چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
چگونه كودكان كتابخوان مي شوند؟
اشاره:
بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه بهترين زمان براي علاقه مندكردن كودكان به كتاب و كتابخواني، سنين پيش دبستاني است؛ چنانچه پدران و مادران، كودكان خود را در اين سنين با كتاب و مطالعه آشنا و علاقه مند  كنند، شوق آموختن از راه مطالعه و عشق به كتاب در كودكان پرورش مي يابد.
مقاله حاضر چند روش براي علاقه مندكردن كودكان به كتابخواني را پيش  روي شما قرار مي دهد.
011613.jpg
روزهاي بلند تابستان كه كودكان با شما در منزل به سر مي برند، فرصت مناسبي براي علاقه مند كردن آنان به كتاب و مطالعه است. با وجود آنكه كودكان، بيشتر تمايل دارند در روزهاي تعطيل به بازي و تفريح پرداخته و كتاب و دفتر را به كلي كنار بگذارند، وظيفه پدران و مادران اين است كه نگذارند فرزندانشان تصور كنند كه كتاب و مطالعه محدود به سال تحصيلي و روزهاي مدرسه است. به آنان بياموزيد كه كتاب، روزنامه و مطالب خواندني، دوست داشتني و لذت بخش است. گذشته از اين، بسياري از مطالعات نشان داده است كودكاني كه در زمان تعطيلات مدرسه، كتاب مي خوانند، از نظر درسي قوي تر از كودكاني هستند كه در تعطيلات تابستاني، كتاب و مطالعه را كنار مي گذارند.
ده روش پيشنهادي براي علاقه مندكردن كودكان به مطالعه
۱ - از فيلم هاي سينمايي براي علاقه مندكردن كودكان به مطالعه بهره ببريد.
از فيلم هاي سينمايي و «دي وي دي» هايي كه بر اساس كتاب هاي مناسب كودكان تهيه شده، استفاده كنيد. كودكان از خواندن كتاب هايي كه فيلم آنها را ديده اند، لذت مي برند.
۲ - براي كودكان خود مسابقه كتابخواني راه بيندازيد.
چند كتاب را انتخاب كرده و از كودك خود بخواهيد تا مهلتي كه تعيين مي كنيد همه آنها را بخواند. در پايان مهلت تعيين شده، جايزه بزرگي- به انتخاب خودش- به او اهدا كنيد.
راه ديگر، اين است كه در مجتمع مسكوني يا محله خود، باشگاه كتابي براي كودكان برپا كنيد.
كودكان عضو اين باشگاه مي توانند درباره كتاب هايي كه در اختيار آنها گذارده مي شود، با يكديگر گفت وگو كرده و كتاب هاي خود را با ديگران ردوبدل كنند.
۳ - در مورد چگونه گذراندن تعطيلات تابستاني، از كودكان خود نظر بخواهيد.
از كودكان بخواهيد در كتاب ها، بروشورها يا سايت  ها به دنبال محل ها و مكان هاي تماشايي بگردند و نتيجه تحقيق خود را در اختيار شما قرار دهند.
۴ - مجموعه اي براي كودكان خود درست كنيد.
به كودكان خود كمك كنيد در تعطيلات، معلومات خود را درباره چيزي گسترش دهند. اين كار با درست كردن مجموعه ها امكان پذير است. خودتان مجموعه اي زيبا از گل، تمبر، پروانه، سنگ و غيره درست كنيد و از كودكان خود بخواهيد در كتاب ها و ساير منابع اطلاعاتي، مطالبي در مورد آن پيدا كنند.
۵ - كارتون هاي معروف، وسيله خوبي براي علاقه مندكردن كودكان به كتاب هاي خنده آور است.
كودكان از خواندن كتاب هايي كه با كارتون هاي آن آشنايي دارند، لذت مي برند. به طور كلي، كتاب هاي مصور براي كودكان جالب است. مي توانيد كودك خود را تشويق كنيد كه خود نيز كتابي مصور بسازد.
۶ - كودكان را به خواندن كتاب هاي آشپزي و برچسب هاي غذاهاي آماده ترغيب كنيد.
از كودكان بخواهيد كتاب هاي آشپزي را بخوانند و غذاي مورد علاقه خود را انتخاب كنند. هنگام خريد مواد غذايي نيز كودك خود را همراه ببريد و از او بخواهيد برچسب روي بسته ها را بخواند. بدين ترتيب كودك شما مي فهمد كه چه چيزي مي خورد. اطمينان داشته باشيد كه كودكان از خوردن غذايي كه خود، در تهيه آن سهيم بوده اند، لذت بيشتري مي برند.
۷ - كودكان خود را به خواندن كتابچه ها و بروشورهايي كه دربردارنده دستورالعمل ها هستند، تشويق كنيد.
خواندن كاربردي، به كودكان مي آموزد كه چگونه، خواندن را با كارهاي علمي پيوند دهند. از كودكان بخواهيد كتابچه هاي مربوط به طرز استفاده از اسباب بازي ها، بازي هاي فكري و وسايل خانگي را بخوانند.
۸ - روزنامه را با صداي بلند بخوانيد.
بخش هايي از گزارش ها و مطالب روزنامه را با صداي بلند براي كودكان خود بخوانيد. از آنها هم بخواهيد گزارش هاي روزنامه ها را با صداي بلند براي شما بخوانند. بدين ترتيب معلومات عمومي كودكان نيز تقويت شده و از خبرها و رويدادهاي جهان با خبر مي شوند. كودكان خود را ترغيب كنيد كه مطالب روزنامه را براي خواهر و برادر يا پدربزرگ و مادربزرگ خود بخوانند.
۹ - مجله اي را براي كودك خود مشترك شويد.
خواندن مطالب به طور پيوسته، كودكان را به مطالعه علاقه مند مي كند. كودك از دريافت مجله اي كه براي او پست مي شود، لذت برده و به خواندن مطالب مجله عادت مي كند.
۱۰ - در مطالعه، سرمشق كودك خود باشيد
اگر خود شما به خواندن علاقه نشان داده و در هر فرصتي به خواندن بپردازيد، كودكتان خودبه خود به خواندن، علاقه پيدا مي كند. ايستگاه اتوبوس، مترو، مطب پزشكان و بسياري از جاهاي ديگر، مكان هاي مناسبي براي مطالعه اند. وقتي كودك مشاهده مي كند كه شما براي لذت بردن، كتاب و مجله مي خوانيد، او نيز به خواندن علاقه مند مي شود.
فاطمه بزرگ سهرابي

مروري بر همسان سازي نظام آموزش عالي اروپا براساس فرايند بولونيا
تا سال ۲۰۱۰ همه مثل هم مي شوند
011619.jpg
چهل كشور با نظام هاي آموزشي بسيار متفاوت در فرايند بولونيا* شريك هستند. هدف از اين فرايند يكسان كردن آموزش عالي اروپا تا سال ۲۰۱۰ است. اما به نظر مي رسد هر كشوري با سرعت خاص خود در حال پيشرفت است.
كمتر از چهار سال به پايان اين فرايند مانده است، اما معلوم شده است كه اجراي اصلاحات دانشگاهي گسترده بسيار پيچيده و البته جنجالي است. ايجاد نظام انتقال واحد اروپايي، ساختار اروپايي جديد تحصيلات تكميلي و بعد از دكتري (سه سال به علاوه دو سال) و ارتقاي تحرك دانشجو برخي از تغييراتي است كه هدف از آن مقايسه آسانتر مدارك و تحقق به اصطلاح «فضاي آموزش عالي اروپايي» است. در حال حاضر، ميزان پيشرفت اين طرح در كشورهاي عضو بسيار متنوع است.
ترس از تازگي
فرايند بولونيا در برگيرنده تغييرات درازمدت است، اما شامل تغيير عميق در نظام هاي آموزشي كشورهاي عضو نمي شود. مثلاً در انگليس و ايرلند، تغييرات زيادي پيش بيني نشده است، چون نظام آنها مبناي اين اصلاح تلقي مي شود. در قبرس، دانمارك و ايسلند، نظام دانشگاهي مشابه آني كه در فرايند بولونيا پيشنهاد شده است، پيش از امضاي اين كشورها، به اجرا درآمده است. در ميان كشورهايي كه اين فرايند را پذيرفته اند، برخي از آنها مانند نروژ، ليتواني و لوگزامبورگ موفق به انجام اصلاحات شده اند.
در اسپانيا، اين فرايند تا حدي با تأخير روبه رو شده است. با اين حال، در دانشگاه هايي مانند دانشگاه  خودمختار بارسلون، برخي رشته هاي آزمايشي داير شده اند. ميريام رودريگز دانشجوي يكي از اين رشته ها گفت تنها چيزي كه تغيير كرده است، نظام واحدي است كه در آن، درس كلاسي اهميت بيشتري دارد و در نتايج نهايي بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد.
موفقيت و اعتراض ها
در ميان كشورهايي كه بايد تغييرات عمده اي اعمال كنند، فرانسه و آلمان بيشترين پيشرفت را كرده اند. در فرانسه، فرايند بولونيا در بيش از ۷۵ درصد دانشگاه ها اجرا شده و تا پايان سال ميلادي جاري به تمام دانشگاه ها گسترش مي يابد. اما فرانسه يكي از كشورهايي است كه بيشترين انتقاد از تغييرات مزبور شده است. اتحاديه دانشجويان ملي فرانسه گزارشي در باره اين اصلاحات در اين كشور منتشر كرده است كه در آن ۲۳ مورد نقطه ضعف مشخص شده است. ژاپن باپتيست پره وست ناظر بخش بين المللي اين اتحاديه و عضو كميته اجرايي اتحاديه هاي ملي دانشجويان در اروپا گفت: «مشكل هماهنگ سازي آموزش عالي در اروپا نيست، بلكه آن است كه از فرايند بولونيا براي پايان دادن به چارچوب هاي آموزشي ملي استفاده مي شود و اين فرايند به از بين رفتن حقوق اجتماعي دانشجويان مي انجامد.» در آلمان، اصلاحات در مرحله بسيار پيشرفته اي است و مدارك قبلي تدريجاً جاي خود را به مدارك جديد ليسانس و فوق ليسانس مي دهد كه در بيشتر دانشگاه ها يافت مي شود. در واقع در پايان سال تحصيلي قبل، يك چهارم دانشجويان با مدرك جديد بولونيايي فارغ التحصيل شدند. دو سوم مدارك ليسانس و فوق ليسانس جديد براساس نظام انتقال واحد اروپا صادر شدند. با اين حال، اين جابه جايي باعث برخي نگراني ها شده است. يك دانشجوي فوق ليسانس گفت: «مشكل اين است كه وقتي دوره كارشناسي را تمام كنيد و وارد دوره كارشناسي ارشد نشويد، دوره تحصيل شما فقط سه سال محاسبه خواهد شد.»
عقب افتاده
ايتاليا يكي از نخستين كشورهايي بود كه اصلاحات را شروع كرد، اما اين شروع تا حدي زود هنگام بود. معمولاً اتمام دوره اصلي دانشگاهي يعني «لائورا» دست كم چهار سال طول مي كشيد. تقسيم اين دوره به دو دوره سه ساله و پنج ساله باعث برخي سردرگمي ها شد. اجراي نظام جديد تعيين واحد نيز به اين سردرگمي ها افزود. يك دانشجوي رشته علوم اطلاعات و ارتباطات گفت: قبلاً ظرف پنج سال ۲۵ امتحان گرفته مي شد، در حالي كه اكنون ظرف سه سال ۳۰ امتحان و در دوره فوق ليسانس ۱۲ امتحان برگزار مي شود.
بقيه كشورهاي اروپايي تدريجاً برنامه اصلاحات را اجرا مي كنند. در اسلوواكي، اجراي نظام انتقال واحد اروپا با دشواري هاي فراواني همراه بود كه بعد از سه سال اكنون آسانتر شده است. كشورهايي هم وجود دارد كه عملاً كار چنداني انجام نداده اند، مانند پرتغال و لهستان در انگليس مدركي جديد ارايه شده است كه با مفاد فرايند بولونيا منافات دارد. در حالي كه ۴۰ كشور مي كوشند نظامي براساس الگوي «سه به علاوه دو» انگلوساكسوني پي ريزي كنند، انگليس اولين دوره دو ساله (پايه) را به اجرا در آورده است كه باعث انتقاد كشورهاي مختلف در اين قاره شده است.
تحرك بيشتر؟
مزيت اصلي هماهنگ سازي آموزش عالي در سطح اروپا، رسميت يافتن تحصيلات جابجايي دانشجويان و استادان است. اما تا تحقق اين هدف، فاصله زيادي باقي است. با وجودي كه تازه ترين آمار مربوط به دانشجويان حاضر در برنامه مبادله فرهنگي موسوم به اراسموس در سال تحصيلي
۲۰۰۴-۲۰۰۳ حدود ۴/۹ درصد افزايش يافت، همه چيز به راحتي پيش نمي رود. وقفه زماني بين كشورها از نظر اجراي نظام انتقال واحد اروپا، ارزيابي مدارك را در بين دانشگاه ها دشوار كرده است.
دانشجويان معتقدند مشكلات اقتصادي و اجتماعي، موانع عمده پيشرفت اين فرايند است. از اين رو، اتحاديه ملي دانشجويان در اروپا از وزراي آموزش خواسته به گونه اي در اين فرايند توافق كنند كه حقوق اجتماعي دانشجويان و محيط اجتماعي اولويت پيدا كنند.
* فرايند بولونيا، به پيگيري سلسله اقداماتي گفته مي شود كه چهل كشور شركت كننده در اجلاس تشكيل شده در شهر بولونياي ايتاليا، براي همسان سازي نظام آموزش عالي اروپا اتخاذ كردند.
مترجم: وحيدرضا نعيمي
منبع: سايت Cafebabel

نگاه
مديريت بر محيط
محمود هندي پور
011616.jpg
اكثريت ما وقتي شاهد عدم كنترل بر محيط خويش هستيم و احساس مي كنيم بر بسياري از مواردي كه در اطرافمان در حال شكل گرفتن و انجام شدن مي باشند، نمي توانيم تاثيرگذار باشيم، آشفته، مضطرب و نگران مي شويم. معمولاً ما تمايل داريم تا حدود زيادي برمحيط پيرامون و افرادي كه به آنها تمايل داريم، كنترل داشته باشيم. ولي واقعيت اين است كه خيلي از اوقات با عدم توانايي خويش در ارتباط با اين اعمال مديريت روبه رو مي شويم، اتفاقات و مواردي روي مي دهند كه نمي توانيم دخالتي در بروز و حاصل شدن آنها داشته باشيم، به عنوان مثال وقتي نمي توانيم همسرمان را در مورد موضوعي متقاعد كنيم و يا زماني كه همكار ما در محيط كار برخلاف نظر و سليقه ما حركت مي كند، به غير از تعاملات اجتماعي كه با افراد جامعه داريم، موارد ديگري نيز وجود دارند. از جمله وقتي با يك باد و توفان و يا باران شديد روبه رو مي شويم كه حاصل آن مشكل دار شدن لباس شيك و روشني است كه آن روز بر تن كرده بوديم و يا يك روز صبح كه با عجله راهي محل كار مي شويم و مانند هر روز ابتداي خط سوار اتوبوس مي شويم، راننده اتوبوس ديرتر از روزهاي قبل ماشين را به حركت درمي آورد، به موقع به مترو نمي رسيم، تيم فوتبال مورد علاقه مان نتيجه مناسب را نمي گيرد، دوستمان لحظاتي قبل از وعده ملاقات جهت رفتن به استخر يا پارك، قرار را لغو مي كند، حقوقمان اين ماه ديرتر از ماه هاي قبل پرداخت مي شود و موارد بسياري از اين قبيل كه به طور مستقيم تحت اداره و كنترل ما نيست و ممكن است بهداشت رواني ما را مختل كند.
حال چگونه مي توانيم بر چنين اموري مديريت كنيم؟ كافي است به ۲ اصل، خود را پايبند نماييم و اين دو را به معني واقعي كلمه بپذيريم. اصل اول؛ پذيرش افراد به همان صورتي كه هستند و وجود دارند. ما شاهد تفاوت هاي فردي فراوان بين اشخاص هستيم؛ پذيرش اين موضوع كه هر كس شخصيتي منحصر به فرد دارد كه از عواملي مانند نوع تربيتي كه والدين براي تربيت او اتخاذ كرده بودند، محيطي كه در آن پرورش يافته، جنسيت، ميزان تحصيلات و غيره نشأت مي گيرد باعث به وجود آمدن رويكرد جديدي مي شود كه به آرامش و كاهش يافتن برخوردهايمان با يكديگر كمك شايان مي نمايد. وقتي پذيرفتيم كه با يكديگر متفاوتيم، متفاوت مي انديشيم و متفاوت عمل مي كنيم، با اين موضوع روبه رو مي شويم كه طبيعي است من با ديگري در فكر، عقيده و سليقه اختلاف نظر داشته باشم. بنابراين به اين تفاوت ها احترام مي گذارم و به دنبال يافتن زبان مشتركي جهت ارتباط پوياتر و مناسب تر خواهم بود تا به سازگاري بيشتري با اشخاص محيط پيرامونم كه شامل همسر، همكار، دوست و ديگر افراد جامعه مي شود، برسم. اين پذيرش باعث به وجود آمدن محيطي آرام و دلپذير در منزل، محل كار و ديگر محافل اجتماعي كه ما در آنها حضور مي يابيم، خواهد شد. با پايبندي به اصل پذيرش، هنگام اختلاف نظر با همسر فرياد نمي كشيم، در اتاق را در محل كار به نشانه اعتراض به عملكرد همكارمان محكم بهم نمي كوبيم و مديريت قدرتمندي بر محيط هاي اجتماعي كه در آن در حال گذران عمر گرانبهايمان هستيم، خواهيم داشت.
اصل دوم؛ به اين باور برسيم كليه اموري كه در پيرامون ما در حال روي دادن است، به نوعي مي توانند خوشايند باشند. به عبارتي هر چه پيش آيد، خوش آيد. به كرات شاهد چنين مواردي در جامعه بوده ايم مثلاً در يك وسيله نقليه عمومي مانند اتوبوس هنگامي كه در ترافيك سنگيني قرار مي گيريم و يا گرماي هوا به شدت آزاردهنده مي شود، يكي از مسافرين دائماً اعتراض مي كند، به همه كس و همه چيز معترض مي شود و در همان موقعيت شخص ديگري در همان شرايط از فرصت استفاده كرده، مشغول مطالعه مي شود و يا فرد ديگري به بازگو كردن خاطره اي نشاط آور و جذاب براي دوستش مي پردازد و بدين ترتيب بار منفي رواني ناشي از ترافيك را به خود راه نمي دهد و به صورت غيرمستقيم در حال مديريت كردن بر محيط است. به هم ريختن و آشفتگي و پريشاني در چنين مواردي كه خارج از كنترل مستقيم ما هستند ظرفيت ما را تكميل و انرژيمان را هدر مي دهند. در مثال مذكور با پذيرفتن اينكه اين يك پيشامد است و امروز دقايقي ديرتر به محل كار و يا قرار ملاقاتمان خواهيم رسيد، بر محيط و استرس هاي آن مديريت مي كنيم.
مثالي را كه در ابتدا مطرح شد، به نوع ديگري طرح مي كنيم. تصور كنيد زماني را كه با باد و توفان شديدي روبه رو مي شويم و از قضا همان روز لباس روشني بر تن داريم و در حال رفتن به يك ميهماني و يا يك قرار ملاقات كاري هستيم، مي توانيم به شدت عصبي شويم و همه چيز را به گردن شانس و اقبال بد خود بيندازيم و يا اينكه با يك مديريت صحيح بر ذهن به مديريت بر محيط برسيم. گفتن جملاتي از اين قبيل: چه طبيعت زيبايي، چند دقيقه پيش آرام، حالا توفاني و احتمالاً دقايقي بعد باران كه رحمت الهي است و چقدر لذت بخش است زير باران قدم زدن، يادمان باشد (بد نگوييم به مهتاب اگر تب داريم) در واقع موارد بسياري در اين جهان وجود دارند كه ما توان آن را نداريم كه بر آنها مديريت و كنترل داشته باشيم. اينجاست كه مي توانيم با اتخاذ يك رويكرد فكري مناسب، احساس مديريت بر محيط را در خود به حداكثر برسانيم. در حقيقت كساني كه در برخورد با معضلات، گرفتاري ها، مشكلات و بلاياي طبيعي بينش مثبت تري اتخاذ مي كنند، مديريت مناسب تر و بهتري بر محيط و استرس هاي دروني و بيروني دارند. اين اشخاص به طور معجزه آسايي محبوب ديگران مي شوند و اشخاصي كه با آنها در ارتباط هستند اين افراد را قدرتمند، مصمم، متكي به خود و در نهايت به عنوان يك مدير خوب مي شناسد؛ مدير درون و برون خويش.

بچه هاي  بم  بارش  شهابي  را رصد كردند
ايرنا: مسئول  موسسه  خيريه  انجمن  همراهان  بم  گفت : بيش  از يكصد نفر از بچه هاي  بمي براي  اولين  بار ديشب بارش  شهابي  را در كنار ارگ  قديم  اين  شهر رصدكردند.
طيبه  دهباشي  گفت : اين  اقدام  با همكاري  شاخه انجمن  آماتور ايران  و تشكل  غير دولتي  جمعيت  منجمان  مهبانگ  برگزار شد.وي  هدف  از اين  رصد را حمايت  رواني  و اجتماعي  از بچه هاي  بي سرپرست  عنوان كرد و گفت : با اين  برنامه  بچه ها با نجوم  و علم  ستاره شناسي  آشنا مي شوند.
دهباشي  اضافه  كرد: به زودي  ساعت  بزرگ  آفتابي  به  ياد قربانيان  زلزله  بم  در اين  شهر نصب  مي شود.او افزود: يك  تلسكوپ  نيز از طرف  يكي  از اعضاي  روابط بين الملل  بنياد دايره المعارف  به  كودكان  بمي هديه  شده  است  تا آنها بتوانند آسمان  را بهتر رصد كنند.دهباشي  بيان  كرد: هر ماه  يك  كلاس  نجوم  براي  بچه ها برگزار مي شود و اساتيد برجسته  در آن  به  تدريس  مي پردازند.
موسسه  خيريه  انجمن  همراهان  بم  از يك  سال  پيش  فعاليت  خود را در اين  شهر آغاز كرده  است .

رشد آموزشي سال سوم متوسطه
مهر: رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران اعلام كرد: در سال تحصيلي گذشته، ميزان رشد تحصيلي دانش آموزان سال سوم متوسطه ۵/۴درصد افزايش نشان مي دهد.
سيد علي يزدي خواه افزود: تمام تلاشمان بر آن است تا طي ۴ سالي كه سكان هدايت آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران را در دست داريم ، افت تحصيلي را به حداقل رسانده و موفقيت تحصيلي دانش آموزان را تا حد امكان ارتقا بخشيم.
وي ادامه داد: از آنجا كه سال تحصيلي سوم متوسطه داراي آزمون هاي متمركز بوده و كمتر دخل و تصرفي در نمرات آن انجام مي شود، شاخص مناسبي براي سنجش ميزان رشد تحصيلي محسوب مي شود و بايد گفت اين رقم افزايش قبولي، صرفه جويي هاي ميلياردي به دنبال داشته است.

پيام مديريت
مديريت منابع انساني و توانمندسازي كاركنان
مهشيد باستاني پورمقدم
011604.jpg
در بحث مديريت منابع انساني، مسائلي چون جذب، نگهداري، پرداخت و تمام مزاياي بهداشت و ايمني مطرح است و در بحث توسعه منابع انساني، پرورش، بالندگي، رشد، آموزش و خلاقيت نيروهاي انساني دنبال مي شود. به هر تقدير ما همه مي دانيم كه اصلي ترين دارايي سازمان ها، در نيروي انساني آنها تجلي مي يابد و از اين رو، حرفه اي كردن منابع انساني، يكي از الزامات مديريت امروز است.
مديران منابع انساني، امروز به عنوان معمار اخلاقيات، ارزش ها و سرمايه هاي انساني و اجتماعي جامعه مطرح اند و ماموريت اصلي آنها فراهم كردن، حفظ كردن و به روز آوردن همه قابليت ها و توانمندي هايي است كه سازمان براي برخورد با چالش هاي آينده نيازمند آنهاست. مديريت منابع انساني براي افزايش ظرفيت و توانمندسازي نيروها، بايد در جهت شناساندن نقش هاي آنان فعاليت هاي بيشتري انجام دهد. همچنين بايد به نيروهاي انساني تفهيم كند كه هرچه بيشتر خودشان را با اهداف استراتژيك سازمان پيوند بزنند و خود را هر روز به شايستگي ها و قابليت هاي مورد نياز سازمان مجهز كنند. در واقع مدير مجموعه، بايد براي اين كار دوره هاي آموزشي ويژه اي را طراحي و اجرا كند و با آماده سازي مجموعه هاي ويژه آموختاري، سطح آموزشي، اطلاعاتي و علمي كاركنان را ارتقا دهد. وي در اين ميان، بايد به آموزش مبتني بر پژوهش ارزش خاصي قائل شود.
توانمندسازي، ايجاد يا افزايش ظرفيت منابع انساني، ماموريت مهمي است كه بايد براي ارتقاي سطح مديريتي از سوي مديريت انجام پذيرد. به طور كلي مفاهيمي چون پاسخگويي، شفافيت، باز بودن و قانونمندي، مفاهيمي هستند كه امروزه در مديريت و مفاهيم مديريتي بر آن تاكيد مي شود.
پاسخگويي به طور ساده، مسئوليت پذيري مقامات است در قبال اعمالشان. پاسخگويي در واقع، اساس يك مديريت مطلوب است.
شفافيت نيز دلالت بر آن دارد كه شيوه هاي مديريت براي كاركنان و كارمندان روشن است و آنها خود مي توانند دريابند چگونه خط مشي ها تدوين  شده و به اجرا درمي آيند. شفافيت، مستلزم آن است كه مديريت امور كاركنان را به شيوه اي باز پيش ببرد.
باز بودن نيز به معني آن است كه به كاركنان فرصت انتقاد از هر عملي كه به تصور آنها فاقد شفافيت است، داده شود. باز بودن و شفافيت، مستلزم اين است كه همه اطلاعات مورد لزوم براي ارزيابي در اختيار كاركنان گذاشته شود.
قانونمندي يا حاكميت قانون به اين معني است كه تا چه حد خط مشي ها و رويه ها و مقررات بر اساس يك فرآيند نظام مند، نهادينه شده و همراه با امكان بازنگري، تدوين و به اجرا گذارده مي شود. كاركنان همواره بايد اطمينان داشته باشند كه راه مشخصي براي حل تعارض ها وجود دارد و اين كه روش اصلاح مقررات از پيش تعيين شده است.
در واقع به منظور نهادينه كردن توانمندسازي كاركنان، بايد در جهت بهبود به روش هاي گوناگون گام هاي اساسي برداشت. نخست آن كه مدير بايد پيش از هر حركتي، به اقدامات تشخيصي دست بزند. اين اقدامات شناختي بايد در جهت شناخت ظرفيت ها و منابع انساني، مادي و شيوه ها و رويه هاي كلي اجرايي باشد. اين امر سبب مي شود مديريت بتواند به اقدامات اثربخشي بعدي بپردازد.
دوم اين كه همزمان و شايد قبل از اجراي هر برنامه اي، ابتدا لازم است رويكردهاي كاركنان را نسبت به نقشي كه آنها در اداره سازمان دارند و براي خود تصور مي كنند، تغيير دهد.
مديران مي توانند عملكرد كاركنان را به انحاي مختلف بهبود ببخشند و تنها يكي از راه هاي بهبود عملكرد افزايش ظرفيت و توانايي هاي منابع انساني است. با ارزشيابي ظرفيت ها مي توان مشخص كرد كه چه حوزه هايي بهتر است ارتقا يابد.
الف) توانمندسازي حوزه هاي مالي
يكي از ضعف هاي عمومي مديران در قلمرو مالي و حسابرسي است كه به منظور تامين پاسخگويي، بسيار حساس و مهم است كه ظرفيت منابع انساني در شاخه مالي و حسابداري كاملاً منسجم و حساب شده افزايش يابد. بسياري از مديران در سازمان ها، آموزش هاي ويژه اي براي كاركنان حوزه مالي طراحي و اجرا مي كنند.
ب) توسعه توان اولويت بندي سرمايه گذاري ها
غالب اوقات شاهد هستيم كه مديران با فهرست بلندبالايي از برنامه هايي كه در واقع آرزوي تحقق آن را دارند، مايلند اگر جميع شرايط اجازه دهد به آنها دست يابند. در اين روياها مديران مي بايست توان اولويت بندي نيازها را (بر اساس وضعيت مالي و ساير متغيرها) افزايش دهند و آنها را به صورت تابعي از طرح هاي توسعه تعريف كنند.
ج) توجه به قوانين
يكي از حوزه هاي اصلي آموزشي كه از اهميت فراواني برخوردار است، افزايش توان كاركنان و كارشناسان از نظر كار در چارچوب قانوني است. كليه كاركنان بايد به نحوي آموزش ببينند كه ضوابط و مقررات قانوني را رعايت كنند.
د) توانمندي كاركنان (اعم از زنان و مردان) در زمينه مشاركت نيز بايد افزايش يابد.
مشاركت يكي از مهمترين عوامل اساسي مديريت است، لذا بايد به افراد مشاركت را آموزش داد تا در فعاليت هاي عمراني و توسعه اي با رغبت حضور يابند.
در تمام اين ۴ مورد آموزش توانمندي ها بايد عملگرا باشد و بر برنامه ريزي، انگيزش و استفاده از منابع متمركز باشد. بدون چنين افزايشي، تقويت به عنوان پيش درآمد ترويج مديريت مطلوب كاري بيهوده خواهد بود.

فرهنگ و آموزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |