چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
با كاهش آمار سينماروها در آمريكا، استوديوهاي هاليوود در انديشه جذب بيشتر مخاطبان اروپايي و آسيايي اند
افول گيشه در آمريكا
ترجمه: اميررضا نوري زاده
بازگشت سوپرمن، فيلمي كه انتظارات را در گيشه برآورده نكرد
011622.jpg
در سال 1998 برايان سينگلر كارگردان آمريكايي در جشنواره بين المللي فيلم توكيو در جلسه مطبوعاتي شركت كرد تا فيلم جديدش شاگرد زرنگ را معرفي كند. او كه سفرهاي زيادي به ژاپن انجام داده بود، تصميم گرفت تا حاضران ژاپني را با تكلم به زبان ژاپني متعجب كند ولي در پايان صحبت هايش به جاي گفتن جمله اميدوارم شما را پس از فيلم ببينم جمله اهانت آميزي بر زبان آورد كه باعث سردرگمي حاضران شد. اما اين ماه كه او براي معرفي فيلم جديدش بازگشت سوپرمن به توكيو بازگشته بود، تاكيد داشت كه براي تسلط بيشتر بر زبان ژاپني تمرين محاوره زيادي داشته است!
اما تلاش سينگلر براي برقراري ارتباط با علاقه مندان ژاپني تنها بخشي از برنامه هاي استوديوهاي فيلمسازي جهان در جهت ايجاد رابطه با تماشاگران خارجي است. تعداد تماشاگران سينماهاي آمريكا در دهه اخير نزول چشمگيري داشته و با در نظر گرفتن افزايش هزينه هاي ساخت و تبليغات فيلم، استراتژي توجه به بازار خارجي فيلم ها تعيين كننده تر از هر زمان ديگري است.
تحليلگران سينما تخمين مي زنند كه ميزان تماشاگران بين المللي ظرف پنج سال آينده حداقل 10 درصد افزايش داشته باشد و در اين ميان آسياي مركزي و شرق اروپا با رشد بيشتري مواجه خواهند بود. بنابر آمار منتشره از سوي شركت رسانه اي پرايس واتر مجموع بودجه مصرفي در جهان براي خريد و تماشاي فيلم از 2006 تا 2010 شامل بليت سينما و خريد و اجاره DVD، سالانه 3/5 درصد افزايش خواهد داشت. اما قواعد توزيع و تبليغ فيلم در آمريكا لزوماً در هامبورگ، مسكو و يا توكيو مصداق پيدا نمي كند. براي مثال در فرانسه استوديوهاي آمريكايي نمي توانند فيلم هايشان را در تلويزيون تبليغ كنند و در ژاپن اكثر جماعت سينمارو را زنان تشكيل مي دهند و تمركز بر وجه رمانتيك داستان ضروري است و البته هيچ استوديويي نبايد تلاش كند تا يك فيلم پرخرج را در خلال جام جهاني در اروپا توزيع كند.
در تابستان امسال كد داوينچي برگ برنده استوديوها در سطح بين المللي بود و حتي تهيه كنندگان فيلم كه هنرپيشه هاي خارجي را در فيلم گنجانده بودند، از اين استقبال متعجب شدند. فيلم دزدان دريايي كارائيب 2 نيز پرفروش شد ولي حتي مسئولان استوديو ديزني هم مي دانستند كه نبايد فيلم را در جريان جام جهاني اكران كنند همان طور كه مسئولان استوديو وارنر از اكران فيلم بازگشت سوپرمن در اواسط بازي هاي جام جهاني حذر كردند.
در جريان افتتاحيه فيلم كد داوينچي در جشنواره بين المللي فيلم كن در 17 مي، برايان گريدز
تهيه كننده فيلم از استقبال مردم از اتومبيل ليموزين تام هنكس شوكه شده بود. او در مورد اين استقبال عجيب گفت: مردم طوري خودشان را به روي اين اتومبيل مي انداختند كه من تصور كردم چند نفر از آنها زير ماشين مي روند.
در كشورهاي اروپايي و آسيايي مردم حتي از تماشاي يك هنرپيشه درجه سوم هم هيجان زده مي شوند و اگر كسي مثل تام هنكس را ببينند، از خود بي خود مي شوند.
اين روزها انتخاب يك تيم بين المللي از هنرپيشگان مي تواند تا حدودي فروش بين المللي فيلم را تضمين كند ولي در مورد
كد داوينچي، جذابيت تام هنكس هم مؤثر بود. فيلم كد داوينچي براساس كتاب پرفروش دن براون ساخته شده بود و گريدز و مديران اجرايي فيلم چند هنرپيشه مشهور از فرانسه و انگلستان را انتخاب كردند. براي اين كار گريدز مقالات و نقدهاي مختلف بين المللي را خوانده بود تا مطمئن شود كه هنرپيشه ها از لحاظ فرهنگي كاملاً با نقش هايشان همخواني دارند. از جمله هنرپيشگان يان مك كلن و پل تباتي هنرپيشگان انگليسي و ادري تاتو هنرپيشه فرانسوي بودند. در ابتدا تحليلگران انتقاد فراواني نسبت به هزينه 70 ميليون دلاري استوديوي سوني براي تبليغات اين فيلم و اقداماتي همچون سفر 833 مايلي كارگردان و عوامل فيلم با ترن از لندن به كن داشتند ولي فروش فيلم در خارج از آمريكاي شمالي دو برابر آمريكا بود.
اما در مورد قسمت دوم فيلم دزدان دريايي كارائيب۲ موضوع كمي فرق مي كرد. زماني كه ريچارد كوك مدير استوديوي ديزني برنامه اكران فيلم هاي تابستان 2006 را بررسي مي كرد متوجه يك مشكل بزرگ شد. ديزني قصد داشت دو فيلم پرهزينه را در تابستان توزيع كند. انيميشن اتومبيل ها و دنباله فيلم دزدان دريايي كارائيب ولي برخلاف تابستان هاي گذشته هر دو فيلم، يك رقيب تازه داشتند؛۲۲ نفر كه در آلمان به دنبال يك توپ گرد بودند! مسابقات جام جهاني آلمان از 9 ژوئن آغاز شد و كوك مطمئن بود كه حتي فيلمي مثل دزدان دريايي كارائيب ، نمي تواند مردم را از تلويزيون هايشان در زمان پخش بازي هاي جام جهاني جدا كند. بنابر اين ديزني تصميم گرفت كه دزدان دريايي كارائيب را پس از پايان جام جهاني در اروپا و آسيا اكران كند ولي در آمريكا اكران روز 7 جولاي فيلم مشكلي به وجود نياورد چون مردم آمريكا علاقه اي به فوتبال ندارند و تيم آمريكا نيز در مرحله مقدماتي حذف شده بود. با وجود اكران فيلم در تاريخ هاي مختلف در كشورهاي گوناگون جهان، دزدان... در 23 كشور جهان در صدر جدول فيلم هاي پرفروش قرارگرفت اما مسئولان ديزني هم اكنون اعلام كرده اند كه قسمت سوم اين فيلم پرطرفدار را به صورت همزمان در هفته آخر ماه مي 2007 در سراسر جهان به اكران در مي آورند.
اما پرواز مجدد سوپرمن پس از 20 سال، چالش بزرگي براي استوديوي وارنر به حساب مي آمد چون برخلاف فيلم هايي چون مردان مجهول و يا دزدان دريايي كارائيب، سوپرمن يك قهرمان كاملاً آمريكايي بود و اين مي توانست يك دردسر در اكران جهاني و در جلب نظر تماشاگران غير آمريكايي تلقي شود.
پس از اكران فيلم آغاز بتمن از سال 2005، جان كرول مدير توزيع فيلم هاي استوديوي وارنر در خارج از آمريكا يك گروه ويژه براي حل اين مسأله تشكيل داد كه چرا فيلمي كه تا اين حد محبوب منتقدان آمريكايي و بين المللي بود، نتوانست در فروش جهاني موفق باشد. اين فيلم در سطح جهان 372 ميليون دلار فروش داشت كه فقط 767 ميليون دلار آن از گيشه بين المللي بود و در نهايت اين گروه به اين نتيجه رسيده بود كه شخصيت بتمن بيش از حد تيره بوده است. از اين رو وارنر، تحقيقاتي پيرامون خواست تماشاگران بين المللي از شخصيت سوپرمن داشت.
در آلمان، تماشاگران خواستار چند وجهي بودن شخصيت سوپرمن بودند و در ژاپن، تماشاگران ضمن پذيرش توانايي هاي فيزيكي او، دوست داشتند سوپرمن شخصيت پيچيده تري داشته باشد. با توجه به اين دانسته ها، سياست هاي مختلفي براي تبليغ فيلم در كشورهاي مختلف جهان در نظر گرفته شد. براي مثال در فرانسه كه فيلم هاي آمريكايي حق تبليغ در تلويزيون را ندارند، تمام تبليغات وارنر معطوف به اتوبوس ها و ايستگاه هاي مترو بود. حتي در مسابقات گراند پري موناكو برخي از رانندگان لباس هايي به سبك سوپرمن بر تن كرده بودند.
همچنين استوديوي وارنر حدود سه ميليون كپي از نسخه فرانسوي ويژه نامه سوپرمن را به شكل مجاني در پاريس و 10 شهر ديگر توزيع كرد. ولي با وجود تمام اين ها، سوپرمن در نهايت مغلوب دزدان دريايي شد. فيلم در حالي 5/10 ميليون دلار فروخته بود كه فيلم دزدان دريايي كارائيب 2 در هفته اول اكران، فروشي 18 ميليون دلاري داشت.
در چنين شرايطي به نظر مي رسد كه معادلات فروش جهاني فيلم ها پيچيده تر از گذشته شده است. با كاهش تماشاگران سينما در آمريكا، مديران استوديوها چشم به بازارهاي جهاني دوخته اند و به ويژه روي بازار آسيا حساب ويژه اي باز كرده اند.
منبع:نيويورك تايمز‎/۱۰ آگوست

بار ديگر پكين پا، بار ديگر پت گارت و بيلي دكيد
اعاده حيثيت از وسترني فراموش شده
011631.jpg
گروه ادب و هنر- به تازگي دي وي دي فيلم پت گارت و بيلي دكيد، وسترن دهه هفتادي سام پكين پا به بازار آمده كه اتفاقي مهم در عرضه آثار كلاسيك سينماي جهان به حساب مي آيد. اين مجموعه روي دو دي وي دي به همراه دو مستند جديد درباره زندگي و آثار سام پكين پا عرضه شده كه مورد استقبال علاقه مندان به سينما قرار گرفته است. به خصوص اينكه با پخش دي وي دي اين فيلم، ارزش هايي كه در دهه هفتاد مورد توجه قرار نگرفته بود، كشف شده است. به خصوص صحنه هايي كه آن موقع استوديو آنها را حذف كرده بود، در اين نسخه موجود است.
در بين حكايت هاي متعددي كه در مورد اقدامات خشونت آميز سام پكين پا در سر صحنه فيلم هايش وجود دارد، داستان گاز فندك احتمالاً جزو جالب ترين آنهاست. پكين پا هنگام فيلمبرداري پت گارت و بيلي دكيد (1973) در شهر دورانگو ايالت نيومكزيكو بود. در يكي از سكانس هاي ابتدايي فيلم كه در سال 1881 مي گذشت، بيلي دكيد (با بازي كريس كريستوفر سن) با دوستانش مشغول استراحت است و مقابل آنها 15 مرغ در شن فرو رفته اند و فقط كله آنها را مي بينيم و بيلي و دوستانش با شليك اسلحه سر آنها را مي زنند! اما فيلمبرداري اين سكانس مشكلات خاص خودش را داشت چون بايستي سيم ها و مواد منفجره، دور گردن مرغ ها بسته مي شد و در صورت به خواب رفتن آنها، پكين پا به يكي از دستيارانش دستور داده بود تا با استفاده از گاز فندك در چشمان مرغ ها، آنها را بيدار نگاه دارد!
كريستوفرسن در مورد اين سكانس مي گويد: اين بدترين و دردآورترين صحنه اي بود كه من از اين فيلم به خاطر دارم به ويژه اينكه تصاويري با حركت آهسته از انفجار كليه اين مرغ ها در فيلم گنجانده شده بود.
حتي ياد دارم در جايي باب ديلن، گفت: اصلاً براي چه من به سر صحنه اين فيلم آمدم؟
ولي براي پكين پا، عادي بود كه از چنين صحنه هاي عجيبي در فيلمش استفاده كند و تمام افرادي كه با او همكاري كرده بودند، انتظار چنين اقداماتي را از او داشتند. كريستوفرسن ادامه مي دهد: او هميشه آمادگي انجام كارهاي بديع را داشت و آنچه باعث جذابيت او براي اطرافيانش بود، اصرار او براي حفظ آزادي عمل با هدف انتقال ديدگاه هايش به روي پرده بود.
متاسفانه جيمز آبري، مدير استوديوي مترو گلدوين ماير چنين نظري را در مورد كارهاي پكين پا نداشت و مي خواست چند هفته پس از پايان فيلمبرداري در تعطيلات ماه مي روي پرده برود. دليل اين در بدهي هاي سنگين استوديو بود كه مديريت را بر آن مي داشت تا با استفاده از اكران هر فيلمي، بخشي از آن را جبران كند. اين شرايط باعث شده بود تا متروگلدوين ماير علاقه چنداني به خشونت شاعرانه پكين پا نداشته باشد و سكانس هايي همچون كشته شدن مرغ ها با تصاوير آهسته و يا درگيري پت گارت (با بازي جيمز كابرن) و يك رقيب در مسابقه هدف گيري بطري ها جذابيتي بيشمار براي مديران استوديو نداشت و به قول كريستوفرسن، بازيگران و عوامل فيلم ناچار بودند به دليل اصرار پكين پا در روزهاي تعطيل در اين صحنه ها حضور داشته باشند بدون اينكه مديران استوديو بدانند چه اتفاقي رخ مي دهد.
منتقدان و تاريخ نگاران سينما همگي متفق القول هستند كه نسخه 105 دقيقه اي متروگلدوين ماير در سال۱۹۷۳ نسخه اي سردستي است كه با عجله تمام مهيا شده است. آبري و معاونان او مي خواستند مدت زمان فيلم حتي الامكان كاهش يابد تا براي تماشاچي جذابيت بيشتري داشته باشد، ولي اين اصرار آنها نتيجه معكوس داشت و به رغم بازي باب ديلن كه موسيقي فيلم را نيز نوشته بود، فيلم در گيشه، شكست سختي خورد. همه اين مسائل باعث شد تا منتقدي مثل راجر ابرت در مورد اين فيلم بنويسد: پكين پا با اين فيلم حوصله همه را سر برد!
اما با گذشت چندين دهه از فيلم، برخي از لحظات فيلم حتي بهتر از شاهكار پكين پا اين گروه خشن به نظر مي رسند. به عقيده كريستوفرسن، پكين پا علاقه فراواني به داستان بيلي دكيد داشت. او ادامه مي دهد: براي او بيلي  دكيد شاخصه آزادي بود و در مقابل پت گارت جلوه اي از بودجه و مسائل مالي بود كه هميشه به عنوان نماينده قانون در هاليوود براي او دست و پاگير شده بود. داستان بيلي دكيد راهزني كه مي خواست راه خودش را برود، هميشه براي پكين پا جذاب بود. وقتي براي اولين بار با پكين پا ملاقات كردم، او در دفترش نشسته بود و چاقوهاي كوچكي را به سمت در چوبي دفتر پرتاب مي كرد وقتي كه خودم را معرفي كردم و مشخص شد كه در كارگاهي در كاليفرنيا كار مي كردم، مرا پسنديد.
اما عجيب بود كه پكين پا دل خوشي از حضور باب ديلن در اين فيلم نداشت و اين خواننده مشهور را هنرپيشه و خواننده تحميلي استوديو تلقي مي كرد كه تنها وظيفه اش تجاري تر كردن فيلم و كشاندن تماشاگران به سينماها است. از اين رو گرچه شخصيت ديلن (الياس) براساس يك شخصيت واقعي تاريخي شكل گرفته بود، اما از حضور او در فيلم استفاده فراواني نشد و اين امكان وجود داشت تا ديلن به عنوان راوي اين افسانه حضور بسيار بيشتري در فيلم داشته باشد، اما اكنون اين امكان براي علاقه مندان فيلم هاي اين كارگردان بزرگ فراهم آمده تا نسخه بهتري از فيلم پت گارت و بيلي دكيد را شاهد باشند.
اين فيلم ابتدا در سال 1988 در نسخه اي 122 دقيقه اي به نمايش درآمد، هر چند كه نمي توان آن را نسخه اي دانست كه پكين پا دوست داشته در تدوين نهايي عرضه كند، اما نسخه فعلي عرضه شده روي دي وي دي گرچه كوتاه تر است، ولي چند صحنه كليدي حذف شده توسط مديران استوديوي متروگلدوين ماير را داراست.
كريستوفرسن در مورد ارائه اين نسخه جديد مي گويد: اكثر اوقات فيلم هايي را كه كارگردان ها و هنرپيشگان به آنها اعتقاد دارند، توسط تماشاگران كشف نمي شوند، ولي بايد اين را هم بخشي از جذابيت ها و اصول كار سينما دانست.
منبع: اينديپندنت

بازي
Shinobi
سيستم:PS2
سبك: اكشن
011625.jpg
شيــــنوبي يكي از عنوان هاي محبوب و مشهور در كنسول سگا بود اما چيزي كه در كنسول PS2 از اين شخصيت ساخته شد، المان هاي موفق نسخه هاي قبلي را نداشت. بازي در مورد دو برادر است كه بعد از ديدن تعاليم نينجا، يكي از آنها بايد سركردگي گروه را
بر عهده گيرد و طبق يك سنت قديمي، اين دو برادر با هم دوئل كرده و فاتح ميدان، سردسته گروه مي شود. سالها بعد در اثر زلزله اي، شهر توكيو به يك ويرانه تبدل مي شود و از طرفي عده اي موجود سحرآميز نيز به شهر وارد مي شوند. يك نينجاي كاركشته از طرف دولت براي حمله به مركز اين نيروهاي اهريمني اعزام مي شود. او يكي از دو برادر داستان ماست؛ كسي كه سركردگي گروه به او محول شده بود.گرافيك بازي، بسيار ساده و بدون هيچ گونه جزئياتي كار شده است. حركات نينجاي شما سريع و حيرت انگيز است. او مي تواند مثل يك شبح در ميان افراد دشمن حركت كند يا روي ديوارها به صورت افقي راه برود؛ آن هم براي مسافت هاي طولاني. شينوبي يكي از عنوان هاي كاملاً ژاپني با المان هاي مخصوص ژاپني هاست.

 Primal
سيستم: PS2
سبك: ماجراجويي
011628.jpg
هر چند اين بازي جزو نخستين عنوان هايي است كه براي كنسول PS2 به بازار آمد اما هنوز جزو عنوان هاي محبوب، به يادماندني و باارزش دسته بندي مي شود. در اين بازي شما با داستاني منحصربه فرد روبه رو هستيد. در Primal موضوعي عنوان مي شود كه در هيچ كدام از بازي ها تاكنون به آن از اين زاويه نگاه نشده و آن، زندگي بعد از مرگ است.
دختر جواني به نام جنيفر، نامزد خود را در اثر حادثه اي عجيب از دست مي دهد و خودش هم در معرض مرگ قرار مي گيرد؛ در حالي كه پزشك معالج او تقريباً از او قطع اميد كرده است. در همين حين موجودي به سراغ جنيفر رفته و روح او را از بدنش خارج مي سازد و با خود به ديار ديگري مي برد؛ جايي كه در آن شايد بتوانند از لوييس(نامزد جنيفر) اطلاعاتي كسب كنند. در اين بازي كنترل جنيفر و موجود راهنما(با نام عجيب اسكري) به صورت يك در ميان يا به انتخاب، در اختيار شماست.

شهر تماشا
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |