چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
محاكمه جنجالي در مجتمع قضائي بعثت
باند «محمد رالي» 200 خودرو سرقت كردند
متهمان و تعدادي از شاكيان در جلسه دادگاه
011781.jpg
گروه حوادث- مهديه مصطفايي: اعضاي شبكه سرقت خودروي (محمد رالي)، صبح يكشنبه در حالي در شعبه 1158 مجتمع قضائي بعثت محاكمه شدند كه 200 شاكي در انتظار صدور حكم آنها بودند.
به گزارش همشهري، رسيدگي به پرونده سرقتهاي اعضاي باند هنگامي  در دستور كار ويژه پليس آگاهي تهران قرار گرفت كه از اوايل سال 80 پرونده هاي مشابهي درباره سرقت خودرو در سطح شهر تهران به شعبه 2 اداره آگاهي ارجاع مي شد.
در بررسي هاي اوليه درباره اين پرونده مشخص شد سرقت ها به صورت مداوم، در مدت زماني كوتاه به وقوع مي پيوندد. بنابراين احتمال اين كه عاملان تمامي سرقتها يك باند سازماندهي شده سرقت باشند قوت گرفت و به اين ترتيب تيمي  از كارآگاهان اداره آگاهي تحقيقات مقدماتي خود را در اين زمينه آغاز كردند.
كارآگاهان پليس در رديابي هاي اوليه خود دريافتند سارقان به دو شيوه خودروهاي مورد نظر خود را سرقت مي كنند. آنها يا با شناسايي طعمه هاي خود در فرصتي مناسب و در تاريكي شب با استفاده از غفلت راننده آن را به سرقت مي بردند و يا اين كه در مكانهاي خلوت با تهديد، خودرو را از راننده گرفته و به سرعت متواري مي شدند.
با به دست آمدن نخستين سرنخ ها ماموران اقدام به چهره نگاري از متهمان كردند و در ادامه دريافتند سارقان علاوه بر تهران در چند شهر ديگر از جمله شهريار، كرج، مشهد، بيجار، اصفهان و... به همين روش اقدام به سرقت كرده و از سوي پليس چند شهر ديگر نيز تحت تعقيب قرار دارند.
بنابراين شناسايي و دستگيري اعضاي باند در دستور كار ويژه پليسي قرار گرفت و پس از شناسايي مخفيگاه آنها در اطراف شهريار محل مورد نظر تحت تعقيب و مراقبت نامحسوس قرار گرفت و اعضاي اصلي باند، دستگير شدند.
آنها پس از دستگيري با اعتراف به سرقت بيش از 200 خودرو در سطح كشور در بازجويي ها گفتند كه سركرده شبكه به نام محمد معروف به رالي در حال خروج از كشور است.
به اين ترتيب، ماموران با شناسايي محمد رالي وي را در فرودگاه مهرآباد در حالي كه قصد خروج از كشور را داشت دستگير كردند.
سارق حرفه اي در جريان بازجويي ها با اعتراف به فعاليت در باند گفت: پس از سرقت خودروها با شاه كليد آنها را به مخفيگاهمان انتقال داده و بعد از تعويض پلاك آنها را مي فروختيم. با دستگيري كليه اعضاي اين باند كه 50 نفر بودند، پرونده سرقتهاي چند صد ميليوني اعضاي باند در اختيار قاضي سميعي – رئيس شعبه 1158 مجتمع قضايي بعثت- قرار گرفت.
آنچه در دادگاه گذشت
صبح يكشنبه جلسه محاكمه اعضاي اين باند با حضور 200 شاكي ساعت 10 صبح شروع شد. در ابتداي جلسه محاكمه هريك از شاكيان با طرح شكايت خود از دادگاه خواهان مجازات قانوني متهمان شدند.
يكي از شاكيان پرونده به قاضي گفت: سال 80 بود كه يك دستگاه پيكان وانت براي امرارمعاش به صورت قسطي خريداري كردم. مدت كوتاهي بود كه با آن كار مي كردم تا اين كه توسط افراد ناشناس از مقابل خانه ام به سرقت رفت. در طول اين مدت به خاطر اين كه شغل ديگري نداشتم متحمل ضرر و زيان فراوان شدم و حدود 3 سال جهت پيدا كردن خودروام به شهرستان هاي مختلف رفتم و كلي هزينه كردم. لذا از دادگاه تقاضاي مجازات سارقان را دارم.
با طرح شكايت شاكيان، هريك از متهمان پس از تفهيم اتهام هاي سرقت خودرو، جعل اسناد و تغيير نمره، فروش مال غير، بازسازي و جمع آوري خودروهاي مسروقه و سرقت به عنف خودرو به دفاع از خود پرداختند و از دادگاه تقاضاي بخشش كردند.

متهم به قتل، در بهشت زهرا(س) بازداشت شد
مقتولان جنايت
011778.jpg
011784.jpg
گروه حوادث – مرد 42 ساله اي كه مظنون اصلي جنايت جنت آبادكه در آن مادر و دختر جواني به طرز فجيعي به قتل رسيدند، مي باشد در تماس با پليس جنايي از كارآگاهان خواست براي دستگيري وي به بهشت زهرا(س) بروند.
به گزارش همشهري، مرد خسته از كار روزانه به خانه اش رسيد. خودرو را در پاركينگ خانه  پارك كرد و به واحد آپارتماني اش كه در طبقه دوم بود رفت. اما با ورود به خانه،  متوجه سكوت مرگباري شد كه فضاي خانه را فراگرفته بود، مرد، همسر و دختر جوانش را صدا زد، اما هنگامي كه جوابي نشنيد با دلشوره به دنبال آنها گشت. وحشتزده وارد اتاق خواب شد و در كمال ناباوري با پيكر خونين همسر 50 ساله و دختر 22 ساله اش روبه رو شد كه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده بودند. مرد وحشتزده فرياد مي كشيد و از همسايه ها كمك مي خواست.
موضوع به پليس 110 اطلاع داده شد و پس از دقايقي، كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران در محل حادثه كه خيابان شاهين شمالي در منطقه جنت آباد بود، حضور يافتند.
درحالي كه پدرخانواده كه از اين اتفاق شوكه شده بود، براي يافتن سرنخي از عاملان جنايت تحت بازجويي قرار گرفته بود، كارآگاهان پليس جنايي در بررسي هاي مقدماتي خود دريافتند كه عامل يا عاملان جنايت با قربانيان آشنايي قبلي داشته و به راحتي وارد خانه شده اند و در يك فرصت مناسب دست به جنايت خونين زده اند. تحقيق از محل بيانگر آن بود كه سرقتي صورت نگرفته و قاتل آشنا تنها به انگيزه انتقامجويي وارد خانه شده است. اين درحالي بود كه همسايه ها عصر روز حادثه صداي درگيري در خانه قربانيان را نشنيده بودند و اين مسئله كه ارتكاب دو قتل به صورت غافلگيرانه بوده را قوت بيشتري داد. كارآگاهان در جريان بازجويي از صاحبخانه دريافتند كه مرد 42ساله اي از مدتي قبل به عنوان خواستگار دختر جوان به خانه آنها آمده بود اما به خاطر شرايط خاص به وي جواب منفي داده شده است.
در ادامه رديابي ها هويت خواستگار 42 ساله به نام ايرج آشكار شد و شناسايي و دستگيري وي در دستور كار ويژه پليس جنايي تهران قرار گرفت تا اين كه 48 ساعت بعد از جنايت، ايرج به يكي از دوستان دختر جوان تلفن كرد و به وي گفت: مي خواهم سر خاك زهرا و مادرش بروم. به پليس تلفن كن و بگو به آنجا بيايند مي خواهم هرآنچه درباره جنايت مي دانم به آنها بگويم.
برپايه اين گزارش، با اعلام اين خبر، مأموران دايره 10 آگاهي تهران ظهر ديروز با حضور در بهشت زهرا، ايرج را درحالي كه بالاي قبر دو قرباني  ايستاده بود، بازداشت كردند. تحقيق از اين مظنون زير نظر بازپرس حسيني ادامه دارد.

رئيس پليس پايتخت در زمينه جمع  آوري ماهواره تأكيد كرد:
ماموران بدون مجوز وارد ساختمان نمي شوند
گروه حوادث- فرمانده انتظامي تهران بزرگ تأكيد كرد: پليس با حكم قضايي به مشاعات كليه منازلي كه تجهيزات ماهواره آنها آشكار باشد، ورود پيدا مي كند.
سردار مرتضي طلايي كه عصر ديروز در جريان يك نشست خبري با خبرنگاران گفت و گو مي كرد، گفت: براي ورود به منازل  ماموران پليس ابتدا از مدير، هيأت مديره ساختمان و يا ساكنين، درخواست مي كنند نسبت به تحويل تجهيزات ماهواره وارد عمل شوند و در غير اين صورت وارد مشاعات منازل كه شامل پشت بامها مي شود، شده و تجهيزات ماهواره را جمع آوري مي كنند.
وي با تاكيد بر اين كه ماموران پليس به هيچ وجه به داخل واحد هاي مسكوني وارد نمي شوند، تصريح كرد: ماموران پليس خودسرانه، كاري انجام نمي دهند، از اين رو با اخذ دستور قضايي وارد منازل مي شوند. سردار طلايي اضافه كرد: جمع آوري ديش هاي ماهواره، موضوعي نبوده كه مربوط به امروز باشد و در استمرار پيگيري هاي گذشته پليس در برخورد با قاچاق و استفاده غيرمجاز از ماهواره است.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ با اعلام اين كه در صورتي كه ساكنين منازل و يا هيأت مديره ها در اجراي قانون با ضابطان همكاري نكنند، مراتب با تشكيل پرونده به مقام قضايي اطلاع داده مي شود، ادامه داد: در اين صورت، ماموران با اخذ دستور قضايي، خود به ساختمان ورود پيدا كرده و تنها نسبت به جمع آوري گيرنده ها اقدام مي كنند.
وي جمع آوري ماهواره ها را از وظايف ذاتي پليس در راستاي برخورد با جرايم آشكار عنوان كرد و از شهروندان تهراني درخواست كرد كه خود نسبت به جمع آوري تجهيزات آشكار ماهواره اقدام كنند، پيش از آنكه عوامل پليس وارد عمل شوند. سردار طلايي با تاكيد بر اين كه پليس به حريم خصوصي افراد وارد نمي شود، گفت: شهروندان در صورت مواجهه با چنين مواردي، مراتب را با مركز نظارت همگاني ناجا (197) در ميان بگذارند.

آنسوي آب
زنداني بي گناه ميليونر شد
011787.jpg
011775.jpg
گروه حوادث با روشن شدن نتايج آزمايش دي ان اي و تبرئه يك زنداني آمريكايي ، دادگاه بوستون موافقت كرد كه سه ونيم ميليون دلار به اين زنداني بي گناه در قبال شش سال و نيم حبس پرداخت شود.
۳۰ مي سال 1997 يك افسر پليس بوستون هنگامي كه در حياط پشتي خانه اش در حال استراحت بود ناگهان مرد مسلحي را ديد كه كلاه بيس بال به سر داشت ، افسر پليس با زيركي خودش را به روي مرد مسلح انداخته و با وي درگير شد و توانست كلاه وي را از سرش دربياورد اما مرد مسلح دو گلوله به سمت وي شليك كرد و هنگامي كه دريافت يك دختر جوان از پشت پنجره وي را تماشا مي كند به سمت وي نيز شليك كرد و سپس با اين تصور كه افسر پليس جان باخته است در حالي كه كلاه ايمني خود را بر جاي گذاشته بود به سرعت از آنجا دور شد و داخل ساختماني نيمه كاره در آن اطراف شد ، اما تكه هايي از لباس وي كه كنده شده بود بر كف حياط باقي ماند .
با گزارش موضوع، پليس بوستون پس از انتقال افسر پليس به بيمارستان تحقيقات گسترده اي را در اين باره آغاز كرد و با اين تصور كه احتمالا افسر پليس قرباني انتقام جويي يكي از تبهكاران شده است ليستي از كساني كه مي توانستند انگيزه انتقامجويي از اين افسر را داشته باشند تهيه كرد و عكسهاي آنها را به افسر پليس و دختر جواني كه از پنجره شاهد درگيري بود نشان دادند ، در ميان عكسها، افسر پليس يك نفر از آنها را كه سياهپوست سابقه داري به نام استفان كوانز بود را شناسايي كرده و مدعي شد كه ضارب وي اين شخص است اما دختر جوان وي را شناسايي نكرد.
با دستگيري اين مرد در حالي كه وي مدعي بود هيچ نقشي در شليك ها به افسر مجروح نداشته است ، اظهارات افسر پليس مورد توجه قرار گرفت و در جلسه دادگاه در سال 1998 ، قضات دادگاه با توجه به اظهارات افسر مجروح و نيز نظريه اي كه نشان مي داد آثار انگشت مرد سياهپوست با اثر انگشتي كه بر روي كلاه بيس بال قرار دارد مطابقت دارد وي را به 15 سال حبس محكوم كردند.
اما در ژانويه 2004 دادگاه عالي سفولوك كاونتي دستور آزمايش را صادر كرد. به اين ترتيب با توجه به درخواست وكيل استفان براي انجام آزمايش دي ان اي از وي، مرد زنداني به پزشكي قانوني انتقال يافته و نمونه هاي دن ان اي از وي گرفته شد، اما نتيجه اي كه از آزمايش دي ان اي به دست آمد بسيار جالب توجه بود ، چرا كه دي ان اي اين متهم و دي ان اي كه از كلاه بيس بال گرفته شد تفاوت داشت و اين مسئله نشان مي داد كه تمامي بررسي هاي پليسي در اين باره اشتباه بوده است و مرد سياهپوست از سال 1997 به اشتباه در زندان بوده است.
به اين ترتيب وي در 23 ژانويه 2004 از زندان خارج شد و به آغوش خانواده اش بازگشت ، اما با شكايتي از پليس و دادگستري بوستون درخواست غرامت كرد .
قضات دادگاه بوستون با بررسي درخواست غرامت اين مرد ،حكم به پرداخت سه و نيم ميليون دلار به وي دادند.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |