سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
۹۰ درصد رفتارهاي اجتماعي، اخلاقي و فرهنگي در جامعه با بحران مسكن ارتباط دارد
۱۲۰هزار ايثارگر در صف تسهيلات مسكن قرار دارند
گروه اجتماعي - معاون رئيس جمهوري و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: هم اكنون ۱۲۰ هزار ايثارگر در صف نيازمندان مسكن قرار دارند.
حسين دهقان با اشاره به اين كه از ابتداي جنگ تحميلي تا به امروز ۱۲۰ هزار تسهيلات مسكن در اختيار ايثارگران قرار گرفته است، افزود: تسهيلات مسكن بايد طي دو سال در اختيار ايثارگران واجد شرايط قرار گيرد.
وي نقش ايثارگران را در تامين مسكن، مشاركتي دانست و گفت: معضل اقتصادي در ساخت و ساز نبايد در ميزان مشاركت جانبازان براي تهيه مسكن تاثيرگذار باشد.
معاون رئيس جمهوري با بيان اين كه روشهاي گذشته در مديريت منابع براي حل مشكل مسكن كارآمد نيست،افزود: خانه هاي ساخته شده براي جانبازان از نظر رفاهي، بهداشتي و محيطي مناسب نيست.
در ادامه اين مراسم، مهدي اميني، معاون عمران و مسكن بنياد با اشاره به اين كه ۷۰ درصد سبد مصرف خانوار به مسكن اختصاص دارد، گفت: ۹۰ درصد رفتارهاي اجتماعي، اخلاقي و فرهنگي در جامعه با بحران مسكن ارتباط دارد. وي ساخت مجتمع هاي فرهنگي و مراكز توانبخشي را از ديگر برنامه هاي ضروري دانست و گفت: براي استفاده از اعتبارات كلان در بخش عمران و مسكن بايد به جذب منابع مالي و دولتي بپردازيم.
اميني، زيست شهري جامعه امروز را براي حضور جانبازان نامناسب خواند و افزود: براي مناسب كردن محيط شهري بايد با رويكرد علمي به فرهنگ سازي بپردازيم. وي با تاكيد بر استفاده از نيروهاي تخصصي در اين معاونت اظهار كرد: مناسب سازي محيط در دو سطح زندگي شخصي و زيست شهري قابل بررسي است.
بانك اطلاعاتي ايثارگران
مدير كل اشتغال و خود اتكايي بنياد شهيد و امور ايثارگران از تشكيل بانك اطلاعاتي ايثارگران بيكار با مشخصات تحصيلي و استاني خبر داد.
به گزارش ايسنا، علي حيدر شيراوند با بيان اين مطلب افزود: تشكيل اين بانك در راستاي تسهيل در امر اشتغال ايثارگران است. وي با اشاره به اهميت طرح پنج ساله اشتغال ايثارگران، بر ضرورت سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار فرصت شغلي تاكيد كرد.
مدير كل اشتغال و خود اتكايي بنياد شهيد اضافه كرد: از ميان ۹۷ هزار ايثارگر جوياي كار، ۱۳ هزار و پانصد فرزند شهيد وجود دارند كه حدود ۴ هزار و ۷۰۰ نفر از آنها فارغ التحصيلان دانشگاه ها و ۳ هزار نفر دانشجو هستند و همچنين ۱۷ هزار فرزند شهيد دانش آموز در صف نيازمندان فرصت هاي شغلي قرار مي گيرند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: دستگاه هاي دولتي مي توانند با توجه به پراكندگي جغرافيايي، استعدادهاي مورد نياز خود را در قالب مجوزهاي استخدامي به بنياد شهيد و امور ايثارگران اعلام كنند.
شيراوند با بيان اين كه عملكرد اين نهاد در امر اشتغالزايي ايثارگران، به مجلس شوراي اسلامي و دولت اعلام مي شود، افزود: دستگاه ها طبق قانون موظف هستند حداقل ۲۰ درصد از نيروهاي استخدامي خود را از ميان ايثارگران انتخاب كنند.
مدير كل اشتغال و خود اتكايي بنياد شهيد تصريح كرد: در بخش خصوصي به كارفرماياني كه ايثارگران را با اولويت فرزندان شاهد از ۶ تا ۱۸ ماه استخدام كنند، تسهيلاتي همچون پرداخت ۵۰ تا ۷۰ درصد از حقوق آنها و نيز حق بيمه پنج ساله به كارفرمايان، ارايه مي شود.
وي با بيان اين كه پرداخت هزينه براي آموزش ايثارگران، خود نوعي سرمايه گذاري است ،گفت: به كارفرماياني كه ايثارگران را به مدت پنج سال استخدام كنند، وام ۵۰ ميليون ريالي با بازپرداخت ۹۰ ماهه اعطا مي شود.

زندانيان نيازمند با تاييد ستادهاي
ديه وام  قرض الحسنه مي گيرند
گروه اجتماعي- زندانيان نيازمندي كه به دليل جرائم غيرعمدي به پرداخت ديه محكوم شده اند، وام  قرض الحسنه دريافت مي كنند.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، هيات وزيران، آيين نامه اجرايي بند(۳۱) تبصره(۲) قانون بودجه سال ۸۵ را با موضوع اعطاي تسهيلات به زندانيان نيازمندي كه به دليل جرائم غيرعمدي به پرداخت ديه محكوم شده اند، تصويب كرد.
طبق اين آيين نامه هشت ماده اي، زندانيان نيازمند و محكومان آزاد با وثيقه كه به دليل جرائم غيرعمدي به پرداخت ديه محكوم شده اند و قادر به تأديه آن نيستند، با تأييد ستادهاي ديه، تسهيلات قرض الحسنه براي پرداخت دين خود دريافت مي كنند.
بر اساس ماده(۳) اين آيين نامه، وام  قرض الحسنه مذكور پس از تاييد ستادهاي ديه استاني از طريق اجراي احكام دادگستري  ها و سيستم بانكي به شاكي خصوصي پرداخت مي شود.
طبق ماده(۵) آيين نامه، رانندگاني كه به علت شرب خمر يا استفاده از مواد مخدر و داروهاي روانگردان تصادف كرده يا پس از تصادف، مصدوم را به حال خود رها نموده اند، مشمول اين كمك ها نمي شوند.

آمپول نورجزيك غيرمجاز است
فارس: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص مصرف آمپول نورجزيك (نورجيزك) به شهروندان هشدار داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، آمپول نورجزيك محتوي مرفين و نوعي كورتيكوستروئيد است و مصرف آن موجب افزايش وزن و فشارخون، ورم  اندام ها، تجمع چربي در پشت گردن و آكنه مي شود.
همچنين وابستگي شديد دارويي را نيز به همراه دارد. گفتني است اين آمپول تا به حال موجب بستري شدن چند بيمار در بيمارستان شده كه در بررسي  پاراكلينيكي اين بيماران، ابتلا به كبد چرب و افزايش آنزيم هاي كبدي ديده شده است.

خدمات پرستاري همه بخش ها تعرفه گذاري مي شود
فارس:بر اساس تغييراتي كه در طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري انجام شده تعرفه گذاري خدمات پرستاران در همه بخشهاي دولتي، خصوصي، نيروهاي مسلح، تامين اجتماعي و خيريه انجام مي شود و پرداخت كارانه نيز بر اساس آن خواهد بود.
غضنفر ميرزابيگي رئيس كل سازمان نظام پرستاري كشور اعلام كرد:جلسه شور دوم طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري در كميسيون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد و تقريبا همه پيشنهادهاي سازمان نظام پرستاري به تصويب اين كميسيون رسيد و مهمترين پيشنهاد مصوب لحاظ شدن تعرفه هاي خدمات پرستاري براي همه پرستاران بخشهاي دولتي، خصوصي، نيروهاي مسلح و خيريه بود كه به اين ترتيب براي اولين بار است كه قانوني براي پرستاران در همه بخشهاي مختلف به تصويب مي رسد. وي افزود: شفافيت در تعيين شمول اجراي قانون، منجر به موفقيت آن در اجرا مي شود و با توافقي كه در اين جلسه انجام شد قرار شد از اين پس هر قانوني كه براي پرستاران تصويب مي شود همه پرستاران دولتي و غير دولتي را شامل شود و كاملا شفاف باشد تا در اجراي آن مشكلي به وجود نيايد. ميرزابيگي گفت: بر اساس طرح تعرفه گذاري خدمات پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مطابق ماده يك قانون تشكيلات اين وزارتخانه بايد ضمن مشخص نمودن استاندارد و رسته خدمات پرستاري در بخشهاي دولتي، غير دولتي، نيروهاي مسلح و خيريه خدمات پرستاران اين بخشها را همانند ساير خدمات درمان سرپايي و بستري تعرفه گذاري كند و كارانه ارائه دهندگان خدمات در همه اين بخشها نيز بر اساس تعرفه هاي تعيين شده خواهد بود.

اهداي عضو به دنبال مرگ مغزي تأثيري
بر افسردگي بستگان ندارد
ايسنا:اهداي  عضو پس از مرگ  مغزي، بر ميزان افسردگي بعدي و سير سوگواري بستگان فوت  شده تأثيري ندارد.
«سيد اميرحسين توكلي» در اين خصوص مي گويد: زنده بودن شماري از اعضاي بدن فرد فوت شده به دليل مرگ مغزي، شايد خانواده وي را در پذيرش فوت و گذر از مرحله انكار سوگ دچار مشكل كند؛ از اين رو پژوهشي با هدف مقايسه افسردگي در دو گروه بستگان افراد دچار مرگ مغزي و افراد عادي و شاخص هاي رضايتمندي آنها از نظام درماني انجام شد.اين روانپزشك با اعلام يافته هاي خود اظهار مي دارد: در بين  ۴/۲۰ درصد افراد خانواده هاي اهداكننده و  
۳/۱۷ درصد افراد خانواده هاي غير اهداكننده افسردگي ديده شد، اما تفاوت اين دو از نظر آماري معني دار نبود؛ همچنين، مقايسه ميزان افسردگي والدين اهداكننده و والدين غير اهداكننده و همسران و فرزندان دو گروه تفاوت معني داري نشان نداد.

۵۰۰ تخت NICU در سال جاري راه اندازي مي شود
011463.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: با راه اندازي ۵۰۰ تخت ويژه NICU در سال جاري، نوزادان زودرس با وزن زير ۵۰۰ گرم نيز امكان زندگي پيدا كرده و اميد به زندگي در آنها افزايش مي يابد.
به گزارش همشهري، سيد مؤيد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت در يك نشست خبري با اشاره به اين كه در حال حاضر مرگ كودكان زير ۵ سال ايراني از ۲۲۱ به ۳۵ در هزار تولد زنده كاهش يافته است، بيان كرد: وضعيت سلامت ايرانيان در بين كشورهاي منطقه به جز بحرين و كويت از وضعيت مناسبي برخوردار است. اما اين در حالي است كه در ۱۵ سال اخير مرگ نوزادان ايراني كاهش نداشته است و سال ۸۴ با ۲۰ هزار مرگ نوزاد با علت بيماري هاي ژنتيكي و نبود NICU مواجه بوديم.
وي در ادامه از راه اندازي ۵۰۰ تخت NICU در سال ۸۵ در قالب نظام سطح بندي و اجراي سيستم ارجاع نوزادان خبر داد و گفت: از سياست هاي وزارت بهداشت راه اندازي NICU در بيمارستان هايي با بخش زنان است،لذا در سال ۸۵ در تهران به صورت پايلوت در يكي از مراكز درماني اين خدمت راه اندازي شد.
همچنين ساماندهي تخت NICU در بيمارستانهايي كه زنان باردار پرخطر را بستري مي كند از ديگر برنامه ها خواهد بود.
به گفته وي، راه اندازي ۲۰۰ تخت ويژه تاكنون و راه اندازي ۳۰۰ تخت ويژه ديگر تا ۳ ماه آينده از برنامه هاي وزارت بهداشت است.
بر اساس اين گزارش، چنانچه جنين قبل از پايان هفته سي و هفتم حاملگي به دنيا آمد زودرس محسوب مي شود كه البته امروز با كمك دستگاه هاي پيشرفته NICU، اميد به زندگي اين نوزادان به حد قابل ملاحظه اي بالا رفته است به طوري كه حتي جنين هايي با وزن كمتر از ۵۰۰ گرم نيز امكان  زندگي دارند.
جعفري، متخصص بيماريهاي زنان و زايمان در خصوص تفاوت نوزاد زودرس با نارس گفت: وزن جنين در رحم مادران حامله هر هفته به صورت مشخصي افزايش مي يابد. به اين ترتيب چنانچه وزن نوزاد به دنيا آمده از وزن مشخص شده نرمال پايين تر باشد، نوزاد نارس ناميده مي شود كه به دليل به تكامل نرسيدن برخي اندام ها به خصوص قلب و نيز دريافت نكردن اكسيژن كافي و در نتيجه مشكلات تنفسي، فعاليت نامناسب كبد و... در بدو تولد با بيماريهاي مختلفي روبه رو مي شود.
بر اساس اين گزارش، مطلق، مدير كل اداره جمعيت و خانواده وزارت بهداشت از طراحي پروتكل سلامت مادر و نوزاد در كشور خبر داد و گفت: بررسي كاهش شنوايي نوزادان و غربالگري كم كاري تيروئيد، ايجاد NICU در نوزادان نارس، بستري در ROP بيماري (فاوسيم) و بررسي رتينو پاتي چشم از برنامه هاي اين اداره است.

با مردم
وام روستايي با شرايط دشوار
شرايط پرداخت وام هاي موسوم به وام زنجيره اي در استان گيلان دشوار است، زيرا شرط ارائه سند ملكي براي دريافت وام در روستاهايي كه اغلب زمين ها و خانه ها هنوز سند ندارند و بيشتر با قباله هاي معمولي خريد و فروش مي شوند، بسياري از كشاورزان را از دريافت وام محروم ساخته است. بهتر است در اين مورد تجديدنظر شود.
آقاي حسن نژاد- روستاي ميان بر
تشكر و يك پيشنهاد
ضمن تشكر از فعاليت ها و خدمات شركت واحد اتوبوسراني و رانندگان زحمتكش آن، پيشنهاد مي كنم براي تامين نياز مردم در غرب تهران، از ميدان پونك به تجريش نيز خط اتوبوسراني داير شود.
آقاي نصرتي- تهران
هزينه ها را نمي پردازد
سازمان بيمه تكميلي بازنشستگان با وجود افزايش نرخ بيمه تكميلي، هزينه هاي مربوط به آزمايش خون، عكس و همچنين تفاوت مراكز هسته اي ايزوتوپ را كه در سال جديد افزايش يافته، پرداخت نمي كند.
آقاي متين پور- تهران
براي راهنمايي مراجعان
بهتر است طبق بخشنامه رسمي دولت، كليه وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي در طبقه همكف يا ورودي اصلي، راهنمايي همراه با وظايف هر بخش را در معرض ديد مراجعان قرار بدهند تا مردم دچار سرگرداني نشوند.
آقاي براتي- تهران
وام مستاجران و...
موضوع وام ۳۵ ميليون ريالي براي مستاجران ظاهراً از مرحله حرف و بحث فراتر نرفت يا نصيب عده كمي شد، چون به عنوان متقاضي اين وام از مدتها پيش اقدام كردم، اما هنوز به نتيجه نرسيده ام.
خانم سليماني- تهران
خطر در كمين عابران
خيابان ها و گذرگاه هاي تهران در مواقعي كه گرفتار ترافيك سنگين نيست، براي رفت و آمد عابران پياده به ويژه كودكان و كهنسالان به علت شتاب و سرعت زياد خودروها خطرناك مي باشد، با توجه به تجارب ديگر كشورها براي حل اين معضل از راه هاي فني بايد چاره جويي شود.
آقاي باوندي- تهران
فعاليت مزاحم
ايجاد صنايع مزاحم و آلاينده در داخل محدوده هاي مسكوني شهر، ممنوع است، اما در كوچه عنصري واقع در خيابان ابوريحان- منطقه ۱۱ يك آشپزخانه صنعتي با فعاليت شبانه روزي، براي همسايگان مشكلات زيادي ايجاد كرده است اين عمل خلاف مقررات بايد متوقف شود.
آقاي ابراهيم زاده- تهران
كمبودهاي يك شهرك
شهرك امامزاده باقر واقع در جاده ساوه- شهر گلستان از آب آشاميدني سالم برخوردار نيست.
خيابان هاي اين شهرك آسفالت ندارد. نامگذاري خيابان ها انجام نشده و به همين علت، نامه ها و بسته هاي پستي با مشكلات زياد به دست مردم مي رسد.
آقاي بختياري- تهران
خاموشي داريم
منطقه مسكوني واقع در انتهاي بلوار فردوس- بعد از تقاطع آسيا به طور مكرر با قطع برق روبه روست. خاموشي ها در تابستان بيشتر رخ مي دهد.
آقاي نقدي- تهران
اتقاضاي وام ازدواج
تقاضا دارم در صورت امكان جواناني كه در سال ۱۳۸۴ ازدواج كرده اند، از تسهيلات وام ازدواج صندوق مهررضا(ع) برخوردار شوند.
آقاي اسدي- تهران
نياز مستمري بگيران
ترميم حقوق مستمري بگيراني كه مجموع دريافتي آنها ۱۴۰ هزار تومان در ماه مي باشد، الزامي است تا بتوانند از عهده هزينه هاي زندگي برآيند.
خانم سادات- تهران
ترافيك سنگين پل مارليك
پل مارليك در كرج در اغلب ساعات روز زير ترافيك بسيار سنگين قرار دارد و مردم زماني طولاني در اين ترافيك معطل مي شوند. براي حل معضل موجود بايد چاره اي انديشيده شود.
آقاي نظري- كرج
تجمع معتادان در پارك
با تعطيل شدن مركز ترك اعتياد در خيابان نواب، معتادان در پارك واقع در روبه روي مركز تعطيل شده جمع مي شوند كه ضمن مزاحمت، براي كودكان و نوجوانان بسيار زيانبار است. براي اين مشكل بايد راه حلي در نظر گرفته شود.
يوسف دلخوش- تهران

نخستين جلسه كميسيون آموزش و پژوهش
جوانان برگزار شد
گروه اجتماعي- نخستين جلسه كميسيون آموزش و پژوهش جوانان از سوي شوراي عالي جوانان در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان در نخستين جلسه كميسيون آموزش و پژوهش جوانان كه با رياست خرمشاد برگزار شد، اسحاقي معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان گزارشي از وضعيت مراكز و رشته هاي مطالعاتي جوانان ارائه كرد.
اسحاقي با بيان شكاف موجود بين سياستگذاري و پژوهش در امور جوانان از تدوين برنامه ساماندهي مطالعات و تحقيقات جوانان و ارائه آن به كميسيون آموزش و پژوهش خبر داد و افزود: مطالعات و تحقيقات جوانان در كشور، حوزه اي نوپا است و از اين رو به همكاري دستگاه هاي مرتبط و هدايت منابع به سمت پژوهش هاي جوانان نياز دارد.
در ادامه نخستين جلسه كميسيون آموزش و پژوهش جوانان،خرمشاد معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، ابعاد چهارگانه آموزش و پژوهش جوانان را تبيين كرد و با اعلام آمادگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در راه اندازي رشته هاي بين رشته اي اظهار داشت: راه اندازي پژوهشكده ها، همكاري با انجمن هاي علمي و انجام مطالعات تطبيقي، زمينه هاي مناسب براي جبران كمبود منابع تحقيقاتي جوانان هستند. همچنين رئيس كميسيون آموزش و پژوهش جوانان از جايگزيني درس مهارتهاي زندگي با درس تنظيم خانواده در دانشگاه ها خبر داد.
كميسيون آموزش و پژوهش توسط دبيرخانه شوراي عالي جوانان در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برگزار مي شود و در نخستين جلسه اين كميسيون نمايندگاني از سازمان ملي جوانان، وزارت آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهي، دانشگاه آزاد اسلامي، وزارت كار و امور اجتماعي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، مركز امور زنان و خانواده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت دادگستري و جمعيت هلال احمر حضور داشتند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |