سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۰ - Aug 15, 2006
كسي پاسخگوي ساخت و سازهاي غيرمجاز نيست
ضرر ويلا هاي جاده چالوس
اسدالله افلاكي
به رغم آن كه چندي قبل معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با همشهري از نشست مسئولان اين سازمان با وزارت كشور، استانداري و ساير نهادهاي دست اندركار براي مقابله با ساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه هاي تهران خبر داده بود. اما معاون فرمانداري كرج مي گويد: اين ساخت و سازها در جاده چالوس و حريم رودخانه كرج همچنان ادامه دارد و آب شرب ۱۴ ميليون شهروند را در معرض آلودگي قرار داده است.
دكتر اسماعيل كهرم، كارشناس محيط زيست در اين باره به همشهري گفت: هر گونه تأسيسات، بنا و سازه هايي كه در حريم رودخانه كرج، ايجاد شود تأثير مستقيم روي آب آشاميدني شهروندان تهران دارد و اين سازه ها تحت هر عنوان اعم از مسكوني، اداري، نظامي، صنعتي يا تفريحي احداث شود باعث آلودگي آب رودخانه مي شود.
به گفته وي، در حال حاضر، پساب ها و فاضلاب هاي خانگي، همچنين پساب هاي صنعتي و پساب هاي كلان ناشي از تأسيسات بزرگ مثل پادگان ها، رودخانه ها را تهديد مي كند، چرا كه رودخانه ها امانت دار هستند و هر چه كه در طول مسيرشان قرار بگيرد با خود منتقل مي كنند. بر همين اساس است كه پساب ها و فاضلاب هاي سازه هايي كه در حريم جاده چالوس وجود دارد از طريق رودخانه به سد كرج منتقل و در آنجا انباشته مي شود.
اين استاد دانشگاه مي افزايد: پساب ها و فاضلاب هاي صنعتي يا خانگي از بين نمي روند، بلكه غلظت آنها زياد مي شود و با انباشته شدن در پشت سدها از فيلترها عبور كرده و با قرار گرفتن در لوله هاي آبرساني سرانجام از خانه ها سردرمي آورند و اين معضلي است كه تهران را تهديد مي كند.به گفته وي، آلودگي ناشي از تأسيسات، بيش از هر جاي ديگري در سواحل مازندران به چشم مي خورد به طوري كه آلودگي آبهاي درياي مازندران به يك معضل زيست محيطي جبران ناپذير تبديل شده است، چرا كه اين آلودگي ها از طريق آب وارد بدن ماهي ها و پس از صيد و طبخ، خوراك شهروندان مي شود كه نتيجه آن انواع و اقسام بيماري هاست.
كهرم مي گويد: سموم دفع آفات نباتي و به خصوص سموم حاوي كلر، درياي خليج فارس را به شدت آلوده كرده است و بر اساس نتايج آزمايشگاهي، جيوه موجود در ماهيان صيد شده از اين دريا، ۵ برابر استانداردهاي بانك جهاني است. وي با تأكيد بر اين كه هيچ مواد آلوده كننده اي نابود نمي شود بلكه با تغيير شكل از مكاني به مكان ديگر منتقل مي شود گفت: براي داشتن آب سالم، صرف تميز نگاه داشتن حريم رودخانه  كافي نيست، بلكه بايد طبيعت سالم و تميز نگه داشته شود، چرا كه مواد مختلف و پساب ها از كيلومترها فاصله از طريق رودخانه به دريا منتقل مي شوند. به طوري كه كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات نباتي كه در مزارع اطراف خليج فارس استفاده مي شود به رغم بعد مسافت اين مزارع با حريم دريا، يكي از عوامل آلوده كننده درياي خليج فارس به شمار مي آيند.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه همه رودخانه هاي كشور در معرض آلودگي قرار دارد، گفت: كرانه هاي رودخانه هاي دز، زاينده رود، كارون، چالوس و سفيد رود نيازمند پاكسازي است و تنها در صورتي مي توان آب سالم داشت كه سلامت و بهداشت حريم رودخانه ها تأمين شود.
كهرم افزود: در تأمين آب سالم دو نهاد نقش اساسي دارند؛ نخست وزارت نيرو كه وظيفه دارد آب سالم و بهداشتي به شهروندان تحويل دهد و ديگر سازمان حفاظت محيط زيست كه مسئول حفظ سلامت حريم رودخانه ها و سواحل درياست. افزون بر اين متولي حفظ موجودات آبهاي داخلي نيز سازمان حفاظت محيط زيست است، اما حفاظت از آبزيان خليج فارس و درياي مازندران به عهده شيلات است.
كهرم مي گويد: آنچه در اين ميان مايه شگفتي است اين كه چطور در تهران تخريب يك ديوار داخل خانه و يا اضافه كردن يك تيغه بدون مجوز شهرداري غيرممكن است. اما برخي مي توانند در حريم رودخانه يا سد كه حريم عمومي است هتل، ويلا يا سازه هاي خصوصي و تفريحي بنا كنند، بدون آن كه سازمان يا نهادي با آنها برخورد جدي كند.
مهندس ملايي، مدير عامل آبفاي تهران در اين باره به همشهري گفت: بر اساس ماده ۸ قانون، تنها ساختمان هايي از خدمات شهري بهره مند مي شوند كه در محدوده مصوب طرح  شهرها واقع شده و مجوز لازم اعم از پروانه يا پايان كار از شهرداري دريافت كرده باشند. از همين رو، تمام كاربري هاي غيرمجاز از خدمات آبرساني محروم اند.
به گزارش همشهري، به رغم آن كه سازه  هايي كه بدون مجوز و پروانه ساخت از مراجع ذيصلاح احداث شوند نمي توانند از تسهيلات شهري برخوردار شوند، مشخص نيست كه چگونه اين ساخت و سازها همچنان ادامه دارد.
نكته ديگري كه در اين زمينه قابل اشاره است مسئله حقوقي مترتب بر موضوع است با اين رويكرد كه كاربري اراضي در اطراف رودخانه كرج قاعدتاً يا حريم رودخانه است يا منابع طبيعي؛ يعني يا اصلاً حقي براي تصرف آن وجود ندارد و يا حتي در صورت تصرف حقي براي ساخت و ساز و احداث ويلا در آن قابل تصور نيست. از اين نظر عجيب است كه سرتاسر اين مسير ۱۳۰ كيلومتري به اشغال درآمده و مورد ساخت و ساز قرار گرفته است. بي آن كه نهادهاي مسئول در اين باره واكنش جدي از خود نشان دهند. تا آنجا كه حتي مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست از پاسخگويي به خبرنگاران طفره مي روند.

چشم انداز
011466.jpg
سه موضوع را در ايران مي توان معماي قانون ثبت اسناد ناميد: نخست اشغال سواحل دريا، دوم ساخت و ساز در ارتفاع بالاتر از ۱۸۰۰ متر و سوم اشغال كرانه رودخانه ها.
در هر سه مورد قانون تأكيد بر ملي بودن اراضي، ممنوعيت تصرف شخصي و ممنوعيت ساخت و ساز را دارد، اما در روالي شبه قانوني و در مقابل چشمان نهادهاي ناظر و بعضاً با مجوزهاي رسمي سازمان هاي مسئول تصرفات مذكور صورت گرفته است.
در باره حريم رودخانه ها موضوع از اين جهت نيز اسفبار است كه علاوه بر تصرف و تغيير غيرقانوني كاربري اراضي عمومي زمينه آلودگي مهم ترين منابع آب قابل دسترسي كشور نيز ايجاد شده است.

اجراي طرح كمپوست در مازندران
011469.jpg
گروه شهري- به منظور دفع زباله، طرح كمپوست در شهرستان هاي تنكابن، نور، قائم شهر، بهشهر و ساري اجرا مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست مازندران ضمن بيان اين مطلب به مهر گفت: روزانه ۵/۲ تا ۳ هزار تن زباله در استان مازندران جمع آوري مي شود.
به گزارش همشهري، در حالي كه وي بهترين روش مديريت زباله در كشور را روش كمپوست بازيافت زباله عنوان مي كند و مي گويد بايد پساب نهايي شيرآبه ها، پس از عبور از ني زار در حوضچه هاي كلرزني و خارج از آن رهاسازي شود، زباله هاي نوشهر و چالوس به دليل مديريت غلط و بي توجهي مسئولان نسبت به دفع آن، به معضلي در اين دو شهر ساحلي تبديل شده و مسئولان به رغم آنكه وعده داده بودند به زودي اين زباله ها به شيوه بهداشتي دفع و بازيافت خواهد شد، اما پس از چند سال هنوز هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نداده اند. ضمن آنكه معضل زباله تنها در نوشهر و چالوس به بحران زيست محيطي تبديل نشده كه بسياري از شهرها و مناطق ساحلي با اين معضل مواجهند.

آتش در جنگل هاي بهشهر
011472.jpg
مهر:معاون حفاظت امور اراضي اداره كل منابع طبيعي مازندران ضمن تاييد خبر آتش سوزي در جنگل هاي بهشهر گفت: مساحت وقوع حريق حدود ۵/۱ هكتار بوده و در اين آتش سوزي حدود ۵۰ اصله درخت سوزني برگ در آتش سوخت.
وي ادامه داد: آتش سوزي در جنگل شهيد آباد توابع شهرستان بهشهر در اثر آتش زدن بقاياي زراعت زمين كشاورزي مردم به وقوع پيوست كه با حضور به موقع نيروهاي حفاظتي اداره منابع طبيعي شهرستان بهشهر ، به همراه نيروهاي بسيج و مردم و نيروهاي هلال احمر و نيروهاي طرح جنگلداري خليل محله و نكا چوب و همچنين تعدادي از افراد نيروي انتظامي مهار شد.
معاون حفاظت و امور اراضي اداره منابع طبيعي مازندران خاطرنشان كرد: متخلف مورد شناسايي قرارگرفته و با استناد به تبصره ذيل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداري، اقدام قانوني شده و ميزان خسارت توسط نيروهاي حفاظتي برآورد خواهد شد.

نگاه دوم
آموزش گردشگري در خانه ها
011475.jpg
ميراث فرهنگي و گردشگري- سريال ۳۰ قسمتي «مهمان خارجي» با همكاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و صدا و سيما و با هدف آموزش ارتباط با گردشگران تهيه خواهد شد.
مديركل دفتر برنامه ريزي آموزشي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در نخستين نشست بررسي نقش آموزش در توسعه كيفي گردشگري ضمن بيان اين مطلب گفت: با توجه به اثربخشي و اشتغال زايي صنعت گردشگري و اينكه امروزه يكي از ۳ صنعت برتر دنيا است، افرادي كه در اين صنعت فعاليت مي كنند بايد آموزش ديده باشند.
مرتضي احمدي افزود: به همين دليل سازمان جهاني جهانگردي براي رشته هاي مرتبط با گردشگري دوره هاي مختلفي مانند دوره هاي آكادميك دانشگاهي و دوره هاي PHD تعريف كرده است.
وي هدف از برگزاري اين دوره ها را افزايش كيفيت آموزش جهانگردي دانست و افزود: اين دوره ها مطابق با استانداردهاي جهاني خواهد بود.
وي ادامه داد: ماهيت خدمات گردشگري داراي ظرافت ها و ويژگي هايي است كه افراد فعال در اين حوزه را نيازمند مهارت هاي بيشتري مي كند.
احمدي گفت: در خدمات گردشگري به جاي آنكه بر كنترل كيفيت كار شود بايد در زمينه تضمين كيفيت سرمايه گذاري كرد.
وي با بيان اين كه گردشگران امروزي با گردشگراني كه در سال هاي گذشته سفر مي كردند كاملاً تفاوت دارند،خاطر نشان ساخت: توقعات و انتظارات گردشگران امروز متفاوت و بيشتر از گذشته است و افراد فعال در اين عرصه بايد با دانش خود بتوانند انتظارات گردشگران را برآورده كنند.
احمدي در ادامه با اشاره به اينكه علاوه بر آموزش هاي عمومي، آموزش هاي حرفه اي و تخصصي نيز در برنامه  ۲۰ ساله گنجانده شده است، افزود: اين آموزش ها در سه سطح كارداني، كارشناسي و كارشناس ارشد اجرا خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: در سال گذشته بيش از ۱۰ هزار نفر در اين بخش آموزش ديده اند كه ۲۰۰ نفر از آنها امروز موفق به أخذ گواهينامه پايان دوره آموزشي مديران و كاركنان واحدهاي اقامتي و پذيرايي شدند.

زادبوم
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |