سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله و سلم مي فرمايد:
بهترين جهاد آن است كه كسي روزآغاز كند ودر انديشه ظلم كسي نباشد.
(كنزالعمال ،ج ۴ ،ص ۳۰۷ ،ح ۱۰۶۳۶)
امروز با حافظ
احوال گل به بلبل دستان سرا بگو
اي پيك راستان خبر يار ما بگو
با اين گدا، حكايت آن پادشا بگو
بر اين فقير، نامه آن محتشم بخوان
آب و هوا
011550.jpg

عكس روز
011556.jpg
عكس : همشهري / گلناز بهشتي
جشنواره غذاهاي ايراني تا پايان هفته جاري در پارك پرديسان تهران برقرار است.

در شهر چه خبر
سيمان ارزان شد
گويا راه اندازي پروژه يك ميليون تني سيمان در كارخانه فيروزكوه روي قيمت هاي بازار مصالح ساختماني تاثير گذاشته است. فقط در بازار سياه سيمان قيمت  اين محصول تا ۳۰درصد كاهش داشت. در حال حاضر متوسط قيمت بازار سياه سيمان در تهران (پاكتي و فله، تيپ يك و دو) به تني ۷۰ هزار تومان رسيده است. اما با وجود افزايش قيمت سيمان در بازار سياه، قيمت مصوب سيمان در كارخانه ها همچنان ثابت است.

ثبات بازار برنج
قيمت برنج كه نسبت به ماه گذشته اندكي گران تر شده است، نسبت به هفته گذشته تغيير محسوسي نداشت. برنج وارداتي غيرتايلندي ۶/۳ درصد گران تر از هفته مشابه ماه پيش عرضه مي شود اما طي هفته گذشته به طور تقريبي درصد تغييرات روي صفر ثابت مانده است. اين ثبات قيمت در حالي روي مي دهد كه بازاريان چهار راه مولوي پيش بيني مي كردند كاهش قيمت برنج در مازندران به دنبال آغاز فصل برداشت هيچ تاثيري روي قيمت بازار تهران نداشته باشد تا حال اين پيش بيني درست از آب درآمده است. در حال حاضر هر كيلو برنج وارداتي تايلندي ۴ هزار و چهارصد و ده ريال، برنج وارداتي غيرتايلندي ۷ هزار و دويست و هشتاد ريال و برنج درجه يك داخله ۱۵ هزار و چهارصد و سي ريال و درجه ۲ داخله ۹ هزار و پانصد و شصت ريال عرضه مي شود.

يارانه بافت هاي فرسوده
خريداران و سازندگان واحدهاي مسكوني در سطح مناطق وبافت هاي فرسوده از ديروز شمارش معكوس را آغاز كردند. اين شمارش معكوس به انگيزه دريافت يارانه سود تسهيلات بانكي به عامليت بانك مسكن صورت گرفت. بر اين اساس يارانه مورد نظر در كلانشهرها بين ۵.۳ تا ۵ درصد ، شهرهاي با جمعيت بالاي ۵۰۰ هزار نفر ۵.۴ تا ۶ درصد ، شهرهاي بين ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعيت ۵.۶ تا ۸ درصد و شهرهاي زير ۲۰۰ هزار نفر از ۹ تا ۱۲درصد خواهد بود.
الگوي مسكن در قالب اين طرح براي شهرهاي زير ۲۰۰ هزار نفر يكصد متر، در شهرهاي ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعيت ۹۰ متر و در مابقي شهرها ۷۵ متر است و سقف تسهيلات متناسب با شرايط بانك خواهد بود.
اين رقم براي شهرهاي بزرگ به ازاي هر متر ۱۱۰ هزار تومان و در شهرهاي كوچك ۹۰ هزار تومان است. تخفيف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدي عوارض صدور پروانه و تراكم منظور شده در طرحهاي بهسازي و عدم پرداخت مجدد وجه در قبال خدمات شهري نظير امتيازات آب ، برق و گاز نيز از جمله ديگر مزايا براي سازندگان در بافتهاي فرسوده معرفي شده است.

باغچه هزار گل صلوات
خبر رسيده فرهنگسراي ملل همزمان با مبعث پيامبر اسلام (ص) نمايشگاه هزار گل صلوات را برگزار
مي كند.
در اين نمايشگاه كه تا روز ۳۱ مردادماه جاري در نگارخانه فرهنگسراي ملل و به طور همزمان در ۱۳ مركز ديگر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود ۳۰ اثر از آثار برگزيده عظيم فلاح با موضوع هزار صلوات با روشهاي خوشنويسي، تايپوگرافي و خط و نقاشي به نمايش درخواهد آمد.

آلودگي هواي تهران
011553.jpg

تلويزيون
011583.jpg

سينما
كافه ستاره
كارگردان: سامان مقدم
بازيگران: افسانه بايگان، رؤيا تيموريان، هانيه توسلي، حامد بهداد، پژمان بازغي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا، فرهنگ، آسيا، المپيا، ايران، پيروزي، فردوسي، شاهد، عصر جديد، سپيده، شقايق، گلريز، ناهيد، جوان، قيام، پارس، كانون، قدس
خلاصه داستان: يك كافه در جنوب شهر و روايتهاي مختلف از زندگي سه زن

فرهنگسرا
ضيافت ني
فرهنگسراي بانو نمايشگاهي از آثار خوشنويسي تا ۳۰ مرداد ماه در نگارخانه فرهنگسرا داير كرده است. در اين نمايشگاه كه ضيافت ني نام دارد ۳۰ اثر خوشنويسي با تكنيك خط شكسته و با موضوعات آيات قرآني ارائه شده است.علاقمندان جهت بازديد مي توانند طي روزهاي ذكر شده از ساعت ۱۰ الي ۱۹ به نشاني وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، مراجعه نمايند.

در حاشيه خبرها
از دست بچه هايتان كلافه شده ايد؟
امير بهادري نژاد: تعطيلي مدارس در فصل تابستان هر چند براي دانش آموزان خوشايند است اما آغاز مشكلات تازه براي والدين به شمار مي آيد. البته در چند هفته اول تابستان والدين اين مشكل را چندان احساس نمي كنند اما به تدريج به يك بحران تبديل مي شود. در اين شرايط پدر و مادرها از خود سئوال مي كنند كه بحران تعطيلي مدارس فرزندان خود را بايد چگونه حل و فصل كنند. شايد عمل به توصيه هاي ذيل شما را از اين بحران آزار دهنده نجات بدهد و كمتر كلافه شويد:
مشكلات تابستاني مادران:
معلق بودن ميان كار خارج از خانه و نگهداري فرزندان، افزايش كار خانه و آشپزي، پرداخت هزينه بيشتر براي كلاس هاي تابستاني فرزندان و وقت نگذاشتن براي خود و همسرشان.
مادران چه بايد بكنند؟
* يك روز در هفته فرزندان يكي از دوستانتان را نگهداري كنيد و هفته بعد دوست شما از فرزندانتان مراقبت كند.
* هر هفته يك شب همراه همسر خود به رستوران برويد.
* هر روز در زمان مشخصي به نظافت خانه بپردازيد. اين ساعت را پس از هماهنگي با بچه ها و همسرتان تعيين كنيد.
* سعي نكنيد براي هر دقيقه از زندگي بچه ها برنامه ريزي كنيد. آنها به چنين چيزي نياز ندارند.
* به بچه ها طرز تهيه غذاهاي پايه و ساده مانند سالاد را آموزش بدهيد. آنها از اين كار لذت خواهند برد.
* بچه ها به وقت شما بيشتر از پولي كه برايشان هزينه مي كنيد نياز دارند.
مشكلات تابستاني پدران:
مرخصي گرفتن از محل كار و مشاركت در نگهداري فرزندان ، شلوغي و پر سروصدا بودن خانه ،مشاركت بيشتر در نگهداري از فرزندان در تعطيلات آخر هفته و پس از بازگشت به منزل ،افزايش هزينه هاي منزل ،صرف كردن وقت كمتري با همسر به دليل خستگي
پدران چه بايد بكنند؟
* مثبت فكر كنيد. بايد بپذيريد كه در تابستان بچه هاي خود را بيشتر مي بينيد چون آنها ديرتر مي خوابند.
* تمام توان خود را براي فرزندان خرج كنيد. مثلا شب ها برايشان كباب درست كنيد و يا مسابقات خانوادگي ترتيب بدهيد.
* به بچه ها تفريحات و بازيهاي ارزانقيمت مانند برپايي كمپ در باغچه آموزش بدهيد.
* براي افزايش زمان بازي با بچه ها ،شرط تعيين كنيد. مثلا شرط كنيد اگر در امور خانه مشاركت كنند هر روز ۵ دقيقه بيشتر با آنها بازي خواهيد كرد.

راه اندازي فرهنگسراي خاتم
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران فرهنگسراي خاتم (ص) را همزمان با عيد مبعث افتتاح مي كند.
اين فرهنگسرا در سال پيامبر اعظم (ص) با هدف استفاده از ظرفيت هاي فرهنگي، اجتماعي و اعتقادي مراكزي از قبيل دانشگاه ها، مساجد، هيأت هاي مذهبي و تشكل هاي مردم نهاد در جهت اجراي برنامه هاي متنوع با موضوع نبي اكرم(ص) آغاز به كار مي كند.

طلا، سكه و ارز
011580.jpg

بازار
تأييد و تكذيب پيش  ثبت نام
011577.jpg
تأييد و تكذيب هاي بازار خودرو در مورد آغاز پيش ثبت نام خودروي ال ۹۰ بسياري از متقاضيان را طي دو روز گذشته دچار سردرگمي كرده است. در حالي كه خبر آغاز پيش ثبت نام در نمايندگي هاي مجاز سايپا در سطح شهر پيچيده بود شركت سايپا اين خبر را تكذيب كرد. شركت مذكور هرگونه پيش فروش را مستلزم صدور مجوز وزارت صنايع و سازمان گسترش و نوسازي صنايع كرد.
هنوز چند ساعتي از انتشار تكذيبيه سايپا نگذشته بود كه خبرگزاري فارس عكس هايي را از فرم پيش فروش نمايندگي ها روي تلكس خبري گذاشت. حال وضعيت اين رد و بدل ها طي روزهاي آينده بيشتر مشخص مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فقر
پسرك در حالي كه گاري دستي اش را هل مي داد، داد مي زد: «نون خشكيه... نون خشك...» در ميان فريادهايش، صداي شكمش را شنيد كه از فرط گرسنگي به قار و قور افتاده بود. به سمت خانه اي كه بوي غذايي لذيذ از آن به مشامش مي رسيد رفت. تكه اي نان از گاري اش برداشت و با حرص و ولع شروع به خوردن كرد.
زهرا آخوندي

گشتي در دنياي خبرها
زنان ثروتمند
لندن: تعداد ميليونرهاي انگليس تا سال ۲۰۲۰ احتمالا چهار برابر خواهد شد و جالب اينكه بيش از نيمي از آنها خانم خواهند بود. اما به چه دليل تعداد زنان ثروتمند در حال افزايش است. به گفته كارشناسان اقتصادي طول عمر بيشتر خانم ها نسبت به مردان و همچنين سرمايه گذاري آنان در بورس علت اصلي اين افزايش است. با توجه به اينكه طي چند سال اخير ارزش سهام در بورس افزايش يافته به همين دليل سهامداران زن درآمد بيشتري كسب كرده اند. از سوي ديگر از عوامل افزايش ميزان ثروت زنان پول زيادي است كه پس از طلاق گرفتن از همسرشان نصيب آنها مي شود.
در جستجوي گربه
پاريس: پليس در شمال فرانسه براي به دام انداختن يك گربه بسيار بزرگ به حالت آماده باش درآمده است. در پي گزارش هاي مردمي مبني بر وجود يك گربه به طول ۲/۱ متر در سواحل اين كشور پليس ۸۰ نيروي خود را به حالت آماده باش درآورد و با هلي كوپتر به جستجوي اين حيوان پرداخت. البته تا كنون اين جستجوها براي دستگيري گربه سياه نتيجه اي در بر نداشته است.
روز ملي هندوانه
عشق آباد: دومين يكشنبه از ماه آگوست هر سال روز ملي هندوانه در كشور تركمنستان است كه مردم اين كشور و مقامات دولتي با برگزاري مراسم مختلف اين روز را گرامي مي دارند. امسال نيز نيازوف رئيس جمهوري اين كشور به مناسبت روز ملي هندوانه پيام صادر كرد. در كشور تركمنستان در حدود ۲۰۰ نوع مختلف هندوانه پرورش داده مي شود كه وزن اين هندوانه ها بين ۵۰ گرم تا ۱۸ كيلوگرم متغير است. همچنين در اين روز جشنواره هاي مختلفي با موضوع هندوانه در سراسر اين كشور برگزار شد و چادرهاي سيار بين مردم، هندوانه رايگان توزيع كردند.
ممنوعيت نمايش كارتون خارجي
پكن: از دو هفته ديگر نمايش كارتون هاي خارجي در تلويزيون چين از ساعت ۵تا ۸ بعدازظهر ممنوع خواهد شد. با آنكه اين محدوديت به صورت رسمي اعلام نشده اما روزنامه هاي اين كشور از اجراي آن خبر داده اند. با توجه به اينكه كارتون هاي خارجي در ميان ۲۵۰ ميليون نفر كودك چيني بسيار پرطرفدار هستند و استوديو هاي كارتون سازي اين كشور توانايي رقابت با همتايان خارجي خود را ندارند در آستانه ورشكستگي قرار گرفته اند.
كشور بي دندان
011559.jpg
ريودوژانيرو: تصويري كه مشاهده مي كنيد متعلق به سه مرد برزيلي است كه با مشكل دهان و دندان روبه رو هستند. جالب است بدانيد كه دولت برزيل قصد اجراي برنامه اي با عنوان« برزيل خندان» را دارد كه هدف از اجراي اين برنامه بهبود وضعيت بهداشت دهان و دندان مردم اين كشور است. گفتني است ۲۰ درصد مردم اين كشور دندان ندارند۱۳، درصد افراد بزرگسال در عمر خود به دندانپزشك مراجعه نكرده اند و ۴۵ درصد مردم نيز دسترسي راحت و مداوم به مسواك ندارند.
خمير دندان تبليغي
كاراكاس: شوراي نظارت بر انتخابات كشور ونزوئلا پرونده يك كارخانه توليدكننده خمير دندان را بررسي خواهد كرد. اتهام اين كارخانه تبليغ غير قانوني براي هوگو چاوز رئيس جمهوري اين كشور به منظور پيروزي در انتخابات آينده رياست جمهوري اين كشور است. شعار تبليغاتي هوگو چاوز «۱۰ ميليون رأي» است. به عبارتي ديگر رئيس جمهوري مدعي شده در انتخابات بعدي ۱۰ ميليون رأي كسب خواهد كرد. اما از چند روز قبل اين شركت توليد كننده خمير دندان روي جعبه محصولات خود شعار « ۱۰ ميليون خنده» را چاپ كرده كه به اعتقاد شوراي نظارت، اين اقدام تبليغ غير مستقيم براي چاوز است.
كناره گيري از آموزش و پرورش
لندن: مدير يك مدرسه در انگليس پس از ۱۸ سال تدريس و مديريت در مدارس اين كشور از كار خود استعفا داده و با خريد يك وانت به عنوان يك تعميركار سيار به شهروندان سرويس مي دهد. اين مرد ۵۶ ساله كه زماني جوانترين مدير مدرسه در كشور انگليس به شمار مي آمد در مورد علت جدايي خود از آموزش و پرورش مي گويد: سياست هاي دولت انگليس به گونه اي است كه ديگر مديران مدارس اختياري از خود ندارند و تنها ابلاغ كننده سياست هاي دولت در مدارس هستند. همچنين با توجه به اينكه اغلب سياست هاي دولت مورد قبول كاركنان آموزش و پرورش نيست به همين دليل تصميم گرفتم از شغل خود كناره گيري كنم.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |