چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
اسد: ضعف اعراب بزرگترين نقطه قو ت اسرائيل است
فارس: بشار اسد طي سخناني در مراسم گشايش كنگره سراسري اتحاديه خبرنگاران سوريه در دمشق ضعف اعراب را نقطه قوت اسرائيل دانست و گفت جنگ اخير نشان داد، اسرائيل قدرت بزرگي در اختيار دارد كه همانا ضعف اعراب است.
رئيس جمهور سوريه، اسرائيل را شكست خورده جنگ دانست و افزود: نتيجه جنگ شكست صهيونيست ها و پيروزي مقاومت بود. اسرائيل مورد تمسخر قرار گرفت و به سبب شكست اخير اعتبارش را از دست داد.
وي مقاومت را نيرويي بازدارنده در برابر هرگونه تجاوز رژيم صهيونيستي دانست و افزود: اعراب در گذشته باور نكردند كه مقاومت قادر به جلوگيري از تجاوز است.
وي دستيابي به صلح در آينده نزديك را دور از انتظار دانست و افزود: دستيابي به صلح به عنوان يك راهكار استراتژيك به معناي فراموش كردن راهكارهاي ديگر نيست.
بشار اسد گفت، صلح گزينه اي راهبردي است و به معناي دست برداشتن از اصل مقاومت نيست. مقاومت براي دستيابي به صلح و احقاق حقوق از دست رفته ضروري است. مقاومت نيروي بازدارنده در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي است.
اسد برخي گروه هاي لبناني را به تحريك اسرائيل بر ضد حزب الله و حمله به آن متهم كرد و افزود: تجربه ثابت كرد كه موضع گيري ما درست بود و موضع كساني كه از ما مي خواستند موضع خود را تغيير دهيم نادرست.

وزير دفاع لبنان:
وظيفه ما پاسداري از پيروزي مقاومت لبنان است
مردم لبنان با اشتياق سخنان سيد حسن نصرالله را گوش مي كنند
011790.jpg
گروه بين الملل - هنوز يك روز از آغاز آتش بس در لبنان نگذشته اما نيروهاي مخالف حزب الله در لبنان و خارج از آن طرح خلع سلاح اين نيروي مقاومت مردمي را پيش كشيده اند.
در واكنش به اين اظهارات به ويژه درگيري لفظي بين هواداران و مخالفان حزب الله در نخستين جلسه هيات دولت لبنان پس از آتش بس درخصوص موضوع سلاح هاي دردست مقاومت حزب الله ديروز سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان كه اكنون از او به عنوان چهره شاخص مقاومت در جهان عرب نام مي برند گفت: «شما در حالي از سلاح و وجود مقاومت صحبت مي كنيد كه حتي دشمن هم از ما نمي خواهد سلاح را كنار بگذاريم اما عجيب است كه برخي در داخل مي گويند جنوب ليتاني بايد خلع سلاح شود. آنها مي خواهند به سلاح مقاومت پايان دهند. دوستان اين مساله به اين سرعت و اين شكل حل نمي شود زيرا دشمن هنوز هم در كمين است. به شما نصيحت مي كنم كسي را تحريك نكنيد و با مسائل انساني و امنيتي بازي نكنيد چون خوب مي دانيد پايان سلاح مقاومت همان هدف آمريكا و اسرائيل است و در كنار ديگر اهداف اين دو رژيم دنبال مي شود. به حرف هاي وزير امور خارجه اسرائيل توجه كنيد كه گفت سلاح حزب الله قوي ترين سلاح است. شما خوب مي دانيد اين شديدترين جنگ رژيم صهيونيستي عليه لبنان بود. رسيدگي به جنوب لتياني و سلاح مقاومت براي زمان ديگري است. شما بيشتر از آمريكا و اسرائيل پيگير خلع سلاح مقاومت هستيد و اين مايه تعجب است.»
همزمان با اين سخنان درحالي كه محافل غربي سعي دارند از طريق لابي هاي خود دولت لبنان را به بحث درباره خلع سلاح حزب الله تحريك كنند، ديروز فيليپ دوست بلازي وزير خارجه فرانسه نيز گفت: براي استقرار نيروهاي بين المللي در مرز خلع سلاح حزب الله لازم است. وي گفت: اين خلع سلاح بايد براساس قطعنامه ۱۵۵۹ و نيز قطعنامه اخير شوراي امنيت (۱۷۰۱) محقق شود، اما در مقابل الياس المر وزير دفاع لبنان در مصاحبه با ال.بي.سي گفت: ما هرگز حزب الله را خلع سلاح نمي كنيم.
وي گفت: تنها انتظار داريم با حضور نيروهاي ارتش در مرز اعضاي مقاومت حزب الله منطقه را ترك كنند.
وزير دفاع لبنان تاكيد كرد: نقش ما در مرز تنها تضمين امنيت مردم و نيروهاي مقاومت است و كار ما پاسداري از پيروزي هاي جنبش مقاومت است.
وي گفت: موضوع خلع سلاح حزب الله بايد در چارچوب بحث هاي ملي مطرح شود و البته حزب الله نشان داده است كه نقش اين جنبش تنها سياستي دفاعي است.
ژان ماري گنو رئيس عمليات صلح بانان سازمان ملل نيز با ابراز اميدواري مبني بر اينكه طي ده روز آينده نيروهاي بين المللي بتوانند در جنوب لبنان مستقر شوند گفت: كار ما خلع سلاح حزب الله نيست. وي ابراز اميدواري كرد كه فرماندهي اين نيروها را فرانسه برعهده بگيرد.
نتيجه نظرسنجي از اسرائيلي ها:
به اهداف خود در مقابله با
حزب الله نرسيديم
نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد كه ۵۸درصد اسرائيلي ها معتقدند كه اين رژيم به اهدافش در جنگ دست نيافته است.
به گزارش ايسنا، روزنامه هاآرتص - چاپ رژيم صهيونيستي - با انتشار نتايج يك نظرسنجي نوشت: ۵۸ درصد از اسرائيلي ها معتقدند كه اين رژيم به اهداف مهم خود در جنگ عليه لبنان دست نيافته است.
براساس اين نظرسنجي ۵۲ درصد از اسرائيلي ها نيز معتقدند كه ارتش اسرائيل در انجام وظايف و عملكردهايش موفق نبوده است و تنها سه درصد از شركت كنندگان در اين نظرسنجي بر اين باورند كه اسرائيل تمامي اهداف خود را در جنگ تحقق بخشيده است.

تلويزيون كوبا اعلام كرد: فيدل كاسترو در سلامت است
ايرنا: شبكه تلويزيون كوبا با پخش تصاويري از فيدل كاسترو رئيس جمهوري اين كشور پس از عمل جراحي، سلامتي رهبر خود را به جهانيان اعلام كرد.
به گزارش ايرنا، در تصاوير تلويزيوني كه به مدت شش دقيقه  براي شهروندان كوبايي پخش شد هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا به همراه رائول كاسترو برادر فيدل و وزير دفاع كوبا ديده مي شد.
چاوز در حالي كه پيراهن قرمز رنگ يعني همرنگ لباسي كه كاسترو بر روي تخت بيمارستان بر تن داشت با خوردن تنقلات در كنار كاسترو وي را در استفاده از مواد غذايي ياري مي داد.رفتار چاوز در كنار كاسترو به خوبي نشان مي دهد كه وي عميقاً با انديشه هاي رهبر كوبا همراه است.
در همين حال جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا فرصت را از دست نداد و بار ديگر خواستار برگزاري انتخابات آزاد در كوبا شد.

بازديد جنجالي نخست وزير ژاپن
از معبد قربانيان و جنايتكاران جنگ
گروه بين الملل- جونيشيرو كوايزومي نخست وزير ژاپن در معبد قربانيان و جنايتكاران اين كشور در جنگ جهاني دوم حضور يافت تا در سالروز شكست ژاپن در جنگ جهاني دوم بار ديگر خشم همسايگان ژاپن را برانگيزد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كوايزومي اولين رهبر ژاپن است كه در ۲۱ سال گذشته در ۱۵ اوت يعني تاريخ اعلام شكست ژاپن در جنگ جهاني دوم از معبد ياسوكني ديدار مي كند. او در اين ديدار جنجالي كه ديروز صورت گرفت، ۱۰دقيقه درون معبد كه در مركز توكيو واقع شده است گذراند.
اين اقدام كوايزومي با خشم چين و كره جنوبي روبه رو شد. اين كشورها در جنگ جهاني دوم در اثر اقدامات نظاميان ژاپني خسارات زيادي متحمل شدند. در پي ديدار ديروز نخست وزير ژاپن از معبد ياسوكني، چين و كره جنوبي سفراي خود را از توكيو فراخواندند.
كوايزومي در پاسخ به اين انتقادها به خبرنگاران گفت: حتي اگر بوش رئيس جمهوري آمريكا هم به من مي گفت به آن معبد نروم باز هم اين كار را مي كردم. در اين معبد ۵/۲ ميليون قرباني جنگ و ۱۴ جنايتكار جنگي ژاپن دفن هستند.

عراق در آستانه تحولات تازه
گروه بين الملل - استقرار دولت نوري مالكي و همراهي گروه هاي سياسي مطرح در عراق با اين دولت بارقه اي از اميد براي تحقق آرامش و ثبات در عراق را به وجود آورد اما تداوم خشونت ها و نيز ناكامي در استقرار يك نظم قابل قبول در عراق بار ديگر ساختار سياسي عراق را در آستانه تحولات تازه اي قرار داده است.
خبرها از عراق حاكي از تغييرات حتمي در كابينه دولت مالكي است. در همين حال طي ماه آينده هزار شخصيت عراق قرار است در همايش آشتي ملي اين كشور شركت كنند و همزمان با آن تعدادي از فراكسيون هاي اصلي در عراق خواهان بركناري رئيس پارلمان اين كشور شده اند.

هنيه: هدف اسرائيل بازيافتن وجهه
مخدوشش در جنگ لبنان است
ايسنا: به نوشته  روزنامه السفير - چاپ لبنان - اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطين، ضمن دادن هشدار نسبت به حملات گسترده  اسرائيل عليه نوار غزه، هدف از آن را تلاش ارتش اسرائيل جهت بازيابي وجهه  مخدوش شده اش در جنگ عليه لبنان دانست.
وي كه در جلسه  دولت فلسطين سخن مي گفت، تاكيد كرد: اسرائيل با طرح ريزي حملات گسترده عليه مناطق فلسطيني در تلاش است تا به دستاوردهاي دست نيافتني خود از طريق تسويه حساب با مردم فلسطين دست يابد.
وي افزود: اسرائيل بايد اقرار كند كه حتي با اعمال فشار بيشتر عليه مردم ما، دستاوردي به همراه نخواهد داشت و همانطور كه در بنت جبيل لبنان پيروز نشد، در نابلس، غزه و رام  الله نيز پيروز نخواهد شد؛ زيرا مردم فلسطين ضعيف و ناتوان نيستند.

بوش مي گويد اسرائيل پيروز شده است
گروه بين الملل- جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا گفته است كه اسرائيل پيروز نبردهاي اخير است.
وي كه همزمان با حملات اسرائيل به لبنان، پيشرفته ترين سلاحهاي ويرانگر به همراه ۲ميليارد و ۵۰۰ميليون دلار كمك نقدي در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داد، مدعي شد كه ايران و سوريه از حزب الله حمايت مي كنند.
بوش كه در جريان دو ديدار جداگانه از وزارتخانه هاي دفاع و خارجه با خبرنگاران صحبت مي كرد، گفت كه ايران نمي گذارد در خاورميانه دمكراسي مستقر شود.
رئيس جمهوري آمريكا مي گويد كه او تاكنون به ۱۰۰ميليون ساكن افغانستان و عراق دموكراسي هديه داده است.
به گزارش ايرنا، وي بدون اشاره به اين كه اين دموكراسي آمريكايي چنان وضعيتي را براي آن دو كشور مسلمان ايجاد كرده كه سربازان آمريكا نيز قادر به تحمل آن نيستند و راه فرار آبرومندانه اي را جست وجو مي كنند، گفت: حزب الله در مقابل اسرائيل شكست سنگيني را تحمل كرد. رئيس جمهوري آمريكا كه در يك ماهه اخير با اميد به پيشروي هاي اسرائيل در خاك لبنان، مانع تصويب هر طرح آتش بس در شوراي امنيت شده بود، گفت: اكنون زمان كمك به مردم لبنان فرا رسيده تا به خانه هاي خود بازگردند.

نگاه
چه كشورهايي به لبنان نيرو اعزام مي كنند؟
گروه بين الملل - نيلوفر قديري: تقريبا همه طرف هاي بين المللي بر سر اين موضوع توافق دارند كه يك نيروي پرتعداد و چندمليتي براي نظارت بر مرز اسرائيل و لبنان و نظارت بر آتش بس مورد نياز است. اسرائيل اعلام كرده كه نيروهاي هميشگي سازمان ملل را نمي پذيرد. با توجه به اينكه آمريكا و انگليس به دليل حضور نيروهايشان در عراق و افغانستان تمايلي به اعزام نيرو به لبنان ندارند، اكنون چند كشور از نظر اعزام نيروي نظامي صلح بان به جنوب لبنان در كانون توجه قرار دارند.
مصر
آمريكا و اسرائيل مي خواهند ميان به اصطلاح عرب هاي ميانه رو و حزب الله و طرفداران آن نوعي مرزبندي ايجاد كنند. بنابراين مصر براي اعزام نيرو به لبنان در رديف نخست كشورهاي عربي قرار دارد. ايهود اولمرت نخست وزير اسرائيل پيش از اين به اعضاي كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريكا گفته بود كه تل آويو از حضور نيروهاي مصري در جنوب لبنان استقبال مي كند اما در اين ميان مانع بزرگي وجود دارد و آن افكار عمومي مصر است. حسني مبارك رئيس جمهوري مصر به شدت نگران واكنش افكار عمومي اين كشور همزمان با ديدار اخير كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا از قاهره بود. مصر چگونه مي تواند اعزام نيرو براي حفاظت از اسرائيل را توجيه كند؟ مبارك در اين ماجرا مي تواند در جايگاه امتياز گرفتن از آمريكا قرار بگيرد.
ايتاليا
اعزام نيروهاي ايتاليايي به منطقه از يك طرف اعتبار رومانو پرودي نخست وزير جديد ايتاليا را در عرصه جهاني تثبيت مي كند و از سوي ديگر روابط آمريكا و ايتاليا را تقويت مي نمايد. پرودي اخيرا تصميم به خروج نيروهاي ايتاليايي از عراق گرفت. اكنون با اعزام نيرو به جنوب لبنان ايتاليا مي تواند موقعيت خود را در اتحاديه اروپا و در برابر آمريكا تقويت كند. اما حكومت ائتلافي ايتاليا مانعي در اين راه است. بعد از انتخابات جنجالي اخير در ايتاليا و نتيجه آن كه پيروز مشخصي نداشت، سياست در ايتاليا بار ديگر چهره ائتلاف به خود گرفت. اكنون يك يا دو سناتور ايتاليايي مي توانند طرح دولت ايتاليا براي اعزام نيرو به جنوب لبنان را با مانع روبه رو كنند.
تركيه
روابط نزديك ميان ارتش هاي تركيه و اسرائيل در كنار عضويت تركيه در ناتو و جمعيت مسلمان اين كشور، تركيه را به گزينه اي مناسب براي اعزام نيرو به جنوب لبنان تبديل مي كند اما موقعيت حساس تركيه ممكن است اين تصميم را با دشواري روبه رو كند. اگر اين كشور در برابر اعزام نيرو به لبنان امتيازي دريافت نكند ابزاري در دست غرب خوانده مي شود.وزير خارجه تركيه هفته گذشته شروطي را براي اعزام نيرو به جنوب لبنان تعيين كرد كه تصويب قطعنامه در سازمان ملل و برقراري آتش بس از مهمترين آن ها بود. اين موضوع هم مانند ديگر رفتارها و تصميمات تركيه متأثر از روند طولاني و جنجالي عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا خواهد بود.
فرانسه
فرانسه كه قدرت استعماري سابق در لبنان است اكنون هم به عنوان بخشي از هيات ناظر سازمان ملل در لبنان نيرو دارد. فرانسه همچنين تنها كشوري است كه هم اسرائيل و هم لبنان به آن اطمينان و اعتماد دارند.همچنين فرانسه ارتشي دارد كه از توانايي حضور به عنوان نيروي صلح بان در جنوب لبنان برخوردار است. حتي بعضي مي گويند كه فرانسه مي تواند فرماندهي عمليات چندمليتي در لبنان را به عهده بگيرد. اما مشكلي كه در اين ميان وجود دارد آن است كه فرانسه خواستار فعاليت اين نيروي صلح بان تحت پرچم سازمان ملل است و با هرگونه حضور نمادين ناتو كاملا مخالف است.
آلمان
اعزام نيرو از آلمان به لبنان تلاش آلمان براي به  دست آوردن كرسي در شوراي امنيت سازمان ملل را وارد مرحله تازه اي مي كند.در همين حال فرانك والتر اشتاين ماير اخيرا گفت: آلمان مجبور به مشاركت در اين روند است چون آلمان و اسرائيل تاريخ دشوار مشتركي دارند.
منبع: فارن پاليسي -۱۵ اوت

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |