چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
شش فيلم سينمايي جديد در راه است
در ميان فيلمسازاني كه هم اكنون پروانه ساخت گرفته اند، مي توان از بهرام بيضايي، منيژه حكمت، فريدون جيراني و... نام برد
نمايي از رييس، آخرين كار مسعود كيميايي
011655.jpg
ايسنا: در حالي كه نزديك به شش ماه تا آغاز جشنواره فيلم فجر بيشتر باقي  نمانده است، فيلمسازاني از نسل هاي مختلف و در ژانرهاي گوناگون، پشت دوربين ساخته هاي جديد سينمايي شان هستند و برخي ديگر با دريافت پروانه ساخت مشغول پيش توليد هستند تا به زودي فيلمبرداري شان را آغاز كنند.
اقليماي محمد مهدي عسگرپور
فيلمبرداري اقليما جديدترين ساخته محمدمهدي عسگرپور كه اواسط تيرماه در تهران آغاز شده بود هم اكنون در خانه اي در منطقه لواسان ادامه دارد و طبق پيش بيني گروه توليد، فيلمبرداري تا پانزده روز آينده به پايان خواهد رسيد.
در خلاصه داستان اقليما آمده است: عماد و توران زوج جواني هستند كه زندگي آسوده و راحتي دارند و عاشقانه زندگي مي كنند. اما اين آرامش ديري نمي پايد و زندگي آنها دستخوش اتفاقات عجيب و غريبي مي شود.
نقش اين دو زوج جوان را، پانته آ بهرام و حسين ياري ايفاء مي كنند و بقيه بازيگران عبارتند از: احمد مهران فر، هنگامه قاضياني، شاهرخ فروتنيان، احسان اماني، سارا زرين كفش، صغري عبيسي، فرناز رهنما.
رئيس مسعود كيميايي
مسعود كيميايي فيلمبرداري رئيس را طي هفته گذشته در تهران آغاز كرد. بيست و چهارمين ساخته سينمايي اين فيلمساز با فيلمنامه اي از خودش جلوي دوربين رفته است.
فرامرز قريبيان، لعيا زنگنه، امين تارخ، پولاد كيميايي، مهناز افشار و خسرو شكيبايي از بازيگران اين فيلم هستند.
اين بار نيز عليرضا زرين دست به عنوان مدير فيلمبرداري با اين فيلمساز همكاري مي كند. در بخشي از خلاصه داستان رئيس آمده است؛ سيامك جواني كه تا زباله شدن رفته است، ليست بيست و پنج جوان در جيب اوست كه بايد به آنها مواد مخدر از نوع پيشرفته ترين تا قديمي ترين برساند. رضا، پدر سيامك، بعد از چندين سال دوري از وطن براي پدري كردن مي آيد، در حالي كه خودش هنوز يك فراري است. تنها دوست دوران جواني او كه بسيار با هم چرخيده اند، درس خوانده اند، سينما رفته اند و بيليارد بازي كرده اند، شايد هنوز او را باور كند. رضاي ديگر، دوستش، يك سرهنگ شاغل و تنهاست. زن سرهنگ با دو پسرش در يك حادثه از جهان رفته اند.
نسل جادويي ايرج كريمي
ايرج كريمي كه چندي قبل باغهاي كندلوس را بر پرده سينما داشت، ساخت جديدترين فيلم سينمايي اش را با نام نسل جادويي به تهيه كنندگي جهانگير كوثري در تهران آغاز كرده است.
در نسل جادويي كه فيلمبرداري آن چندي قبل آغاز شده است، هديه تهراني، باران كوثري، كوروش تهامي، رامبد جوان، نگار جواهريان و شاهرخ فروتنيان به ايفاي نقش مي پردازند.
محاكمه ايرج قادري
ايرج قادري فيلمبرداري محاكمه را اواخر تير ماه در تهران آغاز كرده است. اين فيلم به تهيه كنندگي مرتضي شايسته و هدايت فيلم است.
در محاكمه ايرج قادري، افسانه بايگان، گوهر خيرانديش، محمدرضا شريفي نيا ،شيرين بينا و مهناز افشار به ايفاي نقش مي پردازند.
تاكنون خلاصه داستاني از اين ساخته قادري كه بعد از آكواريوم جلوي دوربين برده است، منتشر نشده است.
اخراجي هاي ده نمكي
فيلمبرداري اخراجي ها اولين فيلم بلند سينمايي مسعود ده نمكي در يكي از محلات تهران ادامه دارد. اين فيلم به تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز است.
در اخراجي ها، كامبيز ديرباز، اكبر عبدي، محمدرضا شريفي نيا، ارژنگ اميرفضلي، قاسم زارع، عليرضا اوسيوند و نيوشا ضيغمي به ايفاي نقش مي پردازند.
در خلاصه اين فيلم كه با فيلمنامه اي از پيمان قاسم خاني جلوي دوربين مي رود، آمده است: يك گروه تلويزيوني در تدارك برنامه اي درباره خاطرات رزمندگان است. يكي از رزمندگان در بيان خاطرات خود از شخصيتي به نام مجيد مي گويد كه عاشق نرگس دختر جنوب شهري مي شود.
آدم عبدالرضا كاهاني
فيلمبرداري آدم اولين تجربه بلند سينمايي عبدالرضا كاهاني با بازي مهران احمدي، حامد بهداد، مهتاب كرامتي و فرشته صدرعرفايي در سبزوار ادامه دارد.
فيلمهاي ديگري نيز در مرحله فيلمبرداري به سر مي برند كه شايد به دليل اين كه اخباري از سوي دست اندركاران آن منتشر نشده نامي از آنها در اين گزارش نيامده است. همچنين در ميان فيلمسازاني كه هم اكنون پروانه ساخت گرفته اند و در آينده نزديك فيلمبرداريشان را آغاز خواهند كرد، مي توان از بهرام بيضايي، منيژه حكمت، فريدون جيراني، عليرضا داودنژاد، احمدرضا درويش، خسرو سينايي، بهروز افخمي و... نام برد.

اسپيلبرگ؛ پردرآمدترين چهره دنياي هنر
011646.jpg
گروه ادب و هنر- استيون اسپيلبرگ در سال گذشته ميلادي پردرآمدترين چهره دنياي هنر و سرگرمي بود. مجله فوربس كه فهرست ده چهره پولساز سال را منتشر كرده، مي نويسد كه اين فيلمساز سال قبل نزديك 360 ميليون دلار درآمد داشته است.
به نوشته سايت بي بي سي، در اين فهرست نام شش نفر ديگر هم كه با دنياي سينما در ارتباط هستند، حضور دارد.جرج لوكاس (كارگردان)، اوپرا وينفري (مجري تلويزيوني و بازيگر سينما) و جري سينفيلد (كمدين تلويزيوني) با درآمدهاي 250۲۴۰، و 110 ميليون دلاري مقام سوم تا پنجم را دارند.
دن براون و جي كي رولينگ دو نويسنده معروف كه قصه كتاب هايشان رمز داوينچي و هري پاتر به صورت فيلم سينمايي تهيه و توليد شده است، با درآمدهاي 100 و 82 ميليوني مقام هاي هفتم و نهم را به خود اختصاص داده اند. جري بروكهايم تهيه كننده معروف سينما ( هواپيماي ويژه حمل محكومين و صخره ) هم با درآمد 90 ميليون دلاري نفر هشتم جدول است.اسپيلبرگ كه فيلم هايي مثل اينديانا جونز ، ئي تي و پارك ژوراسيك را كارگرداني كرده، در چند سال اخير بيشتر از كارگرداني به توليد فيلم هاي سينمايي پرداخته است.

اولين اظهار نظر جيمز باندي كريگ
گروه ادب و هنر- دانيل كريگ، جيمز باند جديد سينما از منتقدين سينمايي براي معرفي خودش در اين نقش فرصت خواست. او در اولين واكنش نسبت به انتقادهاي چند ماه اخير، سعي كرد لحني دوستانه و مؤدبانه داشته باشد.
به نوشته آسوشيتدپرس، كريگ در يك گفت وگو اعلام كرد: مطمئن هستم اگر روزي در اينترنت و در نقدهاي فيلم كازينو رويال اظهار نظرهاي منفي در مورد نقش و بازي ام بخوانم، ديوانه خواهم شد. من همه تلاشم را كردم تا در نقش جيمز باند يك بازي خوب ارائه دهم. حالا نوبت منتقدين و تماشاگران حرفه اي است كه در مورد كار من نظر بدهند. تنها خواست من اين است كه در اظهار نظر خود پيشداوري نكنند.
از سال قبل كه قرار شد دانيل كريگ نقش مامور دو صفر هفت جديد سينما را به عهده بگيرد، انتقادات زيادي به اين انتخاب شد. در طول اين مدت تهيه كنندگان فيلم، همبازي هاي كريگ و حتي شون كانري (اولين و مهم ترين جيمزباند سينما) از اين انتخاب دفاع كردند. كريگ، اولين بازيگر انگليسي است كه نقش مامور انگليسي تبار ضد جاسوسي قصه هاي جيمزباندي را بازي مي كند.

منتخب نقاشي هاي 11هزار كودك و نوجوان در اصفهان
011643.jpg
ايسنا: آثار برگزيده  نخستين مسابقه بين المللي نقاشي با عنوان نصف جهان در نقاشي كودكان و جهان گشايش يافت كه تا نهم شهريورماه جاري در كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان به نمايش درمي آيند.
اين مسابقه با هدف شناساندن اصفهان، با عنوان نماد تمدن پارسي و اسلامي و نگين فيروزه اي شهرهاي ايران و به مناسبت انتخاب اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، توسط دفتر مطالعات تصويري در اصفهان برگزار شد كه با استقبال گسترده  كودكان و نوجوانان 28 كشور جهان روبه رو شد. 11 هزار و 834 كودك و نوجوان شش تا 18 ساله از سراسر جهان در اين فضاي رقابتي شركت كرده و از اين طريق با شهر اصفهان و نمادهاي آن آشنا شده اند.
با بررسي هاي سه روزه، داوران از ميان 11 هزار و 866 نقاشي ارسال شده به دبيرخانه  مسابقه، 58 اثر از كودكان و نوجوانان ايراني و 45 اثر از كشورهاي آلباني،  ارمنستان، بلغارستان، مجارستان، مالديو، پاكستان، سريلانكا، هندوستان، لهستان، اوكراين، روسيه، صربستان، اسلواكي، تونس، تركيه و عربستان به عنوان نفرات برگزيده معرفي شدند و تنديس جشنواره را دريافت كردند.

دزدان دريايي همچنان يكه تازند
مهر: صندوقچه مرد مرده، دومين قسمت از مجموعه آثار دزدان درياي كارائيب، در ششمين هفته اكران همچنان صدرنشين جدول فروش جهاني است.
اين فيلم كه نام گور وربينسكي را در مقام كارگردان دارد و از حضور جاني دپ، اولاندو بلوم و كايرا نايتلي در نقش هاي محوري سود مي جويد اين هفته بالغ بر 44 ميليون دلار بليت فروخت. صندوقچه مرد مرده در حال حاضر بازار 48 كشور را در اختيار دارد و در 8 هزار و 500 سالن سينما به نمايش درمي آيد.اين اثر كه محصول استوديو والت ديسني است تا به حال به فروش 464 ميليون دلاري در سطح جهان دست يافته و كارشناسان گيشه معتقدند اين فيلم همچنان به فروش شگفت آور خود ادامه خواهد داد. كشورهاي اسپانيا و فرانسه بيشترين استقبال را از اين اثر به عمل آورده اند.قسمت سوم از اين مجموعه با نام دزدان درياي كارائيب: پايان دنيا، روز 25 مي سال 2007 به نمايش عمومي درمي آيد.

انتظامي رئيس انجمن تئاتر معلولين شد
011634.jpg
مهر: اولين انجمن تئاتر معلولين «شور به همت جمعي از «ارشناسان تئاتر بهزيستي به رياست استاد عزت الله انتظامي تش«يل شد.
«مال الدين شفيعي، از اساتيد و «ارشناسان تئاتر و عضو هيأت مؤسس اولين انجمن تئاتر معلولين، در اين باره گفت: بعد از برگزاري دو دوره جشنواره تئاتر معلولين، من به همراه فاطمه فخري دبير اين جشنواره تصميم گرفتيم براي هنرمندان تئاتر معلولين «انوني تش«يل شود و فعاليت هنري آنها تنها محدود به ايام جشنواره نشود. وي ادامه داد: اين پيشنهاد از طرف ما به بهزيستي ارائه شد و مسئولان بهزيستي نيز با تصويب آن موافقت «ردند و اين انجمن تش«يل شد. عزت الله انتظامي رئيس اين انجمن است و فاطمه فخري، فريده مرادي «لوشجردي و چند نفر ديگر از «ارشناسان تئاتر معلولين اعضاء هيأت مديره اين انجمن را تش«يل مي دهند. مدير عامل اين انجمن هم فخري، «ارشناس تئاتر بهزيستي و دبير جشنواره تئاتر معلولين است.

ايران ركورددار تعداد عكاس در دنياست
مهر: هيچ كجاي جهان به اندازه ايران عكاس ندارد و علت اين اتفاق، وجود منابع تصويري متنوع و بسياري است كه در ايران براي عكاسان وجود دارد.
اميرعلي جواديان، عكاس و استاد دانشگاه، در گفت وگو با واحد خبر حوزه هنري به مناسبت برگزاري نمايشگاه عكس هاي طبيعت خود در خانه عكاسان ايران گفت: معماري، طبيعت، مردم، قبايل و مراسم و اديان و فرهنگ هاي گوناگون از جمله منابعي هستند كه هر كسي را براي عكاسي به وجد مي آورند و همين امر باعث مي شود شوق آموختن عكاسي در ايراني ها بيشتر باشد.
جواديان افزود: در جهان 110 شاخه براي عكاسي وجود دارد كه هر كدام ويژگي خاص خود را دارند.
براي مثال يك عكاس خبري بايد جسور باشد و به همان اندازه سريع و تيزهوش، اما عكاس طبيعت بايد لطيف باشد و خلاق تا بتواند رنگ و تركيب بندي را در بهترين شكل آن به كار بگيرد.

جايزه جشنواره مايكل مور به فيلمساز ايراني رسيد
011637.jpg
گروه ادب و هنر- فيلم كارگران مشغول كارند ساخته ماني حقيقي موفق شد جايزه جشنواره مايكل مور را كسب كند.
اين فيلم به تهيه كنندگي محمدرضا تخت كشيان تا كنون به موفقيت هاي بين المللي مختلفي دست پيدا كرده است.اين فيلم كه در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر جايزه بهترين فيلمنامه را در بخش بين الملل دريافت كرده است، در جشنواره هاي برلين، سنگاپور، ترايبكا نيويورك، كارلو ويواري، ولينگتون، آكلند، مسكو، بلژيك و تانزانيا به نمايش درآمده و موفق به دريافت تقديرنامه هيأت داوران شده است.دومين جشنواره فيلم تراورس سينما در شهر ميشيگان آمريكا و توسط مايكل مور، سينماگر معروف و معترض آمريكايي راه اندازي شده است. فيلم كارگران مشغول كارند همراه با فيلم هاي جزيره آهني و رئيس جمهور ميرقنبر در بخش سلام بر سينماي ايران   گنجانده شده و در افتتاحيه، سه فيلم كارگران مشغول كارند ، جاده اي به گوانتانامو ، پسر انسان به اشتراك، جايزه بنيانگذاران جشنواره مذكور را دريافت كردند. كارگران مشغول كارند در ماه هاي شهريور، مهر، آبان به 25 جشنواره جهاني ديگر دعوت شده كه اين حضورها متعاقباً اعلام خواهند شد.گفتني است جشنواره مايكل مور دومين دوره خود را برگزار مي كند.

نويسنده اي سوژه فيلم مي شود
گروه ادب و هنر- نويسنده اي كه قصه كتاب هايش الهام بخش ساخت و خلق تعدادي از فيلم هاي مطرح علمي- خيالي بوده است، خودش سوژه ساخت يك فيلم جديد سينمايي است.
به نوشته نشريه ورايتي، پل گاميني بازيگر و تهيه كننده فيلمي است كه بر اساس قصه زندگي فيليپ كي ديك نويسنده معروف قديمي ساخته مي شود. اين فيلم شرح حال گونه هنوز نامي ندارد. كي ديك در سن پنجاه و سه سالگي و در سال 1982 درگذشت. مرگ وي همزمان با نمايش عمومي درام فضايي بليد رانر ساخته ريدلي اسكات بود. اين فيلم با نگاهي به قصه كتاب كي ديك به همين نام ساخته شد.كارهاي اين نويسنده هم مثل بسياري از همكاران او تا بعد از مرگش مورد توجه قرار نگرفت. اما از زمان مرگ وي، آنچه كه او نوشته بود توسط صنعت سينما خريداري شد. از كتاب هاي او كه تا به حال تبديل به فيلم  سينمايي شده مي توان به گزارش اقليت (تام كروز) و يادآوري مطلق (آرنولد شوارتزنگر) اشاره كرد.

چهره روز
كتاب هاي  جديد سايه
011649.jpg
تعدادي از مجموعه هاي منتشرنشده و منتشرشده هوشنگ ابتهاج به ترتيب چاپ و تجديد چاپ مي شوند.
در حال حاضر از اين شاعر پيشكسوت معاصر، كتاب هاي سعدي به  سعي سايه ، گفت وگو در سعي سايه و مثنوي بانگ ني براي اولين بار در دست انتشار هستند. انگيزه انتشار گفت وگو در سعي سايه كه گفت وشنودي با ابتهاج است و به بحث درباره تصحيح او روي شعرهاي حافظ مي پردازد، دانستن نظر دقيق وي درباره اين موضوع بوده است كه به درخواست برخي از شاعران و با حضور محمدرضا شفيعي كدكني، نجف دريابندري، كاظم برگ نيسي و تعداد ديگري انجام شده است.
سرودن مثنوي بانگ ني نيز به گفته ناشر، بيش از 20 سال طول كشيده كه البته اين شاعر معاصر تمايلي به ارائه توضيح بيشتر در اين باره نداشت.
مجموعه شعر تاسيان نيز كه بيش از يك سال پيش از انتشارش خبر داده شد، به گفته مدير نشر كارنامه شهريورماه انتشار مي يابد.
همچنين كتاب هاي سياه مشق براي چاپ سيزدهم و حافظ به سعي سايه براي چاپ چهاردهم و پانزدهم (طبق روال ناشر هر دو چاپ با هم انجام مي شود)، آثار در دست تجديد چاپ هستند.
هوشنگ ابتهاج بيشتر به هـ. ا. سايه مشهور است.
سروش صحت، خوب، بد، زشت
011640.jpg
سروش صحت همچنان مشغول بازي در سريال خوب، بد، زشت است و فيلمبرداري اين مجموعه هنوز به پايان نرسيده است.
سروش صحت يكي از بازيگران مجموعه تلويزيوني خوب، بد، زشت در اين باره به فارس مي گويد: در حال حاضر فقط مشغول بازي در اين مجموعه هستم و تا پايان كارم در اين مجموعه كار ديگري را آغاز نخواهم كرد.
وي در ادامه گفت: فيلمبرداري اين مجموعه تلويزيوني هنوز ادامه دارد و كار ساخت و توليد آن به پايان نرسيده است.
مجموعه تلويزيوني خوب، بد، زشت به كارگرداني عليرضا افخمي و براي پخش در شب هاي ماه مبارك رمضان براي پخش از شبكه سوم سيما ساخته مي شود.
مجموعه تلويزيوني خوب، بد، زشت مضموني مذهبي دارد و در 30 قسمت 30 دقيقه اي پخش خواهد شد.
داستان اين مجموعه درباره سه شريك است كه با يك برنامه ريزي كاملاً حرفه اي موفق به كلاهبرداري چندميلياردي مي شوند، اما در ادامه مسير قصه به شكلي كه آنها پيش بيني كرده بودند، پيش نمي رود و ماجراهاي عجيبي در انتظار آنهاست، هر كدام از شخصيت ها نماد يكي از صفات خوب، بد و زشت هستند و درگير موقعيت هاي پيچيده و جالب مي شوند.
فتحعلي اويسي، ابوالفصل پورعرب، رضا توكلي، بهاره رهنما، سروش صحت، مرجانه گلچين، بهمن دان، مهران رجبي، پرستو مقدم، مريم كاوياني، فرناز رهنما، صدرالدين حجازي، معصومه اسكندري، منوچهر صفرخاني، داريوش سليمي، روناك فرهنگ، مينو زاهدي و پيمان يزدان پناه به ايفاي نقش مي پردازند.
نواي اسرارآميز دانيال حكيمي
011652.jpg
ايسنا: گروه تئاتر صورتك با كارگرداني سهراب سليمي، نمايش نواي اسرارآميز را آذر ماه در مجموعه تئاتر شهر اجرا مي كند.
نواي اسرار آميز از جمله جنجال برانگيزترين نمايشنامه هاي اريك امانوئل اشميت، نمايشنامه نويس فرانسوي محسوب مي شود كه به برخورد و نوع تفكر بين نويسنده و خبرنگار در ارتباط با عشق مي پردازد و رابطه عاشقانه بين انسانها را بررسي مي كند.
سهراب سليمي كه پيش از اين نيز نمايش خرده جنايتهاي زناشوهري را از همين نويسنده به صحنه برده بود، قصد دارد اثر تازه اشميت را با ترجمه شهلا حائري و بازي دانيال حكيمي، سيدافشين هاشمي و آرزو محمدي، آذر ماه سال جاري اجرا كند.
نواي اسرارآميز كه به تازگي در ايران ترجمه شده و هنوز هم به چاپ نرسيده است، بر صحنه تئاترهاي فرانسه با حضور بازيگران توانايي چون آلن دلون اجرا مي شود و اين بار به شكل رئاليستي بر صحنه مجموعه تئاترشهر ظاهر مي شود.

آثار مجسمه ساز شخصي اسكندر به زادگاهش باز مي گردند
آثار هنري ليسيپوس، يكي از بزرگ ترين مجسمه سازان يونان باستان و صورت گر شخصي اسكندر، به موزه  اصلي شان در نزديكي شهر زادگاه اين هنرمند در سيكون در جنوب يونان فرستاده مي شوند.
ليسيپوس چهار قرن پيش از ميلاد مسيح (ع) زندگي مي كرده و يك هزار و 500 مجسمه  برنز خلق كرده است كه در ميان آنها به تصاوير اسكندر كبير و قهرمان افسانه اي يونان ـ هركول ـ مي توان اشاره كرد.
يكي از مقامات وزارت فرهنگ يونان در اين باره به فرانس پرس گفت: هيچ كدام از آثار اصلي ليسيپوس محفوظ نشده اند؛ اما باستان شناسان مجموعه اي را از مدل كپي هاي مشهور اهداشده ازسوي ديگر موزه ها جمع آوري خواهند كرد.

اخبار كوتاه
عباس كيارستمي راهي نروژ مي شود
عباس كيارستمي در شانزدهمين فستيوال فيلم نروژ در كنار نمايش فيلم هايش، كارگاه آموزشي برپا مي كند. شانزدهمين دوره جشنواره اسلو كه امسال روي فيلم ها و فيلمسازان ايران تمركز كرده است از پنجم تا پانزدهم اكتبر(مهرماه) در شهر اسلو نروژ برپا مي شود و عباس كيارستمي كارگردان و عكاس ايراني در اين فستيوال، كارگاه آموزشي برگزار مي كند.
با اتمام كارگاه، مجموعه سخنان كيارستمي به همراه مجموعه شعر او با عنوان همراه با باد به زبان نروژي به چاپ مي رسد.
فيلمنامه بچه هاي آسمان در ژاپن
فيلمنامه بچه هاي آسمان ساخته مجيد مجيدي در متون درسي كتاب آموزش زبان انگليسي دوره دبيرستان ژاپن تدريس مي شود.
گنجاندن متن درسي فيلمنامه بچه هاي آسمان در كتاب آموزش زبان انگليسي با توجه به دقتي كه ژاپني ها در انتخاب متون درسي دارند بيانگر مضامين و ساختار قدرتمند در اين اثر ايراني بوده است.
گفتني است داستان بچه هاي آسمان در كتاب آموزش زبان انگليسي دوره دبيرستان در ژاپن تحت عنوان يك جفت كفش و در ده صفحه همراه با عكس هايي از فيلم چاپ شده است.
«امبيز روشن روان در «نسرت «امه راتا
گروه موسيقي «امه راتا به رهبري «يوان ميرهادي در روزهاي 26و 27 مردادماه در سالن رود«ي به اجراي برنامه مي پردازد. در اين «نسرت «ه ساعت 20 روزهاي مذ«ور در سالن رود«ي برگزار مي شود، گروه موسيقي «امه راتا به اجراي قطعاتي از موسيقي «لاسي« و مدرن مي پردازد.
«نسرتو فلوت اثر «امبيز روشن روان با ت«نوازي ستاره صحت زاده از اپراي آخناتناثر فيليپ گلاس،«افه سي اثر پياتزولا، «نسرتو ويلن اثر مون با ت«نوازي نرگس فلاح پسند ودوبل «نسرتو براي ويلن اثر ويوالدي با ت«نوازي موني«ا لران و باب« ايماني از جمله آثاري است «ه اين گروه در اين دو شب اجرا مي «ند.
ايرج راد، دبير جشنواره تئاتر ت« نفره شد
جشنواره تئاتر ت« نفره به دبيري ايرج راد از 25 تا 30 شهريور در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
۲۵۸ متن از سراسر «شور به دبيرخانه جشنواره تئاتر ت« نفره رسيده «ه داوران مرحله بازخواني متون شامل خسرو ح«يم رابط، چيستا يثربي و رحمت اميني 52 متن را براي حضور در بخش بازبيني انتخاب «ردند.
برگزاري جشنواره موسيقي مقامي
جشنواره موسيقي مقامي به ميزباني شهرستان قاين در هفته دولت برگزار مي شود.
جشنواره موسيقي در دو بخش گروه نوازي و ت« نوازي (دوتار، ني، سرنا، دهل، دايره، دف و خوانندگي محلي) اجرا خواهد شد.
ابت«ار و نوآوري در قالب به «ارگيري نغمات و مقامهاي موسيقي منطقه و اجراي موسيقي نواحي به شيوه اصيل منطقه از جمله شرايط شر«ت در جشنواره موسيقي مقامي خراسان جنوبي است.
اين جشنواره در دو گروه سني 15 تا 30 و 30 سال به بالا در تاريخ 1 و 2 شهريور ماه برگزار مي شود.
هنرمندان در جشنواره پيام پيامبر(ص)
جديدترين آثار هنرمندان معاصر «شور از 31 مرداد تا 9 شهريور در بخش هنري جشنواره پيام پيامبر(ص) در موزه ملي قرآن به نمايش درمي آيد.
بخش هنري جشنواره پيام پيامبر(ص) شامل رشته هاي خوشنويسي، نگارگري، تصويرگري «تاب «ود« و نوجوان و هنرهاي سنتي است. در بخش خوشنويسي آثار مرتبط با نگارش آيات با مضامين نام ها و اوصاف نبي م«رم اسلام(ص) و در گرايش هاي نستعليق، ش«سته نستعليق، ثلث و نسخ ارائه خواهد شد.
هنرمندان مي توانند آثار خود را تا تاريخ 25 مرداد به موزه ملي قرآن واقع در تهران، خيابان ولي عصر(عج)، تقاطع خيابان امام خميني(ره) ارسال نمايند.
جاده بي انتهاي باشگاه فيلم كوتاه
جاده بي انتها به كارگرداني بهمن دادفر و دست سياه، نان سفيد جواد مزدآبادي چهارشنبه 25 مرداد در بيست و سومين برنامه هفتگي باشگاه فيلم كوتاه به نمايش درمي آيد.
انجمن سينماگر آينده برنامه باشگاه فيلم كوتاه را از جمله فعاليت هاي فرهنگي اين انجمن دانست كه با همكاري خانه هنرمندان ايران هر چهارشنبه ساعت 18 در سالن بتهوون خانه هنرمندان برگزار مي شود.
اين برنامه در پايان نمايش فيلم ها با جلسه پرسش و پاسخ و حضور كارگردانان فيلم هاي مذكور ادامه مي يابد. حضور در برنامه باشگاه فيلم كوتاه براي عموم آزاد و رايگان است.
اختتاميه همايش تئاتر مشروطه
مراسم اختتاميه همايش نقالي و تئاتر ميداني مشروطه از ساعت 10 تا 16 روزهاي پنج شنبه و جمعه 26 و 27 مردادماه در دو «اخ سعدآباد و نياوران برگزار مي شود.
به مناسبت اختتاميه اين همايش مجموعه اي از نمايش هاي همايش در دو «اخ نياوران و سعدآباد اجرا مي شوند.
نقالي هاي نقل بي شرط ، نقل زنانه مشروطه ، نقل 183 زن ناصرالدين شاه و... و اجراي نمايش هاي دده باجي ، ستارخان ي« نفر ، دادگاه عدالت ، مظفر يا ناصر و پرفورمنس چند پرده از مشروطه در اين دو روز به اجراي عموم گذاشته خواهند شد.
فرهنگسراهاي هنر، دانشجو، خاوران و بهمن نيز در اين دو روز از ساعت 18 تا 21 ميزبان علاقه مندان و تماشاگران خواهند بود.نخستين همايش نقالي و تئاتر ميداني مشروطه از 14 مرداد ماه آغاز شده و تا 28 مرداد ماه در تهران، اصفهان، تبريز و «رمان ادامه دارد.

سينماي 400 ميليوني فرديس در پيچ و خم راه اندازي
مهر: پس از گذشت يك سال از اتمام عمليات اجرايي ساخت سينماي چهار ميليارد ريالي فرديس، اين سينما هنوز در پيچ و خم راه اندازي و بهره برداري بلاتكليف مانده است.
شهر فرديس با قدمت طولاني و جمعيتي بالغ بر 500 هزار نفر، از لحاظ فرهنگي و هنري در فقري رنج آور به سر مي برد. در ميان انبوه مسائل اين شهر، مهمترين مسئله اي كه جمعيت جوان فرديس از آن رنج مي برند نبود سالن سينما و فضاهاي فرهنگي در اين شهر است. در فرديس تنها يك سالن كوچك با ظرفيتي حدود 100 نفر وجود دارد كه بيشتر مناسب برگزاري كنفرانس و سمينار است و قابليت چنداني براي استفاده به منظور سالن سينما ندارد. از طرفي مالكيت آن در اختيار معاونت فرهنگي و هنري شهرداري كرج است و در بسياري مواقع مورد استفاده سازماني قرار مي گيرد. چند سال پيش شهرداري كرج با هزينه اي بالغ بر چهار ميليارد ريال، سينمايي با كليه تجهيزات در اين شهر احداث كرد، اما به دلايل بسيار هنوز بهره برداري از اين سينما ميسر نشده است. مسئولان شهرداري و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج علت اصلي راه اندازي نشدن اين سينما را اتخاذ نكردن تصميمي واحد براي فروش و واگذاري آن به بخش خصوصي عنوان كرده اند.
از آنجا كه نيمي از جمعيت 500 هزار نفري فرديس جوان هستند و از بيشتر امكانات فرهنگي و تفريحي بي بهره اند، وجود چنين سينمايي بسياري از مشكلات آنها را برطرف مي كند و گام مؤثري در غني سازي اوقات فراغت به خصوص در روزهاي بلند تابستان خواهد بود. از طرفي علاوه بر نبود سينماي فعال در اين شهر، شهروندان فرديسي از كمبود فضاي سبز نيز رنج مي برند و بيشتر در آپارتمان هاي كوچك فارغ از هرگونه امكانات تفريحي در حال گذران زندگي هستند و براي فرزندان خود هيچ راهي جز پناه بردن به تلويزيون و كامپيوتر ندارند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |