سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
گزارش رئيس  جمهوري به مردم درباره عملكرد دولت نهم
011496.jpg
گروه سياسي- رئيس جمهوري از طراحي سامانه اي به منظور گزارش سريع و به لحظه مفاسد و سوءاستفاده هاي اقتصادي به مراجع مربوط براي برخورد سريع تر با آنها خبر داد.
محمود احمدي نژاد در ادامه سلسله «گزارش هاي دوره اي به مردم از عملكرد دولت نهم» با تاكيد بر اين كه انجام اقدامات توسعه اي و اجراي طرح هاي عمراني در كشور نبايد طولاني شود گفت: مصوبات سفرهاي استاني ظرفيت كار اجرايي در كشور را سه برابر كرده و هزينه هاي مصرفي، اضافي و قيمت تمام شده طرح ها را كاهش داده است.
رئيس جمهوري با بيان اين كه نرخ تورم امسال با ۵/۴ درصد كاهش به ۱۰ درصد رسيد، از عزم دولت براي يك رقمي  شدن نرخ تورم خبر داد.وي با اشاره به افزايش تورم در بخش مسكن و با بيان اين كه عده اي از افزايش قيمت ها خشنود مي شوند، گفت:  دولت تلاش دارد با استفاده از راهكارهاي مناسب عامل قيمت زمين را به عنوان مهمترين عامل در هزينه مسكن شديداً كاهش داده يا حذف كند تا زمينه خانه دار شدن مردم به ويژه جوانان فراهم شود.
رئيس  جمهوري در تشريح دستاوردهاي سفرهاي خارجي رئيس جمهور و برخي وزراء افزود: اغلب قراردادها و تفاهم نامه ها اقتصادي و سودآور منعقد و امضا مي شود كه براي حضور قوي تر و پربارتر در بازار كشورهاي منطقه است.
احمدي نژاد ملت ايران را يك خانواده همواره همراه و هميار خواند و تصريح كرد: عده اي درصدند با تبليغات و اجراي برنامه هاي مختلف دولت را وارد بازي سياسي كرده و ذهن خدمتگزاران مردم را از مسايل ملي و حقوق عمومي منحرف كنند.
آتش بس همه جانبه بايد فوراً اجرا شود
محمود احمدي نژاد رييس جمهوري با اشاره به تصويب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل درباره جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان تصريح كرد: هرچند كه اين قطعنامه غيرعادلانه و يك طرفه است و در پي شكست و ناكامي بزرگ رژيم اشغالگر قدس پس از بيش از يك ماه حملات وحشيانه بي وقفه به لبنان براي كمك به اين رژيم صادر شده است، اما بايد به موجب آن فوراً آتش بس همه جانبه برقرار شود.
هيأت دولت عصر امروز به اردبيل مي رود
مردم استان اردبيل عصر امروز ميزبان هجدهمين سفر استاني محمود احمدي نژاد و هيات وزيران خواهند بود.
رئيس جمهوري قرار است در اين سفر سه روزه با مردم شهرستان هاي اردبيل، خلخال، كوثر، نير، مشكين شهر، بيله سوار، گرمي، پارس  آباد و نمين ديدار مي كند.وي همچنين با ايثارگران و منتخبان استان اردبيل ديدار خواهد كرد.
هجدهمين جلسه استاني هيأت وزيران هم صبح پنج شنبه در اردبيل برگزار خواهد شد. به گفته استاندار اردبيل در جريان اين سفر برنامه افتتاح هيچ طرحي عمراني تدارك ديده نشده است.
گفت وگوي احمدي نژاد با عنان و كاسترو
محمود احمدي نژاد در گفت وگوي تلفني با دبيركل سازمان ملل متحد، آخرين وضع تحولات خاورميانه به ويژه لبنان، قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت و راهكارهاي برقراري آتش بس فوري را بررسي كرد.
در اين گفت وگو كه از سوي كوفي عنان برقرار شد دو طرف بر لزوم برقراري ثبات، امنيت و صلحي پايدار و عادلانه در منطقه خاورميانه و عقب نشيني رژيم صهيونيستي از اراضي تصرف شده لبنان تأكيد كردند.
همچنين محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در گفت و گوي تلفني با برادر فيدل كاسترو رهبر كوبا ضمن اطلاع  از آخرين وضعيت و روند معالجات وي، براي رهبر كوبا سلامتي و بهبود وضع جسماني را آرزو كرد.

در نشست هفتگي الهام با خبرنگاران عنوان شد:
ايران با تحريم آبديده تر مي شود
011499.jpg
گروه سياسي - غلامحسين الهام در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي به سئوالات آنها پاسخ داد.
سخنگوي دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاري در خصوص حادثه اخير تروريستي در ارتفاعات بم و شهادت ۸ مأمور نيروي انتظامي تأكيد كرد: دولت به مسأله امنيت بسيار اهميت مي دهد. در حال حاضر مافياي قاچاق، مفسدان مالي و گروههاي تروريستي از سوي دشمن حمايت مي شوند تا بتوانند در جامعه آشفتگي ايجاد كنند، ولي دولت نسبت به اين حوادث حساس است و كارنامه دولت نيز نشان مي دهد كه روند كنترل اين گونه حوادث مثبت است.
الهام در ادامه اين نشست قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت را ناعادلانه دانست و تأكيد كرد: اين قطعنامه مربوط به دولت لبنان است و تصميم گيرنده اصلي در اين ارتباط نيز همين دولت مي باشد و هر تصميمي بگيرد محترم است. سخنگوي دولت با اشاره به برخورد ناشايست مأموران فرودگاه كاليفرنياي آمريكا با اساتيد دانشگاه صنعتي شريف اظهار داشت: آمريكا به دنبال اين است كه بشريت را به دوران تحجر برگرداند و اگر نمي داند كه ترور چيست؟ علم چيست؟ و دانشمند چيست؟ اين جاي تأسف دارد.
غلامحسين الهام قطعنامه ۱۶۹۴ شوراي امنيت در مورد ايران را بيانگر يك رفتار نادرست و دوگانه دانست كه اعتماد را سلب مي كند. وي اظهار داشت: اين تهديدات تأثيري بر رفتار ايران نخواهد داشت. وي در ادامه با اشاره به احتمال تحريم  ايران افزود: ملت ايران ملتي آگاه، هوشيار و آبديده است كه با اين تحريم ها آبديده تر و توانمندتر مي شود. البته ما مشكل داريم ولي وجود مشكل در پيشرفت يك كشور يك امر طبيعي است.سخنگوي دولت درباره اظهار نظرهاي برخي از نمايندگان درمورد سفرهاي استاني و مصوبات آنها سخناني گفت كه ايسنا با اشاره به آنها از قول الهام آورده است: گويي سفرهاي استاني سوژه شيريني براي برخي نمايندگان شده كه سفر استاني هر چه زودتر به استان شان انجام شود و گله كنند كه چرا با تأخير انجام مي شود يا مصوبات استاني در مورد استانهايشان به تصويب برسد و گله كنند كه اينها مصوبه نيست و چرا مصوبات اينگونه است.الهام همچنين در پايان، مصوبات اخير هيأت دولت را در عرصه هاي مختلف تشريح كرد.

رهبر معظم انقلاب در ديدار رؤساي دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي كشور:
نقشه جامع علمي مهم ترين نياز كشور است
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، روز دوشنبه در ديدار رؤساي دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالي و مراكز تحقيقاتي سراسر كشور، لزوم تبديل علم گرايي و علم محوري را به گفتمان مسلط جامعه در همه بخش ها يادآور شدند و با اشاره به هدف سند چشم انداز بيست ساله كشور براي رسيدن به رتبه اول علمي  منطقه تأكيد كردند: نقشه جامع علمي  مهمترين نياز كشور است كه بايد با ترسيم آن و بر اساس زمان بندي و با راهبردي مشخص، به سطوح بالاي دانش روز و جهش علمي  دست يابيم.
ايشان با اشاره به استعداد انساني بالا در كشور، جمعيت بالاي دانشجويي، تجربه هاي موفق علمي، استادان مجرب و ورود به برخي از حوزه هاي علوم پيشرفته و جديد، عامل اساسي را در تحقق نهضت توليد علم، توجه جدي به علوم پايه و نظريه پردازي علمي  دانستند و افزودند: بايد ضمن كاربردي كردن علوم و در نظر گرفتن نيازها، جهت گيري علمي  مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي به سوي روياندن علم و توليد آن در كشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامي، رشد علمي  كشور را يك فرآيند دانستند و خاطرنشان كردند: بر اين اساس بايد زمينه رشد علمي  از ابتدايي ترين مراحل آموزش فراهم شود و اين زمينه سازي تا پس از مقاطع عالي دانشگاهي ادامه يابد.
ايشان، دولت، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجامع تصميم گير و تصميم ساز را مسئول ترسيم فرآيند رشد علمي  در كشور برشمردند و تأكيد كردند: بايد ميزان بودجه اي كه در برنامه چهارم توسعه از توليد ناخالص ملي براي تحقيقات در نظر گرفته شده است، تامين شود، زيرا در غير اين صورت، امكان رشد علمي  به وجود نمي آيد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با تأكيد بر لزوم اهتمام بيش از پيش به پارك هاي علم و فن آوري در كشور و هم چنين ناديده گرفته نشدن رشد كمي  مراكز علمي  و دانشگاه ها به دليل توجه به رشد كيفي، افزودند: نگاه متوازن به رشته هاي علمي  دانشگاه ها يكي از ضروريات مراكز دانشگاهي است كه تحقق اين امر نيز منوط به ترسيم نقشه جامع علمي كشور است.
ايشان تأسيس بنياد نخبگان را يكي از عوامل اساسي براي دلگرمي محققان و پژوهشگران و ايجاد تحرك جدي علمي  دانستند.
رهبر انقلاب اسلامي، بر ايجاد زمينه براي به كارگيري فارغ التحصيلان مقاطع تحصيلات تكميلي در كشور از جمله مراكز علمي  و پژوهشي، تعيين ملاك هاي كاربردي در كنار ملاك هاي علمي  براي ارتقاي اعضاي هيات هاي علمي  دانشگاه ها و افزايش نسبت دانشجويان دوره هاي تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان، تأكيد و خاطرنشان كردند: محيط علمي  و تربيتي دانشگاه ها بايد به گونه اي باشد كه دانشجويان افتخارات و ميراث علمي گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملي در آنان تقويت شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، روحيه پرسشگري و درون پاك و همراه با معرفت دانشجويان را از ويژگي هاي دوران جواني و دانشجويي دانستند و افزودند: بايد با استفاده صحيح از اين ويژگي ها و پاسخ متناسب به نيازهاي علمي، ديني و تربيتي اين قشر، فضاي مساعدي براي ارتقاي معرفت ديني در دانشگاه ها به وجود آيد.
ايشان، افزايش قدرت تحليل و فهم سياسي دانشجويان را از مسائل ضروري برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جريان هاي مختلف و سالم سياسي دانشجويي در دانشگاه ها افزودند: بايد در دانشگاه ها زمينه اي ايجاد شود تا جريان هاي سياسي دانشجويي بدون تبديل شدن به ابزار گروه ها و جريان هاي سياسي خارج از دانشگاه ها، ضمن بالا بردن فهم سياسي خود در كنار تلاش علمي، قدرت شناسايي مغالطه هاي سياسي و تحليل هاي فريبنده را بيابند و روحيه پايبندي به منافع ملي را نيز تقويت كنند.
در اين ديدار، زاهدي وزير علوم، تحقيقات و فناوري ضمن ارائه گزارشي  جنبش نرم افزاري و توليد علم و گسترش آموزش عالي را از رئوس برنامه هاي اين وزارتخانه اعلام كرد. لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در سخناني با اشاره به وظايف خدماتي اين وزارتخانه در كنار وظايف علمي و تحقيقاتي، افزود: مراكز علمي  و دانشگاهي علوم پزشكي، سال گذشته پرشتاب ترين رشد علمي  را در مقاله هاي علمي  دنيا داشتند؛ ضمن آن كه طرح تحقيقاتي ترميم ضايعات نخاعي، نمونه اي از موفقيت ها در حوزه فناوري هاي نوين و پيشرفته است.

رئيس قوه  قضائيه:
فضاي اقتصاد كشور را نبايد امنيتي كرد
گروه سياسي- رئيس قوه قضائيه در تازه ترين اظهار نظر خود از امنيتي  ساختن فضاي اقتصاد كشور به شدت انتقاد كرد.
انتقادهاي اخير هاشمي شاهرودي، يادآور سخنان وي در حمايت از سرمايه گذاري در كشور و واكنش هاي نامتعارف در بحث مفاسد اقتصادي در سال گذشته است. سيدمحمود هاشمي شاهرودي تصريح كرد: در هيچ نقطه از دنيا اين گونه كه در كشور ما عمل مي شود، بر اقتصاد نظارت نمي شود و تلاش ها به هر شكل ممكن بر جذب سرمايه ها متمركز شده است.
هاشمي شاهرودي در جلسه شوراي مديران استان خراسان رضوي با اشاره به اين كه نبايد به مباحث اقتصادي با عينك امنيتي نگاه كرد، افزود: امروز با عنوان هايي مانند نظارت، قضاوت، كنترل و امنيت نمي توان به مباحث اقتصادي و سرمايه گذاري ها نگريست و در عين  حال، منتظر افزايش روند سرمايه گذاري در كشور بود. وي با بيان اين كه بايد مديران باور كنند كه مديريت كنوني مديريت خدمت به مردم است نه قدرت و همه چيز را براي مردم و خدمتگزاري به جامعه ببينند، اظهار داشت: در چنين شرايطي مديران در پي جلب مشاركت مردم نه فقط در حوزه سياسي و اجتماعي كه در حوزه اقتصاد و خدمات برخواهند آمد كه اين حوزه از ضروريات توسعه در اين بخش است.
هاشمي شاهرودي با بيان اين كه حوزه هاي اقتصاد، سرويس دهي اداري و خدماتي كشور هيچ تناسبي با بخش هاي ديگر نظام ندارند، تصريح كرد: فضاي سالم اقتصادي كشور را نبايد امنيتي كرد.

آخرين گمانه زني ها درباره اعضاي كميسيون اصل ۴۴
گروه سياسي - در حالي كه قرار است يكشنبه هفته آينده، مجلس درباره ۱۵ عضو كميسيون ويژه بررسي الزامات اصل ۴۴ قانون اساسي به منظور همكاري و هماهنگي با دولت براي اجراي اين اصل تصميم گيري كند، گمانه زني ها براي تعيين اعضاي اين كميسيون هنوز ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري فراكسيون وفاق و كارآمدي رسما عادل آذر، حسن سبحاني، رضا عبداللهي، محمد ميرمحمدي، محمد خوش چهره، ايرج نديمي، حسين آفريده، سيدمصطفي سيدهاشمي، عادل كاوياني پور، علي معلمي پور، محمدرضا باهنر، رضا طلايي نيك، محمدحسن ابوترابي فرد، اميدوار رضايي و علي عسگري را به عنوان كانديداهاي خود براي عضويت در اين كميسيون معرفي كرده كه در ميان اين افراد، نام چهار عضو فراكسيون اقليت به چشم مي خورد.
شنيده ها حاكي از آن است كه اختلافاتي در فراكسيون اكثريت نيز بر سر تعيين فهرست ۱۵ نفره بروز كرده است. از طرفي محمدرضا باهنر همان طور كه در سخنان خود هنگام به رأي گذاشتن تشكيل اين كميسيون مطرح كرده بود، قصد دارد چند نفر از اعضاي فراكسيون اقليت و وفاق را نيز در فهرست اصول گرايان جاي  دهد، اما طيف ديگري از فراكسيون اصول گرايان با اين تصميم باهنر مخالفند.

معاون وزير خارجه چين به تهران آمد
گروه سياسي- معاون وزير خارجه چين شب گذشته وارد تهران شد.
شوي  جيانكاي در اين سفر مسائل مهم منطقه و روابط دو كشور چين و ايران به ويژه در پرونده هسته اي را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد. خبرگزاري فرانسه با ذكر خبر ورود معاون وزير خارجه چين اعلام كرد اين كشور همواره داراي مواضع حل ديپلماتيك پرونده ايران بوده است. سفارت چين در تهران نيز خبر را تأييد كرد. از جزئيات برنامه سفر معاون وزير خارجه چين و ديدارهاي رسمي تا لحظه تنظيم اين خبر مطلبي منتشر نشده است.

يادداشت
مردماني از جنس هراس و سكوت
دكتر محمدرضا تاجيك
در هنگامه اي بس غريب، و در زمانه اي كه سنگ ها را بسته بودند و سگ ها را رها كرده بودند، اندك مردماني، از مقاومت خود حماسه ساختند. تنها جنگيدند و تنها شهيد شدند، اما با خون خود درخت پژمرده و بي رمق حيثيت، آبرو،  اراده و اقتدار اعراب مسلمان را آبياري كردند. با افتخار به استقبال مرگ رفتند تا افتخار زندگي با عزت و شرف را به ديگران هديه كنند. در اوج بي نيازي از هم كيشان و هم مسلكان و هم  نژادان و هم زبانان خود طلب ياري كردند كه تا روح يك «ياري كننده» را در آنان بدمند و بدانان «وجود» ببخشند. اما همچون هميشه تاريخ، در پاسخ به طلب ياري آنان، طنين صدايي برنخاست؛ پژواك لبيكي به گوش نرسيد. گويي در ميان سران عرب كسي «وجود» نداشت و گويي در شبستان شب سيرت ايام،  اهريمن هراس، اراده ها را به سخره خويش گرفته بود. سكوت بود و سكوت. همگان نظاره گر بي آزار. متشتت و مترصد. تنها صداي پاي توحش به گوش مي رسيد.
پژواك فرياد هل من ناصرني مردي عرب، بر سر هر كوي و برزن سرزمين هاي عربي به گوش مي رسيد و تصوير مادران كودك در آغوش و غرق در خون، همه جا ديده مي شد، اما نه گوشي براي شنيدن بود و نه چشمي براي ديدن و نه حتي زباني براي روايت و حكايت كردن.
اربابان قدرت و ثروت در بلاد «عربي»، كه فقط يك نقطه از اربابان «غربي» خود فاصله داشتند،  نمي خواستند كه گوش و چشم و زبانشان اين نقطه را تبديل به يك «خط فاصله» بكند. از اين رو، نشنيدن و نديدن و نگفتن را مرام خود ساختند و به تماشا پرداختند، غافل از آنكه خود نيز در معرض تماشاي تاريخ قرار دارند.
چشمان تاريخ، به چشمان اعراب قدرت پيشه و بي وجودي زل زده بود كه «ترديد» را در خود پنهان كرده بودند؛ به پاهايي نگاه مي كرد كه «نرفتن» را مرام خود كرده بودند؛ به لبهايي نظاره مي  كرد كه از «نگفتن» سرودي ساخته بودند؛ به دستاني خيره شده بود كه «ياري» را از ياد برده بودند. با ديدن اين همه، رقص اشك در چشمان تاريخ آغاز شد، و قطره هاي جاري اشك خيسي خود را بر تمامي ساحت و قامت تاريخ پاشيدند. شرم سر و پاي تاريخ را در بر گرفت، كمرش از تحمل سنگيني مردماني كه در «هستي» خود، نيست بودند؛ بودند اما نبودند؛ ديدند اما نديدند؛ بيدار، اما خفته بودند؛ آزاد،  اما برده بودند؛ در قدرت، اما سخت درمانده بودند؛ در جمع، اما يكه و بي تكيه بودند؛ خم شده بود. شرم داشت كه روايتگر حكايت مردماني زبون باشد كه نيست را هست كردند؛ هست را نيست كردند؛ شب را، روز ساختند؛ روز را، شب ساختند؛ هيچ را، چيز كردند؛ و چيزها را، هيچ كردند. فقط براي اينكه در كاخ ها و بر تخت هاي خود بمانند. چشمان خود را بست تا نبيند، گوش ها را بست تا نشنود، اما به حكم و اقتضاي تاريخ بودنش، سراسر چشم بود و گوش، از اين رو، اين «بستن» ممكن نگشت، و اين تماشاگران اقليم هراس و سكوت، براي هميشه تاريخ تماشا شدند.
امروز، تاريخ يكبار ديگر با صداي بي كلام و كلام بي صداي خود، ما را مي خواند؛ نفير كودكان در خون، ما را مي خواند؛ صداي پرصلابت و پرطنين مقاومت، ما را مي خواند؛ صداي نسل در راه، ما را مي خواند؛ صداي همه مظلومان تاريخ،  ما را مي خواند. ما را چون يك صدا،  يك كلام، يك رساناي پيام،  يك شمشير بي نيام مي خواند. بايد كاري كرد. بايد شنيد. بايد ديد. بايد گفت. بايد نوشت. بايد برخاست.

توسط وزير خارجه
احمدي نژاد به بوتفليقه پيام داد
گروه سياسي - وزير خارجه ايران روز گذشته به ديدار دو روزه خود از مصر پايان داد و به الجزاير رفت.
منوچهر متكي پس از ورود به الجزيره با نخست وزير الجزاير ديدار و گفتگو كرد. در ديدار متكي از الجزاير موضوع لبنان مورد بحث قرار گرفت و دو طرف بر ضرورت خروج فوري نيروهاي اشغالگر تاكيد كردند.
به گزارش ايرنا، قرار است وزير خارجه ايران پيام محمود احمدي نژاد را به عبدالعزيز بوتفليقه تحويل دهد. پيش از اين رئيس جمهوري نامه  هايي با محوريت مساله لبنان به وزير خارجه خود داده بود تا به مقامات تركيه و يمن تحويل دهد.
متكي پيش از سفر به الجزاير و در مصر به خبرنگاران گفت كه قصد سفر او به مصر كمك به ملت لبنان بوده و اضافه كرد: ما در منطقه اي مهم زندگي مي كنيم و طبيعي است انتظار داشته باشيم تحولات منطقه موج هايي را نيز ايجاد كند.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |