سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
قالب هاي جديد «دي وي دي»
011451.jpg
گروه علمي فرهنگي- به نظر مي رسد نبرد دو قالب دي وي دي با وضوح بالا كه با يكديگر سازگار نيستند نهايتا به بن بست مي انجامد.
به گزارش بي بي سي، بلو - ريray) (Blu- و اچ دي - دي وي دي (HD-DVD) دو قالبي هستند كه در ۱۲ ماه آينده شاهد فروش گسترده آنها در جهان خواهيم بود. اما اسكرين دايجست (Screen Digest) نشريه تخصصي فن آوري و رسانه، پيش بيني كرده كه هيچ يك از اين قالب ها نخواهد توانست بازار را به دست گيرد و ديگري را از ميدان خارج كند. به گفته اسكرين دايجست، اين رقابت در مجموع به بازار دي وي دي هاي با وضوح بالا لطمه خواهد زد. سوني حامي اصلي قالب بلو - ري است و توشيبا از اچ دي - دي وي دي پشتيباني مي كند. بن كين، تحليلگر ارشد اسكرين دايجست مي گويد:« باور ما اين است كه به احتمال زياد اين دو قالب در كنار هم ادامه حيات خواهند داد تا اينكه دستگاهي سازگار با هر دو به بازار آيد.»
تبليغ منفي
«در مجموع، نتيجه روشن جنگ قالب ها، كاستن از اشتهاي مصرف كنندگان براي رفتن به سمت دي وي دي هاي با وضوح بالاست. دي وي دي (DVD) در دهه ۹۰ ميلادي به اين دليل گسترش يافت كه قالبي يكسان و سازگار براي همه بود و راه حلي مناسب تر از كاست هاي وي اچ اس (VHS) براي نگهداري فيلم ارائه مي كرد. مصرف كنندگان همچنين از كيفيت پايين اغلب وي اچ اس ها خسته شده بودند و نياز جدي به قالب بهتر احساس مي شد. در مقابل برخي از ناظران اين سوال را مطرح مي كنند كه آيا در حال حاضر تمايلي براي نسل تازه دي وي دي ها وجود دارد؟
استوديوهاي فيلمسازي
همه استوديوهاي فيلمسازي هاليوود به جز يونيورسال گفته اند فيلم هايشان را بر روي قالب بلو - ري عرضه خواهند كرد. نخستين دستگاه ها و فيلم هاي بلو - ري به تازگي به بازار عرضه شده اند.
تنها سه استوديوي مهم هاليوود گفته اند فيلم هايشان را به صورت اچ دي - دي وي دي عرضه خواهند كرد. مايكروسافت از اچ دي - دي وي دي پشتيباني مي كند در حالي كه سوني قصد دارد فن آوري بلو - ري را در دستگاه هاي بازي پلي استيشن ۳ (PlayStation) تعبيه كند. در حال حاضر پخش كننده هاي بلو - ري دو برابر پخش كننده اچ دي - دي وي دي قيمت دارد: ۱۰۰۰ دلار در مقابل ۵۰۰ دلار.
گزارش هايي منتشر شده كه تصاوير ديسك هاي بلو - ري در پخش كننده هاي سوني و سامسونگ به شكل قابل توجهي نسبت به اچ دي - دي وي دي از كيفيت پايين تري برخوردارند. سامسونگ علت اين امر را يك تراشه معيوب معرفي كرده و گفته كه مشكل را برطرف كرده است. مجله اسكرين دايجست پيش بيني كرده كه تعداد كمي از خانواده ها حاضر شدند بايگاني دي وي دي خود را با ديسك هاي تازه جايگزين كنند.
ايكس باكس
هفته گذشته مايكروسافت درايو ضميمه اچ دي- دي وي دي در كنسول Xbox360 را معرفي كرد. به گزارش همشهري اين محصول جديد در آغاز سال ۲۰۰۷ عرضه مي شود. اين درايو شبيه به CD-ROM هاي معمولي است.

خانواده SIMS روي موبايل
011454.jpg
گروه علمي فرهنگي- نسخه هاي جديد بازي  The SIMS براي موبايل ساخته مي شود.
The SIMS، از پرفروش ترين هاي تاريخ بازي هاي رايانه اي است و به همين دليل، نسخه هاي موبايل هم براي اين بازي ها ساخته مي شود.
نسخه جديد بازيThe SIMS2 براي گوشي هاي همراه، امكانات بسيار جالب و خوبي دارد و شايد در نظر اول انتظار نداشته باشيد آنها را در گوشي تان ببينيد.
گرافيك، بسيار خوب است و طبق معمول بايد در ابتداي بازي يك شخصيت براي خودتان طراحي كنيد. البته در نسخه موبايل، امكان طراحي شخصيت به طور كامل وجود ندارد. اما بازي، دقيقاً هماني است كه در pc ديده ايد. شما SIM خود را بايد در زندگي روزانه ياري كنيد. اگر بتوانيد نيازهاي اصلي او را برآورده كنيد، SIM شما خوشحال و با روحيه خواهد بود. يك خانه پيش فرض با امكانات كامل در بازي به شما داده مي شود و البته مانند نسخه هاي اصلي نمي توانيد هر طور دلتان خواست خانه را تزئين و تجهيز كنيد.

كولري با يك موتور
011457.jpg
گروه علمي فرهنگي- يك مبتكر ايراني، كولر آبي طراحي كرده است كه احتياج به پمپ آب ندارد.
اين كولر فقط با يك موتور كار مي كند. تورج قادري، طراح اين كولر به خبرنگار همشهري گفت كه چون موتور اصلي كولر قدرت بسيار زيادي دارد، تصميم گرفتم كه با استفاده از آن، كولري طراحي كنم كه با يك موتور آب را پمپ كند.
به گزارش همشهري، از فوايد اين طرح مي توان به ارزان تر شدن قيمت كولر و مصرف برق كمتر اشاره كرد. همچنين با توجه به اينكه خيلي از كولرها با مشكل چند بار سوختن موتور پمپ مواجه مي شوند، اين مشكل به طور ريشه اي حل مي شود.
از طرف ديگر مقداري از سرمايه هاي مملكت كه صرف مي شود تا سيم و بلبرينگ و تجهيزات ديگر پمپ كولر كه در كشور توليد نمي شوند، از خارج وارد شوند، به اين ترتيب مي توان در اين موارد، صرفه جويي كرد.

آموزش و پرورش
بررسي نهايي آيين نامه جديد امتحانات دوره راهنمايي
فارس: معاون آموزش و پرورش عمومي از بررسي نهايي آيين نامه جديد امتحانات دوره راهنمايي در اين هفته در شوراي عالي آموزش و پرورش خبر داد.
حسين احمدي افزود: آيين نامه جديد برگزاري امتحانات و ارزشيابي دوره راهنمايي بعد از بررسي كارشناسي در معاونت آموزش و پرورش عمومي به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه شد.
وي اضافه كرد: كميسيون اساسنامه و مقررات شوراي عالي آموزش و پرورش اين آيين نامه را تأييد كرده است و اين هفته در شوراي عالي آموزش و پرورش مورد بررسي نهايي قرار مي گيرد. احمدي اظهار داشت: در صورتي كه اين آيين نامه نهايي شود از ابتداي مهر ماه در مدارس راهنمايي اجرا مي شود. وي در خصوص جزئيات اين آيين نامه توضيحي نداد و گفت: با توجه به اينكه امكان دارد اين موارد تغيير كند، نمي توان هنوز در خصوص آيين نامه جديد توضيح داد، اما سعي شده است كه ارزشيابي دانش آموزان دوره راهنمايي بهتر و موثرتر صورت گيرد.
۱۳۷ هزار معلم مشمول ارتقاي شغلي نمي شوند
فارس: معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۱۳۷ هزار معلم به رغم دارا بودن شرايط طرح ارتقاي شغلي از اين حق برخوردار نيستند.
محمدرضا محدث خراساني افزود: در طرح ارتقاي شغلي هر معلمي كه ۶۰۰ امتياز كسب كند، مشمول اين طرح مي شود، اما اين طرح حداكثر ۶۵ درصد معلمان واجد شرايط را شامل مي شود كه بر اساس آن، همه معلمان كه داراي اين امتياز هستند، از اين امتياز برخوردار نمي شوند. وي اضافه كرد: اين موضوع در دولت در حال بررسي است و اميدواريم سقف ۶۵ درصدي در ارتقاي شغلي حذف شود.
محدث ادامه داد: ما طرح هاي زيادي را در مورد وضع حقوقي معلمان به هيئت دولت ارائه داديم كه مواردي مانند اصلاح طرح ارتقاي شغلي، دادن فوق العاده مخصوص به معلمان داراي مدارك بالا و غيره مي توان اشاره كرد. وي افزود: از سويي منتظر تصويب لايحه مديريت خدمات كشوري هستيم و اميدواريم كه در آن، مشكل حقوق معلمان حل شود.
بحران نيروي انساني در آموزش و پرورش فني و حرفه اي
مهر: مديركل دفتر آموزش و پرورش فني و حرفه اي از بحران نيروي انساني در آموزش و پرورش فني و حرفه اي كشور خبر داد.
رضا رسول زاده ضمن اظهار تأسف از كمبود نيروهاي متخصص در آموزش و پرورش فني و حرفه اي طي چند سال اخير ، تصريح كرد: ۸۰ درصد متقاضيان تدريس در رشته هاي فني و حرفه اي را خانم ها تشكيل مي دهند و تنها ۲۰ درصد تقاضاها از طرف مردان مطرح مي شود.
وي در پاسخ به علت عدم گرايش مردان به جذب در اين نوع مشاغل ادامه داد: برخلاف نياز شديد آموزش و پرورش فني و حرفه اي به نيروهاي مرد در بخش صنعت حقوق و مزاياي اندك اين رشته موجب دوري مهندسان مرد فارغ التحصيل دانشگاه ها از تدريس در هنرستان هاي فني و حرفه اي مي شود و پرداخت هاي اين چنيني موجب شده است تا تنها نيروهاي فوق ديپلم در رديف استخدام اين شاخه درآيند.مديركل دفترآموزش و پرورش فني و حرفه اي درباره علت اين كمبودها و بحران ها ، خاطر نشان ساخت: نبود سيستم دانشگاهي، تربيت دبير ويژه هنرستان هاي فني و حرفه اي مهمترين علت اين بحران به شمار مي رود.وي همچنين از بازنشسته شدن بسياري از نيروهاي كارآمد در هنرستان هاي فني و حرفه اي خبر داد و افزود: متاسفانه با خروج تعدادي از نيروهاي بازنشسته ، ديگر نيرويي به آموزش و پرورش فني و حرفه اي تزريق نمي شود كه اين امر نيز آسيب هايي جدي به اين شاخه تحصيلي وارد ساخته است.
اتاق فكر دانش آموزان تشكيل مي شود
مهر: براي برنامه ريزي هاي تربيتي دانش آموزان، اتاق فكر متشكل از كارشناسان و متخصصان مسائل تربيتي تشكيل مي شود.
سيدباقر پيش نمازي معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: تفاوت هاي دانش آموزان در زمينه مسائل تربيتي نبايد ناديده گرفته شود و برنامه ريزي هاي سازمان آموزش و پرورش بايد متناسب با شرايط همه دانش آموزان باشد.وي افزود: اتاق فكر به منظور بررسي و تحقيق درباره مسائل تربيتي دانش آموزاني كه با فرهنگ، آداب و رسوم مختلف تربيت شده اند تشكيل مي شود.
پيش نمازي خاطر نشان كرد: مهمترين اصلي كه امروزه در مدارس پيگيري مي شود تربيت ديني است و براي اشاعه آن در بين دانش آموزان بايد از دانش آموزان شاخص در امور مختلف استفاده كنيم و از آنها الگوهاي شاخصي براي سايرين ساخت.وي از دانش آموزان، كارشناسان و متخصصاني كه زمينه تربيت ديني و ارتقاي سطح آن بين دانش آموزان راهكارهاي جديدي ارائه مي دهند، خواست در تحقق مسائل تربيتي سازمان آموزش و پرورش را ياري دهند.
عرضه كتاب در ايستگاه مترو
گروه علمي فرهنگي- عرضه نخستين عنوان از طرح «كتاب مترو» با نام يك كلبه درويشي، به زودي در تمام ايستگاه هاي مترو شهر تهران آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه نشر شهر، طرح كتاب مترو، ارائه كتب، در ايستگاه هاي مترو شهر تهران است كه براي نخستين بار در كشور با هدف ارتقاي فرهنگ كتاب خواني با مشاركت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مؤسسه نشر شهر در شهر تهران اجرا مي شود.اين كتاب ها با موضوعات متنوع و مختلف به خصوص مفاهيم شهري باشمارگان ۵۰ هزار نسخه در هر هفته و در قطع پالتويي با قيمت يك صد تومان، در تمام ايستگاه ها به شهروندان عرضه خواهد شد.

علمي فرهنگي
باشگاه خبرنگاران تأسيس مي شود
ميراث فرهنگي- راه اندازي جشنواره مطبوعات در حوزه فرهنگ و هنر، تأسيس فرهنگسراي رسانه و باشگاه خبرنگاران پايتخت، خبرهايي بود كه رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار اعلام كرد.
در اين مراسم كه شامگاه ۲۲ مرداد ماه جاري با حضور پيشكسوتان روزنامه نگاري، خبرنگاران فرهنگ و هنر رسانه ها و مسئولان سازمان فرهنگي ـ هنري در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد، از فعاليت مطبوعاتي حسن نمكدوست، فريدون صديقي، احمد توكلي، محمد كاظم اخوان؛ خبرنگار مفقودالاثر ايراني در لبنان و همسر خبرنگار شهيد، صادق نيلي قدرداني شد.
توكليان: جشنواره مطبوعات قاصدك برگزار مي شود
011460.jpg
نخستين سخنران اين مراسم، مهدي توكليان مدير روابط عمومي سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري بود كه از راه اندازي جشنواره اي با عنوان قاصدك خبر داد:«اين جشنواره در حوزه اخبار فرهنگ و هنر برگزار مي شود زيرا اعتقاد ما بر اين است كه فعاليت هاي اين سازمان بايد از طريق سرويس هاي فرهنگي و هنري رسانه ها پوشش داده شود.»پس از سخنان توكليان، گروه موسيقي شاهو به اجراي برنامه پرداخت و يكي از آثار مرحوم سيد خليل عالي نژاد را اجرا كرد.
محسنيان راد: روزنامه نگاران هنري ابزار خبررساني شده اند
مهدي محسنيان راد، به مقايسه روزنامه نگاري فرهنگي و هنري در ايران و غرب پرداخت و گوشه اي از چالش هاي پيش روي خبرنگاران اين حوزه را بيان كرد.
محسنيان راد، به توانايي روزنامه نگاران فرهنگي و هنري اشاره كرد:«روزنامه نگار اين حوزه بايد تواناتر از روزنامه نگار عمومي باشد زيرا هرچه فاصله ميان انتشار صفحه اي با يك موضوع افزايش يابد، جايگاه خبر در آن صفحه كاهش و جايگاه گزارش و مقاله افزايش مي يابد. كسي مي تواند گزارش و مقاله محكم بنويسد كه در كارش مهارت داشته باشد.»
اين پژوهشگر به كمبود منابع جمع آوري اطلاعات در حوزه ياد شده نيز اشاره داشت:«منابع خبري در روزنامه نگاري عمومي فراوان است اما منابع خبرنگاران فرهنگي و هنري افراد خاصي هستند كه برقراري ارتباط با آنها به سادگي ميسر نمي شود. از سوي ديگر مخاطبان اين اخبار هم افرادي خاص هستند.»
عسگري: منتظر انتقادهاي تلخ شما هستيم
علي عسگري- رئيس سازمان فرهنگي- هنري شهرداري- گفت:«انتظار ما از خبرنگاران اين است كه با زباني تند و گزنده از ما انتقاد كنند. يكي، دو پرونده شكايت از خبرنگاران در سازمان وجود داشت كه همه را پس گرفتيم. منتي هم نداريم زيرا حمايت از خبرنگاراني كه واسطه ما با جامعه هستند، از وظايف ما است.»
عسگري از راه اندازي انجمن خبرنگاران پايتخت خبر داد:«بعضي دوستان پيشنهاد دادند، ما هم پذيرفتيم. اكنون آماده و منتظر همت دوستان هستيم.»
تأسيس فرهنگسراي رسانه و باشگاه خبرنگاران، خبرهاي ديگر بود كه توسط عسگري بيان شد:«فرهنگسراي رسانه بي سر و صدا تأسيس شد اما از آنجا كه مكان مناسبي نداريم، اعلام عمومي نكرديم. باشگاه خبرنگاران نيز در آستانه تأسيس است. به دنبال فضايي مناسب هستيم كه فرهنگسرا و باشگاه را در آن استقرار دهيم.»پخش بخشي از شعر قاصدك به صداي زنده ياد اخوان ثالث و آواز استاد محمدرضا شجريان بخش هايي ديگر از اين برنامه بود.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |