چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
رئيس جمهوري در اردبيل:
براي پيشرفت كشور بايد سرعت كارها را بالا ببريم
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري و هيأت همراهش ظهر ديروز وارد فرودگاه شهر اردبيل شد.
محمود احمدي نژاد كه در راستاي هجدهمين سفر استاني خود وارد فرودگاه استان اردبيل شده بود مورد استقبال استاندار و نماينده ولي فقيه در استان قرار گرفت.
وي در بدو ورود خود به استان اردبيل و در جمع خبرنگاران با اشاره به پيروزي جوانان لبناني اظهار داشت: پيروزي لبنان باعث شد تا راه پيروزي بشريت امروز باز شود. جوانان لبناني نشان دادند كه براي خدا قيام كرده اند و خدا نيز در اين راه آنان را ياري كرد.
احمدي نژاد ديدار با امام جمعه، استاندار، ارائه طرحها و بررسي گسترش برنامه هاي استاني را از مهمترين دستاوردهاي خود در سفرش به استان اردبيل برشمرد.
رئيس جمهوري امروز با مردم شهرستانهاي پارس آباد، گرمي، بيله سوار، نمين، خلخال و كوثر نيز ديدار و گفتگو مي كند. همچنين وي در حاشيه اين سفر با خانواده هاي ايثارگر و شهدا و منتخبين اين استان نيز ديدار خواهد كرد. مطابق معمول، فردا و روز آخر سفر هجدهم استاني رئيس جمهور، جلسه هيأت دولت به رياست محمود احمدي نژاد در اين استان برگزار خواهدشد.
سخنراني در جمع مردم اردبيل
محمود احمدي نژاد با ابراز خوشحالي از حضور در جمع مردم استان اردبيل گفت: وقتي به تاريخ در خصوص كردار، رفتار و ايمان مردم اردبيل نگاه مي كنيم به خودمان افتخار مي كنيم كه چنين مردمي دلير در كشور داريم.
رئيس جمهور در جمع مردم اردبيل و در ورزشگاه تختي با بيان اين مطلب اظهار داشت: آنان كه فكر مي كنند مي توانند جامعه را ناآرام كنند بايد بدانند جوانان اردبيلي براي مقابله با آنان كافي اند.وي ابراز اميدواري كرد اخباري كه توسط رسانه ها از سفر رئيس جمهوري به اين استان انتشار مي يابد، باعث شادماني استان اردبيل  شود.
رئيس جمهور در پايان به فعاليت هايي كه در كشور صورت گرفته است اشاره كرد و گفت: ما براي اين كه بتوانيم در بخش هاي مختلف پيشرفت كنيم بايد سرعت را در كارها بالا ببريم.

مهدي چمران در گفت وگو با همشهري
رژيم صهيونيستي از سال ها قبل
به دنبال تصرف جنوب لبنان بود
گروه سياسي- برادر شهيد دكتر چمران با اشاره به اين كه گام اوليه براي اتحاد شيعيان لبنان توسط امام موسي صدر صورت گرفت افزود: اسرائيل سال ها قبل از تشكيل حزب الله روياي تسخير جنوب لبنان را در سر مي پروراند و قصد داشت تا جنوب رودخانه ليتاني را تسخير كند. اكنون نيز رژيم صهيونيستي به دنبال همين مقصود است و بارها اعلام كرده كه تا ۳۰ كيلومتري خاك لبنان وارد خواهد شد.
مهدي چمران هدف اسرائيل از اين اقدام را به وجود آوردن محيط امني براي خود و جلوگيري از حملات حزب الله دانست و تصريح كرد: وقتي از سال هاي دور رژيم صهيونيستي چنين نيتي در خصوص جنوب لبنان داشت اولين چيزي كه به ذهن مي رسيد اين بود كه مردم جنوب لبنان بايد مسلح مي شدند و براي اين كار سازماني به  نام حركت محرومين تأسيس شد كه از بين اعضاي اين سازمان جنبش امل به وجود آمد.
چمران خاطرنشان ساخت: دستگاه هاي اطلاعاتي بسيار قوي موساد در لبنان فعاليت هاي بسياري دارند، اما با اين وجود، هوشمندي و برنامه ريزي حزب الله باعث شد تا ارتش رژيم صهيونيستي نتواند سايت هاي موشكي حزب الله را شناسايي  و آنها را منهدم كند.
مشروح اين گفت وگو كه با موضوعات تاريخچه حزب الله و مسائل مربوط به جنگ اخير لبنان با مهدي چمران انجام شده در روزهاي آينده منتشر مي شود.

يادداشت
پيشگويي برنارد لوئيس، توطئه جديد نئوكان ها
عبدالله شهبازي
۱- برنارد لوئيس، استاد دانشگاه پرينستون، با انتشار مقاله اي مدعي شد كه ۲۲ اوت زمان مناسبي است كه اسرائيل مورد حمله اتمي ايران قرار گيرد.
لوئيس با اين پيش فرض، تحليل خود را آغاز مي كند كه گويا ايران مجهز به سلاح اتمي است و به اظهارات برخي مقامات ايراني استناد مي كند كه پاسخ خود در مسئله انرژي هسته اي را در ۲۲ اوت (عيد مبعٍث) خواهند داد. اين روز برابر است با ۲۷ رجب و چون مسلمانان شب ۲۷ رجب را «ليلةالمعراج» مي دانند، پس ۲۲ اوت ۲۰۰۶ زمان مناسبي است براي حمله اتمي ايران براي پايان دادن به موجوديت اسرائيل و «اگر ضرورت داشت تمامي جهان.»
۲- مقاله برنارد لوئيس بازتاب گسترده داشت. رسانه هاي وابسته به نئوكان ها تحليل فوق را «تكميل» كردند و شاخ و برگ هايي بر آن افزودند. رابرت اسپنسر مدعي شد كه برخي مقامات ايراني در گفتگو با رهبر يكي از احزاب سوريه اعلام كرده اند كه در شب ۲۷ رجب، به ياد شب معراج، آسمان بيت المقدس را «نورباران» خواهند كرد. «فاكس نيوز» برنامه اي پخش كرد با اين عنوان: «آيا ايران ۲۲ اوت را به پايان جهان بدل خواهد كرد؟»
۳- لوئيس برجسته ترين اسلام شناس يهودي زنده به شمار مي رود. آيا هدف از ارائه تحليلي چنين بي پايه از سوي او جنگ رواني است تا بر شكست خفت بار اسرائيل سرپوش گذارند؟ ولي چنين پروژه جنگ رواني را كسان ديگري مي توانستند پيش برند و به نام و آوازه برنارد لوئيس نياز نبود. به راستي، چرا بايد از «اعتبار علمي» شخصيتي چون برنارد لوئيس خرج مي شد؟
۴- احتمالاً مسئله فراتر از جنگ رواني است و به اين دليل پروژه فوق با برنارد لوئيس كليد خورده است. نئوكان ها پس از اشغال عراق مترصد تهاجم نظامي به ايران بودند. فروپاشي اسطوره شكست ناپذيري اسرائيل و بهم ريزي توازن قوا در منطقه هم اكنون اين طرح را ضرور و عاجل كرده است. مصاحبه مطبوعاتي ۱۴ اوت بوش مؤيد اين فرضيه است. بوش از «جنگ جهاني عليه تروريسم» سخن گفت، به شكلي مضحك اسرائيل را «پيروز» در جنگ با حزب الله خواند، ايران و سوريه و حزب الله را مورد حمله قرار داد و اعلام كرد كه آمريكا در موضع تهاجمي قرار خواهد گرفت.
محتمل است كه دولت بوش، با استناد به «اعتبار» تحليل برنارد لوئيس، مدعي پيشگيري از حمله اتمي ايران به اسرائيل در ۲۲ اوت شود و قبل از آن، تهاجم نظامي- هوايي محدودي را به ايران آغاز كند. و نيز محتمل است كه در ۲۲ اوت فاجعه اي ضدبشري عليه شهروندان يهودي و مسيحي و مسلمان غيرنظامي در بيت المقدس انجام گيرد و ايران به عنوان عامل آن معرفي شود. در اين صورت، برنارد لوئيس در كسوت «نوستراداموس دوّم» ظاهر خواهد شد.
بايد در مقابل چنين احتمالاتي هشيار بود و افكار عمومي جهانيان را در قبال چنين طرح هاي شيطاني هشيار كرد.

بيژن مقدم مديرمسئول روزنامه جام جم شد
فارس: بيژن مقدم به عنوان مديرمسئول جديد روزنامه جام جم تعيين شد.
روزنامه جام جم متعلق به سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي و يكي از روزنامه هاي پرتيراژ كشور است.
جعفري مدير مسئول سابق جام جم به عنوان رئيس دفتر رياست سازمان صدا و سيما منصوب شده است.
مقدم پيش از اين مسئوليت معاونت خبر خبرگزاري فارس را برعهده داشت.
مراسم معارفه مقدم به زودي برگزار مي شود.

نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد:
فشار شوراي امنيت به ايران كوته بينانه است
011751.jpg
گروه سياسي- دو مقاله روز گذشته در سايت خبري سي.ان.ان منتشر شد كه هر دو به بحث پرونده هسته اي ايران اختصاص داشت و در آن نماينده دائم ايران در سازمان ملل و سناتور آمريكايي سام براون يك اظهار نظر كرده اند.
محمدجواد ظريف ، نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد حضور شوراي امنيت در پرونده هسته اي ايران را كوته بينانه و غيرمنطقي خوانده بود و در آن سوي ديگر، سناتور سام براون بك كه وجهه ضد ايراني او شاخص است، مدعي شد جمهوري اسلامي قصد دستيابي به بمب اتمي دارد تا حاكميت خود را حفظ كند. براون بك مدعي شده آمريكا بين حاكميت ايران و مردم ايران فرق قائل است. ظريف در مقاله خود به صورت تلويحي به قرارداد همكاري هسته اي هند و آمريكا انتقاد كرده و سياست خارجي آمريكا را كم ظرفيت خوانده است. روز گذشته سناي آمريكا جدال شديد نمايندگان مخالف و موافق همكاري هسته اي هند و آمريكا را شاهد بود و مخالفان به استناد عملكرد دوگانه آمريكا با آن مخالف بودند. ظريف نيز در مقاله خود نوشته كه هرگونه فشار بر متعهدها و امضا كنندگان ان.پي.تي براي دورشدن از حق قانوني آنها و اعطاي تشويق به كشورهايي كه عضو ان.پي.تي نيستند، نشانه ضعف سياست خارجي آمريكاست.
ديپلمات باسابقه ايران در ادامه به جمله شاخص گزارش دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اشاره كرد و يادآور شد: البرادعي بارها گفته؛ تمامي فعاليت هاي هسته اي ايران در گذشته و حال و با وجود نكات مبهم فعلي، هيچ ارتباطي با فعاليت نظامي ايران ندارد. ظريف از عجله تهيه كنندگان و رأي دهندگان به قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل اظهار تعجب كرده و گفته در حالي كه قرار بوده ايران در تاريخ از پيش اعلام شده به بسته اروپا پاسخ دهد، اين قطعنامه تصويب شد و كمتر كسي است كه در سياست خارجي صاحب نظر بوده و نداند كه فشار وارده در حال مذاكرات، امكان دستيابي به نتيجه و تفاهم را سخت مي كند.
براون بك در مطلب خود وضعيت ايران را مشابه شوروي كمونيستي دانسته كه رقابت تسليحاتي در مرحله آخر باعث شد نه تنها كمونيسم حفظ نشده كه آن نظام به فروپاشي برسد و ظريف ايران را متعهد به ان.پي.تي و در همكاري نزديك با آژانس معرفي كرده و خواستار رفع تبعيض شده است. ظريف اخطار كرده در موضوعي كه حق مشروع ايران در ميان است مي توان گفت و گو كرد اما هرگونه فشار غيرمنطقي ممكن است با واكنش همراه باشد.
خبرنگار پارلماني همشهري نيز از مجلس گزارش داد:سخنگوي وزارت خارجه گفته؛پاسخ ايران به بسته پيشنهادي ۱+۵ متناسب با رفتار اروپا خواهد بود. اين گفته آصفي مغاير سخنان رئيس سازمان انرژي اتمي است كه به ايسنا گفته؛پاسخ ايران هيچ ارتباطي با قطعنامه اخير شوراي امنيت ندارد. حميدرضا آصفي به اروپا توصيه كرد در پرونده هسته اي ايران رفتار غيرحقوقي و غيرواقعي از خود بروز ندهد و اخطار داده؛ ايران اعمال فشار و تهديد را نمي پذيرد. سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسشي درباره اظهارات جورج بوش و اين كه ايران با استقرار دموكراسي در منطقه مخالف است، گفت: آمريكا دلش براي دموكراسي نسوخته و بوش پيش از اين ادعا بايد بگويد چگونه با تقلب رئيس جمهور آمريكا شد.

ادعاي نگراني مشترك آمريكا و اتحاديه اروپا
گروه سياسي - خاوير سولانا كه در حال حاضر تنها ديپلمات ارشد اروپايي است كه آشنايي خوبي با روابط ايران و اروپا دارد و پيام آور بسته پيشنهادي ۱+۵ نيز به تهران بود، روز گذشته به حزب الله لبنان گفت، ميان ايران و لبنان يكي را انتخاب كند.
خبرگزاري فرانسه متن كوتاهي از گفت وگوي مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپا با روزنامه اسپانيايي را منتشر كرده و در آن از سولانا نقل كرده: «حزب الله بايد تصميم بگيرد كه مي خواهد نيرويي مسئول در لبنان باشد و يا پايگاهي براي ايران».
جورج بوش نيز روز گذشته در وزارت خارجه آمريكا با اشاره به جنگ لبنان و اسرائيل گفت: «مسئول اين درگيري فقط حزب لله نيست و حاميان حزب الله مثل ايران و سوريه نيز مسئول هستند».

فراكسيون مبارزه با مفاسد اقتصادي تشكيل مي شود
011754.jpg
گروه سياسي- محمد دهقان نماينده چناران و طرقبه روز گذشته رسماً در نطق پيش از دستور خود اعلام كرد كه «فراكسيون مبارزه با فساد اقتصادي را با ويژگي هاي خاص در مجلس تشكيل خواهيم داد.»
پس از تشكيل مجلس هفتم، نمايندگان اين دوره همواره با نگاهي مجدانه به دنبال تحقق فرمان هشت ماده اي مقام معظم رهبري در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي بودند و برگزاري جلسات غيرعلني مشترك با سران قوه قضائيه و مصوباتي در اين مورد شاهدي بر اين مدعاست.
در همين راستا، تعدادي از نمايندگان مجلس تصميم گرفتند فراكسيوني را براي پيگيري مبارزه با مفاسد اقتصادي تشكيل دهند. دهقان در نطق پيش از دستور روز گذشته خود ضمن اعلام اين خبر افزود: رهبر معظم انقلاب در ديدار با مسئولان نظام بار ديگر بر اصول گرايي تأكيد و از شاخصه هاي اصول گرايي را عدالت اعلام نمودند.
دهقان افزود: با اين كه مجلس هفتم در اين دو سال در مراحل مختلف اراده خود را براي مبارزه با فساد اقتصادي به صورت متفرق نشان داده است اما دستگاه هاي رسمي مبارزه با فساد اقتصادي از جمله ستاد سران سه قوه تاكنون اقدام مشابهي جهت مبارزه با آن به عمل نياورده اند. ما درصدد هستيم كه فراكسيون مبارزه با فساد اقتصادي را با ويژگي هاي خاص در مجلس تشكيل دهيم.
وي افزود: حال كه دستگاه هاي رسمي نتوانستند گزارش مناسبي از عملكرد خود به مردم  ارائه دهند، ما به عنوان نمايندگان مردم به گونه اي موضوع را پيگيري مي كنيم كه خواست رهبري و مردم بيش از اين، روي زمين نماند.
نطق جنجالي نماينده سردشت
اما ناطق ديگر مجلس، محمد كريميان نماينده سردشت و پيرانشهر بود كه نطق وي، موجب واكنش تعدادي از نمايندگان از جمله حداد عادل شد. وي نطق خود را چنين آغاز كرد: آقاي احمدي نژاد ايجاد تنش در اين مقطع خاص زماني چه سودي براي كشور خواهد داشت؟ آيا تبديل فضاي نسبتاً مطلوب بين المللي دوران آقاي خاتمي به فضاي نامطلوب امروزه عاقلانه است؟
وي در ادامه نطق خود نسبت به عملكرد دولت در عزل و نصب مديران كُرد انتقاد كرد و گفت: علي رغم پيشنهادهاي كتبي و شفاهي نمايندگان كرد مبني بر مشاركت دادن كردها در مديريت كلان و مياني مشاهده گرديد براي نخبگان و برجستگان كرد و اهل سنت ارزش قائل نشديد و خلاف وعده عمل نموديد.
حداد عادل در پايان نطق كريميان ضمن انتقاد از سخنان وي، گفت: كريميان همه چيز را در نطق خود زير سؤال برد. حداد عادل گفت به عنوان نمونه آقاي احمدي نژاد بودجه ۱۵ ميليارد توماني جمع آوري مين ها در مناطق جنگي را به ۲۰۰ ميليون افزايش داد كه شامل سردشت و كردستان نيز مي شود.
بحث داغ ماهواره در مجلس
برخي شنيده ها مبني بر اقدامات جديد نيروي انتظامي براي جمع آوري آنتن هاي ماهواره موجب شده بود تا سؤالات خبرنگاران در اين زمينه واكنش هايي را از سوي برخي از اعضاي كميسيون فرهنگي به دنبال داشته باشد.
سيدجلال يحيي زاده با تأكيد بر اين كه نفي مطلق ماهواره نه ممكن است و نه لازم، افزود: اين كه دولت يا مجلس با استفاده از ماهواره به طور مطلق مخالف هستند، قضاوت غلط و نادرستي است.
عماد افروغ، رئيس كميسيون فرهنگي گفت اين كه ديش هاي بالاي منازل چهره زيبايي براي جمهوري اسلامي ندارد و براي عدم استفاده مردم بايد امكان استفاده قانوني فراهم شود.
وي با اشاره به اين كه برخوردهاي اخير ربطي به طرح مجلس ندارد افزود: نوع نگاه ما به وضعيت فرهنگي نگاهي است كه اجازه نمي دهد استفاده از ماهواره غيرمديريت شده باشد.
نامه به كوفي عنان
تعدادي از نمايندگان در نامه اي به كوفي عنان و همچنين رؤساي مجالس كشورهاي جهان ضمن محكوم كردن تجاوزات رژيم صهيونيستي و نقض حقوق بشر توسط اين رژيم خواستار آزادي سريع نمايندگان و رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين شدند.
تشكر از احمدي نژاد
۱۶۲ نماينده مجلس در نامه اي به رئيس جمهوري از وي به دليل اهتمام به موقع و نقدي خريد تضميني گندم تشكر كردند. در اين نامه آمده است: امنيت غذايي و خودكفايي در محصولات كشاورزي از اركان امنيت ملي محسوب مي شود.
گزارش ويژه تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت
گزارش ويژه تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت و درمان، روز گذشته در صحن علني مجلس قرائت شد.
تقدير رئيس مجلس
غلامعلي حدادعادل در نطق قبل از دستور خود با اشاره به پيروزي مردم لبنان، گفت: سرانجام پس از ۳۳ روز هجوم وحشيانه اسرائيل به لبنان، آتش بس در اين كشور اجرا شد و آرامشي بر منطقه حاكم گرديد. رئيس مجلس شوراي اسلامي  به قطعنامه شوراي امنيت در مورد لبنان اشاره كرد و افزود: اين قطعنامه متأثر از دخالت هاي آمريكا و طرفداران اسرائيل است و نقطه هاي ضعف متعددي دارد، ولي به هر حال دولت لبنان و مقاومت اسلامي مصلحت ديدند كه اين قطعنامه فعلاً پذيرفته و آتش بس اجرا شود.

واكنش عضو خبرگان به دروغ پراكني رسانه هاي بيگانه
گروه سياسي- سيداحمد خاتمي گفت: من هرگز نگفته ام كه ايران با موشك به اسرائيل حمله مي كند.
امام جمعه موقت تهران بعد ازظهر ديروز در گفت وگو با همشهري اين سخن را در پي ادعاي برخي خبرگزاري هاي غربي كه از قول وي نوشته بودند ايران با موشك به اسرائيل حمله خواهد كرد، ابراز داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبري با رد موضوع تهديد اسرائيل توسط موشكهاي ايراني تاكيد كرد: اصولاً جايگاه من چنين جايگاهي نيست بلكه من در واكنش به تهديد بوش يادآور شدم آنها كه نمي توانند از عهده موشكهاي كوتاه برد حزب الله برآيند چگونه مي خواهند با ايران مقتدر و پيشرفته با زبان تهديد برخورد كنند.وي در پايان تاكيد كرد ايران داراي موشك هاي شهاب است و سخنان من هم صرفاً دعوت به يك عبرت آموزي از جنگ لبنان بوده است نه بيشتر.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |