چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۱ - Aug 16, 2006
به دنبال دستور قاليباف مبني برعدم پيگيري شكايات شهرداري از رسانه ها صورت گرفت
تقدير كميسيون حقوق بشر اسلامي از اقدام شهردار تهران
گروه شهري- در پي نامه اخير قاليباف به معاون حقوقي شهرداري تهران مبني بر عدم شكايت از رسانه ها و بازپس گيري شكايت هاي قبلي مديريت شهري از رسانه ها، كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران ضمن تقدير از اين اقدام، خواستار حركت ديگر مسئولان در اين مسير شد.
به گزارش سما (سامانه مديريت ارتباطات شهرداري تهران)، محمدحسن ضيائي فر، دبير كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران طي نامه اي خطاب به شهردار تهران با اشاره به نامه اخير وي به معاون حقوقي اعلام داشت: اين اقدام كه در جهت توسعه نظارت مطبوعات بر فعاليت هاي شهرداري بوده از جهات مختلف در داخل و خارج كشور مورد توجه قرار گرفته است و در مجموع خود فرهنگ ساز و الگويي براي بسياري از مسئولان ديگر مي تواند قرار بگيرد تا بر سعه صدر و بردباري خود افزوده و نظارت عمومي از طريق رسانه ها را ارتقاء بخشند.وي در ادامه اين نامه افزوده است: ضمن استقبال از ابتكار مزبور، مراتب تشكر و تقدير كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران از شهردار تهران اعلام مي گردد.ان شاءالله خداوند بر توفيقات همه خدمتگزاران خدوم ملت بيافزايد و جامعه در آينده شاهد موفقيت هاي مضاعف شما و همكاران زحمتكش در شهرداري براي پيشبرد مديريت شهري باشد.

۹ سال ۶۰ درصد ، ۵/۱سال ۴۰ درصد
تكميل برج ميلاد تا مهرماه سال آينده قطعي است
پيش بيني مي شود كه با كمتر از ۱۰۰ ميليارد تومان، كار احداث برج ميلاد به پايان برسد.
011811.jpg
گروه شهري - با فعال شدن عمليات اجرايي در چند جبهه كاري برج ميلاد، كار احداث آن تا دوم مهرماه سال ،۸۶  به پايان خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار همشهري، سيدرضا ميرصادقي، مديرعامل شركت يادمان سازه با اعلام اين مطلب افزود: نصب دكل آنتن برج ميلاد كه به شيوه بالابري سنگين دومين مرحله اش را پشت سر مي گذارد، تا هفته اول مهرماه به پايان خواهد رسيد. از سويي با استقرار گروه تاسيسات در برج ميلاد، كار تاسيسات آن آغاز شده و ظرف ۱۰ ماه آينده پايان مي يابد.
وي با اشاره به آغاز عمليات نصب جداره هاي شيشه اي (نماي ظاهري) برج ميلاد از آذرماه افزود: ديروز اولين قسمت از قطعات آسانسورهاي برج از سوئيس وارد كشور شده و تا آبانماه تمام قطعات ۹ آسانسور برج را تحويل مي گيريم و در آبانماه كار نصب آسانسورهاي شيشه اي برج ميلاد به مدت ۶ماه انجام خواهد شد.
ميرصادقي با اشاره به فاز اول احداث مجموعه يادمان كه شامل برج و محوطه سازي اطراف آن است افزود: پس از رفع برخي از مشكلات، كار محوطه سازي از يك ماه ديگر آغاز خواهد شد و به طور قطع مي توان گفت كه از ابتداي پاييز پيشرفت ۹۰ درصدي در عمليات خاكبرداري براي محوطه سازي را شاهد خواهيم بود.
مديرعامل شركت يادمان سازه اظهارداشت: هم اكنون كارهاي زيربنايي محوطه سازي آغاز شده است. البته از حدود ۳ الي ۴ ماه پيش هماهنگي با سازمان هاي آب، گاز و برق شروع شده بود اما تاكنون نتيجه اي مشخص درپي نداشته است.
وي افزود: با توجه به زمان ۱۲ ماهه براي انجام اين بخش از كار، اگر تا چند ماه ديگر موافقت اين ارگان ها را براي تأمين انرژي برج به دست نياوريم، با مشكلي جدي روبه رو خواهيم شد.
براساس اين گزارش، ميرصادقي با تاكيد بر پايان عمليات احداث برج در زمان مقرر گفت: اگرچه اين كار به زعم بسياري از كارشناسان سخت و غيرممكن است اما عزم همه همكاران در پروژه ميلاد بر پايان كار در تاريخ مقرر است.
وي در ادامه افزود: در طول ۹ سال گذشته، كل عمليات احداث برج ميلاد تنها ۶۰ درصد پيشرفت داشته است اين درحالي است كه ما تنها در حدود ۱۸ ماه احداث آن تا مهر ۸۶ كه بيش از ۵ ماه آن را پشت سر گذاشته ايم، پيشرفت ۴۰درصدي را خواهيم داشت.
مديرعامل شركت يادمان سازه عنوان داشت: «اين ۴۰درصد پيشرفت كار، بدون احتساب عمليات محوطه سازي (كه اصلا كاري در آن مورد انجام نشده بود) و يا مواردي چون زيرسازي و تعيين راه هاي ارتباطي آن است.»
ميرصادقي با توجه به حجم كاري انجام شده و در حال انجام گفت: ما در حال انجام كاري غيرممكن براي شهرمان و كشورمان هستيم.
به گزارش خبرنگار ما، ميرصادقي با اشاره به نبود مشكل مالي در اين پروژه تا به امروز گفت: پروژه برج ميلاد تاكنون به لحاظ مالي پيشرفت ۵۰ درصدي داشته است و چيزي در حدود ۵۰ ميليارد تومان براي احداث آن صرف شده است و پيش بيني مي شود كه با كمتر از ۱۰۰ ميليارد تومان، كار احداث برج ميلاد به پايان برسد.
وي همچنين با تاكيد بر اتمام احداث اين پروژه در مهرماه ۸۶ گفت: اين نويد را به مردم مي دهيم، سازه اي كه سال ها پيش رويشان بوده و به نوعي برايشان سرنوشتي مبهم يافته، تا مهر سال آينده به پايان برسانيم.
ميرصادقي با اشاره به زمان بهره برداري از برج ميلاد گفت: احتمالا زمان پايان احداث برج،  با زمان بهره برداري از آن يكسان نخواهد بود چراكه ما پس از احداث، برخي از طبقات را دراختيار سازمان هايي چون صداوسيما و مخابرات و برخي ديگر را به افراد حقيقي و حقوقي به منظور ايجاد فضايي عمومي قرار مي دهيم و استقرار آنها، زماني را به خود اختصاص خواهد داد.
بنابراين پايان احداث برج با زمان بهره برداري از آن يكسان نخواهد بود و چند هفته به طول خواهد انجاميد.
مديرعامل شركت يادمان سازه در پايان افزود: همانگونه كه خيلي زود برج ايفل كه اتفاقا در زمان ساخت با اعتراض مردم روبه رو شده بود، به سمبل مردم پاريس تبديل شد، چندان دور از ذهن نيست كه برج ميلاد به سمبل افتخار ملي تمام شهروندان تهران و كشور عزيزمان تبديل شود.

ستون نامه ها
گناه بزرگ
دكتر ناصر كرمي
گفت بزرگترين گناه اين است كه آدمي خوشبخت نباشد. به ظاهر اين را خطاب به فرزندي ناخلف گفته كه نه تنها چيزي بر ماترك اسلاف نيفزوده، بلكه هرآنچه را هم كه به ارث برده از كف داده است.
همين هفته در همين ستون دو بار اشاره شد به طرحي كه براي سنجش ارزش غيرتجاري جنگل ها و مراتع ايران انجام شده است. آنچه كه از قلم افتاده بود برآورد نهايي اين طرح است. برمبناي آنچه كه محققان دست اندركار اين پروژه اعلام كرده اند «حداقل ارزش نهايي خدمات غيربازاري جنگل ها و مراتع كشور سالانه ۴۲۷۵۲۸ ميليارد ريال برآورد شده است كه همگي خارج از بازار هستند. اين مقدار معادل ۴۳ درصد توليد ناخالص ملي (GDP) كشور است... البته ارزش واقعي آنها خيلي بيشتر است و با توجه به سهم ۷۳/۱ درصدي كالاهاي بازاري (چوب و علوفه و...) اهميت ارزش اقتصادي جنگل ها و مراتع مشخص مي شود.»
بخش قابل توجهي از ارزش اقتصادي پيش گفته اگرچه نقش بارزي در رفاه هم ميهنان ما دارد (از جمله تأثير آن در جلوگيري از وقوع سيل) اما فقط در شرايط مترتب سلبي براي مثال (هنگامي كه سيل رخ مي دهد) ارزش آن نمايان شده و به محاسبه درمي آيد و در بقيه موارد سود و كاركردي پنهان دارد. اما بخشي ديگر نيز به عنوان يك درآمد اقتصادي قابل استحصال و دستيابي است، از جمله آنچه كه با توسعه اكوتوريسم مي توان به دست آورد. در گزارش ديگري (طرح جامع اكوتوريسم ايران - سازمان ايرانگردي و جهانگردي سابق - ۱۳۸۰) اشاره شده حتي در وضعيت موجود، ايران قابليت جذب سالانه ۴۰۰ هزار نفر اكوتوريسم را دارد.
از اين درآمد به جرأت و تأكيد مي توان گفت در حال حاضر حتي يك درصد مقدار ممكن هم به دست نمي آيد و به واقع سودي است كه روزانه از كف رها مي شود.
اما جالب اين است كه دغدغه بزرگ نه سودي است كه مي تواند با مديريت محيطي مناسب به دست آيد اما هرگز حاصل نمي شود، بلكه زياني است كه دامنگير منابع فوق الذكر مي شود. چون هيچ برنامه اي براي بهره برداري جامع و پايدار از منابع طبيعي وجود ندارد، روش هاي پرهزينه، پا بر آب و ناپايدار به صورت غريزي ريشه مي دوانند (همچون طرح هاي قطع درختان و فروش چوب يا ايجاد پارك هاي جنگلي بدون ضابطه) و نتيجه نهايي زياني است بسيار افزونتر از سود اندك حاصله، كه اغلب هم بايد توسط بخش عمومي پرداخت شود، اگرچه آن اندك سود فقط بخشي «خاص» را منتفع ساخته است.
بازگرديم به آنچه كه گفته بود. بيفزاييم برگفته او اين نكته را كه گناه بزرگتر درغلتيدن به رخوتي است كه آدمي را اندك اندك به ناكامي عادت مي دهد.

پرسه در شهر
كلينيكي براي خودروها
وقتي ماشين ها در اين شهر حقوقي در حد و اندازه آدم ها دارند و گاه حتي فضاي رفت و آمد آنها بيش از آدمهاست، چرا حق نداشته باشند صاحب كلينيك شوند؟ اين كلينيك كار خود را در پارك سوار بيهقي با ۱۲غرفه آغاز كرده است و بسياري از خدمات مربوط به خودرو در آن ارايه مي شود.
هنگ دوچرخه سواران در سرخه حصار
يك گروه از دختران و پسران بالاي ۱۵سال هنگي را تشكيل داده اند كه وجه مشترك شان عضويت در باشگاه فلفل و دوچرخه سواري است. هنگ دوچرخه سواران، بنا به اعلام سازمان فرهنگي هنري شهرداري، ۸ صبح جمعه اين هفته در پارك سرخه حصار ركاب مي زنند.

هشدار استاندار تهران موجب انتخاب شهردار بومهن شد!
بومهن - خبرنگار همشهري: شوراي اسلامي شهر بومهن روز گذشته پس از ۲ ماه بلاتكليفي، سرانجام شهردار جديد اين شهر را انتخاب كرد.
پيش از اين، شوراي شهر پس از برگزاري ۵ نشست، نتوانسته بود نسبت به انتخاب شهردار تصميم گيري كند و استاندار تهران روز دوشنبه با حضور در جلسه شوراي اداري بخش مركزي تهران، از شوراي شهر بومهن به علت به تعويق انداختن انتخاب شهردار به شدت انتقاد كرده و تأكيد كرده بود چنانچه شوراي شهر تا يك هفته ديگر شهردار را انتخاب نكند، اين شورا را منحل و از طريق استانداري نسبت به تعيين شهردار اقدام خواهد كرد.
در پي هشدار استاندار تهران، همه اعضاي شوراي شهر ديروز در جلسه انتخاب شهردار شركت كردند و هادي رحمتي را با اكثريت آراء به سمت شهردار بومهن برگزيدند.
رحمتي معاون شهرداري بود و پيش از آن نيز در معاونت شهرداري آبسرد دماوند مشغول به خدمت بوده است.

قاليباف ميزان رضايتمندي شهروندان
تهراني را از ۱۳۷ اعلام كرد
فارس: شهردار تهران در خصوص ميزان رضايتمندي شهروندان تهراني از عملكرد سامانه مديريت شهري شهرداري تهران(۱۳۷) گفت: طبق نظرسنجي صورت گرفته ميزان رضايتمندي شهروندان تهراني از عملكرد سامانه ۱۳۷ ، ۶۳درصد بوده است.
محمدباقر قاليباف افزود: اميدواريم در چند ماه آينده كه ۱۳۷ در شهر تهران يك ساله مي شود ميزان رضايتمندي شهروندان نيز از اين سامانه به ۷۵ درصد برسد.
وي ادامه داد: با اجراي طرح هاي جهادي ۱۳۷ در برخي مناطق شهر تهران اعتماد مردم نسبت به ۱۳۷ بسيار بالا رفته است.
قاليباف تصريح كرد: اجراي طرح هاي جهادي ۱۳۷ باعث شده كه نگاه مردم به شهرداري تهران بسيار بهتر از گذشته شود.به اعتقاد شهردار تهران نبض خواسته هاي مردم در تهران بايد در مركز ۱۳۷ زده شود.
قاليباف با بيان اين كه سامانه مديريت شهري شهرداري تهران(۱۳۷) بايد با عملكرد دقيق خود به نيازهاي شهروندان تهراني پاسخ دهد و سامانه ۱۸۸۸ نيز بر اين عملكرد نظارت دقيقي داشته باشد تأكيد كرد: اين كار نقش بسيار موثري در جلب اعتماد مردم دارد.

نگاه
011808.jpg
علي مريخي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |