چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور:
قوه قضائيه راهكارهاي حل مشكل
پيش فروش آپارتمان را به دولت فرستاد
011685.jpg
گروه اجتماعي-ليلا خاكسار: لايحه «چگونگي پيش فروش آپارتمان» در ۲۸ ماده توسط قوه قضائيه تهيه و براي تصويب به هيات دولت فرستاده شد.
به گزارش همشهري، معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين لايحه براي رفع مشكلات مردم در رابطه با پيش فروش آپارتمان تهيه شده و قوه قضائيه با الهام از تئوري توسعه قضائي و در جهت قضازدايي براي حل مشكل شهروندان براي دستيابي به يك راه حل اساسي و يك راه حل مقطعي كوتاه مدت تجربه كرده است.
اميري افزود: خلأ قوانين فرابخشي، يكي از دلايل عمده مشكلات موجود در رابطه با مسكن است، چرا كه اولين قانون مربوط به تملك آپارتمان ها مربوط به سال ۱۳۴۳ است كه متأسفانه جوابگوي نيازهاي جامعه امروز نيست.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گفت: در قوانين موجود، حقوق پيش فروشندگان و پيش خريداران به نحو كامل تضمين نشده است و علاوه بر اين، مكانيسم نظارتي براي پيش فروش آپارتمان وجود ندارد و معاملات، در قالب اسناد عادي انجام مي شود و در اسناد و قراردادهاي عادي، برداشت و استنباط هاي مختلفي وجود دارد و متعاملين و طرفين قرارداد، ابزار قانوني براي ملزم كردن متعهد به انجام تعهد و شروط مورد توافق را در دست ندارند و از طرف ديگر چون مرجعي براي رسيدگي به اختلافات متعاملين پيش بيني نشده است، طرفين براي حل اختلاف به محاكم دادگستري مراجعه مي كنند.
وي افزود: بر اين اساس، در معاونت حقوقي و توسعه قضايي و با همكاري سازمان ثبت و وزارت مسكن و شهرسازي، لايحه اي در ۲۸ماده تهيه و تنظيم شد و پس از تصويب در جلسه عالي مسئولان قوه قضائيه، براي تصويب به دولت فرستاده شد.
اميري تنظيم پيش فروش و انتقالات بعدي ساختمان به موجب سند رسمي در دفاتر اسناد رسمي را يكي از نوآوري  ها و مزاياي مهم اين لايحه ذكر كرد و گفت: در ماده ۳ اين لايحه پيش بيني شده است كه پيش فروش در دفاتر اسناد رسمي انجام شود كه كليه امتيازات و مزاياي اسناد رسمي به قراردادهاي پيش فروش منتقل شود كه از مهم ترين اين مزايا لازم الاجرابودن اسناد رسمي و امكان صدور اجرائيه در رابطه با تعهدات منجزي كه در متن سند آمده است مي باشد.
وي اظهار داشت: براين اساس، طرفين جهت انجام تعهدات خود نيازي به مراجعه به محاكم و مراجع قضايي ندارند و مستقيماً مي توانند به ادارات ثبت مراجعه و تقاضاي اجراي مفاد سند رسمي خود را نمايند كه اين موضوع مي تواند منشأ تحول در تحكيم روابط طرفين، جلب اعتماد اشخاص، رونق اقتصادي و جلوگيري از ركود سرمايه شود.
رئيس سازمان ثبت، «تنظيم پيش فروش آپارتمان مطابق نمونه قرارداد پيش بيني شده» را يكي از مزاياي ديگر اين لايحه عنوان كرد و گفت: الزام به تنظيم قرارداد در چارچوب قراردادهاي نمونه و متحدالشكل و الزام دفاتر به ثبت اين قبيل قراردادها مي تواند ضمن پيش بيني كليه حقوقي كه اشخاص مي توانند از آن بهره مند شوند و در جهت پيشگيري از طرح دعاوي ناشي از استنباط هاي متفاوت از قراردادها يا عدم اطلاع افراد از حقوقي كه نياز به درج در سند دارد مؤثر باشد.
وي همچنين گفت: حذف استعلام و معافيت از پرداخت هزينه هايي مانند حق ثبت، ماليات و عوارض كه باعث تشويق و ترغيب طرفين به ثبت اين قراردادها مي شود، از مزاياي ديگر اين لايحه است.
رئيس سازمان ثبت «پيش بيني ضمانت اجرايي كه تضمين حقوق خريدار را در بردارد» را نيز يكي ديگر از مزاياي اين لايحه ذكر كرد و گفت: اگر پيش خريدار، تعهدات خود را انجام دهد، ولي پيش فروشنده پس از پايان ساختمان از تنظيم سند وي به هر دليل خودداري كند، پيش خريدار مي تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمي و ارائه تاييديه بانك مبني بر پرداخت تمامي قيمت معامله، به قائم مقامي از طرف پيش فروشنده، سند انتقال را تنظيم و امضاء كند.
وي همچنين به منع پيش فروشندگان از تبليغ و درج آگهي پيش فروش در مطبوعات و وسايل ارتباط جمعي قبل از اخذ مجوز انتشار آگهي از مراجع ذي صلاح اشاره كرد و اين مسأله را راهكار مناسبي براي جلوگيري از سوءاستفاده افراد فاقد صلاحيت و در نتيجه جلوگيري از تراكم پرونده ها در محاكم دادگستري دانست.

مدير امور مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرد:
ممنوعيت ثبت نام در دانشگاه براي مشمولان غايب
گروه اجتماعي-مشمولان غايب در صورت قبولي در دانشگاه حق ثبت نام نخواهند داشت.
مدير امور مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح در گفت وگو با خبرگزاري فارس ضمن اعلام اين مطلب گفت: مطابق آئين نامه جديد تمامي مشمولاني كه از خدمت نظام وظيفه معاف مي شوند از اين پس ملزم به گذراندن دوره آموزش نظامي هستند.
سردار موسي كمالي افزود: اين قانون كليه مشمولاني كه از خدمت نظام وظيفه معاف مي شوند را در بر مي گيرد و مطابق آن معافيت هاي ايثارگران، كفالت و حتي پزشكي ملزم به گذراندن دوره آموزش نظامي خواهند بود.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص اينكه آيا افرادي كه معافيت پزشكي اخذ مي كنند توان گذراندن دوره آموزش نظامي را خواهند داشت، گفت: هم اكنون در حال تهيه ضوابط آموزش نظامي خاص براي مشمولاني كه معافيت پزشكي اخذ مي كنند هستيم تا چگونگي آموزش نظامي آنها مشخص شود.
وي ادامه داد: دوره هاي آموزش نظامي براي مشمولان ديگري كه معافيت اخذ كنند مانند افراد ديگر است و هيچ تفاوتي ندارد.
مدير امور مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح در خصوص چگونگي بخشودگي مشمولان داراي غيبتي كه در كنكور دانشگاهها پذيرفته شده اند، تاكيد كرد: مطابق قانون مشمولاني كه داراي غيبت باشند در صورتي كه در كنكور دانشگاهها نيز پذيرفته شوند حق ثبت نام را نخواهند داشت.

۳ سال يك بار ميانگين مراجعه ايرانيان به دندانپزشك
گروه اجتماعي- هر كودك ۶ ساله ايراني ۵ دندان پوسيده دارد و ميانگين مراجعه ايرانيان به دندانپزشك هر ۳ سال يك بار است.
به گزارش همشهري، اين در حالي است كه شعار سازمان جهاني بهداشت «۸۰-۲۰» است .يعني با رعايت بهداشت دهان و دندان ،هر فرد تا سن ۸۰ سالگي بايد داراي ۲۰ دندان سالم باشد. در اين تعريف استاندارد مراجعه به دندانپزشك هر ۶ ماه يك بار است،اما در كشور ما اين رقم هر ۳ سال يك بار آن هم موقعي كه درد به سراغ بيمار مي آيد، مي باشد.
در همايش انجمن علمي پريودنتا لوژي اعلام شد عدم رعايت بهداشت و سلامت دهان و دندان موجب بروز ۹۵ درصد بيماريهاي گوارشي، ۴۲ درصد بيماريهاي لثه در افراد سيگاري، افزايش سكته قلبي و سرطان هاي ناحيه دهان مي شود.
بر اساس نتايج تحقيقات به عمل آمده، درصد بيماريهاي لثه در قليان كش هاي حرفه اي ۳۰ درصد و سيگاري ها ۴۲ درصد است، اما در غيرسيگاري ها تنها ۸ درصد مي باشد. مكانيسم اثر دود حاصل از سوختن تنباكو بر روي تراكم استخوانهاي اطراف دندانها اثر مي گذارد و از تراكم آنها كم مي كند. اين امر باعث مي شود لثه ها و دندانها بدون حمايت باقي بمانند و لقي دندان و التهاب لثه به وجود آيد.
قليان در مقايسه با سيگار نيكوتين بيشتري دارد. همچنين مونوكسيد كربن عامل مهمي در بروز سرطان دهان است. سرطان هاي دهان عارضه شايعي است كه اغلب بدون علامت  هاي حاد آغاز مي شود. لكه هاي سفيد يا قرمز بدون درد و يا زخم هاي دردناكي كه بيش از ۲ هفته طول بكشند، توده هاي سخت در ناحيه زبان، گونه ها، گردن، زخم هاي مزمن ناحيه لب بسياري از علايم سرطان هاي دهان است.متخصصان اعلام كردند كه بيماريهاي لثه باعث افزايش احتمال سكته قلبي مي شوند. بين بيماريهاي لثه و بيماريهاي قلبي رابطه مستقيم وجود دارد به طوري كه بيماريهاي لثه احتمال ابتلا به بيماريهاي قلبي را افزايش مي دهند. التهاب لثه ها باعث افزايش پروتئين فيبرونيگن در خون مي شود و همچنين آهن خون از ميزان طبيعي خود بالاتر مي رود و با لخته شدن خون در بدن باعث افزايش سكته قلبي مي شود.اين در حالي است كه۹۰ درصد مردم ايران در سن ۴۰ سالگي دچار بيماريهاي لثه مي شوند.

تعرفه هاي درماني در بخش دولتي ۱۱ درصد افزايش مي يابد
گروه اجتماعي- وزير بهداشت اعلام كرد بر اساس مصوبه نهايي، تعرفه هاي درماني در بخش دولتي ۱۱ درصد افزايش مي يابد.
كامران باقري لنكراني گفت: افزايش تعرفه ويزيت سرپايي ۱۸ تا ۲۰ درصد، تخت روز بيمارستانها ۱۵ درصد، ctscan، پنج درصد و MRI بدون افزايش خواهد بود كه جزئيات آن به زودي اعلام مي شود.
وي در مراسم گشايش پنجاه و دومين اجلاس رؤساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور با بيان اين كه با استفاده از اختيارات ماده ۳ قانون تعزيرات و اختيارات ماده ۳۹ قانون برنامه توسعه چهارم تعرفه هاي اعلامي از سوي سازمان نظام پزشكي ملاك عمل نيست، گفت: ملاك عمل ما تعرفه مصوب كميته منتخب ۵ نفره است و با تخلفات صورت گرفته در اين خصوص برخورد خواهد شد.
وي با اشاره به عملكرد متفاوت دانشگاهها در خصوص تعرفه ها گفت: رؤساي دانشگاه ها، رئيس كميته ماده ۱۱ محسوب مي شوند كه بايد مجدانه با تخلفات برخورد و گزارشات را ارسال كنند.
وي با اشاره به وجود نگراني هايي در اركان دولتي در خصوص فرانشيز درماني بيماران بيمه پايه، يادآور شد: فرانشيز درماني بيماران بيمه شده پايه (بيمه خدمات درماني، نيروهاي مسلح و تأمين اجتماعي) در سال ۸۴ با تعرفه جديد تخفيف دانشگاه ها محسوب مي شود تا نگراني حاصل از افزايش هزينه هاي درماني و تحميل آن بر مردم رفع شود.
لنكراني با بيان اين كه با اتخاذ اين تصميم در سال ۸/۷ ميليارد تومان به درآمد دانشگاه ها اضافه مي شود در ادامه از تفاهم نامه جديدي با سرانه ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان براي هر روستايي در پزشك خانواده با وزارت رفاه خبر داد و گفت: هم اكنون ۵۰ درصد اعتبار تكميل دارايي دانشگاه ها اخذ و به عنوان نقدينگي از آن استفاده شده است.
به گزارش ايسنا وزير بهداشت گفت: برنامه ريزي و عملكرد بايد به نحوي باشد كه با اختصاص صد درصد اعتبار پروژه ها همچنان فعال نگه داشته شوند تا امكان جذب اعتبار بيشتر فراهم شود كه لازمه آن جلوتر بودن تعهدات ما نسبت به بودجه است.
وي در ادامه به سيستم نظارتي multi potential به عنوان سيستم نظارتي مقتدرانه براي حفظ حقوق سلامت مردم، اشاره كرد و گفت:  تخصيص دانشگاه ها در بخش سلامت ۴۸ درصد تعيين شد كه نسبت به ساير تخصيص هاي بودجه اي ۶ درصد افزايش يافت اين در حاليست كه ما در ۴ ماه پاياني سال قطعاً با مشكل اساسي بودجه اي روبه رو خواهيم بود.
وي با اعتقاد به اين كه ارزش خدمت در بخش دولتي و غير دولتي يكسان است، گفت: در شوراي عالي بيمه سرانه ۷ هزار تومان پيشنهاد شد در حالي كه در بودجه ريزي سرانه با ۱۱ درصد افزايش به ۳۸۰۹ تومان رسيد كه عملاً امكان هرگونه تصميم گيري را از ما سلب كرد. لنكراني يادآور شد: سازمان هاي بيمه گر معتقدند با توجه به افزايش قيمت دارويي كه ۱۱ درصد افزايش جوابگوي افزايش تعرفه ها نخواهد بود.

به مناسب سالروز ورود آزادگان به ميهن
نخستين همايش «امام و آزادگان» برگزار مي شود
011688.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: به مناسبت فرارسيدن سالروز ورود آزادگان به ايران، نخستين همايش «امام و آزادگان» از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) با همكاري موسسه فرهنگي پيام آزادگان برگزار مي شود.
ولايتي نژاد، مدير روابط عمومي موسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره) و دبير اين همايش در خصوص برگزاري همايش به همشهري گفت: اين همايش با حضور ۵۰۰ نفر از آزادگان كه كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي انجام داده اند برگزار مي شود كه اين افراد بر اساس سوابق فرهنگي و پژوهشي آنها توسط موسسه فرهنگي آزادگان گزينش شده اند و در خصوص خاطرات زمان اسارت، سخنراني خواهند كرد.
شايان ذكر است، در اين همايش حجت الاسلام سيدحسن خميني و حجت الاسلام ابوترابي مدير موسسه فرهنگي پيام  آزادگان سخنراني خواهد كرد. اين همايش امروز در حسينيه جماران برگزار مي شود.
برگزاري جشن آزادگي
از سوي ديگر همزمان با ۲۶ مرداد ماه سالروز ورود آزادگان سرافراز به ميهن اسلامي، جشن آزادگي با حضور جمعي از مسئولان كشوري و لشكري و ۲۰۰۰ نفر از آزادگان و خانواده هاي آنها در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، عباس خامه يار رئيس ستاد گراميداشت سالروز ورود آزادگان در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: بيست وششم مرداد ماه سالروز رهايي رادمردان صبوري است كه با استقامت و پايمردي در هدف و وفاي به عهد با روح خدا، حماسه هايي جاويدان خلق كردند و نام خود را در دفتر مجاهدان راه حق به ثبت رساندند.
وي افزود: به همين مناسبت با همكاري تشكل هاي غيردولتي متشكل از آزادگان و تشكيل كميته تجليل از اين عزيزان متشكل از ادارات استاني و شهرستاني، سراسر كشور شاهد فضاي جشن و نشاط متناسب با بازگشت يوسف تباران است.
خامه يار اظهار داشت: اگرچه شهيدان بار سفر بسته اند ولي آزادگان جنگ تحميلي به عنوان سرمايه هاي ملي كه با خون دل روايتگر صحنه هاي تابناك پايمردي و جانفشاني و حاملان پيام شهدا به نسل جديد هستند بايد پيوسته در منظر فرهنگي، اجتماعي و سياسي جامعه حضور شاخص داشته باشند تا شيوه هاي منحصربه فرد پايداري و مقاومت را به نسل هاي پس از جنگ منتقل كنند.
وي انتشار ويژه نامه سالروز ورود آزادگان در يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار، اختصاص شماره مرداد ماه مجله شاهد ياران به موضوع آزادگان، هماهنگي براي انجام تبليغات شهري و محيطي شامل نصب بنر، بيلبورد و چاپ پوستر، اختصاص بخشي از برنامه هاي صدا و سيماي استاني به خاطره گويي آزادگان، برگزاري مسابقات فرهنگي و ورزشي را از جمله برنامه هاي ويژه سالروز آزادگان اعلام كرد.خامه يار افزود: همچنين به همين مناسبت مسئولان و مقامات استاني و شهرستاني با آزادگان و خانواده هاي آنها ديدار خواهند كرد.

استقرار ۷۰۰ حوزه شوراي حل اختلاف در مساجد تهران
گروه اجتماعي - معاون اجرايي و هماهنگ كننده شوراي حل اختلاف استان تهران گفت: عليرغم كمبودها و مشكلات توانسته ايم حدود ۷۰۰ حوزه شوراي حل اختلاف در مساجد استان تهران مستقر كنيم.
به گزارش همشهري، همت ا... هادي زاده كه در نشست مسئولان شوراي حل اختلاف استان تهران و رابطين ويژه مساجد سخن مي گفت، افزود: در حوزه هاي فعال مساجد، حدود ۶هزار پرونده با صلح و سازش مختومه شده و براي ۲۰۰ مسجد نيز تابلوي مخصوص شوراي حل اختلاف نصب شده است.وي با تاكيد بر تشكيل ۳۰ حوزه ويژه مساجد در شهر تهران و شهرستان ها، اعلام كرد: ابلاغ اعضاي شوراي حل اختلاف ويژه مساجد كه با توجه به راه اندازي حوزه هاي مربوط هنوز به انجام فعاليت و ارائه آمار اقدام نكرده اند، لغو خواهد شد.رئيس شوراي حل اختلاف استان تهران نيز در اين نشست از اعضاي شوراي حل اختلاف ويژه مساجد خواست به شكوائيه هايي كه بر اساس آيين نامه به آنها محول شده- به ويژه دعاوي اي كه منجر به صلح و سازش مي شود- رسيدگي و از هرگونه صدور راي خودداري كنند. ستايشي افزود: منظور از راه اندازي شوراي حل اختلاف در مساجد، ايجاد فضاي اخوت و دوستي و برقراري ارتباط صميمانه بين مردم منطقه و امام جماعت در فضاي معنوي مسجد بوده است.

معرفي مديرعامل جديد سازمان خدمات درماني
فارس: حميدرضا شمس اردكاني، مديرعامل جديد سازمان خدمات درماني شد.
طي حكمي از سوي پرويز كاظمي، وزير رفاه و تامين اجتماعي، حميدرضا شمس اردكاني كه پيش از اين مشاور وزير رفاه در امور دارويي بوده است به سمت مديرعامل سازمان خدمات درماني منصوب شد. ابوالقاسم موسوي، مديرعامل پيشين سازمان بيمه خدمات درماني نيز طي حكم جداگانه اي به سمت مشاور وزير رفاه و تامين اجتماعي منصوب شده است.

با مردم
يادآوري به پيمانكاران
از ميدان تجريش تا ميدان ونك، يكباره كنار نهرها براي مرمت و نوسازي جدول كنده شده است و در نتيجه، جريان آب در اين فصل گرم به طور متعارف براي آبياري درختان برقرار نيست. در حالي كه پيمانكار مي توانست، اين كار را با توجه به شمار محدود كارگران، مرحله به مرحله انجام بدهد تا به آبرساني درختان آسيبي وارد نگردد. مردم چون شهرداري را مي شناسند انتقادها متوجه شهرداري مي شود، در حالي كه پيمانكاران هم بايد تجربه، پختگي و درايت لازم را داشته باشند.
سيروس توكلي - تهران
گوشه اي از مشكلات پزشكان عمومي
پزشكان عمومي، قشر وسيعي از دانش آموختگان اين رشته را در ايران تشكيل مي دهند، اما روال پرداخت برگه هاي بيمه، پذيرش برگه هاي بيمه به صورت كامل، در مورد اين قشر از پزشكان مطلوب نيست. از سازمان تامين اجتماعي خواستار توجه بيشتري به پزشكان عمومي هستم.
يك پزشك عمومي از تهران
* با مردم - نام اين پزشك محفوظ است
رؤياي خدمات بعد از فروش!
با توجه به مشكلات روزافزون ناشي از خلف وعده در خدمات بعد از فروش يا به قول فرنگي ها «گارانتي» و خساراتي كه از اين ناحيه متوجه مردم مي شود، پيشنهاد مي كنم دستگاه هاي ذي ربط با ضوابط و سازوكارهاي جدي تري اين مسئله را تعقيب نمايند تا هيچ شخصيت حقيقي يا حقوقي بدون ضمانت اجرايي و پشتوانه لازم، وعده خدمات بعد از فروش ندهد. اين مشكل در بعضي از صنايع خودروسازي به صورت جدي تري وجود دارد.
هادي عباس زاده - تهران
خواست هاي معلولين
ضمن تشكر از ستون «با مردم» همشهري كه به مشكلات ريز و درشت مردم توجه دارد، تقاضا دارم به مشكلات اساسي معلولين كشور توجه بيشتري شود. از جمله اينكه طرح استخدام ۳درصد از معلولان كه در مجلس هم تصويب شده، چه زماني به اجرا درمي آيد؟ ماموران محترم راهنمايي و رانندگي به آرم ويژه معلولين كه روي شيشه خودرو نصب شده، عنايت بيشتري داشته باشند تا نياز به بازرسي خودرو و مطالبه كارت شناسايي نباشد. البته موارد سوءاستفاده هاي احتمالي بايد از منشأ پيشگيري شود.
سعيد رشيدي - تهران
تغييرات ثبت نمي شوند
با تغييرات پي درپي شماره تلفن به ويژه در دستگاه هاي دولتي، به نظر مي رسد كه فرصت ثبت تغييرات در ۱۱۸ باقي نمي ماند. به همين علت تعدادي از شماره هاي ارائه شده قديمي اند. براي حل اين مشكل بايد هماهنگي هاي لازم به عمل آيد.
آقاي عبدي - تهران
دانشجويان را مطلع كنيد
از دانشگاه ها- از جمله دانشگاه پيام نور- تقاضا دارم تغييرات احتمالي در منابع درسي مربوط به امتحانات را علاوه بر سايت هاي اينترنتي، در رسانه هاي گروهي مثل مطبوعات و راديو تلويزيون هم اعلام كنند تا دانشجويان از اين تغييرات، به موقع آگاهي يابند.
آقاي صمديان - تهران
پرداخت نشده است
از بازنشستگان دانشگاه شهيد بهشتي هستم. هنوز پاداش بازنشستگي مان پرداخت نشده است. اميدواريم اين مشكل هر چه زودتر برطرف شود.
خانم شاهين - تهران
بسته هاي طلايي بسته ماند!
هنگام برگزاري مسابقات جام جهاني فوتبال، در شبكه ۳ سيما در مورد بسته هاي طلايي و قرعه كشي آنها و اهداي جايزه، بسيار سخن گفته مي شد، اما بعد از گذشت زمان نسبتاً طولاني، در اين مورد اقدامي نشده است.
آقاي زارعي - تهران
خودروهاي سرگردان
۲ دستگاه خودرو فولكس واگن فرسوده و بسيار قديمي و فاقد شيشه در خيابان پانزدهم صادقيه(آرياشهر) ماه هاست رها شده و به جايگاه زباله داني تبديل گرديده است. بايد اين قبيل خودروهاي فرسوده و سرگردان جمع آوري شوند.
آقاي مقاري - تهران
حق عائله مندي از نماد تا واقعيت
حدود يك سال پيش، بحث هايي مبني بر افزايش ۳۰۰درصدي حق عائله مندي كارمندان مطرح شده، اما هرگز جدي گرفته نشده است، در حالي كه آنچه اكنون به عنوان حق عائله مندي پرداخت مي شود، بيشتر جنبه نمادين دارد و به هيچوجه پاسخگوي نيازهاي زندگي نيست.
آقاي رحيميان - تهران
توضيح و تصحيح
در پيام مربوط به شكايت در مورد يك آژانس مسافرتي كه با نام اختصاري (ب - ط) و تحت عنوان «تقاضا براي رسيدگي به يك شكايت» در ستون با مردم مورخ دوشنبه ۲۳مرداد درج شده بود، مبلغ يكصد و پنجاه ميليون تومان و همچنين رقم شاكيان با عبارت ۸۰ نفر صحيح مي باشد.

۸۰ هزار خانواده تحت حمايت كميته امداد قرار گرفتند
گروه اجتماعي- بيش از ۸۰ هزار خانواده در نوبت سال ۸۴ كه تقاضاي حمايت از كميته امداد خميني(ره) را داشتند تحت حمايت قرار گرفتند.
سيدرضا نيري سرپرست كميته امداد در گردهمايي سراسري مديران كل اين نهاد با اعلام اين مطلب افزود: اقدامات گسترده اي از سوي دستگاه هاي اجرايي مختلف در زمينه فقرزدايي در حال انجام است و مردم به دولت خدمتگزار اميد بسته اند، لذا بايد تلاش كنيم تا جهت تحقق اهداف دولت بارها را بدوش بكشيم و قبول مسئوليت هايي كه از جانب دولت به كميته امداد امام خميني محول مي شود شانه خالي نكنيم.
سرپرست كميته امداد با اشاره به اهميت اشتغال، كارآفريني و توانمندسازي خانواده ها خاطرنشان كرد: اعتبارات در نظر گرفته شده به منظور خودكفايي خانواده ها در حد بسيار خوبي است و اميدواريم با تلاش امدادگران و همكاري نظام بانكي كشور بتوانيم از تسهيلات بانكي در نظر گرفته شده در اين زمينه استفاده بهينه را عمل آوريم.

داروي بيماري MS به زودي در كشور توليد مي شود
گروه اجتماعي - دبير پنجمين همايش انجمن علمي داروسازان ايران گفت:  داروي بيماري MS(بتا اينترفرون يك) كه از تركيبات پيچيده نوتركيب و محصول بيوتكنولوژي محسوب مي شود به همت متخصصان دارويي كشور ساخته شد.
فريبرز فرساد كه در آستانه برپايي همايش سالانه انجمن علمي داروسازان كه از ۲ تا ۴ شهريورماه در تهران برپا مي شود، سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: اين دارو آخرين مراحل كارآزمايي باليني خود را در مراكز درماني كشور طي مي كند و در صورت موفقيت، تا پايان سال جاري روانه بازار دارويي كشور خواهد شد.
وي افزود: سالانه ۷۰درصد از يارانه دارويي كشور صرف فرآورده هاي خوني و داروهاي بيماري MS مي شود كه انتظار مي رود توليد اين دارو سبب صرفه جويي ارزي قابل ملاحظه اي در كشور شود.
وي يادآور شد:  توليد داروهاي نوتركيب و داروهايي كه محصول فناوري پيچيده «بيوتكنولوژي» در كشور است،  از حدود پنج سال پيش به طور فعال در كشور آغاز شده و در حال حاضر توليد تعدادي از اين اقلام دارويي در داخل كشور به بهره برداري رسيده است كه داروي فوق نيز جزو همين گروه به شمار مي رود.
اين در حالي است كه مدير اجرايي انجمن MS ايران مي گويد: تجويز برخي داروهاي غيرموثر براي برخي بيماران، موجب هرزرفتن و كمبود دارو براي ساير بيماران نيازمند مي شود و تنها راه رفع اين مشكل، افزايش هماهنگي هاي لازم بين پزشكان، انجمن MS و وزارت بهداشت است.
مژگان محسني نيا در گفت وگو با مهر، كمبود موقتي داروي بيماران مبتلا به MS را مهمترين مشكل اين بيماران عنوان كرد و گفت: اين بيماران بايد برخي از اين داروها نظير داروهاي علامتي را حداقل يك روز در ميان مصرف كنند و در صورت كمبود آن در بازار با مشكلات زيادي روبه رو خواهند شد.
وي اظهار داشت: از آنجا كه امكان ذخيره سازي دارو براي بيماران وجود ندارد، بنابراين در صورت كمبود اين دارو در بازار مشكلات فراواني براي بيماران نيازمند ايجاد مي شود.
مدير اجرايي انجمن MS ايران، سياست هاي وزارت بهداشت و شركت هاي دارويي در ورود داروهاي اين بيماران را از جمله علت هاي كمبود اين داروها عنوان كرد و گفت: در برخي موارد ممكن است داروي بيماران MS در كشور به علت هاي مختلفي هرز رفته و از بين برود كه در اين مورد نيز انجمن MS آمادگي خود را براي همكاري با وزارت بهداشت اعلام كرده است.
وي اظهار داشت: هم اكنون بيماران MS نيز مانند ساير بيماران خاص مي توانند براي دريافت كارت هوشمند بيماران خاص ثبت نام كنند كه اين طرح مي تواند تا حدي از مشكلات بيماران را رفع كند.

ارسال خبر از طريق SMS، خدمت تازه همشهري
ارسال خبر از طريق SMS، خدمت واحد اطلاع رساني الكترونيك همشهري آغاز شد.
اين خدمت جديد همشهري كه از يك ماه پيش مراحل آزمايشي خود را طي كرده و براساس نياز و خواسته مشتركان در اختيار آنها قرار مي گيرد.
مشتركان اين سرويس مي توانند از ميان گروههاي اقتصادي، اجتماعي، شهري، سياسي و It يك يا چند گروه را انتخاب كنند.
شهرونداني كه علاقمند به دريافت اين سرويس هستند مي توانند با ارسال يك پيام كوتاه به شماره ۱۰۰۰۲۵۱ و ذكر نام و شغل خود، آن را درخواست كنند.
گفتني است اين سرويس براي مشتركان روزنامه همشهري كه مايل به دريافت آن باشند تا يكماه و در يك گروه خبري رايگان خواهد بود. مشتركان روزنامه مي توانند با اعلام كد اشتراك به شماره ۱۰۰۰۲۵۱ گروه خبري مورد علاقه خود را انتخاب كنند.
يادآور مي شود اين سرويس در تمام طول روز فعال است و در روزهاي تعطيل نيز خبررساني خواهد كرد.

۲۰ درصد مردم از بيمارستان هاي دولتي رضايت دارند
فارس: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: رضايتمندي مردم از بيمارستان هاي دولتي نه تنها در نقاط دورافتاده و محروم بلكه در شهرهاي بزرگ هم به كمتر از ۲۰ درصد مي رسد.
به گزارش ستاد اطلاع رساني اردوهاي هجرت بسيج سازندگي، حسين حسني سرانه درمان روستاييان را ۱۳ هزار و ۶۶ ريال و سرانه درمان مردم در شهر را ۳۵ تا ۳۸ هزار ريال اعلام و تصريح كرد: عمده ترين اقداماتي كه بايد براي رفع مشكلات بهداشتي و درماني انجام داد افزايش سرانه بهداشت و درمان، به خصوص در مناطق محروم و روستايي است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |