هم مي توانست حسني براي باليدن ما باشد كه نوذر تا جايگاهي كه براي حافظ قايليم مرتبه داشته و هم مي توانست سؤالي باشد كه وقتي حافظ بزرگوار هست، چرا به پرنگ چنين تقابلي نسبت داده شود؛ دامنه  بحث دراز است، اما هر دو فكر را چون نوذر براي ما به وجود مي آورد، زيبا هستند. بهمني افزود: حتي در مثنوي يا ساقي نامه هايي كه با لحن و ويژگي حافظ شروع كرده، مي بينيم علاوه بر حافظ با آن قدرت در ساقي نامه، نوذر با نگاه امروزي تر به اين موضوع مي پردازد و يكي از كارهاي ماندگارش ساقي نامه اش است.
عباس سجادي:
گذشته را مي شناخت و نگاهش به آينده بود
011418.jpg
عباس سجادي درگذشت نوذر پرنگ را براي جامعه  شعري، خصوصاً براي كساني كه به غزل فكر مي كنند و سرشار از تغزل اند، ناگوار و تلخ دانست.
اين شاعر همچنين گفت: پرنگ از آن جمله غزل پردازاني است كه او را جزو آخرين هاي نئوكلاسيك مي توان نام برد. با توجه به پشتوانه  عظيمي كه از ادبيات گذشته داشت،  نگاهش به آينده بود و به تعبير اوكتاويو پاز، از اين جهت بزرگ و نامدار بود كه پا بر دوش بزرگان نهاده بود.
به گفته  وي، پرنگ گذشته را مي شناخت و از پنجره  نو به آينده نگاه مي كرد كه آثارش مؤيد اين موضوع اند.

پيكر نوذر پرنگ فردا تشييع مي شود
011421.jpg
مراسم تشييع و خاكسپاري پيكر نوذر پرنگ صبح فردا برگزار مي شود.
طبق اعلام خانواده، پيكر اين شاعر و ترانه سرا كه عصر روز شنبه در كرج درگذشت، ساعت 10 روز چهارشنبه، 25مردادماه جاري از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه  هنرمندان بهشت زهرا (س) تشييع خواهد شد. پرنگ خود وصيت كرده تا در جوار علي تجويدي به خاك سپرده شود.

اليور استون مغلوب شب هاي تالاديگا شد
مهر: فيلم كمدي شب هاي تالاديگا با بازي ويل فرل براي دومين هفته پياپي صدرنشين جدول فروش آمريكاي شمالي شد و شكست بزرگي را براي مركز تجارت جهاني اليور استون رقم زد.
اين اثر كه شرح حال قهرمان مسابقات اتومبيلراني را در محوريت دارد، در كمال حيرت همگان به فروش 23 ميليون دلاري در آمريكا و كانادا دست يافت و به منزله اثري موفق در كارنامه هنري كارگردانش آدام مكي ثبت شد. شب هاي تالاديگا در اولين هفته اكران 47 ميليون دلار فروخت و شگفتي آفرين شد. در پي موفقيت اين اثر جايگاه دوم جدول فروش به فيلم عمل كردن رسيد. اين اثر كه تلاش دو فرد براي دستيابي به روياهايشان را روايت مي كند در گيشه با فروش 21 ميليون دلاري مواجه شد. چنينگ تاتوم و جنا ديوان بازيگران تازه كاري هستند كه در اين فيلم به نقش آفريني پرداختند.در اين بين فروش فيلم مركز تجارت جهاني بسيار نااميدكننده بود. اين اثر در افتتاحيه به فروش 19 ميليون دلاري قناعت كرد و به جايگاه سوم جدول فروش دست يافت. اين در حالي است كه كارشناسان سينما معتقدند فيلم جديد اليور استون به مراتب از ساير آثار به نمايش درآمده برتر است.

پرواز پرنده استيون گولد به دنياي سينما
011433.jpg
گروه ادب و هنر- قصه كتاب پرخواننده پرنده تبديل به فيلم سينمايي مي شود. نوشته علمي- خيالي و دلهره آور استيون گولد بعد از موفقيت عظيم خود در دنياي ادبيات، قصد تسخير پرده سينماها را دارد.
به نوشته خبرگزاري رويتر، تهيه كنندگان فيلم مي گويند در صورت موفقيت خوب مالي پرنده آن را تبديل به يك مجموعه فيلم سينمايي- مثل سوپرمن و بتمن - خواهند كرد. هيدن كريستنسن بازيگر نقش لوك اسكاي واكر جنگ هاي ستاره اي 4 و 5 و 6 نقش اصلي پرنده را بازي مي كند. او جايگزين تام استريج شده است كه به دليل اختلاف با تهيه كنندگان از كار كناره گرفت.در فيلم كريستنسن نقش جواني را دارد كه متوجه قدرت عجيب و غريب خود مي شود. او مي تواند از فاصله هاي بلند بپرد و به نوعي پرواز كند. اين قدرت به وي امكان مي دهد كه يك سري كارهاي غيرممكن را انجام دهد. وي تصميم مي گيرد با بهره گيري از اين قدرت از آدم خبيثي كه مادرش را به قتل رسانده انتقام بگيرد.هزينه توليد فيلم 100 ميليون دلار برآورد شده است. قرار بود فيلم برداري فيلم تابستان امسال شروع شود، اما مشكلات مربوط به انتخاب بازيگر نقش اصلي فيلم، توليد آن را به تعويق انداخت. ساموئل ال جكسن در فيلم نقش ماموري را دارد كه مي خواهد جوان پرنده را شناسايي و پيدا كند.

خلق بزرگ ترين نقاشي جهان در سوئد
011439.jpg
ايسنا: ديويد آبرگ ، بزرگترين تابلوي نقاشي دنيا به مساحت  ۲۴۰ هزار متر مربع را پرده برداري خواهد كرد.
اين هنرمند سوئدي اعلام كرد كه براي تكميل شاهكار هنري خود به نام مام زمين ،  ۲۷۲ ماه ( ۲‎/۲۱ سال) وقت گذاشته است و همچنين براي رنگ آميزي اين اثر از  ۱۰۰ تن رنگ استفاده كرده است. دفتر ركوردهاي گينس جهان در لندن نيز تأييد كرد كه اين اثر بزرگ ترين تابلوي نقاشي جهان است كه تنها توسط يك هنرمند ترسيم شده است و اندازه آن دو برابر نقاشي ركورددار قبلي است. نقاشي آبرگ، زني را نشان مي دهد كه يك نشان صلح به دست دارد. آبرگ به آسوشيتدپرس گفت: ايده اصلي من از اين نقاشي تبليغ و برقراري صلح جهاني بود. وي اثر هنري خود را در ماه ژوئن (ماه گذشته ميلادي) تكميل كرد و هفته گذشته نيز نام خود را وارد كتاب ركوردهاي گينس كرد.
براساس اعلام گينس، ركورد قبلي بزرگ ترين اثر نقاشي جهان مربوط به نقاشي  ۱۲ هزار و  ۴۲۰ متر مربعي اريك واگ ، هنرمند كانادايي بود. اين اثر با نام قهرمان در موزه هنر شمال كارولينا به نمايش درآمد.

موفقيت كودكان نقاش ايراني در بنگلادش
گروه ادب و هنر-  نقاشي هاي شش كودك هنرمند ايراني موفق به كسب ديپلم افتخار چهارمين مسابقه دوسالانه بين المللي نقاشي بنگلادش شد.
روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اعلام كرد اين مسابقه با موضوع آزاد در شش گروه سني براي كودكان و نوجوانان پنج تا 18ساله برگزار شد و در آن 16203 نقاشي از 33 كشور جهان شركت داده شده بود.در اين ميان شش كودك عضو مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون در تهران به نام هاي اميداحسان عليزاده، سبحان زعيم كهن و علي شجاعي (6ساله)، دنيا صبوري و مليكا ربيعي(7 ساله) و ريحانه عظيم اوغلي(10ساله) موفق شدند ديپلم افتخار اين رقابت هنري را كسب كنند.

به دنبال موفقيت انسان ميمون نما
هندي ها به انيميشن سازي روي آورده اند
011436.jpg
گروه ادب و هنر صنعت انيميشن سازي در هند رونق مي گيرد. موفقيت عظيم مالي انيميشن هانومن (انسان ميمون نما) در سال گذشته ميلادي، هنرمندان هندي را در زمينه توليد فيلم هاي انيميشن به تكاپو انداخته است.
به نوشته سايت اينديا اف ام، جايا نتيلال  گارا تهيه كننده سرشناس سينماي اين كشور آسيايي انيميشن كريشنا را توليد مي كند. قصه اين فيلم درباره لرد كريشنا چهره اسطوره اي و مذهبي تاريخ هند است.
گادا مي گويد: از آن جا كه سنت انيميشن سازي هند در مراحل اوليه خود قرار دارد و هنوز نتوانسته انبوه تماشاگران را جذب خود كند، هنرمندان هندي ترجيح مي دهند كه براي انيميشن هاي خود به سراغ افسانه هاي كهن و تاريخي هند بروند. به دليل آشنايي كامل مردم با اين اسطوره ها، مي توان پيش بيني كرد كه محصولات انيميشن هندي با استقبال وسيع تماشاگران روبه رو شوند. هانومن هم بر اساس شخصيت يكي از اسطوره هاي كهن هندي ساخته شد.

اخبار كوتاه
حضور سه فيلم ايراني در ادينبورگ
شصتمين دوره جشنواره فيلم ادينبورگ از 14 اوت (23 مرداد ماه) در كشور بريتانيا گشايش مي يابد. در اين فستيوال كه به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت، سه فيلم زمستان است (رفيع پيتز)، كمدي سياه ، چند كيلو خرما براي مراسم تدفين (سامان سالور) و آواي بم (محصول ايران و هلند) به نمايش در خواهد آمد.
ادبيات بايد معنويات را تقويت كند
نماينده  مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي خواستار به كارگيري هنر شعر و ادب در جهت تقويت ارتباط بيشتر نسل جوان با معنويات و خداپرستي شد. محمدحسين فرهنگي كه در بيست وچهارمين جشنواره كشوري مطالعه، تحقيق و شعر و داستان نويسي دانش آموزان سراسر كشور در تبريز سخن مي گفت، اظهار اميدواري كرد تا برگزاري اين جشنواره نقطه آغازي براي توسعه هنر و ادبيات در سطحي گسترده در مدرسه هاي كشور باشد.
پوستر فيلم هاي سينمايي در موزه سينما
011490.jpg
نخستين نمايشگاه گزيده پوسترهاي فيلم هاي سينماي ايران در موزه سينما، برپا شد. اين نمايشگاه شامل پوستر فيلم هاي توليد شده بين سال هاي  ۱۳۵۷ تا  ۱۳۶۷ (دهه اول پس از پيروزي انقلاب) است.
جشنواره سراسري تئاتر بسيج در مشهد
هفتمين جشنواره سراسري تئاتر بسيج از 18 تا 24 آبان ماه در شهر مقدس مشهد برگزار مي شود.
براي انتخاب آثار اين جشنواره، ابتدا سي جشنواره استاني تئاتر بسيج به همت معاونت فرهنگي و پرورشي نيروي مقاومت بسيج در 30 استان برگزار مي شود و برگزيدگان جشنواره هاي استاني به مرحله سراسري راه مي يابند. نمايش هاي برگزيده براي راهيابي به جشنواره سراسري توسط كميته داوران مورد ارزيابي و ارزشيابي نهايي قرار مي گيرند و سپس به بخش مسابقه هفتمين جشنواره سراسري تئاتر بسيج معرفي مي شوند.
تقدير از كيارستمي در جشنواره لوكارنو
برگزاركنندگان پنجاه و نهمين دوره از رقابت هاي بين المللي فيلم لوكارنو از عباس كيارستمي به عنوان بزرگ ترين كارگردان معاصر ايران تقدير به عمل آوردند.برگزاركنندگان جشنواره لوكارنو به منظور تقدير از عباس كيارستمي- كارگردان كشورمان- ضمن اهداي يوزپلنگ افتخاري ، وي را يكي از برجسته ترين هاي عرصه فيلمسازي ناميدند.
كيارستمي كه سال 1997براي فيلم طعم گيلاس برنده جايزه نخل طلايي جشنواره كن شد، سال 1989 نيز براي فيلم خانه دوست كجاست برنده يوزپلنگ نقره اي جشنواره لوكارنو شده بود.
نمايشگاه بين المللي كاريكاتور هولوكاست
مراسم افتتاحيه نمايشگاه بين المللي كاريكاتور هولوكاست از ساعت 17 تا 20 ديروز (دوشنبه) با حضور مسئولان و هنرمندان عرصه تجسمي در موزه هنرهاي معاصر فلسطين برگزار  شد. از بين آثار رسيده به نمايشگاه 293 اثر از ايران و 431 اثر از خارجي ها راي آوره اند. برزيل با 21، هند با 17، اندونزي با 15 و آمريكا با 13 كاريكاتور بيشترين شركت كننده را دارند. ارزيابي نيز در سه مرحله انجام شد و 204 اثر شايسته حضور در نمايشگاه هولوكاست شدند.قرار است به سه نفر اول به ترتيب دوازده، هشت و پنج هزار دلار به همراه لوح تقدير و تنديس اهدا شود. روزنامه همشهري و موزه هنرهاي معاصر نيز جوايز ويژه اي براي برندگان اين مسابقه در نظر گرفته اند.
هنرمندان حامي لبنان تنديس مي گيرند
خانه هنرمندان ايران در جشن سالانه خود در بهمن ماه، تنديس صلح و دوستي مهرگان را براي حمايت از مردم مظلوم لبنان و فلسطين به هنرمندان رشته هاي مختلف هنري اهدا مي كند. تنديس مهرگان پيامد حمايت انجمن ها، خانه ها و گروههاي وابسته خانه هنرمندان ايران است كه در جهت صلح و دوستي و به منظور محكوم كردن حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي به مردم مظلوم و ستمديده لبنان و فلسطين به هنرمندان كشورمان اهداء خواهد شد.
سگ ولگرد هدايت در آمريكا
كتاب سگ ولگرد صادق هدايت هم به جمع آثار فارسي پيوست كه در آمريكا به صورت گويا منتشر مي شوند. سگ ولگرد طي چند روز آينده به همراه مجموعه  كامل شعرهاي فروغ فرخزاد به شكل كتاب گويا منتشر خواهد شد. موسسه نشر كتاب گويا كه توسط يك ايراني در آمريكا اداره مي شود، پيش تر آثاري را از ادبيات فارسي از جمله سووشون ژژ}ژ سيمين دانشور و مجموعه آثار سعيد عباسپور }ژبه صورت كتاب گويا منتشر كرده است. انتشار رستم صولتان ايرج پزشكزاد نيز در اين موسسه در دست انجام است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |